Onthulling monument Marco Pantani op de Galibier De onthulling van het monument voor Pantani op de Galibier is een feit. Zondag 19 juni 2011 werd in een grote stijl het monument voorgesteld aan de pers en de naasten van Pantani. Wat een verering voor de Piraat! Het monument bestaat uit een thermopane ruit met daarin een silhouet van Panani. Daarachter staat een stalen fiets. Nu moet je in een bepaalde hoek gaan staan en dan valt de beeltenis van Pantani precies op de fiets. Dus je moet nogal wat bochten maken om hem goed op de fiets te krijgen. Vader Pantani en enkele supporters waren aanwezig en volledig in de wolken, wat op deze hoogte niet moeilijk is natuurlijk". Mooie verering op de juiste plaats voor deze schitterende kampioen! http://www.cyclelivemagazine.be
De 64 ste editie "Halle-Ingooigem" gaat door op woensdag 22 juni 2011 en dit is meteen de zesde participatie aan de "Europese Continentale tour Klasse 1.1". Deze wedstrijd wordt georganiseerd door "Yvegem Sportief" en "Buizingen Sportief" in samenwerking met de gemeente Anzegem en de stad Halle.
De 64 ste editie van Halle-Ingooigem wordt rechtstreeks uitgezonden op de zender EXQI. De uitzending op EXQI start om 15.00 uur.
De wedstrijd zal van start gaan in Halle om 12.30 uur. De renners worden verwacht op de plaatselijke omloop van Ingooigem omstreeks 14.30 uur. Na zes plaatselijke omlopen met de Tiegemberg verwachten we de aankomst omstreeks 16.45 uur.
De renners van Halle-Ingooigem zullen tijdens de aanloop zes hellingen te beklimmen krijgen. Tijdens de plaatselijke omloop in en rond Ingooigem zal de Tiegemberg zes maal moeten beklommen worden. Het begin van deze beklimming is niet echt zwaar maar naarmate men de top van deze heuvel nadert wordt deze beklimming toch redelijk grimmig.
Zaterdag 15 augustus 2011 : HI-Classic voor wielertoeriesten Organisatie : Wielvrienden-Ingooigem Voor alle details ga naar www.wielervrienden-ingooigem.be
FSA stelt nieuw trapsysteem voor Onlangs stelden de partners van Eddy Merckx Cycles en Team Quick Step hun nieuwe producten voor 2012 voor. Ondermeer FSA stelde een nieuw trapsysteem voor. FSA stelde tal van nieuwe/vernieuwde onderdelen voor. Het langst werd stilgestaan bij de BB386EVO (zie foto), ontwikkeld in samenwerking met BH Bikes. Het nieuwe trapassysteem moet het frame nog stijver maken en zo zorgen voor een betere krachtoverbrenging. De diameter van het bottom bracket is 46mm, de breedte 86,5mm. Net als bij BB30 cranksets wordt een stijve en lichte 30mm-as gebruikt. De breedte van het bottom bracket is daarentegen 86,5mm; de speciaal daarvoor ontworpen langere 30mm-as zorgt voor meer stijfheid dan die voor het 68mm brede bracket van BB30. Fietsfabrikant Wilier Triestina is de eerste om het systeem uit te testen info: http://www.grinta.be
"Ruddervoordekoerse" de Sint-Elooisprijs Elites m.c./z.c./U23 Het parcours loopt over het grondgebied van Ruddervoorde St. Eligius, en een stukje Veldegem. Er moeten 15 ronden van 11 km worden afgelegd. In totaal bedraagt de wedstrijd 165 km. Officieuze start in de Torhoutsestraat aan Café De Sportman, richting Torhout, Officiële start bij het doorrijden van de poort "Het Laatste Nieuws", Hogestraat, Veldegemsestraat, Sijslostraat, Markt, Sint-Elooisstraat, Kortrijksestraat, Zandstraat, Laurierstraat, Koebroekdreef, Sportstraat en terug naar de Torhoutsestraat. De Sint-Elooisprijs is niet zomaar een banale regionale koers is, dat bewijst de erelijst. Heel wat bekende namen van renners geven aan deze regionale koers de nodige luister. "Erelijst" winnaar in 1991 1991 J. Bogaert M. Van der Hulst M. Macharis
