Het blijft wachten op de rentree van Frank Vandenbroucke in het peloton. Zijn nieuwe ploeg, Cinelli, kreeg immers nog geen licentie van de UCI. Daardoor moest de Italo-Belgische ploeg al afzien van deelname aan de Vuelta al Tachira en de GP Costa degli Etruschi. Ook de organisatie van de Ronde van de Middellandse Zee schrapte de ploeg van de deelnemerslijst.
Ploegleider Nico Mattan leek enkele weken geleden gerust op een goed afloop, maar wacht nu toch al een tijd op groen licht. ' VDB' hoopt in de Trofeo Laigueglia de eerste wedstrijdkilometers te kunnen afmalen met het oog op Kuurne-Brussel-Kuurne. In Calpe zal hij de vorm verder aanscherpen.
Het Amerikaanse Rock Racing kreeg deze week wel goed nieuws. Hun aanvraag als continentaal team werd eindelijk goedgekeurd. Het controversiële team van Michael Ball debuteert in de Ronde van Californië.
La Mànie ook dit jaar in de Primavera De organisatoren van Milaan-Sanremo hebben dit jaar niet gesleuteld aan het parcours. De 100e editie van de openingsklassieker van het wielerseizoen wordt op zaterdag 21 maart op precies hetzelfde parcours gereden als vorig jaar.
Tijdens de 298 kilometer lange tocht in Italië beklimmen de renners opnieuw La Mànie, de klim die vorig jaar voor het eerst in het parcours opgenomen werd.
De finale wordt traditiegetrouw gekleurd door de Cipressa en de Poggio.
Moet het nu echt carbon zijn als je een nieuw frame wilt kopen? Nee, als je een relatief licht, stijf, mooi en betaalbaar frame zoekt dan is een modern aluminium frame een prima keuze! Deze Sensa Trentino is een uitstekend voorbeeld. Relatief licht, stijf, mooi, betaalbaar: we leggen de Trentino langs de meetlat!
Het frame is gemaakt van Ultralite Y-9 Alloy. Uiteraard zijn de framebuizen oversized en geovaliseerd: de schuine buis is maximaal 55 mm doorsnede en bij het bracket horizontaal 'plat' en bij de balhoofdbuis verticaal geovaliseerd. De staande buis is 35 mm van doorsnede, de bovenbuis 40 mm. De bovenbuis loopt naar achteren af. De achtervork: zowel liggende als staande zijn S-Bended. De voorderailleur zit met een losse klem vast, de achterderailleur aan een verwisselbare pat. Precies 1500 gram weegt een 58 centimeter model. De Trentino is er in maat 52, 54, 56, 58 en 60 centimeter.
De balhoofdbuis is natuurlijk ook stevig: boven en onder huist een 1 1/8 inch 'Supra' balhoofdlager, mooi weggewerkt. De nokken van de derailleurkabels zijn op de onderbuis gelast; dat is nog net te zien op de foto. De voorvork: standaard wordt er een Supra vork meegeleverd. Dit is een model met carbon vorkpoten en aluminium balhoofdbuis. 550 gram licht. Wil je een lichter 'frontje'? Kies dan voor de full carbon Ritchey WCS voorvork: 300 gram. De stijfheidswaarden: torsiestijfheid 99 Nm/°, bracket 40 en Supra voorvork 75. Helemaal goed: niet te stijf, prima voor alle soorten rijders! Dat bleek ook tijdens de testritjes. Balhoofdhoek en zithoek rond de 73 graden, wielbasis van ruim 99 centimeter, een vorksprong van 43...geen verassingen! Het is wel een echte koersfiets natuurlijk. Oversized alu geeft nogal wat geluid door en 'voelt' in eerste instantie niet echt comfortabel, maar een goed zadel, de juiste afstelling en een stel soepele banden doen de Trentino veel goeds. Alleen: rijdt een Ultralite Y-9 nu anders dan een 'gewoon' 7005 aluminium frame? Nee. De Trentino is net zo goed, al is het het lichtste aluminium frame binnen de Sensa reeks. Oversized aluminium frames zijn allang gemeengoed geworden en deze Sensa is een waardige vertegenwoordiger. Echt vernieuwend of super-licht is de Trentino niet. Ben je echter gesteld op zekerheid in combinatie met een knap design en een prettige prijs dan is de Trentino een aanrader. Gooien en smijten en als het moet door een muur heen rijden: geen probleem. En mocht je eens een bochtje missen dan kan een Sensa tegen een stootje, hebben we ondertussen geleerd...
