Foto

Welkom in Huldenberg


Foto
Zoeken in blog

De teksten op dit webblog zijn authentiek.  Mogen wij u dus daarop wijzen dat iedere overname van tekst een schriftelijke toelating vereist van de auteur.
De redactie.

N i e u w
  • De watermolen van Huldenberg
  • De kerk van Sint-Agatha-Rode
  • Historische doopvont in de OLV-kerk
  • Kapelletje schoolgebouw Elzasstraat
  • Ottenburg : de Tomme
  • O.-L.-Vrouw ten Pui
  • De Casino
  • De kapel Minet
  • Art déco in Loonbeek
  • De boogschuttersgilde
    Geschiedenis
  • Ontstaan van Huldenberg
  • Ontstaan van Loonbeek
  • Ontstaan van Neerijse
  • Ontstaan van St-Ag.-Rode
  • Ottenburg: magische Tomme
  • Koninklijke Filharmonie 1
  • Koninklijke Filharmonie 2
  • Ganspoel
  • De kerk van Sint-Agatha-Rode
  • De kerk van Loonbeek
    Foto
    Monumenten
  • OLV-kerk: vroege gotiek
  • OLV-kerk: Brabantse gotiek
  • De zonnewijzer
  • De pomp is honderd jaar
  • Loonbeek: het Blauwhof
  • Art deco in Loonbeek
  • 50 jaar gedenkenzuil Felix Sohie
  • Meisjesschool Loonbeek
  • Het monument
  • Kapelletjes
    Kunstpatrimonium OLV-kerk
  • Aanbidding der Wijzen
  • Aanbidding der herders
  • Bekering St-Hubertus
  • H. Rosalia gekroond
  • OLV tenhemelopneming
  • Jezus aan het Kruis
  • La Deposizione
  • De graflegging
  • Primaat van Petrus
  • De Heilige Familie en de kleine Johannes
    Kunstpatrimonium 2
  • De klokken van Huldenberg 1
  • De klokken van Huldenberg 2
  • De Mariaklok
  • De angelusklok
  • O.-L.-V. van den Elzas
  • De kapel Minet
  • Restauratie orgel Neerijse
  • Restauratie orgel Ottenburg
  • Kruisweg St-Niklaas Ottenburg 1
  • Kruisweg St-Niklaas Ottenburg 2
    Kunstpatrimonium 3
  • Zuidportaal en zijn beelden
  • Historische doopvont in de OLV-kerk
  • Kapelletjes
  • Kapelletjes 1
  • Kapelletjes 2
  • Kapelletjes 3
  • Kapelletjes 4
  • De Heilige Familie historiek
  • Inhuldiging van O.-L.-Vrouw van den Elzas
  • O.-L.-V. van den Elzas
  • Foto
    Monumenten: Keyhof
  • De kloosterkapel - 1
  • De kloosterkapel - 2
  • De kloosterkapel - 3
  • De kloosterkapel - 4
  • De kloosterkapel - 5
  • De kloosterkapel - 6
  • De kloosterkapel - 7
  • De kloosterkapel - 8
  • De boom van Jesse
  • De kruisweg
    Verdwenen erfgoed 1
  • De Stroobants hoeve
  • Pachthof Sneessens 1
  • Pachthof Sneessens 2
  • Pachthof Van Bruystegem
  • Het Hospice 1
  • Het Hospice 2
  • Het Hospice 3
  • De Mariakring 1
  • De Mariakring 2
  • De Mariakring 3
    Verdwenen erfgoed 2
  • Ter Meeren of Roodhof
  • Het Blauwhof - 1
  • Het Blauwhof - 2
  • Het Blauwhof - 3
  • Het Blauwhof - 4
  • Schuur v papiermolen 1
  • Schuur v papiermolen 2
  • Schoolgebouw Elzasstraat
  • De watermolen van Huldenberg
  • Koninklijk Vocaal Ensemble Sint-Cecilia
  • Historiek
  • Reglement van de zangers
  • Officieel document 'Koninklijke'
  • De Heilige Cecilia, wie was zij ?
  • Toponymie - 1
  • Straatnamen & betekenis
  • De Zesdagmaalstraat
  • De Korenheide
  • De Billande
  • De Hasselheide
  • De Elzasstraat
  • De Oliestraat
  • Wolfshaegen
  • Loswegstraat
  • Schaveistraat
    Toponymie - 2
  • De Kausdelle
  • Foto
    Bijnamen in Huldenberg
  • Het Gemeenteplein
  • De KVLV in 1958
    Bijnamen in Loonbeek
  • St-Jansbergsteenweg -1
  • De KVLV Deel 1
  • De KVLV deel 2
  • De KVLV deel 3
    Foto
    Bijnamen in Neerijse (1)
  • Foto
    Bijnamen in Ottenburg (1)
  • Foto
    Bijnamen in St-Agatha-Rode
  • Volkse wijsheden
  • Bamis, kermis in het dorp
  • Antonius met het varken
  • Antonius: weerspreuken gezegden
  • De boogschuttersgilde
  • De kribbe Gemeenteplein
  • De Huldenb. processie 1
  • De Huldenb. processie 2
  • De Huldenb. processie 3
  • De Huldenb. processie 4
  • St.-Rochusommeganck
    Verhalen
  • De Jonkvrouw en de kikkers
  • Voor een mot'cyclet
  • Het verhaal van de instrumenten
  • Den Bluts
  • Cafés en handelszaken
  • Cafés in St.-Agatha-Rode
  • Wolfshaegen: cafés & winkels
  • Winkels in St.-Ag.-Rode
  • Uit het dagboek van een pastoor
  • Liefdesverdriet
  • Den drapeau
  • Monsieur Dupont
  • Vergaderen
  • De broek van Juffrouw Linda
  • Kapsalon
  • Kerstvrede ?
  • Dialoog
  • Huisbezoek
  • Uit het dagboek van Mariette Vandenschrieck
  • Inleiding
  • D1 Mobilisatie 1
  • D2 Mobilisatie 2
  • D3 Oorlog breekt uit
  • D4 Op vlucht
  • D5 Op vlucht
  • D6 Oorlogsjaren
  • D7 Voedsel
  • d8 crash
  • Foto

    Lente: Vergeet-mij-nietje

    Natuur 1
  • Langs de IJse - De lente
  • De smeerwortel
  • De stinkende gouwe
  • Langs de IJse - De zomer
  • De klaproos
  • De moerasspirea
  • Langs de IJse - De herfst
  • Het boerenwormkruid
  • De vlier
  • Natuur 2
  • Het koninginnenkruid
  • De paardebloem
  • Het pijlkruid
  • De grote kattenstaart
  • De mispel
  • De hulst
  • De maretak
  • Het sneeuwklokje
  • De IJse in de winter
  • De merel
    Foto
    Natuur 3
  • De koolmees
  • De pimpelmees
  • De staartmees
  • De kuifmees
  • Het roodborstje
  • De groene specht
  • De zwaluw
  • De mus
  • De egel
  • De kalkoen
    Natuur 4
  • De meikever
  • De distelvlinder
  • Het wilgenroosje
  • De wesp
  • De sleedoorn
  • De klimop
  • De brandnetel
  • De dovenetel
  • Het koolwitje
  • De koninginnepage
    Natuur 5
  • De meerkoet
  • De waterhoen
  • Het fluitenkruid
  • De houtduif
  • De meidoorn
  • Brem
  • De robinia
  • De duizendblad
  • De madonnalelie
  • De vos
    Natuur 6
  • De Japanse kerselaar
  • De Boshyacint
  • De kerkuil
  • Het madeliefje
  • Natuurwandelingen 1
  • Rode Bos
  • Huldenberg: 't middenrif
  • Huldenberg: langs kleine weggetjes
  • Huldenberg: langs nieuwe weggetjes
  • Huldenberg: langs de velden
  • Naar het Westen
  • Bij de buren
  • Op 't dak van Huldenberg
  • Op't dak van Huldenberg2
  • De Kapelletjeswandeling
    Natuurwandelingen 2
  • Loonb.-Neerijse-Loonb.
  • Weg en zo terug thuis
  • Huld.-Terlaenen-Huld.
  • De stoomtram
  • Dichtbij wandelen
  • Huldenberg: bergop bergaf
  • Taal
  • De sjup in de sjeu (1)
  • De sjup in de sjeu (2)
  • Gebouwen
  • Het oud gemeentehuis van St.-Ag.-Rode
  • Het nieuw kasteel van St.-Ag.Rode
  • Allerlei
  • KVLV Loonbeek naar Luik
  • In het Nieuwsblad
  • Pastoor Bertmans, 30 jaar in Huldenberg
  • Huwelijk Graaf Rodolphe
  • Loflied voor F. Sohie
  • Schapen door Huldenberg
  • Schapen verlaten Huldenberg
  • Huwelijksverjaardag platina
  • Sofie Van Binnebeek, Laureate beurs
  • Winter in Huldenberg

    Magische Tomme
    Tulpvormige aarden potten

    Foto
    Langs de IJse
    Herfst

    Kardinaalsmuts
    Haagwinde
    Reuzenpaardenstaart
    Foto
    Foto
    Foto

    Langs de IJse
    Zomer

    - reuzenbalsemien
    - moerasspirea
    - kattenstaart
    - wikke
    - wilgenroosje
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Langs de IJse
    Lente
    - Smeerwortel
    - Look-zonder-look
    - Fluitenkruid
    - Witte dovenetel
    - Hondsdraf
    - Vergeet-mij-nietje

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Nest van koolmees

    Foto
    Foto
    HULDENBERG
    Vroeger en nu
    10-02-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reglement van de zangers

    Reglement voor de zangers (1869)

    Artikel 1

    Alle zanger zal ten allen tijde gehouden zijn stil en godsvruchtig op de hoogzaal te wezen ; niet spreken zonder noodzakelijkheid, behulpzaam zijn in den zang, ten zij wettige redens hem daarvan ontslagen, en geene de minste ongeschiktheid bijbrengen op straf van 20 centimen boet.

    Artikel 2

    De eene zanger zal niet meer gezag mogen hebben dan de andere ; zij zullen allen staan onder het gezag van den koster, en deze onder dit van den Pastoor.  De zangers zullen elkander niet mogen verachten noch schelden, aangaande den zang of in het bijwonen der lessen ,  op straf van 50 centimen boet.

    Artikel 3

    Als er een der zangers komt te overlijden, zullen zijne medegezellen gehouden zijn, den lijkdienst en de uitvaart van den aflijvigen bij te woonen, om ze te helpen zingen, op straf van 60 centimen boet.

    De diensten voor den overledenen gedaan zijnde, zullen de zangers gehouden zijn, uit de algemeene beurs een plegtige hoogmis te doen celebreren tot lafenis der ziel, waarin al de zangers moeten tegenwoordig zijn, op straf van 60 centimen boet.

    Artikel 4

    Op al de zon- en heiligdagen des jaars zullen al de aangenomene zangers de hoogmisse helpen zingen, en eens aan den boetmeester of aan zijnen plaatsvervanger 4 cent. betalen. Die buiten ziekte afwezig is, zal 2 cent. Boet betalen.  Die twee achtereenvolgende reizen afwezig blijft, betaald 8 cent. voor de twee dagen en 8 cent. voor de boeten.

    Voor de derde maal geeft men 12 cent. Voor de drij dagen, van boeten 16 cent., te samen 28 cent.

    Voor de vierden keer betaald men 16 cent. Voor de vier dagen, van boeten 32 cent., te samen 48 cent.

    Voor meer actereenvolgende reizen verhogen de boeten van 30 centimen zonder de 4 cent. des daags.

    Artikel 5

    Alle de eerste zondagen der maand en op de andere, wanneer er processie gedaan wordt, zal elke zanger verplicht zijn in dezelve te zingen of met een flambeeuw te gaan, op straf van 4 centimen boet.

    Artikel 6

    Op de feestdagen van Kerstmis, Pascheen, Sinxen, H. Sacramentsdag, O.L.V. Hemelvaart, Kerkwijding, Allerheiligen, Gedurige Aanbidding, is elke zanger verplicht in de hoogmisse, de vespers en het Lof tegenwoordig te zijn, of 10 centimen boet te betalen, telkens dat men in eenen dezer diensten zal afwezig zijn.

    Artikel 7

    Alwie op de zon- en heiligdagen in d’hoogmisse niet tegenwoordig is, als de eerste Kyrie eleison gezongen wordt, zal boet betalen, als of hij er iet geweest ware.

