Aleksandr Vinokoerov Stopt Alexandre Vinokourov keert niet meer terug als professioneel wielrenner. Dat heeft de Kazachse vedette vandaag bekend gemaakt. Aleksandr Nikolajevitsj Vinokoerov (Russisch: Александр Николаевич Винокуров) (Petropavlovsk, 16 september 1973). De 37-jarige renner van Astana zou eigenlijk pas na de Olympische spelen van 2012 stoppen, maar brak een week geleden zijn dijbeen bij een harde val in de negende etappe van de Tour de France. Vinokourov, die bekend stond als een zeer aanvallend coureur, begon zijn professionele wielerloopbaan in 1997 voor het Franse Casino. Daarna kwam hij achtereenvolgens uit voor Team Telekom/T-Mobile (2000 t/m 2005), Liberty Seguros (eerste helft 2006) en Astana. 'Vino' won in zijn carriere onder meer tweemaal Luik-Bastenaken-Luik (2005 en 2010), de Amstel Gold Race (2003), de Dauphiné (1999), de Ronde van Duitsland (2001), Parijs-Nice (2002 en 2003) de Ronde van Zwitserland (2003). In 2006 won hij met de Vuelta a Espana zijn eerste grote ronde. Daarnaast boekte hij vier etappezeges in de Tour de France, en werd hij in 2003 derde in het eindklassement van die rittenkoers. In de Tour de France van 2007 werd Vinokourov, ook toen in dienst van Astana, betrapt op het gebruik van bloeddoping. Dat kwam de Kazach op een tweejarige schorsing te staan. Eind 2009 maakte hij zijn comeback in het professionele wielerpeloton, voor zijn oude werkgever Astana.
Overwinningen en belangrijke ereplaatsen
1998 2e etappe deel a Ronde van de Oise Eindklassement Ronde van de Oise Eindklassement Vierdaagse van Duinkerke 4e etappe Circuit des Mines Eindklassement Circuit de Mines 4e etappe Omloop van Lotharingen Eindklassement Omloop van Lotharingen 6e etappe Ronde van Polen 1999 2e etappe Critérium du Dauphiné Libéré Eindklassement Critérium du Dauphiné Libéré 5b etappe Ronde van Valencia Eindklassement Ronde van Valencia 2e etappe Midi Libre 6e etappe Midi Libre 3e etappe Ronde van de Limousin 2000 18e etappe Ronde van Spanje Tweede plaats Olympische wegwedstrijd 2001 6e etappe Ronde van Duitsland Eindklassement Ronde van Duitsland 4e etappe Ronde van Zwitserland 2002 3e etappe Ronde van Zwitserland 4e etappe Parijs-Nice Eindklassement Parijs-Nice 2003 Amstel Gold Race 5e etappe Parijs-Nice Eindklassement Parijs-Nice 1e etappe Ronde van Zwitserland Eindklassement Ronde van Zwitserland 9e etappe Ronde van Frankrijk Draai van de Kaai 2004 5e etappe Parijs-Nice 7e etappe Parijs-Nice 8e etappe Parijs-Nice 2e etappe Rothaus Regio-Tour 3e etappe Rothaus Regio-Tour Eindklassement Rothaus Regio-Tour 2005 Luik-Bastenaken-Luik 11e etappe Ronde van Frankrijk 21e etappe Ronde van Frankrijk 4e etappe Critérium du Dauphiné Libéré Kazachs kampioen tijdrijden, elite 2006 8e etappe Ronde van Spanje 9e etappe Ronde van Spanje 20e etappe Ronde van Spanje Eindklassement Ronde van Spanje 5e etappe Ronde van Castilië en León Eindklassement Ronde van Castilië en León 2007 3e etappe Critérium du Dauphiné Libéré 7e etappe Critérium du Dauphiné Libéré Puntenklassement Critérium du Dauphiné Libéré 2009 3e etappe deel B Ronde van de Ain (tijdrit) Aziatisch kampioenschap - tijdrijden Chrono des Nations 2010 1e etappe Ronde van Trentino (tijdrit) Eindklassement Ronde van Trentino Luik-Bastenaken-Luik 13e etappe Ronde van Frankrijk 2011 3e etappe Ronde van Baskenland 3e etappe Ronde van Romandië
