MiTAC Europe, internationale leverancier van GPS-systemen, vindt in Shimano zijn nieuwe distributiepartner voor de Mio Cyclo Serie in de Benelux. Met deze nieuwe productlijn richt Mio zich op de fietsmarkt, met fietsnavigatiesystemen voor zowel de recreatieve als de sportieve fietser. Dankzij de partnerovereenkomst wordt de Mio Cyclo serie, momenteel bestaande uit de Mio Cyclo 300 en de Cyclo 305 HC, aangeboden bij de belangrijkste fietswinkels in landen waar Shimano een eigen saleskantoor heeft gevestigd. Marc van Rooij, President Shimano Europe: Mio laat met hun eerste fietsnavigatiesysteem direct zijn innovatieve karakter zien. Het bedrijf sluit daarom naadloos aan bij onze strategie om producten en diensten te leveren die echt iets toevoegen voor de enthousiaste fietser. Meer informatie over Mio Cyclo Serie is te vinden op ww.mio.com/cyclo. info: www.grinta.be
Of je nu een bergpas bedwingt, gewoon ontspannen fietst of deelneemt aan een wedstrijd, je haalt altijd het beste uit jezelf. Fietskledingfabrikant SKINS komt hieraan tegemoet met het C400 Cycle-gamma. De kledinglijn is voorzien van de door SKINS ontworpen gradient compression, waardoor de bloeddoorstroming en de zuurstoftoevoer naar de actieve spieren versneld wordt. Daardoor worden ook melkzuur en andere metabolische afvalstoffen geëlimineerd waardoor je langer aan een hoger tempo kan presteren.
Daarnaast ondersteunen de strategisch geplaatste steunzones de spieren, worden de trillingen verminderd en is er dus minder risico op letsels. Hieronder kan je de prijzen van het C400 Cycling-gamma vinden.
- C400 Compression Jersey Long Sleeves zwart of wit: 159,95 - C400 Compression Jersey Short Sleeves zwart of wit: 139,95 - C400 Compression Baselayer Long Sleeves wit: 89,95 - C400 Compression Tank Baselayer wit: 69,95 - C400 Compression Bib Shorts: 209,95 - C400 Compression Arm Sleeves zwart: 49,95 - C400 Compression Leg Sleeves zwart: 59,95 info: www.grinta.be
Het bekende outdoormerk The North Face lanceert dit jaar voor het eerst een collectie mountainbikekleding. Geen typische wielerkleding, maar wijde broeken en dito shirts
De Storm Track Shorts (100 euro) knalt je gezichtsveld binnen met z'n hemelsblauw. Ruitstrepen geven de shorts nog wat extra stijl. De broek is zeer verzorgd afgewerkt en is binnenin lekker zacht gevoerd. De uitneembare binnenbroek is van een dun en geperforeerd elastisch materiaal, en overduidelijk niet geschikt om op zichzelf dienst te doen als fietsbroek. Daarvoor is de stof te dun en de pasvorm te los, en de dunne zeem leent zich niet voor urenlang vast op een zadel zitten. Maar voor pittig mountainbiken volstaat de binnenbroek wel. Omdat je voortdurend staat en zit, doet het er minder toe of de zeem wel genoeg demping biedt. De Storm is trendy genoeg om ook als vrijetijdsbroek aan te doen. Binnenbroek eruit en gaan. De klittenband waarmee je de broek strakker 'snoert' had meer kleefkracht mogen hebben, maar voor de rest beviel de Storm perfect. De kans dat er iets uit de twee grote achterzakken vliegt is klein omdat ze een rits hebben, maar aan de andere kant: veel kun je er ook weer niet in stoppen, want dat fietst absoluut ongemakkelijk. Muddy Tracks Tee (75 euro). Er zit maar één achterzak op, die bovendien alleen te bereiken is via een verticaal geplaatste rits. Al fietsend iets pakken of wegstoppen is daarmee onmogelijk. Lastig, als je de drie achterzakken van een raceshirt gewend bent. De losse pasvorm zou trouwens ook niet bevorderen je zakken vol te laden, want dan hangt de Muddy Tee in je knieholten. Bikers zal dat allemaal worst wezen. Zij stoppen hun stuff in een waterzak annex rugzak en houden halt als ze iets nodig hebben, op hun gemakje. Fietsen = genieten, niet dan? Ze hebben helemaal gelijk
De Tour de Wallonie kan van 21 tot en met 25 juli op een sterke bezetting rekenen. Zo zegden AG2R-La Mondiale, BMC, FdJ-Big Mat, Garmin-Barracuda, Lotto-Belisol, Omega Pharma-QuickStep, RadioShack Nissan, Sky en Vacansoleil-DCM hun komst al toe. Verder starten Accent Jobs-Willems, Landbouwkrediet-Euphony, Topsport Vlaanderen-Mercator, Cofidis, Team Europcar, Acqua e Sapone, Idemasport-Biowanze en Wallonie Bruxelles-Credit Agricole. Vorig jaar won Greg van Avermaet de ronde.
