Nederland krijgt mogelijk verwarmde fietspaden. Doordat fietsers dan geen last meer hebben van gladheid door sneeuwval en ijsvorming zouden er jaarlijks vele duizenden gewonden minder vallen. In de gemeente Zutphen en in de provincie Utrecht wordt binnenkort geëxperimenteerd met verwarmde fietspaden, zo meldt de krant De Telegraaf. Hierbij wordt gebruik gemaakt van 'Warmte Koude Opslag' (WKO).
"Met behulp van een zogeheten 'asfaltcollector' in het wegdek kan de warmte die in zomer wordt opgeslagen in de ondergrond in de winter weer worden afgegeven, en omgekeerd. Met als resultaat: koeler asfalt in de zomer en dus warmer asfalt in de winter",
Een advies- en ingenieursbureau experimenteert met het verwarmen van fietspaden. Dat meldt De Telegraaf dinsdag. Projectleider Marcel Boerefijn van het bureau zegt tegen NU.nl dat het bedrijf momenteel onderzoek doet naar de haalbaarheid van het project. Tijdens sneeuw en bevriezing zorgt de verwarming ervoor dat de weg goed te berijden blijft voor fietsers. "Het systeem kost veel geld maar kan onder andere ongelukken voorkomen", aldus Boerefijn. Door restwarmte in de zomer op te slaan en het fietspad daarmee in de winter te verwarmen, moet dit systeem relatief zuinig met energie om kunnen gaan. "Op dit moment zijn er al stukjes fietspad en parkeerplaats verwarmd, maar daar is het meestal niet het doel om de weg op te warmen. Die warmte wordt dan gebruikt om een gebouw te verwarmen of juist af te koelen." Het bureau zet voor de fietspadverwarming dezelfde techniek in. In de verkennende fase moet het bureau nog enkele beheersvragen oplossen. Zo moet nog worden uitgezocht wie het ondergrondse systeem - dat nodig is voor de verwarming - moet aanleggen en beheren. Op dit moment zoekt het bureau partners zoals gemeenten om mee te testen. FANTASTISCH IDEE "We zijn zeer enthousiast over de verwarmde fietspaden, want het kan veel ellende voorkomen. Want als het vier weken glad is, betekent dat 7000 extra ongevallen met fietsers", zegt Arien de Jong van de Fietsersbond. Ook Veilig Verkeer Nederland kan niet wachten tot de fietspaden worden verwarmd. "Het is een fantastisch idee en we kijken met zeer veel belangstelling naar de ontwikkelingen", zegt Rob Stomphorst.
BBB heeft een nieuwe krachtige voorverlichting met interne batterij: de Strike. Die is er in twee varianten die respectievelijk 300 of 500 Lumen produceren.
De Strike is een lichtgewicht en compacte USB-oplaadbare koplamp. Hij komt in twee varianten: Strike 300 (BLS-71) met 300 Lumen XP-G CREE LED of de Strike 500 (BLS-72) met 500 Lumen XM-L CREE LED. Hoewel deze lampen een verschillende Lumen-waarde hebben, hebben ze dezelfde Lux-waarde (28 Lux op 10 meter). Dit komt omdat Lux de hoeveelheid licht (Lumen) op een bepaald oppervlak is, terwijl Lumen de totale hoeveelheid uitgestraald licht (in alle richtingen) is. De Strike 500 spreidt de totale hoeveelheid licht over een groter oppervlak.
Beide lampen maken gebruik van de verwisselbare USB-oplaadbare interne EnergyBar (BLS-93) batterij als energiebron. Om de warmte die vrijkomt bij het branden van de LED optimaal te beheersen, functioneert het zilveren of gouden aluminium gedeelte in de kop als Airflow Cooling System (ACS). Dit luchtgekoelde systeem voorkomt oververhitting van de lamp.
De Strike heeft 5 standen: extra hoog vermogen, hoog vermogen, normaal vermogen BLS-71 14 uur brandtijd, BLS-72 8 uur brandtijd laag vermogen en knipperlicht. Wisselen tussen de standen kan met de ingebouwde multifunctionele waterdichte rubberen schakelaar die tevens als batterij-indicator functioneert; lege batterij (rood licht), lamp aan (blauw licht) en opladen (blauw knipperlicht).
