Foto

Welkom in Huldenberg


Foto
Zoeken in blog

De teksten op dit webblog zijn authentiek.  Mogen wij u dus daarop wijzen dat iedere overname van tekst een schriftelijke toelating vereist van de auteur.
De redactie.

N i e u w
  • De watermolen van Huldenberg
  • De kerk van Sint-Agatha-Rode
  • Historische doopvont in de OLV-kerk
  • Kapelletje schoolgebouw Elzasstraat
  • Ottenburg : de Tomme
  • O.-L.-Vrouw ten Pui
  • De Casino
  • De kapel Minet
  • Art déco in Loonbeek
  • De boogschuttersgilde
    Geschiedenis
  • Ontstaan van Huldenberg
  • Ontstaan van Loonbeek
  • Ontstaan van Neerijse
  • Ontstaan van St-Ag.-Rode
  • Ottenburg: magische Tomme
  • Koninklijke Filharmonie 1
  • Koninklijke Filharmonie 2
  • Ganspoel
  • De kerk van Sint-Agatha-Rode
  • De kerk van Loonbeek
    Foto
    Monumenten
  • OLV-kerk: vroege gotiek
  • OLV-kerk: Brabantse gotiek
  • De zonnewijzer
  • De pomp is honderd jaar
  • Loonbeek: het Blauwhof
  • Art deco in Loonbeek
  • 50 jaar gedenkenzuil Felix Sohie
  • Meisjesschool Loonbeek
  • Het monument
  • Kapelletjes
    Kunstpatrimonium OLV-kerk
  • Aanbidding der Wijzen
  • Aanbidding der herders
  • Bekering St-Hubertus
  • H. Rosalia gekroond
  • OLV tenhemelopneming
  • Jezus aan het Kruis
  • La Deposizione
  • De graflegging
  • Primaat van Petrus
  • De Heilige Familie en de kleine Johannes
    Kunstpatrimonium 2
  • De klokken van Huldenberg 1
  • De klokken van Huldenberg 2
  • De Mariaklok
  • De angelusklok
  • O.-L.-V. van den Elzas
  • De kapel Minet
  • Restauratie orgel Neerijse
  • Restauratie orgel Ottenburg
  • Kruisweg St-Niklaas Ottenburg 1
  • Kruisweg St-Niklaas Ottenburg 2
    Kunstpatrimonium 3
  • Zuidportaal en zijn beelden
  • Historische doopvont in de OLV-kerk
  • Kapelletjes
  • Kapelletjes 1
  • Kapelletjes 2
  • Kapelletjes 3
  • Kapelletjes 4
  • De Heilige Familie historiek
  • Inhuldiging van O.-L.-Vrouw van den Elzas
  • O.-L.-V. van den Elzas
  • Foto
    Monumenten: Keyhof
  • De kloosterkapel - 1
  • De kloosterkapel - 2
  • De kloosterkapel - 3
  • De kloosterkapel - 4
  • De kloosterkapel - 5
  • De kloosterkapel - 6
  • De kloosterkapel - 7
  • De kloosterkapel - 8
  • De boom van Jesse
  • De kruisweg
    Verdwenen erfgoed 1
  • De Stroobants hoeve
  • Pachthof Sneessens 1
  • Pachthof Sneessens 2
  • Pachthof Van Bruystegem
  • Het Hospice 1
  • Het Hospice 2
  • Het Hospice 3
  • De Mariakring 1
  • De Mariakring 2
  • De Mariakring 3
    Verdwenen erfgoed 2
  • Ter Meeren of Roodhof
  • Het Blauwhof - 1
  • Het Blauwhof - 2
  • Het Blauwhof - 3
  • Het Blauwhof - 4
  • Schuur v papiermolen 1
  • Schuur v papiermolen 2
  • Schoolgebouw Elzasstraat
  • De watermolen van Huldenberg
  • Toponymie - 1
  • Straatnamen & betekenis
  • De Zesdagmaalstraat
  • De Korenheide
  • De Billande
  • De Hasselheide
  • De Elzasstraat
  • De Oliestraat
  • Wolfshaegen
  • Loswegstraat
  • Schaveistraat
    Toponymie - 2
  • De Kausdelle
  • Foto
    Bijnamen in Huldenberg
  • Het Gemeenteplein
  • De KVLV in 1958
    Bijnamen in Loonbeek
  • St-Jansbergsteenweg -1
  • De KVLV Deel 1
  • De KVLV deel 2
  • De KVLV deel 3
    Foto
    Bijnamen in Neerijse (1)
  • Foto
    Bijnamen in Ottenburg (1)
  • Foto
    Bijnamen in St-Agatha-Rode
  • Volkse wijsheden
  • Bamis, kermis in het dorp
  • Antonius met het varken
  • Antonius: weerspreuken gezegden
  • De boogschuttersgilde
  • De kribbe Gemeenteplein
  • De Huldenb. processie 1
  • De Huldenb. processie 2
  • De Huldenb. processie 3
  • De Huldenb. processie 4
  • St.-Rochusommeganck
    Verhalen
  • De Jonkvrouw en de kikkers
  • Voor een mot'cyclet
  • Het verhaal van de instrumenten
  • Den Bluts
  • Cafés en handelszaken
  • Cafés in St.-Agatha-Rode
  • Wolfshaegen: cafés & winkels
  • Winkels in St.-Ag.-Rode
  • Uit het dagboek van een pastoor
  • Liefdesverdriet
  • Den drapeau
  • Monsieur Dupont
  • Vergaderen
  • De broek van Juffrouw Linda
  • Kapsalon
  • Kerstvrede ?
  • Dialoog
  • Huisbezoek
  • Uit het dagboek van Mariette Vandenschrieck
  • Inleiding
  • D1 Mobilisatie 1
  • D2 Mobilisatie 2
  • D3 Oorlog breekt uit
  • D4 Op vlucht
  • D5 Op vlucht
  • D6 Oorlogsjaren
  • D7 Voedsel
  • d8 crash
  • Foto

    Lente: Vergeet-mij-nietje

    Natuur 1
  • Langs de IJse - De lente
  • De smeerwortel
  • De stinkende gouwe
  • Langs de IJse - De zomer
  • De klaproos
  • De moerasspirea
  • Langs de IJse - De herfst
  • Het boerenwormkruid
  • De vlier
  • Natuur 2
  • Het koninginnenkruid
  • De paardebloem
  • Het pijlkruid
  • De grote kattenstaart
  • De mispel
  • De hulst
  • De maretak
  • Het sneeuwklokje
  • De IJse in de winter
  • De merel
    Foto
    Natuur 3
  • De koolmees
  • De pimpelmees
  • De staartmees
  • De kuifmees
  • Het roodborstje
  • De groene specht
  • De zwaluw
  • De mus
  • De egel
  • De kalkoen
    Natuur 4
  • De meikever
  • De distelvlinder
  • Het wilgenroosje
  • De wesp
  • De sleedoorn
  • De klimop
  • De brandnetel
  • De dovenetel
  • Het koolwitje
  • De koninginnepage
    Natuur 5
  • De meerkoet
  • De waterhoen
  • Het fluitenkruid
  • De houtduif
  • De meidoorn
  • Brem
  • De robinia
  • De duizendblad
  • De madonnalelie
  • De vos
    Natuur 6
  • De Japanse kerselaar
  • De Boshyacint
  • De kerkuil
  • Het madeliefje
  • Natuurwandelingen 1
  • Rode Bos
  • Huldenberg: 't middenrif
  • Huldenberg: langs kleine weggetjes
  • Huldenberg: langs nieuwe weggetjes
  • Huldenberg: langs de velden
  • Naar het Westen
  • Bij de buren
  • Op 't dak van Huldenberg
  • Op't dak van Huldenberg2
  • De Kapelletjeswandeling
    Natuurwandelingen 2
  • Loonb.-Neerijse-Loonb.
  • Weg en zo terug thuis
  • Huld.-Terlaenen-Huld.
  • De stoomtram
  • Dichtbij wandelen
  • Huldenberg: bergop bergaf
  • Taal
  • De sjup in de sjeu (1)
  • De sjup in de sjeu (2)
  • Gebouwen
  • Het oud gemeentehuis van St.-Ag.-Rode
  • Het nieuw kasteel van St.-Ag.Rode
  • Allerlei
  • KVLV Loonbeek naar Luik
  • In het Nieuwsblad
  • Pastoor Bertmans, 30 jaar in Huldenberg
  • Huwelijk Graaf Rodolphe
  • Loflied voor F. Sohie
  • Schapen door Huldenberg
  • Schapen verlaten Huldenberg
  • Huwelijksverjaardag platina
  • Sofie Van Binnebeek, Laureate beurs
  • Winter in Huldenberg