Het BK wielrennen wil dit jaar een afvalarm evenement zijn. Er zal de renners gevraagd worden om hun drankbussen en ander afval alleen in drie afgebakende wegwerpzones te dumpen. Wilfried Peeters is peter van het project. Niet alleen de renners moeten een inspanning doen. De organisatoren sloegen de handen in elkaar met OVAM (Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij). Er wordt preventief opgetreden met het gebruik van herbruikbaar servies en tafellinnen in het VIP dorp en een verbod op het uitdelen van flyers en gadgets. Het afval dat toch ontstaat, wordt zo veel mogelijk ingezameld. Zo komt er een 'bekermeter' aan de drankstanden. In ruil voor ingeleverde bekers, krijgen supporters erdrankbonnetjes.
Over het hele parkoers zullen 55 ecoboys en -girls permanent instaan voor de ondersteuning van het 'afvalplan', dat door Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) verkozen is tot voorbeeld voor andere sportevenementen op het vlak van afval- en milieumaatregelen. Om tot een maximaal effect te komen, wordt een animatieteam ingezet om de naar schatting 30.000 toeschouwers te sensibiliseren. Ook sociale media en sponsors worden ingeschakeld.
Het BK wielrennen vindt de komende jaren plaats in Geel (24 juni 2012), La Roche-en-Ardenne (2013), Wielsbeke (2014), Tervuren (2015), rond de Meren van l'Eau-d'Heure (2016), Perwez (2017) en Binche (2018).
Mark Cavendish is enorm populair in Groot-Brittannië. The Manx Missile krijgt op zijn thuiseiland Isle of Man zelfs een postzegelreeks. zeven postzegels vertegenwoordigen telkens een belangrijke zege in de nu al indrukwekkende carrière van Cavendish. In volgorde: winst op de Commonwealth games in de scratch, zijn eerste zege in de Scheldeprijs, overwinning in Milaan - San Remo, eindwinst van de groene trui in de Tour, wereldkampioen op de weg in Kopenhagen, Cavendish met de regenboogtrui en zijn winst in Kuurne-Brussel-Kuurne eerder dit jaar
Stevens recycleert Stevens wil niet alleen top zijn in het maken van fietsen, maar ook in het afbreken ervan. De Duitse fabrikant is de eerste in Europa die carbon gaat recycleren Het toenemende gebruik van carbon leidt uiteraard ook tot meer verspilling van deze grondstof. Bij fietsfabrikanten is dat het geval bij onderdelen die niet door de kwaliteitscontrole geraken of frames die onbruikbaar werden door bijvoorbeeld een valpartij. In navolging van Specialized gaat nu ook het Duitse Stevens als eerste Europese fabrikant carbon recycleren. Ze doen dat samen met CFK-Valley Stade Recycling GmbH, de innovator op dat vlak.
Het materiaal dat voor recyclage binnenkomt, wordt in een eerste stap versnipperd en gesorteerd als restjes droge koolstofvezel, voorgeïmpregneerde vezels of end-of-life onderdelen. Vervolgens wordt de epoxyhars gescheiden van de koolstof. Dit gebeurt via een gepatenteerd pyrolyseproces, dit is een thermische behandeling zonder inmenging van zuurstof, waaruit 100% zuivere carbonvezel verkregen wordt.
In de derde stap wordt het vezeloppervlak bepaald naargelang de wensen van de klant. De gerecycleerde carbonvezel wordt ten slotte gesneden in de gewenste lengte. Het eindproduct wordt gehakt of gemalen en gebruikt in nieuwe producten, zoals onderdelen in de luchtvaart- of automobielindustrie. Een volledig gerecycleerde fiets fabriceren is onmogelijk. De gerecupereerde carbonvezels zijn eenvoudigweg te kort en dus niet sterk genoeg.
Fast Forward Ghost Wielset Velg 32 mm Gewicht: 1090 gr Spaken: 12 spaken (bladed carbon fibre shell with an alloy core), Zes aan iedere zijde per paar UCI legaal Prijs:/- 2800.