Zondag 17 juli Memorial Kris De Swaef te Lebbeke met start en aankomstin café De Ton Een organisatie van de WTC Wielervrienden -Lebbeke Met 11 leden voor de 55 km tocht , rit over Wieze, Lede, Impe Met bevoorrading te Erondegem Raar maar waar twee soorten bananen ( halve en volledige ) De terugweg over Gijzegem Herdersem Moorslede En even belangrijk wind mee nu Even voor 11 uur terug te Lebbeke Combative du jour Kurt & Urbain (de keuze was moeilijk dus met twee) Puntenvoor de bergprijs waren ze steeds kwijt aan iemand van Liedekerke WTC blijf fit Gemiddeld terplaatse 31.6 Totaal afstand 94 km algemeen gemiddelde 31.8
Trainingsboost met nieuwe Tacx De Booster T2500 is de nieuwe fietstrainer van Tacx. Een nieuwe krachtige magneetrem zorgt voor een hoog vermogen bij een lage snelheid. Deze nieuwe fietstrainer is stoer van uitstraling en gevoel en levert pure kracht. Dankzij de magneetrem, die nóg krachtiger is dan die van de Satori, genereert de Booster een zeer hoog vermogen bij een lage snelheid. De Booster is makkelijk te monteren en ook veilig, omdat de rem is ingebouwd en de renner dus niet meer in contact kan komen met het hete vliegwiel. De Booster is de nieuwe uitverkoren fietstrainer van de profs voor hun warming-up en trainingen. Maar de Booster is er natuurlijk ook voor alle andere mensen die graag Tacxen. De Booster wordt geleverd inclusief stuurschakelaar en Skyliner voorwielsteun. De Booster is verkrijgbaar vanaf half augustus 2011.
Ergonomische zadels Selle Royal presenteert de Ergogel Plugin-producten. De medische reeks zadels zijn er speciaal voor mensen die ergonomische problemen ondervinden tijdens het fietsen. De medische reeks Ergogel Plugin-zadels bevatten zowel vrouwen als mannen-modellen. Alle zadels werden anatomisch ontworpen om het genitale gebied te vrijwaren en optimaal comfort te bieden tijdens het fietsen. Het innovatieve Plugin-middenstukje werd gemaakt van extreem zachte Royalgel dat compressie van genitaal weefsel en druk voorkomt. Bovendien kan het middenstuk eenvoudig vervangen worden door een nieuwe 'Plugin'.
Zaterdag 16 juli Was dit reeds de eerste "herfst"-rit Alle elementen waren aanwezig, regen wind een buitje rondvliegende bladeren en takken op de baan. Toch voor deze vroege nazomerrit met acht leden. Juan-Pablo afwezig, is nog steeds herstellende van zijn valpartij van vorige week zaterdag Als vanouds, ritje over Wachtebeke, Koewacht, (toch nog niet naar huis zeker ) Stekene, goe weer vandaag veel zuurstof in de lucht Sint-Gillis, rijden tot het donker is hé, 'k voel mij goed vandaag Nieuwkerken, 't is de ronde van 't Waasland zeker Beveren , naar waar nu nog Sint-Niklaas moette gij nie pisse Over de Velle naar Tielrode via De Zaat Net voor de volgende bui binnen in The Ranch Combative du jour is la William sprong voor ieder kruispunt weg Filip V.R. pakte één puntje op viaduct 4e categorie Totaal 85 km, 31,7 gemiddeld
Vlaamse regering vereenvoudigt systeem van whereabouts Sporters opgedeeld in categorieën bij nieuw systeem whereabouts Het aantal elitesporters dat dagelijks zijn verblijfsgegevens moet invullen wordt teruggebracht van zo'n 700 naar 170. Dat is een van de vernieuwingen in het voorontwerp van antidopingdecreet dat de Vlaamse regering heeft goedgekeurd op voorstel van minister van Sport Philippe Muyters (N-VA). Naast de traditionele controles tijdens de competitie kunnen topsporters door het systeem van whereabouts