Voor de helleklassieker Parijs-Roubaix laat de Nederlands-Belgische ploeg Vacansoleil nieuwe koersframes aanrukken.
'Ze zijn in tegenstelling tot onze huidige kaders of frames niet minder dan vier centimeter langer.
Dit om de schokken op de kasseien nog beter op te vangen en te absorberen', weet mechanieker Geert Vande Meulebroucke.
'De zadelpennen zijn ook totaal nieuw. Zij zijn van aluminium, steviger dus. Zelfs de VIP's worden zondag bij
Topsport Vlaanderen 'gedegradeerd' tot hulpjes van de ploeg.
"Onze wagens met genodigden die in de wedstrijd zitten worden volgepropt met wielen", geeft mechanieker
Roger Michiels mee.
"Zij gaan zich posteren op enkele cruciale punten op de omloop met telkens de reservewielen in de aanslag."
"Aan de fiets wijzigt er niet veel. Het
Eddy Merckxkader SC 7000 waarmee wij rijden kan alle omstandigheden aan, ook de kasseien van
Parijs-Roubaix.
Wij voorzien de fietsen van zelfgespaakte wielen met 32 stuks.
De tubes zijn 25 millimeter groot, maar met een meer ingesneden profiel.
Onze volgwagens hebben onderaan een beschermende plaat gekregen."
Zondag willen ze er diodelijk staan bij Topsport Vlaanderen.
"Naast onze wagen in wedstrijd staat een identiek voertuig klaar om in geval van panne onmiddellijk in koers te treden.
In totaal nemen wij 30 paar wielen mee naar
Compiègne.
Wij pakken zondag dan ook uit met de grote middelen".
Silence-Lotto beslist donderdag over materiaal van de Hel
Donderdag trekt de Silence-Lotto-ploeg op verkenning van Parijs-Roubaix.
Daarna mogen de renners zelf kiezen met welk materiaal ze starten.
"Naarmate de weersomstandigheden of de bevindingen van de renners zelf kunnen zij een keuze maken uit tubes van 25 of 28 millimeter.
De achtertrein van de fiets zal langer dan normaal zijn waardoor de fiets in totaal zo'n 2,5 centimeter langer is.
Mede daardoor installeren we een kortere stuurpen.
Onder het stuurlint gaan we een speciale gel aanbrengen waardoor de schokken beter opgevangen worden", vertelt mechanieker Steven Van Olmen.