Sportivo huldigt Freddy Maertens met speciale fiets Grinta! Store Sportivo heeft Freddy Maertens' zestigste verjaardag met een Special Edition frame gevierd. De legende kwam hem persoonlijk ophalen in de Sportivo fietsenwinkel in Bavikhove.
Maertens wordt maandag 13 februari zestig jaar. En dat zal hij geweten hebben. In Grinta! Store Sportivo werd de tweevoudig wereldkampioen in de watten gelegd met een hapje en een drankje. Als kers op de taart kreeg de glunderende Maertens een fonkelnieuwe Sportivo koersfiets. De frame is volledig aangepast aan de legende. Zo is de glanzend witte frame voorzien van regenboogaccenten. Ook Freddy's eerste wereldtitel in Otsuni '76 kreeg een speciale vermelding op de frame. Zijn handtekening rond het mooie geheel af. Voor meer informatie over fietsenwinkel en fietsenmerk Sportivo, kan je hier terecht.
Wat moet je nu doen als de temperatuur tijdens deze weken van je voorbereiding de 0°C niet of nauwelijks overstijgt? tips om te trainen bij koud weer Tip 1: Alternatieve trainingsvormen Aangezien het niet mogelijk is om lange duurtrainingen buiten af te werken bij vriestemperaturen, is het van belang dat je gaat zoeken naar enkele alternatieve trainingsvormen die jou persoonlijk liggen. Zo kan je bijvoorbeeld een looptraining meer inlassen, of kan je eens gaan zwemmen. Uiteraard kan je ook een goede cardio-training in de fitness afwerken, al dan niet op een fietsergometer. De belangrijkste richtlijn tijdens deze vriesweken is: regelmaat is zonder meer van kapitaal belang, eerder dan de duur van één enkele training. Je kunt met andere woorden beter 3 à 4x 45-60 trainen, dan 2x 90.
Tip 2: Toch fietsen? Kies voor MTB, rollen of gefragmenteerde fietstrainingen Als je toch absoluut wil fietsen, zijn er uiteraard ook verschillende mogelijkheden. In plaats van op de weg te gaan fietsen kan je in het bos gaan mountainbiken. Hier is het minder koud, en vang je bovendien ook niet zo veel wind. Je koelt dus minder snel af. Let wel op dat je niet te intensief traint tijdens deze MTB-tochten. Je kunt ook gewoon binnen trainen op de rollen. Als je zelf geen rollen hebt, is de fitness een goed alternatief. Dit soort trainingen kan je gerust ook daar doen. Het grote voordeel van een rollentraining is dat je veel makkelijker variatie in je training kan steken. Wissel regelmatig in blokjes af in trapfrequentie en vermogen om deze trainingen heel de tijd aangenaam te houden. Als je tot slot toch liever buiten fietst, kan een goede organisatie van kapitaal belang zijn om aan je trainingsuren te komen. Ideaal is gefragmenteerd trainen, dit wil zeggen dat je de totale training gaat opdelen in deeltrainingen. Zo kan je bijvoorbeeld s morgens al naar je werk fietsen, en s avonds rij je ook terug en kan je eventueel een ommetje maken. In het weekend kan dit principe ook toegepast worden. s Morgens train je bijvoorbeeld 45-60 nuchter (al dan niet op de rollen), en in de namiddag doe je nog een extra training van 90.
Tip 3: Kracht- en stabiliteitstraining Sterke buik- en rugspieren zijn essentieel om lang en comfortabel op de fiets te kunnen zitten. Deze spieren zijn ook enorm belangrijk om goed en efficiënt kracht over te zetten op de pedalen. Deze koude winterweken zijn ideaal om tijdens je voorbereiding ook wat off-bike-trainingen af te werken.
Tip 4: Kledij Het spreekt uiteraard voor zich dat aangepaste kledij van essentieel belang is om op een aangename en comfortabele manier te kunnen sporten. Zonder degelijke kledij bestaat de kans dat je sneller verkouden of ziek wordt. Het is dus absoluut de moeite om hierin te investeren. Goede kledij moet aangepast zijn zowel aan het weer als aan het type training dat je afwerkt. Je hebt kledij nodig die kan ademen zodat overtollig vocht weg kan en de warmte vastgehouden kan worden. Daarnaast moet deze kledij uiteraard ook comfortabel zitten en liefst nog makkelijk te onderhouden zijn
Colnago C59 Ottanta Op 8 februari werd Ernesto Colnago 80 jaar. Speciaal voor die gelegenheid maakte men bij Colnago deze wel heel speciale, goudkleurige C59 Ottanta. Ernesto Colnago C59 Ottanta Modern én klassiek in de mix Campagnolo EPS (Campagnolo Super Record EPS 11s electronic components.) Originele Colnago headbadge ook op de zitbuis Het "originele" info: http://italiaanseracefietsen.wordpress.com
Wil jij Philippe Gilberts triomftochten op de Cauberg, Muur van Hoei en La Redoute zelf beleven? Rij dan mee in de nieuwe wielertocht 'La Philippe Gilbert' op 28 april in Aywaille. In deze allereerste editie van 'La Philippe Gilbert' kan je kiezen uit verschillende tochten, de afstanden zijn 73-117-165 en 207km. De tochten leiden, afhankelijk van de afstand, langs legendarische cols als de Cauberg, Muur van Hoei en La Redoute. Inschrijving kost tussen de 8 en 10 euro en kan online of ter plaatse. Het deelnamepakket bestaat uit uitgebreide bevoorradingsposten, technische bijstand, wegwijzers, medische service en een heerlijke massage.