    Artikel 8

    Op den feestdag der H. Cecilia zal men moeten laten celebreren eene solemnele hoogmis, waarin de zanger moeten aanwezig zijn, op straf van 60 centimen boet.  Tegen dien dag zullen de Pastoor, de twee boetmeesters en de koster bijeen komen om met elkander te overleggen in welken huize en oe men het noenmaal zal doen opdisschen.  Op  dit feest zal niets toegelaten zijn hetgeen de zeden, de inwendige of openbare orde, kan stooren.  Na het avondmaal maakt de boetmeester rekening van ’t verteerd ; er wordt ook als dan, door de overheid, een boetmeester en onderboetmeester aangesteld.

    Artikel 9

    Alle zanger zal naar geliefte van het gezelschap mogen scheiden, en zal ook door den Pastoor kunnen afgezet worden, indien hij zal weigeren aan het tegenwoordig reglement te voldoen of zich, op eene andere wijze, van het gezelschap onweerdig gemaakt hebben, en in geen geval zal hij iets terug te eischen hebben van de gedane giften of boet.

    Artikel 10

    Aangezien Mr. Pastoor, volgens het decreet van 1809, de zangers noemt en de politie heeft ind e kerk, is het in het vervolg aan niemand toegelaten, zelfs met te betalen, zich op de hoogzaal te begeven, als :

    1° Aan de Heeren kerkmeesters ,

    2° Aan de zangers en de leden der zangvereeniging van de H. Cecilia ;

    3° Aan eenige andere aangewezene persoonen ; mits te betalen, in elken dienst, tien centimen . Zij zijn gehouden zich aldaar op hunne aangewezene plaats, stil en godvruchtig te gedragen, zonder er de minste ongeschiktheid bij te brengen.

    Gezien en goedgekeurd door den Pastoor,

    En na voorlezing, door de zangers aangenomen

     

    Den 28 November 1869

    Voor gelijkvormig afschrift

    Felix De Raeymaeker

    (Koster)


    Categorie:Koninklijk Vocaal Ensemble Sint-Cecilia
    >> Reageer (0)
    09-02-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Officieel document 'Koninklijke'
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hierbij een kopie van het officiële document "Koninklijk Vocaal Ensemble".  Het hangt in de viering van de O.-L.-Vrouwekerk van Huldenberg, de thuisbasis van het ensemble. Klik op het document om het te vergroten.


    Categorie:Koninklijk Vocaal Ensemble Sint-Cecilia
    >> Reageer (0)
    08-02-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Heilige Cecilia, wie was zij ?

    Sint-Caecilia of Cecilia van Rome : feestdag 22 november.

     

    De Heilige Cecilia van Rome. – Petrus Bandenkerk, Rotterdam (Foto internet)

    Over Sint-Cecilia zijn er heel wat verhalen.  Zij was in de middeleeuwen zeer populair.  Daardoor is het nu moeilijk om waarheid en legende uit elkaar te houden.

    Ze is in een christenfamilie opgegroeid en had zich voorgenomen maagd te blijven, een belofte die zij gedaan had in de stilte van haar gebed.  Dit was een teken van haar geloof en op die manier kon zij getuigen van haar liefde tot Christus.

    Naar de gewoonte van die tijd hadden haar ouders, zonder op de hoogte te zijn van haar bedoelingen, een huwelijk gearrangeerd met een rijk en aantrekkelijk man, Valerianus genoemd.  Cecilia maakte haar vrome voornemen aan haar toekomstige echtgenoot kenbaar en fluisterde hem in het oor dat zij had besloten maagd te blijven voor Christus.  Zij overtuigde Valerianus zich te laten dopen ; ook zijn broer Tuburtius wist zij te overhalen.  De legende vertelt dat “zij tijdens de huwelijksscène op muziek van het orgel een hymne zong in haar hart voor haar enige Heer”. 

    Kort daarna stierven de twee broers de marteldood.  Cecilia verdeelde hun goederen onder de armen.  Het ongenoegen van de belastingdienst maakte dat zij, ook omdat zij voor haar huis het christendom predikte, gearresteerd werd en veroordeeld tot de dood met de bijl.  De beulen probeerden haar met kokend water te doden ; toen dat niet lukte werd zij onthoofd. Een andere legende zegt dat zij tijdens de marteldood een hemelse muziek hoorde.  Deze omstandigheden maakten dat zij het patroonschap over zangers, fanfares, musici en instrumentenbouwers verwierf.

    Ze wordt afgebeeld met een orgeltje of met andere muziekinstrumenten, soms met een boek of een palm die symbool staat voor de overwinnaars.

    Zij is vooral de patrones van de kerkmuziek. Ontelbaar zijn koren, en  muziekverenigingen die haar naam dragen. Ook in Huldenberg hebben het Koninklijke Vocaal Ensemble Sint-Cecilia dat teruggaat tot 1869 en op feestdagen de kerkelijke vieringen ondersteunt.

     

    Sint-Ceciliakoor Huldenberg 1994 – Herinneringsglas

     

    Standbeeld van Sint-Cecilia in de Cathedraal van Albi (Frankrijk) (Internet)


    Categorie:Koninklijk Vocaal Ensemble Sint-Cecilia
    >> Reageer (0)
    19-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kloosterkapel van het Keyhof 1

    De kloosterkapel van het Keyhof te Huldenberg.

     

    Honderd jaar geleden, in 1909, werd de huidige kloosterkapel van het Keyhof in gebruik genomen.  Wij grijpen deze unieke gelegenheid aan, om dit stijlvolle architecturale kunstwerk in het grootste gebouw van Huldenberg in de kijker te stellen.

     

    Het Keyhof en de aankomst van de zusters Annonciaden

     

    Voor 1870 waren de hoeve Keyhof en de bijhorende gronden in het bezit van de familie de Morassin de Ramoussin uit Ghlin in Henegouwen.   Rond 1870 kocht Auguste-Joseph d�Overschie de goederen.   Hij liet er, onderaan de hoeve, een kasteeltje bouwen dat bestemd was voor zijn zoon Charles-Emmanuel. 

                                  
                         Achter dit gebouw (daterend uit 1926) verschuilt zich het kasteeltje (foto archief Keyhof)

     

    Vanaf zijn geboorte was het duidelijk dat voor hem een mooie toekomst weggelegd was.  De zaken namen echter een andere wending; zijn leven kende een dramatisch einde: hij pleegde zelfmoord op 24 september 1877.   Na zijn dood bleef het kasteel onbewoond.


                                                    
                       Charles-Emmanuel d�Overschie (uit de collectie van Ren� d�Overschie � eigen foto)         

     

     

    In 1879 kwam het liberaal kabinet van Fr�re-Orban aan de macht.  De schoolwet van 1879 werd uitgevaardigd waarbij het godsdienstonderricht in de gemeentescholen geschrapt werd.

     

     

    De nieuwe regering had ook katholieke congregaties in het vizier.  Zo werden alle middelen gebruikt om de Annonciaden, die in Ranst gevestigd waren, uit hun klooster te zetten.

     

    Toen in 1880 Victor d�Overschie, die de goederen van zijn vader ge�rfd had, het kasteeltje ter beschikking stelde van Mgr. Deschamps, kardinaal-aartsbisschop van Mechelen, stelde deze laatste de congregatie voor om naar Huldenberg te verhuizen.  De zusters grepen deze kans met beide handen.

                                            

                                     Victor d�Overschie (uit de collectie van Ren� d�Overschie � eigen foto)

     

     

    In april 1881 werden in het Keyhof het moederhuis en het noviciaat van de Annonciaden gevestigd.  Kort daarna werden nieuwe gebouwen aan het kasteel toegevoegd, o.a. een verblijf voor de novicen.  De zusters openden er tevens een lagere school en een bewaarschool.

     

     

    De bouw van twee kapellen in minder dan 30 jaar tijd.

     

    Het landgoed bevatte tevens een huiskapel die duidelijk te klein was en die voor de kloostergemeenschap niet kon dienen.  Daarom werd kort na hun aankomst een andere kloosterkapel gebouwd op de plaats van de huidige kapel. 

     

     

    De congregatie groeide snel aan en het nieuwe bedehuis werd weldra te klein : er werden plannen gemaakt om een groter gebouw op te trekken met de hulp van architect Philips Van Boxmeer en aannemer Louis Resseler, beiden uit Mechelen.  Zodoende kon de nieuwe kapel in 1909 in gebruik worden genomen.  De kapel is toegewijd aan O.-L.-Vrouw van de Boodschap; dit is een duidelijk teken dat de congregatie nauw betrokken is bij de spiritualiteit van de Menswording. 

     

    �Gods Woord werd mens en leefde te midden van ons�.

    �Overweeg bovenal het mysterie van de menswording van Gods Woord.�

                                                                                           Johanna van Frankrijk

     

    Deze spiritualiteit is verwoord in de constituties.

     

    Annonciade zijn

    Is je laten raken

    Door het Mysterie van Gods Menswording,

    Open en ontvankelijk

    Voor de werking van Gods Geest om

    Zoals Maria

    Jezus tot leven te brengen in de wereld.

     

    Tracht daarom in te treden

    In de evangelische houding van Maria.

    Laat haar gelovige overgave je inspireren

    Om, altijd opnieuw, aandachtig te zijn

    Voor het roepen van God.

                                                                               Constituties p.12

    Jean-Pierre Van Binnebeek

     

    (Wordt vervolgd)

    Onze dank gaat naar de zusters Annonciaden van het Keyhof voor hun hartelijk onthaal, in het bijzonder eerwaarde zuster E. Brants voor het ter beschikkingstellen van de nodige documentatie.

    Dank tevens aan Valère Fransen voor de unieke foto�s en aan pastoor-deken Jaak Bertmans voor het herlezen van de teksten.

     

    Bronnen:

    Het archief van Keyhof te Huldenberg.  Verschillende documenten, o.a.

                    - de kapel, ruimte van spiritualiteit van menswording         

                    - Zusters annonciaden van Huldenberg

                    - Monumentendag 1996 � Kapel van Keyhof

    De getuigen van het verleden van Neerijse. 2005. Van Binnebeek � Hallet

    Schilderijen uit de collectie van Ren� d�Overschie

    Verschillende documenten van Internet, o.a. Benediktiner Erzabtei St. Martin zu Beuron im oberen Donautal
    Foto's Val�re Fransen, Keyhof, Jean-Pierre Van Binnebeek 


    >> Reageer (0)
    18-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kloosterkapel van het Keyhof 2

    De kloosterkapel van het Keyhof te Huldenberg - 2


    Honderd jaar geleden, in 1909, werd de huidige kloosterkapel van het Keyhof in gebruik genomen.  Wij grijpen deze unieke gelegenheid aan, om dit stijlvolle architecturale kunstwerk in het grootste gebouw van Huldenberg in de kijker te stellen.

    (Wenst u het eerste deel van dit artikel te lezen, dan gaat u best naar het menu onder 'Monumenten: Keyhof'.)


    Een eclectische kloosterkapel

     

    De tweede helft van de 19e en het begin van de 20e eeuw worden gekenmerkt door het actualiseren van vroegere stijlen, de zog. neostijlen.  Op kerkelijk gebied waren het neoromaans en de neogotiek aan de orde van de dag.  Men aarzelde ook niet om verschillende stijlen te mengen; het eclecticisme vierde hoogtij.  Ook kerken ontsnapten niet aan de nieuwe mode. 

     

     

    De kloosterkapel van Keyhof is een smeltkroes van verschillende bouwstijlen die niettemin een harmonisch geheel vormen.  Samen met het nieuwe kasteel van Sint-Agatha-Rode (dat toevallig ook in 1909 gebouwd werd) is de kapel het mooiste voorbeeld van de eclectische architectuur tijdens de eeuwwende in onze gemeente.

     

    De gotische structuur valt het meeste op. De pilaren zijn gotisch maar worden onderbroken door horizontale ornamenten en Korinthische kapitelen. Zij monden uit naar de zijbeuken toe in spitsbogen maar daar bevinden zich ook accolade-vormige tudorbogen.  De vensters zijn gotisch.

    Ook de altaren en de kruisweg hebben dezelfde stijl.

    Het gewelf daarentegen is een tonvormige rondboog.



