Morgen is het weer zo ver: de eerste schooldag. Het moment voor politici om zich te profileren. Minister Crevits wil het 'zitten blijven' afschaffen, bij de N-VA willen ze weer meer herexamens, anderen staan meteen op hun achterste poten. En, raar maar waar, ik kan eigenlijk alle partijen begrijpen.
Laat ons eerlijk zijn, ook wij hebben in onze schooltijd periodes gehad dat we er 'onze voeten aanveegden', dat we tegen ons gedacht in de klas zaten, liever de leraar of lerares tot wanhoop dreven, dan ook maar een sikkepit kennis op te doen. Elke puber gaat door zo een tijd. Volgens mij komt dan pas de nuttigheid van een klassenraad op de proppen. Samen moeten de leraars toch kunnen inschatten of een scholier inderdaad een richting 'boven zijn mogelijkheden' volgt of dat hij door puberteitsinvloeden er een potje van gemaakt heeft.
Wat als een scholier door ongeval of ernstige ziekte - wat we niemand toewensen - of door liefdesverdriet - jaja tieners kennen dat ook - zijn studies (noodgedwongen of niet) op het achterplan schuift, verwaarloosd, enzovoort? Moet die dan voor de rest van zijn leven gestraft worden? Leraars en ander onderwijspersoneel (sociaal assistenten, psychologen, secretariaatsmedewerkers, zelf gewoon mensen die de opvang verzorgen), die (haast) dagelijks met de scholieren in contact komen, zouden dat moeten kunnen inschatten, denk ik, ze hebben een opleiding gehad. Dan kan er, in overleg met de ouders, beter besloten worden of de tiener in kwestie wel in de goede onderwijsrichting zit. Anderzijds zouden ouders ook moeten begrijpen dat hun kind niet altijd in staat is om hun stukgelopen dromen waar te maken - ik bedoel bijvoorbeeld als hij/zij geen talenknobbel heeft, blijf weg uit de talenrichtingen; is het een wiskundeleek, tja dan is het zo; heeft hij of zij twee linkerhanden (zoals ondergetekende) laat hem dan geen technische richting volgen.
Om een lang verhaal kort proberen te houden: mag je voor mij met een B-attest het jaar overdoen? Ja, na goed overleg tussen klassenraad, ouders en tiener; nee als duidelijk is dat de tiener echt 'verkeerd' zit. Mogen/moeten er meer herexamens zijn? Ja, in uitzonderlijke gevallen (ongeval, ziekte,....) of als de klassenraad overtuigd is dat de tiener 'een dipje' had en de richting echt wel aankan.
Het zal er de taak van het onderwijs er niet makkelijker op maken, dat besef ik. Maar ik denk dat het een noodzakelijke denkoefening is voor iedereen die in dat wereldje zit. Want we mogen niet vergeten: in de tienerjaren wordt een grote (zo niet de grootste) basis gelegd voor het verdere leven. En wenst niet iedereen zijn kind het grootste geluk toe?
Ik ben de eerste om toe te geven dat er aan het Belgische wegennet - dat er slecht aan toe is, op sommige plaatsen is het echt erbarmelijk - moet gewerkt worden, maar ik vraag me af of dat toch niet beter gecoördineerd kan worden. In Aalst is men er momenteel echt een potje van aan het maken.
Een kleine opsomming, met het risico dat ik nog een of andere werf vergeet: werken Denderbrug Erembodegem nog tot half september (hopelijk dan gedaan), Moorselbaan en Binnenstraat lopen tijdelijk 'dood', grote (voorbereidings)werken voor de ondertunneling van de Gentsesteenweg, Sieseghemlaan en Boudewijnlaan (meer dan 3 jaar !!!!!). En dan nu, klap op de vuurpijl, vanaf 7 september tot eind november nog eens werken aan de N45, tussen rotondes Haring en Albatros. Voor wie niet zo bekend is met de regio: deze laatste werf en die op de Sieseghemlaan zijn de invalswegen als je van de autosnelweg E40 komt.
