11-32 cassette en 'mid cage' achterderailleur nu ook bij de SRAM Rival groep. Eerst alleen te koop binnen de SRAM Apex groep, nu heeft SRAM besloten ook een 'berg combo' te maken binnen de SRAM Rival groep. Dus een PG 1070 11-32 cassette in combinatie met een 'mid cage' achterderailleur. En daarbij een 34-50 crankstel. Kijk, dat wordt lekker klimmen! De achterderailleur is gewoon compatible met SRAM Red, SRAM Force en uiteraard SRAM Apex. Prijzen zijn nog niet bekend. www.sram.com
GPW In Franstalig België wordt vandaag de Grand Prix de Wallonie verreden. De 1.1-koers is aan zijn 50e editie toe en zoekt tijdens deze jubileumeditie een opvolger voor Nick Nuyens. Op de traditionele scherprechter, de citadel van Namen, is ook nu weer de streep getrokken.
De gepatenteerde Q-Guard sleepte in Friedrichshafen een prestigieuze Eurobike Award in de wacht. Het is de perfecte symbiose van een snelspanner en een derailleurbeschermer.
Door integratie van beide functies is een innovatief, nieuw onderdeel ontstaan. De derailleurbeschermer is tevens de hevel van de quick release. Deze oplossing is lichter dan de som van beide separate onderdelen en bovendien optisch attractiever ('clean looks'). De Q-Guard wordt onder andere toegepast op de nieuwe Koga Prominence en de Koga trekkingmodellen 2011.
Met de CX-cranksets en de Fulcrum Racing 5 en 7 CX-wielen heeft Campagnolo het materiaal voor het nieuwe veldritseizoen al in huis.
Vanuit de Racing-wielen heeft het Campagnolo-wielenmerk Fulcrum zijn cyclocross-wielen ontwikkeld. De CX Racing-wielen zien eruit als gewone wegwielen, maar zijn voorzien van versterkte spaken en een speciale dubbele coating om de lagers te beschermen. Bij de Fulcrum Racing 5 CX -wielen heb je aerodynamische spaken, de Racing 7 CX-wielen zijn voorzien van ronde spaken en een nieuw slijtage-indicatiesysteem.
Net als de CX Racing-wielen zijn ook de nieuwe CX-cranksets voorzien van een dubbele verzegeling. Zo blijft onmiddellijk en precies schakelen mogelijk in alle omstandigheden. De CX-crankset is verkrijgbaar voor 10-speed en voor 11-speed, in aluminium of in carbon.
Fulcrum Racing 7 CX en carbon Campagnolo CX-crankset
65 Dames aan de start voor de wedstrijd te Leeuwergem, die ging over 89 km. Voor onze ploeg waren dat Carine, Sanne, Karine C. en Lieve. De wedstrijd werd snel verreden over een toch wel zwaar parcours. Vandaag werd de wedstrijd gecontroleerd door 1 renster, Belgisch kampioene Liesbet De Vocht was duidelijk een maatje te sterk voor de anderen. Wat de Lotto dames ook probeerden, telkens was het Liesbet die op het gepaste ogenblik reageerde. Ook onze dames konden niet veel meer dan proberen mee te schuiven, maar moesten de wedstrijd ondergaan. Al probeerde Karine C. het dan toch even en ook Sanne was bedrijvig, maar dit bracht geen zoden aan de dijk. Ook Lieve zag snel het nutteloze van haar poging in. In de laatste ronde probeerde Carine dan een alles of niets poging, maar ze werd snel gegrepen en moest dan totaal verzuurd aan de spurt bergop beginnen. De Vocht won makkelijk voor De Vuyst ( oververdiend geselecteerd voor het W.K.) en Lensy Debboudt. Sanne werd dan nog mooi 15de, Carine 33ste, Lieve 42ste en Karine C. 51ste. Woensdag wedstrijd in Handzame. (Verslag Beneluxteam)
Het wielerseizoen loopt op zijn eind en dit 'vieren' we met de Belgian Cycling Happening. Dit jaar vindt dit evenement plaats op 17, 18 en 19 september het Vlaams Brabantse Leuven-Heverlee.
