De Balenberg, al jaren het toneel van de Grote Prijs Sven Nys veldrijden op nieuwjaarsdag, wordt een belevingscentrum voor cyclocross en mountainbike, rond de figuur van Sven Nys. De Balenberg is een privédomein op een heuvel in de gemeente Baal. Eén keer per jaar werd het domein verhuurd aan de organisatie van de GP Sven Nys, manche van de GVA Trofee Veldrijden. Sven Nys en Golazo hebben nu de eigendom over het terrein verworven met de bedoeling de Balenberg uit te bouwen tot een belevingscentrum voor cyclocross en mountainbike.
Het moet een permanent centrum worden waar cyclocross en mountainbike centraal staan, met zowel een museum als tal van initiaties en opleidingen. De bestaande natuurpracht wordt optimaal gecombineerd met sport en recreatie voor wie van cyclocross en mountainbike houdt.
Sven Nys: "De Balenberg betekent uiteraard veel voor mij. Als kleine jongen ging ik er zoals alle anderen uit het dorp in de zomer en de winter ravotten en spelen. Later, met de Grote Prijs, werd het ook voor mijn carrière een speciale plek. Je kan wel zeggen dat ik één ben met die grond. Ik ben heel blij dat ik samen met Golazo dat typische karakter van de locatie kan laten voortleven in combinatie met mijn favoriete sport. Ook voor mijn toekomst is dit een hele belangrijke stap."
Bob Verbeeck, CEO van Golazo sports, media en entertainment: "Voor Golazo zijn deze plannen een belangrijke nieuwe stap in het uitbouwen van initiatieven met en rond onze atleten, die hen ook na hun sportieve carrière blijven linken aan hun sport. Met Kim Clijsters deden we al iets gelijkaardigs met de Kim Clijsters Sports and Health Club in Bree die momenteel volop gerenoveerd wordt. Op de Balenberg zullen de fiets en Sven Nys centraal staan en zullen we initiaties, opleidingen, trainingen en dergelijke meer organiseren."
Concretere initiatieven die Sven en Golazo zullen ontplooien op de Balenberg, worden later dit voorjaar op een persconferentie toegelicht
Automobilisten kunnen zich aan de hand van verkeersborden makkelijk informeren over de toegelaten snelheid. Maar geldt dat ook voor fietsers? Hoe hard mag je met je tweewieler rijden? Het Belang van Limburg kreeg deze vraag voorgeschoteld van een lezer en trok op onderzoek uit. "Fietsers moeten zich eveneens houden aan de geldende snelheidsbeperkingen", zegt commissaris Jean-Pierre Blocken. "In de bebouwde kom bijvoorbeeld betekent dat voor álle weggebruikers 50 km/u. Net zoals alle verkeersborden C43 met maximumsnelheden voor alle bestuurders gelden."
Een bromfiets klasse A, die binnen en buiten de bebouwde kom het fietspad móet gebruiken, mag overal maximaal 25 km/u rijden. "Die beperking geldt voor fietsen (al dan niet met hulpmotor) niét", aldus de commissaris.
En wat met jaagpaden, een geliefkoods terrein voor wielertoeristen? "90 km/u: de standaardsnelheid op alle wegen, tenzij die beperkt wordt. Op de meeste andere wegen is dat tot 70 km/u. De wielertoeristen mogen dus serieus doorvlammen langs het kanaal, maar dat betekent niet dat daar de algemene voorzichtigheidsplicht niet zou gelden: een weggebruiker mag zich zomaar niet de weg toe-eigenen." Voor wielrenners in een wedstrijd gelden andere regels? "Ja, in een rit in lijn worden ze begeleid door politie of signaalgevers, in een rit op een gesloten circuit wordt alle andere verkeer geweerd en bevindt men zich dus eigenlijk niet meer op de openbare weg. Voor wielrenners in training gelden dezelfde regels als voor gewone fietsers: zij moeten zich aan de snelheidsbeperkingen houden."