    Magische Tomme
    Tulpvormige aarden potten

    Foto
    Langs de IJse
    Herfst

    Kardinaalsmuts
    Haagwinde
    Reuzenpaardenstaart
    Foto
    Foto
    Foto

    Langs de IJse
    Zomer

    - reuzenbalsemien
    - moerasspirea
    - kattenstaart
    - wikke
    - wilgenroosje
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Langs de IJse
    Lente
    - Smeerwortel
    - Look-zonder-look
    - Fluitenkruid
    - Witte dovenetel
    - Hondsdraf
    - Vergeet-mij-nietje

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Nest van koolmees

    Foto
    Foto
    HULDENBERG
    Vroeger en nu
    24-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winter in Huldenberg
     

    >> Reageer (0)
    14-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O.L.V.Tenhemelopneming

    HET FEEST VAN O.-L.-VROUW TEN HEMELOPNEMING IN HULDENBERG

    Op 15 augustus viert Huldenberg het feest van O.-L.-V. tenhemelopneming.  Traditiegetrouw vindt op die dag de jaarlijkse kermis plaats.  Getuigen van dit feest zijn het schilderij van Gaspar De Crayer en de glasramen van Lou Asperslag.

    Onze Lieve Vrouwe tenhemelopneming is in de katholieke kerk de feestdag van de opneming van Maria in de hemel, “met lichaam en ziel”.

    In de katholieke kerk wordt dit feest sinds ongeveer het jaar 700 gevierd.  Volgens de traditie stierf Maria in aanwezigheid van de apostelen, behalve Thomas, en werd haar lichaam en haar ziel ten hemel opgenomen.  15 augustus was de datum waarop de kerkwijding van een basiliek aan Maria toegewijd, gelegen tussen Bethleem en Jeruzalem, plaatsvond.

    Barokke altaren

    In 1734, na een brand die de kerk teisterde, wou pastoor Joannes-Josephus Van den Eede komaf maken met gotiek in zijn kerk    Deze architecturale stroming had inmiddels al lang afgedaan en de barokke bouwkunst vierde hoogtij.  Bij de herstellings- en restauratiewerken liet hij een zadeldak plaatsen over de hoofd- en zijbeuken.  Zodoende werden de hoger gelegen gotische ramen verborgen.  In het koor en in de dwarsbeuken werden ramen dichtgemetseld; drie barokke altaren werden opgetrokken tegen de oostelijk gelegen binnenwanden.  Dit uitzicht bleef onveranderd tot 1937.




    Het schilderij van Maria tenhemelopneming

    Het schilderij toegeschreven aan Gaspar De Crayer heeft tot 1938 boven het altaar gehangen. Men vindt het nu in de rechter zijbeuk, boven de ingangsdeur van het zuidportaal.
    Het stelt de tenhemelopneming van Maria voor. Het kunstwerk werd met olieverf tussen 1651 en 1670 geschilderd. Het is een typisch werk uit de barokke periode.

    Gaspar De Crayer (1584 - 1669) was een kunstschilder uit de Antwerpse school. Hij trok wel naar Brussel waar hij het grootste deel van zijn werken vervaardigde. Hij stond onder invloed van het werk van Rubens. Na diens dood ontwikkelde hij zijn eigen stijl.

    Hij behoorde tot de meest toonaangevende kunstenaars van de Zuidelijke Nederlanden. Hij kreeg veel opdrachten en bezat een groot atelier. Net als Rubens maakte hij zelf  het ontwerp van zijn schilderijen en liet zijn leerlingen en medewerkers zijn werken uitwerken.

    Op het schilderij zien we Maria omringd door een groep engeltjes, putti en twee personages.  Ze wordt ten hemel opgenomen in een opwaartse spiraal.
    Bovenaan, links en rechts merken we de wapens van de familie de Baudequin de Peuthy.  Deze familie kwam op 13 januari 1714 in Huldenberg aan.  Zij verbleef op het kasteel tot het midden van de 19e eeuw. 

    Links, het wapenschild van Baron Karel-Filips de Baudequin de Peuthy (1693-1771) en rechts dat van zijn echtgenote Marie-Anne d’Eynatten (1704-1777) (huwelijk op 11 maart 1735) die bij de herschildering van de lijst de wapenschilden in de hoeken lieten aanbrengen.  In 1734 werd de kerk door een brand geteisterd.  Pastoor Joannes-Josephus Van den Eede (pastoor tussen 1727 en 1755) nam de gelegenheid te baat om over te gaan tot grootse verbouwingen.  De ramen van het koor werden o.a. dichtgemetseld en een groot barok altaar werd ervoor geplaatst.  Het schilderij ‘Maria tenhemelopneming’ kreeg er een centrale opstelling.



    De kerkfabriek van de O.-L.-V.-kerk van Huldenberg heeft onlangs drie restaurateurs om een offerte gevraagd, ten einde de nodige restauratiewerken aan het doek te laten uitvoeren.





    Terug naar de gotiek

    Toen men dan besloot de kerk zoveel mogelijk in haar oorspronkelijke staat terug te brengen, deed men een beroep op glasraamspecialist Louis Franciscus (Lou) Asperslag die in een eerste fase een ontwerp maakte voor drie ramen van het koor.  Hoewel de grafelijke familie zich in een eerste fase verzette tegen het afbreken van het barokke altaar, kon ze de gotische restauratie niet verhinderen.  Zij legde zich bij de situatie neer en ondersteunde de vernieuwing door het aanbrengen van glasramen in het gotisch geheel financieel te steunen.  Op 2 maart 1938 stemde de Diocesane Commissie van Monumenten in met het ontwerp van 3 glasramen in het koor op basis van de tekeningen van Lou Asperslag.


    Lou Asperslag

    Lou Asperslag werd op 12 juni 1893 in Den Haag geboren en trad in 1920 in het huwelijk met Anna Maria Petronella Engelen.  Het echtpaar kreeg zeven kinderen.  Asperslag volgde een opleiding aan de Academie van Den Haag.  Daarna legde hij zich toe op de studie van de glasschilderkunst bij Jan Schouten in Delft.  In 1928 stichtte hij zijn eigen atelier, samen met zijn twee jongere broers.  In 1934 vestigde hij zich te Heverlee, eerst aan het Arendbergplein, daarna in de Kardinaal Mercierlaan.  In een later stadium verhuisde hij naar Linden.  Hij overleed te Leuven op 9 november 1949 en werd te Linden begraven.

    Hij behoorde tot de vooroorlogse school van katholieke glazeniers, waarvan Joep Nicolas en Charles Eyck de kern vormden.  Hij voerde stijlvernieuwing in, die later jongeren inspireerde.  Zijn studie van de ramen in de Franse kathedralen maakten van hem een meester in het toepassen van kleur- en lichtvariaties.  

    Drie glasramen in het koor

    De glasramen in het koor van Huldenberg werden uitsluitend door giften betaald.  Gravin Evrard de Limburg Stirum nam het centrale raam van het koor op haar rekening.  De twee kleine zijramen kwamen tot stand dankzij de vrijgevigheid van de parochianen.

    Lou Asperslag schreef op 10 maart 1938 in een brief aan Kanunnik Lemaire, die de werken orchestreerde: “…De ramen zullen veel opvallend licht krijgen, van de veel te lichte zijvensters.  Het is toch ook uw wens dat de ramen achter het altaar mooi diep van kleur worden, niet waar ?”

    En dat werd het ook. Het mariale blauw gecombineerd met het rood-bruine van het habijt van andere personages creëren een perfecte schakering voor het oog.    

    In dezelfde brief anticipeerde hij reeds het vervolg van het project: “Beleefd … geef ik u in overweging de twee vensters, die volgen op die achter het altaar met wat kleur te bezetten en zeker te tinten opdat een overgang wordt bereikt en zij geen schade zullen doen aan de gebrande vensters.”


    Het kunstwerk is een hulde aan de Heilige Maria die in de Hemel opgenomen wordt.  Zij zit tussen de Vader en de Zoon die haar een kroon boven het hoofd plaatsen.  Boven haar zweeft de Heilige Geest in de gedaante van een duif.  Haar ascetische blik heeft iets buitenaards.  Zij heeft duidelijk de wereld van de levenden verlaten.  Een groepje musicerende en zingende engelen begeleiden haar tijdens deze hemelse reis.  Zij bespelen de fijnste en gevoeligste instrumenten: een harp, een viool, een orgel, een fluit.

