Lezyne Pompen Wellicht ken je het probleem bij het gebruik van een Lezyne pomp met schroefverbinding op het ventiel. Bij het loskoppelen van de pompkop draai je het binnenventiel mee en alle lucht ontsnapt. Je kunt dit voorkomen door geen binnenband met losneembaar ventiel te monteren of het binnenventiel stevig aan te draaien. Maar nu heeft Lezyne zelf ook een oplossing bedacht. Een speciale pompkop die de luchtdruk tussen de pomp en het ventiel laat ontsnappen, zodat losdraaien van het ventiel zonder problemen moet gaan.
Het nieuwe Air Bleed System, afgekort ABS, voegt een drukknop toe om het gebruik van de Lezyne ventielaansluiting nog verder te optimaliseren. ABS is alleen op de Lezyne vloer- en handpompen verkrijgbaar. Het ABS-systeem is een inline drukventiel dat ingebouwd is in de ventielaansluitingen van de Lezyne vloerpompen en in de slangetjes van de Lezyne handpompjes. Bij gebruik wordt middels het indrukken van een knop alle luchtdruk uit de slang verwijderd. Het verwijderen van de druk moet zorgen voor het eenvoudig loskoppelen van de aansluiting op een Presta (Frans) ventiel, zonder het risico ook het verwijderbare binnenwerk van het ventiel los te draaien. Bij het oppompen van Schrader (auto) ventielen kan middels de ABS-knop lucht worden afgelaten om tot een nauwkeurige bandenspanning te komen.
Alle Lezyne vloer- en handpompen zijn uitgerust met het ABS-systeem. Als je al in het bezit bent van een Lezyne pomp, het ABS-systeem is ook los verkrijgbaar. De adviesverkoopprijs voor een vloerpomp is 9,90 euro en 11,90 euro voor een slangetje voor een handpompje. www.rivosports.nl www.lezyne.com
Nieuw seizoen voor Jan Bogaert Vrienden De Jan Bogaert Vrienden zijn klaar voor een nieuw seizoen. Op zondag 12 juni vindt de twaalfde editie plaats van de Jan Bogaert Classic, een semi-klassieker van de Vlaamse Wielrijdersbond. Net zoals de voorbije jaren met vertrek in de Krimperslaan, op de site De Zaat in Temse. Meer info: www.janbogaertvrienden.be
Ritchey Monocurve Mooie sturen en lichte stuurpennen had Ritchey al, met de Monocurve is er nu ook zon sexy one piece combinatie. Het heet WCS Monocurve carbon, en volgens Ritchey combineert het de ergonomie van zn curve modellen met het uiterlijk, de stijfhied en het gewicht van een geïntegreerd model. In dit geval betekent dat een bovenste deel dat 4graden gebogen is en dus enigszins naar je toe staat, dat houdt prettiger vast dan een kaarsrecht stuur. Dankzij een ondiepe beugel, 128mm volgens opgave, kan je ook echt langere tijd onderin rijden.
Een geïntegreerde stuur-stuurpen combinatie koop je op maat, even de stuurpen wiselen zit er immers niet meer in. De hoogte is vergelijkbaar met een losse stuurpen met een hoek van -6 graden, licht naar beneden dus. Heb je een stuur van 40cm breedte nodig dan heb je keuze uit 90, 100 en 110mm virtuele stuurpenlengte. De 42′ is leverbaar in lengtes 110, 120 en 130, en heb je een 44′ nodig dan moet je het doen met 120- of 130mm. Gewichten zijn nog niet bekend, de prijs? 479,50 is een heleboel geld, gelukkig betreft het een adviesprijs.
Italiaanse elegantie met Odlo Of je nu fietst op de weg of in het veld, fietst in competitieverband (Race),
een fervente, ambitieuze fietser bent (Performance) of de sport beoefent als
ontspanning (Active). Odlo heeft een grote keuze voor alle fietsers. Odlo scoort bij vrouwen! Met de 'Carbon hot pants' en de 'Flash bretelbroek'
komen er wielerbroekjes op de markt waar vrouwen al lang op wachten. Die laatste
heeft een ritssluiting achteraan en uiterst rekbare bretellen in stretch mesh
die tijdens lange ritten een toiletstop zonder krampachtige bewegingen
garanderen, dat is functioneel én comfortabel.
