Van alle verplaatsingen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gebeurt amper 4% per fiets.
Dat is een erg povere score als je die vergelijkt met bijvoorbeeld Kopenhagen waar ze op jaarbasis vlot 35% halen, inclusief de barre winters.
Je moet goed gek zijn om in onze hoofdstad te willen fietsen is een gedachte die bij het gros van de Brusselaars leeft.
Dat is onterecht meent Brussels minister van mobiliteit
Pascal Smet.
"Er is wel plaats voor de fiets in onze stad.
Er werd en wordt fors geïnvesteerd in fietsvriendelijke initiatieven. 480 kruispunten hebben al een voorsorteervak voor fietsers, in vele straten is enkel eenrichtingsverkeer toegestaan, fietsers mogen de busrijstroken gebruiken en er komen meer overdekte fietsenstallingen bij haltes van het openbaar vervoer", aldus Smet.
Desondanks lijken de Brusselaar en de pendelaar nog niet overtuigd.
Smet hoopt op een mentaliteitsverandering: "60% van alle verplaatsingen is hier korter dan 5 kilometer, de groeimarge voor de fiets is dus enorm."
CHARTERVelo-city 2009 moet een aanzet worden om die sneeuwbal aan het rollen te krijgen.
Deze conferentie gaat door op de terreinen van
Tour & Taxis, van 12 tot 15 mei.
Beleidsmakers, stadsarchitecten en academici zullen er met elkaar ideeën uitwisselen om de fiets als transportmiddel in een stedelijke omgeving te promoten.
Dit moet leiden tot de ondertekening van een charter waarin die engagementen worden vastgelegd.
Als omkadering van de conferentie kan het publiek de geneugten van het fietsen aan de lijve ondervinden.
Vier dagen lang kan iedereen er terecht voor stadsexcursies per fiets, gastronomische fietswandelingen, cursussen fietsonderhoud, een expo en zelfs een fiets-drive-in-cinema.
Het jaarlijkse fietsfeest van
Dring Dring, op 17 mei, verhuist voor één keer ook van het
Jubelpark naar Tour & Taxis. (LV)