ook buiten competitie op dopinggebruik gecontroleerd worden. Via hun computer moeten ze één uur per dag aangeven waar ze gecontroleerd kunnen worden. Tot nu toe moesten zo'n 700 Vlaamse topsporters dagelijks hun whereabouts invullen. Vlaanderen staat daarmee bekend als één van de strengste regio's ter wereld op dat vlak, Daar komt verandering in. Sporters worden opgedeeld in vier categorieën, onder meer gebaseerd op de "dopinggevoeligheid van de sportdiscipline". Enkel de circa 170 sporters in categorie A (zoals wielrenners) zullen verplicht blijven om dagelijks gedetailleerde verblijfsgegevens in te vullen. Sporters in de categorieën B (individuele sporters zoals zwemmers), Categorie C (ploegsporters zoals voetballers) en Categorie D (sporters die geen voordeel halen uit dopinggebruik buiten categorie zoals boogschieters) zijn niet langer verplicht gedetailleerde verblijfsgegevens in te vullen. Ook de straffen worden bijgestuurd. Voor de sporters in categorie A blijft de huidige regeling blijft bestaan: drie overtredingen leiden tot een schorsing. Maar voor categorieën B en C wordt bij een eerste overtreding een administratieve sanctie ingevoerd. Zij verhuizen dan naar categorie A en moeten dus meer verblijfsgegevens doorgeven Het antidopingdecreet moet nog een hele weg afleggen, maar het kabinet-Muyters mikt op de zomer van 2012. Bedoeling is ook om topsporters over het hele land gelijkt te behandelen. Daarvoor heeft Muyters een samenwerkingsovereenkomst gesloten met zijn collega's van de Franse en Duitstalige Gemeenschap en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie in Brussel.
Pinball Pinarello Prince Materiaal: Carbon 50HM1K Torayca® Vork: Onda FPX Carbon 50HM1K 1 1/8 conified 1 1/4 integral system Achter trein: Onda FPX Carbon 50HM1K Frame gewicht: 990gr B.Bracket: Most® Croxover Maat: 55 Een Pinarello Prince met een design geïnspireerd op een flipperkast. De Canadese wielrenner Michael Barry, professional bij Team Sky en kunstenaar Noah Rosen van Velocolour uit Toronto hebben met medewerking van Pinarello een uniek beschilderde Pinarello Prince in flipperkast thema gecreëerd. Het frame zal online worden geveild voor het goede doel. De opbrengst gaat naar Right to Play, een organisatie die met vrijwilligers en verschillende partners werkt om door middel van sport en spel de ontwikkeling van kinderen in achterstandsgebieden te verbeteren
Wat moet een wielrenner eten tijdens een wedstrijd? Wielrennen is een duursport waarbij vaak grote hoeveelheden energie worden verbruikt. Het gemiddelde energieverbruik kan worden geschat op 500 Kcal/uur (2100 kj) bij recreatiefietsers en op 1500 Kcal/uur (6300 kj) bij toprenners. In de Tour de France werd zelfs een gemiddeld energieverbruik gemeten van 5700 kcal/dag met maxima tot circa 9000 kcal/dag tijdens zware bergritten.
Mechanisme Bij hoge intensiteit van sporten worden vooral koolhydraten verbrand omdat er per seconde uit koolhydraten meer energie kan worden vrijgemaakt dan uit vetten of eiwitten. Bovendien is voor de verbranding van vetten meer zuurstof nodig. Koolhydraten worden opgeslagen in de vorm van glycogeen in de spieren en in de lever. De opslagmogelijkheid is echter beperkt: ongeveer 100 g in de lever en 4 tot 500 g in de spieren, wat neerkomt op ongeveer 2000 kcal, voldoende om 60 à 90 minuten te fietsen aan 80% van de maximale zuurstofopnamecapaciteit.
