evodisku2
Dit blog is een onderdeel van EVODISKU
WAT IS DE BEDOELING EN WAAR STAAT DIT BLOG VOOR ****Wie meent dat alles inmiddels wel over de evolutietheorie gezegd is en dat de discussie gesloten kan worden, ziet over het hoofd dat de wetenschap niet stil staat. ***Wie meent dat inmiddels het creationisme definitief het pleit heeft verloren en dat de discussie gesloten kan worden , ziet over het hoofd dat het "creationisme" is geevolueerd ( en zal evolueren ) in nieuwere mimicrytische vormen( meme-complexen ) zoals bijvoorbeeld het ID(C) ***Dit blog is speciaal opgezet om de aktualiteit binnen het evolutie-creationisme debat te volgen en van kommentaren te voorzien ... waartoe de lezers zijn uitgenodigd bij te dragen ... Let echter wél op het volgende : "Je bent een rund als je hier met religie stunt " ....
22-10-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZWEDEN

           



"Ieder  huisje heeft zijn kruisje "




Met het uitvaardigen  van de  nieuwe  richtlijnen voor haar wetenschaps-leraars , heeft de Britse regering de uiteindelijke  goedkeuring  van de resolutie  van de raad van europa over creationisme en onderwijs ,  niet eens afgewacht om dat  in te volgen  ... 
(zie ---http://www.bloggen.be/evodisku/reageer.php?postID=30  UK government september 2007 /
British Centre for Science Education. http://www.bcseweb.org.uk/index.php/Main/TheGovernmentPosition   )

Het lijkt er nu op dat de Zweedse regering de aanbeveling  inzake de gevaren van het creationisme voor het onderwijs, ook  doortastend  gaat toepassen .

Men moet zich hierbij rekenschap geven van het feit dat Zweden  tegenwoordig een centrum-rechtse regering bezit  waarin de christen-democraten vertegenwoordigd zijn.
Ook de  huidige  oppositie  van de  sociaaldemocraten steunen het plan van de regering .....

Deze Zweedse sociaal democraten ( de grootste partij )zijn  in staat(volgens de recente polls ) de komende  verkiezingen te winnen  
Ze  vragen al een tijdje de snelle  afschaffing van religieus -geinspireerde scholen in Zweden 

Ze steunen de huidige  regering dan ook om de huidige  onderwijswet  streng en precies  te amenderen  en /of  minstens( de toepassingen )  te verscherpen
Problemen met de  religieuze vrije  scholen worden al  enkele jaren  in het land en de politiek algmeen  besproken .
De Minister van Immigratie Nyamko Sabuni (fp)___zelf de nazaat van immigranten ___  uite al eerder  de wens om vrije religieuze scholen  volledig
te bannen ... Vorige maand heeft de partij secretaris van de Sociaal democraten   Marita Ulvskog  deze scholen  nog een soort 
" kindergevangenissen "genoemd  .


De hieronder  geschetste voornemens kunnen in de aangescherpte ( en vooral  de beter gekontroleerde uitvoering van )  schoolwet ten laatste  in 2009 van toepassing worden   ...
( Het zweedse schoolsysteem : http://www.skolverket.se/sb/d/354  (<klik) )

In feite worden de onderwijswetten in Zweden niet veranderd : het is al altijd verboden geweest om religieuze ideetjes  de (niet godsdienstige ) leerstof te laten infiltreren .

Er wordt nu  slechts  expliciet  duidelijk gemaakt dat alle lessen nadrukkelijk   moeten zijn gebaseerd op het curriculum , en dat de kontroles op de uitvoering van deze wetten zullen worden  opgevoerd en verstrengt ...de konsekwenties  voor scholen die de wettige voorschiften  overtreden worden ook verstrakt en erg duidelijk gemaakt .....  


Ongenoemd in het  bericht van "the local " blijft , dat de maatregelen uiteraard ook van toepassing zullen zijn op islamitische
onderwijsinstellingen.
Veel moslim scholen ( net als andere  confessionele scholen ) werden vroeger reeds (voornamelijk  kort na   09/11 en na een paar moorden door  mensenuit de zweedse bijbelarij -belt  groepen  en hun schooltjes      ) geinspekteerd en  gesloten ...
Niet omdat ze  terroristische  activiteiten of propaganda zouden hebben gepromoot  maar omdat ze flagrant werden betrapt  het  verplichte nationale schoolleerplan ,niet te volgen , iets wat de huidige wet al oplegt als norm voor het gehele land   
(en ook omdat sommige van die moslim-scholen  lijfstraffen toepasten  )




Naast het  nieuwerwetse  kemel -rijden   is ook het ouderwetse  (christelijke )fundamentalisme en de bijbelarij (door middel van  woestijnboeken uit de bronstijd )  geen  erg succesvol  gegoochel (meer)  in Zweden , en  men wil het  daar graag  zo houden ....


 
Ooit  was het creationisme  in  het zweeds onderwijs  succesvol( op kleine  schaal ) en (buitenschools )  populair
Christelijke  studentenverenigingen kregen alle kansen  om  buitenschoolse activiteiten binnen  de scholen-accomodaties( ook in officiele non confessionele scholen )  te organiseren  en  bekende professionele creationisten te inviteren  voor "wervende "  lezingen  ...
Studenten en scholieren   mochten zelfs tijdens de taalles-uren  in het secundaire  onderwijs ,  spreekbeurten inleveren en opvoeren   die naar keuze uitsluitend  over het  verdedigen  van het   creationisme gingen of  dilettantisch de evotheorie verwierpen en tot pseudo-wetenschap verklaarden ... Uiteindelijk  zijn veel van de  christelijke  religiescholen nog afkomstig uit die ietwat  voor hen " betere " tijden   ...   

Jammer is dat er in de nieuwe gestrengheid  een  uitzondering schijnt te zullen worden gemaakt voor bepaalde "educatieve" uitgangspunten en aanpakken : Waldorf scholen ____ die rechtstreeks  zijn verbonden met de pseudowetenschap en spirituele ideeen  van de antroposofie ___ schijnen  niet zo streng te zullen worden doorgelicht of gecontroleerd ...of( nog niet )  met  direkte sluiting bedreigd  bij herhaaldelijke  overtreding  ?
 