Ik herhaal het, wegenwerken moeten gebeuren, zijn absoluut noodzakelijk. Maar kan er nu echt niet beter overlegd worden tussen de verschillende betrokken instanties? Het verkeer in Aalst ligt nu al dagelijks in de knoop, met lang aanschuiven aan elk mogelijk verkeerslicht. (Trouwens, kunnen die ook niet beter op elkaar afgesteld worden, een groene golf?) Waren er nu voldoende randparkings met een degelijk openbaar (stads)vervoer, dan zou het misschien allemaal minder erg zijn. Maar we zijn dus in Aalst hé....
Ik hou mijn hart vast voor de start van het nieuwe schooljaar, volgende week. Mensen die hun kinderen met de auto naar school willen brengen - de meerderheid dus - houden dus best rekening met files, ook al begint men op de N45 pas een weekje later. Anderen die niet in Aalst moeten zijn om een of andere reden, blijven er best weg.
En dan duimen we met zijn allen dat er op de E40 tussen Brussel en Gent geen groot ongeval gebeurt, want dan is het alternatief..... Juist ja, langs Aalst.
Het is zo ver: het eerste trainersontslag in de Jupiler Proleague, de Belgische 'Mickey Mousecompetitie' is een feit. Standard heeft trainer Slavoljub Muslin al bedankt voor bewezen (sic) diensten. Terecht of niet?
Mijn supportershart bloedt. Ook al ben ik al jaren niet meer op Sclessin - de thuishaven van Standard de Liège, Standard Luik dus - geweest, ik bleef de Rouches volgen op tv en de geschreven media. Als snotneus met vader eens mee mogen gaan naar een wedstrijd, was ik als (ik denk) achtjarige meteen verkocht. Wat een sfeer, wat een beleving, daar moest je wel in meegaan. Jaren later zelf als voetbaljournalist op de perstribune gezeten, neutraal, maar met in het hart toch veel rood-witte sympathie.
Het omkopingsschandaal in de jaren 80 - weet je nog die match tegen Waterschei die de titel zou opleveren - heeft de Rouches geen goed gedaan. Van die opdoffer, die stommiteit lijkt men in Luik nog altijd niet hersteld. Akkoord, Michel Preud'homme zorgde na 25 jaar nog eens voor een landstitel, met onder meer Witsel, Defour, Felliani, ...., maar dat was toch niet hetzelfde, vond ik, toch heel fier zijnde toen. Eindelijk moest ik me niet meer schamen Standardsupporter te zijn tussen paars-witte en blauw-zwarte vrienden op café. Helaas, het mocht niet blijven duren. Luciano D'Onofrio, de toenmalige sterke man, verkocht (uit noodzaak, na beloftes,...) zijn beste spelers, zag zijn trainer MPH vertrekken en verkocht uiteindelijk de club aan zakenman Duchâtelet
Het bleek geen goede zaak te zijn. Supporters roerden zich, vonden het (sportief) beleid maar niks, gingen over de schreef met vuurwerk en tifo's tegen ex-spelers (remember vorige competitie Defour), belaagden de bestuurskamer en zagen ondertussen (ster)spelers (sic) vertrekken om de clubkas (of de portefeuille van de voorzitter) te vullen. Uiteindelijk besloot Duchâtelet de club terug te verkopen. Oef, slaakte ik een zucht, met Standard gaat het terug goed gaan. Dacht ik, en met mij nog veel rood-witte fans. Helaas.....