...wit! De Trentino is natuurlijk heel 'trendy', zo in het wit, met zwarte 'decals'. De fiets op de foto werd 'custom' opgebouwd met ondermeer Campagnolo Centaur, Miche, Fulcrum en Ritchey. 8, 2 kilo licht. Ter info: een Trentino met SRAM Rival 2008, Quasar en de al genoemde Ritchey WCS voorvork weegt 7,5 kilo. OK, je zult op basis van de 1500 gram nooit een mega licht fietsje van minder dan 7 kilo kunnen bouwen -tenminste als je doorsnee onderdelen gebruikt- maar daarvoor is de Trentino ook niet bedoeld. Wel om een goed rijdende, strakke racer neer te zetten. Overigens had ons frame een schoonheidsfoutje: de liggende buis had een kleine 'deuk' wat alleen voelbaar was en niet zichtbaar. Blijkbaar was dit frame door de mazen van de controle geglipt...Het deed aan de rijeigenschappen niets af.
De Trentino is er al compleet met Shimano Tiagra vanaf ruim 800,- en loopt door tot maximaal 2215,- voor de versie met Dura-Ace. Kijk, dat noemen we toch betaalbaar! Vooral de versies met Rival en Ultegra van krap 1200,- zijn prima aanraders als je -daar gaan we weer- een goed rijdende, strakke racer' zoekt en geen carbon wilt. En je houdt zo nog geld over voor de extra opties: bijvoorbeeld voor een WCNieuwe webtest: Sensa TrentinoS voorvork betaal je een meerprijs van 175,-. En dan weegt een frame inclusief voorvork nog maar 1800 gram... Er zijn carbon combi's die meer wegen! We hebben wel een probleem gehad met de carbon zadelpen; die zakte... Echter, het hele zaakje ontvetten, speciaal carbon pasta van Tacx en een Miche zadelpenklem deden wonderen. Alle prijzen zijn te vinden op de website www.sensabikes.com
Als een van de eerste fabrikanten brengt Cannondale een model met het nieuwe Shimano Di2 systeem.
Het is de carbon 'Super Six' met ondermeer Zipp wielen, FSA onderdelen, Schwalbe Ultremo banden en Fi'z:ik zadel. Goed te zien zijn de accu op de onderbuis en de 'stekkers' bij het stuur! Prijs: 8999,- euro. Er worden er in eerste instantie 80 stuks 'world wide' geproduceerd. www.cannondale.com
Steegmans wint voor zijn ploegmaat Robbie McEwen. Gert Steegmans heeft zijn eerste zege beet in het shirt van zijn nieuwe ploeg Katjoesja. Onze landgenoot won de eerste wedstrijd in de Wielerweek van Mallorca (Trofeo Mallorca). Hij klopte zijn teamgenoot Robbie McEwen in de sprint.
Het peloton moest tien rondjes afleggen in en rond Palma, de hoofdstad van Mallorca.
Zeven renners reden kregen halverwege de wedstrijd een minuut voorsprong. Dankzij het werk van Liquigas en Katjoesja werden de zeven op 15 kilometer van de finish gegrepen.
De Russische ploeg Katjoesja werkte het werk goed af. Gert Steegmans (foto) won de sprint, voor zijn ploegmaat Robbie McEwen.
01/01/2009: 8 man aanwezig Wegens de koude een korter ritje. Toen we vertrokken met meewind viel het nogal mee, maar toen we draaiden en de wind op de kop kregen, viel het toch tegen. Dan maar wat langer bij de Moezen.