CREATIONISME GEWEERD IN ZWEEDSE SCHOLEN
(bron : vertaling van artikel http://www.thelocal.se/8790/
The Local  d.d.: 15 oktober 2007   Vertaling: JAM
en gastbijdrage van John A michon  op http://evolutie.blog.com/2208277/ )



De Zweedse regering gaat maatregelen nemen (1) met betrekking tot de rol die religie speelt in de lesprogramma's van particuliere scholen op levensbeschouwelijke grondslag (vergelijkbaar  met  de in Belgie zogenaamde "vrije scholen "op confessionele grondslag / waarbij   Steiner  -antroposofische en gelijkaardige  scholen   wel in die categorie  zijn  inbegrepen ... )

De nieuwe voorschriften verbieden (vooral biologie) leraren creationisme of 'intelligent design' in de les te behandelen als alternatief voor
evolutie.(2)


Op nogal wat christelijke scholen leren de kinderen dat de aarde en alle leven geschapen zijn door een opperwezen.
Dikwijls wordt daarbij de indruk gewekt dat dit een gelijkwaardige theorie is naast evolutie -- een opvatting die door de meeste wetenschappers verworpen wordt.(3)

Godsdienstonderwijs blijft onderdeel van het algemene curriculum en leerplan  en het blijft ook toegestaan de schooldag aan te vangen met gebed.
Maar in de lessen moeten de leraren zich verplicht beperken tot de voorgeschreven leerstof.
De nu voorgestelde regeling  is kristalhelder ;  vermenging van onderwijs  in  niet-confessionele   vakken met  godsdienstig geinspireerde
bemoeienissen( laat staan godsdienstige  praktijken en riten )  tijdens de lesuren ,  zal niet worden toegestaan  noch getolereerd blijven  ..."
 
"Diensten aan het eind van een trimester zijn prima," stelde de minister,
"en religie blijft een onderwerp, maar ook alle godsdienstige activiteiten moeten volstrekt gescheiden worden van het lesprogramma. "


In Zweden zijn de meeste scholen op religieuze grondslag particuliere instellingen, al worden zij wel bekostigd uit overheidsgelden.
Minister Björklund kondigde tevens aan dat het Zweedse Nationale Onderwijs Agentschap zal overgaan tot een verdubbeling van het aantal inspecties, zowel van de openbare als van de onafhankelijke scholen.

Voorts zullen  anonieme  en geheimgehouden  financiële donaties( bijvoorbeeld toelagen uit "saoudi arabia" of van  " weldoeners ") verplicht moeten worden aangegeven  en openbaar gemaakt  ;
"kinderen moeten ten alle prijze worden beschermd tegen alle vormen van fundamentalisme " aldus de minister van onderwijs, Jan Björklund,(4) (volgens "Dagens Nyheter".)

Het zal ook eenvoudiger worden scholen die zich niet aan de regels houden af te voeren .
In gebreke blijvende  scholen zouden  binnen de twee weken kunnen worden  gesloten  (5)

 

NOTEN


(1-) De  rechtstreekse aanleiding  tot deze maatregelen  van de Zweedse regering is een juridisch conflict met een sekte, het Christelijke Genootschap van de  Plymouth Broeders :  een christelijke groepering die in het zuiden van Zweden een confessionele school wilden  stichten .
De Plymouth Broeders, die de evolutietheorie afwijzen, kregen van de rechter toestemming de school te stichten, maar pas nadat zij beloofd hadden het Officiele  Zweedse lesprogramma( wat dus ook het onderwijs  in  de evolutietheorie  impliceert ) te volgen en de school open te stellen voor alle leerlingen.
Het besluit van de rechter ontmoette echter  scherpe kritiek van mensen die vinden dat  de voorwaarden  die de  Plymouth Broeders
aan "hun "schoolkinderen opleggen  hen te veel  (onzinnig )belasten ....  de kinderen werden bijvoorbeeld  ( naast andere waanzinnige   toestanden ) verboden  ook maar iets te eten wat niet door( leden van ) de gemeenschap is klaargemaakt 
Bovendien hebben
"Sommige uitlatingen van vrije scholen hebben ons zeer bezorgd  gemaakt  " zei  minister Björklund.

Volgens de regering zijn nieuwe regels nodig omdat de rol van de religie in het onderwijs niet duidelijk is vastgelegd in de wet.
,,Het kan toch  niet zo zijn dat een leerling voor een wetenschappelijke (de woordvoerster had het  over" natuurkunde," maar ik meen dat ze ook  bedoelde  ( alle natuurwetenschappen   ) -toets slaagt, als hij als antwoord geeft dat God de wereld heeft geschapen''... 
zei een woordvoerster van minister Björklund.
Ze zei verder  dat de nieuwe regels scholen ook gaat verplichten tot het aanmelden van ontvangen giften.

Veel Zweden menen  ondertussen ,door die gebeurtenissen rond de plymouth broeder , dat   alle nieuwe religieuze scholen die aangeven toch godsdienstige overwegingen te  willen laten meespelen in het curriculum ( zoals the plymouth  brothers ) nooit toelating mogen  krijgen .. inclusief  moslimscholen

 

(2)
Woordenstrijd en woordspelletjes   ;
--> er staat in het voorstel ( in the local )  zoiets als " alongside " the theory of evolution ....

Dat kan / en is ( in het buitenland ) gemakkelijk geinterpreteerd (ge)worden  als "op gelijke voet"  met de evolutietheorie ... wat  bijvoorbeeld zou  betekenen dat creationisme niet kan of mag  worden  ingevoerd  " als  evenwaardig alternatief "of als vervanger  van de evolutietheorie  binnen het doceren van biologie lessen  ;(3)
Het  wetsvoorstel verbied de biologieleraren het   expliciete  onderwijs( in) of over het creationisme , maar het verbod geld niet   BUITEN  de
biologie( en andere wetenschap  ) lessen  ... 

--> Volgens een ander blad ( ditmaal uit het zweeds te vertalen )   : "Dagens Nyheter" wordt het de biologie leraar verboden , om expliciet
[ in een niet-confessionele school] op een  serieuse manier het  ( creationistische )  bijbelse scheppingsverhaal (= dus niet  de ID-theorie )  als een valabel alternatief naast  de de evolutietheorie   te leggen  ,  tijdens de  biologie lessen ...

Hier  zou  verkeerdelijk uit kunnen worden opgemaakt  dat het  nog steeds toegelaten  zou zijn  de " ID -controversy " en de ID-theorie  lergitiem te   onderwijzen  naast-  en evenwaardig met -de  (evolutie-)wetenschappen in de biologielessen ( ook in  niet-confessionele  scholen )  ...

Uiteraard zou er dus ( lijken  sommige  kranten  opiniemakers /pundits   te suggereren  ) een uitzondering /achterpoortje kunnen  zijn open gelaten voor  "confessionele scholen "die echter wel het curriculum zullen  moeten volgen en ook de evotheorie  moeten onderwijzen ( zodat hun leerlingen er minimaal genoeg  van afweten om te  kunnen slagen voor de "officiele " examens ) .....

Maar ook  slordig en laks onderwijs en examinering  in dit  programma-onderdeel   zal niet toegestaan worden :
Van zodra de les echt begint ( na het toegelaten  eventuele  gebed dus ) , moet  overal  hetzelfde  officiele programma  inhoudelijk worden gevolgd  zoals in de niet confessionele school ..

Men kan de bespreking en het onderwijs van de  evolutietheorie dus niet  vooruitschuiven naar het het einde  van
het schooljaar of naar het laatste jaar  van  de  komplete biologie -cursus  bijvoorbeeld  en  men kan ( gelijk welke vorm van )het creationisme
( inclusief ID )  nooit presenteren als  legitieme  wetenschap ... 