Op Sclessin en Sart-Tilman (het oefencomplex) voert men al jaren een raar sportief beleid, toch voor de buitenwereld waarbij ik mezelf reken. Ok er wordt jong talent opgeleid, maar als die even goed meedraaien in het eerste elftal, worden ze verkocht. Trainers komen en gaan, zelfs als ze mooie resultaten konden voorleggen. En dan net voor dit voetbalseizoen: Slavoljub Muslin wordt trainer. Muslin wie? De man die eerder onder andere bij Lokeren passeerde. Zou hij de Rouches terug naar de glorieperiode leiden? Ik had meteen mijn twijfels, maar ja, wie ben ik, een gewone buitenstaander en supporter. Maar wat blijkt nu: vijf speeldagen ver, 7 op 15, maar veel erger Europees uitgeschakeld door godbetert het Noorse Molde. En dus exit Muslin. Terecht? Ik ben geen insider, weet niet wat er op training en binnenskamers gebeurd is, maar normaal moet deze ploeg toch altijd de poulefase van de Europa League kunnen halen.
Wat nu? Eric Gerets zit al enkele weken in de tribune op Sclessin. Hij was in zijn tijd een aanjager, een topspeler in rood en wit. Heeft nadien als trainer ook zijn strepen verdiend in België en buitenland. Maak hem sportief directeur, laat hem de stal uitmesten, een goede trainer - Standardwaardig - zoeken en geef hem tijd (en als het moet geld) om spelers aan te trekken die fier zijn om de rood-witte outfit aan te trekken en hun kop er voor willen leggen. Dan zal het op Sclessin al snel opnieuw weergalmen: 'Allons les Rouches'.
Dat politici uitspraken doen, die je niet leuk vindt: geen enkel probleem. Vrije meningsuiting, dat geldt nog altijd in dit land. Gelukkig. Maar als er dan berichten op Facebook verschijnen zoals 'hij zou beter creperen', dan is voor mij de maat vol.
Woensdagavond heeft Bart De Wever zich nog eens laten gaan in het Canvasprogramma Terzake. Hij werd onder meer geïnterviewd over de huidige vluchtelingenkwestie. En hij zei vrijuit zijn mening. Dat er aan de buitengrenzen van het verenigd Europa betere (lees strengere) controles moeten komen, dat er te veel onbetrouwbare personen de Europese zone binnenkwamen, dat er voor asielzoekers een apart sociaal statuut moet komen,.... Ik vat gewoon in (hoop ik) verstaanbare taal zijn betoog over dat onderwerp samen.
Met zijn standpunten ben je het eens of niet, dat moet iedereen voor zich uitmaken. Waar ik me wel aan erger is als ik vandaag (donderdag) op Facebook reacties lees als: 'Ligt hem in de gracht, dan bel ik zeker niet de 100'; 'Hij zou beter creperen'; 'Crapuul, verrek' en nog van dergelijke uitlatingen. Dat is gewoon laag bij de grond, dat is hem zaken toewensen die je hem zelf verwijt ('BDW is een fascist, een nazi, een....', volgens de schelders). En dat vind ik niet kunnen.
Tot slot, ik spui mijn kritiek, mijn gedacht, mijn ergernis, mijn frustratie onder eigen naam - u bent voor of tegen, dat maakt u zelf uit. Jammer is dat er op Facebook mensen hun gedacht niet anders durven te verwoorden dan onder een alias als 'Ik ben de enige Vlaming die geen fan is van Bart De Wever'. Wel meneer (denk ik toch), ik ben ook geen fan noch kiezer, al heb ik wel begrip voor sommige (ik herhaal sommige, niet alle) van zijn ideeën.
Volgende dinsdag, eerste schooldag. Op 1 september gaan er weer (ik weet niet hoeveel) duizenden kinderen opnieuw naar school: van puber tot kleuter. En iedereen hoopt dat dit veilig gaat gebeuren. Ik ook. Maar in Erembodegem vrees ik toch voor problemen...
Al sinds het voorjaar is Erembodegem in tweeën gesneden door de werken aan de plaatselijke Denderbrug. Die was aan herstelling/renovatie toe en dat kost tijd. Ok. De inwoners kregen een noodbrug waar je te voet of per fiets (met een fietsgoot) overkon. Met alle ongemakken vandien - trouwens nog een dikke dank aan de gemeenschapswachten die op bepaalde tijdstippen ter beschikking stonden om boodschappen, kinderkoetsen,.... te helpen dragen. Einde der werken? Oorspronkelijk voorzien half, later eind augustus. Door 'misverstanden' bij aanbestedingen - en het laat me echt koud welke instantie daar in de fout is gegaan, ze zijn er geweest - is de nieuw voorziene einddatum 15 september. Juist ja, twee weken na het schoolbegin.
Nu moeten er nog wegeniswerken uitgevoerd worden aan ene kant van de brug, op linkeroever. De kant waar er twee lagere scholen zijn, waar er sommige kinderen voor de allereerste keer naar hun juf of meester moeten gaan. En dan krijg je onderstaande mail: 'Op 31 augustus begint de aannemer met de opbraak en heraanleg van de wegenis op linkeroever. Deze werken zullen 14 kalenderdagen duren.... Hierdoor zal geen doorgaand verkeer mogelijk zijn langs de kaai. Een omleiding wordt voorzien langs het voetgangersgedeelte t.h.v. het oud gemeentehuis. Zo blijven de woningen in de Termurenlaan bereikbaar. Om de voetgangers extra te beveiligen plaatsen we 2 rijen nadars langs de rijweg t.h.v. de horecazaken en de basisschool.' Deze mededeling kreeg ik begin deze week van aalst.be (dank trouwens om ons op de hoogte te houden).
Dat er gewerkt moet worden en dat daardoor een deel van de straten tijdelijk onbereikbaar/onbruikbaar zijn, daar heb ik geen enkel probleem mee. Werken moeten uitgevoerd worden, dat zorgt voor hinder. Helaas. Maar de bovenstaande voorziene omleiding, die kan er bij mij echt niet in. Voor mensen die de plaatselijke situatie niet kennen: aan het oud gemeentehuis is er een - ik schat 100m - autovrije zone van zowat 7 meter breed. Aan de ene kant de schoolmuur, aan de andere drie horecazaken (die bij goed weer terecht ook nog terras buitenzetten). Nu wil men daar - gelukkig maar in één richting - auto's laten doorrijden? En nadarafsluiting moet voor de nodige bescherming zorgen? Op de eerste schooldag - dinsdag 1 september? Met ouders die hun kleine spruit tot voor de deur willen afzetten en 's middags of na schooltijd komen ophalen aan de schoolpoort? Ex-collega's van de pers, jullie weten meteen waar je volgende dinsdagmorgen moeten zijn.
Volgens mij zijn er alternatieven voor deze geplande omleiding (enkel plaatselijk verkeer - dat langs de Gaston De Schepperstraat weg kan - de vroegere Kerkstraat twee richtingen voor het verkeer naar Termuren (met parkeerverbod natuurlijk), sorry voor de niet-ingewijden), maar zoals zo dikwijls blijkbaar is er daarover geen overleg geweest (of hebben enkelen gewoon beslist voor de rest). Hinder zal er ook zijn, gevloek eveneens, maar naar mijn bescheiden mening: het zal ook veiliger zijn.
Zaterdagavond op een zomers terrasje. Ik dacht plots weer iets bijgeleerd te hebben over het rijden en de voorrang op een rotonde, want ik stond alleen met mijn visie. Niet dus.
'Bij rotondes met twee rijstroken moet de bestuurder op het linker rijvak bij het op- en afrijden van de rotonde voorrang verlenen aan de autobestuurders op de rechter rijstrook en aan de fietsers op de buitenste rijstrook of op het aanliggend fietspad.' Deze samenvatting stond in de Stadskrant van Kortrijk van 28 november 2012. Gelijkaardige beschrijvingen vond ik ook terug op websites van verschillende politiezones.
Volgens mij de meest logische uitleg ook. Wie op een rechte baan van de linker naar de rechter rijstrook wil, mag rechts ook niet hinderen. Waarom zou dat op een rotonde - voor Aalstenaars zoals de Albatros (waar de hogervermelde discussie eigenlijk over begon) of de Haring - plots anders zijn? Tuurlijk moet je bij het verlaten van de rotonde of van een rijstrook je richtingaanwijzer (uwe pinker) steeds aanzetten, zodat de medeweggebruikers je intentie kunnen kennen.
Dus tot dat iemand anders me een ander (of gewijzigd) reglement terzake kan voorleggen, blijf ik erbij dat wie aan de binnenkant van de rotonde rijdt (dus links), de buitenkant (rechts) voor moet laten. En zoals altijd in het verkeer: iedere bestuurder moet steeds oplettend zijn en blijven. Desnoods rij je nog een rondje.
Tot slot, beste tafelgenoten van zaterdag, een fluitje volgende keer volstaat voor deze goede raad.
De inwoners van Erembodegem tellen af. Half september kan men eindelijk weer over de Denderbrug en is de Aalsterse deelgemeente niet langer in twee gesplitst voor het autoverkeer. Oef. Maar toch ga ik die noodbrug missen.
Waarom? Niet voor de steile trappen, de fietsgoot of de waterplassen, die blijven staan na een fikse regenbui, ik ga ze missen voor het uitzicht. Geef toe, vanop de noodbrug had je een mooi zicht op de Dender, stroomop- en afwaarts. Dat gaan we straks kwijt zijn. Voor even toch, want er komt een nieuw sas ter hoogte van Du Parc en daar zou ook een nieuwe brug komen voor fietsers en voetgangers. Dus nog een paar jaartjes geduld..... Ik ga ze ook missen voor de gezelligheid. Nu kwam je - omdat je toch te voet of per fiets naar de 'overkant' moest - nog eens een bekende tegen of zelfs een wildvreemde en kon je een praatje maken. Dikwijls beginnend met: 'Die stomme brug...' En voor ik het vergeet: een dikke chapeau voor de gemeenschapswachten die op sommige tijdstippen paraat stonden om mensen met fiets, buggy of boodschappen te helpen.
Natuurlijk ben ik blij en opgelucht dat de Denderbrug straks weer bruikbaar zal zijn voor alle verkeer - de laatste berichten spreken van 15 september (wait and see). Gedaan met het rondrijden en het aanschuiven op het viaduct aan de Colruyt en de Zeebergbrug, want in Aalst zijn ze ook zo slim om meerdere werven tegelijk aan te vatten (Moorselbaan, Gentsesteenweg, ...), zodat het verkeer nu overal vastzit. Schaduwzijde aan dit alles: Erembodegem-dorp zal weer de gedroomde sluipweg worden voor alle verkeer dat Aalst wilt vermijden. Toch even: want op de agenda staan bij mijn weten ook nog werken aan de Erembodegemstraat (naast het park) en de Hogeweg. Juiste aanvangsdata nog niet bekend.
Dan gaan we weer alle redenen hebben om te sakkeren en te vloeken omdat we moeten rondrijden, niet met de auto tot aan onze geliefde winkel kunnen rijden, door de modder moeten ploeteren en noem maar op. Wat zou een mens toch zijn zonder al die ergernis?
Het was weer prijs de voorbije nacht (van woensdag 19 op donderdag 20/8/2015), nu op de Brusselse binnenring. En voor een goed begrip: ik scheer niet alle vrachtwagenchauffeurs over dezelfde kam. Maar toch moet er iets gebeuren, niet?
De laatste maanden lees/hoor je het te veel: ongeval op deze of gene autosnelweg, ring rond stad x of y: vrachtwagen reed in op file. Met wat 'geluk' enkel blikschade, helaas meestal met gewonden, of erger nog, doden. Zoals vorige nacht. De omstandigheden van dit laatste ongeval ken ik niet, maar ik weet wel dat ik steeds angstvallig in mijn achteruitkijkspiegel kijk als ik een file - of rood stoplicht - nader en een mastodont achter mij zie afkomen. 'Heeft hij het gezien?', 'Remt hij?', 'Kan ik nog weg?'. Kortom, als automobilist ben ik er nooit echt gerust op. En ik weet het, het gros van de vrachtwagenchauffeurs is attent, let op de weg en rijdt veilig. Maar helaas, er zijn er anderen.
Door de werkdruk? Te veel afleiding - schaf die cruisecontrole misschien af? En beste vrachtwagenchaffeur, ontken het maar niet: sommige collega's zitten te lezen, te chatten, zijn dvd's aan het bekijken, en noem maar op.... Ik zeg niet dat u dat doet, maar er zijn er. U kent ze ook. Voor mij mogen, nee moeten, die cowboys eruit. Ongeacht of ze Belg zijn of uit een voormalig Oost-Europees land komen. En die laatsten zijn wellicht nog het meest gevoelig voor de werkdruk en durven misschien nog vlugger de regels in verband met rusttijden en dergelijke aan de laars lappen. Voor mij kan men daar tegen niet streng genoeg optreden. Voor mijn en uw veiligheid op de weg.
Trouwens, het zijn niet alleen vrachtwagenchauffeurs die verkeersregels aan hun laars lappen, ook de gewone automobilist is niet zonder zonde. Dat maak ik ook dagelijks mee op 'gewone' wegen. Vandaag nog, gsm'en achter het stuur in een straat waar je door geschrankt parkeren moet 'slalommen': gewoon rechtdoor rijden, rechts van geparkeerde wagens, over de (denkbeeldige) middenlijn van de weg. Ik had gelukkig wel de reflex om te stoppen.
Vele mode-ontwerpers zullen zich wellicht de (weinige) haren uit het hoofd rukken als ze voetballers op het veld zien rondlopen. Daarnaast, haast geen probleem: Bikkembergs, Louis Vitton, de nieuwste zonnebril van ik weet niet welk merk; de (zogenaamde top)speler kent zijn weg wel. Maar op de grasmat??????
Akkoord, aan de clubkleuren kan een voetballer weinig veranderen. Bij Anderlecht speel je in paars-wit, bij Club Brugge is blauw-zwart de toon, Standard is rood en wit, Charleroi wit en zwart gestreept. En ga zo maar door. Toch voor de thuismatchen. Op verplaatsing? Oesje, dan hebben de clubdirigenten een rare droom gehad, vrees ik. Vorig seizoen Anderlecht-uit in het roze (al gaf men het een propere naam 'Wonder Bloom'): een succes in de fanshop naar verluidt, maar in het voetbalstadion voor de tegenpartij al rap: jeanettekleur, met alle geroep dat daaruit voortvloeit. Dit seizoen: fluogeel. Club Brugge: oranje - zo ver ik weet speelt er slechts één Nederlander (vast in de basis) bij blauw-zwart. Ik weet nog in mijn jeugdjaren: het Limburgse Hoeselt SK in tweede en derde klasse: clubkleuren oranje (shirt) en groen (broek), een combinatie in de kousen - alle mode-ontwerpers zijn nu aan het braken, vrees ik. Om maar te zeggen: voetbal en mode(kleuren) het gaat volgens mij niet samen.
Maar de laatste jaren is er nog een ander fenomeen te zien op de groene grasmat: de voetbalschoenen, of beter: de kleur daarvan. Ik heb in mijn jeugd een paar jaar rondgelopen op een (patatten)veld, met zwarte schoenen en dito veters (soms waren ze eventjes wit). Maar heden ten dage? Ik denk dat zwart een uitzondering op de regel is geworden (enkele weken terug toonde men in Studio Voetbal op NPO - zo heet de Nederlandse openbare televisie tegenwoordig - nog een speler (de naam ontglipt me) met ZWARTE voetbalschoenen en ook daar niets dan verbaasde reacties). Dinsdagavond - Man U-Club Brugge: schoenen in alle kleuren van de regenboog. En het - voor mij toch - opvallendst: Bruggeling Diaby. Blauw shirt, zwarte broek, donkere kousen en dan: fluoroze schoenen. Kan het feller vloeken??????