                                               Eclecticisme in de kloosterkapel van het Keyhof te Huldenberg (eigen foto)

     

    Schenking

     

    De congregatie kreeg een financi�le schenking van mevrouw le Grelle, daarbij financierde deze dame nog het hoofdaltaar en de kruisweg.

                                     
                                                                                      (Foto V. Fransen)

    Het neogotische hoofdaltaar is gewijd aan O.-L.-Vrouw van de Boodschap.  Het wordt beheerst door het calvariekruis.

    Rechts merken we een retabel van de Boodschap van de engel Gabri�l en van de verloving van de H. Johanna (1464-1505).

     

    Zij huwde op jonge leeftijd met haar neef Lodewijk van Orl�ans (de latere Lodewijk XII). Het huwelijk werd ontbonden nadat haar man koning en zij koningin werden; Jeanne de Valois trok zich terug te Bourges en stichtte de orde van de Annonciaden.

     

    Links wordt de verschijning van Jezus aan Margaretha-Maria Alacoque (1647-1690) uitgebeeld. 

     

    Zij was een Frans religieuze, mystica en heilige.  Zij leed als kind aan kinderverlamming en zou daarvan op onverklaarbare wijze zijn genezen.  Zij zou in deze tijd reeds visioenen hebben gehad. In 1671 trad zij toe tot de Orde van Maria Visitatie.

     

    Bovenaan zijn de vier grote kerkvaders afgebeeld.  Van links naar rechts, H. Ambrosius met de mijter, H. Gregorius met de tiaar, H. Hi�ronimus met de kardinaalshoed en H. Augustinus met het vlammend hart.

    Onderaan vinden we de patroonheiligen van de familie le Grelle: H. Aleydis, H. Bathilda, H. Edmondus en H. Lydia.

           
                                                                                         (eigen foto)

     

    Het zijaltaar is toegewijd aan de H. Jozef en vertoont centraal een Mariabeeld en ernaast twee taferelen: de boodschap en de geboorte.

    We vinden er volgende tekst:

     Ave gratia plena Dominus tecum, et verbum caro factum est.  Mater Dei, ora pro nobis

     

     Wees gegroet vol van genade, de Heer is met u, en het woord is vlees geworden,  Moeder van God, bid voor ons

     

    In 1909 werd tevens de kruisweg in bas-reli�f uitgevoerd.  Men schrijft hem toe aan F. De Vriendt uit Lier.

     


                  

    (Wordt vervolgd)

    Jean-Pierre Van Binnebeek

    Onze dank gaat naar de zusters Annonciaden van het Keyhof voor hun hartelijk onthaal, in het bijzonder eerwaarde zuster E. Brants voor het ter beschikkingstellen van de nodige documentatie.

    Dank tevens aan Val�re Fransen voor de unieke foto�s en aan pastoor-deken Jaak Bertmans voor het herlezen van de tekst.

     

    Bronnen:

    Het archief van Keyhof te Huldenberg.  Verschillende documenten, o.a.

                    - de kapel, ruimte van spiritualiteit van menswording         

                    - Zusters annonciaden van Huldenberg

                    - Monumentendag 1996 � Kapel van Keyhof

    Van Binnebeek � Hallet. De getuigen van het verleden van Neerijse. Leuven 2005.

    Schilderijen uit de collectie van Ren� d�Overschie

    Verschillende documenten van Internet, o.a. Benediktiner Erzabtei St. Martin zu Beuron im oberen Donautal 


    >> Reageer (0)
    17-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kloosterkapel van het Keyhof 3

    De kloosterkapel van het Keyhof te Huldenberg - 3

     

    Honderd jaar geleden, in 1909, werd de huidige kloosterkapel van het Keyhof in gebruik genomen.  Wij grijpen deze unieke gelegenheid aan om dit stijlvolle architecturale kunstwerk in het grootste gebouw van Huldenberg in de kijker te stellen.

    (Wenst u de eerste delen van dit artikel te lezen, dan gaat u best naar het menu onder 'Monumenten: Keyhof'.)

    De glasramen

     

    De glasramen dateren uit de bouwperiode.  Zij zijn in neogotische stijl uitgevoerd en hebben hun eigen symboliek.

     

    In het hoogkoor, achter het hoofdaltaar, bemerken we driemaal twee hoge ramen waarboven nog drie rozetten prijken.  De hoge ramen refereren naar de mariale spiritualiteit van de orde.


                                   
    (eigen foto)

     

    Centraal worden het H.Hart van Jezus en van Maria uitgebeeld.

                               
                                                                          
    (foto V. Fransen)

     

     

    Links staan de H. Laurentius en Sint-Jozef afgebeeld.

     

    Sint-Laurentius is ��n van de patroonheiligen van de congregatie.  Hij wordt afgebeeld met in de rechter hand de martelaarspalm, in zijn linker hand een schrift en linksonder het rooster waarop hij werd verbrand. (Hij zou, volgens de legende, gezegd hebben dat hij op een gegeven ogenblik aan ��n kant gaar was en omgedraaid willen worden).  De heilige Laurentius wordt voorgesteld in een rode mantelpallium.

     

    Sint-Jozef draagt zoals altijd een baard en een lang blauw gewaad.  Hij wordt afgebeeld met zijn attributen: de timmermanszaag en de bloeiende lelietak.  Dit attribuut verwijst naar de zuiverheid maar ook naar de legende over de keuze van Maria: toen Maria niet wist met wie ze in het huwelijk moest treden, liet de hogepriester alle gegadigden hun wandelstok in een bak met nat zand steken; de stok van Jozef begon onmiddellijk te bloeien.

        
                                                              (foto V. Fransen)

     


     

    Rechts bevinden zich de H. Johanna en Sint-Franciscus van Assisi.

     

    De heilige Johanna is in blauw-groene kloosterkledij.  Zij omarmt met haar twee handen het kruis en met haar voet vertrapt zij de koninginnetroon.

     

    Sint-Franciscus van Assisi is ook een patroonheilige van de congregatie.  Hij draagt een donker bruin habijt, omgord met een koord met drie knopen: gelofte van armoede, kuisheid en gehoorzaamheid en een kap op de rug.  Tegen de borst drukt hij een kruis, op de rug van zijn handen zijn duidelijk de stigmata te zien.

     
                                                          (foto V. Fransen)

     

     

    De rozetten bovenaan verwijzen naar de eucharistie:

    (foto�s V. Fransen)


      
       Het lam Gods- het misoffer                    Het kruis- het kruisoffer            De pelikaan- de offerspijs

       Sicut agnus ad occisionem ductus          Omnia trahan ad me ipsum      Comedetis carnes et saturabimini


    In de zijbeuk rechts wordt in een dubbel glasraam de boodschap van de engel aan Maria uitgebeeld.

    De aartsengel Gabri�l, verkondiger van Gods besluiten, verschijnt gekleed in lange blauwe tunica, zoals het hoort een scepter in de hand, met onderaan de klassieke spreukband waarop staat: Ave Maria, gratia plena, Gegroet Maria, vol van genade.  Dit wordt de aanzet van het weesgegroet dat verder in de kerk kan gelezen worden:

     

    Dominus tecum: benedicta tu in muli�ribus,

    Et benedictus fructus ventris tui Jesus,

    Sancta Maria Mater Dei,

    Ora pro nobis peccatoribus, nunc et in hora mortis nostrae, Amen.

     

    Als tegenhanger merken we in de ramen van de linker zijde van de kerk de tekst van het Angelus :

     

    Angelus Domini nuntiavit Mariae

    Et concepit de Spiritu Sancto

    Ecce Ancilla Domini. Fiat mihi secundum verbum tuum

    Et verbum caro factum est . Et habitavit in nobis


    Maria wordt knielend, biddend voorgesteld met boven zich de duif (de Heilige Geest) en naast zich een bloeiende lelie.(foto V. Fransen)
     
             

     

    Verder in de zijkapel wordt onze aandacht gevestigd op de rozetten die boven de ramen prijken.

    Zij stellen de tien deugden van Maria voor, zoals zij in het evangelie staan.

     

    Links merken we:

     

    Een passiebloem (medelijden), een zonnebloem (gehoorzaamheid), een kroon-imperiaal (godsvrucht), een palmtak (geloof) en een purperen roos (geduld).

    Rechts in de kapel staan in de rozetten

     

    telkens een engel met lelie (reinheid), granaatbloem (armoede), tulp (liefde), violet (nederigheid), blauwe hyacint (voorzichtigheid).(foto�s V. Fransen)



                       


    (wordt vervolgd)

    Jean-Pierre Van Binnebeek

     

    Onze dank gaat naar de zusters Annonciaden van het Keyhof voor hun hartelijk onthaal, in het bijzonder eerwaarde zuster E. Brants voor het ter beschikkingstellen van de nodige documentatie.

    Dank tevens aan Val�re Fransen voor de unieke foto�s en aan pastoor-deken Jaak Bertmans voor het herlezen van de teksten.

     

    Bronnen:

    Het archief van Keyhof te Huldenberg.  Verschillende documenten, o.a.

                    - de kapel, ruimte van spiritualiteit van menswording         

                    - Zusters annonciaden van Huldenberg

                    - Monumentendag 1996 � Kapel van Keyhof

    JP. Van Binnebeek � R. Hallet. De getuigen van het verleden van Neerijse. Leuven 2005.

    J. Claes, A. Claes, K Vincke. Sanctus. Meer dan 500 heiligen herkennen. Davidsfonds. Leuven. 2004

    Schilderijen uit de collectie van Ren� d�Overschie

    Verschillende documenten van Internet, o.a. Benediktiner Erzabtei St. Martin zu Beuron im oberen Donautal   


    >> Reageer (0)
    16-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kloosterkapel van het Keyhof 4

    De kloosterkapel van het Keyhof te Huldenberg - 4

     

    Honderd jaar geleden, in 1909, werd de huidige kloosterkapel van het Keyhof in gebruik genomen.  Wij grijpen deze unieke gelegenheid aan om dit stijlvolle architecturale kunstwerk in het grootste gebouw van Huldenberg in de kijker te stellen.

    (Wenst u de eerste delen van dit artikel te lezen, dan gaat u best naar het menu onder 'Monumenten: Keyhof'.)

                                                                                                   Beuroner stijl

     

    Dankzij het herstel van een monastieke traditie kende de tweede helft van de 20ste eeuw een vernieuwing die gepaard ging met nieuwe buitenlandse invloeden. 

    Vanuit Solesmes werd in 1863 de benedictijnenabdij van Beuron in Zuid-Duitsland door schilder en beeldhouwer pater D. (Peter) Lenz gesticht en van hieruit werd de abdij van Maredsous gebouwd. Daaruit ontstond in 1899 in Leuven de abdij Keizersberg.


                                           
                            Pater Desiderius Lenz (1832-1928), stichter van de Beuroner Kunststijl.

                                                                                  (foto internet)

     

    Beuron is o.m. gekend omdat er in de bibliotheek van de Benedictijnenabdij 200 middeleeuwse gedichten en gezangen gevonden werden, die aanleiding gaven tot �Carmina Burana�, het kunstwerk van Carl Orff.  


    De �Beuroner Kunstschule� is in de geschiedenis van de christelijke kunst van de 19e eeuw van cruciaal belang. In 1868 riep Desiderius Lenz in zijn klooster een religieuze kunstschool in het leven; Deze school richtte zich tegen het individualisme van de religieuze kunst van die tijd en tevens tegen het schijnrealisme van sommige strekkingen.

     

    Hij geloofde, met de hulp van de esthetische geometrie, in een proportieleer, die gebaseerd was op het vastleggen van �goddelijke� geometrische wetten;   deze kunst was terug te vinden Egypte, bij de Grieken, de Byzantijnen en in de vroeg-christelijke kunst.  De godsdienstige motieven moesten, volgens hem, aanzetten tot aanbidding en gebed. Het beeld was symmetrisch opgebouwd en beperkt tot de essentie, met amper enig perspectief.

     

    Verder in de tijd verwaterde deze kennis.  Deze stijl werkte meer inspirerend dan vernieuwend. 

    Zijn idee�n schreef hij neer in het boek "Zur �sthetik der Beuroner Schule�.

     

                             

                            Esthetische geometrie in de Beuroner kunststijl  (bron internet)



    De Beuroner kunst manifesteerde zich vooral in de beeldhouw- en schilderkunst.