Zondag 19 juni Oefenrit en alweer met "flandrien" allures. Stevige windje, dus de polder in af en toe een buitje temperaturen tot 17°c 't heeft al beter geweest dit seizoen Toch met tien leden voor deze "oefenrit" voor sommige wat losrijden van gisteren Filip VR "alweer" pech vandaag lek achteraan Gelukkig vrienden direct Stand-by om een handje en bommeken te helpen verder een beetje verder beuken in de polder en dan richting Temse over de Zaat naar het lokaal 75 km 32.0 gem. Gisteren op de SBSO fietseling drie leden aanwezig (Marc, Herman & Gaston) Rit van 70 km totaal 98 km. Ook met de nodige regenbui
Skins C400 compressieshirt Skins C400 is een fietsshirt dat, niettegenstaande zijn nauw aansluitende pasvorm, het lichaam een optimale bewegingsvrijheid en correcte ondersteuning biedt. De Skins C400 Cycle collectie bevat naast de gerenommeerde fietsbroeken ook functionele fietsshirts met de drijfkracht van de Skins Dynamic Gradient Compression. Door de compressie doordacht op het bovenlichaam te positioneren zullen de spieren meer zuurstof krijgen en minder last hebben van hinderlijke trillingen. De productie van melkzuur, ook in de benen, zal door de optimale bloedcirculatie beperkt blijven. Het Skins C400 fietsshirt is geen gewoon strak truitje, dat eerder de bloedsomloop en de ademhaling zou verstoren, maar een doordacht kledingstuk. Bij Skins kleding neemt de druk naar alle uithoeken van het lichaam toe waardoor een efficiënt pompeffect wordt gerealiseerd en het prestatievermogen verhoogt. Skins compressiekleding is in een laagjessysteem uit uniek en functioneel hightech materiaal gemaakt. Het hiervoor gebruikte speciale nylon met lege cellen houdt de meest gunstige temperatuur goed vast en is tevens erg licht. De gedefinieerde elasticiteit van de cellen zorgt er ook voor dat het uitgebalanceerde drukverloop stapsgewijs tot stand komt. Aan de achterkant is het C400 shirt van twee opbergzakken voorzien. Om zelfs met gevulde zakken de door Skins nagestreefde pasvorm en compressiefunctie optimaal te kunnen bereiken zijn deze niet naast maar boven elkaar geplaatst. In combinatie met een ideale fietspositie heeft de in een aërodynamische Skins outfit gemoduleerde fietser zelfs bij hoge snelheden geen noemenswaardige weerstand van de wind. Elke fervente fietser komt in het universele zwarte of witte Skins C400 shirt niet enkel prestatiebevorderend maar ook stijlvol aan de start van zijn work-out. Een korte mouw Skins C400 Jersey met lange rits is in de maten XS tot XL voor 139,95 euro te koop, in het zwart of wit. Met lange mouwen kost het shirt 159,95 euro. Info; http://www.grinta.be
Selle San Marco Concor Het nieuwe Concor-zadel van Selle San Marco. De Concor is een legendarisch model, met een zeer lange historie bij San Marco. Het zadel heeft, met legendarische renners, zoals Bettini, Saronni en Lance Armstrong, veel overwinningen op zijn naam staan. Het nieuwe model heeft dezelfde vorm als de vroegere Concor light. Hierdoor heeft het model ondanks het lichte gewicht een hoog comfort. De nieuwe Concor is reeds in gebruik bij verschillende profteams ( Lampre, AG2R en Vacansoleil- DCM) en getest in de verreden Giro de Italia. De Concor Carbon FX is het top model met een zeer laag gewicht van 160 gram en een consumenten prijs van 160 Euro
Zaterdag 18 juni Heroica Johan Museeuw Classic. Start en aankomst aan De Lange Munte te Kortrijk, een pracht lokatie Normaal gestart voor de rit van 120 km, met voorbehoud van weersomstandigheden Droog bij de start, onmiddelijk naar Bellegem de vroegere vertrekplaats met al de eerste helling 't Kruiske Dottenij, St-Leger, Pecq met de kasseien van Trieu Maresie. Warcoing, Molenbaix, Celles met de rue Authiegem de volgende kasseistrook In Celles ook de eerste bevoorrading na 32 km, en nog altijd met vijf tesamen Na de eerste bevoorrading richting Amougies, Russeignies naar Kluisbergen voor de eerste echte helling De Knokteberg 1100m gem 8% max 13%, een moelijk moment voor de huidige kampioen Voor zij die de Pantani beogen (Fré & Karl) geen probleem en voor onze Jan zeker niet Filip VR volgt in hun spoor. Naar Berchem Ronsebaan Paddestraat Kwaremont een eerste regenbui Met de Oude Kwaremont 2200m Kassei gem 4.2% max 11%, de eerste drie ongewijzigd Alain Nu 4e boven Filfip VR 5e (op kleine afstand ) Boven op de Oude Kwaremont Links en eerste rechts richting watermolenstraat Volgende helling Kalkhovenberg 250m kassei gem 13% max 18% Alain neemt aftsand van Filip Nu via de kalkhovestraat en middellopstraat naar de Paterberg 400m kassei gem 12.5% max 20% 2e bevoorrading de verschillen iets groter Gezien de weersomstandigheden en de volgend regenbui wordt beslist verder te gaan naar het parcours van 90 km De strijd voor het kampioenschap is nu "open" We rijden richting Kluisbergen naar de kluisberg 1100m gem 6% max 15% De eerste drie rijden weg (Jan Fré & Karl) Alain rijdt nu taktisch Filip blijft in het wiel en laten de drie rijden In de afdaling "alles" weer tesamen met nog enkele anderen die reeds mee waren na de Paterberg, en er wordt rondgedraaid Het merendeel is tegenwind en alle hulp is nu welkom het is een stevige bries Naar Orroir , Escanaffles, Celles en terug het Vlaamse gedeelte binnen te Helkijn Lekke band vooraan, voor Fré Filip VR krijgt het moeilijk en draait niet mee Na de lekke band wordt de achtervolging ingezet maar zullen onze gezellen niet meer inhalen Het parcours gaat op en af vals plat wind Filip heeft een "off-day" dat is nu wel duidelijk Spiere, nog een volgen buitje Kooigem, Sint-Denijs dit punt wordt een familie punt voor Filip VR vorig jaar kozijn nu Filip De tocht naar Kortrijk wordt voor Filip VR kilometers aftellen en nog eens buitje hé Na 91 km aankomst te Kortrijk Lange Munte gem 29.1 We moesten wachten hé Filip Wou nochtans 30.0 Een totaal aantal deelnemers voor deze Heroica classic van 320 Het kampioenschap is verre van beslist en de "challenger" kreeg vandaag mentaal een TIK Uitleg achteraf, Off-day, parcours lag me niet teveel kassei regn koud Morgen weer hé En Museeuw Niet gezien wel gehoord op EXQI Tour de Suisse
Fulcrum Red Wind 50mm wielset Aluminium met carbon Red Wind 50s wegen 1,860gr per paar, zonder skewers 80mm versie is 1,950gr compatible met Shimano en Campagnolo cassettes
Bianchi 2012 De Oltre is er in nieuwe kleuren en met diverse afmontages. Het frame is een oversized UMS 40 carbon model met twee maten lagers, een precies aansluitende voorvork, interne kabelvoering, BB 30 bracket, Ultra Thin Seat Stays en een speciale aerodynamische zadelpen. Los weegt een frame in zwart alleen een blanke laklaag- rond de 930 gram, de voorvork 355 gram. De zadelpen heeft een andere kop gekregen waardoor er meer zadels passen als in 2011. In de Giro was de Oltre veelvuldig te zien als team fiets van de Androni Giocattoli-Cipi ploeg. De Sempre ( B4P) is er ook al in nieuwe kleuren, de Sempre krijgt een full carbon voorvork Het frame heeft een BB 30 bracket en eveneens Ultra Thin Seat Stays. Een Sempre frame weegt ongeveer 150 gram meer als een Oltre Nieuw is de Impulso. Een Triple Hydroformed frame van 6061 aluminium, twee maten balhoofdlagers, een carbon voorvork en een uiterlijk van een carbon frame. Inclusief de oversized balhoofdpartij en de slanke achtertrein. Het frame zal rond de 1590 gram gaan wegen. De nieuweling is er in de maten 44, 46, 50, 53, 55, 57, 59, 61 en 63 centimeter. De De Impulso zal in verscheidene varianten aangeboden worden en waarschijnlijk ook als frameset De C2C Infinito en de Via Nirone blijven ook in 2012 De nieuwe 29 er De Methanol 29 SL en de Jab 29. De eerste is een licht high end Toray T 700 carbon frame met ondermeer ISP, Triple Wall Tube carbon buizen, speciale tapered balhoofdbuis, assymetrische achtervork, geïntegreerde trapaslagers en een speciale titanium bescherming aan de onderzijde van de schuine buis.