Het epicentrum van de fietshappening is de sporthal van Heverlee.
Mountainbikers
Voor de mountainbikers worden schitterende omlopen van 40 en 70 km. uitgetekend in de bosrijke omgeving van de Zoete Waters, Meerdaalwoud en Heverleebos. De grote omloop zal flirten met de taalgrens waar een meer golvend agrarisch landschap wordt doorkruist. Ook aan de kleinsten is gedacht. Na een gezamelijke start verkennen ze onder begeleiding en in groep het bos.
Omlopen op de weg
Er zijn eerder vlakke, maar zeer mooie landelijke ritten richting Aarschot, Averbode en Diest. Anderzijds wordt er een lus via Hoegaarden en de taalgrens uitgetekend, waarbij enkele kuitenbuiters niet ontbreken. Naast de afwisselende omlopen van 75 en 120 km zijn er uiteraard ook omlopen voorzien voor een leuke gezinsuitstap (25/45 km). Alle deelnemers kunnen onderweg rekenen op een goed verzorgde en uitgebreide bevoorrading.
Zondag 12 september "Herfstrit" bij Buslot te Dendermonde We zullen het geweten hebben. Een echte herfstrit dus géén nazomer maar traag overtrekkende regenzone Een ander parcours (niet meer over de Temse brug) maar richting Sinaai met bevoorrading aan de Luitentuit Praktisch de ganse morgen regen Met als gevolg lekke banden Filip vooraan en Alain tweemaal achteraan Toch met twaalf aanwezig vandaag (met Pascal erbij) was al volledig kledij De transferts zijn dus begonnen, en een eerste transfert blijkt zich al voltrokken te hebben Totaal van de rit 80 km, 50 km te Dendermonde en een gemiddelde van 30.0 rond Thuis veel kuiswerk en waswerk,
Zondag 05/09/2010: 7 man aanwezig voor de MTB rit. Inschrijven en hup : de eerste helling deed iedereen al naar adem happen. Het schakelen liep nog niet zoals het ,,hoorde,, ! Overijse is duidelijk niet het Soete Waesland. Iedereen dol-enthousiast en de longen onmiddellijk open. De hellingen en afdalingen volgeden elkaar op en de eerste Aqarius smaakte fris. Sommigen wilden niet nat worden en dan rij je naast de plas.... mispoes Broeckie in de modder...sommigen kijken achter zich.... mispoes Christiano op de Pieter ! Gevolg : platte tube vr Christiano. .. gekke afdalingen met uitstekende boomwortels.. mispoes Forza Gorilla op zijn kathedraal...sommigen schakelen bij steile hellingen..mispoes Karls kabel vd derailleur af... gelukkig heeft Pieter handige vingers en den boer een tang . Jurgen had nog een plat bandje en de tweede Aqarius smaakte heerlijk bij Anja ( uitbaatster van www.bnbinbetween.be ) . Je had er kans op een weekendje .. kijk maar eens op de site. Van Terlanen naar het St Agatha Rodebos , kortom : fantastisch MTBiken is het daar. Pieter had toch wat last in de schouder en de ,, rappe,, mistten op het laatste nog een leuke hellling. Voor ons was het een schitterende Gordelrit , hopelijk niet de laatste. De zoete Lindemans smaakte lekker op Pascals terrasje super opgediend door Natasja met de 2 lekkere..... schouderbandjes. Sorry , Moezen.. (verslag Forza Elversele)
Zaterdag 11 september Oefenrit vandaag, en niet zomaar een einde seizoens rit Dik 100 km en een gemiddelde van 32,5 Met 11 leden de baan op, zelfs Jos was aanwezig om zo toch de derde plaats veilig te stellen allezins karakter en doorzetting Hier is nog niets beslist Anderen vonden dan een ritje van één punt dan weer niet belangrijk genoeg voor het klassement en zetten alles op andere ritten met meerdere punten Zo ontbraken enkele "klassements" rijders Er werdt nog een poging ondernomen om snelheidsrecords te breken, maar voorlopig blijft de 68 km van Kurt overeind