Startlocatie en -uren
START Centre sportif d'Aywaille, rue de la Heid 36 in 4920 Aywaille: 207 km: tussen 6u30 - 7u30 165 km: tussen 6u30 - 9u00 117 km: tussen 7u30 - 10u00 73 km: tussen 8u00 - 11u00
AANKOMST Centre sportif d'Aywaille, rue de la Heid 36 in 4920 Aywaille Officiële sluiting finish om 18u30. Deelnamepakket voor elke deelnemer een gratis ongevallenverzekering (geen helm = niet verzekerd) een uitgebreide bevoorrading met o.a. Enervit,Chiquita bananen en koeken technische bijstand een wegwijzer medische service massage
Bevoorrading enkel op vertoon van het kaderplaatje ! Deelnemers zonder kaderplaatje worden niet op het parcours toegelaten. Voor meer informatie kan je op de website van 'La Philippe Gilbert' terecht.
TAS schorst ook Jan Ullrich voor twee jaar Het TAS veroordeelt de Duitser voor zijn betrokkenheid bij de zaak-Puerto, de beruchte bloeddopingaffaire rond de Spaanse dokter Fuentes. Ullrich testte in zijn carrière nooit positief en hield zijn onschuld altijd staande. Alle uitslagen van Ullrich na mei 2005 worden geschrapt. De oud-renner verliest zijn derde plaats in de Tour 2005 (aan Francisco Mancebo) en de eindzege in de Ronde van Zwitserland 2006. In 1997 was hij de eerste Duitser die de Tour won. Hij was ook vijf keer tweede en vocht vaak heroïsche duels uit met Lance Armstrong. In 2007 stopte de ondertussen 38-jarige Duitse wielervedette. Zeges Ullrich sinds 1 mei 2005 en naam (toenmalige) tweede: 2005: 2e etappe Ronde van Zwitserland (tijdrit): Bradley McGee (Aus) 8e etappe Ronde van Duitsland (tijdrit): Bobby Julich (VSt) 2006: 11e etappe Ronde van Italië (tijdrit): Ivan Basso (Ita) 9e etappe Ronde van Zwitserland (tijdrit): Cadel Evans (Aus) Eindklassement Ronde van Zwitserland: Koldo Gil (Spa)
Terwijl de renners vroeger de smalst mogelijke tubes monteerden, is de huidige trend om met iets bredere banden te fietsen. Ook velgen worden steeds breder. De voordelen: Dat bredere banden of tubes handig zijn om ruw terrein te overwinnen, daarover is iedereen het eens. Niemand heeft zin om Parijs-Roubaix te rijden op 20mm-tubes: noch je wielen, noch je tanden zouden het jou in dank afnemen.
Met een iets bredere band kan je met een iets lagere druk rijden, zonder dat je velgen constant rechtstreeks contact krijgen met de kasseien. Enkele studies wezen bovendien uit dat bredere 25mm-banden ook hun nut hebben op glad asfalt.
Welke redenering zit daar achter? Beeld je eens het zijaanzicht in van een smal bandje. Dat bandje wordt door het gewicht van de renner en de fiets ingedrukt en vervormt nogal sterk in de lengte van het loopvlak. Het contactoppervlak wordt dus ondanks de geringe breedte van de band toch nog relatief groot. (Je moet het zien als een lang uitgerekte O.) Je kunt dit contactoppervlak wel verkleinen door de luchtdruk in de band nog te verhogen, maar dan boet je erg in aan comfort en dus ook efficiëntie. Een bredere band daarentegen vervormt minder in de lengte van het loopvlak, waardoor het contactoppervlak uiteindelijk kleiner is! (De O is ietsje breder maar minder uitgerekt.) Hoe mooier de cirkel van het contactoppervlak gevormd is, hoe minder de band moet vervormen om contact te maken met de ondergrond, en dus hoe minder rolweerstand je hebt in werkelijke fietsomstandigheden.