De door de  regering  aangekondigde  verstrenging en zijn klaar ,duidelijk en eenduidig  
 
(3)
*In de wetenschapslessen  hoort wetenschap te worden gedoceerd

Religieuze  zaken zoals " hoe kunnen wetenshapppelijke kennis en  wetenschappelijke theorieen de / een  ( aangehangen ) religie beinvloeden " behoren te worden behandeld in de (erkende of gekozen )  godsdienstlessen  , vergelijkende godsdienst/moraal  en lessen maatschappelijke  vorming of  desnoods  thuis en op zondagscholen  beantwoord  te worden ...


(4) * Je moet  de vrijheid  zo weinig mogelijk beknotten .
Maar het onderwijzen en aanleren  van  feitelijke onwetendheid ( gewoonlijk te karakteriseren als  "science - stoppers" ) ____door deze  te vervangen met fantasieen , escapismen , wensdenken en wanen ____is de grootste beknotting van de vrijheid van scholieren  die er bestaat ...Het is namelijk een  mentaal  kortwieken  en een  veminking van  de opleidingsmogelijkheden  van  toekomstige burgers   
Het onderwijzen van religie ,  bewust  vermomd als wetenschap ,  is zulk een debiliserend  onderwijs ...

Vrijheid  is ook niet  de mogelijkheid  om gelijk wat te onderwijzen zoals velen beweren ... 
Je mag natuurlijk  wél zelf alles  geloven wat je maar  wil... Maar je mag  niet verwachten dat het door de staat  gewaarborgde ( en verplichte ) onderwijs al die  verschillende , niet wetenschappelijk onderbouwde  geloofs overtuigingen  en pseudowetenschappelijke  apologieen  gaat doceren aan iedereen  ...
 
 

(5)
Scholen zullen met andere woorden volledig moeten worden gefinanceerd door de staat( dat is al grotendeels het geval ook voor de scholen op confessionele basis  )
 
...Maar donaties zullen openbaar moeten worden gemaakt ... Donaties  om toch  financieel te kunnen  blijven voortbestaan ,  en bij afwezigheid van goedkeuring of bij  verlies van officiele subsidies  , zullen niet meer helpen
 ...de  Zweedse staat eist  als enige  wettige  inrichtende en  financieele  macht  een  beslissend  monopolie over scholen en het te brengen curriculum

 

 

 

bronnen  ;

http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=191466
http://carnuts.us/viewtopic.php?t=2060


http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=4170
Creationisme  op   school   ?

*Gezien de huidige tendensen zou het  creationisme in al zijn vormen moeten worden besproken in het onderwijs....
Zo kun je scholieren leren welke soorten er allemaal  zijn en wat de crea drogredeneringen zijn.
Hoe ze de boel manipuleren om  (hun  )god terug in de wetenschap te krijgen

*Maar aangezien alle creationisten versies, inclusief ID, berusten op geloof, en geloof alleen, moet dit wel binnen de tijd van de geloofs-, dus godsdienst, les(sen)!
Dus naast en tussen de duizenden andere religies die bij deze godsdienst les(sen) besproken ( zouden moeten ) worden.
Het moet dus niet ten koste gaan van de engelse, duitse, economie, biologie, natuurkunde of chemie les, of zelfs ten koste gaan van het wekelijkse gymuurtje!

*Een paar uurtjes in het laatste jaar moeten volstaan en dan kunnen crea aanhangers de mensen al veel minder belazeren en profiteren van de algemene  onwetendheid.



zie ook
PZ Myers "Needs more Swedes":
http://scienceblogs.com/pharyngula/2...ore_swedes.php


More comments on Panda'sThumb:
http://pandasthumb.org/archives/2007...-bans-bio.html






APPENDIX : TEACH THE CONTROVERSY ?


Is de beproefde en geperfactioneerde  taktiek van de ID-ers en de creationisten   die in verband met de infiltratie van het wetenschappelijk onderwijs   ongeveer betogen dat

....Het is totaal onverantwoord om een kritiek op een "theorie" (of een alternatief  ervoor )onbesproken te laten ...(1) 
Dat scherpt zeker de kritische zin niet van de leerlingen ...
Men moet alles presenteren  zodat ook  de leerlingen  kunnen kiezen voor wat ze waar achten en kritisch leren denken  ...

 

Echter
Leerlingen weten  in principe niet over wat het nu juist gaat of waar de moeilijkheden liggen en op welke feiten dit alles steunt  ...
ze moeten immers nog  allemaal de basisfeiten en kundigheden  leren ...
Ze zijn niet al afgestudeerd in de kennistheorie , gelijk aan het begin van hun opleiding

Creationisten zijn aktief  bij het verspreiden van  grootschalige desinformatie ( het liefst zo vroeg mogelijk )hetzij uit onbenul , hetzij om een
geheim agenda te pushen , hetzij uit zuiver proselitisme en omwille van apologetische overwegingen   ;  het is niet hun
bedoeling   wetenchappelijke kennis en kennisverwervingsmethodes door te geven  ... maar om wetenschappelijk vergaarde  kennis  te herinterpreteren zodat ze past in hun vooropgezette dogma's ( vul zelf in welke soort doctrine of geloofskwesties  ) en /of de  wetenschappelijke verwerping  van veel van hun pseudo-wetenschappelijke  beweringen  kan worden ongedaan gemaakt  door beroep  te doen  op de  gecultiveerde en  aangeleerde onkunde die veel verwerfbare wetenschappelijke  geletterdheid  doodeenvoudig afvoert / blokkeert  of "automatisch  niet wil begrijpen "door het te verwerpen als niet conform ( of bedreigend voor ) de aangehangen dogma's
Bovendien zijn deze kwesties  voornamelijk  van wetenschapfilosofische  en methodologische  aard ... die kunnen slechts na het bekend zijn met de kundigheden die wetenschap  mogelijk maken(=  vertrouwdheid met het vakgebied )  , uberhaupt ter sprake   komen  ...


Bovendien is  de explosieve  groei van de buitenschoolse informatievergaring  en  gemakkelijke toegang ertoe , een zeer complicerende factor geworden 

In "discussie" gaan of geduldig laten zien dat de evotheorie de beste wetenschappelijke ( doch provisionele ) theorie is die we hebben om ( O.a. )
de diversiteit van het leven te verklaren ,is misschien het nobelste,maar daarmee kan je aardig wat tijd verdoen ...

Om het "creationisme" persoonlijk te kunnen weerleggen ( zelfs al was het maar alleen  voor jezelf ) of om te kunnen kiezen tussen  creationisme of evolutietheorie door het allemaal zelf  kritisch uit te zoeken en feitelijk  te controleren ( laat staan dat scholieren die zouden worden blootgesteld aan een "teach the controversy " taktiek ,  dit al zouden kunnen )  ,  moet je  een Sisyphus worden...
Deze figuur uit de Griekse mythologie moest voor straf een rotsblok een berg op wentelen, maar het blok viel elke keer terug waardoor hij voor
eeuwig bezig is. Misschien een goede bezigheidstherapie  voor een gepensioneerde met veel tijd en nog een heldere  geest ...Alhoewel het ook voor die steeds onmogelijk  wordt de jongste ontwikkelingen bij te houden laat staan te  verwerken en te  begrijpen ...    