De meeste fietsers hebben wel een computer waarop ze hun snelheid kunnen aflezen, maar wat als die ontbreekt? "Dat is geen excuus: ook een auto met een kapotte snelheidsmeter moet zich aan de maximumsnelheden houden."
Wie tóch sneller zou rijden dan toegelaten, zal echter niet gauw geflitst worden. "Een fietser draagt zijn naam niet op zijn rug, hé. Tenzij er bij een mobiele snelheidscontrole een onderschepping gebeurt. Maar bij mijn weten is nog nooit een fietser bekeurd voor te snel rijden", besluit Blocken.
Scott Vanish-R Helemaal nieuw voor 2012: de Vanish-R van Scott. Goed te zien op televisie in een wit/groene setting. De mannen van Greenedge rijden er mee -en dus ook de winnaar van de Primavera, Gerrans!
De Vanish-R is de opvolger van de Fuga. Had de Fuga nog 27 luchtgaten, de Vanish-R heeft er 24: maar dan wel hele grote. En het gewicht is naar beneden gegaan: 210 gram voor een M in plaats van de 320 gram van de Fuga. En was de Fuga er in twee maten, de Vanish is er in drie. Overeenkomsten: de bouw rond een In-mould constructie, de in de helm verwerkte straps en een Micro Rotary Adjustment System (er zit achterop een draaiknop met vijftien standen om de helm goed aan te laten sluiten). Binnenin zitten verwisselbare pads Richtprijs 129 www.scott-sports.com
zaterdag 24 maart Aanstaande zaterdag worden alle liefhebbers verwacht in het Wielercentrum Eddy
Merckx in Gent voor de Omloop Van Vlaanderen, dé gedroomde voorbereiding op het
klassieke werk dat binnenkort volgt!
Deelnemers kunnen rekenen op een
prachtig parcours doorheen de Vlaamse Ardennen, tochten
(140, 103, 74 en 40 km) De weergoden zullen de fietsers alvast gunstig gezind zijn zaterdag. Volgens de
laatste voorspellingen krijgen we een droge dag met zachte temperaturen. Een
ideaal fietsweertje dus! Je bent niet ingeschreven maar wil nog
graag meefietsen? Geen probleem! Zaterdag kan je je vanaf 07.30 uur
inschrijven in het Wielercentrum Eddy Merckx in Gent (Zuiderlaan 8, domein
Blaarmeersen).
Wielercentrum Eddy Merckx, Blaarmeersen, Gent. Officiële sluiting finish om 16:30.
Deelnamepakket voor elke deelnemer
een gratis ongevallenverzekering (geen helm = niet verzekerd) een uitgebreide bevoorrading met o.a. Aptonia, Meli honingwafels en Chiquita bananen. technische bijstand een wegwijzer medische service massage
Het is ondertussen weer tijd geworden geworden voor langere fietstochten en dan kan je maar beter één en ander bij hebben. Met de Camelbak Mule kan je zowel compact opbergen als efficiënt hydrateren. In het 12,5 liter grote hoofdcompartiment van de Camelbak Mule kan je al heel wat dingen opbergen, zoals extra kleding, gereedschap en voeding. Met de externestretch opbergruimte is het mogelijk om daarnaast ook nog een helm of ander materiaal mee te nemen.
De Camelbaks staan er natuurlijk om bekend dat je er dankzij het geïntegreerde Antidote reservoir ook grote hoeveelheden water binnen mondbereik kan meedragen. Dat is bij de Mule niet anders. De Camelbak Mule is voorzien van een Independent Suspension harnas, dat het totale gewicht beter verspreid en ook de stabiliteit verbetert. De Mule heeft ook nog een verwijderbare heupriem met verschuifbare Slider en een Sternum borstriem. Het Air Director rugpaneel dat tijdens het dragen met de rug in contact komt is zo ontworpen dat er steeds een air stream tussen rug en Camelbak kan vloeien. Al de mee te nemen media apparatuur, zoals gsm en MP3 speler, kan bovenaan in een zakje met waterdichte ritssluiting weggeborgen worden.