Verscheidene fabrikanten zijn intussen op de kar gesprongen en produceren en promoten bredere banden. Zelfs de topmodellen van Schwalbe, Continental, Vittoria en Specialized - om er maar enkele te noemen - zijn vlot verkrijgbaar in de 25mm-variant. Je hoeft dus niet langer een band uit het lagere segment te kiezen als je eens voor breder wil gaan.
Het enige waar je aan moet inboeten, is het bekende 'snelheidsgevoel' van smalle bandjes. Doordat die harder worden opgepompt, leveren ze vibraties af die je het gevoel geven dat je snel gaat. Met een bredere band verlies je dat gevoel, maar krijg je in ruil meer comfort en eventueel zelfs een tikkeltje meer échte snelheid. Met minder druk (onder de 8 bar) krijg je trouwens ook meer grip in de bochten, zeker wanneer het wegdek van de bekende Belgische kwaliteit is: je stuitert niet meer naar de buitenkant van de bocht.
En nog iets waar je aan inboet, is gewicht. Een bredere band betekent uiteraard meer materiaal en dus meer gewicht. Veel meer dan 20 gram per band zal het echter niet schelen. Misschien verlies je ook nog een ietsje aerodynamisch voordeel, al spreken anderen dat dan weer tegen.
COMFORTABEL EN AERO
Er is niet enkel een trend naar bredere banden, maar ook naar bredere velgen. Zipp en HED, twee grote spelers op de markt van fietswielen, mikken met hun nieuwe modellen (Firecrest, resp. C2 gedoopt) voluit op de brede velgen. Deze zijn 23 mm breed in plaats van 19 mm (de vroegere standaard).
Bredere velgen zouden niet alleen een aerodynamisch voordeel opleveren, maar ook een breder contactoppervlak van de band (en dus - paradoxaal genoeg, cf. hoger - minder rolweerstand), en een vermindering van het aantal lekke banden door een stootlek. Doordat de band minder uitpuilt in de breedte, creëer je minder luchtturbulentie en gaat de aerodynamische waarde van het wiel erop vooruit. De nieuwe vorm van de velgen betekent bij Zipp en HED ook een verbetering op het vlak van zijwindgevoeligheid, zeker bij de hogere velgen. Een extra voordeel voor de tuberijders is het bredere oppervlak om de tube op de velg te lijmen.
Overigens: bij HTC-Highroad reed men vorig jaar heel vaak met HED wielen in combinatie met 25mm-tubes. En welk team leverde de twee wereldkampioenen?
Zes ProTeams kiezen dit seizoen voor de Shiva bidons van Tacx. Deze Bio-Bottle is ook voor recreanten te koop in de winkel.
De renners van Rabobank, Omega Pharma-Quick Step, Lotto-Belisol, Europcar, Saxo Bank en Astana rijden dit seizoen allemaal met de Shiva wielerbidons. Deze biologisch afbreekbare bidon is minder belastend voor het milieu, goed inknijpbaar om snel te kunnen drinken tijdens het fietsen en met een grote vulopening en een draaidop voor een makkelijke vulling en schoonmaak. De nieuwe bidons zijn er niet alleen voor de profs, ook recreanten vinden de Tacx Shiva terug in de winkel. Ze zijn verkrijgbaar in twee uitvoeringen: 500cc en 750cc
Openingsrit WTC Heultje Zaal De Merode Heultjedorp 1 2260 HEULTJE
De openingsrit in HEULTJE op zaterdag 11 februari is afgelast! Door de barre weersomstandigheden zijn delen van het parcours niet goed berijdbaar. Deze tocht staat wel nog vermeld in onze folders en in ons magazine, maar is dus afgelast.
Politie waarschuwt voor fietsdiefstallen SINT-GILLIS-WAAS/STEKENE. De jongste week werden opnieuw verschillende vaak dure koersfietsen gestolen in de politiezone Sint-Gillis-Waas-Stekene. Dieven braken binnen in garages en bergingen en gingen er met de tweewieler vandoor. Het blijkt een jaarlijks terugkerend fenomeen want ook de voorbije jaren werd de zone geplaagd met dergelijke diefstallen. De politie wil de inwoners waarschuwen en tegelijk een aantal tips meegeven.
De politie wijst er op dat losstaande garages en tuinhuizen kwetsbare prooien zijn. Ook is het altijd aan te raden de diets slotvast achter te laten, ook in de eigen garage of tuinhuis. Plaats desnoods extra sloten. De politie geeft de tip om fietsen te laten graveren en het identificatienummer van het kader en de onderdelen ergens te noteren en bij te houden en foto's te maken van de fiets. Wiens fiets toch pootjes heeft gekregen, doen best zo snel mogelijk aangifte bij de politie. Meer diefstalpreventietips zijn terug te vinden op de websites polfed-fedpol.be en besafe.ibz.be.