    ‘Gaudeamus omnes in Domino’, laat ons allen blij zijn in de Heer, zingen zij. Dit weten we dankzij de tekst onderaan het raam.  Het lied gaat op de volgende wijze verder:

    ‘diem festum celebrantes in Assumptione Mariae virginis:

    de cujus festivitate gaudent angeli,

    et collaudant Filium Dei.’

    ‘Al vierend op de feestdag van de ter hemelopneming van de maagd Maria,

    Over haar viering zingen de engelen,

    En ze loven de zoon van de Heer.’

                                                                             

    Betrokkenheid van het kasteel

    De drie alliantiewapens zijn die van de bewoners van het kasteel die dan ook het raam gesponsord hebben. 

    Het middenste behoort toe aan graaf Evrard de Limburg Stirum (1868-1938) en zijn echtgenote Louise Gericke d’Herwynen (1881-1969) met kroon van goud met drie fleurons gescheiden door twee kleinere fleurons, waaruit een muts van keel steekt, uitlopend in een steeltje van hermelijn, die de kroon is van de vroeger regerende graven van het Heilig Roomse Rijk.  

    Graaf Evrard heeft wellicht het eindresultaat niet kunnen zien want hij overleed plotseling te Luik op 8 mei 1938.

    Aan weerszijden van het centrale wapen worden de alliantiewapens van hun twee zonen met dezelfde kroon afgebeeld. 

    Links dat van Thierry de Limburg Stirum (1904-1968) en van zijn echtgenote Marie-Immaculée de Croÿ (°1905), de gravin die op 16 oktober 2005 haar honderdste verjaardag vierde en anderhalf jaar nadien overleed.

    Rechts dat van Charles de Limburg Stirum (1906-1989) en van zijn echtgenote Marie-Cunégonde de Lobkowicz (1906-2005).   

    Een hemels feest met een universeel karakter

    Het centrale raam wordt geflankeerd door twee kleinere tweelichten waarop bijbelse personages en engelen zijn afgebeeld.  Zij nemen deel aan het hemels feest en geven het evenement een universeel karakter.

    De twee ramen zijn symmetrisch opgebouwd.  Middenin telkens drie engelen die de plechtigheid bewieroken, muzikaal met fluit en bazuin ondersteunen en met fakkels begeleiden.  Bovenaan op de twee ramen staan personages afgebeeld uit het Oude Testament, onderaan uit het Nieuwe Testament.  Opvallend is de overgang van donker onderaan naar licht hoe dichter men bij de H. Maria komt.

    We hebben geen geschreven documenten over deze twee tweelichten gevonden.  We konden toch enkele personages aan de hand van hun attributen identificeren.  Daarbij hebben we de hulp gekregen van pastoor Jaak Bertmans, waarvoor onze dank.

                                                                               

    Op het rechter raam bovenaan geven Mozes en Koning Salomon door hun aanwezigheid gewicht aan het ceremonieel.  Onder hen maakt Johannes de Doper (afgebeeld met een kruis) de overgang van het Oude naar het Nieuwe Testament.  Onderaan ontdekken we Jezus die aan een groepje apostelen de leer onderwijst: we herkennen o.a. de vier evangelisten.   In het gotisch ornament bovenaan bespeuren we nog twee personages die niet te herkennen zijn.

    Op het linker raam bovenaan vertegenwoordigen Abraham met de lange grijze baard en Koning David met de harp het Oude Testament. Onderaan herkennen we in het groepje heiligen Paulus met de zwaard, Petrus met de sleutel en Jozef met de zaag.  De overgang van het Oude naar het Nieuwe Testament wordt door een personage met aureool en als attribuut een gouden vaas met bolvormig deksel (balsem voor het lichaam van de overledene) voorgesteld ; het zou Jozef van Arimathea zijn die Jezus van het kruis haalde en hem liet begraven in zijn ongebruikte graf.  In het gotisch ornament van ieder raam bespeuren we telkens twee personages die niet te herkennen zijn.

                                                                         
           
    Jean-Pierre Van Binnebeek
    Eigen foto's & Internet
    Bronnen:
    De glasramen van de O.-L.-Vrouwekerk van Huldenberg. Jean-Pierre Van Binnebeek - Heemblad 2005-3.
    Het parochiearchief van Huldenberg
    In en om het kasteel van Huldenberg. J. Vanhoren.  Huldenberg 1983. 



    >> Reageer (0)
    05-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De vrouwengilde van Loonbeek in 1957 - deel 1
    De Vrouwengilde van Loonbeek in 1957 - deel 1

    Ter gelegenheid van haar 25-jarig bestaan werd voor de school van Loonbeek in 1957 een merkwaardige foto genomen.

    Op deze foto staan  74 vrouwen, 4 mannen en twee kinderen.
    We zijn erin geslaagd de bijnamen van deze personen terug te vinden.

    Hieronder vindt u, in drie delen, de bijnamen, voornamen en namen van deze personen.



    Foto: parochiearchief
    Dank aan alle personen die meegewerkt hebben aan het opsporen van deze namen.  Speciale dank aan Jaak Bertmans, Maria Van Loo en Jom Decoster voor de fijne analyse van de foto.

    Jean-Pierre Van Binnebeek

    >> Reageer (0)
    04-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De vrouwengilde van Loonbeek - deel 2

    De vrouwengilde van Loonbeek - deel 2





      Bijnaam Voornaam Naam
     1  Gislein va Wannes Put  Ghislaine  Vandeput
     2    Maria  De Deine
     3  Monik Va Petesj  Monique  Vandenplas
     4  Simone va Mille va Suske  Simone  Van Aerschot
     5  Josefin van den Sjampetter  Josephine  De Coster
     6  Neke va Bresj  Leonie   Van Hoegaerden
     7  Fene va susse labarre  Josephine  De Coster
     8    Jef den Beurgemiester  Jef  Craps
     9  Menier Pastuur  Frans  Van Berkel
     10  Poeterke van Blauwhof  Dolf  
     11 ?    
     12  Melanee va Dolf va Pètes  Melanie  Mees
     13  Wis Jes  Louise  
     14  Maree Meutte  Marie   Van Moensel
     15  Nette Merkwèt  Antoinette  De Bois
     16  Wis va Wannes Ballon  Louise  
     17  Tanske va Klè van den Dikke  Hortense  Peeters
     18  Rosse Maria / Maria van den Dikke va Luppes  Maria  Philips
     19  Sjulee va Zander  Julie  De Kelver
     20  Maree va Sjarel va Lammeke Saar  Marie   Mercy
     21  Bertin va Bobbes  Bertine  Philips
     22  Celin  Celine  De Braekeleer
     23  Zakke va Mus Peteir  Liza  Vanderlinden
     24  Bertha va Fèkke  Bertha  De Bois
     25  Nette van den Noeïsel  Trinette  Vanderlinden
     26  Maree va Mil Ruus  Marie    Panneels
     27  Maria va Fille va Rikske  Maria  De Brouwer
     28   Marie-Thérèse  Thielens
     29  Mâns va Flup  Clémence  Wijnants
     30  Ivon va Fons den Bienhaver  Yvonne  
     31  Lentin va Jef Craps  Léontine  Craps
     32  Sjuliët va Stanje  Juliette  Lenseclaes
     33  Maree va Susse van den Ette  Marie  Robeet
     34  Maria va Torre va Freike  Maria  Van Loo
     35  Léa va Frans va Zander  Léa  
     36  Emma va Sjipper  Emma  Van Essche
     37  Elvire va Sjarel va Karre va Koïle  Elvire  
     38  Serafin va dolf va Pètes  Serafin  Van Aerschot
     39  Palmir va Greif  Palmyre  De Greef

    Foto: parochiearchief
    Dank aan alle personen die meegewerkt hebben aan het opsporen van deze namen.  Speciale dank aan Jaak Bertmans, Maria Van Loo en Jom Decoster voor de fijne analyse van de foto.