01/02/2009: 8 man aanwezig Het was heel lang geleden dat den Benny er nog eens bij was, weekenddienst en ouderdomskwalen hebben hem geteisterd, zodat hij niet direct op kop reed, maar pas na 35km. De weg was blijkbaar ook al een probleem en cyclocross hebben we nog niet gedaan ;-) , dus dat is met deze rechtgezet. Ritje naar Hamme, Zele, Berlare, Uitbergen, Beervelde. De schwung zat er niet in , tegenwind blies de goesting weg , maar de goesting naar ene van ´t vat die was er nog. Dus naar Lokeren, Waasmunster , Sombeke en afstappen. Paul trakteerde 2 keer. Eén keer voor zijn 40ste verjaardag en één keer omdat hij den Toto had gewonnen. Paul , we love joe! (Ritverslag WTC Forza Elversele)
Leukemans staat weer op hoogste schavotje Björn Leukemans (Vacansoleil) heeft zijn eerste zege te pakken na zijn dopingzaak. De 31-jarige renner won de vierde etappe in de Franse rittenwedstrijd Ster van Bessèges.
Björn Leukemans rijdt zijn eerste seizoen na zijn dopingzaak
Björn Leukemans blijft Thomas Voeckler voor in de sprint.
Quick Step & Saxo Bank Kiezen Voor Specialized Fietsen & Accessoires
Specialized gaat het nieuwe jaar in met twee van de sterkste ploegen in de fietssport: de eeuwige klassiekerkoningen, Team Quick Step, en de Tour de France helden, Team Saxo Bank. Ondanks hun strijd om de podiumplaatsen, hebben de "kasseienkoning" Tom Boonen en Fabian Cancellara ervoor gekozen om op dezelfde fietsen te rijden (de S-Works Tarmac SL2, de Roubaix SL2 en de Transition) omdat hun teams de beste produkten en de meest geavanceerde technologie nodig hebben om koersen te winnen.
De Fietsen & Accessoires De Tarmac SL2, bekend om zijn compromisloze stijfheid en lage gewicht, heeft in 2008 zijn stempel op het wielrennen gedrukt met overwinningen in de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Nice. Met zijn elastische FACT IS frame (Integrated Structure), zijn 1.5 inch oversized onderste vorklager, zijn kolossale chainstays en zijn massieve onderbuis durven wij te stellen dat er niets lichter en stijver is. Team Saxo Bank coureurs zullen bovendien voordeel halen uit de Tarmac specifieke FACT carbon crank, de stijfste op de markt met zijn 623 gram (meer dan 100 gram lichter dan de Shimano Dura-Ace crank).
Comfortabeler en sneller dan ooit tevoren is de Roubaix SL2 niet alleen de uitvinder van de Endurance Road categorie, maar hij bracht Tom Boonen ook naar de overwinning in de 2008 versie van Parijs-Roubaix. Zijn geheim ligt in de winnende mix van laterale stijfheid en comfortflex, die ontstaat door een oversized bottom bracket, op maat gemaakte seatstays, een gebogen bovenbuis en veel van dezelfde specifieke FACT carbon technologie die in de Tarmac SL2 gebruikt wordt. Lees op de site
De Saxo Bank renners zullen ook rijden met Body Geometry schoenen, die wetenschappelijk ontworpen en getest zijn. Ze verhogen de trapefficiëntie en daarmee vergroten ze het duurvermogen van de renner meetbaar. BG schoenen, ontwikkeld in samenwerking met Dr Andy Pruitt en het Boulder Center for Sports Medicine, zijn voorzien van unieke ergonomische kenmerken om verdoofdheid te voorkomen, om een juiste pasvorm te garanderen en om de voeten en knieën van de rijder op de juiste manier te positioneren.