Waarschijnlijk zijn de weerleggingen van de meeste ( creationistische ) claims wel te vinden op internet, en op (bijvoorbeeld ) talkorigins zijn ze zelfs mooi bijeengebracht( alhoewel het gaat over de ietwat verouderde claims ...er zijn ondertussen nog  heelwat nieuwe claims  bijgekomen die gesofistikeerder, gespecialiseerd en moeilijker te ontmaskeren  zijn  ) 

O.a.  Bart Klink  denkt dat het de beste methode is om creationistische nonsens zoveel mogelijk te negeren en waar nodig is naar de weerleggingen te verwijzen.
Wanneer creationisten teveel aandacht krijgen, doet dat de leek alleen maar denken dat er echt een wetenschappelijke discussie gaande is over de juistheidvan evolutie ( ="geen rook zonder vuur"-  principe )

Echter  de wetenschappelijke gemeenschap kan het zich  niet  veroorloven om deze aantijgingen te blijven negeren.
De anti-evolutionistische propagandamachines draaien op volle toeren ...  aangevuld met de haar natuurlijke bondgenoten : de  spin-doctor /politieke aanpak ,  de vrijhavens van de cultuurzwijmel, de cultuurfilosofen , de post moderne zwatel ,het irrationalisme, de gemakszucht en het wensdenken van de intellectuele dwergen  , de morosofie , de dokters in de idiotica  ,de anti-wetenschappelijke rancunes, de machiavellistische  betweterij , de nivelering naar beneden  ... en  dat  allemaal samen verenigd onder  de koepels van   de "wedge " strategie ....

Negeren van creationisten is  het niet onnodig aangaan van  een  publiekelijke  discussie  in een soort van tegensprekelijk life debat of infotainment media evenement met geselecteerde supporters en publiek incluis .
Dat zou namelijk onterecht de suggestie wekken dat er ook een discussie is in de wetenschappelijke wereld.
Door publiekelijk in debat te gaan met evolutiebiologen (of geologen en astronomen), krijgen creationisten een podium dat ze niet verdienen.
Daarnaast zijn veel creationisten demagogisch zeer sterk, staan hun presentaties bol van effectieve (maar lege) retoriek en kunnen ze in korte tijd zoveel nonsens vertellen dat het onmogelijk is om alles te weerleggen.

Een prachtig voorbeeld daarvan is ‘dr.’ Kent Hovind, een charlatan die nu overigens in de bak zit wegen belastingontduiking.
Zijn presentaties maken waarschijnlijk meer indruk op de leek dan die van zijn wetenschappelijke opponenten.

Desalniettemin moeten creationistische claims wel weerlegd worden, zodat mensen niet de indruk krijgen dat de evolutiebiologie echt op losse schroeven staat en geen antwoorden heeft op de creationistische claims.
Gelukkig gebeurt dat ook, de talkorigins website biedt daarvoor een schat aan informatie.
Het advies is dus: mijdt een publieke discussie (die verlies je waarschijnlijk vanwege bovenstaande redenen), maar verwijs waar nodig mensen naar sites waarop de creationistische claims weerlegd worden.

Een andere mooie manier die ik laatst ben tegengekomen is via youtube. Daar staan een aantal filmpjes op waarin creationistische filmpjes steeds wordenonderbroken om uit te leggen waarom het niet deugt wat ze beweren.

 

Het is echter  NOOIT  juist om te zeggen dat de wetenschap " het" creationisme weerlegd heeft.
Integendeel, het creationisme is juist niet wetenschappelijk omdat het niet falsifieerbaar is.
(Natuurlijk zijn er zeer veel verschillende creationistische richtingen ...  allen zijn ze in laatste instantie niet te falsifieren (1 )
Maar bijna alle  gemaakte creationistische   "wetenschappelijke " claims zijn  weerlegd (of gefalsifeerd )  ...
Creationisme maakt  voortdurend  zogenaamd "wetenschappelijke "claims bij  , die steeds weer moeten worden gefalsifeerd door de legitieme wetenschap ( ze doen  niet eens  zelf  dit noodzakelijke  werk  om hun "wetenschappelijkheid" te rechtvaardigen )en slechts zijn gebaseerd op loze gissingen ( flodders ) en "kunst" kritiek  (en  interpreterende  invullingen  op de resterende gaten  in  ) op  echte  lopende onderzoeken  of verwijzen naar niet bestaande  maar  "wetenschappelijke "theorieeen en  " geleerde " mistgordijnen  ....

Iemand kan heel goed zowel creationist als evolutionist  zijn door te zeggen dat evolutie-door-natuurlijke-selectie Gods manier van scheppen is
(een beetje onnozel, maar goed)--> theistisch evolutionisme bijvoorbeeld .
Zo verzoende veel protestantisme zich sinds de 19e eeuw met Darwin (o.a. Darwins Amerikaanse medestander en correspondent Asa Gray).
Het huidige, meer irrationele creationisme beweert dat God ook nog anders in de natuur ingrijpt dan via natuurlijke processen.
(namelijk door  bovenantuurlijke  wonderen --> het ID  bijvoorbeeld )
Daar is geen enkele aanwijzing voor, wat niet hetzelfde is als een weerlegging

 


 

Maar ook de inrichtende macht  van   moderne westerse maatschappijen  kan het zich  niet permitteren het creationisme blijvend te negeren
Men kan   een groot voorstander zijn  van het negeren van al dit soort onzin, behalve als men het onderwijs probeert te veranderen ...
Weerleggen van het creationisme en de ID is in principe volgens velen , beter ,(Als niemand  reageert dan is dat voor de leek een reden om aan
te nemen dat er geen  weerlegging is ... ) maar wanneer de  irrationaliteit , het verlies van realiteitsbesef  , waanzin ,
koppige halsstarrigheid ,de kretologie  ,het gekuip, de lijntrekkerij , het gelobby ,het  negationisme en de anti-wetenschap  de junk en de
pseudo-wetenschap  een bepaald maximum heeft overschreden, moet je tot geheel andere maatregelen overgaan...
____zeker wanneer het de  methodische overdracht van feitelijke, mededeelbare   begrijpbare  en
verworven getoetste kennis in gevaar brengt en de opleiding van nieuwe kennis-ontdekkers diskrediteerd ...(bemoeienissen met het onderwijs  omdat  de doorgegeven wetenschappelijke  kennis wordt verondersteld  de eigen dogmatische waarheden en  wanen onderuit te halen  en de "geloofsafval" te bevorderen ...