    Jean-Pierre Van Binnebeek

    >> Reageer (1)
    03-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De vrouwengilde van Loonbeek - deel 3
    De vrouwengilde van Loonbeek - deel 3

       

       


      Bijnaam Voornaam  Naam
     40  Liliane va Moris va Wiske  Liliane  Sterckx
     41  Irma va Riske Kès  Irma  Bouillard
     42  Rasjel va Maria va Pie Steives  Rachel  Verbeek
     43    Josina  Vranckx
     44  Madammeke va Sjulleke  Emilie  La Haye
     45  Jet van de Meule  Hariette  Bosschaerts
     46  Irma vanNange Stuyck  Irma  Stuyck
     47    Clémence  Harzé
     48  Adèle Delsjas  Adèle  
     49  Nette va Wannes  Trinette  Stuyck
     50  Maree va Sjulleke Dewit  Marie  
     51  Maree va Tist Put  Marie  Vlasselaer
     52  Liza va Rik va Stanje  Liza  De Both
     53  Yvon va Mâns Stuyck  Yvonne   Caron
     54  Maria va Rik va Stange  Maria  Lenseclaes
     55  Natalee va Karre Bostel  Nathalie  
     56    Albert  Verhoeven
     57  Maree Sloef  Marie  
     58  Sjan va Sjul Panneels  Jeanne  Panneels
     59  Sjulee va Gen Briedstroet  Julie  Breedstraet
     60  Mare va Mon va Treen Scheis  Marie  Van Hoegaerden
     61 ?  Louise  
     62  Maria va Mil Weulle  Maria  Van Elsen
     63  Fin va Wannes oet de Meule  Josephine  Wijnants
     64  Wis va Mil va Main Koei  Louise  Schauwers
     65  Wis va Berte Floeuit  Louise  De Keyser
     66  Clementin va Risjar  Clementine  Bruggemans
     67    Adele  Craps
     68  Sjulia va Mil va Main Koei  Julia  Trappeniers
     69  Maria va Pie Steives  Maria  Van Aerschot
     70  Maria va Fille va Katouw  Maria  
     71  Maria va Suske va Peites  Maria  Van Aerschot
     72  Jeanne va Mil va Suske  Jeanne  Verboomen
     73  Lucienne va Renei Dokke  Lucienne  Drijberg
     74  Mariët va Renei Dokke  Mariette  Drijberg
     75  Rosalee va Pajk  Rosalie  Michiels
     76  Justin va Wé Koster  Justine  De Coster
     77  Sjulee va Fille  Julie  De Brouwer
     78  Simon va Poerre  Simone  Vanderzijpen
     79  Jeanne va Fille va Rikske  Jeanne  De Brouwer
     verborgen achter nr 64, wellicht   Marie  Sterckx

    Foto: parochiearchief
    Dank aan alle personen die meegewerkt hebben aan het opsporen van deze namen.  Speciale dank aan Jaak Bertmans, Maria Van Loo en Jom Decoster voor de fijne analyse van de foto.

    Jean-Pierre Van Binnebeek

    >> Reageer (0)
    20-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Neerijse op zijn best

    De langste dreef van België met Japanse kerselaars op haar best. (foto's JP Van Binnebeek - april 2014)


             

                                                                                                   

             

                                                                                                     

               


    >> Reageer (0)
    28-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het zuidportaal en zijn beelden

    Uit 'Kunstwerken in de O.-L.-Vrouwekerk van Huldenberg'. J.-P. Van Binnebeek. 2015

                                                                                                                                                        

    De spitsboogomlijsting van het zuidportaal van de O.-L.-Vrouwekerk  van Huldenberg. (Eigen foto)


    In het portaal stonden de kerkgangers dan voor een spitsboogomlijsting die nog altijd bestaat.  Hierin zijn vier nissen voorzien.  In de twee bovenste bevinden zich nog twee engelen.  In het midden staan nog altijd drie merkwaardige beelden uit de jaren 1390 ; zij vormen samen de oudste groep kunstwerken van de streek.  Zij stellen de H. Catharina van Alexandrië, O.-L.-Vrouw met kind en de H. Barbara van Nicomedië voor.

    De H. Catharina, dochter van koning Costus, leefde in de 3de eeuw en werd gevangen gezet omdat ze haar geloof niet wou afzweren.  Ze werd veroordeeld tot de dood op het rad maar dat werd vernietigd door een engel.  Zij werd dan onthoofd en haar lichaam werd door engelen naar de berg Sinaï gebracht.  Zij wordt afgebeeld met een (gebroken) rad aan haar voeten.  In haar rechter hand houdt zij een boek: als zij samen met de H. Barbara wordt afgebeeld – wat het geval in Huldenberg is – stelt Catharina het contemplatieve en Barbara het actieve voor.  De H. Catharina wordt aangeroepen bij zweren en kringvormige huidziekten.

    De H. Barbara van Nicomedië werd door haar vader, de heiden Dioscurus, in een toren opgesloten omdat ze weigerde te huwen.  Ze werd gefolterd met toortsen en door haar vader onthoofd; hij werd terstond door de bliksem getroffen.  De H. Barbara wordt hier voorgesteld met in de rechter hand een toren met drie ramen als toespeling op de toren waar ze opgesloten werd en de Heilige Drievuldigheid die ze eerde.  Zij wordt aangeroepen tegen brand en blikseminslag.

    De H. Maria staat in het midden en zij draagt het Kind Jezus op haar rechter arm.   Het hoofd van het kindje is afgebroken. 


    Technische gegevens

    Beeldengroep zuidportaal O.-L.-Vrouwekerk Huldenberg

                    Vervaardiger: onbekende beeldhouwer
                    Datum: 1391 - 1400

                    Materiaal: zandsteen

                    Techniek: gebeeldhouwd

                    Productieplaats:Brabant

                    Afmetingen en beschrijving: serie van 3
                                    H. Catharina van Alexandrië: hoogte. 70cm;

                                    O.L.Vrouw met Kind:hoogte 100cm;

                                    H. Barbara: hoogte  70cm.

                                     2 engelen: hoogte 70 cm.

    (De volledige brochure is te verkrijgen bij Pastoor J. Bertmans.)


    >> Reageer (0)
    21-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spin

    Ooit Gezien?

     

    Herfst. Regen, wind, grijze luchten.

    Spinnen in huis: kruisspin, huisspin, hooiwagen…

    Op de stijl van de garagepoort zit een insect met dezelfde kleuren als een wesp. Het insect is echter groter.

    Op het eerst zicht denk je: een wesp. Of zoals ze in Huldenberg zeggen een “peremispel”.

    Bij nader toezien heeft het diertje geen zes maar acht poten!

    Het is dus een spin.

    Het is de WESPEN – of TIJGERSPIN .

    Ze is echt niet te verwarren met een ander spin.

    Het  vrouwtje meet 12 tot 26 mm wijl het mannetje met moeite 5,5mm bereikt.

    Het is een mooi voorbeeld van mimicry.

    Het achterlijf heeft dezelfde gele en zwarte strepen als de wesp. Dit is nu juist zijn verdediging tegenover predators. Voor een wesp gaan de meeste al een straatje alom.

    Haar poten zijn bruin met gele banden.

    Het mannetje daarentegen is vaal grijs en heeft geen kleuren. Nu ja, met 5,5 mm val je zeker al niet op.

    De spin leeft in droog gras, natte velden en zandige vlakten.

    Het is een ongevaarlijke spin, al ziet ze er wel wat gruwelijk uit. Dat is ze wel voor het mannetje.

    Het mannetje bezit twee genitaliën, die hem in staat stellen tweemaal de daad te stellen. Maar… Eens hij  het wijfje bevrucht heeft wordt hij onmiddellijk ingesponnen en opgegeten, althans leeggezogen. Zo  verhindert madame dat hij nog bij een ander een nageslacht verwekt.

    In augustus komt de cocon er aan en deze zal pas ontluiken in de meimaand.

    De wespspin bouwt een wielweb dat gestabiliseerd is door een paar draden. Zij wordt niet verwittigd door het trillen van het web maar

    ligt op de loer. Zij hangt ook ondersteboven in het web. Dreigt er  gevaar dan bijt ze de stabilisatiedraden door en vlucht.

    Buiten het verorberen van haar ventje vangt ze sprinkhanen, libellen, kevers.

    De wesp – of tijgerspin werd rond 1980 voor het eerst gespot  in  Limburg. Sindsdien is ze haar terrein langzaam aan het uitbreiden en af en toe heb je dan geluk.

    Ontmoet je ze observeer ze dan en wees er zeker niet bang van.



    norbert mosselmans 18/09/2015

    foto: norbert mosselmans



    >> Reageer (0)
    15-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inhuldiging van Onze-Lieve-Vrouw van den Elzas

    Inhuldiging van Onze-Lieve-Vrouw van den Elzas


    Op dit feest van O.-L.-V.- Tenhemelopneming werd op 15 augustus 2015 Onze-Vrouw van den Elzas op een plechtige wijze ingehuldigd.