Meteen in het nieuwe jaar zal Quick Step voorzien zijn van Specialized helmen en brillen. De S-Works Team helm, met zijn racegewicht, zijn maximale ventilatie en zijn toale comfort, is de lichtste, genormeerde helm in de markt. En omdat er in Specialized Adaptalite brillen gebruik wordt gemaakt van een lichtgevoeligheidstechnologie die de lenzen automatisch aanpast aan de weersomstandigheden, kqn Quick Step zich richten op het behalen van de podia, zonder van lenzen te hoeven wisselen.
Alessandro Petacchi boekt zijn traditionele zege Alessandro Petacchi (LPR) heeft naar jaarlijkse gewoonte de Grote Prijs van de Etruskische kusten gewonnen. De Italiaan sprintte in eigen land sneller dan de Italiaanse neoprof Jacopo Guarnieri. Robert Hunter stond mee op het podium.
Alessandro Petacchi is al sinds 2005 elk jaar de beste, al moest hij vorig jaar zijn zege wel inleveren na zijn positieve dopingplas.
Uitslag GP degli Etruschi 1. Alessandro Petacchi (Italië/LPR) 2. Jacopo Guarnieri (Italië/Liquigas) 3. Robert Hunter (Zuid-Afrika/Barloworld) 4. Francesco Ginanni (Italië/Diquigiovanni Androni) 5. Marko Kump (Slovenië/Adria Mobil) 6. Luca Paolini (Italië/Acqua&Sapone Mokambo) 7. Marco Frapporti (Italië/CSF Navigare) 8. Niklas Axelsson (Zweden/Team Corratec) 9. Francesco Rivera (Italië/Aeronautica Militare - Amica Chips) 10. Tomasz Szczawinski (Polen/Miche Silver Cross)
Donoratico: è subito AleJet Petacchi inizia vincendo
Nel Gp Costa degli Etruschi, apertura della stagione italiana, lo spezzino della Lpr-Farnese si è imposto allo sprint sul neopro Jacopo Guarnieri e sul sudafricano Robert Hunter
Het podium van de 8e Ronde van Qatar met Heinrich Haussler (Cervélo TestTeam) 2e, Tom Boonen (Quick Step) Winnaar en Roger Hammond (Cervélo TestTeam) 3e
Je houdt het niet voor mogelijk maar het ziet er naar uit dat Fabian Cancellara dit seizoen nog sneller zal fietsen. Dankzij Specialized.
Team Saxo-Bank, de opvolger van CSC, doet namelijk een beroep op de Specialized BG Fit. Een test ontworpen door Specialized om renners een nog betere (en dus snellere) positie op de fiets te bezorgen.
Ondermeer Lance Armstrong deed vroeger al testen in de windtunnel om de ideale houding te creeëren maar Specialized gaat nog een stukje verder. Alle renners van Saxo-Bank worden uitgebreid gemeten en getest op hun lenigheid.
Vooral Cancellara maakte indruk. De Zwitser bleek ondanks zijn lengte en gewicht toch bijzonder lenig te zijn. Volgens dokter Andy Pruitt, zelf een ex-wielrenner, is hij gemaakt om tijdrijder te zijn. Maar zijn positie zou nog beter kunnen, melden ze bij Specialized. In 2009 zal hij iets lager zitten en dus een meer aerodynamische en snellere zit aannemen.
Toch wezen de tests meer uit dan dat. Zowat het volledige rennerslijf wordt onderzocht. Ook de voeten. Saxo-Bank rijdt dit jaar met speciale Specialized-schoenen die er voor elke renner anders uitzien naargelang de bouw van hun voet. Jurgen Van Goolen zou op die manier minder last mogen hebben van de tendinites aan de knie die hem al een paar keer uit competitie hield.
Wereldkampioen veldrijden Niels Albert mocht vrijdag op bezoek bij premier Herman Van Rompuy.
Niels Albert. (foto belga)
Albert kreeg van de premier een cartoon cadeau.
Albert werd in het Nederlandse Hoogerheide wereldkampioen bij de profs. Sven Nys, derde in Hoogerheide, was samen met Bart Wellens, Kevin Pauwels, Klaas Vantornout, Sven Vanthourenhout en Erwin Vervecken ook op de afspraak.
