Thermisch ondergoed in de winter Wie veel sport of zware handenarbeid verricht, kent ongetwijfeld het fenomeen: je raakt bezweet, je katoenen onderhemdje wordt nat en als je even stopt, sta je te rillen van de kou. Met thermisch ondergoed kan je dat euvel voorkomen. Het voert het vocht snel weg van het lichaam naar een volgende kledinglaag en droogt in een handomdraai. Het is daardoor warm en het ademt mee. Modern thermisch ondergoed bestaat meestal uit kunststof zoals polyester en polypropyleen (met merknamen als Trevira, Thermastat, Dacron, Thermax, Coolmax, Capilene e.a.), eventueel in combinatie met andere kunstvezels of natuurvezels zoals (Merino)wol. Er bestaan ook merken die alleen Merinowol of een andere wollen vezel gebruiken. Meestal bestaan er verschillende gewichtsklassen naargelang het type activiteit en de weersomstandigheden. Er bestaan ook verschillende modellen voor mannen en vrouwen, niet alleen qua pasvorm maar ook qua bescherming. Mannen en vrouwen koelen verschillend af, de dikkere isolatie moet bij dameskleding op andere plaatsen aangebracht worden dan bij herenkleding. Meestal krijgt het thermisch ondergoed een antibacteriële behandeling of coating om vervelende geurtjes te voorkomen. Maar zelfs dan is het nodig dat het (met uitzondering van producten uit merinowol) na elk gebruik wordt gewassen.
Thermisch ondergoed is niet alleen aan te raden voor mensen die in extreme weersomstandigheden verblijven of extreme sporten beoefenen, maar eigenlijk voor elke amateursporter die s winters gaat fietsen, skieën, trekken, enz. Ook wie regelmatig buiten werkt, kan er zijn voordeel mee doen. Om een perfect vochtregulerend vermogen te bekomen bouw je je kleding het beste in 3 lagen op: thermisch ondergoed als basislaag, een tweede laag voor de warmte en een derde ademende, maar vocht afstotende en winddichte buitenlaag. Door de specifieke vezelstructuur wordt het transpiratievocht naar buiten gevoerd zonder dat er regen(druppels) naar binnen komen.
In de zomer volstaat een basislaag en/of tweede laag. Belangrijk bij buitensporten in de winter is natuurlijk ook een goede, waterdichte bescherming van hoofd/oren, voeten en handen.
Antwerpse Linkeroever klaar om BK veldrijden te ontvangen
PROGRAMMA
Zaterdag 8 januari 2011
10u00
Parcoursverkenning
12u00
Nieuwelingen 1e jaars
12u45
Parcoursverkenning
13u30
Nieuwelingen 2e jaars
15u00
Juniores
Zondag 9 januari 2011
10u00
Parcoursverkenning
12u00
Dames elite & Dames jeugd
12u45
Parcoursverkenning
13u30
Beloften
15u00
Elite
Hoe raak ik er? Per boot Het hele weekend door kan u per boot van rechteroever (op het Steenplein) naar het parcours op linkeroever, een tocht van een kwartiertje. Zowel zaterdag als zondag varen de Flandriaboten van 9u tot 21u. Zondag worden er tijdens de piekuren (11u tot 18u) zelfs vier boten ingezet, waardoor de wachttijden beperkt blijven. Niet onbelangrijk: deze dienst is gratis.
Onder de Schelde U kan ook van rechter- naar linkeroever via de voetgangerstunnel, die uitkomt aan het parcours. Ook de fietserstunnel tussen de Gerlachekaai en de Beatrijslaan is geopend.
Openbaar vervoer Via tram en bus is Linkeroever vanuit heel Antwerpen en omstreken bereikbaar. Vooral tram 2 en 3, halte Frederik van Eedenplein. Gedetailleerde info op www.delijn.be.
Naar Antwerpen De organisatie vraagt met aandrang om zoveel mogelijk het openbaar vervoer te gebruiken.
Met de trein Trein naar Antwerpen Centraal of Antwerpen Berchem. Vanaf daar is het centrum van de stad en Linkeroever bereikbaar per tram en bus.