    Het beeldje dat op een 'wonderbare' wijze gered kon worden kreeg een plaats in een gotische nis in de kruisbeuk van de O.-L.-Vrouwekerk van Huldenberg.


    Nadat het gedurende 100 jaar op de Elzasstraat heeft gewaakt zal het aanwezig zijn in onze prachtige gotische kerk.


    Tekst en foto's : Jean-Pierre Van Binnebeek


    >> Reageer (0)
    31-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ommeganck 2015 affiche



    Schilderijen in levende lijve : de Sint-Rochusommeganck in Huldenberg op 9 augustus 2015 om 14.30.



    >> Reageer (0)
    25-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De St.-Rochusommeganck -1

    De Sint-Rochusommeganck van Huldenberg

     

     

    Negenendertig jaar geleden, op 15 augustus 1976, trok voor de eerste keer de voorloper van ‘ommeganck’ door de straten van Huldenberg.  Dit jaar is de ‘Huldenbergse ommeganck’ op 9 augustus 2015 aan zijn 17de editie toe.

     

    Oorsprong

     

    De ‘ommegang’ is een benaming voor twee typische uitingen van het Vlaamse volksleven: de kerkelijke processie en de burgerlijke praaloptocht ; de profane ommegangen komen overigens voort uit dezelfde kerkelijke traditie.  Uit de plechtige processie waarin litanieën werden gezongen, ontwikkelde zich een vorm waarbij men het leven van de patroonheilige en taferelen uit het Oude en het Nieuwe Testament zingend of reciterend uitbeeldde. 

     

    Vanaf de 14e eeuw (Brussel 1359 en Lier 1377) ontwikkelden zich deze processies in vrijwel alle plaatsen van enige betekenis tot optochten met beelden, praalwagens en allegorische groepen. Door een lang seculariseringsproces kregen de optochten een profaan karakter. Zij waren bij het volk zeer geliefd.

    Ook in Huldenberg is de huidige Sint-Rochusommeganck uit de historische processie voortgevloeid.

     

    Ommegang of ducasse 

    De naam wijst op de Nederlandstalige oorsprong van Brussel. In het Vlaamse landsgedeelte wordt een processie rond de kerk "ommegang" genoemd terwijl men in het Franse landsgedeelte spreekt over een "ducasse", afgeleid van "dédicasse", dat ‘toewijding’ betekent in het Nederlands.

     

    De samenstelling van enkele, vaak groots opgezette, ommegangen, meestal opgebouwd rond een centraal thema, is bewaard gebleven.   In de 17e eeuw begon het verval van de ommegangen, enkele zijn echter blijven bestaan of worden in de huidige tijd opnieuw georganiseerd, zoals de Brusselse ommegang, de Mechelse ommegang en de tienjaarlijkse ommegang van het Ros Beiaard te Dendermonde.  De Huldenbergse ‘ommeganck’ trok voor het eerst door de straten van ons dorp in 1976.

    Onze Lieve Vrouw op ‘t Stokske

    De traditie van de Ommegang gaat terug tot de eerste processie van die aard die in Brussel plaatsvond.

    Het ontstaan van de jaarlijkse ommegang van Brussel is verbonden met de oprichting van de O.L.V.-kerk op de Zavel, waar het beeldje van O.L.V. op 't Stokske zich bevindt. Dit beeldje is volgens de legende in 1348 met Beatrijs Soetkens naar Brussel gekomen:

    In die tijd was Brussel een jonge welvarende stad die steeds uitbreidde. Met een bevolking van 40 000 zielen moest ze trouwens niet onderdoen voor andere Europese steden zoals Londen of Amsterdam.

    De legende vertelt ons dat Beatrijs Soetkens, echtgenote van een arme lakenwever uit Brussel, op zekere dag hemelse stemmen hoorde.  Deze vertelden haar dat Onze Lieve Vrouw de Kruisboogschuttersgilde, die op de Zavel een kapel had opgericht ter ere van de Maagd Maria, en tevens de stad Brussel wenste te begunstigen.

    Beatrijs moest zich naar Antwerpen begeven om er het miraculeuze beeldje van O.L.V. op 't Stokske te ontvoeren en naar Brussel over te brengen. Met haar man roeide ze snel naar Antwerpen. Daar begaf Beatrijs zich rechtstreeks naar de O.L.V.-kerk en nam het beeld mee. De koster, die zich ertegen verzette, stond roerloos, “als van Gods hand geslagen”. Beatrijs spoedde zich vervolgens met het beeld naar het bootje. Tegen wind en stroomopwaarts ging de terugtocht slechts moeizaam vooruit. Tot bovenaardse krachten hen ter hulp kwamen : het bootje snelde opeens over het water naar Brussel en strandde vlak bij het oefenterrein van de Schuttersgilde waar zij het op de oever van de toen goed bevaarbare Zenne overhandigde aan Jan III, de toenmalige hertog van Brabant. De onverwachte verschijning van het bootje, omhuld in een vreemde schemering en vergezeld van zoete muziek, bracht de onverwachte verschijning van het bootje heel wat deining teweeg in de buurt. Men riep "mirakel", te meer daar ook de Antwerpenaars zich neerlegden bij deze buitengewone gebeurtenis. Nooit, gaven ze toe, zou een eerlijke en godvrezende vrouw zoals Beatrijs, haar hand durven leggen op een alom vereerd beeld, zonder er door een bovennatuurlijke kracht toe gedwongen te zijn.

    In een plechtige optocht en gevolgd door de hele Brusselse bevolking, bracht Jan III het miraculeuze beeld naar de Zavelkapel. Wegens de grote toeloop van bedevaarders moest de kapel snel vergroot worden. Het beeld zelf werd vernield tijdens de beeldenstorm in 1566. De plechtige optocht waarin het beeld door hertog Jan III naar de Zavelkapel gebracht werd, vormt de oorsprong van de "Ommegang" die nu nog jaarlijks in Brussel georganiseerd wordt

    Bovendien werd beloofd op de plaats van deze kapel een grotere kapel op te richten en jaarlijks het O.L.V.-beeld, onder de bescherming van de gewapende Gildenbroeders, in processie rond te dragen.

                                                            

    O.-L.-V. op ’t Stokske (bron Internet)

    Zo ontstond, volgens de legende, de Ommegang in Brussel : een uiting van diepe godsvrucht ondersteund door een militaire garde.

    Zoals het vaak het geval is, is deze legende de enige niet maar ze is wel de mooiste en de meest verspreide.  Zo weet men ook te vertellen dat in de 14e eeuw twee Brusselse kruisboogschutters de Zenne met een bootje stroomopwaarts vaarden om deel te nemen aan een schietwedstrijd die in een weide langs de toen groene oevers plaatsvond.  Op een bepaald ogenblik vroeg een jonge dame met een kind op de arm hen of ze mee mocht.  De twee Brusselaars gaven hun toestemming waarop de dame hen zei dat zij de winnaars van de wedstrijd zouden zijn.  Daarop werd de dame met een lichtgevende stralenkrans omgeven.  De twee boogschutters herkenden de Heilige Maagd.  Als dank voor de overwinning werd de schuttersgilde onder de bescherming van  Onze Lieve Vrouw geplaatst.  Aan de ingang van de Zavelkerk worden de twee kruisboogschutters met hun bootje afgebeeld.

    Vanaf 1348 zette deze gebeurtenis de Brusselaars ertoe aan om elk jaar een processie te houden met het heilige beeld voorop gedragen door de leden van de kruisboogschuttersgilde (l’ancien Grand Serment royal et noble des arbalétiers de Notre-Dame du Sablon). Eerst trok de stoet rond de Zavelkerk (vandaar de naam Ommegang), later zakte hij af naar de Grote Markt. Iedereen was erbij: het stadsbestuur, de militaire gezagsdragers, de clerus van de stad. De optocht van 2 juni 1549 was de mooiste van allemaal, want in dat jaar besloot het stadsbestuur hulde te brengen aan Karel V, diens zoon Filips en zijn zusters Maria van Hongarije, de landvoogdes van de Nederlanden, en Eleonora, koningin van Frankrijk, door hen uit te nodigen op het weelderige schouwspel. De keizer maakte van de gelegenheid gebruik om zijn zoon Filips als opvolger voor te stellen

    Het duurde niet lang of de Ommegang werd dé grote jaarlijkse gebeurtenis in de stad. De magistraat, de ambachten, gilden en Rederijkerskamers namen er hun plaats in en zo ontstond die prachtige stoet die door de eeuwen heen, tot op heden, in ere werd gehouden.