Odlo Carbon Hot pants
De Italiaanse elegantie van de Bike-collectie springt in het oog. De nieuwe
Shift en Asphalt- wielertruitjes zijn comfortabel en voelen verfijnd aan. Zeer
functioneel, met UV-bescherming van 50+ en frisse kleuren. Ook het Tornado jasje
is een sterk punt in de collectie, heel licht, een mooi design, veilig
reflecterend en uiteraard winddicht. http://www.odlo.com/en/ info: http://www.grinta.be
Zondag 11 maart Karnaval in Temse vandaag Toch met zeventien leden voor deze zondag morgen oefenrit Ondanks weer een stevig "windje" was de eerste kopbeurt voor "Boogie " & Johah H. Het tweede gedeelte werdt gereden door Boogie & William toch een rit van 75 km - tot in Tielrode en een gemiddelde van 31.2 Het was vandaag een echte lenterit Aangename temperatuur het zonnetje was er en genoeg aantal leden voor een aangename rit
Met de BBB Select kan je zelf een sportbril naar eigen wens samenstellen. Met de verschillende basismodellen, lenzen en brilpootrubbers zijn liefst 1.029 combinaties mogelijk. BBB begon met de ontwikkeling van de Select met het idee om een sportbril te maken die kan worden aangepast aan de verschillende individuele stijlen en smaken.
Gestart werd er met het ontwerp van een lens uit één stuk voor een beter perspectief en bescherming, waaraan flexibele brilpoten werden toegevoegd. Daarna begon het creatieve proces. Het eindresultaat is een sportbril die verkrijgbaar is in een aantal basismodellen, maar waarvoor ook diverse lenzen en brilpootrubbers los verkrijgbaar zijn. De lenzen verschillen niet alleen wat kleur betreft, maar zijn ook geschikt voor verschillende lichtomstandigheden. De fotochromische lenzen kleuren automatisch donker bij meer zonlicht en worden vrijwel transparant bij weinig zonlicht, gaande van 85% tot 17% lichtdoorlaatbaarheid. Met de drie basiskleuren voor het montuur (wit, zwart en neon geel), zeven verschillende lenzen en zeven kleuren brilpootrubbers, is het mogelijk om 1.029 variëteiten te creëren. De Select basismodellen zijn te verkrijgen vanaf 79,95 euro, de lenzen vanaf 19,95 euro en de brilpootrubbers vanaf 4,95 euro
Als je met z'n tweeën achter elkaar rijdt, levert dat niet alleen de wieltjeszuiger maar ook de kopman voordeel op. Dat blijkt uit onderzoek aan de Technische Universiteit Eindhoven. Of het nu in het profpeloton is, of bij een groep wielertoeristen: van iedereen wordt verwacht dat hij een deel van het kopwerk doet. Wie alleen maar in het wiel blijft hangen en zo zijn krachten spaart, kan doorgaans dan ook niet op veel sympathie rekenen.
Onderzoek van onze landgenoot Bert Blocke, hoogleraar aan de Technische Universiteit Eindhoven, toont nu echter aan dat ook de renner op kop voordeel haalt uit zijn achtervolger(s). Dat staat te lezen in het wetenschappelijk magazine EOS. De achtervolger zorgt voor een verlaging van de onderdruk achter de koprenner, waardoor de lucht minder hard 'zuigt' aan de voorganger. De kopman ondervindt daardoor 2,5% minder luchtweerstand dan wanneer hij alleen zou fietsen. Met 34% minder energie blijft het voordeel voor de volger uiteraard aanzienlijk groter.
Deze resultaten zijn het gevolg van rekensimulaties van windstromingen rond renners en windtunneltesten en gelden voor renners die rijden aan een snelheid van 54 km/u met een afstand van 15 cm tussen elkaar. Bert Blocken testte verschillende fietshoudingen, met zowel echte mensen als modellen van wielrenners, voorzien van 115 drukmeters. Aangezien de testomstandigheden vergelijkbaar zijn met een ploegentijdrit of een spurt op een oplopend parcours, is dit onderzoek ook interessant voor profploegen. Ploegleiders kunnen bijvoorbeeld andere keuzes maken bij de volgorde van de renners in een ploegentijdrit en renners zullen een wieltjeszuiger er misschien niet meer zo snel uit het wiel willen rijden.