Met de auto Aan het parcours is de parkeergelegenheid beperkt, maar op de Park & Rides rond de stad is er voldoende plaats. * Komende van Gent: P&R Melsele (E17, afrit Zwijndrecht). Tram 3 richting Linkeroever. * Komende van Brussel: P&R Metropolis (E19, Ring, afrit Merksem-Haven). Tram 6 naar Sportpaleis, dan tram 3 naar Linkeroever. * Komende van Nederland: P&R Keizershoek (E19, afrit Kleine Bareel). Tram 3 naar Linkeroever. * Komende van Limburg: P&R Metropolis (E313, Ring, afrit Merksem-Haven). Tram 6 naar Sportpaleis, dan tram 3 naar Linkeroever. - Het parcours zelf is bereikbaar met de wagen via afrit 7 van de Antwerpse Ring (Sint-Anna-Linkeroever).
Tickets: Zaterdag Inkom aan de kassa aan 7 euro Zondag Inkom aan de kassa op zondag aan 15 euro
Zaterdag 8 januari 2011 10h00 Parcoursverkenning 12h00 Nieuwelingen 1e jaars 12h45 Parcoursverkenning 13h30 Nieuwelingen 2e jaars 15h00 Junioren Zondag 9 januari 2011 10h00 Parcoursverkenning 12h00 Dames Elite & Dames Jeugd 12h45 Parcoursverkenning 13h30 Beloften 15h00 Elite
Jaarlijkse sluiting Het Centrum Ronde van Vlaanderen is wegens vakantie en herinrichting gesloten van dinsdag 4 januari tot en met vrijdag 28 januari. Opnieuw open op zaterdag 29 januari. Op zondag 30 januari: WK-veldrijden met mosselfestijn Beschrijving Op zondag 30 januari vindt het WK veldrijden plaats, de ideale gelegenheid om ons WK-mosselfestijn te houden. Mosselen à volonté, het WK-veldrijden op groot scherm met commentaren van Freddy Maertens en ex-wereldkampioen Albert Van Damme en een heerlijke regenboogtaart als afsluiter Een succesformule voor slechts 35 euro per persoon (Flandrien-leden betalen 29,50 euro). Inschrijvingen en info via info@crvv.be of 055/33.99.33. Datum en tijd Begin: zondag 30 januari 2011 - 11:30u
De nieuwe Vaypor editie van Bont De nieuwe Vaypor WCE (World Champion Edition) eert Wereldkampioen Thor Hushovd Vaypor Premium models Vaypor Premium het gebruik van silver glass fibres De Vaypor Premium in wit microfibre en silver straps
Vacansoleil voor 2011 op Ridley Borut Bozic van Vacansoleil met zijn nieuwe Ridley Afmontage met SRAM RED en FFWD wielen Nieuwe Ridley Helium carbon frames voor het Vacansoleil team Nieuw Ridley en Helium wegfietsen voor het Vacansoleil team camp De renners hebben de keuze tussen de Helium of de Noah wegwedstrijden.
Liquigas Liquigas rijd verder met Cannondale framesets voor 2011 maar met componenten van Campagnolo & SRAM Wielen Mavic Cosmic Carbon Het team zal de SRM Power Control 7 computers gebruiken gekleurd in het lime green van Liquigas. SRAM Red kettingbladen zijn gemonteerd aan de Cannondale's eigen Hollowgram SL crankarms en SRM's power measuring spider SRAM top Red groep Elite SIOR drinkbushouders
Specialized introduceert HTC Highroad HTC-High Road het mannen team zal rijden op de S-Works Tarmac SL3 frame en vorken voor de meeste westrijden. Voor de kasseiklassiekers zal men overschakelen op de Roubaix SL3 Het vrouwen team zal de S-Works Amira gebruiken. Alle nationale kampioenen van HTC-Highroad: Matt Brammeier, Martin Velits, Evelyn Stevens, Marco Pinotti, Emilia Fahlin, Frantisek Rabon,Tony Martin.
