Het was weer prijs de voorbije nacht (van woensdag 19 op donderdag 20/8/2015), nu op de Brusselse binnenring. En voor een goed begrip: ik scheer niet alle vrachtwagenchauffeurs over dezelfde kam. Maar toch moet er iets gebeuren, niet?
De laatste maanden lees/hoor je het te veel: ongeval op deze of gene autosnelweg, ring rond stad x of y: vrachtwagen reed in op file. Met wat 'geluk' enkel blikschade, helaas meestal met gewonden, of erger nog, doden. Zoals vorige nacht. De omstandigheden van dit laatste ongeval ken ik niet, maar ik weet wel dat ik steeds angstvallig in mijn achteruitkijkspiegel kijk als ik een file - of rood stoplicht - nader en een mastodont achter mij zie afkomen. 'Heeft hij het gezien?', 'Remt hij?', 'Kan ik nog weg?'. Kortom, als automobilist ben ik er nooit echt gerust op. En ik weet het, het gros van de vrachtwagenchauffeurs is attent, let op de weg en rijdt veilig. Maar helaas, er zijn er anderen.
Door de werkdruk? Te veel afleiding - schaf die cruisecontrole misschien af? En beste vrachtwagenchaffeur, ontken het maar niet: sommige collega's zitten te lezen, te chatten, zijn dvd's aan het bekijken, en noem maar op.... Ik zeg niet dat u dat doet, maar er zijn er. U kent ze ook. Voor mij mogen, nee moeten, die cowboys eruit. Ongeacht of ze Belg zijn of uit een voormalig Oost-Europees land komen. En die laatsten zijn wellicht nog het meest gevoelig voor de werkdruk en durven misschien nog vlugger de regels in verband met rusttijden en dergelijke aan de laars lappen. Voor mij kan men daar tegen niet streng genoeg optreden. Voor mijn en uw veiligheid op de weg.
Trouwens, het zijn niet alleen vrachtwagenchauffeurs die verkeersregels aan hun laars lappen, ook de gewone automobilist is niet zonder zonde. Dat maak ik ook dagelijks mee op 'gewone' wegen. Vandaag nog, gsm'en achter het stuur in een straat waar je door geschrankt parkeren moet 'slalommen': gewoon rechtdoor rijden, rechts van geparkeerde wagens, over de (denkbeeldige) middenlijn van de weg. Ik had gelukkig wel de reflex om te stoppen.
|