In de Nederlandse en belgische  scholen is (naar ik meen ) het  aktief onderwijzen van creationisme  principieel verboden( maar wordt er oogluikend  wel eens door de vingers  gekeken ) met goede redenen ook.
Hopelijk zullen vele andere landen volgen in het praktisch  verbieden van creationisme in scholen, niet omdat men religie buiten de scholen moet houden maar omdat een modern  land niet mag toelaten dat men onkruid zaait in de geesten van potentiele ( toekomstige  en broodnodige ) wetenschappers ....

We moeten vooral  dringend  af van het lamlendig toelaten  van deze sluipende  doctrine :  
Velen menen  nog altijd  dat dit  allemaal over een erg  onbelangrijk schijn-probleem gaat  en  vinden  daarom eigenlijk een  corrigerende aanpak  totaal overbodig( of  zelfs schadelijk)  
Ze vinden dat de politiek   en de  democratische  staatsinrichting  wel  "andere katten " te geselen heeft ... ze vergeten echter  dat de onderliggende agenda van veel fundamentalisten en creationisten  anti-democratisch is ; nml het restaureren van  of herinvoeren van  nieuwe vormen van theocratie  en  " geestelijke "  onbespreekbare  autoriteitsargumenten   in de regelgeving  voor  alle maatschappijen  





Voor enkele  achtergronden over  creationisme en politiek verwijs ik  graag   naar  het  blog    evolutie-creationisme
Waaruit volgende startpagina 


Creationisme en politiek

Religie is sinds de jaren tachtig steeds meer een rol gaan opeisen in de politieke wereld. Creationisten -en dan vooral de ‘creation scientists’- worden met Nieuw Rechts geassocieerd. Deze trend heeft ook zijn gevolgen voor het onderwijs. Onderwijzers, ouders en politici voeren voortdurend debat over wat onderwezen moet worden: het creationisme, de evolutietheorie, beide of geen enkele. Er zijn verschillende bewegingen die een positie in het onderwijs opeisen. De laatste jaren bijvoorbeeld maakt het gedachtegoed rond
‘Intelligent Design’ een sterke opmars en tracht het een gelegitimeerd wetenschappelijk alternatief voor het darwinisme te vormen.

De politieke ontwikkelingen zijn een belangrijk aspect in de creationistische activiteiten. Hiermee bereiken ze het grote publiek, beïnvloeden ze de schoolraden... Ze streven ernaar in zoveel mogelijk domeinen hun zitje te reserveren. 

Juridische argumenten

Scheiding tussen kerk en staat



(1)
dat geeft dan weer een  andere grote moeilijkheid  : stel dat creationisme MAG worden onderwezen ... dan moet men ook alle  creationismen en alle godsdiensten ( en zelfs  sektaire  doctrines ( waaronder polytheisten , animisten en spiritualisten  ,   in wezen materialistisch atheistische doctrines  zoals   Raelianen  ... en fiktieve fantasieen  zoals FSM   )  die "creationistisch" of " ID-ers  zijn  )onderwijzen ... dat zal dan wel weer  enkele decennia duren  vooraleer men( indien al ooit )  kan "kiezen " ....



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail *
URL
Titel *
Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (2)

05-04-2019
gelasaqua

Dewapoker Hadir untuk semua pecinta permainan kartu poker online yang khususnya berada di asia. Dengan system teknology baru dan server kecepatan tinggi akan membuat permainan poker anda lebih seru dan menarik bersama teman2x anda maupun saingan anda. Login Dewapoker Dengan system teknology baru dan server kecepatan tinggi akan membuat permainan poker anda lebih seru dan menarik bersama teman2x anda maupun saingan anda. Cukup lakukan login dan langsung bermain tanpa download. Dewapoker.com dengan encrypsi server yang tinggi akan menjamin keamanan data para member.

05-04-2019 om 08:54 geschreven door gelasaqua


24-10-2007
vrijheid van lestof in het onderwijs ?

Men kan geen   zo'n groot voorstander  zijn  van verplichte curricula voor particuliere scholen. ?

Maar Creationistische propaganda in biologielessen is  triest en schadelijk
Er zijn immers meer argumenten (1) en wetenschappelijke  onderbouwingen  voor de evolutie theorie dan voor het creationisme aan te voeren .(2)
Opgelost .


Verbod op onderwijs in het creationisme is een  Uitstekende zaak.
Indoctrinatie (want dat is creationistische  en sectaire  fundamentalistische religie bij uitstek(4)) hoort niet thuis in het openbare onderwijs.
Religieuze fundamentalisten willen  dat ( meestal minstens hun eigen )kinderen dag en nacht gehersenspoelt (ook op school)worden?dat doen ze al in religieuze scholen
Daarom willen ze echter  ook  de  officiele leerstof  van het  wetenschappelijk onderwijs infiltreren en censureren  ...
 

Op publieke scholen wordt  dat  een ander verhaal.
Op zich zal  religieus neutraal publiek onderwijs wenselijker zijn
Het is bijvoorbeeld  niet tolerant om iemand een bepaald  geloof t ten koste van andere  gelovigen of gewone levensbeschouwingen )op te dringen in een school voor iedereen , betaalt door iederen .

Maatschappijleer?
Daar kan je verschillende maatsschappelijke en religieuze denkbeelden op een neutrale manier de revue laten passeren
Er is helemaal niets op tegen dat religiën objectief worden behandeld.(3)

 

Mogen leraren alleen datgene uitleggen wat voorgeschreven staat en verder niks?

Leraren zoals het beroep al heet hebben geen andere taak dan leerlingen les te geven en hebben zeker niet de taak om hun mening aan de kinderen te etaleren c.q. opdringen.

Net zoals een nieuwslezer dat niet hoort te doen.
Een leraar moeten kinderen lesstof en vaardigheden bijbrengen. Zijn persoonlijke mening is volstrekt niet relevant.

Onderwijs gaat toch niet om meningen?
Ik vind dat ik mij niet aan de wet hoef te houden dus ik richt een school op om mijn kinderen te leren belasting te ontduiken?

School is bedoelt om kinderen dingen te leren over de wereld.
Ook over religies (meervoud!) en politieke stromingen,
maar vooral over 1 + 1 = 2.

Evolutietheorie is de beste wetenschappelijke  verklaring voor het ontwikkeling van soorten (die we voorlopig hebben )en daarom een belangrijk onderdeel van biologie.
Het is in feite een exponent van 1 + 1 = 2.
Als iemand een betere verklaring heeft voor de ontwikkeling van diersoorten kan die persoon in 1 klap beroemd en rijk worden, maar deze persoon heeft zich de afgelopen 150 jaar ( nog)niet gemeld. (1)

Wil je kinderen iets leren (1 + 1 = 2), wil je ze indoctrineren met waandenkbeelden  en in hoeverre mogen ouders met hun kinderen doen waar ze zin in  hebben (op muziekles dwingen, naar de kerk/moskee  dwingen, in bed dwingen)?