De Strike is eenvoudig the monteren met het TightFix bracket (BLS-94)met instelbare hoek, die past op zowel standaard als oversized stuurdiameters. Kostprijs 6,50 euro. De Lithium ion polymeer (2300mAh 3.7V) accu van hoge kwaliteit wordt ook los verkocht (BLS-93) vooor 22,50 euro. De Strike 300 (prijs 85 euro) en Strike 500 (prijs 99,95 euro) zijn verkrijgbaar in het zwart of wit. Meer info op www.bbbcycling.com info; http://www.grinta.be
Pro trui Door middel van nieuwe high-tech stoffen en eenmodieuze snit met specialestiksels, zorgtdezetruivooreenuitermateaangenaamdraagcomfort. Trui met blinde rits bestaat grotendeels uit polyester, aangevuld met elastische stoffen die aangenaam rond de huid aansluiten. De rugzijde is ademend. Onderaan is de trui afgewerkt met een anti-slip elastiek en de mouwen zijn voorzien van een rekbare siliconenband
Wilier roept de voorvorken terug van het model Izoard XP welke tussen 1 oktober 2011 en 22 oktober 2012 zijn uitgeleverd. De voorvorken zijn mogelijk defect. Wie een Izoard XP aankocht in bovengenoemde periode wordt gevraagd de fiets niet te gebruiken totdat een veiligheidscontrole is uitgevoerd. Alle Izoard XP frames en fietsen die door Veltec Benelux zullen worden verstuurd na 22 oktober 2012 zijn gevrijwaard van bovengenoemd probleem.
Meer details over de mogelijk defecte voorvorken: PRODUCT: WILIER IZOARD XP VOORVORK RISICO: Het gebruik van de Izoard XP met de betreffende voorvork kan resulteren in een falen hiervan. Met als mogelijk gevolg een val of ongeluk met ernstige consequenties. OMSCHRIJVING VAN HET DEFECT: Van enkele voorvorken van de Izoard XP is gebleken dat de productie niet binnen opgegeven specificaties is gebeurd. Waardoor deze een dunnere aluminium vorkpijp hebben dan de bedoeling is. INSTRUCTIES TER VERIFICATIE: Indien de fiets of het frame is aangekocht na 1 oktober 2011, gebruik deze dan niet meer. U moet de deugdelijkheid van de voorvork controleren door het serienummer hiervan te controleren. Hiervoor demonteert u de voorvork en neemt u het serienummer op. Het serienummer is samengesteld uit 2 letters en 4 cijfers en is aan de voorkant van de vorkpijp ingeslagen (zie afbeelding). De serienummers die betrokken zijn bij deze terugroepactie zijn: LH 0001 t/m LH 4000 en L J 0001 t/m L J 2000. Voelt u zich aangesproken? Vul dan het online retourformulier in op www.veltec.com/recall. Voor aanvullende informatie, vragen of opmerkingen kunt u Veltec Benelux contacteren via recall@veltec.com. Tevens kunt u Veltec Benelux bereiken op het speciale nummer 0031 (0)40 2072654. info; http://www.grinta.be
De feestdagen komen er weer bijna aan en daarom lanceert BBB een Select Giftbox. Inhoud: één brilframe met liefst zes lenzen en zeven brilpootrubbers. De adviesverkoopprijs van de Select Giftbox bedraagt 129,95 euro. De totale waarde van 1 frame, 6 lenzen, 7 brilpootrubbers is 184,65 euro.
Speciale Sidi WIRE schoenen voor Joaquim Rodriquez Ter ere van zijn overwinning van het World Tour eindklassement heeft zijn schoenensponsor Sidi een paar speciale Wire fietsschoenen laten maken voor 'Purito' Joaquim Rodriquez. De Spaanse renner kende een fantastisch seizoen. Het is de tweede keer in zijn carriere dat Rodriquez de zege van het World Tour eindklassement op zijn naam schrijft
Uvex Forceflex De Uvex Forceflex kost 79,95, de Forceflex vario 129,95. Volgens de fabrikant is deze sportbril onbreekbaar. Bril is zowel verkrijgbaar met zonnebrilglazen, als met glazen voor zware bewolking en regen.
