Een bandje was het allereerste product dat Mike Sinyard, grote baas van Specialized,
ooit maakte en dus heeft het merk met de grote S een speciale band met .....banden.
De jongste jaren trappelde Specialized evenwel een beetje ter plekke op die markt en om daar verandering in te brengen trok het merk Wolf vorm Walde aan.
Het eerste wapenfeit van deze ex-Continental ingenieur is de nieuwe lijn Turbo racebandjes.
"Ons stappenplan voor de markt van racebandjes is duidelijk.
We hebben nu een goede raceband in gewone en tubeless versie, tegen volgend jaar moet er ook een toptube op de markt zijn",
aldus de Duitser die in Californië woont.

Het Turbo gamma ziet er als volgt uit:
De S-Works Turbo Tubeless band is in zwart/rood of zwart/grijs te koop in de maat 700x23c, heeft een 127 TPI karkas, weegt 295 gram en kost 69,90 euro.
De S-Works Turbo Race band is er in zwart, zwart/rood en zwart/wit in de maat 700x23c met een 220 TPI karkas, een gewicht van 185 gram en een prijs van 49,90 euro.
De Turbo Pro bestaat in zwart/grijs, zwart/wit en zwart/rood in de maat 700x23c, heeft een 127 TPI karkas, weegt 200 gram en kost 34,90 euro.
De Turbo Elite is er in zwart, zwart/rood en zwart/wit, de maat is eveneens beperkt tot 700x23c, het karkas is een budgetvriendelijk 60 TPI exemplaar, de band weegt 230 gram en kost 21,90 euro.
Alle Turbo bandjes zijn voorzien van de Blackbelt lekbescherming, een soort dwarsgeweven nylonlaag onder het loopvlak die soepeler is dan kevlar.
We kregen een set Turbo Pro bandjes mee naar huis en die liggen inmiddels om de velgen van de Stevens crossfiets.
Die gebruiken we in de Grinta!-rubriek 'De redactiefiets'.
In het volgende tussenverslag van deze duurtest meer over de Specialized Turbo Pro bandjes. (BDS)