Slechts 46 dames aan de start voor de wedstrijd te Massemen maar wat een kwaliteit. Een contingent zeer sterke buitenlanders waaronder Koedooder, Martin, Dijkman,Colclough en andere Hagiwaras onder leiding van onze Belgische kampioene Liesbet De Vocht. Voor onze ploeg slechts 2 dames : Carine en Lieve. Lieve was al voor de wedstrijd niet echt in de koersschwung en moest al snel ondervinden dat het niet haar dagje was. De zeer snelle wedstrijd en ook het bochtige parcours deden hier dan ook geen deugd aan. Ze kwam terecht in een groepje dat achter de feiten moest aankoersen en werd samen met 16 anderen uit de wedstrijd genomen wegens te grote achterstand. Kop op Lieve, zondag is het terug koers. Carine daarentegen had de superbenen van de grote dagen en reed een fantastische wedstrijd. Ei zo na lukte het om met de 6 besten mee te gaan maar niemand wou of kon nog overpakken en zo waren de 6 sterksten gaan vliegen. De voorsprong was nooit echt veel en schommelde meermaals rond de 10 seconden. Maar ook deze achterstand dichtrijden op namen als Koedooder, De Vocht, Debboudt L, Hagiwara, Martin en Arijs was niet makkelijk, laat staan onmogelijk. Wat Carine ook nog probeerde, ze raakte slechts in de laatste ronde weg en mocht samen met Van Den Steen sprinten voor de 10de plaats. 15 seconden later won Hierckens de sprint van de groep, of wat er van over bleef want het werd een echt slagveld. Vooraan was het Vera Koedooder die De Vocht nipt klopte voor de overwinning. Debboudt L. werd verdiend 3de. Morgen wedstrijd voor de jeugd in Kontich. Zondag wedstrijd te Leeuwergem voor de elites. (Verslag Beneluxteam)
Fietsconstructeur Cube wint Eurobike Award en Eurobike Gold Award op de fietsbeurs in Friedrichshafen.
Uit 565 inzendingen voor een Eurobike Award werden 2 Cube-fietsen bekroond. De Elite Super HPC won een gewone Eurobike Award terwijl de
De jury noemde de Cube AMS Super HPC een doordacht lichtgewicht met uitgewerkte look en zonder compromissen. Het Cube-design team won eerder dit jaar al een red dot design award.
De donkere en koude maanden komen er aan, maar dat is geen reden om niet te blijven doorfietsen. Omdat iedereen een andere kougrens heeft, kan je de nieuwe AGU Creatio zelf opbouwen.
De AGU Creatio kan je opbouwen van een shirt korte mouw mét bijbehorende armstukken, naar een shirt lange mouw en een jack. Een nieuw jack voor de sportieve diehards is de AGU Fundum (in 3 kleuren), van waterproof materiaal.
In de damescollectie heeft AGU een mooie AGU Adrina jack en een Arabella collant toegevoegd. Het jack is getailleerd en heeft een windstopper aan de voorzijde, net als de collant overigens. Het naadloze RB-lady zeem is een product uit het Rabo-lab. ROBERT GESINK HANDSCHOEN De intensieve samenwerking met de Rabo Wielerploegen resulteert in nieuwe standaarden voor fietskleding. Zo hebben AGU en Robert Gesink de nieuwe AGU Quartz Neopreen handschoen ontwikkeld. De essentie van deze handschoen is dat hij beter om de polsen sluit, optimale grip heeft en de handen perfect op temperatuur houdt. AGU Creatio. (foto agu)
Hutarovich won er al een etappe mee in de Vuelta: de nieuwe raceschoenen van Shimano in het topsegment, SH-R315. Ook de mountainbikers krijgen een nieuwe topschoen uit Japan met de SH-M315. Het opvallendst aan beide schoenen is het gebruik van een nieuwe synthetische leersoort, genaamd Rovenica, die de schoen licht, stevig en toch soepel houdt. Schoenen zijn verkrijgbaar vanaf oktober.