Een hartslagmeter bestaat meestal uit een band die je om je borst doet, die de hartslag meet, en een horloge waar je de hartslag op af kan lezen. Zo kan je tijdens het sporten zien wat je hartslag is, maar ook wat je gemiddelde of maximale hartslag tijdens een training is geweest. Omdat de hartslag gelijk oploopt aan de trainingsintensiteit, kan je aan de hand van je hartslag ook de intensiteit van je training bepalen.
Voordat je met een hartslagmeter kan werken moet je eerst weten wat je maximale hartslag is. De maximale hartslag is genetisch bepaald en voor iedereen verschillend. Het is een constante waarde en zegt niets over je fitheid, of je prestatievermogen. De gemiddelde waarde wordt vaak geschat op 220 de leeftijd in jaren, maar de variatie is in werkelijkheid erg groot, waardoor je er op deze manier ver naast kan zitten. Beter is om je maximale hartslag te bepalen middels een maximale inspanningstest. Dit kan je laten doen bij een sportarts of een inspanningsfysioloog, maar er zijn ook veldtests beschikbaar waarmee je zelf je maximale hartslag kan bepalen. Belangrijk is overigens wel om te weten dat bij verschillende sporten een andere maximale hartslag hoort. Waarden waar ook veel over gesproken wordt zijn de hartslag in rust, en de hartslag rond de anaërobe drempel of de verzuringsgrens. De rustpols wordt sochtends in bed bij het wakker worden gemeten, en kan in tegenstelling tot de maximale hartslag wisselen. Hij wordt lager naarmate iemand beter getraind is, en neemt toe bij ziekte, vermoeidheid, of overtraindheid. De anaërobe drempel is de waarde waarbij tijdens inspanning de spieren beginnen te verzuren, en een inspanning niet meer langdurig volgehouden kan worden. Onder deze waarde wordt gesproken over aërobe- of duurtraining, boven deze waarde spreekt met van anaërobe- of intervaltraining
Als je eenmaal je maximale hartslag weet, dan kan je aan de hand daarvan je verschillende trainingszones bepalen. De trainingszones worden grofweg als volgt ingedeeld:
Hersteltraining: 60-75% HFmax, voelt als zeer rustig lopen met ingehouden pas
Extensieve (langzame) duurtraining: 75-80% HFmax, voelt als rustig lopen, kan makkelijk lang volgehouden worden en praten gaat gemakkelijk
Intensieve duurtraining: 80-85% HFmax, voelt als pittig tot zwaar, de ademhaling wordt heftiger en praten wordt moeilijker
Omslagpunt: 85-95% HFmax, zeer zwaar, de ademhaling wordt hijgend en de benen beginnen te verzuren.
Intervaltraining training: 90-100% HFmax, zeer zwaar, hijgen neemt toe en praten gaat niet meer, kan maar zeer kort volgehouden worden.
Zoals je ziet kunnen deze zones voor een groot deel op gevoel bepaald worden, en zeker voor ervaren lopers is het daarom lang niet altijd nodig om een hartslagmeter te gebruiken.
Wie net begonnen is met bijvoorbeeld hardlopen, zal in principe eerst de duur van de training uitbreiden voordat de intensiteit wordt opgevoerd. Pas als je meer ervaring hebt, en je een bepaalde afstand sneller wilt gaan lopen zal je gebruik gaan maken van trainingsschemas waarbij je ook rond je omslagpunt gaat lopen of intervaltrainingen gaat doen. Hartslagmeters zijn er in alle soorten en prijsklassen, met uiteenlopende nevenfuncties zoals datum en tijd, stopwatch, verlichting of zelfs calorieëntellers en GPS-systemen.
16 JUNI 2012 TE KORTRIJK FIETSHAPPENING TEN VOORDELE VAN KINDERKANKERFONDS KOESTER ORGANISATIE : wielertoeristenclub K.S.V. Bellegem 'De Pelikaan', in samenwerking met VWB en INSCHRIJVING EN START : Sportcentrum De lange Munte, Bad Godesberglaan 22 - 8500 Kortrijk Op zaterdag 16 juni wordt al voor de zesde keer de Johan Museeuw Classic georganiseerd. Plaats van afspraak is Kortrijk. Wie het bonnetje dat hij/zij ontvangt bij de inschrijving volledig ingevuld bezorgt aan de Grinta!-promostand, ontvangt een flesje energiedrank van Performance (zie foto).
