Milram Focus Izalco Uitwendige kabelvoering BB30 bottom bracket Milram gebruikt 22mm-Continental tubes op de Lightweight Obermeyer wielen Speedplay's Zero stainless pedalen SRAM RED groep Stuur FSA Milram gebruikt Garmin computer
Temse krijgt opnieuw een profkoers In Temse is het wielrennen onafscheidelijk verbonden met de vzw Wielerbelangen. In het verleden tekende deze vzw voor de organisatie van heel wat regionale wedstrijden voor alle leeftijdscategorieën: het Vlaams kampioenschap voor junioren en vrouwen ; twee nationale kampioenschappen (beloften en elite zonder contract; junioren en vrouwen) en vorig jaar de aankomst van de derde rit van de Ronde van België.
Het nieuwe bestuur van Wielerbelangen wordt geleid door voorzitter Edwin De Saegher, secretaris Geert Delaruelle, penningmeester Kristof Heirbaut en pr-vrouw Nancy Heirbaut. Sylvester De Bock staat geboekt als erevoorzitter, terwijl Gino Dobbelaer, Frank Van Hoeymissen en Freddy Van Den Abeele zeer gewaardeerde medewerkers zijn.
Op hun uitgebreid programma staan de bekende wedstrijden op 7 maart (nieuwelingen) en 10 augustus (beloften en elite zonder contract) in Temse-Velle. Op 24 april krijgen de aspiranten startgelegenheid en op 16 mei komen de beloften en eliterenners zonder contract eveneens aan de start.
Nieuw is de Ronde van Temse. Een regelmatigheidscriterium voor junioren. Er wordt een algemeen klassement en een bergklassement opgemaakt met aantrekkelijk prijzengeld.
Voor deze Ronde komen wedstrijden in Temse, Tielrode (10 en 11 juli) en Steendorp in aanmerking.
Op 14 juli knoopt de vzw Wielerbelangen opnieuw aan met de proftraditie. Ter nagedachtenis van Robert Roosen en Dirk Wayenberg keert Temsche Koerse terug in het centrum van Temse.
De Damocles was de eerste carbon racer van Ridley. Dat was in 2003. Ook in 2010 maakt de Damocles deel uit van de collectie van de firma in Limburg.
De Damocles is een soort vaste waarde in de collectie van Ridley. Het was het topframe, maar inmiddels zijn 'boven' de Damocles, de Excalibur, de Helium en de Noah gepositioneerd. De Damocles heeft een ronde zitbuis, Sharp Edge boven en onderbuis, aflopende bovenbuis, licht doorgezakte achtervorken, CNC aluminium verwisselbare patjes, er is een monobox bracket en een balhoofdbuis met 1 1/8 inch lagers. Het frame van de testfiets is de gewone Damocles. Er is ook een ISP uitvoering, maar die is 300,- duurder. Het frame is van zogenaamd 30 en 24-ton HM carbon in combinatie met de volledig carbon 4ZA voorvork. Gewicht: respectievelijk 1275 gram en 340 gram. In vergelijking met de eerdere versies is de Damocles zo'n 100 gram afgeslankt.
De Force-groep was de eerste groep van de Amerikanen. Geïntroduceerd begin 2006 werd de groep met de zeer eigenzinnige Double Tap-rem/schakelgrepen aarzelend ontvangen. Met één hendel zowel op- als afschakelen. Het leek zo simpel, maar je moet er toch maar op komen! En er waren toch ook wat probleempjes: het terugkomen van de achterrem had echt 'langzaam aan' neigingen en had slecht weer een te grote invloed op de ´finish´. Sinds 2006 heeft SRAM toch heel wat gewonnen met de Force-delen: de Giro en de Tour bijvoorbeeld. Eerst met Force, later met de Red-groep. Die was uiteraard gebaseerd op de Force- groep, maar werd nog wat extra getuned. Ondertussen bleef de Force-groep leverbaar, al werd de populariteit minder door de Red-delen.
Dat heeft ze bij SRAM ook doen besluiten om een compleet nieuwe Force-groep te brengen, die dan weer sterk gebaseerd is op SRAMs Red-componenten! De Double Tap-hendels en de cranks zijn deels van unidirectional carbon, er zijn nieuwe Dual Pivot design remhoeven en er is het lichtere cq stijvere BB30-crankset. De (gesmede 6000) aluminium onderdelen zijn geanodiseerd in een zephyr silver finish en de carbon delen dragen opvallende graphics. Uiteraard zien we de technieken als DoubleTap, ZeroLoss Reach adjust en Exact Actuation bij de Force-groep. Er zijn zeven combinaties van cassettes van 11-23 tot 11-28. Crankstellen zijn er in 170, 172.5, 175 en 177,5 millimeter en in 55/42, 54/42, 53/39, 52/38, 52/36, 50/36 en 50/34.
De Force is verkrijgbaar in een GXP- en BB30- uitvoering. Gewicht: 2097 gram (GXP) en 1951 gram (BB30). Dat is slechts circa 30 gram meer dan Red en ruim 100 gram minder gewicht dan Shimano 7900 Dura- Ace. Mooi: de draaiende delen van Force zijn uitwisselbaar met 10-speed Shimano-kettingen en -cassettes.
Je kunt in elke positie gemakkelijk remmen en schakelen. Trouwens, door de mogelijkheid om de rem- en schakelhendel in te stellen past het vrijwel altijd. Opschakelen gaat met drie tegelijk, afschakelen een voor een. De trimfunctie van de voorderailleur is nu wel in orde; alle 20 versnellingen zijn te schakelen. Als je nog nooit met SRAM gereden hebt, is dit even puzzelen en weet je ook niet precies hoe je je Shimano- of Campa-gevoel moet omzetten. Het gaat zeker niet langzamer of sneller of lastiger. Wel is het een kwestie van doseren. Maar als je eenmaal weet hoeveel kracht je moet zetten om op dan wel af te schakelen, dan schakel je nooit mis. Geruisloos is het niet. De Force- groep is een goede middenklasse groep je krijgt in principe alle features van de Red-groep en de finish is ook nog eens beter! Bij Red wordt veel blank alu toegepast en daar slaat het weer snel in, Zephyr-fi . Tot slot: mooi is ook dat er verschillende kleuren covers voor de Dual Tap-hendels verkrijgbaar zijn. Zo kun je je fiets optisch tunen. Een losse groep kost rond de 1495,-.
Het is een heerlijk 'levendige' koersfiets, de Damocles. Niet mega-stijf -de torsiestijfheid is met 77 N/m niet hoog- maar wel prima als je een ervaren rijder bent. Of niet al te 'oversized'. Het is een echte Vlaamse koersfiets. Dat houdt ook in dat je toch wat 'skills' moet hebben om goed op het kantje te kunnen rijden. En die eigenschappen zijn net wat belangrijker als een mega-stijf kader. Echter, het bracket noteert 53 en dat is dan weer hoger dan doorsnee. Ook de voorvork is helemaal in orde: 69. De afmontage met de SRAM groep en de Edco wielset, Ritchey oversized WCS stuur en stuurpen en Deda carbon zadelpen draagt ook zeker bij tot een 'zeker en vast' gevoel. Wil je echter een echt stijve dan wel super stabiele fiets, dan kun je beter bij een ander model van Ridley kijken. Voor info zie .... www.ridley-bikes.com, www.sram.com
Het nieuwste nummer van Grinta! ligt op de plank. In Grinta! n°18 wordt de Belgische fietsindustrie doorgelicht, lees je alles over fiets-gps, fietsen we van Milaan naar Sanremo, wordt de zoektocht naar het mooiste wielertruitje ter wereld geopend en nog veel meer!
In dit nummer (maart/april 2010)
DOSSIER 'DIT IS BELGISCH' We lichten onze Belgische fietsindustrie door OP REIS Milaan-Sanremo en Fausto Coppi achterna FOCUS Alles over fiets-gps en routeplanning NIEUWE RUBRIEK Met 'de redactiefiets' testen we op lange termijn ETALAGE Op zoek naar 'het mooiste wielertruitje ter wereld' EROPUIT Een 'Flandrienroute' in West-Vlaanderen BIKESPOTTING De 'fixie' van Joeri COL VAN DE MAAND Col de Portet d'Aspet ZET 'M OP JE KOP We lanceren onze helmcampagne (o.a. interview Kurt Hovelijnck) LA DONNA Fietsende vrouwen en hun kleurvoorkeuren TOPVORM Kies realistische fietsdoelen in 2010 BEZEMWAGEN Een kortverhaal over zanger Guido Belcanto
Canvas pakt uit met documentaire reeks 'De Flandriens' Vanaf maandag 1 maart start Canvas met 'De Flandriens', een zesdelige documentaire reeks over vijftig heroïsche jaren in de Vlaamse wielergeschiedenis. Op initiatief van productiehuis deMENSEN zocht wielerjournalist Michel Wuyts dertien Vlaamse wielergoden op en herbeleefde zo de vaderlandse wielergeschiedenis, van de duels tussen Rik Van Looy en Eddy Merckx tot de dominantie van Tom Boonen en Stijn Devolder.