Na een rijk gevuld leven vol koersen, afzien en vooral heel veel overwinningen stopte Eddy Merckx in 1975 met competitie. Daarna startte hij een fietsenfabriek op om halverwege de jaren 2007 enigszins in een wak te geraken. Maar zie, hij herpakte zich en zocht de samenwerking met nieuwe ploeggenoten. Hij deed de fabriek over aan derden en op technisch vlak trok hij naar Treviso, naar de familie Pinarello. Een mooie, nieuwe collectie ontstond waarvan deze EMX-3 sinds 2009 deel van uitmaakt.
Met handtekening
Het fraai geproduceerde frame is een monocoque 30 HM 12 K carbon model met geovaliseerde buizen, platte liggende achtervork en een bijpassende carbon voorvork. En met de handtekening van Eddy op de bovenbuis. De link met Pinarello is duidelijk voor wie dat wil zien. Goed zichtbaar is dit bij het oversized bracket en de aanduiding van het carbon.
Haaienvin?
Daardoor kunnen we deze 3 enigszins vergelijken met de FP3. De De 58 EMX-3 weegt net geen 1400 gram, de voorvork 530 gram en compleet met een Shimano 6700 groep, Shimano wielset en veel eigen Merckx onderdelen krap 8 kilo. Qua gewicht en meetwaarden komen de twee ook overeen. De torsiestijfheid is 107 Nm/, bracketstijfheid 45 en de voorvork scoort 100. Prima en gewoon goed voor elke rijder!
Over Size
Technisch en optisch staat de EMX-3 zijn mannetje en ook op de weg toont dat Eddy bij de juiste mensen te rade is gegaan. Het Prologo zadel zit verassend goed, het stuur ligt prima in de hand en schakelen en remmen gaat gesmeerd. Even wennen en dan kun je lezen en schrijven met de EMX-3. Hij is gewoon goed, stabiel, zit prima in elkaar en heeft een eigen gezicht.
Vol gaan!
Het is geen goedkope fiets, dat moge duidelijk zijn. En er zijn voldoende andere merken die lichtere en stijvere fietsen bieden voor een lager bedrag. Maar dit is een Merckx en die andere fietsen niet. Een punt van kritiek: de zeer basic Shimano wielen en Conti banden horen niet bij een fiets uit deze prijsklasse. Tip: onderhandel er een ander stel bij of vraag (toch maar) korting voor een wielsetje.
Dit is de Giant TCR Comp 1 Op het eerste gezicht niet veel anders dan de duurdere TCR Advanced fietsen, maar door gebruik te maken van een iets ander carbon kan Giant met de gewone TCR's een mooie fiets neerzetten voor een knappe prijs. De '1' met ondermeer Shimano Ultegra en 105 en DT Swiss wielen kost net geen 2000,-, de '2' met vooral 105 nog geen 1600,- . Beiden hebben dit strakke carbon frame met kabels binnendoor, een rechte over-oversized carbon/alu voorvork en veel eigen onderdelen. www.giant-bicycles.com
Taroka RA-J04 Dit is de Taroka Ra-J04. De wat? een schoolvoorbeeld van wat 'ze' in het verre oosten doen. Stalen, retro, gelugde frames zijn in en 'dus' maken ze daar deze kaders! De prijs van al dat moois is niet bekend; waarschijnlijk zul je een hele partij moeten bestellen. Maar ach, het is wel een knap karretje! Hier nog even alle gegevens: RA-J04 700C CR-MO FRAME/FORK W/LUG SHIMANO ULTEGRA 20-SPD FRAME 700C FULL CR-MO FRAME W/LUG FORK HS-8798 CR-MO FORK W/LUG BRAKE SHIMANO BR-6700 F/R CALIPER BRAKE B/LEVER SHIMANO ST-6700 ALLOY BLACK, W/2P RED CABLE RIM SET AKSIUM F&R OLD100/130MM FOR 10-SPD W/TAPE TIRE C1288 700×20C BLACK W/48MM F/V C/WHEEL SHIMANO FC-6700 50×34T 170MM W/BB B.B.SET SHIMANO INCIUDE CHAIN SHIMANO CN-6700 1/2×3/32 DERAILLEUR-F SHIMANO FD-6700 2-SPD BRAZED ON FOR DOUBLE 10S DERAILLEUR-R SHIMANO RD-6700SS 10-SPD W/O BRACKET S/LEVER SHIMANO ST-6700 L-2S/R-10S, W/2P RED CABLE F/WHEEL SHIMANO CS-6700 12~25T SILVER 10-SPD N.W.:9.44KGS www.taroka.com.