ellsworth-EllsAngels-girls-high-school-mountain-bike-team Mountain biking team voor competitie voor meisjes van 13 tot 16 School: Berry Creek Middle School en Battle Mountain High School in Edwards, Colorado.
Ellsworth en Ells Angels met Frames Ellsworth en het Ells Angels Frame
Aanvallen met Craft-truitje Het Craft Elite Attack-truitje, winnaar van een Eurobike Award 2010, is een echt lichtgewicht. De verschillende stoffen in het kledingsstuk zorgen voor afvoer van warmte en vocht. In het bovenste gedeelte van het ruggedeelte zit de unieke MovingWing Technology van Craft. De technologie bestaat uit een speciale weefconstructie met honinggraatstructuur die uitstekende koelingseigenschappen heeft. Langs de binnenzijde zorgt gewone stof ervoor dat vocht wegblijft van de huid. Het Cool MeshSuperlight textiel weegt slechts 86 g/m², wat bij een truitje in maat medium zorgt voor een totaalgewicht van 105 g. De speciale 3D-snit is speciaal ontworpen voor de voorwaarts leunende fietspositie en garandeert absolute bewegingsvrijheid. De Elite Attack heeft een volledige rits vooraan, reflecterende prints en vier achterzakken (waarvan één met rits). info: http://www.grinta.be
Temse Verpleegsters Wit-Gele Kruis fietsen voor milieu Het Wit-Gele Kruis organiseerde een milieuweek. Aan de verpleegkundigen werd gevraagd om donderdag en vrijdag met de fiets naar de patiënten te trekken. Dat viel bij de ploeg van Temse niet in dovemansoren. Ze ruilden hun bekende zwarte autootjes met het wit-gele logo in voor de fiets
Meirhaeghe deelt bananen uit voor Senegal Op donderdag 23 juni zal voormalig mountainbiker Filip Meirhaeghe tussen 10 en 11 uur vanop een ezelskar fairtrade bananen uitdelen aan de bezoekers van de markt van Sint-Niklaas. De zilveren medaillewinnaar van Sydney wil zo op een ludieke manier de Senegal Classic in de kijker plaatsen. Met zijn ezelskar wil Filip Meirhaeghe Senegal dichter bij Sint-Niklaas brengen. De Oost-Vlaamse stad heeft immers een stedenband met het Senegalese Tambacounda, aankomstplaats van de Senegal Classic. Ook het gemeentebestuur van Sint-Niklaas doet een inspanning om de band met het Afrikaanse land te versterken. Daarom voorziet de stad een financiële tussenkomst van 300 euro in de reiskosten voor de eerste vijf Sint-Niklazenaren die zich inschrijven voor de Senegal Classic.