De glycogeenreserves kunnen weliswaar door training en voeding opgedreven worden en ook het glycogeenverbruik kan via training verbeterd worden, maar de reserves blijven hoe dan ook beperkt. De bloedbaan bevat een kleine hoeveelheid koolhydraten (het bloedglucosegehalte). Gaat de inspanning door wanneer de lever en spierglycogeenreserves zijn uitgeput dan kan een laag bloedsuikergehalte optreden (vermoeidheid, duizeligheid, misselijkheid, ...). Zodra tijdens inspanning de voorraad glycogeen is uitgeput, wordt volledig overgeschakeld op vet- en eiwitverbranding. Hierdoor ga je op een langzamer energiesysteem over zodat je nog slechts 50% van je maximale vermogen kunt behalen. Het is dus zaak om met een voldoende grote voorraad glycogeen aan de start te komen en de glycogeenreserves tijdens de wedstrijd voortdurend aan te vullen
Sport - wedstrijd Voor een wedstrijd moet men voldoende koolhydraten (2,5 tot 3 g koolhydraten per kg lichaamsgewicht) eten om goed geladen aan de inspanning te beginnen. Men eet het best ten laatste 2 tot 3 uur voor de inspanning zodat men geen last heeft van een volle maag. De maaltijd moet vet- en vezelarm zijn omdat vetten en vezels minder snel verteren. Veel eiwitten (grote porties vlees of vis) zijn evenmin aan te raden, omdat dit uitdroging in de hand werkt. De verhouding koolhydraten : vetten : eiwitten moet ongeveer 60% : 25% : 15% zijn. Tijdens de wedstrijd wordt aangeraden om 30 tot 60 g koolhydraten per uur te eten. Dit komt overeen met 500 ml dorstlesser (met 6% koolhydraten), 1 pakje sportgel of 1 sportreep, 1 rijpe banaan of 1 snede brood met honing, jam of stroop. Meer leidt niet tot een hogere verbranding maar verhoogt enkel de kans op maag-darmklachten.
Welke koolhydraten Glucose, sacharose (riet- of bietsuiker) en glucosepolymeren (dextrine-maltose) komen snel in het bloed terecht en zorgen voor hoge glucosewaarden. Ze worden door de werkende spieren opgenomen en snel verbrand. Koolhydraten zoals zuivere vruchtensuiker (fructose), galactose (een deel van melksuiker) en onoplosbaar zetmeel worden minder snel opgenomen en verbrand, en zijn daarom minder geschikt als aanvullende energiebron tijdens de sportinspanning.
Vloeibare koolhydraten Omdat tijdens een wedstrijd ook veel vocht verloren gaat en moet aangevuld worden, ligt het voor de hand dat de aanvoer van koolhydraten én vocht gecombineerd wordt. Een oplossing van koolhydraten in water van 4 tot 8% (of 40 tot 80 g per liter water) is perfect omdat dit de opname van zowel het vocht als van de suikers maximaal toelaat. Wanneer men minder vocht verliest (bv bij regen of koel weer), kan de sportdrank eventueel wat meer suikers bevatten (tot 15%). Té geconcentreerde drankjes (>15%) zijn niet aangewezen tijdens een inspanning. Ze zijn te stroperig, worden minder vlot opgenomen en kunnen maag-darmklachten veroorzaken. Vaste voedingsmiddelen en koolhydraatrijke repen en gels helpen om de maag te vullen en kunnen, zeker bij langdurige inspanningen, een welkome afwisseling vormen met het vele drinken. Ze zijn echter niet noodzakelijk
Johnny Hoogerland is uitgegroeid tot een ware volksheld nadat hij in de Tour in de prikkeldraad werd gekatapulteerd door een volgwagen. Een Amerikaanse T-shirtfabrikant eert de Nederlander met een eigen shirt. T-shirtfabrikant Stomach of Anger maakte een shirt met opschrift "Welcome to Hoogerland. Population: heroes". Uiteraard konden prikkeldraad, rode bollen en bloed niet ontbreken als motief.