Kinderen staan erg open en zijn zeer beïnvloedbaar.
Religie onderwijs( = onderwijs in een bepaalde religie )  hoort niet op school.
Wanneer ouders hun kinderen wensen te indoctrineren, gebeurt dat toch wel.
Willen de ouders toch geestelijk onderwijs meegeven aan hun kinderen kan dat net zo goed thuis of op een zondagschool lessen laten volgen.

Kinderen zijn tot een zeker leeftijd niet capabel genoeg om beslissingen als onderwijs te nemen, dus nemen de ouders of voogd(en) die beslissing voor het kind. Totdat het kind zelf capabel genoeg is om te beslissen wat voor onderwijs het wil genieten is de beste keuze die ouder of voogd(en), die weet ( mag men veronderstellen ) beter wat goed is voor hun kind dan eoa. ambtenaar die eenheidsonderwijs voor staat.


Vellen zullen hun  kinderen  nimmer religieus onderwijs willen laten volgen, maar men kan geen enkele zinnige reden  bedenken waarom men kinderen van andere ouders dat zou willen onthouden alleen maar omdat velen  er zelf niets in zien.

Echter Kinderen kunnen niet alleen lichamelijk misbruikt worden (3)...Kinderen moeten ook worden beschermd tegen onwaardige en stuntelende/onbekwame ouders ....
( fundamentalistische geloofsfanaten zijn even "verslaafd " en onredelijk  als dronkaards  bijvoorbeeld )

Bovendien  :Als ouders het wijs vinden  om hun kinderen als moordende belastingontduikers op te voeden dan is dat hun goed recht om hun kinderen op die manier te verwaarlozen?

Het is in onze samenlevingen  niet verboden om kinderen 'onwenselijke denkbeelden' bij te brengen.
Het is  bijvoorbeeld niet wenselijk dat ouders hun kinderen leren dat 'Joden een minderwaardig ras zijn' of" dat ongelovigen apen en honden zijn " of  iets dergelijks, maar verbieden wordt lastig. (4)

 
Mensen moeten zelf weten hoe ze hun kinderen opvoeden:  religie is iets persoonlijks.maar dat moet het ook blijven  ....
Kinderen iets bijbrengen over hun  religie hoeft niet in een schoolgebouw te gebeuren.

Veel kinderen worden religieus opgevoed of gaan buiten schooluren nog naar een bijbel of catechese klas. (3)
Prima, maar niet binnen de gewone schoollessen

 

 



NOTEN


(1)
*Er zijn genoeg  mensen  ( ook gelovigen )die heus wel naar  argumenten willen luisteren.
*Er zijn ook wel genoeg mensen die we niet "geindoctrineerd" noemen
maar wel degelijk koppig zijn en niet naar anderen willen luisteren.

(2)
In de eerste instantie bepaalt de wet op onderwijs de leerstof.
Dat gebeurt op advies van experten in het vakgebied waarover de leerstof gaat

"Evolutietheorie"  is de huidige  wetenschappelijke  consensus ...Creationisme(ID inbegrepen )is een allegaartje van sektaire geloven en politiek
gelobby
Overigens indien je over curriculum-inhouden   verder "andere "  pseudo en niet-wetenschappelijke  meningen  wil op  nahouden ( of die  verder wil
bespreken ) :  er zijn genoeg evolutietopics en fora  op het internet als je daar verder over wilt zeuren.

(3)
Door kinderen op te zadelen met  waan-ideeen , escapismen , realiteitsvervreemding  en  wensdenkbeelden  kan je ze voor de rest van hun leven naar de
kloten helpen ...
Uiteraard is die realiteit ook de sociale omgeving , de tradities van hun cultuur  en maatschappij( en familie) waarin ze zullen moeten verder leven ...
mensen leven in geen vacuum en/of uitsluitend in een "wetenschappelijke en  rationele " wereld ...

(4)
niet alle gelovige gezinnen zijn  automatisch  " jezus camp" of " jihadi" nesten  ...
 

24-10-2007 om 23:32 geschreven door Tsjok45




Tsjok45
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gebruiker:Tsjok45
Klik op de afbeelding om de link te volgen

 
Belgische Soortenlijst
Archief per maand
  • 04-2014
  • 02-2014
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 03-2012
  • 12-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 09-2005
    Mijn favorieten
  • evolutie-creationisme
  • Pandasthumb
  • 'tGroot Skeptisch Discussieforum
  • Evolutieblog /Gert Korthof
  • Thomas Agricola / Tomasso's tien tellen
  • Pharyngula
  • Sandwalk
    Foto
    Gastenboek
  • buy cialis canada paypal
  • now cialis active cheap super
  • Gould en Darwinisme.be op één lijn?
  • blog
  • foutje

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Laatste commentaren
  • Segera daftarkan diri anda untuk mengikuti Judi Online melalui kami sebagai agen judi online yang terbaik dan terpercaya (violaputri)
        op Aanbeveling EUROPEES ONDERWIJS
  • Agen Bola Terbaik untuk menjadi media perjudian anda adalah kami (halimsutarmaja)
        op Aanbeveling EUROPEES ONDERWIJS
  • gelasaqua (gelasaqua)
        op ZWEDEN
  • poker online (amanda1)
        op Aanbeveling EUROPEES ONDERWIJS
  • pandora jewelry (changhon62)
        op EUROPEES ONDERWIJS ?
  • Inhoud blog
  • intelligente dieren
  • acanthodii
  • video mammoet
  • EVODISKU INHOUD E
  • BREIN EN EVO
  • evodisku C Cosmos
  • anticreato
  • DINOSAURICON B
  • DINOSAURICON D
  • EVODISKU B



    Evolutie en creationisme in de Nederlandstalige  media
    http://evolutie-creationisme-media.blogspot.com/2009_12_13_archive.html


    14-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een belangrijke Nieuwkomer
    HET PROJECT  van
    JOHAN BRAECKMAN 

    UGent

    http://www.evolutietheorie.be/



    (klik  op  het vierkantje )-->
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    NADARWIN  
     
     
    De komplete aanklikbare "NaDarwin" is hier te vinden
    http://evodisku.multiply.com/journal/item/655/NaDarwin


    Quick site:


    OPGELET
    Het duurt een tijdje vooraleer de aangeklikte grote bestanden zijn gedownload

    Hardnekkige Misverstanden
    http://web.archive.org/web/20070128091855/www.nadarwin.nl/misverstanden.htm
    Hardnekkige Misverstanden

    (makkelijk) Darwins evolutietheorie
    http://web.archive.org/web/20070521224108/www.nadarwin.nl/evolutie-theorie.htm

    Sporen van Evolutie
    http://web.archive.org/web/20070519001006/www.nadarwin.nl/S/sporen.html

    Genetica
    http://web.archive.org/web/20070224174120/www.nadarwin.nl/Gtica/genetica.html

    Het Fossielenbestand
    http://web.archive.org/web/20070519000907/www.nadarwin.nl/FB/fossielenbestand.html