De Camelbak Mule weegt 670 gram, heeft een reservoir van 3 liter en een opbergruimte van 12,5 liter. Hij is verkrijgbaar in de kleuren Citronelle/Dark Navy, Skydiver, Black, Skydiver Chilli Pepper/Charcoal, Methyl Blue en Russet Orange/Charcoal. De adviesverkoopprijs bedraagt 114,95 euro.
wielerkleding uit gerecycled materiaal. Nu brengt ook Recyclingwear kleding op de markt waarbij er veel aandacht is voor het milieu. Wij vinden het belangrijk dat wielerkleding mooi, kwalitatief hoogstaand en comfortabel is, maar ook dat de wereld er een beetje mooier van wordt, vertelt eigenaar Menno Schreuders.
Alle kleding bij Recyclingwear heeft dat kleine beetje extra: grondstoffen worden eerlijk en duurzaam ingekocht en gebruikt. Daarnaast is het gehele productieproces van de gebruikte stoffen ingericht volgens de Bluesign Standard. De bluesign standard streeft naar een cumulatieve vermindering van de ecologische voetafdruk, eco-efficiëntie en een gezonde en verantwoorde textielindustrie.
In navolging van de voetbalshirts van o.a. het Nederlands elftal is de wielerkleding gemaakt van gerecyclede PET-flessen. Voor de kleding maakt Recyclingwear gebruik van polyester dat zoveel als mogelijk, tot 100%, gerecyclede materiaal bevat. De in de broekjes gebruikte zeem is ook volledig gemaakt van gerecycled materiaal. Bovendien wordt tijdens het productieproces van de fietskleding gebruik gemaakt van duurzame energiebronnen (60% van de gebruikte energie komt van eigen zonnepanelen) en is ook waterbesparing (door hergebruik) een belangrijk aandachtspunt.
Op Recyclingwear.nl is een beperkte, maar afwisselende eigen collectie te vinden. Dit voor dames en heren, met een prijs vanaf 67,95 euro. Ook bieden ze de mogelijkheid om voor wielerteams eigen wielerkleding te laten ontwerpen/ bedrukken. Daarnaast is er een eigen kleding onder het Vanderkittenlabel. Die laatste levert high-end wielerkleding voor dames, en is tevens mede oprichter van de professionele Vanderkitten-Focus damesploeg.
Merckx, Half Man Half Bike De twee Britse biografieën over Eddy Merckx hebben het nodige stof doen opwaaien. In één ervan, getiteld 'Eddy Merckx, The Cannibal', meldt een Italiaanse cardioloog dat Merckx kampte met een ernstig hartprobleem. "Merckx fietste met het zwaard van Damocles boven zijn hoofd", zo verklaart medicus Giancarlo Lavezzaro. Lavezzaro nam in de Giro d'Italia van 1968, de eerste grote ronde die Merckx wist te winnen, een cardiogram af van Merckx. Het resultaat was beangstigend: "We konden duidelijk zien dat hij een probleem had", zegt Lavezzaro. De cardioloog werd pas een jaar later duidelijk, bij een soortgelijk geval, waarmee Merckx kampte: niet-obstructieve hypertrofische cardiomyopathie. "Met de scans die renners nu ondergaan, halen ze dat er zo uit. Iemand met die diagnose, krijgt geen licentie."
In de krant De Morgen reageerde Merckx op de beweringen van een Italiaanse cardioloog: ,,Ik weet dat ik een speciaal hart heb, het is heel groot. Aan vaderskant zijn er veel hartproblemen. Hijzelf en een aantal ooms zijn jong gestorven. Daarom laat ik me elk jaar onderzoeken. Ik sport ook en neem medicatie om alles onder controle te houden. Maar tijdens mijn carrière heb ik nooit problemen gehad
Nieuwe Shimano Sora-groep De 9-speed groep van de Japanners kent naast een stijlvolle kleur ook een aantal technische toevoegingen. Zo komt er een schakelsysteem voor fietsen die voorzien zijn van een recht stuur. Om voldoende versnellingen te hebben is er een aantal mogelijkheden. Er is een triple, dubbel en compact uitvoering van het crankstel. Met een achtertandwielcombinatie van 12-30 levert het een brede range mogelijkheden. Het schakelsysteem voor rechte sturen heeft de Rapid Fire Plus-techniek vanuit de mountainbikegroepen meegekregen. Deze is compatibel met de vierverschillende voorderailleurtypes. De remgrepen zijn te gebruiken voor de raceremmen maar ook voor de V- brakes en de nieuwe mechanische schijfremmen. De groep zal te vinden zijn op de nieuwe 2013-modellen. www.shimano-benelux.com
Gent-Wevelgem goes pink De organisatie van Gent-Wevelgem trekt dit jaar resoluut de kaart van het vrouwenwielrennen. Zaterdag 24 maart is er een 'vrouwentocht' van 45km ten voordele van vzw Think-Pink. keuze 1: De Think-Pink tocht van 45km (ladies only!) kost 8 keuze 2: De Think-Pink tocht van 45km + een gezond brunch (ladies only!) kost 13 keuze 3: De tourtocht van 80km kost 8 keuze 4: De tourtocht van 125km kost 8 keuze 5: De tourtocht van 180km kost 8
Uiteraard zijn er ook de grotere toertochten in samenwerking met Flanders Classics van 80, 125 of 165km die zowel voor mannen als voor vrouwen beschikbaar zijn
De 13 hellingen voor de editie van 2012: De Muur - Hoppeberg - Berg ten Stene - Boigneberg - Eikenberg - Stationsberg - Taaienberg - Oude Kruiskens Kapelberg - Paterberg - Oude Kwaremont - Knokteberg - Tiegemberg
1982 1e Jan Bogaert 2e Roger De Vlaeminck 3e daniel Willems
DIMAR Kinetic-One C780 Frame: Dimar HBM c780gram hand made carbon (gewicht voor smal frame) Vork: Scapula SP vork (260 gram) gewicht met 200mm steerer. Groep: SRAM RED Cassette: KCNC Ti (103g) Wielen: Reynolds RZR 46 tubular (910 gram) Banden: Tufo Elite Jet Tubular 340 gram/paar Headset: KCNC 51 gram Stuur: Ritchey Superlogic 180 gram Stuurpen: Ritchey Superlogic 92 gram Zadelpen: ISP with External KCNC clamp (102 gram) Zadel: Gipiemme stealth full carbon padded 134 gram Headset spacers: KCNC 13 gram QR Skewers: KCNC 42 gram Het Italiaanse merk Dimar claimt dat dit de lichtste productieracefiets ter wereld is. De Kinetic One weegt in maat S iets meer dan 4,9 kilogram de goedkoopste versie is er vanaf net geen 11.000 euro. Voor het topmodel met Ultimate Package zul je maar liefst ruim 15.500 euro betalen. http://www.dimar-hbm.com/
Met een zachte band kun je niet optimaal fietsen, daarom is de Pro Team
fietspomp voor jou onmisbaar.
De PRO Team voetpomp is een hoogwaardige en duurzame pomp met een stevige
aluminium voet. De verlengde aluminium cilinder maakt een langere pompslag
mogelijk. Hierdoor pomp je je banden nog sneller op. De duidelijk afleesbare
drukmeter is aan de bovenzijde van de pomp geplaatst zodat je eenvoudig kunt
zien hoeveel druk er in je band zit. De pomp is voor zowel Presta- als Schrader
ventielen geschikt en wordt geleverd met een adapter voor Dunlop ventielen. De
maximale druk is 11 bar. Kleur: Zwart - Adviesprijs: 99,95 euro info: http://www.grinta.be