Topaërodynamica in een helm
Om hun helmen tijdens een race tegen de tijd of triatlon zo weinig mogelijk invloed van de luchtweerstand te laten ondervinden is sportaccessoiresfabrikant Rudy Project bij John Cobb te rade gegaan. Het resultaat daarvan is de Wingspan, een aërodynamische tijdrit/triatlonhelm.
De Amerikaan John Cobb staat bekend als dé pioneer van de fietspositie en aërodynamica. Gebruik makend van zijn reeds 38 jaar ervaring in deze materie ontfermde hij zich over de ontwikkeling van de Rudy Project Wingspan tijdrithelm. Door middel van een windtunneltest kwam John Cobb tot de conclusie dat een FLAT shape back (vlakke rug fietspositie) t.o.v. een U shape back (gebogen rug fietspositie) een gigantisch tijdsvoordeel van ettelijke minuten opleverde. Bij gebruik van de door hem ontwikkelde Rudy Project Wingspan tijdrithelm leverde dat ook nog eens extra winstseconden op.Voor een optimale air flow en ventilatie zijn er aan de voor- en achterkant van de in-mold helmschaal grote aero openingen aangebracht. Deze openingen kunnen eventueel met de bijgeleverde vent- en tailcovers ook dicht gehouden worden. Met het tot op de millimeter instelbare RSR 7 safety reflex disc system en fastex® lock buckle kan de helm met een maximum aan stabiliteit en draagcomfort aan het hoofd aangepast worden. Bij een eventuele valpartij biedt de Wingspan dezelfde bescherming als een andere Rudy Project valhelm. Hiervoor heeft deze tijdrithelm de nodige officiële keuringen ondergaan. De Rudy Project Wingspan aerohelm weegt 290 gram en is er in één unisize maat van 54 cm t/m 59 cm hoofdomtrek. Beschikbaar in wit met zilver of rood en blauw design of in mat zwart met zilveren accenten voor de prijs van 225 euro.

 info: http://www.grinta.be
|