                
                           Mariabeeld, bijgenaamd �Maria mit der Kugel�, marmerkleurig geverfd gips,
                             naar ontwerp van D. Lenz (circa 1900-1925) (bron internet)

     

    Oscar Algoet (1862-1937)

     

    In 1921, twaalf jaar nadat het bedehuis in gebruik genomen was, werden in de kapel schilderingen aangebracht. Zij werden in Beuroniaanse stijl uitgevoerd. 

    De schildering van de kapel is ��n van de meest opvallende elementen die bijdraagt tot het eclectisch geheel van het bedehuis.

    Er is een beroep gedaan op Oscar Algoet, een neogotische schilder uit Leuven.  Oscar Algoet heeft op zijn actief de decoratie van zowel kerkelijke als burgerlijke gebouwen in en buiten Leuven. Hij was een kenner van de middeleeuwse kunst ; daarnaast ontwierp hij tal van interieurs in verschillende recentere stijlen.

     

    Vandaag is de kloosterkapel van Keyhof ��n van de enige plaatsen in Belgi� waar de Beuroner stijl in al zijn pracht te bewonderen valt.


    In het volgende deel worden tot in de details de schilderingen van de kapel besproken.

    (wordt vervolgd)

    Jean-Pierre Van Binnebeek

     

    Onze dank gaat naar de zusters Annonciaden van het Keyhof voor hun hartelijk onthaal, in het bijzonder eerwaarde zuster E. Brants voor het ter beschikkingstellen van de nodige documentatie.

    Dank tevens aan Val�re Fransen voor de unieke foto�s en aan pastoor-deken Jaak Bertmans voor het herlezen van de teksten.

     

    Bronnen:

    Het archief van Keyhof te Huldenberg.  Verschillende documenten, o.a.

                    - de kapel, ruimte van spiritualiteit van menswording         

                    - Zusters annonciaden van Huldenberg

                    - Monumentendag 1996 � Kapel van Keyhof

    JP. Van Binnebeek � R. Hallet. De getuigen van het verleden van Neerijse. Leuven 2005.

    J. Claes, A. Claes, K Vincke. Sanctus. Meer dan 500 heiligen herkennen. Davidsfonds. Leuven. 2004

    Schilderijen uit de collectie van Ren� d�Overschie

    Verschillende documenten van Internet, o.a. Benediktiner Erzabtei St. Martin zu Beuron im oberen Donautal 


    >> Reageer (0)
    15-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Kloosterkapel van het Keyhof 5

     

    De kloosterkapel van het Keyhof te Huldenberg - 5

     

    Honderd jaar geleden, in 1909, werd de huidige kloosterkapel van het Keyhof in gebruik genomen.  Wij grijpen deze unieke gelegenheid aan om dit stijlvolle architecturale kunstwerk in het grootste gebouw van Huldenberg in de kijker te stellen.

    (Wenst u de eerste delen van dit artikel te lezen, dan gaat u best naar het menu onder 'Monumenten: Keyhof'.)


    De beuroniaanse schildering


    Laten we de beuroniaanse schildering van dichterbij bekijken.

     

    We beginnen met het gewelf waar we verschillende medaillons ontwaren.  Boven het koor zijn de vier emblemen van de evangelisten afgebeeld : de engel, de os, de leeuw en de arend met de vier openingswoorden van hun evangelie:

                                           
                                                                                                                         
                         De arend (Johannes)                    
                         "In principio erat Verbum"                     
                         'In het begin was het woord�.                    
                                 (foto V. Fransen)

                              


                                                                                                                                                                           
                           De engel (Matthe�s)   
                           ï¿½Liber generationis�
                           'Het boek van de generatie'

                           Of �Geslachtslijst (van Jezus-Christus)

                                   (foto V. Fransen)

                               



                            De leeuw (Marcus) 
                            ï¿½Initium Evangelii�
                            Het begin van het Evangelie�
                             (foto V. Fransen)

                            



                                   De os (Lucas)
                                   "Quoniam quidem multi"
                                    'Reeds velen hebben getracht'
                                         (foto V. Fransen)

                                  


    (wordt vervolgd)

    Jean-Pierre Van Binnebeek

     

    Onze dank gaat naar de zusters Annonciaden van het Keyhof voor hun hartelijk onthaal, in het bijzonder eerwaarde zuster E. Brants voor het ter beschikkingstellen van de nodige documentatie.

    Dank tevens aan Val�re Fransen voor de unieke foto�s en aan pastoor-deken Jaak Bertmans voor het herlezen van de teksten.

     

    Bronnen:

    Het archief van Keyhof te Huldenberg.  Verschillende documenten, o.a.

                    - de kapel, ruimte van spiritualiteit van menswording         

                    - Zusters annonciaden van Huldenberg

                    - Monumentendag 1996 � Kapel van Keyhof

    JP. Van Binnebeek � R. Hallet. De getuigen van het verleden van Neerijse. Leuven 2005.

    J. Claes, A. Claes, K Vincke. Sanctus. Meer dan 500 heiligen herkennen. Davidsfonds. Leuven. 2004

    Schilderijen uit de collectie van Ren� d�Overschie

    Verschillende documenten van Internet, o.a. Benediktiner Erzabtei St. Martin zu Beuron im oberen Donautal


    >> Reageer (0)
    14-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kloosterkapel van Keyhof 6

    De kloosterkapel van het Keyhof te Huldenberg - 6

     

    Honderd jaar geleden, in 1909, werd de huidige kloosterkapel van het Keyhof in gebruik genomen.  Wij grijpen deze unieke gelegenheid aan om dit stijlvolle architecturale kunstwerk in het grootste gebouw van Huldenberg in de kijker te stellen.
    (Wenst u de eerste delen van dit artikel te lezen, dan gaat u best naar het menu onder 'Monumenten: Keyhof'.)

                                                                                   De Beuroner stijl (vervolg)

    Boven het middenschip nemen we de beeldnamen voor Maria waar.  Deze beeldnamen zijn aanroepingen uit de litanie van O.-L.-Vrouw.  Links zien we volgende afbeeldingen:


    Rosa Mystica

    De mystieke roos

             

    Porta coeli
    De deur des hemels


             

    Oliva Specio
    De enigmooie olijf


             

    Domus aurea
    Het gulden huis

             

    Sicut Lilium
    Een lelie gelijk

             

    Fons aquarium
    Bron van water


             

    Cantate Dominum
    Zingt de Heer

             

    (wordt vervolgd)

     

    Jean-Pierre Van Binnebeek

     

    Onze dank gaat naar de zusters Annonciaden van het Keyhof voor hun hartelijk onthaal, in het bijzonder eerwaarde zuster E. Brants voor het ter beschikkingstellen van de nodige documentatie.

    Dank tevens aan Val�re Fransen voor de unieke foto�s en aan pastoor-deken Jaak Bertmans voor het herlezen van de teksten.

     

    Bronnen:

    Het archief van Keyhof te Huldenberg.  Verschillende documenten, o.a.

                    - de kapel, ruimte van spiritualiteit van menswording         

                    - Zuster annonciaden van Huldenberg

                    - Monumentendag 1996 � Kapel van Keyhof

    JP. Van Binnebeek � R. Hallet. De getuigen van het verleden van Neerijse. Leuven 2005.

    J. Claes, A. Claes, K Vincke. Sanctus. Meer dan 500 heiligen herkennen. Davidsfonds. Leuven. 2004

    Schilderijen uit de collectie van Ren� d�Overschie

    Verschillende documenten van Internet, o.a. Benediktiner Erzabtei St. Martin zu Beuron im oberen Donautal 

     


    >> Reageer (0)
    13-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Kloosterkapel van Keyhof 7

    De kloosterkapel van het Keyhof te Huldenberg - 7 

    Honderd jaar geleden, in 1909, werd de huidige kloosterkapel van het Keyhof in gebruik genomen.  Wij grijpen deze unieke gelegenheid aan om dit stijlvolle architecturale kunstwerk in het grootste gebouw van Huldenberg in de kijker te stellen.
    (Wenst u de eerste delen van dit artikel te lezen, dan gaat u best naar het menu onder 'Monumenten: Keyhof')
                                               
                                                                                                                                                                 De Beuroner stijl (vervolg)

    Boven het middenschip nemen we de beeldnamen voor Maria waar.  Deze beeldnamen zijn aanroepingen uit de litanie van O.-L.-Vrouw.  Rechts zien we:

     

    MR

    Maria Koningin


           

    Tiga Jesse
    Twijg van Jesse

           

    Stella Matutina

    De morgenster

           

    Cedrus exaltata

    De verheven ceder



           

    Turris Davidica

    De toren van David



           

    Electa ut Sol

    Uitverkoren als de zon



           

    In chordis et organo

    met snarensspel en orgel



           

    (wordt vervolgd)

     

    Jean-Pierre Van Binnebeek

     

    Onze dank gaat naar de zusters Annonciaden van het Keyhof voor hun hartelijk onthaal, in het bijzonder eerwaarde zuster E. Brants voor het ter beschikkingstellen van de nodige documentatie.

    Dank tevens aan Val�re Fransen voor de unieke foto�s en aan pastoor-deken Jaak Bertmans voor het herlezen van de teksten.

     

    Bronnen:

    Het archief van Keyhof te Huldenberg.  Verschillende documenten, o.a.

                    - de kapel, ruimte van spiritualiteit van menswording         

                    - Zuster annonciaden van Huldenberg

                    - Monumentendag 1996 � Kapel van Keyhof

    JP. Van Binnebeek � R. Hallet. De getuigen van het verleden van Neerijse. Leuven 2005.

    J. Claes, A. Claes, K Vincke. Sanctus. Meer dan 500 heiligen herkennen. Davidsfonds. Leuven. 2004

    Schilderijen uit de collectie van Ren� d�Overschie

    Verschillende documenten van Internet, o.a. Benediktiner Erzabtei St. Martin zu Beuron im oberen Donautal 


    >> Reageer (0)
    12-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kloosterkapel van Keyhof 8

    De kloosterkapel van het Keyhof te Huldenberg - 8

     

    Honderd jaar geleden, in 1909, werd de huidige kloosterkapel van het Keyhof in gebruik genomen.  Wij grijpen deze unieke gelegenheid aan om dit stijlvolle architecturale kunstwerk in het grootste gebouw van Huldenberg in de kijker te stellen.



    De boom van Jesse

     

    We zetten onze zoektocht verder, meer bepaald op de muren van de kapel die met schilderingen uit dezelfde periode als die op het gewelf bedekt zijn.

                 


    E�n van de opvallendste schilderingen is de boom van Jesse ; hij bevindt zich vooraan links in de kapel en is een bijbelse benaming voor de nakomelingen van (de Hebreeuwse naam) Isa� (vertaald in het Grieks en het Latijn als Jesse).

    De boom verbeeldt de geschiedenis van het volk waaruit Jezus is geboren.  Uit zijn wortels ontspringt de boom met op zijn takken de twaalf koningen van Juda als volgt weergegeven:  David,  Salomon, Asa, Roboam, Josaphet, Joas, Osias, Joathan, Manasse, Ezechias, Josias en Joachas.  De top van de boom wordt gevormd door Maria.  In Jesaja 11,1 staat: "Een twijg ontspruit aan de stronk van Isa� (Jesse), een telg ontbloeit aan zijn wortels�.



    Verder ontdekken we als schildering:

     

    - symbolen van de eucharistie omringd door druivelaars: de kelk met hostie en het Christogram (koor);

     

    - de werktuigen van het lijden: trektang en hamer, geselkolom en roede, kruis met spons en speer, doornenkroon, drie nagels, omkranst met gestileerde passiebloemen (schip);

     

    - Maria�s naam (SM) en de koninginnekroon, omkranst met Franse lelies, die verwijzen naar de H. Johanna.




     

    In september 1923 heeft kardinaal Mercier de kapel tot kerk geconsacreerd.

                                           


    Jean-Pierre Van Binnebeek

     

    Onze dank gaat naar de zusters Annonciaden van het Keyhof voor hun hartelijk onthaal, in het bijzonder eerwaarde zuster E. Brants voor het ter beschikkingstellen van de nodige documentatie.

    Dank tevens aan Val�re Fransen voor de unieke foto�s en aan pastoor-deken Jaak Bertmans voor het herlezen van de teksten.

     

    Bronnen:

    Het archief van Keyhof te Huldenberg.  Verschillende documenten, o.a.

                    - de kapel, ruimte van spiritualiteit van menswording         

                    - Zusters annonciaden van Huldenberg

                    - Monumentendag 1996 � Kapel van Keyhof

    JP. Van Binnebeek � R. Hallet. De getuigen van het verleden van Neerijse. Leuven 2005.

    J. Claes, A. Claes, K Vincke. Sanctus. Meer dan 500 heiligen herkennen. Davidsfonds. Leuven. 2004

    Schilderijen uit de collectie van Ren� d�Overschie

    Verschillende documenten van Internet, o.a. Benediktiner Erzabtei St. Martin zu Beuron im oberen Donautal 


    >> Reageer (0)
    02-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kruisweg Keyhof

    De kruisweg in de kloosterkapel van Keyhof te Huldenberg
    Huldenbergs patrimonium

    De kruisweg in de kloosterkapel van Keyhof is wellicht de meest indrukwekkendste van de gemeente.
    Hij werd geplaatst in 1909, het jaar waarop de kapel het daglicht zag.

    De kruisweg, uitgevoerd in bas-reli�f, is waarschijnlijk van beeldhouwer Frans de Vriendt (Lier 1829 - Borgerhout 1919).  Hij is dus van dezelfde beeldhouwer als die van de O.L.Vrouwkerk van Alsemberg, geplaatst op 3 november 1878.




     
    Kruisweg in de O.L.Vrouwkerk te Alsemberg.  F. de Vriendt wordt afgebeeld in statie 7, 13 en 14.  Hierboven statie 13.

    Hieronder de kruisweg van de kloosterkapel van Keyhof in Huldenberg.
    Info Zr Denise Van Deuren
    foto's Val�re Fransen & Jean-Pierre Van Binnebeek




























    >> Reageer (0)
    01-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De boom van Jesse
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    In de kloosterkapel van Keyhof staat een mooie 'Boom van Jesse' afgebeeld.  Hieronder een toelichting rond de betekenis van deze boom.



    De �boom van Jesse�

     



    De voorstelling van de (�stam-�)boom van Jesse gaat terug op de grote profeet Jesaja. Hij hanteert als eerste voor de ouderlijke band tussen Isa� en David de aan de plantkunde ontleende beeldspraak van de afstamming (11,1-2): �Een twijg ontspruit aan de stronk van Isa�, een telg ontbloeit aan zijn wortel. De geest van Jahweh rust op hem, een geest van ��.

     

    Volgens de geslachtslijst van Jezus bij  Matte�s en Lucas is Isa� de stamvader van de heilige Jozef, de wettelijke vader van Jezus. Beide evangelisten geven in de aanvang van hun evangelie een om aan te geven dat Jezus wel degelijk de langverwachte Messias is, door God beloofd aan Zijn volk.

    Vermits Jezus op de allereerste plaats gezien moet worden als de (unieke) Zoon van God, waarbij dan het (maagdelijke) moederschap van Maria betrokken wordt, wordt deze stamboom (van Jozef) al zeer snel toegepast op zijn echtgenote Maria!

     

    Deze genealogische lijst wordt dan ook meestal voorgesteld als stamboom van Jezus/Maria en staat populair bekend als �De boom van Jesse� [(D) die Wurzel Jesse]. De �boom van Jesse� is de symbolische stamboom van Christus. Uit Jesse, vader van koning David, groeit de geslachtsboom der koningen van Juda op, met bovenaan de twijg die Maria is en de bloem die Jezus is.

      

    Voorstellingswijze van de stamboom


    * �Jesse� - ligt of zit onderaan de boom te slapen.

          - uit zijn zijde groeit een boomstam of �rank. Bijzondere betekenis: Isa� slaapt zoals

    Adam sliep wanneer Eva uit ��n van zijn ribben gevormd werd. Aldus betreft het hier typologisch een voorafbeelding van de Stichting van de Kerk, die gebeurde toen Jezus op het kruis stierf, waarbij Hij de Geest gaf en waarbij water en bloed uit Zijn zijde vloeide.


    * Boom: - aantal stengels: ofwel ��n rank die opwaarts uitloopt op Maria en Kind

                                   ofwel twee ranken die zijdelings oplopen en zich dan terug verbinden

                                      in de figuur van Maria met Kind.


    * generatiefiguren
    : In de takken van de stamboom staan en/of profeten, koningen of sibyllen;

                                     heel af en toe hoort ook Virgilius erbij.

    * Het aantal generaties, al dan niet elkaar opeenvolgend, is zeer gevarieerd:

    - Het aantal van (3 x 14=) 42 generaties dat Matte�s aangeeft tussen Jesse en Jezus, is te groot om monumentaal weer te geven.

    - Meestal bedraagt hun aantal 12, zeker bij een tweedeling van de boom (6 op elke tak). Wanneer het 12 koningen betreft worden zij in verband gebracht met de 12 apostelen �de steunpijlers van de Kerk� (typologisch).

     - Soms blijft het aantal beperkt tot 2.

    Rudi Mannaerts - Toerismepastoraal Antwerpen


    >> Reageer (0)
    31-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De watermolen van Huldenberg

    DE WATERMOLEN VAN HULDENBERG

    Het gebouw is het oudste woonhuis van de gemeente.  Het heeft door de eeuwen heen heel wat meegemaakt.  Het dankt zijn bouw in 1615, tijdens de godsdienstoorlogen, aan het bestand van 1610 tot 1622, dat door aartshertogin Isabella afgesproken werd.

    Postkaart en foto uit eigen archief.  Op de gevel staat A 161Y, anno 1615. De Y, Romeins cijfer dat voor 5 staat, is in 1834 tijdens een restauratie aangebracht.(eigen foto).

    In de Middeleeuwen

    Op de plaats waar nu de watermolen staat, stond reeds in de 14e eeuw een gebouw dat als 'Coerenmolen' (korenmolen) beschreven stond.  Dit kunnen we lezen in het Leenboek van de Heren van Brabant uit het jaar 1374.  Jan van Huldenberg bezat het heerschap over de heerlijkheid Huldenberg met alle rechten en toebehoren waaronder de molen. De hertogen van Brabant hadden hun vazallen, de heren van Huldenberg, de heerlijkheid geschonken en hadden voor hen een burcht aan de IJse en een prestigekerk op de 'Huldenberg' vanaf 1251 laten bouwen.  De molen gaf de heren de nodige inkomsten om verder hun hertogen te kunnen dienen.  Zij konden de 'belasting op het gemaal' heffen.  Ze werd in 1855 afgeschaft.  De bewoners van de heerlijkheid waren dus verplicht hun koren of rogge hier te laten malen omdat de molen in Huldenberg een banmolen was. 

    Toch hielden zich vele inwoners niet aan deze regel. De nog bestaande 'Molenweg' in Loonbeek, die zijn verlenging had in Huldenberg voordat de fusies van gemeenten in 1977 plaatsvonden, werd gebruikt door de plaatselijke bevolking om naar de molen van Loonbeek te gaan, omdat die wellicht goedkoper was.  

    Het malen werd door een molenaar verricht die de molen voor een pachtsom huurde.  Hij mocht een hoeveelheid meel na het malen voor zich houden, het schepmeel, en kreeg van de eigenaar een scheploon.  De verpachting duurde meestal 6 jaar en kon vernieuwd worden.  De molenaar was ook verplicht het graan te malen dat de heer voor het verbruik van zijn gezin nodig had.

    De Heren die de naam 'van Huldenberg' voerden, bleven zo tot in het begin van de jaren 1400 eigenaar van de heerlijkheid en alle eigendommen.

    Dan kwam de burcht en de molen ofwel door nalatenschap ofwel ook door aankoop in het bezit van andere families.

      --> Jan Withem werd in 1433 eigenaar ;

      --> Hendrik van Withem verkocht het goed aan Jan van Houthem in 1491 ;

     --> Maria van der Spout, zijn weduwe, erfde het domein, met o.a. 'de corenmolen met een kleinen hoff' ;

      --> Na haar dood in 1532 werd het kasteel en de toebehorende gebouwen verdeeld onder Wouter van Straesborch en Antoon van Houthem die erin slaagde, negen jaar later, de bezittingen te herenigen.  We kennen tevens de naam van de molenaar van toen, Hendrik de Coninck.

      --> Na zijn dood in 1546 verwierf zijn zoon de bezittingen.  Zijn weduwe verkocht in 1546, na een proces over de erfenis, het patrimonium aan koopman Jan Charles voor zijn zoon Bernard Charles, Streignaert genoemd.

    De verkoopakte geeft ons een goede beschrijving van het gebouw dat aan een andere molenaar, Hendrik Goeseels, verhuurd was.  Hij was pachter van "eenen schoonen corenmolen metten radt, maelsteenen en alle andere molengereck (gerief) daartoe diendende en behoorende metten huisinge (woningen), stallingen ende andere edificiën daer aen wesende met den colck daer aen liggende ende metten arcken (sluis of schof) daertoe behoorende ende alle andere heur toebehoorten". Zo vernemen we dat de molen ook dienst deed als boerderij (stallingen) en dat zal later ook blijken te zijn.

    Toen begonnen de godsdienstoorlogen die 80 jaar duurden.  Huldenberg ontsnapte niet aan de wreedheden van de geuzen.  In 1572 en in 1578 werd de kerk verwoest.  Ook het kasteel en de watermolen moesten eraan geloven ; ze werden vernield omdat ze het eigendom waren van katholieken.  

    In 1607 overleed Bernard Charles.  Zijn neef Jan Charles, Streignaert de Hemricourt, werd heer van Huldenberg.  Hij was getrouwd met Marie Jammaert, een edele dame die familielid was van Jan Jammaert, de priester, kapelaan en koster van de O.-L.-Vrouwekerk.  Zij hadden hetzelfde wapenschild.

    De bouw van de huidige watermolen

    Toen werd tussen 1610 en 1622 het Twaalfjarig Bestand door aartshertogin Isabella afgesproken.  De oorlog duurde daarna wel nog verder en werd afgesloten door de Vrede van Münster van 1648.

    Tijdens het bestand, een rustige periode, konden gebouwen opnieuw van de geleden schade hersteld worden en van ontbrekend materiaal en huisraad voorzien worden.

    De kerk werd hersteld en met nieuw religieus meubilair voorzien.  Jan Charles liet een prachtige doopvont maken waarop 1621 te lezen is.  Ook zijn twee wijwatervaten uit hetzelfde jaar.  Het kasteel kreeg vanzelfsprekend een nieuwe beurt en ook de molen werd herbouwd.  Het was een onderslagmolen, waarbij het water onderaan het rad deed draaien, tegen de wijzers van de klok in.  Stroomopwaarts van de IJse is nog altijd de molenvijver te zien.  Deze diende als wateropslagplaats in geval van waterschaarste.  In Huldenberg heet deze plaats het "Savoerke", omdat de heer hier karpers in doorlopend water liet zwemmen om ze van de moddersmaak te ontdoen.  Het woord is afgeleid van het Frans "savourer", proeven en genieten van de vis.  Het is ook lang de plaats geweest waar koppeltjes enkele romantische momenten kwamen beleven.


    Hard labeur voor de molenaar en zijn werkvolk.  Het oude waterrad dat tot 1922 dienst deed. (Postkaarten)

     

    Het is dus geen toeval dat op de gevel van de watermolen muurankers te zien zijn die het jaarcijfer van de werken aan de molen aangeven : A 161Y staat te lezen.  Toen de werken uitgevoerd werden, is vast en zeker het jaartal 1615 in Arabische cijfers aangebracht.  Dit was in die tijd de gewoonte.  Bijvoorbeeld op het kasteel van Leefdaal lezen we 1626 in Arabische cijfers.  Ook andere gebouwen in de streek zijn in hetzelfde geval.  Wat is er in Huldenberg gebeurd ?  Later, tijdens de Franse periode (rond 1795-1800), werd de molen gedeeltelijk verwoest.  De IJsegevel moest het ontgelden.  De restauratie gebeurde in 1834 door Baron Theodoor de Baudequin de Peuthy.  Wellicht heeft men toen de muuranker Y, die het Romeinse cijfer V (5) is, gebruikt omdat die voorhanden was en men geen Arabische 5 had.  Dit heeft nadien het lezen van het jaar 1615 bemoeilijkt.