De Italiaanse fietsfabrikant Campagnolo levert dit jaar onderdelen aan 15 profteams waaronder ook Quick Step, Silence-Lotto, Katusha, Caisse d'Epargne, Liquigas, Cofidis en Topsport Vlaanderen.
Al deze teams zullen trouwens klikken en klakken met de 11 speed van Campa. Voor het eerst werd een pion gecreëerd met elf kroontjes.
Er rijden in 2009 vijf profploegen op Fulcrum-wielen. Dat zijn Lampre-Fondital, Cofidis, Barloworld, het Japanse Nippo en de Italianen van CSF Navigare.
De wielenfabrikant is trots dan het al vier wereldtitels op rij binnenhaalde. Zowel Tom Boonen in 2005, Paolo Bettini in 2006 en 2007 als vorig jaar Alessandro Ballan snelden op Fulcrums naar de regenboogtrui.
Prestaties, lichtheid, betrouwbaarheid en design zijn de belangrijkste troeven van Fulcrum. Het hamert er ook op dat de wielen waar de profs mee rijden ook perfect zijn voor de gewone wielerfanaat.
2,5 jaar cel geëist tegen ex-wielerprof Tony Houbrechts
Ex-wielerprof Tony Houbrechts (65) uit Tongeren heeft zich vandaag voor de correctionele rechtbank van Tongeren moeten verantwoorden voor zijn betrokkenheid bij de aanmaak van amfetamines en de verkoop van speed in de loop van 2007. De openbare aanklager vorderde een gevangenisstraf van 2,5 jaar tegen Houbrechts. De rechter velt op 6 maart een vonnis in de zaak.
Drugslabo Tony Houbrechts werd eind januari 2007 door zes speurders van de sectie drugs van de federale politie opgepakt op de parking van het station van Tongeren. Hij bekende dat hij op vraag van een Antwerpenaar een locatie had gezocht voor het onderbrengen van een drugslabo. In ruil daarvoor kreeg de gewezen meesterknecht van de vroegere Italiaanse wielerkampioen Felice Gimondi een aantal kilogram speed overhandigd om voor eigen rekening te verkopen.
Cafébaas De speed versaste Houbrechts aan een gewezen cafébaas uit Bilzen, die net zoals hij in financiële problemen verkeerde. Tegen de 44-jarige Bilzenaar werd een gevangenisstraf van achttien maanden gevorderd. De twee Antwerpse opdrachtgevers en contactpersonen van Houbrechts riskeren een gevangenisstraf van respectievelijk 2,5 en 2 jaar.
Alcohol De verdediging van Houbrechts voerde aan dat de man op het ogenblik van de feiten in financiële problemen verkeerde. De ex-wielerprof gaf op zijn beurt te kennen dat hij vermoedde dat er 'iets' niet pluis was toen men hem verzocht om een locatie te zoeken, maar stelde dat hij dacht dat het om het illegaal stoken van alcohol ging. Nog volgens de verklaring van Houbrechts zou hij nooit geld van zijn opdrachtgevers ontvangen hebben. Die overhandigden hem wel speed om te verkopen.
Huiszoeking Tijdens een huiszoeking bij Houbrechts werden de speed alsook de resten van een ontmanteld drugslabo aangetroffen. Het labo stond klaar om te verhuizen naar Wallonië. Houbrechts zat naar aanleiding van zijn betrokkenheid bij de feiten twee maanden in voorarrest.
Gimondi Houbrechts werd wielerprof in 1965 en was sinds 1970 in de Salvarani-ploeg luitenant van Felice Gimondi. In 1973 reed hij korte tijd voor Rokado, maar keerde vrij snel terug naar het Bianchi-team van Gimondi. Houbrechts bleef tot 1977 aan de zijde van Gimondi rijden. In 1971 behaalde hij een achtste plaats in de Tour. Houbrechts eindigde ook acht keer bij de eerste twintig van de Ronde van Frankrijk.