Orbea Orca Euskaltel-Euskadi Samuel Sanchez speciaal gedecoreerde Orbea Orca ter herinnering aan zijn gouden olympische medaille in 2008 Uitvoering met veel "goud" seatpost collar, KCNC aluminum pulleys voor de Shimano Dura-Ace achter derailleur, KMC cketting, Alligator aluminum kabels, quick-release skewers, en gouden stuurlint. Dura-Ace Di2 groep op zijn "eerste" fiets mechanische versie op de "reserve fiets" en SRM Dura-Ace power meter carbon-bodied Shimano SPD-SL pedalen, Selle Italia SLR zadel, Vittoria tubes, en FSA cockpit - Elite drinkbushouders. Euskaltel-Euskadi team fietsen met "Ride for Japan" decal in herinnering voor 11 maart aan de aardbeving en de tsunami.
Wire Tap Almaar meer GSMs en GPS-toestellen worden bediend via een touch screen. Gebruiksvriendelijk, tenzij het koud is en je handschoenen draagt. Specialized stelde vandaag een oplossing voor om komaf te maken met het onhandige geklooi waarbij je s winters eerst je handschoenen moet uittrekken vooraleer je kan telefoneren of je GPS-instellingen kan aanpassen. De WireTap handschoenen zijn in de vingertoppen van de wijsvinger en de duim voorzien van fijne metalen draadjes die het mogelijk maken om in alle weersomstandigheden touch screens te manipuleren. De handschoenen, qua look gebaseerd op hun reguliere modellen, zijn herkenbaar aan de WireTap logos op de vingertoppen. De WireTaps komen samen met de volledige kledinglijn van 2012 in de handel. info;http://www.grinta.be Wire Tap De BG Flite is een Lycra-fronted aero glove
De Helmen van Spezialized Specialized de nieuwe S3 (vanaf september?) Propero II Voor 2012 Specialized de nieuwe Kangoeroe lederen 74 schoen met een verbeterd Boa lace systeem
Zadels Het carbon-railed Romin Evo met meer comfort Het Targa Zadel
Giro AEON Giro is er in geslaagd om bij de nieuwe Aeon de kenmerken van de Giro Ionos en de Prolight te combineren. Een lichtgewicht helm met optimale ventilatie. -Thermoformed SL Roll Cage: Een helm heeft een kern waar omheen de shell wordt opgebouwd. -Bij de Giro Aeon is de Roll Cage 49% lichter dan de toch al zeer lichte Ionos. -Nieuwe samenstelling EPS foam, lichter en sterker -24 Luchtopeningen; ontworpen en gevormd met windtunnel technologie -Gewicht van de Giro Aeon is 222 gram (bij maat M), dit is 100 gram lichter dan de Ionos -Roc Loc 5 fit system; waarbij het materiaal nog lichter is gemaakt (microtech Tri-Locs en Ultra lichte Slimline Webbing) -Metal Badging; licht metalen Giro logo verwerkt in het design van de helm -Pad printed logo`s De nieuwste Giro Aeon is leverbaar in de maten: S (51 55 cm), M (55-59cm) en L ( 59-63 cm). o.a. in de uitvoering van Garmin met WK strepen van Thor Husvhod 249,95 euro. www.giro.com Thor Husvhod uitvoering Rabobank Garmin
ANDRONI rinnova:con Savio anche nel 2012 Androni Giocattoli ook volgend seizoen in peloton Het Italiaanse bedrijf Androni Giocattoli zal ook volgend seizoen hoofdsponsor zijn van de ProContinentale-formatie van manager Gianni Savio Vorig seizoen was Androni Giocattoli voor het eerst hoofdsponsor van de Italiaans/Venezolaanse-ploeg, terwijl het daarvoor al als co-sponsor actief was. "In 2012 zal onze ploeg bestaan uit 16 renners. Josè Rujano, Josè Serpa, Roberto Ferrari, Omar Bertazzo, Alessandro De Marchi, Antonio Santoro, Carlos Ochoa, Jackson Rodriguez en Yonnatta Monsalve zullen daar in ieder geval bij zitten. Hier moeten nog zeven renners bijkomen", aldus Savio.