    De problemen waren niet van de baan want de familie Charles had wellicht te veel geld in de restauratie gestoken.  Jan Charles overleed in 1636.  Zijn zoon, ook Jan Charles genoemd, had schulden en de goederen werden gehypothekeerd.  Ook kwam hij in een Brusselse gevangenis terecht waar hij in 1666 overleed.  In die periode was Hendrik de Wil molenaar.  In 1673 belandden de goederen in een openbare verkoop.  De molen werd eigendom van Jan Van der Moeren, de heer van Smeiersberg.  Deze heerlijkheid lag aan de overkant van de IJse.

    Vier jaar later, in 1677, kocht Filips Rijckerwaert, heer van Tiberchamps, het kasteel en één jaar later de molen die inmiddels eigendom geworden was van de weduwe van Jan Van der Moeren, Ludgardis Pasteels.  Filips Rijckerwaert werd heer van Huldenberg en Smeiersberg.

    Het waren moeilijke tijden.  Tijdens de tweede helft van de 17e eeuw en in het begin van de 18e eeuw was onze streek het toneel van voorbijtrekkende legers.  We kregen ze allemaal op doortocht : de Fransen, de Engelsen, de Hollanders en de Duitsers.  Ze veroorzaakten verwoestingen, ze stichten branden, ze vernietigden de bezittingen van de Huldenbergenaren.  Ook Filips Rijckerwaert had het moeilijk.  De Franse overweldigers dreigden een vijftigtal notabelen op te hangen en het dorp in brand te steken.  Vrouwe Florentia de Landas, de echtgenote van Filips Rijckerwaert, betaalde 400 gulden om het onheil te voorkomen.

    In het oorlogsgewoel waren er ook positieve gebeurtenissen te vermelden ; in 1681 ruilde Filips Rijkerwaert het dorpsplein, dat in zijn bezit was, voor een gemeenschappelijke weide die aan zijn domen grensde.  Op het plein richtten de Huldenbergenaren een wip op voor de schuttersgilde.

    Molenaars waren in die periode (1686) Gilis Verspreven, die gehuwd was met Johanna Huyghens, en tussen 1692 en 1694 Hendrik Pletincx.  We noteren ook tussen 1709 en 1723 Jan Spijltjes gehuwd met Catharina de Smeth.    

    Moeilijke tijden voor molenaars

    Er kwam een einde aan de verschrikkelijke periode die ons land kende op 11 april 1713 met de Vrede van Utrecht.  Onze streken vielen voortaan onder de voogdij van Oostenrijk.  Een nieuwe wind waaide over Huldenberg want op 13 maart 1714 vond de gerechtelijke verkoop van de heerlijkheid Huldenberg plaats aan Claude Eugène de Baudequin de Peuthy, hoofdmeier van Vilvoorde, een kantelmoment dus voor ons dorp.  Deze familie zou tijdens 4 generaties een zekere rust brengen bij de lokale bevolking.

    Maar voor de molenaar  was het andere koek ! De eerste molenaars hadden nog goed.  Ingel de Coninck (1720-1735) en Geeraert de Coninck (na 1735) konden goed hun brood verdienen.

    Toen Karel-Filips de Baudequin, heer van Peutie, Huldenberg en Smeiersberg de heerlijkheid erfde, legde hij in 1736 een huurprijs vast die driemaal hoger lag dan de vorige.  Of hij daardoor in de adelstand verheven werd, weten we niet, maar hij kreeg in 1766 de titel van baron.  Filips De Busscher en echtgenote Joanna Van Pee waren de nieuwe molenaars vanaf 1737.  Het moet gezegd worden dat de baron kunstwerken schonk aan de O.-L.-Vrouwekerk, o.a. het hoofdschilderij van de kerk, 'de Tenhemelopneming van Maria' van Gaspar De Crayer.

    Zijn zoon baron Idesbald-Albert de Baudequin sloot in 1773 een nieuw huurcontract af met molenaar Peter Forneville, die opnieuw hoger in prijs lag.  In 1800 was die al 7 keer hoger.  Molenaars hadden het moeilijk om de eindjes aan mekaar te knopen.  Forneville bleef molenaar tot 1811.

    Achteraan in de tuin staat nog altijd uit die periode, buiten het pachhof gelegen, het bakhuis.  In de latei van de ingangsdeur lezen we het bouwjaar 1790.

    Inmiddels was baron Theodoor de Baudequin in 1800 de nieuwe kasteelheer geworden met als huurder van de watermolen vanaf 1811 Godefridus Mertens en echtgenote Catharina Lowet.  Hun huurprijs kende geen verhoging.  Het was in die tijd de gewoonte de huurcontracten te vernieuwen met Sint-Andries, die zijn feestdag op 30 november heeft, dus bij het begin van de Advent.  Dit gebeurde in 1814.  Egidius Sneessens en Anna-Gertrude Coel namen de molen en het hof over.  Egidius bleef molenaar tot zijn dood in 1845.  Zijn zoon Jan-Filips volgde zijn vader op en bleef er tot 1891.  In 1885 werd hij nog burgemeester.  Zoals reeds gezegd liet baron Theodoor de Baudequin de IJsegevel in 1834 restaureren waarbij de anker Y geplaatst werd.  Op dat ogenblik had de graanmolen 3 paar molenstenen.  Het was tevens in hetzelfde jaar dat de baron het idee had een godshuis, in de volksmond 'het Hospice' genoemd, te stichten. Het gaat terug tot een schenking van de familie de Baudequin de Peuthy.  Volgens akte van 9 maart 1834 voor notaris Roberti te Leuven legeerde baron Theodoor de Baudequin de Peuthy een huis, hof en bijhorigheden aan het weldadigheidsbureel van Huldenberg.  Het 'hospice' kwam naast de graanmolen, in de richting van het gemeenteplein. Het werd in de jaren 1960 afgebroken.

    Bovenaan, het smal rad (0,54 m) dat tot 1922 draaide ; onderaan het nieuwe bredere rad (1,35 m) dat in 1922 geplaatst werd. (postkaarten)

    Recentere tijden

    Na de familie Sneessens werd Jan-Baptist Landeloos, bijgenaamd Tiske Pot, gehuwd met Maria-Julia Van der Kelen, bijgenaamd Emilieke, huurder van de watermolen.  Inmiddels was de familie de Baudequin in 1864 uitgestorven door een kinderloos huwelijk en was Thierry de Limburg Stirum de nieuwe kasteelheer dankzij zijn huwelijk met gravin Marie-Thérèse de Thiennes de Rumbeke, die als achternicht van de de Baudequins het kasteel en de goederen erfde.

    De molen bleef een familiezaak want de zoon van de molenaar, Felix Landeloos, bijgenaamd Feike Pot, getrouwd met Maria Van Geel, nam de functie van zijn vader over.

    In 1922 werd een nieuw en breder waterrad geplaatst.  Het oude houten rad dat 0,54 m breed was, werd door een breder vervangen dat 1,35 m mat.  Stevig metselwerk voerde voortaan het water naar het rad dat een diameter van  3,6 m had.

    In 1947 werd de ingang gemaakt die uitgeeft op de de Peuthystraat.

    Rond de jaren 1960 verloederde het domein.  Het waterrad en de eeuwenoude kastanjeboom werden verwijderd en Felix liet in 1965 het molenhof en de landen errond over aan zijn dochter Marie-Josée, bijgenaam Marja.  Zij was getrouwd met Fille, Theophiel Coekelbergs.  In 1975 verlieten ze Huldenberg.

    Het molenhof werd in een koninklijk besluit van 26 juni beschermd.

    In 1983 werden Jozef Verplaetse (Zjèf van de Muile) en Brigitte Bijttebier (Brizjit van de Muile) eigenaars van het pand en lieten het restaureren.

    De watermolen van Huldenberg is nu in goede handen maar... de romantische koppeltjes zijn inmiddels verdwenen.

    Jean-Pierre Van Binnebeek

    Bronnen

    In en om het kasteel van Huldenberg. Jozef Vanhoren. Acco 1983.

    Uit het verleden van Huldenberg. Erik Martens. 1978.

    Over de graanmolen van Huldenberg. Erik Martens. 1983. Heemblad van de HKH.

    Het waterrad van de watermolen van Huldenberg. Willy Goossens. 2005. Heemblad van de HKH.

    Historische nota. Molenhof. Restauratie. 1984.

    Dank aan Jozef Verplaetse en Brigitte Bijttebier.

    Dank aan Norbert Mosselmans voor de verstrekte informatie.

     


    >> Reageer (0)
    20-01-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De verkoop van varkenskoppen met Loonbeek-Kermis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De verkoop van varkenskoppen met Loonbeek-Kermis





    Loonbeek-Kermis is een oude gewoonte en nauw verbonden met de verering van Sint-Antonius-Abt.  De Loonbekenaars maakten op die dag veel plezier en verzamelden zich in de plaatselijke cafés.

     

    In de lage Landen is het meest opmerkelijke ritueel rond de viering van Antonius het slachten van een varken en het consacreren en bij opbod verkopen van de varkenskop.  Op vele plekken werd de Sint vereerd maar het ritueel verschilde wel van plaats tot plaats.   
     

    In Loonbeek bestond er ook een traditie.  Ter gelegenheid van Loonbeek-Kermis werd in de families een varken geslacht.  De kop (of de helft ervan) werd geschonken aan de kerk.  Na de hoogmis die niet alleen door de Loonbekenaars maar ook door talrijke pelgrims uit naburige parochies bijgewoond werd, vond de verkoop van de varkenskoppen  aan de kerkpoort plaats.  De plaatselijke veldwachter stond in voor de verkoop.  Wie het meeste bood, kreeg de varkenskop (soms een halve).  Zo werden er telkens een vijftal koppen aangeboden.  De opbrengst van de verkoop ging naar de kerk.   Met de tweede wereldoorlog werd er met de traditie van verkoop gebroken.  Maar de Loonbekenaars bleven Loonbeek-Kermis vieren.

    In 1983 was dit nog altijd zo, namelijk in zaal ‘Den Til’ die die dag als café fungeerde.  De organisatie van de Kermis berustte bij de ‘Kaartvrienden’.  Op een vergadering van de kerkfabriek lanceerde Albert Verbeeck het idee van de verkoop van varkenskoppen.   De andere leden, Albert Van Hoegaerden, Jean Renders, Georges Michiels, Willy Verheyden en pastoor Jaak Bertmans stemden ermee in.

     

    Zo werd de eerste verkoop in zaal Den Til georganiseerd.  Het systeem was heel simpel:  vijf koppen werden aangeboden; de toehoorders konden telkens 20 frank inleggen in de hoop de laatste te zijn om het eindbedrag te bereiken dat pastoor Jaak secuur op zijn lei verborgen hield.  Willy Verheyden was de man die de hele verkoop in goede banen moest leiden.  Van boven op zijn stoel duidde hij de opstekende vingers aan en probeerde hij iedereen tevreden te stellen.  De materiële organisatie berustte bij de Loonbeekse verenigingen.

     

    Het was een waar succes, voor herhaling vatbaar.  De formule is gebleven - 20 F is nu wel 1 euro geworden -, de sfeer is dezelfde gebleven en Loonbeek beleeft nog ieder jaar zijn verkoop van varkenskoppen op identieke manier. 

     

    De namiddag werd voorbehouden voor een gezellig samenzijn, met taart, appelbeignets smoutebollen en later tiramisu.  Meestal kwam er muziek aan te pas: doedelzakspelers,  accordeonisten en andere muzikanten op oude instrumenten, tot in de late uurtjes.  

     

    Er zijn tevens pogingen ondernomen om variatie in de organisatie te brengen, de ene al succesvoller dan de andere.  Zo werd er gedurende enkele jaren een tekenwedstrijd voor de schoolkinderen gehouden.  Iedereen had prijs, maar drie schoolkinderen kregen respectievelijk goud, zilver en brons.

     

    ‘Den Til’ werd gesloten.  Maar de traditie werd niet onderbroken.  Het evenement verhuisde naar de feestzaal van het ‘Blauwhof’.  Later, na de bouw van de zaal Van der Vorst, kreeg de verkoop zijn definitieve bestemming.  Er werd inmiddels geopteerd voor één varkenskop en aanverwante gerechten: kip kap, klaargemaakte kop, pensen, tong, poten en oren die de opbod moesten doorstaan.  Gedurende verschillende jaren werden deze gerechten op een traditionele wijze door Felix Caeckelberghs klaargemaakt.  Dan heeft Luk Dewit de taak overgenomen.  Een nieuwigheid was dat voor sommige gerechten een recept meegegeven wordt.