    De ommegang: dé grote gebeurtenis in de stad (bron Internet)

     

    In 1928 werd de Vereniging "Ommegang Oppidi Bruxellensis" opgericht, die zich tot taak stelde jaarlijks de voornaamste groepen uit de eeuwenoude Ommegang op de Grote Markt in Brussel te laten defileren.  Het is nog altijd een groots opgezette historische optocht, ter ere van Keizer Karel en zijn zoon Filips. De Brusselse Grote Markt vormt het decor. Opmerkelijk is dat er verenigingen aan deelnemen die al in 1549 van de partij waren. Ook tussen de vertolkers van de entourage van Keizer Karel zitten verre afstammelingen van zijn hof. De organisatoren waken er dan ook nauwgezet over dat de historische waarde van de stoet zo hoog mogelijk blijft : authentieke kostuums, aankleding en decoratie...  In de jaren 1950 werd Thierry II de Limburg Stirum (de echtgenoot van de overleden gravin) voorzitter van de Maatschappij van de Ommegang.  Deze functie lag hem nauw aan ’t hart en hij blies er nieuw leven in.  Op 24 april 1951, naar aanleiding van een historisch gala in het Paleis voor Schone Kunsten, nam hij er aan deel en beeldde er de persoon van keizer Karel uit.
    Dit jaar vond de Ommegang op 30 juni en 2 juli plaats.


    Jean-Pierre Van Binnebeek

    >> Reageer (0)
    04-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Huldenberg ontdekken 1

    Huldenberg ontdekken (deel 1)

    Dorpsverkenning voor nieuwe inwoners door Norbert Mosselmans

    Zaterdag 4 juli 2015

    VERTREK: De Kronkel

    De sporthal van de gemeente Huldenberg. Ze werd ontworpen door architect-zanger Zjef Van Uytsel, inwoner van onze gemeente. Deze sporthal werd officieel ingehuldigd op 30 mei 1996. Ze kreeg haar naam van de kronkels die de IJse maakt.


    Inuit Controversy

    In navolging van Adrien de Gerlache vertrok Dixie Dansercoer in 2007 vanuit Nieuwpoort naar de Noordpool. De heruitgave van de legendarische expeditie zette kunstenaar Freddy Cappon (Oostende) ertoe aan om de Poolreiziger te maken, een monumentaal kunstwerk dat in Nieuwpoort in de havengeul te bewonderen valt.

    Het kunstwerk ‘Inuit Controversy’ in Huldenberg is een geschenk van Freddy aan Dixie. Het werk maakte oorspronkelijk deel uit van (Ant)Artic Matters – een kunstproject van Dixie.  Huldenbergenaar Dixie koos ervoor dit werk aan de inwoners van Huldenberg te schenken.

    Het kunstwerk beeld een Inuit en een iglo uit en staat symbool voor de moeilijke situatie waar de Inuit-cultuur zich vandaag in bevindt. Smeltend ijs, een verarmde visfauna en het verlies van biodiversiteit in hun woongebied maakt dit volk zeer kwetsbaar. In 2013 werd het werk officieel ingehuldigd.

    Gemeentehuis:  werd gebouwd in 1887. Werd gerestaureerd onder leiding van Zjef Van Uytsel.

    Pomp:

    Ze werd geschonken door het echtpaar Limburg-Stirum-de Thiennes de Rumbeke. In 1906 vierde dit grafelijk echtpaar zijn gouden huwelijksjubileum en zij schonken dit mooie monument aan de gemeente. Bovenop staat een ijzeren Madonna, patrones van de parochie. Op de zuil zijn de wapenschilden van de families van de schenkers aangebracht. Het water van deze fontein komt van buiten het dorp, uit de Dreefstraat. Het systeem werd aangebracht door Henri Veiller en zijn vader Jef Veiller, beter gekend als Vlek. Achter de fontein staat de vrijheidsboom.





    Aan de overzijde staat het Oorlogsgedenkteken.


     

    De IJse:


    http://blogimages.bloggen.be/huldenberg/1770799-f20a8a14399bd16e088ccd2ef8ddf099.jpgontspringt in Sint-Genesius-Rode op 121 m hoogte. Wordt vanaf de Ganzenpootvijver te Groenendaal een echt riviertje. Is 21 km lang en mondt in de Dijle te Korbeek - Dijle (40m). Op haar loop stonden zes watermolens: Groenendaal, Hoeilaart, Overijse, Huldenberg, Loonbeek en Neerijse.




     

    De watermolen van Huldenberg: 1604, onderslagmolen. Iedereen van het dorp moest in deze banmolen zijn graan laten malen.

      Kasteel van Huldenberg:

        sinds 1921 is dit het uitzicht. Bewoond door de familie de Limburg-Stirum.

    Pomp en bron: van hieruit vertrekt het water voor de fontein op het Gemeenteplein. In het dorp meer daarover.


    >> Reageer (0)
    03-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Huldenberg ontdekken 2

    Huldenberg ontdekken (deel 2)

    Dorpsverkenning voor nieuwe inwoners door Norbert Mosselmans

    Zaterdag 4 oktober 2014


    http://blogimages.bloggen.be/huldenberg/473577-ad2096342f77fa4860867910ad4c6e30.jpgFelix Sohie         

    Oktober 1959. Huldenberg maakt zich op voor zijn eerste druivenfeesten. Middenstand en druivenhandelaars hebben de handen in elkaar geslagen en willen er iets groots van maken. Op 4 oktober 1959 wordt aan de ingang van het kasteelpark de gedenkzuil Felix Sohie onthuld. René Spreutels metselde de zuil en Harry ElstrØm (°1906 - † 1993) maakte de bronzen gedenkplaat.


    Waarom staat deze zuil aan de kasteelpoort?

    Baron de Peuthy gaf in 1861-1862 Felix de toestemming om in de kleine serre van het kasteel proeven te doen met druivenkweek onder glas. Na vele jaren van vallen en opstaan lukte het hem.


    Hij verliet het kasteel en begon in Hoeilaart zijn eerste “travaux serres”

    in 1865.  In 1878 begonnen de gebroeders Danhieux in Overijse met de druiventeelt en wat later was Emiel Vandenschrieck de eerste in  Huldenberg. Geleidelijk aan breidde de druiventeelt zich uit en verschenen de glazen serres in het landschap van de Druivenstreek.


    De Druivenstreek omvat de gemeenten Huldenberg, Hoeilaart, Overijse, Duisburg en Tervuren. Begin jaren ’50 stonden er ongeveer 30 000 serres. Men sprak over de glazen dorpen die lagen te schitteren in de zon. In 2009 telde men nog hooguit 200 serres.

     

     


    De Ontsnapping


     Het project ‘De Ontsnapping’ werd bedacht door kunstenaar en wielerliefhebber Erik Nagels.


    Hij herinnerde zich de kleine, naïef vormgegeven, felgekleurde plastic speelgoedrennertjes die in de jaren ’60 en ’70 in de trommels met waspoeder zaten.


    Het honderdjarig bestaan van de Ronde van Vlaanderen vond Erik Nagels het ideale moment om die kleine speelgoedrenners een tweede leven te geven. Ditmaal levensgroot en middenin de echte wielerwereld. De Ontsnapping bestaat uit een peloton van 72 renners in polyester in dezelfde felle kleuren en met dezelfde naïeve vormgeving als weleer. De kinderlijke vormgeving en de materiaaluitvoering, inclusief de gietranden, verwijzen naar de rennertjes uit de zeeptrommel.


    De Ontsnapping promoot Vlaanderen als wielerland in binnen- en buitenland. Ze nemen deel aan de Vlaamse koersen en rijden een verrassend parcours in de Vlaamse kunststeden en aan de kust.


    Huldenberg mocht de Flandriens de voorbije jaren meerdere keren ontvangen. Gecharmeerd door hun verschijning, verwonderd door het kunstzinnig traject en ter ere van een oeroude Vlaamse klassieker, namelijk de wielersport, haalde Huldenberg in 2014 dit kunstwerk definitief naar de gemeente.




     

    Via Cahystraat (Luizenberg) naar de

    A. Goossensstraat: Alfons Goossens is een oorlogsslachtoffer uit “DE GROOTE OORLOG”.

     

     

     

    We beklimmen de trap naar de:



    Onze-Lieve-Vrouwkerk: Toegewijd aan O.L.V. Ten Hemelopneming; Staat 13m boven het dorpsplein. Vervangt een Romaans kerkje. Inkom langs de westerkant. Voor 1817 moet deze ingang bestaan hebben. Vroeger kwam men binnen langs de zuidkant. De kerk is niet groot maar wel zeer aangenaam omwille van het licht en de helderheid. Ze heeft de vorm van een Latijns kruis.



