
Lange tijd werd gedacht dat er bij een verlamming geen communicatie meer mogelijk is tussen hersenen en ledematen. Met behulp van Brain Machine Interfaces (BMI) is nu aangetoond dat mensen met ruggengraat letsel geholpen kunnen worden met als gevolg controle over de ledematen. Virtual Reality speelt hierbij een belangrijke rol om delen van de hersenen te activeren.
Lopen is denken
Op het moment dat je loopt geven de hersenen signalen aan de benen om in beweging te komen. Als deze verbinding wordt verbroken, bijvoorbeeld door ruggengraat letsel, is het niet langer mogelijk deze informatie door te geven. De benen zijn nog aanwezig, maar er is geen communicatie meer mogelijk.
In een nieuwe studie die gepubliceerd werd in Scientific Reports is aangetoond dat met behulp van Virtual Reality simulaties het mogelijk is de hersenen te trainen om weer contact te leggen met de ledematen. Zonder intensieve medische ingrepen kan de verbinding worden gestimuleerd en worden doorgegeven aan de ledematen.
Met of zonder Exoskeleton
Een Exoskeleton is een metalen geraamte die gebruikt wordt bij revaliderende patiënten om opnieuw te leren lopen. Een aantal proefpersonen konden op deze wijze hun benen in beweging zetten. In het geval van een 32-jaar oude vrouw bleek ze in staat zelfstandig op eigen benen te lopen.
Hoe is het mogelijk?
De onderzoekers geven zelf aan dat ze niet precies kunnen verklaren hoe dit mogelijk is. Ze vermoeden dat niet alle zenuwen verbroken zijn bij paraplegie. Omdat bepaalde delen van de hersenen niet langer bezig zijn om signalen door te geven worden signalen niet doorgestuurd. Via VR therapie worden deze zenuwen opnieuw geactiveerd waarmee ze (deels) weer kunnen bewegen.
De volgende stap in het onderzoek zal uitgevoerd worden bij mensen die recentelijk verlamd zijn geraakt. Daar is de kans op herstel groter omdat het activeren van de hersenen via VR therapie effectiever kan verlopen.