     

    De Varkenskoppenverkoop vindt dit jaar op 21 januri 2024 om 10.30 plaats.


    Dank aan Monique Nijs, Willy Verheyden en Josephine De Coster voor de verstrekte informatie.

     

    Tekst : Jean-Pierre Van Binnebeek


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Sint-Antonius-kerk van Loonbeek
    De Sint-Antoniuskerk van Loonbeek

    De Sint-Antoniuskerk van Loonbeek (eigen foto)

     

    Loonbeek wordt voor het eerst vermeld in 1177 als Lunebeke.  De naam komt van het Keltisch Lauhon = bossen en Baki=beek, dus beek in de bossen.

    Sinds 1044 stond er een kapelletje van St Antonius Abt.  De plaats waar die kapel stond is geweten : ze bevond zich waar nu de sacristie van de kerk is.

    De eerste bewoners zijn in Loonbeek rond 1245, na ontbossingen, aangekomen. In de archieven wordt melding gemaakt van een overeenkomst tussen pachters die zich in Loonbeek vestigden en de abdij van Park.  We kennen ook de namen van de pachters : Michael de Monte, Godfried Rophus en zijn zuster, Franco, Hendrik, Johannes en Steneldis.  Dit is een mooi voorbeeld van het prille begin van een gemeenschap dat later zal uitgroeien tot een dorp.  Telkens duiken er nieuwe gronden en novale tienden op.  Dit zijn heffingen veelal met kerkelijk karakter op de oogsten van nieuw gewonnen landerijen.  Maar er bestond in die tijd geen parochie en geen kerk,  alleen een kapelletje; de gelovigen waren ofwel afhankelijk van Huldenberg ofwel van Neerijse.

    De huidige kerk is er pas in 1450 gekomen.  Ze werd opgetrokken in gotische stijl. Toen waren er in Loonbeek 38 bewoonde haardsteden.  In de jaren nadien daalde het aantal inwoners : tussen 1480 en 1496 stonden er een twintigtal woningen.

    In 1500 verwierf Jan vander Vorst de heerlijkheid Loonbeek die in het bezit was van Wouter, de heer van Huldenberg.  Jan Vandervorst had als bijnaam Ghys en was rechtsgeleerde.  De naam Margijsbos is wellicht afkomstig van ‘menier Ghijs’ zoals de mensen hem pleegden te noemen. Hij was rechtsgeleerde en vanaf 1505 verkreeg hij de hoge justitie in Loonbeek, daardoor kon hij zware lijf- en doodstraffen laten voltrekken. Hij stierf op 15 mei 1509 en werd in de St.- Goedelekerk in Brussel begraven.

    Andere leden van de familie lieten zich later onder de Sint-Antoniuskerk begraven.  De twee  prachtigste grafstenen, die je in de streek kan vinden, zijn van twee zonen, Jan (priester), Engelberg en diens echtgenote Anna Ophem en ze zijn nog te zien in de muren van het koor. Ze zijn een bewijs van de ‘splendeur’, de luister van de familie vander Vorst.

    De kerk bleef eigendom van de familie vander Vorst tot na hun vertrek op het einde van de 18e eeuw.  Ze fungeerde als slotkapel.  In 1763 brachten ze hun wapenschild in het koor aan.  Het is in stuc verwerkt en in rococostijl. 

    Het koor met bovenaan het wapenschild van de familie vander Vorst. (eigen foto)

    De kerkelijke situatie van Loonbeek was een apart verhaal.  In feite waren de parochianen aangewezen op Neerijse of Huldenberg maar ter plaatse hadden de inwoners de kapelaan van de familie vander Vorst.  Die kapelaan had een rente en hij moest iedere dag een mis lezen in de slotkapel.  Hij was zelfstandig en onafhankelijk van geestelijke oversten.  Dit leidde vaak tot ongenoegen van de pastoors van Neerijse maar ondanks alle betrachtingen van deze laatsten bleef de situatie in Loonbeek onveranderlijk tot 1873.

    De huidige tribune was de woning van de kapelaan.  In 1984 werd een opening ontdekt en de aanwezigheid van restanten van een kleine open haard en een schoorsteenmantel.

    Zo zag de kerk er voor 1945 uit. (foto KIK)

    Inmiddels was graaf de Ribeaucourt eigenaar geworden van de heerlijkheid.  In dat jaar 1873 schonk hij het kerkgebouw aan de gemeente die een aanvraag indiende om als zelfstandige parochie erkend te worden (dus juist 150 jaar geleden). Op een vergadering op 10 december 1873 verzette de parochie Neerijse zich tegen deze aanvraag.  Desondanks verscheen 1 jaar later, op 30 december 1874, het koninklijk besluit dat de zelfstandigheid bevestigde en de eerste pastoor, eerwaarde heer Karel Van Gorp, werd benoemd in november 1875.  Het geschil tussen Neerijse en Loonbeek bleef nog een tijdje aanslepen.  Maar op een buitengewone zitting op 9 september 1877 besliste de kerkraad van Neerijse toch 12.000 fr. te geven aan de kerk van Loonbeek op voorwaarde dat Loonbeek zou afzien van alle eisen rond de eigendommen van de kerk van Neerijse. Dit werd door een koninklijk besluit van 18 juli 1878 goedgekeurd.

    De vierledige stalle die in het koor stond werd in 1873 beschreven en dateerde uit de 16e eeuw.


    De vroegere preekstoel (foto KIK)

     

    Rond 1900 was de kerk te klein geworden.  Pastoor Teodule Coven besliste ze groter te maken.  Ze kreeg twee traveeën bij aan de westkant.

     

    Deze foto toont duidelijk aan dat de kerk met twee traveeën (die nog niet geschilderd zijn) vergroot werd. (foto KIK)

    Midden januari wordt Sint-Antonius Abt gevierd. Zijn standbeeld dat in de kerk staat, gaat terug tot de 17e eeuw.  Een reliek in een ostensorium van de 15e eeuw wordt vereerd en tijdens de mis worden varkenskoppen voor het altaar gelegd.  Daarna trekt iedereen naar zaal Vandervorst en worden de koppen en bijkomende vleesstukken per opbod verkocht.

    Inmiddels is de parochie Loonbeek 150 jaar geworden, een reden om met vieringen uit te pakken want in Loonbeek kon gefeest worden zoals het schilderij ‘Kermis in Loonbeek’ van Adrien Van de Putte het duidelijk bewijst.

     

    Kermis in Loonbeek.- Adrien Van de Putte (1911-1994). © Vincent Everarts


    7 pastoors in Loonbeek van 1875 tot het einde van de 20ste eeuw


    NAAM  PASTOOR                      PASTOORSCHAPastoors in Loonbeek van 1875 tot het einde van de 20ste eeuw.

    Naam pastoor                        Pastoorschap

    Karel Van Gorp                       24.11.1875      1895

    Theodule Coven                     25.1.1896        10.1928

    Frans Josef Jennis                   1928                1931

    Adolf Sterckx                           1931                1942

    Frans Van Berkel                    1942                1.7.1963

    Prosper Truyts                         1963                1997

    Jaak Bertmans                        1997                2019


    Tekst Jean-Pierre Van Binnebeek

    Bron

    Eigen archief.

    Loonbeek wordt parochie. Heemblad HK 1985. Ph. Michiels

    Loonbeekse pachters uit de eerste helft van de 13e eeuw. Heemblad HK. 1995. Chris Morias.

    Dank aan Guy Vande Putte voor het ter beschikkingstellen van de foto van het schilderij van zijn vader.



    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kerk van Sint-Agatha-Rode

    De kerk van Sint-Agatha-Rode


    De kerk en de vrijheidsboom (eigen foto)

    Sint-Agatha-Rode moet in de vroege Middeleeuwen een onherbergzaam gebied geweest zijn van bossen en moeras.  De graven van Leuven hebben het hout van het oord tussen Dijle en Lane laten rooien, vandaar de naam Rode. 

    Zij lieten een kapel bouwen toegewijd aan de Heilige Agatha.  In die tijd waren zulke heiligen zeer in trek.  Agatha van Catania was de dochter van een vooraanstaande Siciliaanse familie.  Zij leefde in de derde eeuw na Christus.  Zij werd vermoord onder keizer Decius.  Haar borsten werden afgesneden maar een engel genas de wonden in haar cel.  Zo wordt de heilige zeer vaak afgebeeld met een schaal waarop twee borsten liggen.  Ze werd daarna gesleept over brandende kolen met scherven tot ze stierf. Zij wordt aangeroepen tegen borstziekten, kanker, pest en hongersnood.  Zij is de beschermster van de klokkengieters, hoogovenwerkers, bakkers, juweliers en de beroepen die met vuur te maken hebben (bijvoorbeeld de brandweerlieden).

    De heilige Agatha verwelkomt ons op de makelaar (makelaar = lat op de aanslag van dubbele deuren of vensters) van de buitenzijde van het portaal van de St-Agathakerk van onze deelgemeente. Ze draagt een schaal met twee borsten. Het houten beeld dateert uit 1913.

    In de 2de helft van de dertiende eeuw werd begonnen met de bouw van de gotische kerk die haar huidig uitzicht kreeg in de 14e eeuw.  Ze werd in witte zandsteen van Gobertange (een plaats in Waals-Brabant) gebouwd. Ze is een driebeukige gotische kerk met een ingebouwde westtoren. Een groot deel is in de vroeg gotische stijl opgetrokken.  Het koor is in Brabantse gotiek.  De robuuste westtoren bevindt zich tussen twee zijbeuken en dit is de reden waarom het bedehuis deel uitmaakt van het maasromaanse type omdat de toren in het westen staat zoals bij de kerk van Bertem.  Maar ze staat wel op de grens van het schelderomaanse type, een grens die gevormd wordt door de Laan  ; aan de overkant hebben kerken de toren(s) in het midden zoals in Neerijse en in Huldenberg. Naast de toren vinden we de doopkapel met een fraaie achthoekige doopvont.

    Tijdens de recente restauratie werd de bevloering uitgenomen . Daardoor ontdekte men de plattegrond en de funderingen in ijzerzandsteen van een romaanse kerk van het jaar 1000. De gotische kerk was errond gebouwd. 



    (foto internet)


    In de Middeleeuwen was de ingang van de kerk aan de zuidelijke kant; het vroegere portaal is nog zichtbaar.  In 1760 werd in de westgevel een classicistisch portaal gemaakt dat nu de ingang van de kerk is.

    In de 15e en 16e eeuw werden schilderingen aangebracht.  Sommige zijn nog zichtbaar. Zo merken we er één met Sint-Sebastiaan in goede staat.  Een ander uit de 17e eeuw stelt het laatste oordeel voor.  


    Sint-Sebastiaan. Muurschildering in de kerk van Sint-Agatha-Rode (eigen foto).

    Na het wegnemen van de preekstoel werd een prachtige muurschildering van Sint-Pieter op de eerste linker zuil van de middenbeuk ontdekt. Aan de overkant, op de eerste rechter zuil werd een andere minder duidelijke schildering blootgelegd ; het is quasi zeker dat het om Sint-Paulus gaat.

    Sint-Pieter met in de rechter hand de sleutel. Zuilschildering in de kerk van Sint-Agatha-Rode (eigen foto).

    In dezelfde eeuw werden glasramen geplaatst die tijdens de tweede wereldoorlog beschadigd werden.  Het glasraam uit 1871 in de voorgevel van Jean-François Pluys werd bewaard. Het is een afbeelding van de Heilige Agatha.  In de doopkapel is er een mooi glasraam dat mooi aansluit bij het doopritueel : het is een tweeluik dat links de erfzonde voorstelt (Adam en Eva worden uit het aardsparadijs verbannen) en de doop van Jezus-Christus door Johannes de Doper.  De glasramen in het koor werden in 1940 vernietigd door de ontploffing van de brug over de Dijle.  Zij werden in 1962 vervangen door 5 nieuwe. Het middelste stelt een tafereel van de Heilige Margareta van Alacope samen met het Heilige Hart voor. De vier andere tonen vier gebeurtenissen uit het leven van Sint-Agatha. Ze zijn een ontwerp van Jef Colruyt en een uitvoering van Frans David Crickx.


    De marteling van de heilige Sint-Agatha. Glasraam in het koor van de kerk van Sint-Agatha-Rode. Werk van Jef Colruyt en Frans David Crickx (1962) (eigen foto).