    Geologie & de ouderdom v/d aarde
    http://web.archive.org/web/20070519000822/www.nadarwin.nl/Geo/geologie.html

    Embryologie
    http://web.archive.org/web/20070522060922/www.nadarwin.nl/E/embryologie.html

    Creationistische fouten & blunders
    http://web.archive.org/web/20070128093013/www.nadarwin.nl/CFB/creationisme.html

    Is creationisme wetenschap?
    http://web.archive.org/web/20070519000954/www.nadarwin.nl/crea-wetenschap.html

    Boekbesprekingen
    http://web.archive.org/web/20070515114244/www.nadarwin.nl/boekbesprekingen.html

    Artikelen van Arjan Kop
    http://web.archive.org/web/20070519000939/www.nadarwin.nl/Art-AK/arjan.html

    De niet-zo-missing links gallerij
    http://web.archive.org/web/20070128091722/www.nadarwin.nl/gallerij.html

    Reacties op de site
    http://web.archive.org/web/20070521224240/www.nadarwin.nl/reacties.html

    Links
    http://web.archive.org/web/20070519000654/www.nadarwin.nl/links.html

    Zoeken--> pico search /NIET MEER BRUIKBAAR

       
    ( inhoudsopgave  met aanklikbare  links  van de  site  NaDarwin )




    INHOUD  PER CATEGORIE
      

    Algemeen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LEES EERST DIT   ( creationisme)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WAT IS DE BEDOELING EN WAAR STAAT DIT BLOG VOOR (algemeen )


    Ecologie en natuurbehoud

    kevermania

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Orang oetan
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.UITSTERVINGSGOLF   primaten  in moeilijkheden
     Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WELK EEN SCHOONHEID SCHEPT DE MENS TOCH ?  oliecatastrofe



    Publiek debat  

    DARWINJAAR
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslaggevers, pop-wetenschap, hypes  en creationisten 
    * Tree of life
  • Vervalsing of geklooi ?
  • Levend arsenicum


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2009: Dominees verklaren Darwin de oorlog 
    creationisten carnaval  

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.creationisten weggevertjes 
     Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Misvattingen en leugens 
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.150jaar Darwinisme... De evolutietheorie gewikt en gewogen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DANTE'S HEL versie 2009 door de Klojo's

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Na het Darwinjaar

    HET GELIJK VAN DARWIN

    Musea
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen KBIN

    I(Categorie  ; CREATIONISME )

    a)controverse /Publiek dispuut/politiek
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Creationistische tsjeven-truken ?» Reageer (7) 
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanbeveling EUROPEES ONDERWIJS  » Reageer (6)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EUROPEES ONDERWIJS ? » Reageer (10)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EUROPEES ONDERWIJS II   » Reageer (4)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Grote Publieke Dispuut
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kom op zeg  /EO rel » Reageer (3)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Sir Attenborough's antwoord  » Reageer (1)

    Misvattingen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wetenschappelijke parate Kennis neemt af bij jongeren ?  » Reageer (6)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZWEDEN  » Reageer (1)


    b) ID
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Is ID de wetenschappelijke (sic) uitleg voor creationiisten
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.150jaar Darwinisme... De evolutietheorie gewikt en gewogen 
     
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.David sorensen en revolutietheorie lalala
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE VERRIJZENIS VAN DE JONGE VERDRONKEN KOE » Reageer (21)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ID TOVERDOOS OVER   SLECHTE  ID-EETJES  ,RESISTENTIE  &  TOVERDOCTORS

    c) OEC
    d) YEC
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het Grote vertaalde en gerecycleerde Citatenboek 
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MOROSOFEN ?
    morosoof of oplichter (Tsjok45)
        op MOROSOFEN ?
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.POLONAISE met creationisten

    II( Categorie  WETENSCHAP )
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    eerste acht maanden van 2008

    Primaten
     
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fossiele apen in 2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Darwinius masillae
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GANLEA megacanina  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Orang oetan

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Nog een aap uit de mouw
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Saadanius hijazensis
    LIBYA
    a)antropologie

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ardipithecus Ramidus
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Australopithecus SEDIBA
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STERKFONTEIN 2010

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een oeroud spoor
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Denisova :  ZUID SIBERIË
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DENISOVA - mens

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DMANISI AAP OF MENS
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE OUDSTE ? » Reageer (1)  Nakalipithecus nakayamai (<)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alweer eentje ? .....
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De tand des tijds  / Heidelberg-mens 
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE HEUPEN VAN EVA
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CASABLANCA MAN /erectus
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hobbit is aparte soort ?  » Reageer (2)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NOG EEN BENDE BIJTERS 
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.POLONAISE met neanderthaler
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. TANDEN UIT DE QESEM GROT
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Neanderthaler genoom
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mitochondriale Genenkaart van Neanderthaler
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Xuchang mens 

    b)Biologie 
    1.-(
    EVOLUTIE )
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NAS / IM Document 2008 (2)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NAS / IM Document 2008 ( 1) 

    Cambrium & precambrium  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AVALON
     Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GABONESE chips


    Evolutie in actie
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opmerkelijk snelle adaptaties bij kroatische ruine-hagedissen:

    2.-fysiologie
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERTEBRATEN- OOG en Müller cellen

    c)Paleontologie /

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De zogenaamde levende fossielen

  • Pterosaurier
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pterosaurier


    1a.-Dino's;


    DINO 2010
    DINO-maand ?
    De Bultenaar uit spanje

    Dino's ontdekt in 2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hier komen de nieuwste dino's
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAKOTA & LEONARDO
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dino collageen ?
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Megadino

    Saurichia
    Theropoda

    Dromeosauridae
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mongolie  :  Linheraptor esquisitus

    Opnieuw iets over Theropode dino's
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vroeg grut
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dino's onstonden in zuidamerika ...
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorouder dino's ? Asilisaurus kongwe

    geboortegrond dinosaurus


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aerosteon riocoloradensis
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BEIPIAOSAURUS

    Ornithomimosauria
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beishanlong grandis,

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Polonaise 1  OPA THEROPODA ?
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.oudste theropode ?