Je kan kiezen tussen een rit van 60 of 90 km. Of je kan om 9.30 uur meefietsen met de groepsrit onder begeleiding van wielervedetten Johan Museeuw en Andrea Tafi. Inschrijven doe je via www.ergoclassic.be. De opbrengst van de Johan Museeuw Classic gaat integraal naar het kinderkankerfonds Koester waarvan Museeuw peter is. Na de groepsrit, omstreeks 13.30 uur, vindt er nog een tombolatrekking plaats waarbij de winnaar met een Museeuw-fiets ter waarde van 1.900 euro huiswaarts kan. Alle informatie over de Johan Museeuw Classic lees je hier. info: www.grinta.be
Pletscher, de Zwitserse fabrikant van fietsaccessoires, vernieuwt zijn bagagedragers Prisma en Dual. Beide bagagedragers werden voorzien van een nieuw design en enkele nieuwigheden.
De Prisma is volledig vervaardigd in aluminium en is uitgerust met het Easy-Fix-systeem, dat ontworpen is voor de snelle verwisseling van accessoires zoals tassen, manden en kinderzitjes. De bagagedrager kan tot 25 kg dragen en is conform met de veiligheidsvoorschriften voor zowel bagagedragers als kinderzitjes. De Prisma is beschikbaar in zwart, wit en zilver en kan uitgebreid worden met bevestigingselementen voor fietstassen.
De Dual heeft dan weer een nieuw dubbel bevestigingssysteem. Het Easy-Fix-systeem wordt aangevuld met het Click-fix-systeem. Beide systemen zijn geschikt voor snelle montage en afname van accessoires. Met behulp van een rode knop kunnen beide bevestigingssystemen tegelijkertijd losgemaakt worden. De knop is ook diefstalbestendig dankzij een sleutel. Ook de Dual is conform met de veiligheidsvoorschriften en kan een gewicht van 25 kg aan. info: www.grinta.be
Shimano brengt een multifunctionele fietsschoen op de markt. De nieuwe MT43 is geschikt voor fietsen op de weg en offroad en je kan er zelfs zonder problemen mee stappen.
De schoen heeft een vetersluiting, die voor een gelijkmatige drukverdeling zorgt waardoor het loopcomfort de hoogte in gaat. Dankzij de nieuwe EVA-middenzool en de dual-compound rubberzool is de schoen perfect geschikt om te stappen, zonder dat de schoen iets inboet aan trapefficiëntie tijdens het fietsen. De schoenplaatjes zijn volledig verzonken in de zool. De MT-43 is verkrijgbaar in maten van 36 tot 48 (grijs/rood en zwart) en kost 94,95 euro.
Top 12 duurste Italianen Wat zijn de duurste Italiaanse racers nu te koop (in Nederland)
Colnago CF8 for Ferrari: 14600
Pinarello Dogma 2 EPS: 13000
Dynatek Delirio Dura Ace Di2: 12500
Bianchi Oltre Dura Ace Di2: 10000
Viner Maxima RS2 Dura Ace Di2: 9725
Moser M001 Super Record: 9350
Wilier Zero 7 Super Record: 9000
Bottecchia Emme2 SR Titanio: 9000
Cinelli Best Of Dura Ace D2: 8900
Guerciotti Eclips Plus DA Di2: 8295
Colnago C59 150th SR: 7450
Basso Diamante Ultegra Di2: 7300
Olympia Ikon Dura Ace Di2: 7000
NB: een fiets die zeker in dit rijtje thuishoort, maar waarvan ik alleen de frameset prijs kon achterhalen is de Passoni XXTi. De frameset kost iets meer dan 7.000 euro. Zet er ik noem maar wat een Campagnolo Super Record groep op en een paar sjieke wielen en componenten en je zit ook dik boven de 10.000 euro info: http://italiaanseracefietsen.wordpress.com
De Jan Bogaert Classic was weer een grandioos succes. Heel wat wielertoeristen en fietsliefhebbers vonden de weg naar de Zaat in Temse. Ook de Joe Piller was van de partij. Zij zorgden voor de muzikale sfeer. info & foto's http://www.editietemse.be/
Al vijf jaar lang volgt Sporza-journalist Karl Vannieuwkerke de Tour de France met zijn talkshow. Nu brengt Uitgeverij Kannibaal een boek uit waarin de beste en mooiste momenten uit vijf jaar Vive le Vélo! Gebundeld zijn.
