
Alibaba is het bekende Chinese bedrijf met één van de grootste online winkelsites in de wereld. Daarnaast bieden ze ook Cloud diensten. Het is een organisatie die veel investeert in de ontwikkeling van nieuwe winkel ervaringen. Sinds hun investering in Magic Leap begin 2016 ontstaan er steeds meer samenwerkingsverbanden tussen de Chinese retail gigant en diverse Virtual Reality en Augmented Reality bedrijven. Binnenkort kunnen we bij Alibaba met een VR headset bestellen en betalen met alleen een knik van je hoofd.
Winkelen met een headset
Onlangs gaf Alibaba een presentatie van winkelen met Magic Leap. Dit bedrijf ontwikkelt technologie voor een geavanceerd type Augmented Reality ervaring. Binnenkort komt er een VR app die ontwikkeld is door de VR divisie van Alibaba waarmee het mogelijk wordt producten te bestellen via een VR headset. Als je het product aan je winkelmandje wilt toevoegen hoef je alleen maar ja te knikken.
Omdat er in China nog relatief weinig gebruikers zijn van VR toepassingen wil Alibaba een eigen VR houder verkopen of gratis weggeven aan klanten. Ook hebben ze een 3D scan methode bedacht waarmee producten worden ingescand voor gebruik in de winkel. Winkelen in VR dus, een geheel nieuwe ervaring.
Virtuele vriend of vriendin
Op 30 mei wordt de Chinese variant van Valentijn gevierd. Alibaba bedacht in samenwerking met Proctor&Gamble een app waarbij je een virtuele vriend of vriendin kon installeren. Daarbij werden de producten van P&G voor het voetlicht gebracht.
HTC in de Chinese Cloud
Er zijn diverse grote Cloud opslag aanbieders zoals die van Amazon. Maar alleen Alibaba kan voldoen aan de strenge regelgeving van de Chinese regering. Daarom werkt HTC samen met Alibaba voor de hosting van de HTC app store in China.
HTC besteedt veel aandacht aan het Chinese publiek, al eerder brachten ze HTC Vive headsets naar internet cafés in China.Hoewel Alibaba in het westen nog niet zo bekend is als Amazon is het duidelijk dat ze vooruit kijken en de behoefte van klanten niet alleen willen voorspellen, ze willen het koopgedrag in de toekomst gaan bepalen. Virtual Reality zal hierbij een belangrijke rol spelen.