De nieuwe Focussen van katusha De Izalco Team: de absolute racemachine van FOCUS Nieuw voor 2011 zijn het design en de doorontwikkeling van de beproefde interne kabelgeleiding. Deze loopt in 2011 voor de derailleur ook door de achtervork
Een Seintje geven Stilaan voorbereiden op het nieuwe seizoen Opgelet; Put in het wegdek of een ander opstakel Intressant voor de achterkomers zodat ze niet in putten hoeven te rijden!
Het elleboogje Kom maar over of neem maar over, overnemen!! Vertragen Neerwaartse beweging met de hand Geparkeerd voertuig Linker arm links van de baan rechter arm rechterzijde Er mag verder ook nog altijd gepraat worden ! Verbaal mag men zijn collega's ook verwiitigen. Alles komt er op neer elkaar te begrijpen en iedereen die achterkomt te verwittigen De Slogan Samen uit Samen thuis en liefst zionder ongelukken of stukken en pech.
Ex-winnaar Parijs-Roubaix Emile Masson (95) overleden Gewezen wielrenner Emile Masson Jr. is op 95-jarige leeftijd overleden. (September 1915 Hollogne). Masson won in zijn loopbaan onder andere de Waalse Pijl, een Tourrit (1938) en Parijs-Roubaix (1939). Hij werd ook tweemaal Belgisch kampioen (1946 en 1947).
Topeak RaceRocket CB De RaceRocket pompt banden tot 140 psi (9.6 bar), en weegt 80 gram. Drie verschillende uitvoeringen zilver , grijs , en goud. "full carbon" body en handel met anti-slip surface voor meer grip tijdens het pompen. afmetingen; 19.5x3.6x2.5cm
Communicatie 'oortjes' mogelijk op tv te volgen Vertegenwoordigers van de wielerploegen zitten deze week weer om tafel met de UCI om te praten over de mogelijke afschaffing van oortjes Mogelijk kan in de toekomst op tv meegeluisterd worden naar de communicatie via de oortjes. De ploegen in het wielerpeloton, willen kijken of het haalbaar is om de communicatie tussen ploeg en renner met de wielerliefhebber te delen. De wielerwereld heeft de F1 als voorbeeld, waar dit al jaren het geval is. De UCI is hier voorstander van.
Raboploeg stemt tegen afschaffing oortjes De Nederlandse WorldTour-ploeg ziet meer voordelen dan nadelen in het systeem. "Natuurlijk is het veiligheidsaspect een belangrijke reden om de 'oortjes' te handhaven", zegt ploegleider Adri van Houwelingen Vorig jaar kwam de Nederlandse renner Lugten in Frankrijk ten val toen er een auto op het parcours was. In deze koers waren er geen oortjes toegestaan en zodoende konden de renners niet gewaarschuwd worden. Volgens Van Houwelingen is dit een duidelijk voorbeeld waarom de 'oortjes' moeten blijven. "Wanneer je eens in de zoveel jaar een ongeluk zoals dat van Jelle Lugten kunt voorkomen, dan moet je daarvoor kiezen. Al bijna vijftien jaar communiceren wij via de oortjes met de renners. Overal zie je in de sport dat nieuwe communicatievormen worden gevonden. Wij zouden dan als enige sport de nieuwe technieken moeten afschaffen. Dat slaat nergens op. Een grote meerderheid van de ploegen is tegen afschaffing."