    Tyrannosauridae

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.En nog eentje uit de tyrannosaurus familie;Bistahieversor sealeyi
    ( scroll naar  2 ) Haplocheirus Sollers   
     Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tyrannosaurus in australie
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zacht dinosaurus weefsel betwist
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dino collageen ?
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Polonaise 2
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Polonaise 3 BREEKBAAR BOSKALF
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RAPTOREX kriegsteini
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrikaanjagende hagedissen

    1b.-Vogelevolutie ;


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anchiornis huxleyi in vol ornaat

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Archaeopteryx en co

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pluimpje        

    Pluimpje

     

     Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EEN PLUIM VOOR CHINA
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geef eens een pootje
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pluimgewicht  
    KLEIN DUIMPJE & DE REUS &VEREN
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opnieuw gevederde Maniraptor
     Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Similicaudipteryx.
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aerosteon riocoloradensis


    Krokodillen
     
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PAKASUCHUS KAPILIMAI
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prestosuchus chiniquensis
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug naar zee
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.viseter

    Zeereptielen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Predator X  
    KLEIN DUIMPJE & DE REUS &VEREN
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET SVALBARD MONSTER

    Schikdpadden
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schildpadsoep

    Slangen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Slangetje in het gras ? I
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een ouder slangetje in het gras

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.krokodil als prooi ; titanoboa
     

    Zoogdieren
     
    Buideldieren
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NAMBAROO

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een oor voor evolutie
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. PLACENTALE ZOOGDIEREN STAMBOOM CONTROVERSE
     
  • Een uitgekomen voorspelling
  • Wie oren heeft , die hore
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eritherium azzouzorum
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LJOEBA
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Darwinius masillae
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VLIEGENDE KATTEN   ?
    Vleermuizen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALWEER EEN BELANGRIJK STUK UIT DE LEGPUZZEL
    Zee-zoogdieren ;
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van de wal in de visgronden  Indohyus / walvisevolutie
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeehonden-evolutie

    amfibieen 


    Vissen
    Overgang  naar tetrapoda

     
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opnieuw Tiktaalik
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ventastega

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KIEKEBOE BOE BOE (oude tetrapoden )
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De niet-zo-missing links gallerij (1) 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KWASTEN
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KWASTEN (2)

    Longvissen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. HELP TE WEINIG ZUURSTOF


    Arthropoda
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.trilobieten

    Weekdieren
    OCTOPUSSY


    d) Geologie
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALH 84001
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHICXULUB
    TIPS

    *Blauwe
    en groene ( =nederlandse)teksten zijn meestal  aanklikbare links 
    *Engelse Wikipedia teksten  verwijzen   in de  linkerkolom naar  verschillende  niet-engelse versies van het   wikiartikel
    *Blauwe teksten tusssen ""  ,  zijn voornamelijk  ( gedeeltelijke)citaten afkomstig van  mensen met andere  meningen


      







    Links naar  Gespecialiseerde  Verenigingen en sites


    Fossielnet
    http://www.fossiel.net/

    Arachnologie  
    ARABEL

    http://www.arabel.ugent.be/

    Myrmycologie
    Mierenwerkgroep * Polyergus *
    http://formicidae.be/

    Entomologie
    Jean-Luc Renneson
    http://users.swing.be/entomologie/
    http://users.swing.be/entomologie/Vespidae%20of%20the%20World1.htm


    Three of life  projects 



     "The Tree of Life".
     
     
  • Tree of Life Web Project
  • Green Tree of Life at Berkeley
  • Fungal Tree of Life Project
  • Beetle Tree of Life project
  • Fly Tree of Life project
  • Mammal Tree of Life project
  • Cypriniformes Tree of Life project
  • Liverwort Tree of Life Project
  • Early Bird Tree of Life project
  • Early Bird Tree of Life project
  • Angiosperm Tree of Life project
  • Cnidaria Tree of Life Project
  • Decapoda Tree of Life Project

    LepTree.net,
    the Tree of Life project on Lepidoptera.


    http://www.rebeccashapley.com/cipres/telescoping.htm
    The Tree of Life blog
    Tree of Life at wikipedia.
  • Zoeken met Google


    Zoekmachine ;
     


    doorzoekt 4-sites, inclusief:
    http://tsjok45.multiply.com/photos
    http://anticreato.multiply.com/,
    http://evodisku.multiply.com/,
    http://www.bloggen.be/evodisku/ ,




      


    site search by freefind advanced

    Tomaso schrijft over      

    Evolutie /  Charles Darwin aan de basis:
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SELECTIE NATUURLIJK
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE LEVENSBOOM
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.UITSTERVEN
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DEEP TIME
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Biogeografie
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SEKSUELE SELECTIE
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Al jaren lang samen CO-EVOLUTIE
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De economie van de natuur
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geleidelijke veranderingen

    Unintelligent design:

    Blog Entry
    Ons gebit , De appendix,  Geboorte, 
    De weg van het zaad , Nervus  Laryngeus Recurrens,
    DNA , 75 mistakes , Het boek 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Unintelligent design (1): Rechtop lopen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tomaso over het oog , oogspieren ,
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Unintelligent Design (5): ZWEETVOETEN 
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Unintelligent design (6): Vitamine C 
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Unintelligent design (8): Kuitspieren
    DARWINJAAR

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET GELIJK VAN DARWIN

    Darwin is GEEN Heilige Sinterklaas
    2009 Année Darwin
    De eerste pasjes ?
    Darwinjaar trekt zich op gang I
    Darwinjaar trekt zich op gang II


    foto





















    Nederlandse  Blog-zwerm  /een selectie
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.me.myself.and.I.

    De Stoet

    Tsjok45    zie ook  MULTIPLY evodisku
    http://evodisku.multiply.com/tag/darwinjaar
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PETER LOUTER
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STRIPMAN
    Theodorus

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RAMIREZI
    http://ramireziblog.blogspot.com/

    Cees Chamuleau
    Zoe van Zaal
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MIEKE ROTH

    100 Woorden

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeroen de Baaij
    Ragfijn
    Annelies
    Satuka

    Qabouter 1 Qabouter 2


    Pierra
    Johan H.v.D.
    Theo E. Korthals Altes

    Meneer Opinie 1 Meneer Opinie 2 Meneer Opinie 3

    Tomaso Tomaso 2

    Laila (??)
    Linda Morgan
    Wilma
    Kees Smit
    Henk van Leuken
    Iris
    Vroems
    Erik de Groot
    Ely
    Mephisto

    Thera

    Bart
    Rein John
    Martijn van Calmthout Martijn van Calmthout 2
    Draakhond
    Jeg Synes
    Jim Hasenaar
    Kokopelli
    Jos Goedmakers
    Fleur Frenkel Frank
    London Calling
    Maria Trepp
    Johan H. van D. 2
    Aad Verbaast
    Landheha
    Ina Dijstelberge


    sterk aanbevolen 
     
    Terrence :
    http://boomdeslevens.blogspot.com/    
    een voortzetting van het
    vroegere -->
    http://www.vkblog.nl/blog/125817/Neomuran_hypothesis

      
    De sublieme   
    PIERRA
    (uiteraard ook sterk aanbevolen )


    http://ascendenza.wordpress.com/2011/01/08/welkom-op-mijn-nieuwe-blog/
      http://www.vkblog.nl/blog/95678/Op_zoek_naar_de_klepel
     



    Tsjok45 photo site  MULTIPLY



    MULTIPLY evodisku 

    Blog Entry





     


     


    ANTI-CREATO   MULTIPLY



    Blog Entry INHOUD ANTI CREATO


    LINKS  NAAR VERKLARENDE  NOTEN
    (In verschillende talen )

  • INDEX   NOTES  : 
    http://evodisku.multiply.com/tag/inhoud%20%20notes

  • T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs