De fietspaden in Vlaanderen zijn nog steeds niet comfortabel genoeg.
Dat concludeert de Fietsersbond uit een onderzoek in 31 Vlaamse gemeenten en steden.
 |
De Fietsersbond pleit voor betere normen om fietspaden aan te leggen. (foto fietsersbond) |
De
Fietsersbond reed voor het onderzoek meer dan 1400 km in de vijf Vlaamse provincies af met een meetfiets. Aan de hand van trillingen en schokken werd de kwaliteit van de fietspaden wetenschappelijk gemeten.
Daarnaast speelden ook de breedte van de fietspaden en de afstand tot de rijweg een rol.
Globaal kregen de fietspaden net geen 5/10 voor trillingscomfort, 5,2/10 voor breedte van het fietspad en 6,5/10 voor buffer t.o.v. de rijbaan.
Deze scores staan ver af van de doelscores van 8/10 zoals bepaald in het rapport.
De slechte scores voor breedte van het fietspad en buffer t.o.v. de rijbaan zijn deels te wijten aan onze - typisch Vlaamse - ruimtelijke ordening, maar voor de slechte trillingscomfortscore bestaan er geen verzachtende omstandigheden.
De bond heeft een comfortnorm opgesteld.
Voor die comfortnorm scoren de gemeenten
Huldenberg,
Wemmel en
Hove het slechtst.
Voor de meest comfortabele fietstochtjes moet men in
Koksijde,
Waregem en
Overijse zijn.
OOK NIEUWE FIETSPADEN GEBUISDWat opvalt in het onderzoek is dat ook nieuwe fietspaden slecht scoren.
De recente fietspaden, die werden aangelegd of heraangelegd in de voorbije 6 tot 8 jaar, kregen voor trillingscomfort een score van 6,6 op 10, wat volgens de Fietsersbond onaanvaardbaar laag is.
De Fietsersbond pleit dan ook voor betere normen om fietspaden aan te leggen en te subsidiëren.
De Fietersbond wil dat nieuwe fietspaden verplicht vlak worden aangelegd, ook zonder hinderlijke boordstenen.
Asfalt (8,2 op 10) scoort als oppervlaktelaag het best op het vlak van comfort, voor cementbeton (6,5), tegels (5,6) en klinkers (5,3).
Resultaat ?
Waarschijnlijk volgen nog enkele studies, enqeutes en studies voor men echt zeker is dat de staat van de fiestpaden "slecht" is.
En dan maar sakkeren op de "wielertoeristen" datze op de baan "moeten?" rijden.