Vanaf maandag 1 maart, zes weken lang om 21.10 uur op Canvas
Team Topsport Vlaanderen - Mercator 2010 Twintig renners die uitkomen in competities op de weg en op de baan. Zeven renners zijn nieuw in de ploeg: Pieter Jacobs, Kris Boeckmans, Michael Van Staeyen, Jérome Baugnies, Sander Armée, Grégory Joseph, Steven Van Voor
Sander Armée Kris Boeckmans Thomas De Gendt Pieter Jacobs Stijn Joseph Tim Mertens Maarten Neyens Preben Van Hecke Steven Van Vooren Sep Vanmarcke
Jérome Baugnies Johan Coenen Kenny De Ketele Grégory Joseph Klaas Lodewyck Stijn Neirynck Geert Steurs Michael Van Staeyen Kristof Vandewalle Pieter Vanspeybrouck
Fietsen; EddyMerckx EMX-5 Afmontage met campagnolo Het Wagenpark
De Australische footwear fabrikant Bont zal ondermeer het Cervelo TestTeam voorzien van schoenen Bont's slippery het nieuwe Chrono model voor tijdritten.
Limar voorziet Footon-Servetto-Fuji, van helmen met de Pro 104 Ultralight. Met geintegreerd netje voor het tegenhouden van "stekende" insecten. Tijdrithelm de Speed Demon aero
Selle San Marco zadels voor het Katusha team 2010, de meeste zullen opteren voor het "lichtgewicht" model Zoncolan Katusha renner Filippo Pozzato's zadel is gepersonaliseerd met een vleugje goud.
Zipp wielen in het peleton 2010 bij Astana, Cervelo TestTeam en Saxo Bank 303 carbon Zipp's Super-9 flat disc wheel (Tijdritten) Zipp met het nieuwe 101 model voor op "training"
Johan Museeuw zal de afscheidnemende Benoni Beheyt niet opvolgen als motard van de Belgische wielerbond (BWB). "Ik voel me niet zeker genoeg op de motor". Ex-wereldkampioen Benoni Beheyt was 28 jaar lang BWB-motard, maar op 70-jarige leeftijd moet hij afscheid nemen. Johan Museeuw leek zijn opvolger te gaan worden, maar nu haakt hij af. "In 2000 had ik een ongeval waarna ik acht dagen in coma lag en tussen leven en dood zweefde. Dat blijft hangen. Om dit werk te doen, moet je absoluut zeker zijn van je motor en dat ben ik niet". De wielerbond heeft nog geen nieuwe man gevonden. "We denken aan een beurtrol tot de ideale man zich aanmeldt", zegt voorzitter Laurent De Backer.
Elite zonder contract: Geoffrey Coupé, Joop de Gans (Ned), Jurgen François, Rob Goris, Stijn Huys, Egidius Juodvalkis (Lit), Tom Van Becelaere, Timothy Vangheel, Jean Zen (Fra)
Pure kitch of pure klasse? Deze 24-karaats gouden Super Pista uit 2008 is in ieder geval geen alledaagse verschijning. Nu nog een wit stuurlintje Info:http://italiaanseracefietsen.wordpress.com
Koolhydratendrank Maxim High Energy is er nu in een handige knijpverpakking. Het pakje van 160ml zou u genoeg energie moeten geven voor een uur optimale fietsprestaties.
Bovendien zit de energie van Maxim in een flexibel en compact zakje dat u gemakkelijk in uw sportkledij kunt meenemen De Maxim High Energy drink heeft ook een dopje zodat u uw energietoevoer kunt doseren. Verkrijgbaar in Peach of Lemon-smaak.
Zaterdag 20 februari Eerst met vijftien vertrokken aan The Ranch, maar hier was er wel sprake van een "valse" start Eén minuutje te vroeg en nog iemand onderweg (Erwin). We moesten toch wachten want even verder JPM Plat vooraan Dus na alle strubbelingen en herstelingen op weg met 16, Vier gast-rijders 1 ex lid dat terug lid zal worden, opweg naar de Polder. In de polder een eerste maal een breuk en onze gastrijders hielden het voor bekeken, kwa ledenwerving Na een pis-stop "groupa compacta" hergroepring Dan toch voor enkele kilometers, deze maal de definitiefe breuk Naar het einde toe meer en meer tandvlees voor op te zitten Laatste winterzaterdagrit ondanks de stevige bries in de polder 29,1 Rit van 78 km, blijkbaar de ideale "opbouw" Maar voor wat Deze winter heeft duidelijk zijn sporen na gelaten Er zijn er dus nog, met weinig kilometers op de teller