
Terwijl de ogen vooral gericht zijn op Hololens is Microsoft ook bezig met andere technologische vernieuwingen. Veel research van tech bedrijven blijven binnenskamers, soms sijpelen er experimenten naar buiten. Microsoft heeft een lange rij aan software en apps die niet zo bekend zijn maar wel interessante vernieuwingen bieden.
Microsoft Flashback bijvoorbeeld, een technologie waarmee VR veel efficiënter kan worden weergegeven, met name op apparaten met minder krachtige hardware zoals mobiele telefoons die gebruikt worden voor de Gear VR.
Flashback kijkt terug
Zoals de naam al doet vermoeden heeft Flashback te maken met terugkijken. De grootste uitdaging van Virtual Reality is de belasting op de processors van een computer. De CPU en GPU worden maximaal belast om al die pixels en polygonen weer te geven. Microsoft heeft een methode bedacht om data opslag te gebruiken als buffer voor VR weergave.
Daarmee kan de snelheid tot wel 8 maal toenemen, en de energie efficiëntie ligt maar liefst 97% hoger. Dus de Galaxy 7 wordt niet meer gloeiend heet terwijl je een spelletje speelt op de Gear VR. Op dit moment is Microsoft Flashback nog niet uit de onderzoeksfase, laten we hopen dat deze technologie snel toegepast kan worden in mobiele apparaten.
Microsoft speeltjes
Flashback wordt momenteel nog niet toegepast in bestaande software, het is wel mogelijk dat deze techniek zijn weg zal vinden in echte producten als de Hololens. Zo was er het project van Microsoft waarbij ze van vele fotos een mega grote foto konden maken. De Panorama foto app Photosynth komt hier uit voort. Nu zijn Panorama fotos een standaard functie van smartphones.
De Hyperlapse stabilisatie van time-lapse fotoseries is ook een Microsoft research project waar steeds meer gebruik van wordt gemaakt. De meest logische toepassing van Flashback lijkt bij mobiele headsets zoals die van Samsung Gear VR en Google Daydream te liggen.