Het boek blijft trouw aan het concept van de talkshow en brengt een selectie uit de beste locaties van vijf jaar Vive le Vélo!. Het boek is een gids voor Frankrijk, die samengesteld is door Karl Vannieuwkerke, voor wie het land na meer dan 120 talkshows ter plaatse geen geheimen meer heeft. Vive le Vélo! is onmisbaar voor wie van fietsen, vakantie en vooral van Frankrijk houdt. Het boek van 192 blz kost 24,50 euro (inclusief verzendingskosten). info: www.grinta.be
De binnen- en buitenlandse pers spaarde de superlatieven (meer dan terecht) niet om de prestatie van de nieuwe Vlaamse wielerheld Thomas De Gendt te beschrijven. Wat de meeste mensen echter niet weten is dat De Gendt net de nieuwe Gearne G Chrono-schoen gebruikt.
De Gearne G Chrono, die door verschillende toppers gebruikt wordt, heeft het absolute voordeel van superlicht te zijn, zo is de schoen maar liefst 200 gram lichter dan zijn voorganger. De zool is voorgevormd in carbon, wat de stijfheid bevordert. Een ander nieuwigheid is het sluitsysteem van BOA, waarvoor Gearne, als eerste schoenfabrikant, de licentie verkregen heeft. Verder heeft de schoen geen drukpunten en is er ene goede luchtcirculatie aanwezig. info: www.grinta.be
Zaterdag 9 juni Verkenning van de grote omloop "Jan Bogaert Classic" 2012 Met negen belangstellende leden voor de verkenning en controle van de pijlen in het Hollandse al enkele pijlen WEG of afgerukt Alvast vandaag droog, en volgens de voorspellingen droog tot morgen avond Hoop doet leven Stevige tegenwind, parcours totaal +/- 130 km gemiddelde 30.8 Vanmiddag verdere voorbereidingen voor de Jan Bogaert Classic
Samengevat weerbericht voor vandaag Vanmiddag krijgen we perioden met zon en op een bui na is het vaak droog, bij maxima rond 18 graden. Morgen wordt het opnieuw wisselvallig met vooral na de middag en 's avonds stijgende kans op regen of buien. Ook na het weekend regent of onweert het dikwijls en blijft het fris.
Assos heeft een opvolger op de markt gebracht voor hun SuperLight mouwloze trui. Het nieuwe shirt heet superLeggera en heeft twee modellen: Unisex en Lady.
Het truitje is ontworpen via het zogeheten body mapping principe. Dat betekent dat voor verschillende delen van het lichaam andere stoffen zijn gebruikt om de temperatuur van het lichaam zo goed mogelijk te regelen. Zo is het frontpaneel zwaarder dan de stof op de rug. Volgens de Zwitserse kledingfabrikant wordt de wind zo beter tegengehouden. Op de achterzijde is de zogeheten stabilisator techniek toegepast. Het middelste paneel op de rug zorgt ervoor dat het truitje niet verticaal stretcht.
De superLeggera heeft een volledig rits, 3 achterzakken en een nieuw veiligheidszakje vooraan. De trui is volgens Assos niet alleen geschikt voor warme zomerdagen, maar in combinatie met extra lagen kan de superLeggera ook worden gebruiken als gilet. Voor dames is het truitje verkrijgbaar in de maten XS tot XL. De Unisex variant gaat van S tot TIR. Adviesprijs is 139 euro.
Rapha "Circle of Death" Dit thema slaat op een route in de Pyreneeën waarbij de Col dAubisque, Col dAspin, Col de Peyresourde en de Col du Tourmalet worden aangedaan. Het shirt heeft een beetje een klassieke uitstraling met allerlei echt mooie details. In de hals staan bijvoorbeeld de diverse Cols genoemd en de mouwen hebben een grappig ribbeltjesstof met wat piramides in kleurtjes. Het geheel is voornamelijk van Merinowol en kost 155,-
PRO zal op de Eurobike-beurs in augustus zijn nieuwste tijdritwiel voorstellen. De nieuwe PRO carbon disc is lichter en aerodynamischer dan zijn voorganger, maar behoudt hetzelfde rijcomfort. Het geheim van de nieuwe PRO carbon disc ligt in het feit dat er gebruik gemaakt werd van de nieuwe TeXtreme-technologie. Daarmee is PRO het eerste bedrijf dat deze technologie gebruikt voor commerciële fietsaccessoires.
De TeXtreme-technologie houdt in dat door het individueel rangschikken van de vezels en het werken met platte vezelbundels, de vezels ene grotere trek- en drukbelasting aankunnen waardoor een combinatie ontstaat van een optimale sterkte en een ideale gewichtsverhouding.
De PRO carbon disc weegt amper 975 gram en heeft een betere aerodynamische vorm met een brede 24 mm velg. Het wiel komt op de markt met een volledige Ultegra of Dura-Ace line up. Een beschermende wieltas en een ventieladapter worden meegeleverd. info: www.grinta.be