    Op de zuiderzijgevel bevindt zich een zonnewijzer met de boodschap:

    DE TIJD HELAES!  ZIET VERGAET ALS DIT TEECKEN VROEGH EN LAET.

     Het chronogram geeft, ontcijferd, 1764 weer.

    In 1733 brandde het dak en het gewelf van de kerk. Men overkapte de resten en stak een nieuw plafond. De toren staat nog steeds op de viering. De kerk bezit ook enkele mooie glasramen.


    Tegenover de zonnewijzer staan de gelauwerde gedichten van inwoners. Ze werden gedicht bij gelegenheid van de LAST POST-dag in mei 2014. In onze vijf deelgemeenten vinden we de bekroonde gedichten terug. Er werden er 12 uitgekozen en op de  verschillende begraafplaatsen gezet, nabij de graven van de gesneuvelden en oud-strijders.


    Pastorie:  westergevel 1664. Het gebouw ernaast dateert van 1737.



    http://blogimages.bloggen.be/huldenberg/2018206-455bed3e405a40bfd951c5f2517cfad9.JPGWe stappen tot aan de

    Sint-Rochuskapel:

    Bak- en zandstenen barokgebouwtje, gebouwd onder 4 lindebomen. Rechthoekig en afgesloten met een veelzijdige koorsluiting. Op de voorgevel staat 1727. Reeds vermeld op de kaart van FERRARIS uit 1756. Restauratie in de 19de eeuw. Bij het begin van de 20ste  eeuw en in 1999. In augustus 2015 trekt de driejaarlijkse Rochusommegang door het dorp.

    We volgen de Minetstraat (burgemeester) tot  aan VOETWEG 53 die we voorzichtig afdalen. Zo komen we aan de N253 die we naar rechts volgen. De eerste straat links wandelen in. We zijn nu op de Smeysberg.

     

     

     

     

     


    Smeysberg: (17%) een ferme kuitenbijter

    We wandelen de IJsebrug over en nemen aan de afsluitplaten het pad rechts. We volgen nu de loop van de IJSE stroomopwaarts. Onderweg zien we waar de kleine en grote IJse samenvloeien. We komen te


    >> Reageer (0)
    16-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Heilige Familie en de kleine Johannes

    De Heilige Familie en de kleine Johannes

    In de linker dwarsbeuk van de O.-L.-Vrouwekerk van Huldenberg hangt het schilderij ‘De Heilige Familie met de kleine Johannes’.


    Maria zit met het opgewekte kindje Jezus op haar schoot. Terwijl achter haar Jozef met de handen zijn hoofd vasthoudt en aan het lezen is, komt de kleine Johannes de Doper nieuwsgierig dichterbij ; in de armen houdt hij een lammetje dat aandacht heeft voor het kindje Jezus. Op de achtergrond is rechts door een opening een wijds landschap zichtbaar.  Onderaan ligt op een wit doek een schapenschaar.

    Johannes werd een half jaar vóór Jezus geboren. Volgens het Evangelie was Johannes de enige zoon van de priester Zacharias en zijn vrouw Elisabeth, de nicht van Maria.


    In de schilderkunst wordt Johannes vaak weergegeven met een Lam Gods.  Hij doopte Christus in de Jordaan en noemde hem het Lam Gods, degene die de zonde van de wereld wegneemt ; men ziet hierin een verwijzing naar het paaslam, symbool van de bevrijding van Israël.


    Johannes roept op tot bekering en heeft het over de nakende komst van God: “Als een herder zal Hij zijn schapen weiden, in zijn armen ze samenbrengen, de lammeren dragen tegen zijn boezem, de schapen met zachte hand geleiden.” Dit zijn woorden van tederheid, zachtheid, vreugde en vertrouwen.

    Tederheid, zachtheid en vreugde stralen ook uit het schilderij.  Het schilderij toont aan dat de Heilige Familie momenten van geluk beleeft.

    Schilder is wellicht Robert Van Den Hoecke (Antwerpen 30 november 1622 – Bergues-St-Winoc 1668) ; het kunstwerk moet rond 1660 geschilderd zijn.  Van Den Hoecke was de schilder van aartshertog Leopold-Willem van Oosterrijk (de persoon die in 1650 de eerste (twee) stenen legde van de kerk van Jezus-Eik. Hij staat trouwens afgebeeld in één van de glasramen van de kerk).  Leopold-Willem was prins-bisschop en een zeer devoot man.  Zeer vaak ging hij bidden in het bedevaartsoord Jezus-Eik.

    In de kerk van de Heilige Familie in Waregem hangt quasi hetzelfde schilderij in een iets groter formaat ; het is getekend en gedateerd.

    Foto KIK


    Technische gegevens

    Schilderij O.-V.-Kerk Huldenberg

    Schilderdoek, olieverf

    Afmetingen:

    breedte 110 cm


    Schilderij Kerk Heilige Familie Waregem

    Schilderdoek, olieverf

    Productiejaar1660

    hoogte: 180 cm
    breedte: 130 cm

    JP Van Binnebeek


    >> Reageer (0)
    25-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de boogschuttersgilde van Huldenberg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De handboogschuttersgilde van Huldenberg

    Het huidige gemeenteplein of de "Plaetse ofte merkt" ontstond op 29 september 1681 door ruiling van goederen onder Ridder Filips Ryckewaert (+1689), heer van Tyberchamps. Hierdoor bekwam Huldenberg een geschikte plaats voor het oprichten van een schietboom of wip voor de schuttersgilde.

    Het zoeken naar een ideale locatie

    In een eerste fase koos men voor de Schriekmansbeemd.  Deze lag tussen de oude IJse en twee vijvers van het kasteel.  Blijkbaar gaf deze locatie geen voldoening want de doelen werden verplaatst naar de Mottenbeemd.  Deze beemd grensde aan het Pijlijzershof (later het pachthof Sneessens) dat gelegen was achter het huidige gemeentehuis.


    Het Pijlijzershof met beemd op de Ferrariskaart


    Een terrein van ongeveer 25 are (3/4 van één dagwand) werd uitgetekend.  Het lag ten zuiden van het hof en grensde aan de “straete gaande naer Waever” bekend in andere documenten als “straete van Huldenbergh naer Namen”, de huidige Elzasstraat.  De doelen waren noordoostelijk gericht opgesteld, in de richting van Loonbeek dus om minder gevaar op te leveren.  In het midden van de 18e eeuw (1759) vinden we de benaming “doelhof” in een tekst over de verhuring van het terrein.


    De handboogschuttersgilde van Huldenberg

    De gilde zelf gaat terug tot ongeveer 1750 en was een ‘Broederschap van den Heijligen ridder en martelaere Sebastiaen’ en was onder voorzitterschap van Baron de Baudequin de Peuthy.  Zij is de oudste vereniging uit het volksleven van Huldenberg.  Handboogschieten was een belangrijke activiteit geworden in het dorpsleven.  Wereldlijke en geestelijke hoogwaardigheidsbekleders namen er aan deel. 

    De Franse republiek schafte op 28 april 1796 de gilde af. 

    Ten tijde van Napoleon flakkerde het verenigingsleven opnieuw op en werd aan de baron gevraagd de gilde nieuw leven in te blazen.  Dit gebeurde op 20 januari 1803, op het feest van de heilige Sebastianus, patroonheilige van de gilde. Wip- en doelschieting kregen een nieuwe start.

    Op die dag mocht baron Theodoor de Baudequin de Peuthy als eerste met boog en pijl de wipschieting openen.  Hij was het die de prijzen uitdeelde.  Ook vrouwen die op doelen schoten werden beloond door de barones.

    De schietingen gebeurden tijdens de zomer, wanneer de baron op zijn kasteel in Huldenberg vertoefde.  De feestelijkheden begonnen met een heilige mis gevolgd door een processie.  Dan vonden de wip- en doelschietingen plaats.  Soms werd de koningsvogel neergehaald: dan gaf de schieting een  nieuwe koning.  De feestelijkheden werden afgesloten met een banket.


    De schieting van 1839

    In september 1839 vond een schieting plaats met uitreiking van prijzen, o.a. een tinnen schotel waarvan afbeelding hieronder.