Zaterdag 10 maart Een oefenrit die een heuse VIP-rit bleek te zijn door aanwezigheid van onze twee gastrijders Fons De Wolf & Tom Koninckx
Met vijftien leden + onze twee gastrijders waren we met een totaal van 17 op de baan. Het eerste optreden dit seizoen van Kurt C Het "Merckx" blok werdt meteen met twee eenheden uitgebreidt en ze waren vandaag met 4 Voor het kopwerk was het vandaag weer "Boogie" (ook al een VIP) en Filip VRa die weer knap berenwerk afleverden Ritje over Holland - Mendonk, Wachtebeke een totaal van 85 km Een lekke band voor "Tommeke" in de finale te Waasmunster. De dankbare helper William D. wordt er dan vakkundig afgereden ander parcours Het gemiddelde van de dag 34.0 dat is verschieten hé voor degene die er niet bijwaren (31.5)
De Gerrie Knetemann Classic krijgt een nieuw jasje. Gerrie Knetemann Classic | Zondag 9 september 2012 Op zondag 9 september 2012 vindt de 7e editie plaats. Start en finish is in het
Olympisch Stadion Amsterdam. Niet alleen de routes zijn nieuw, er komt ook een individuele tijdrit bij op het parcours in Sloten. De Gerrie Knetemann Classic heeft de routes vernieuwd. De 110 en 150 km route voert deelnemers langs de mooiste plekjes van het Groene Hart, dit jaar langs de unieke natuurgebieden van de Ankeveense- en Loosdrechtse Plassen. Met de wind-op-kop door de polders, over Hollandse dijken en door pittoreske dorpjes, precies waar de Kneet zo van genoot.
Nieuw dit jaar is een individuele tijdrit over twee kilometer op het parcours van Sloten te Amsterdam. Liefhebbers kunnen aan het einde van de route nog even hun krachtsinspanning meten. De uitslagen en persoonlijke filmbeelden verschijnen na afloop op de website. De inschrijving is geopend op www.gerrieknetemannclassic.nl.
Voeren werkt aan grensoverschrijdend wielertoeristenbeleid De grensgemeente Voeren gaat samen met vijf omliggende gemeenten in Nederlands Limburg en de betrokken provincies regels opstellen in verband met de organisatie van grote wielertochten. Het initiatief voor het grensoverschrijdende wielertoeristenbeleid komt van de Nederlands Limburgse gemeente Vaals. Naast Voeren werken ook Valkenburg aan de Geul, Gulpen-Wittem, Plombières en Eijsden-Margraten eraan mee.
"We willen onze wetgeving op elkaar afstemmen om zo in de hele Euregio tot dezelfde richtlijnen voor wielerevenementen te komen", zegt burgemeester Huub Broers in Het Belang van Limburg. "Met een officiële wielerwedstrijd hebben wij geen problemen, want daar zorgt de organisatie zelf voor seingevers, motoren en begeleiding en op een korte tijdspanne is die karavaan ook weer voorbij. Meer problemen hebben we met massaorganisaties voor wielerrecreanten die met duizenden door de gemeente fietsen."
"De organisatoren van zulke tochten hebben controle over start en aankomst, maar niet over wat er tussenin gebeurd", zegt Broers, die vorig jaar al de doortocht van Limburgs Mooiste verbood wegens het agressieve rijgedrag, het negeren van de verkeersregels en het zwerfvuil waarmee de gemeente tijdens de voorafgaande editie af te rekenen kreeg. "Onze landwegen en dorpen zijn niet geschikt om happenings van 12.000 of 15.000 wielerrecreanten gelijktijdig op te vangen. Ons politiekorps heeft al de handen vol zonder zulke grootse organisaties."
1 MOTORRIJDER PER 50 DEELNEMERS In Voeren geldt er momenteel al een politiebesluit dat stelt dat er per vijftig deelnemers een motorrijder moet zijn. "Tochten onder de 500 deelnemers zijn haalbaar, zolang ze zich aan de regels houden. De organisatoren van de ODS Classic bijvoorbeeld houden rekening met hetgeen wij vragen. Zij doen zelfs meer. Per dertig à vijftig deelnemers is er een begeleidende motorrijder, die een defibrillator aan boord heeft en er op let dat iedere deelnemer zich aan de regels houdt. Deze mensen laat ik met plezier toe." "We kiezen nu voor een grensoverschrijdende aanpak samen met Nederlands Limburg en de provincie Luik. Aanvragen voor grote evenementen willen we in de toekomst voor 1 november ontvangen. Er komt 1 coördinatiepunt in Nederlands Limburg en 1 coördinatiepunt in Belgisch Limburg. Op termijn willen we ook samenwerken met de provincie Luik, dat al een meldpunt heeft. We vragen ook aan de organisatoren om een gedragscode op te stellen."
Voor de financiering van het coördinatiepunt zouden de organisatoren 0,5 euro per deelnemer moeten afdragen. "Dit jaar wordt gezien als een overgangsjaar en de aanvragen lopen nog per individuele gemeente. In 2013 moeten de coördinatiepunten op poten staan en zal de actie uitgebreid worden naar de hele Euregio", besluit Broers.