Antiekzaak Na zijn wielercarrière startte Houbrechts een antiekzaak in Tongeren op, maar die ging failliet. Nadien ging het bergaf met de gewezen profrenner. (belga/lpb)
Tom Boonen heeft voor de derde keer de Ronde van Qatar gewonnen. De overwinning in de slotrit was voor Mark Cavendish. De Brit van Columbia was oppermachtig in de sprint, Boonen was tiende.
Colnago conquista gli States: nasce la Colnago America Inc.
Cè una grossa novità in casa Colnago: nasce infatti ufficialmente oggi Colnago America, Inc. «È un grande passo e compierlo ci emoziona - confessa Ernesto Colnago -: da oggi ci occuperemo direttamente della distribuzione dei nostri telai, delle nostre biciclette e dei nostri accessori grazie a questa nuova società che avrà sede a Chicago.
Entro fine febbraio saremo pronti ad operare a pieno regime, al servizio di tutti i nostri clienti negli Stati Uniti e in Canada». «Da molti anni la Colnago ha avvertito lesigenza di uno sviluppo a livello mondiale - spiega Alex Colnago, responsabile vendite dellazienda brianzola - e con questa nuova apertura lazienda taglia un nuovo importante traguardo, assicurandosi il controllo totale su distribuzione, vendite e penetrazione nel mercato.
Ora potremo offrire i prezzi più competitivi, consegne ancora più rapide ed il migliore servizio ai nostri rivenditori e ai clienti Colnago in tutta lAmerica del Nord».
Sarà Soren Krebs, già responsabile Colnago negli States, ad assumere il ruolo di amministratore generale della Colnago America. Dal 10 febbraio sarà attiva la casella di posta elettronica soren@colnago-america.com e la settimana prossima vedrà la luce anche il nuovo Web site WWW.COLNAGO- AMERICA.COM
Il primo grande evento che Colnago America patrocinerà sarà il Gran Fondo San Diego - Colnago in programma il 1° marzo 2009 e sarà proprio Ernesto Colnago a dare il via ufficiale alla corsa. Tutte le informazioni le potrete trovare su www.granfondosandiego.com
De UCI heeft nu ook Rock Racing (Usa), Meridiana-Kalev (Estland) en Centri della Calzatura (Italie) een licentie als Continental Team gegeven voor 2009. Bij Rock Racing staan de volgende 17 renners onder contract: Christopher Baldwin, Alexander Boyd, Glenn Chadwick, James Driscoll, José Enrique Gutierrez, Tyler Hamilton, Sergio Hernandez, Aaron Kemps, Sterling Magnell, Francisco Mancebo, David Martin, Victor Hugo Pena, Fred Rodriguez, Nicholas Sanderson, Oscar Sevilla, David Tanner en David Vitoria. Bij Meridiana - Kalev staan; Domenico Agosta, Salvatore Commesso, Nicola D'Andrea, Mariano Giallorenzo, Eddy Serri (Ita), Ingus Eislers, Olegs Melehs, Raivis Ritums (Let), Gert Joeaar, Allar Karu, Gabriel Leppik, Priit Prous, Ardy en Urmo Utar (Est), Andreas Keuser (Dui)en Tommi Martikainen (Fin) onder contract. En bij Centri della Calzatura zijn op dit moment nog slechts 7 renners onderdak: Daniele Callegarin, Davide D'Angelo, Daniele Di Nucci, Domenic Loria, Eugenio Loria, Davide Torosantucci en Luca Zanasca.
Woensdag was het nog een gerucht, maar vrijdag is het officieel bekend gemaakt. De bekende wielerkoersen Euskal Bizikleta en de Ronde van Baskenland gaan fuseren.
De Euskal Bizikleta is van de agenda geschrapt. Deze wordt ondergebracht in de Baskische wielerkoers.
De nieuwe organisatie zal Euskadi genoemd worden. De fusie is gekomen, omdat Euskal Bizikleta het financieel niet langer aankon.
In de nieuwe ronde zullen er veel kenmerken terugkomen van de Euskal Bizikleta. De nieuwe Baskische ronde zal beginnen op 6 april. (TS)