    De kerk van Sint-Agatha-Rode is tevens een prachtig retabel in gepolychromeerd hout rijk.  Het dateert uit de jaren 1900-1910 en is van een onbekende beeldhouwer. Het versiert het altaar in de rechter zijbeuk en bestaat uit een dubbel luik.  Twee gebeurtenissen van de marteldood van de heilige Sint-Agatha worden uitgebeeld : links Sint-Agatha wordt over brandende kolen gesleept , rechts worden haar borsten met ijzeren tangen afgerukt.

     

    Het retabel (eigen foto’s)

    De kerk had vroeger al heel wat meegemaakt.  In de 16de eeuw is ze afgebrand, vermoedelijk in 1578 door toedoen van de Geuzen. Eind 16de eeuw werd met de herstellingen begonnen. Tijdens de Franse overheersing bleef de kerk gespaard door de gewiekstheid van de toenmalige pastoor, maar werden wel de klokken door de Fransen weggehaald voor oorlogsdoeleinden. In 1802 werden er  twee nieuwe klokken in de toren gehangen, gegoten door Andreas Ludovicus van den Gheyn een bekende klokkengieter.  Eén ervan verdween tijdens wereldoorlog II maar werd daarna vervangen. 

    Op 3 juli 1979 werd de kerk en de omgeving geklasseerd en één jaar later was een dossier klaar voor renovatie dat onlangs werd uitgevoerd.

    Dankzij de restauratiewerken zijn er archeologische vondsten gedaan. Zo is er ontdekt dat de voorgevel, de grote toren en enkele zijbeuken geen funderingen hadden.  Ook werden twee graven blootgelegd. 

    In 1738 hing de Waalse horlogemaker Charles Alexandre Lion een “Lion”-uurwerk in de toren van de kerk. Hoewel zijn familie ook in enkele Leuvense kerken gewerkt heeft, is dit uurwerk in ons land een zeldzaamheid.  Het uurwerk is bijna intact en functioneert zoals vroeger. Alleen  het opwinden gebeurt nu elektrisch. Tandwielen zijn verbonden met een ankerrad met slinger.  Daardoor draait een as die zowel het uurwerk op de toren van de kerk als het slagwerk van de klokken aandrijft.

     


    Het raderwerk van het Lion-uurwerk. (eigen foto’s)    

    De kerk werd op 18 september 2021 plechtig ingezegend.

    Jean-Pierre Van Binnebeek

    Bronnen

    Internet.- Het archeologisch onderzoek in de Sint-Agathakerk in Sint-Agatha-Rode. Vanessa Vander Ginst & Maarten Smeets.

    Internet.- Interview van Denise Debrouwer, architecte, in het kader van Open Monumentendag 2020.

    Internet. Interview van Saskia Martens in het kader van Open Monumentendag 2020.



    >> Reageer (0)
    03-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De vrouwengilde van Huldenberg deel 01
    De Vrouwengilde van Huldenberg in 1958

    Ter gelegenheid van haar 45-jarig bestaan werd op de trappen van het gemeentehuis van Huldenberg in 1958 een merkwaardige foto genomen.

    Op deze foto staan  126 vrouwen en 7 mannen.
    We zijn erin geslaagd de bijnamen van deze personen terug te vinden.




    Hieronder vindt u, in drie delen, de bijnamen, voornamen en namen van deze personen.

    Foto: archief van Fin Gillekens.
    Dank aan alle personen die meegewerkt hebben aan het opsporen van deze namen.  Speciale dank aan Fin Gillekens voor de fijne analyse van de foto.

    Jean-Pierre Van Binnebeek

    >> Reageer (0)
    02-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De vrouwengilde van Huldenberg deel 1
    De Vrouwengilde van Huldenberg in 1958

    Ter gelegenheid van haar 45-jarig bestaan werd op de trappen van het gemeentehuis van Huldenberg in 1958 een merkwaardige foto genomen.

    Op deze foto staan  127 vrouwen en 7 mannen.
    We zijn erin geslaagd de bijnamen van deze personen terug te vinden.

    Er ontbreken ons nog enkele familienamen.  Als u één van hen kent, aarzel niet om ons te contacteren (onderaan artikel klik op 'reageer')

    DEEL 1




      Bijnaam Voornaam Naam
    1  Sjozee van Jan Sterckx  Josée  Sterckx ?
    2  Agnes va Maria Lorens  Agnes  Langsberg
    3  Mareelowis va Sjuul Merkwet  Marie Louise  Debois
    11  Maria va Brèver  Maria  De Brouwer
    12  Rezeene (va Fluyt)  Rosine  Demesmaeker
    13  Mariët  Mariette  Vandenschriek
    14  Fene va Tiske Meutte  Josephine  Hendrickx
    15  Hortans va Tiske Meutte  Hortense  Hendrickx
    16  Sjulia van Jan Sterckx  Julia  Fluyt
    17  De vra van de garde van 't kastiel  Fina  
    30  Miester Sciot  Joseph  Sciot
    31  Maree van 't pachthof Steeno  Marie  Stroobants
    32  Sjef Chappeur  Jef  Taymans
    33  Fina van de garde   Fina  
    34  Paulin va Armand va Keusters  Pauline  Coomans
    35  zuster van Pauline nr 34    Coomans
    36  Maree buue  Marie  Van Reusel
    37  Adelin va Sta Vranckx  Adeline  Steeno
    38  Netke va Muske Preutel  Antoinette  Spreutels
    39  Cesarin va Feene va Nettes  Cesarine  Vanderlinden
    40  Angelin  Angeline  Van Reusel
    41  Sjulia va Freir va Soekels  Julia  Bauwens
    42  Alida  Alida  Ysebaert
    43  Mariake va Rauze  Maria  Vlasselaer
    44  Maria va Bertin  Maria  Dewit
    77  Genee va Pataat  Jenie  Vanwayenberg
    78  Maree Vossekoute  Marie  Theyssens
    79  Odil  Odile  Alsteens ?
    80  Mareeke van de Pitser Marie  Debecker ?
    81  Sjan Kwip  Jeanne   Debecker
    82  Roza va Mil va Joene  Rosalie Dekeyser
    83  Liza  Liza  Philips
    84  Fienke va Césarin  Josephine  Gillekens
    85  Ivon  Yvonne   Vanderlinden
    86  Irma  Irma  Degreef
    87  Natalee va Sjarel de Kuulboöer- N.van den Titte  Nathalie  Paternoster
    88 Marta (werkzaam op het kasteel)    
    110  Leinke va Leeon Mersi  Hélène  Vanderlinden
    111  Maree Vlek  Marie  Veiller
    112  Dolfin va Sjul va Mus Merkwet  Adolphine  Dekelver
    113  Mareeke Floöer  Marie  Debecker
    114  Maria va Braat Maria  Planchaert


    Analyse en foto uit archief:  Fin Gillekens.
    Schetsen onderaan de foto:: Roland Erkens.

    >> Reageer (1)
    01-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De vrouwengilde van Huldenberg deel 2

    De Vrouwengilde van Huldenberg in 1958

    Ter gelegenheid van haar 45-jarig bestaan werd op de trappen van het gemeentehuis van Huldenberg in 1958 een merkwaardige foto genomen.

    Op deze foto staan  127 vrouwen en 7 mannen.
    We zijn erin geslaagd de bijnamen van deze personen terug te vinden.

    Er ontbreken ons nog enkele familienamen.  Als u één van hen kent, aarzel niet om ons te contacteren (onderaan artikel klik op 'reageer')


    DEEL 2



      Bijnaam Voornaam Naam
    4  Sjanin va Sjorsj Waps Jeannine Poot
    5  Sjanin va Sjef Chappeur Jeannine Van Acker
    6  Gislein va Feike Nicodeim Ghislaine Van Acker
    18   Marguerite de Limburg Stirum
    19  Berta Keure Bertha Vanderlinden
    20  Rozin va Brèver  Rosine  De Brouwer
    21  Proost van KVLV    
    22  Eulalee va Frans va Lauw Eulalie Vanwayenberg
    23  Menier de Pastuur Piet Roggen (pastoor)
    45  Simon va Fille va Tiske Meutte Simone Clabots
    46  Louiza va Jan Stoöel Louiza ?
    47  Klementinneke va Leeonke van Pei Clémentine Cammaert
    48  Simon van André Van Acker Simone Mannes
    49  Suzan va Sjorsj va Stanis Suzanne  Morren
    50  Berta Keure  Maria  Hendrickx
    51  Madammeke van Leuven Agnes  Van Volsem
    52  Juliët va Moris va Susse Mus Juliette Vanwayenberg
    53  Gabi va Ferri Gaby Vanderlinden
    54  Sandreene va Sjarel Sandrien Nijs
    55  Maree va Sjulleke bezot Marie Debecker
    56  Rezene va Smetses Regine Van Hoegaerden
    57  ? van Vossem Irma De Haese
    58  Matil va Sjefke va Joene Matilde Caron
    59   va Ré Kweddel Florence of Liliane Loidts
    60  Simon van den Hoemer Simone Van Hoegaerden
    61  Maree va Drees Marie Van Hoegaerden
    89  Alis va Janneke den Beesteiker Alice Vandendael
    90  Lowis va Sjef va karre Louiza  Everaerts
    91  Sjulee va Fonje va Guures Julie  
    92  Denies van Jan Sterckx Denise Sterkcx
    93  Virginee Dekeyser Virginie Dekeyser
    94  Marta van het kastiel Martha  
    95  Gusta van den Boy Augusta Van Cutsem
    96  Berta va Boyke Bertha Ceuppens
    97  Maree va Tiske den Tooreman Marie Mercy
    98  Matil va Gen va Tei Bal Mathilde Vandendael
    99  Irma va Sjake va Piekes irma Wille
    100  Matil van Dikken Talle Mathilde Vandendael
    115  Fene Peutte Fin Vandeuren
    116  Delleke Fluyt Adèle Fluyt
    117  Trinet Trinette  
    118  Maree Merkwet / va Fonje Schoöen Marie Debois
    119  Sjan van Anje / Sjan de Kaukes Jeanne  Thielemans
    120  Sjermein van Jan Volles Germaine Vandendael
    121  Maree va Polle Kwint Marie Vandendael
    122  Matil va Ratli Mathilde Gilis
    123  Sjan on d'es Jeanne  
    124  Sjan van de Noegel Jeanne  Vandensteen
    125  Sjorsjet van Jan va Geeter Georgette Van Der Meersche

     
    Analyse en foto uit archief:  Fin Gillekens.
    Schetsen onderaan de foto: Roland Erkens.

    >> Reageer (0)


    Foto


    Ontdek Huldenberg



    Foto

    Gastenboek


    Blog als favoriet !

    Bijnamen in Ottenburg
    De Leuvense Baan
    De vroegere poel in het centrum van het dorp


    Foto

    Bijnamen in Huldenberg
    Het Gemeenteplein onder de loep

    Foto

    Foto

    Bijnamen uit Huldenberg
    Den Elzas onder de loep.
    Zakke Norekkes voor haar deur.

    Foto

    Bijnamen uit Huldenberg
    Het hospice (voor 1963)
    (foto uit het archief van Keihof)

    Foto



    De pomp,

    van levensbelang !


    Foto

    Loonbeek:
    het klokje klept niet meer


    Foto

    Het Blauwhof:
    binnenkort uit het straatbeeld !

    Foto

    Fraaie glasramen in de Art-Deco-kapel van het Blauwhof in Loonbeek 
    Foto

    Foto

    Foto

    Bijnamen in Loonbeek
    'Bij Kozze'

    Foto

    Bijnamen in Neerijse
    Marieke Flaurius en Witte Lowieke voor hun huis met bakstenen trapgevel

    Foto

    Bijnamen in Neerijse
    De Put
    Tekening van Steven Wilsen


    Foto

    Bijnamen in
    Sint-Agatha-Rode

    De Leuvense Baan

    Postkaart uit 'Dorpsbeelden uit het verleden' - R.Van Hoegaerden


    Foto

    Archief per maand
  • 02-2025
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 01-2024
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 12-2022
  • 09-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 09-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 01-2020
  • 10-2019
  • 06-2019
  • 10-2018
  • 04-2018
  • 11-2017
  • 08-2017
  • 06-2017
  • 01-2017
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 04-2016
  • 01-2016
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 02-2015
  • 11-2014
  • 08-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 10-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 09-2005
  • 11--0001


    Foto




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs