Zondag 4 september Een rit voor de klassementsrijders Vandaag najaarstocht te Branst tocht met bevoorrading (in de Smidse ) Opkomst massaal Dank,zij het goede weer aan de bevoorrading positie 4,5 &6 Met drie dus voor deze rit Eén uurtje zonder regen voor de bevoorrading, en tot in Puurs Rit over Meise Parcours OK Ontvangst te Branst optimaal Met drie leden, de rest naar De Klinge Totaal rit 90 km 31.4 gemiddeld
Kulhavy wereldkampioen De Tsjech Jaroslav Kulhavy heeft in Champéry in Zwitersland het wereldkampioenschap mountainbike gewonnen. Hij domineerde al het hele seizoen. Nino Schurter werd tweede, Julien Absalon derde. Kevin Van Hoovels werd 15e en mag naar de Olympische Spelen. Kevin Van Hoovels moest de top 16 op dit WK halen om volgend jaar naar de Olympische Spelen in Londen te mogen. Hij startte als 24e, viel in het snelle wedstrijdbegin terug, maar klom daarna gestaag op. Hij kwam uiteindelijk als 15e, jubelend en juichend als een uitzinnige, over de streep.
Voor Kulhavy is het zijn eerste wereldtitel.
Kevin Van Hoovels
Bij de vrouwen was de zege voor de Canadese Catharine Pendrel, voor de Poolse Maja Wloszczowksa en de Italiaanse Eva Lechner.
Zaterdag 3 september De eerste echte zomerse dag na de zomer Vertrekken zonder mouwtjes 13 leden op post al da n niet aan The Ranch of de Brug Heroica Semi klassieker Avalon Bike Rock Sommigen moesten vroeg terug zijn voor "laundry day" we kennen dat Heerlijke rit al was voor sommigen "lastig" vertrekken . Meteen de pees erop Buggenhout - Opstal - Opwijk met Perreveld als eerste helling Mazenzele Asse met Koereir de volgende helling Sint Ulriks Kapelle Ternat helling op de Heirbaan Wambeek schapenbaan helling reeds na 26 km de 4e helling Het licht gaat nu uit bij sommige vedetten en pseudo kopmannen Urbain met de rol van kopman lossen Afzien voor Jos Merckx Schepdaal - Sint-Martens-Lennik Gaasbeek, Oudenaken Hemelrijkstraat de helling, Vlezenbeek, Sint-Anna-Pede helling in de zakstraat Itterbeek Sint-Martens-Bodegem Bevoorrading na 56 km Sint-Ulriks-Kapelle helling Lindenberg Finale wordt ingezet Groot-Bijgaarden, na 58km lekke banden voor Filip B. voor en Juan Pablo M. achter ging er zelfs bij zitten Bekkerzeel, Kobbegem helling in de Lepperstraat Patrick Museeuw krijgt het nu ook moeilijk Ossel, helling in de Osseveldstraat, de definitiefe scheiding Brussegem, Oppem, Wolvertem Meuzegem nog enkelen die tegenspartelen Merchtem Steenhuffel verdere uitdunning De tijdslimiet zorgt voor geen verdere afscheiding in het klassement Malderen Buggenhout na 92 km Gemiddelde algemeen 31.4
Van Nicholas met nieuw model Titanium leeft nog volop, aldus Jan-Willem Sintnicolaas, de Nederlandse oprichter. Met een geheel nieuw model onderstreept de specialist dat. De Aquilo is een specifiek Di2 frame, een uitsluitend voor Di2 elektronisch schakelen ontworpen frame. De prijs van de Aquilo als complete fiets verrassend voor titanium: in de buurt van de 3200 euro. De Aquilo is wat geometrie betreft geïnspireerd op topmodel Astraeus, maar heeft 'gewone' ronde buizen in plaats van de dure gehydroformde exemplaren op de Astraeus. Verder is er natuurlijk die geheel eigen, zilvergrijze statige kleur van titanium waar dus nog een aanzienlijk liefhebberspubliek maar geen genoeg van kan krijgen.
Citec 6000cx: Full carbon velg met aluminium remvlak
In het assortiment carbonwielen kunnen we twee types onderscheiden. Eerst en vooral zijn er de aluminium velgen waarop een carbon gedeelte wordt gelijmd. Daarnaast zijn er nog de full carbon velgen. De 6000cx van het Duitse Citec kan in geen van bovenstaande categorieën worden ondergebracht. De 50 millimeter hoge full carbon velgen zijn voorzien van een remvlak uit aluminium. De Duitsers van Citec zijn niet overtuigd van de remcapaciteiten van een carbon velg. Daarom zochten ze naar een manier om het remgedrag van full carbon wielen te verbeteren. Het resultaat van het Duitse denkwerk is een full carbon velg met een aluminium remrand. Hoe de remrand geïntegreerd werd in de carbon velg, klasseren ze bij Citec als 'top secret'. De theorie oogt alvast mooi, een full carbon velg met het remvermogen van een aluminium exemplaar. http://www.grinta.be
Sugoi: mountainbikeshorts met BOA-sluiting De BOA-sluiting is niet nieuw in de wielerkledij, maar tot op heden vonden we het systeem voornamelijk terug als sluiting voor fietsschoenen. Sugoi verplaatst de BOA nu naar mountainbikeshorts. Je kan het BOA-systeem met één hand bedienen tijdens je tocht. Zo kan je steeds gefocust blijven op het pad dat voor je ligt, zelfs wanneer je broek dreigt af te zakken. Normaal hoort je kleding goed te zitten vooraleer je vertrekt voor een fietstocht. Als dat om een of andere reden niet het geval is, brengt de BOA-sluiting een simpele oplossing. De Gustov en Elsa mountainbikeshorts van Sugoi zijn vanaf 2012 voorzien van het systeem. Met het draaiknopje pas je snel en eenvoudig de taille van je short aan. Zal waarschijnlijk ook wel handig zijn wanneer de natuur plots roept in een bosrijke omgeving.
De Aeolus 5 5 = 50 mm 18 spaken voor en 24 achter. Hubs DT Swiss internals. DT Swiss spaken met Alpina nippels. gewicht 1,520 gram De nieuwe Aeolus D3 line betreft vier modellen. De Aeolus 3 is 35 millimeters. De 5 is 50 millimeters, De7 is 70 millimeters. De 9 is 90 millimeters deep. Alle velgen zijn 27 millimeters breed.
Evans tourzadel Eind juli reed Cadel Evans in de gele trui over de Champs Elysees. Aandachtige volgers van de Tour konden zien dat de fiets van Evans volledig gecustomized was met gele accenten. Dat hoort zo in de hedendaagse wielersport, dus reed Cadel voor de gelegenheid op een geel Fi'zi:k Antares zadel, waarvan in ons land binnenkort zestien (slechts 16!) exemplaren te koop zullen zijn. De gelimiteerde editie van de Fi'zi:k Antares wordt dus een echte collector's item voor fans van Kuifje... euhm, Cadel Evans. Je gaat er misschien niet sneller mee fietsen, maar trekt er wel de aandacht mee. Fi'zi:k wordt in België verdeeld door Team Sporting Goods. http://www.grinta.be
Nieuwe indoortrainers van Tacx Het Nederlandse Tacx is in de loop der jaren uitgegroeid van een klein familiebedrijfje tot een onderneming van formaat. En ook dit jaar zijn ze in Nederland weer niet blijven stilstaan. De ruime collectie indoortrainers wordt uitgebreid met twee volledig nieuwe modellen, de Galaxia rollenbank en de Genius Virtual Reality trainer.
De Galaxia heeft een ingebouwd schommelsysteem, waardoor het fietsen op een rollenbank wat realistischer aanvoelt. Zo kan je op de Galaxia bijvoorbeeld op de trappers lopen, iets wat we je bij een gefixeerde rollenbank ten stelligste afraden. De adviesverkoopprijs van de Galaxia rollenbank bedraagt 274 euro. De Galaxia mag dan wel wat op een schommelpaard lijken, de rollenbank moet het toch afleggen tegen het echte paradepaardje uit het 2012 gamma, de Genius VR-trainer. VR staat voor 'Virtual Reality', maar dat zijn we intussen al lang gewoon van Tacx. Met een nieuwe software (TTS4 al ondertussen) en een vernieuwde stuureenheid en remwiel plaatst de Genius zich boven de bestaande Fortius VR-trainer. De volledige set-up van de Genius zal zo'n 1200 euro gaan kosten. Voor de multiplayer versie betaal je nog een kleine 150 euro extra. Galaxia Genius http://www.grinta.be
Craft Elite Body Control-broek. Het Zweedse Craft investeert nog harder in de technologie achter zijn fietskleding. De Elite Bib Shorts krijgen in 2012 een opvolger met de Elite Body Control-broek. Het strakker aansluitende materiaal waaruit de broek vervaardigd is, moet ervoor zorgen dat spiervibraties verminderen en dat oververhitting van het lichaam wordt tegengegaan. Meer info, zie www.craft.se.
Krokant alternatief van Performance Naast de reeds bestaande sportbars voegt Performance nu de licht verteerbare Crispy Chocolate Energy Bar aan zijn sportvoedingsgamma toe. De krokante Energy Bar is ideaal om de honger tegen te gaan en zo tijdens de fysieke inspanning de uitputting te vermijden. Doordat deze nieuwste Energy Bar van Performance een hoog gehalte aan koolhydraten bevat is ze een ware energiebron. Na het consumeren verschaft ze op korte, middellange en lange termijn de essentiële energie. De Performance Energy Bar is zo samengesteld dat er tegenover de aanwezige koolhydraten, 63%, er maar een laag gehalte aan eiwitten en vetten in de bar aanwezig zijn. Die balans is noodzakelijk omdat er tijdens de inspanning vooral nood is aan koolhydraten en veel minder aan eiwitten en vetten. Doordat na de inname de spieren onmiddellijk van energie voorzien worden zorgt dit meteen voor een energieboost. Zo wordt de spiervermoeidheid en uitputting uitgesteld en zodoende ook het uithoudingsvermogen verlengd. Elke Performance Energy Bar bevat 127 calorieën en zit in een makkelijk te openen verpakking. De adviesverkoopprijs bedraagt 0,99 euro.
Climbing for Life live op Studio Brussel Nu zaterdag 3 september beklimmen 2.500 landgenoten de Col du Galibier. Wie zelf niet deelneemt kan Climbing for Life vrijdag en zaterdag live volgen op Studio Brussel Op vrijdag presenteert Tomas De Soete 'Tomas Staat op de Galibier', een live ochtendshow van aan de voet van de Galibier. Ook de beklimming van de Alpencol een dag later zal live te volgen zijn op Studio Brussel. De Soete zal ook zelf mee de Galibier beklimmen. De Studio Brussel-presentator begon eind april aan zijn voorbereiding in het Energy Lab. Goed vier maanden later kon hij zijn inspanningstest 6 minuten langer volhouden en was er 6 kg lichaamsgewicht en 6% vet af. Met andere woorden: hij is klaar voor de beklimming! Toch stond De Soetes trainingsschema door een nieuw siezoen 'Tomas staat op' de laatste weken op een lager pitje. Twee weken geleden testte hij de benen nog eens in de Ardennen. "Het ging verbazend goed, ik ben tevreden over mijn conditie. Maar ik heb ontdekt dat ik een diesel ben", zegt De Soete in Het Nieuwsblad. "Het eerste uur op de fiets is verschrikkelijk, dan ga ik dood. Pas daarna heb ik dubbel zoveel energie." "Dat baart me wel zorgen voor de beklimming van de Galibier. Volgens mijn begeleider moet ik die klim van 18 kilometer in twee uur kunnen afleggen, maar hoe overbrug ik dat eerste slechte uur? Ik denk er aan om vroeger te beginnen en de Col du Télégraphe er nog bij te nemen of om warm te rijden op de rollen. Aan de andere kant mag mijn pijp niet uit zijn nog voor ik aan de Galibier begin." Ondertussen neemt de stress toe. "Hoe meer ik te weten kom over het wielrennen, hoe zenuwachtiger ik word. Ik moet nadenken wanneer ik ga ontbijten, wanneer ik mijn banaantje ga eten,... . Dat heeft allemaal een impact op het fietsen. Je kan heel mottig worden als je op het verkeerde moment een zoet drankje drinkt. Ik heb ook nog nooit 18 kilometer aan een stuk geklommen, ik weet niet wat dat zal geven."