Op maandag 18 juni huldigden Brussels minister van Openbare werken en Vervoer Brigitte Grouwels en Brusselse staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille nieuwe verkeersborden in die fietsers toelaten om in specifieke omstandigheden het rode licht te negeren. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is het eerste gewest dat de verkeersborden invoert, die vorig jaar door door de Kamer van Volksvertegenwoordigers werden goedgekeurd. De Fietsersbond dringt er op aan dat andere gewesten snel volgen. Momenteel staan fietsers tot een vijfde van hun reistijd voor het rode licht, terwijl ze vaak op een veilige manier kunnen doorrijden.
De regels rond rechtsaf of rechtdoor door rood maken het fietsen nog aantrekkelijker, zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. Verkeerslichten zijn vaak uitsluitend afgestemd op het autoverkeer en gelden onnodig ook voor fietsers. Elk verkeerslicht dat zich rechts van een bestuurder bevindt, moet immers gerespecteerd worden.
De Fietsersbond pleit voor een doordachte indeling van kruispunten met aangepaste voorzieningen en verkeerslichten voor fietsers. Het optimaliseren van de bestaande kruispunten en verkeerslichten is echter een werk van lange adem. De nieuwe verkeersborden maken het fietsen op korte termijn comfortabeler, maar dit is voor de Fietsersbond zeker geen eindpunt. Eerder deze week keurde de Kamer een wetsvoorstel goed dat het verkeersreglement aanpast zodat elke juridische verwarring onmogelijk wordt. De Fietsersbond vraagt dan ook dat ook Vlaanderen snel werk maakt van de invoering van de verkeersborden. Bovendien roept de fietsvereniging de wegbeheerders, gewesten en gemeenten op om een lijst te maken van alle verkeerslichten waar de invoering van de verkeersborden aangewezen is. De Fietsersbond is bereid daarbij te helpen. Meer info op www.fietsersbond.be info: www.grinta.be
 Rechtsaf door rood: Wanneer het verkeersbord aangeeft dat de verkeerssituatie veilig genoeg is, mogen fietsers door het rode licht rechtsaf slaan. In de praktijk zal dit enkel het geval zijn wanneer er een fietsstrook of fietspad en een minimum aan conflicten met voetgangers is.
Rechtdoor door rood: Wanneer fietsers geen enkele verkeersstroom moeten kruisen, krijgen ze dankzij het nieuwe verkeersbord de mogelijkheid om aan het verkeerslicht door te rijden. Op zebrapaden behouden voetgangers uiteraard voorrang
|