Speciaal voor de Olympische Spelen ontwikkelde het Nederlandse:?::?::?: fietsenmerk Koga-Miyata een nieuwe baanfiets. Het nieuwe speeltje van onder andere Theo Bos kostte ongeveer een half miljoen euro.
 |
Theo Bos hoopt in Peking te schitteren op de Koga Kimera. (foto Koga) |
De Olympische versie van de
Koga Kimera fiets heeft een nieuw carbonframe dat 10% lichter is dan de vorige versie, maar toch even sterk. De Nederlandse selectie met onder meer topper
Theo Bos zal er in
Peking mee rijden.
Aan de creatie van de fiets gingen een heleboel wetenschappelijke onderzoeken, onder andere in de windtunnel, vooraf.
Koga werkte voor het project samen met specialisten, ingenieurs en technici uit verschillende sectoren, zoals de ruimtevaart.
De totale ontwikkelingskost van de
Kimera bedraagt ongeveer een half miljoen euro. De baanfiets kan daarmee rekenen op heel wat internationale belangstelling en kwam zelfs op de cover van het Amerikaanse
Time magazine.
Het Olympische baantoernooi wordt van 15 tot en met 19 augustus gereden op de de wielerbaan van het Chinese
Laoshan.
THE KIMERA PROJECT
De Kimera is ontworpen door toepassing van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van de aërodynamica, biomechanica and carbontechnologie. Het framedesign was zelfs al geoptimaliseerd voordat het eerste prototype werd gebouwd, met behulp van de eindige-elementenmethode. De Ulthymo® carbonvezels werden met de hand gelegd. De framegeometrie werd herhaaldelijk getest en geoptimaliseerd in de windtunnel. Deze processen zorgden voor uitzonderlijke resultaten: 10% betere aërodynamica en 105% hogere stijfheidswaarden dan een conventioneel baanframe. De Kimera is het resultaat van een breed opgezette samenwerking vanuit de branche. Tot de partnerorganisaties behoorden de Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie (KNWU) en de Nederlandse sportkoepel NOC*NSF, Shimano, Bioracer, TNO, DSM, evenals het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) en Infinious.