Er worden diverse manieren bedacht om te bewegen in een virtuele ruimte. Accessoires als de Oculus Touch, Lighthouse en Gear VR Rink moeten je meer bewegingsvrijheid bieden. Maar het blijft lastig om rond te lopen in een virtuele wereld als je in een klein appartement staat met een koffietafel in het midden. Daarom wordt er hard gewerkt aan slimme oplossingen voor dit probleem.
BEST PRACTICES VAN OCULUS
Op de website van Oculus vind je een lijst van de beste manieren om met beweging om te gaan, ofwel “best practices”:
-Gebruik geen bewegingen van de gebruiker, alleen het hoofd en lichaam om rond te kijken.
-Voor nieuwe gebruikers zijn langzame bewegingen zoals lopen of joggen het beste.
-Houd bewegingen kort en gebruik ze niet te vaak.
-Koppel de gebruiker en camerabeweging niet los van elkaar.
-Beperk de bewegingen naar de zijkanten of achteruit.
-Gebruik niet teveel trappen en dergelijke patronen.
Dat zijn goede uitgangspunten maar voor elke type media of spel zal je naar de optimale werkwijze moeten zoeken.