RA-J01 700C FULL CARBON FRAME/FORK SHIMANO DURA-ACE 20-SPD
Bredene 2 september Afgelopen donderdag ( 2 september) was het criterium in Bredene, 44 km over 20 ronden. Niet zo best weer en een stevige zeewind. Er stonden 44 rensters aan de start, 28 nieuwelingen en 16 juniores. Voor het Benelux Team waren dit Sarah, Bo, Julia, Ivy en Nathalie V. Er waren in de eerste helft van de koers redelijk veel aanvalspogingen. Ook Sarah, Bo en Julia probeerden het meermaals. Uiteindelijk was er dan toch een kopgroep gevormd die niet meer zou ingelopen worden. Bo was mee in deze ontsnapping. Het peloton viel niet stil maar écht gereden werd er niet. In het laatste kwart van de koers is Nathalie nog weggeglipt uit het peloton en bleef hangen tussen de kopgroep en het peloton. Ondertussen probeerde Bo de sprint in de kopgroep nog te ontlopen maar werd nipt gegrepen op pakweg 20 meter van de streep. Ivy moest de rol al snel lossen en werd na enkele ronden uit koers gehaald. Bo werd 5e, Sarah 8e, Julia 14e en Nathalie 3e. Ivy's uitslag is onbekend.
Lebbeke 4 september Zaterdag was het voor het eerst een dameskoers in Lebbeke sinds de jaren 70, georganiseerd door de familie De Vlieger. Er stond die dag veel wind en ontsnappen leek een moeilijke opgave. Juniores en nieuwelingen moesten apart koersen. De 24 juniores eerst, over een afstand van 62 km (11 ronden). De eerste ronden werden relatief rustig afgelegd maar wanneer er voor het eerst stevig doorgetrokken werd, scheurde het hele peloton. Even later bleven er nog maar 11 rensters over door een valpartij met onder andere de Belgisch kampioene Eveline Dergent waarbij terugkomen bijna onmogelijk was. Bij deze 11 zaten nog steeds onze 3 rensters Sarah, Julia en Steffy. Er werd mooi rondgedraaid, enkel in de laatste ronde was het vooral kijken naar elkaar voor de sprint. Sarah werd 4e, Steffy 5e en Julia 11e. De nieuwelingen moesten 10 ronden afleggen, goed voor 56 km koers. Van de 33 rensters nam voor het Benelux Team enkel Nathalie V. hier de start. Het was een gesloten wedstrijd en heel het pak bleef steeds samen op slechts 2 meisjes na die de rol moesten lossen. Er waren weinig ontsnappingspogingen en deze draaiden telkens op niets uit. Ook Larissa De Vlieger probeerde in de laatste ronde van haar thuiswedstrijd nog te ontsnappen maar tevergeefs... Het werd dus een massasprint waarin Nathalie 6e werd. verslag: Nathalie beneluxteam