NORCO VALENCE CARBON 1 Shimano Ultegra crankset FSA SL-K Ritchey componenten Pro Evo Curve stuur, Pro 4-Axis stuurpen Pro zadelpen Fizik Antares zadel. Shimano Ultegra Di2 afmontage mogelijk
dley limited edition Helium SL Sram Red groep, 4ZA Cirrus Pro componenten Zipp 202 Tubular wielen met Continental tubes. De limited edition krijgt een oplage van 58 exemplaren. Gewicht van de totale fiets gemiddeld 5.8 kg In maat S iets minder (5,74 kg) in XL iets meer. De fietsen zijn genummerd. Helium SL Limited 58 edition kost 7999.(zonder pedalen)
Ventoux-campagne uit de startblokken 'Iedere fietser zijn Ventoux' is de slogan van de Ventoux-campagne van Sporta. Vandaag schoot de campagne aan het Sporta-centrum in Tongerlo uit de startblokken, in aanwezigheid van onder andere Eddy Merckx en Ludo Dierckxsens. Vanaf vanavond kan je online inschrijven voor de campagne die op 22 juni 2013 zijn climax zal bereiken. Wil je een berg dromen? Noteer dan 22 juni 2013 in je sportieve agenda. Verover tijdens een spannende fietsexpeditie de scalp van de Mont Ventoux, één van s werelds meest mythische bergen. Surf naar www.mijnventoux.be voor meer informatie
Argon 18 Gallium Pro 7000 high-modulus Nano-Tech carbon fiber gewicht frame in maat M 920 gr Ga 31 Pro monocoque vork 340gr Prologo Nago Evo zadel Frame compatiebel voor elektrische & mechanische groepen Fulcrum Racing Zero wielen Mechanische Campagnolo Record 11-speed BB86 bracket ASP-6500 zadelpen 226gr. Interne kabeldoorvoering
Fiorenzo Magni, Leone delle Fiandre. Vaiano, 7 december1920 - 19 oktober 2012 Fiorenzo Magni, de enige die drie keer na elkaar de Ronde van Vlaanderen won (1949-1950-1951), is niet meer. Magni zou straks 92 worden. Fiorenzo Magni hoort in de gallerij van de Italiaanse wielerlegendes en wordt vaak in één adem genoemd met generatiegenoten Fausto Coppi en Gino Bartali. De periode vlak na Wereldoorlog II was een gouden tijdperk voor het Italiaanse wielrennen. Magni won behalve de Ronde van Vlaanderen (1949-1950-1951), waar hij zijn bijnaam "De Leeuw van Vlaanderen" kreeg, ook drie keer de Giro. In 1955 won hij de Giro voor het laatst. Magni was toen 35 en tot nu is hij nog altijd de oudste winnaar. Vorige week was hij nog in Rome voor de voorstelling van een boek rond zijn persoon. Belangrijkste overwinningen 1942 Ronde van Piemonte 1947 Tre Valli Varesine 1948 19e etappe Ronde van Italië Eindklassement Ronde van Italië 194 Ronde van Vlaanderen Ronde van Toscane 10e etappe Ronde van Frankrijk Trofeo Baracchi met Adolfo Grosso 1950 Ronde van Vlaanderen Trofeo Baracchi met Antonio Bevilacqua 16e etappe Ronde van Italië 8e etappe Ronde van Frankrijk 1951 Italiaans kampioenschap op de weg, Elite Eindklassement Ronde van Italië 18e etappe Ronde van Frankrij Ronde van Lazio Ronde van Romagna Ronde van Vlaanderen Milaan-Turijn Trofeo Baracchi met Giuseppe Minardi 1952 6e etappe Ronde van Frankrijk 22e etappe Ronde van Frankrijk 3e etappe deel B Rome-Napels-Rome Eindklassement Rome-Napels-Rome 1953 Italiaans kampioenschap op de weg, Elite 9e etappe Ronde van Frankrijk 22e etappe Ronde van Frankrijk 10e etappe Ronde van Italië 16e etappe Ronde van Italië 21e etappe Ronde van Italië 1e etappe deel C Rome-Napels-Rome 5e etappe deel A Rome-Napels-Rome Eindklassement Rome-Napels-Rome Ronde van Piemonte 1954 Italiaans kampioenschap op de weg, Elite Ronde van Toscane 1955 Ronde van Romagna 7e etappe Ronde van Spanje 13e etappe Ronde van Spanje 15e etappe Ronde van Spanje Bergklassement Ronde van Spanje 2e etappe Ronde van Italië Eindklassement Ronde van Italië 1956 Ronde van Lazio Ronde van Piemonte 2e etappe deel A Rome-Napels-Rome
Plaatselijke verkiezingsrit op de weg (14/10/2012)
Zondag 14 oktober. Je denkt natuurlijk aan één ding: verkiezingen. Inderdaad. Maar een nog groter verscheurende keuze die een Forza dan moet maken is: ga ik mee MTBken met de moorjanetten of doe ik het met de baanhoeren. Ok de sfeer zat er al onmiddellijk in toen de As en de Bs elkaar om 9.00 uur aan De Lokers ontmoeten. Of was het toch de Bs en de As?
Een 10-tal maten met smalle banden kijken naar de Pol die probeert een Polderrit in elkaar te boxen. Geen probleem. Hij weet overal zijn weg. Langs Temse en Steendorp leidt hij ons naar Vlaanderens mooiste wegen tot iedereen zich begint af te vragen of hij echt nog weet waar het naartoe gaat. Er wordt rustig gebold. Den Franz lijkt niet echt in topvorm te zijn. Bladjes op de weg, wat nat, was het hier nu links of de volgende rechts. Geen probleem, iedereen relax.
Tot onze leader of the day plotseling overmand wordt door de hoge technologie van de windmolens langs de E17. Dit moet het zijn: The pic of the week. Gelukkig komen we Roger tegen die in een niet-Forza plunje mag aansluiten en de eerste keer kennis kan maken hoe je met een iPhone ook een foto kan nemen. Kan je met dit ding ook bellen? Bedankt Roger. Weer de fiets op, we veroorzaken aanstonds een plaatselijke file totdat iedereen de eerste viaduct voorgeschoteld krijgt. Geen machtsontplooiing, dit is duidelijk een na-seizoensrit. Zelfs de fiets van Franz begint ervan te kraken: Poolse klodden, niewaar Leo?
Toch gaan we nog even richting expressweg waar er een paar rappe mannen de benen, of beter, de pedalen nemen. Den Tom probeert het eerst maar wint het gevecht met de tegenwind niet. Even een lange sliert achter Kurt die de bende uit de wind zet. Niet rap genoeg, zegt de Geert T. Nog een tandje bij. Den Ivo vindt zijn koersbenen en trekt de boel aan stukken. Nog een wilde poging door een paar enkelingen maar den Ivo is weg. Aan de Piramides wordt de bende gehergroepeerd en we keren de neuzen richting Moezen.
Echter, achter Stekene zijn een paar locals die de groep verlaten. De Kurt kiest de verkeerde groep en moet 10 km alleen verder richting Moezen. Gelukkig wordt de groep later teruggevonden. De Roger heeft ondertussen zijn breedste schouders opengezet om ons nog wat uit de wind te zetten en de spurt kan ingezet worden richting Sombeke city. Alles komt traag op gang en het eindigt in een tweederangs spurt na circa 75 km. Diegenen die hun vaderlandse plicht al hebben vervuld, nestelen zich achter de stoof bij de Moezen, de anderen wacht een douche en een warm onthaal door Chris Vervaet (tiens?). Maar hij wordt (nog) geen burgemeester in Temse (Verslag Forza Eleversele)