Een tip voor alle fanshops van de (grote) clubs ter wereld: kies een kleur van schoen dat past met de rest van de uitrusting (het merk kan de speler eventueel nog zelf kiezen als dat contractueel mag), verplicht je spelers daarmee te voetballen - je kan je thuis- en uitplunje nog aanpassen ook - en de kassa zal rinkelen. Een procentje doorstorten voor het idee mag altijd.
Deze middag gezien en ik ben nog een beetje kwaad. Ook al laat de winkelketen (Colruyt) je het winkelkarretje - niet de beste karretjes ter wereld, maar kom - gratis gebruiken (je moet geen jeton of geld in een gleuf steken), heb dan toch de beleefdheid om dat karretje in de voorziene 'parkeerruimte' (terug) te zetten. Is dat nu zo een extra inspanning? Ruw geschat: geen vijftig meter enkel. En het was droog. Wat als zo een achtergelaten karretje begint te schuiven/glijden en tegen een auto terechtkomt? Als het jouw auto zou zijn, je zou er niet mee kunnen lachen. Wel mevrouw/meneer ik ook niet. Dus in de toekomst: een klein beetje extra moeite en het karretje op zijn plaatszetten aub. De collega-winkelaars zullen u dankbaar zijn (en het Colruytpersoneel ook denk ik).
Vandaag laatste voorronde Champions League. Club Brugge moet op Old Trafford proberen een goede uitgangspositie te verwerven voor de terugmatch van volgende week woensdag. Man United, dat wordt gene cadeau voor blauw-zwart. Maar ik hoop dat alle Belgische voetballiefhebbers vanavond (en ook bij de terugmatch) duimen voor de mannen van Michel Preud'homme. Vergeet voor even de clubgevoelens van de normale competitie - ik doe dat ook - en hoop met zijn allen dat we naast kampioen AA Gent nog een tweede Belgische ploeg in de echte Champions League krijgen. Het kan 'ons' voetbal alleen maar ten goede komen.
Goeie speler die Mbark Boussoufa, won niet voor niets twee keer de Gouden Schoen in België. 31 is hij intussen en ik denk niet dat hij veel van zijn voetbalkwaliteiten zal ingeboet hebben.
Maar is hij nog nuttig voor Anderlecht op dit moment? Ervaring zat, dat zeker. Technisch sterk, geen twijfel. De patron die paars-wit nodig heeft? Ik betwijfel het. Op dit ogenblik loopt er in het Astridpark talent genoeg rond volgens mij, alleen pakt 'de mayonaise' (nog) niet. Gaat Boussoufa dat oplossen? En wie moet er dan uit de ploeg? Talenten als Praet of Tielemans - die, toegegeven, er ook niet altijd staan? Defour - niet in goede doen, maar Mbark is ook niet bekend om zijn verdedigende kwaliteiten hé.
Als Boussoufa toch tekent bij Anderlecht, hebben de fans een publiekslieveling terug. Het puzzelwerk is dan voor Hasi, zal men in de bestuurskamer denken. Want een Boussoufa, die zet je ook niet op de bank hé.
Bereid jullie voor op een herfst en winter vol rampspoed. Wetenschappers waarschuwen voor de ergste 'El Nino' ooit. El Nino is een weerfenomeen in de Stille Oceaan, dat voor droogte aan de ene kant (Australië, Nieuw-Zeeland en omgeving) en watersnood aan de andere (Zuid-Amerika) kan zorgen. Zelf gaan we er niet veel last van ondervinden, hoogstens wat beelden in de diverse nieuwsuitzendingen en een berichtje (met rampfoto's) in de kranten. Tenzij er dichter bij huis iets gebeurt natuurlijk, dan zal dit alles slechts een voetnoot zijn.
Frustraties van mij afschrijven, mijn mening over actuele gebeurtenissen, of gewoon een ideetje lanceren. Dat ga ik op deze blog doen. U bent het met me eens of niet, dat zal ik dan eventueel wel lezen.