CO2-patronen meenemen in één van de achterzakjes van je shirt is niet altijd zo'n goed idee, gezien het risico dat je op je rug kan vallen. BBB brengt daarom de CO2Tank en CO2Hold op de markt. De CO2Tank ziet er uit als een standaard lichtgewicht aluminium bidonhouder, maar heeft de mogelijkheid om twee CO2-patronen met hun schroefdraad in deze houders te bevestigen. De CO2Tank weegt met zijn 76 gram slechts 11 gram meer dan de standaard FuelTank. Het T-vormige ontwerp van deze houder zorgt er verder voor dat de bidon stevig vastzit. Speciale dempers voorkomen beschadiging van de bidon. Bij de CO2Tank worden roestvrijstalen bouten geleverd voor de montage. Hij is verkrijgbaar in de kleuren mat zwart, wit en zilver. De adviesverkoopprijs bedraagt 9,95 euro. Als je al een degelijke bidonhouder hebt, is de CO2Hold de ideale oplossing om je CO2-patronen eenvoudig en veilig mee te nemen. Deze 6061 T6-aluminium beugel van 11 gram heeft de mogelijkheid voor het bevestigingen van twee patronen. De beugel kan onder de bidonhouder worden gemonteerd worden, zodat de patronen veilig en binnen handbereik zijn opgeborgen. De adviesverkoopprijs bedraagt 5,95 euro. De CO2Tank en CO2Hold. (foto bbb)
Andy Schleck Luxemburger van het jaar Andy Schleck is voor het tweede jaar op rij verkozen tot Luxemburger van het jaar. De nummer twee van de laatste Tour de France versloeg Roger Dahm, uit een documentaire film, en premier Jean-Claude Junker. Wielrenners deden het sowieso goed in de verkiezing. Frank Schleck eindigde als vierde, Kim Kirchen als vijfde en wereldkampioen tijdrijden bij de junioren Bob Jungels als zevende.
De gestolen fiets van Deens kampioen veldrijden Joachim Parbo is terecht. De Deense kampioen liet een 30-jarige man van 100 kilogram met een paardenstaart' een ritje maken, na de welerdbekerwedstrijd in Zolder, maar die keerde niet terug met de fiets die zo'n 5.000 euro waard is. Parbo deed aangifte bij de lokale politie van Heusden-Zolder en die vond hem na een tip gisterennamiddag terug in de woning van de dader in Beringen.De dader bekende de diefstal. Het ging om een zwarte crossfiets van het merk Leopard jpx.
Peter van den Begin zoekt een zoon! Peter van den Begin, Barbara Sarafian, Els Dottermans en Jelle Cleymans vertolken de hoofdrollen in de nieuwe langspeelfilm Allez, Eddy! van regisseur Gert Embrechts. Wie de rol zal spelen van slagerszoon Freddy, een jongetje tussen de 10 en 12 jaar, is nog niet bekend en ook voor zijn broers en zussen worden nog acteurs gezocht. Allez, Eddy! is een hartverwarmende, bitterzoete komedie over het elfjarige wielertalent Freddy, zoontje van een slager in een idyllisch dorp in niemandsland. Zijn geïsoleerde leventje wordt volledig overhoop gehaald wanneer in 1975 de eerste supermarkt in het dorp zijn deuren opent. Ter gelegenheid van de opening organiseert de supermarkt een wielerwedstrijd en de winnaar van die wedstrijd zal Eddy Merckx ontmoeten. Freddys vader slager André, is fervent tegenstander van de supermarkt en wil niets van de wedstrijd weten. Freddy schrijft zich toch stiekem in. Door deelname aan de race gaat er een nieuwe wereld open, niet alleen voor Freddy maar ook voor alle mensen om hem heen. Ben je tussen de 7 en de 18 jaar, heb je talent en lijkt het je leuk om in een film te spelen, schrijf je dan in op www.inthepicture.tv/casting Ben je ouder dan 18? Niet erg, schrijf je dan in als figurant of edel-figurant!
Regisseur Gert Embrechts is bekend van zijn kortfilms 13 en VINCENT, en regisserde een aantal afleveringen van Kinderen van de Windt. Allez, Eddy! is een productie van Jacqueline de Goeij, die eerder een oscarnominatie in de wacht sleepte.
Hushovd sportman van het jaar in Noorwegen Thor Hushovd mag zich Noors sportman van het jaar 2010 noemen. Dat heeft een panel van sportjournalisten bepaald. Hij is na Knut Knutsen (1972 en 1973) pas de tweede wielrenner die dit voor elkaar krijgt. Hushovd dankt de eerste plaats aan zijn wereldtitel op de weg in Geelong. De Noorse sportjournalisten sloegen die hoger aan dan de drie gouden olympische medailles van langlaufster Marit Bjørgen.