Ik ben de eerste om toe te geven dat er aan het Belgische wegennet - dat er slecht aan toe is, op sommige plaatsen is het echt erbarmelijk - moet gewerkt worden, maar ik vraag me af of dat toch niet beter gecoördineerd kan worden. In Aalst is men er momenteel echt een potje van aan het maken.
Een kleine opsomming, met het risico dat ik nog een of andere werf vergeet: werken Denderbrug Erembodegem nog tot half september (hopelijk dan gedaan), Moorselbaan en Binnenstraat lopen tijdelijk 'dood', grote (voorbereidings)werken voor de ondertunneling van de Gentsesteenweg, Sieseghemlaan en Boudewijnlaan (meer dan 3 jaar !!!!!). En dan nu, klap op de vuurpijl, vanaf 7 september tot eind november nog eens werken aan de N45, tussen rotondes Haring en Albatros. Voor wie niet zo bekend is met de regio: deze laatste werf en die op de Sieseghemlaan zijn de invalswegen als je van de autosnelweg E40 komt.
Ik herhaal het, wegenwerken moeten gebeuren, zijn absoluut noodzakelijk. Maar kan er nu echt niet beter overlegd worden tussen de verschillende betrokken instanties? Het verkeer in Aalst ligt nu al dagelijks in de knoop, met lang aanschuiven aan elk mogelijk verkeerslicht. (Trouwens, kunnen die ook niet beter op elkaar afgesteld worden, een groene golf?) Waren er nu voldoende randparkings met een degelijk openbaar (stads)vervoer, dan zou het misschien allemaal minder erg zijn. Maar we zijn dus in Aalst hé....
Ik hou mijn hart vast voor de start van het nieuwe schooljaar, volgende week. Mensen die hun kinderen met de auto naar school willen brengen - de meerderheid dus - houden dus best rekening met files, ook al begint men op de N45 pas een weekje later. Anderen die niet in Aalst moeten zijn om een of andere reden, blijven er best weg.
En dan duimen we met zijn allen dat er op de E40 tussen Brussel en Gent geen groot ongeval gebeurt, want dan is het alternatief..... Juist ja, langs Aalst.
|