De Senegal Classic is een trektocht per mountainbike doorheen Senegal. Van hoofdstad Dakar gaat het in zeven dagen naar Tambacounda, in het centrum van het land. Dagelijks staat er een rit van 60 à 80 kilometer op het programma via landwegen langs kleine dorpen en gemeenschappen. Deelnemers zullen overnachten in boerengemeenschappen, in tenten, onder muskietennetten of in eenvoudige hotels. De derde editie van de Senegal Classic vindt plaats van 11 tot 19 november 2011. Iedere deelnemer engageert zich om voor 3000 euro aan fondsen in te zamelen voor Vredeseilanden. De reis zelf kost 950 euro (all-in). Alle informatie en mogelijkheid tot inschrijven vind je op www.senegalclassic.be. info: http://www.grinta.be
Haute Route: zevendaagse sportieve uitdaging Ben jij een getrainde wielertoerist en hou je wel van extreme uitdagingen? Dan is de Haute Route misschien wel iets voor jou. De zevendaagse tocht brengt je tussen 21 en 27 augustus van Genève naar Nice, over een afstand van 730 kilometer met onderweg niet minder dan 15 Alpencols die samen goed zijn voor 17 000 hoogtemeters. De Haute Route is veel meer dan een meerdaagse cyclo. Noem het gerust een kleine Tour de France voor cyclosportieven. Met een individuele klimtijdrit van 12 kilometer op de Col du Granon krijgt de Haute Route echt de vorm van een wielerronde. Op de voorlaatste dag wordt het dak van de Haute Route bereikt op de Cime de la Bonette, de hoogste verharde weg die in de Alpen te vinden is. Zoals dat hoort in een prestigieuze wielerronde, leidt de laatste rit de renners naar een aankomststad met naam en faam. De eindstreep van de Haute Route is dan ook getrokken in de badstad Nice aan de Côte dAzur, waar iedereen oververdiend een duik kan nemen in de Middellandse Zee. Door zijn uitzonderlijke zwaartegraad en unieke decor is de Haute Route een unieke ervaring voor iedere getrainde wielertoerist. Meer info over deze uitzonderlijke tocht vind je hier.
Ultralight FSA Polycarbonate Headset Spacers In Kleuren! Voorlopig in blauw, oranje, rood en groen. Worden verwacht "pink" (Roze), grijs en helder (doorschijnend) Dikte 5mm en alleen voor 1-1/8″ sturen. Verpakt per 10 en +/- 1.5gr per stuk.
E3 Harelbeke verhuist naar vrijdag In 2012 wordt de E3 Harelbeke voor het eerst opgenomen in de World Tour. De UCI "promoveert" de Vlaamse klassieker naar het hoogste niveau. De koers zal wel niet meer op zaterdag, maar op vrijdag gereden worden. De E3 komt in de World Tour tussen Milaan-Sanremo en Gent-Wevelgem. "Op woensdag is er Dwars Door Vlaanderen, vrijdag Harelbeke en zondag Wevelgem. Voor de Belgische sport is dit een positief punt", zegt Bart Ottevaere. De E3 heeft jaren vastgehouden aan zijn zaterdag, met geruzie met Gent-Wevelgem tot gevolg. "Maar ik denk niet dat de vrijdag ons een nadeel zal geven. In de week komt er ook veel en ander volk." "Geen zin in discussies met Flanders Classic" De E3 ligt al lang in conflict met Flanders Classic, dat de belangrijkste voorjaarskoersen in Vlaanderen groepeert. De E3 maakt er geen deel van uit en Ottevaere ziet dat niet meteen veranderen. "Een samenwerking is een brug te ver. We hebben nu hetzelfde statuut als Wevelgem en ik heb geen zin meer in verdere discussies. Maar wie weet dat we in de toekomst nog met Flanders Classic op een rustige manier om de tafel kunnen zitten?"
Ter herinnering 1982: 1e Jan Bogaert 2e Roger De Vlaeminck 3e Daniel Willems 4e Werner Devos 5e Jan Raas 6e Rudy Pevenage 7e Eddy Planckaert 8e Herman Crabbe 9e Dirk Heirweg 10 Jos Jacobs
Wielrennen krijgt ook transferperiodes De UCI wil, naar het voorbeeld van het voetbal, ook transferperiodes invoeren. De zomertransferperiode zou al dit jaar in augustus zijn. De UCI wil af van het huidige systeem en renners de kans geven om hun transfer te regelen. Er komen twee systemen. "De renners die nog onder contract staan, moeten hun transfer afronden tussen 1 en 15 augustus, samen met de twee betrokken teams", deelde de Profraad van de UCI mee. De renners met een aflopend contract kunnen van 1 augustus tot 20 oktober hun transfer regelen. Op 20 oktober bepaalt de UCI op welk sportief niveau de ploegen het seizoen erop mogen uitkomen. De beoordeling zal plaats vinden op basis van de beste 15 renners. Vanaf 21 oktober tot 31 december is er dan een nieuwe transferperiode. De nieuwe regeling moet nog goedgekeurd worden door het directiecomité van de UCI.