Onder het motto 'laat je huid tatoëren met je passie' zet Campagnolo fietstatoeages centraal in haar reclamecampagne voor 2012. Voor de affiche van het nieuwe elektronische schakelsysteem EPS werd gekozen voor een tattoo van een Alpe d'Huez fietser met als slagzin 'I spent half my life riding bikes. The other half I wasted' (Ik heb de helft van mijn leven gefietst, De andere helft heb ik weggegooid). Het triatlonmateriaal wordt aangeprezen met de tatoeage 'My dream is Ironman Kona Hawai' en de slogan 'I've devoured thousand of miles. And I'm still hungry for more' (Ik heb duizenden mijlen afgelegd. En ik ben nog altijd hongerig naar meer'. De Bullet aluminium-carbon wielen hebben een Maratona dles Dolomites-tattoo gekregen, begeleid door 'They say that life is a wheel. Nonsense. It's two wheels' (ze zeggen dat het leven een wiel is. Onzin. Het is twee wielen).
Het nieuwe Letse Continentalteam Rietumu-Delfin rijdt dit seizoen met de Giant-fietsen van Rabobank. Tom Davies, marketingmanager van Giant, heeft de Letse ploeg aan deze fietsen geholpen. Op het frame van de fiets staat de naam van Rabobank vermeld en zijn vermoedelijke de fietsen waar de ploeg in 2011 op heeft gereden. 1. Indulis Bekmanis, 1989 (LAT), 2. Ernests Benhens-Bēkens, 1990 (LAT), 3. Armands Bēcis, 1991 (LAT), 4. Emīls Liepiņ, 1992 (LAT) 5. Artis Pujats, 1991 (LAT), 6. Reijo Puhm, 1990 (EST), 7. Ivars Prokofjevs, 1991 (LAT), 8. Andris Smirnovs, 1990 (LAT 9. Dimitriy Sorokin, 1982 (LAT), 10. Kasaprs Serģis, 1992 (LAT), 11. Andris Vosekalns, 1992 (LAT), 12. Lelde Ardava, 1985 (LAT)
Een Specialized testen Onder het motto, een nieuwe auto koop je ook niet zonder eerst een proefrit te maken, zet Specialized een testprogramma op om verschillende fietsen eerst te kunnen testen. Op uitdagende locaties verspreidt over België en Nederland, onder begeleiding van de professionele Specialized crew, kan er naar hartenlust getest worden. Er zijn zowel racefietsen als mountainbikes aanwezig. Zo zijn er offroad- modellen van Epic tot Camber.
Voor het asfalt kun je de Tarmac tot de aerodynamische Venge verwachten. Prettig is dat alle modellen er in de verschillende maatvoeringen beschikbaar zijn. Voor de nieuwste dames- en herenmodellen heb je dus de beschikking in de maten S tot en met XXL. Tijdens de evenementen is er een professionele begeleiding en verzorging. Dus ervaar het verschil bij, zoals Specialized het evenement noemt, Test The Best. Registratie en aanmelding verloopt uitsluitend via geautoriseerde Specialized dealers en is gelimiteerd. Kalender Test The Best 2012 Herselt (Antwerpen, Belgie)3-4 maart Nieuwegein (Utrecht, Nederland)17-18 maart s-Heerenberg (Gelderland, Nederland)7 april Spaarnwoude (Noord-Holland, Nederland)5-6 mei Gulpen (Limburg, Nederland)12-13 mei Buinen (Drenthe, Nederland)9-10 juni Holten (Overijssel, Nederland)20-21 oktober Kluisbergen (Oost Vlaanderen, België)27-28 oktober Drunen (Brabant, Nederland)3-4 november
De vijfde editie van de Blankenbergse Strand- en Duinenrace zal plaatsvinden op zondag 12 februari 2012. De start wordt zoals steeds gegeven ter hoogte van de pier om 11.00u stipt. Voorinschrijven kan tot en met 8 februari 2012
3Action Energy Gel NIEUW in het 3Action assortiment !!! 3Action Energy Gel, is een energierijke geconcentreerde gel die snel de koolhydraattekorten aanvult tijdens fysieke inspanningen. De 3Action Energy Gel bevat 75% koolhydraten, is licht verteerbaar en bevat de speciale 3Action Antikramp-formule. Door combinatie van snelle, minder snelle en trage suikers (waaronder Palatinose) draagt de Energy Gel bij tot een constante en gespreide energievoorziening. Klaar voor onmiddellijk gebruik tijdens de inspanning. Steeds te gebruiken in combinatie met water. Smaak: Aardbei - cassis Beschikbaar in: knijpverpakking 25 ml winkelprijs 1,30 Meer info: Luked bvba, Ravenshout zone 5.2.48 B-3980 Tessenderlo. www.3action.be