    (Verzameling tin van Brabantse schuttersgilden, Karsten Vandebotermet)



    SEPTEMBRE 1839 PRIX DONE (donné) PAR MONSIEUR LE BARON DE PEUTHY POUR LE TIR A L’OISEAU A HULDENBERG


    Hieronder zoomen we in op de tekst:


     

    SEPTEMBRE 1839                                                            PRIX DONE (donné)


      

    PAR MONSIEUR LE BARON DE PEUTHY


     

    POUR LE TIR A L’OISEAU



    A HULDENBERG


    Op de achterzijde van de schuttersschotel van Huldenberg

    • Het gekroonde roosmerk als garantie voor de beste tinlegering,

    • Sint Michiel als symbool voor de plaats van herkomst, = Brussel waar de schotel dus gemaakt werd.

    Beide merken dragen de naaminitialen F D L van de tingieter die deze schotel gegoten heeft. Het gaat om Frans De Leeuw: geboren in s' Hertogenbosch in 1800, gehuwd te Brussel in 1821 en daar ook overleden in 1863.


    Sebastianus van Rome

    Hij was een officier van de keizerlijke lijfgarde te Rome, die om zijn christelijk geloof op bevel van Diocletianus met pijlen werd beschoten en voor dood achtergelaten.  Door de zorgen van de heilige Irene herstelde hij.  Hij werd nadien opnieuw gevangengenomen en met knuppels doodgeslagen (circa 288 na Ch.).

    St-Sebastiaan, O.-L.-Vrouwekerk van Huldenberg

    Hout, gepolychomeerd uit de periode 1650-1700


    Hij wordt meestal voorgesteld als jonge man doorzeefd met pijlen, vastgebonden aan een boom of zuil.  Het is dus de marteling die hem niet fataal was, die meestal wordt uitgebeeld.

    St-Sebastiaan geldt als patroonheilige van de boogschutters, de kruisridders en tegen de pest.

    Het beeld dat in de O.-L.-Vrouwekerk staat dateert van de 2e helft van de 17e eeuw, wat dus de periode is van het ontstaan van de wip maar als patroonheilige tegen de pest zou hij ook een betekende rol kunnen gespeeld hebben in de geschiedenis van de parochie, samen met St-Rochus en de H. Rosalia.

     

    Bronnen

    De doelhof van de Huldenbergse schuttersgilde. J. Vanhoren. 1978. Zoniën

    In en om het kasteel van Huldenberg, J. Vanhoren. 1983

    Sanctus, meer dan 500 heiligen herkennen, Davidsfonds, Leuven, 2004

    Link met archief: http://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/ead/index/zoekterm/Huldenberg/eadid/BE-A0518_106037_104580_DUT


    Met dank aan de heer Karsten Vandebotermet.

    Tekst en foto’s: Jean-Pierre Van Binnebeek



    >> Reageer (0)
    24-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De schuttersgilden

    De diverse schuttersgilden

    De schuttersgilden waren verenigingen die sinds de middeleeuwen voor de verdediging van steden en dorpen instonden en daartoe hun leden de nodige opleiding gaven.  Vanaf de 14e eeuw werden zij gesteund door de steden en door de adellijke heren en als gilden erkend.

    Men onderscheidt naar hun wapen handboog- en kruisbooggilden en op het einde van de 15e eeuw ook kolveniers- of bus- en schermersgilden.

    In sommige kerken (bv. in de Zavelkerk in Brussel) hadden zij hun altaar en verzamelden zij kunstwerken. Zij hadden ook hun eigen patroonheilige.

    1. Kruisboogschutters

      Groot serment van de kruisboogschutters (met onderstel)

      Patroonheilige : St-Joris

      Klein serment van de kruisboogschutters

      Patroonheilige : St-Gregorius




    Haakschutters of busschutters

    Met haakbus (handcanon)

    Patroonheilige : St-Christoffel


    Schermers :

    Patroonheilige : St-Michiel



    Boogschutters :

    Patroonheilige : St-Sebastiaan & St-Antonius, ook St-Maculphus



    Tekst  Jean-Pierre Van Binnebeek

    Afbeeldingen : Internet



    >> Reageer (0)
    17-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Primaat van Petrus


    De primaat van Petrus

    De Paus ontleent zijn gezag aan het Boek der Pausen - dat zijn levensbeschrijvingen van de eerste pausen, o.a. dus die van apostel Petrus.  Daarin staat te lezen dat Petrus door Jezus gekozen is als eerste leider van de Kerk.

    In het Evangelie zijn er twee passages waarin het primaatschap aan bod komt:

    • in het Evangelie volgens Matteüs (Math 16:18-19) staat:

    Jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen… Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven…


    Jezus geeft de sleutels aan Petrus. Fresco Pietro Perugino in de Sixtijnse Kapel. (Foto Internet)


    • in het Evangelie volgens Johannes (Johannes 21, 15-19) lezen we:

    Jezus zei tot Simon Petrus: Simon, zoon van Johannes, hebt gij Mij waarlijk lief, meer dan dezen? Hij zei tot Hem: Ja Here, Gij weet, dat ik U liefheb. Hij zei tot hem: Weid mijn schapen… En dit gezegd hebbende, sprak Hij tot hem: Volg Mij.

    Dit tafereel wordt uitgebeeld in het schilderij dat in de linker kruisbeuk van de O.-L.-Vrouwekerk van Huldenberg hangt.

    Volgens het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium gaat het terug tot de periode tussen 1600 - 1700 en is het één van de oudste kunstwerken die in het bedehuis te vinden zijn.


    De primaat van Petrus (O.-L.-Vrouwekerk Huldenberg) (eigen foto)


    De schilder brengt ons in een exotisch landschap met in de achtergrond mysterieuze rotsformaties en een zuiderse kust.  De boten verwijzen naar het vissersberoep van sommige apostelen. Eén visser staat in de boot, twee anderen hebben het vaartuig verlaten. Symbolisch is het ook zo dat vanaf dat ogenblik de apostelen vissers van mensen worden.

    Vooraan omkadert een weelderige vegetatie (bomen, struikgewas) het centrale tafereel.

    Jezus staat in het midden van het schilderij; hij wijst met de rechter hand naar de schapen waarvan sprake in het Evangelie van Johannes.  Ondertussen richt hij zich tot zijn apostels, meer bepaald tot Petrus, die met de armen gekruist op de borst geknield is en Hem antwoord geeft. Achter hem, een jonger personage met rood gewaad, wellicht Johannes, en vier andere apostelen. In de achtergrond komen nog twee personen aan.

    Dit schilderij wordt toegeschreven aan een schilder van de Vlaamse School.  De scène die zich hier afspeelt vertoont wel veel gelijkenissen met die van schilderijen van voor 1600.  We denken o.a. aan de landschappen van Vlaamse Primitieven.

    JP Van Binnebeek


    >> Reageer (0)
    11-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gerestaureerd orgel St-Niklaaskerk Ottenburg

    Gerestaureerd orgel Sint-Niklaaskerk Ottenburg


    Op zaterdag 14 maart 2015 werd het gerestaureerd orgel plechtig opnieuw in gebruik genomen.

    Dit orgel was op 12 oktober 1981 als beschermd monument erkend.  De kerkfabriek van Ottenburg diende vervolgens een dossier voor de restauratie in.  Het duurde 24 jaar vooraleer de huidige kerkraad het dossier heeft kunnen afsluiten.

    Er zijn geen gegevens betreffende de bouw en de leeftijd van het orgel.  Uit de opbouw, toonhoogte en andere aanwijzingen wordt als bouwjaar ergens rond 1805 geschat.  Het zou toegeschreven aan de familie Smets uit Brussel, dit op basis van gelijkaardige orgels die door deze familie gebouwd of hersteld zijn.  Het orgel is het gaafst bewaarde van deze familie.  De orgelkast is ouder: ze zou uit de late 17 of 18e eeuw dateren.  De balustrade zou ook rond 1805 gebouwd zijn, het snijwerk is van laat 17e of 18e eeuw.

    Het orgel heeft 54 toetsen, 10 registerknoppen en geen voetwerk.


     Er hebben een aantal restauraties plaatsgevonden:

    • In 1904 door August D’Hondt,

    • Nadien door Theo Boexks,

    • In 1925 werd het hersteld en het dokzaal verbouwd.

    • In 1947 werd overgegaan tot het plaatsen van een elektrische blaasinstallatie.

    • In 1979 werd nog een kleine herstelling verricht.

    Voor de huidige restauratie werd in 2004 een dossier voor de aanbesteding opgemaakt onder impuls van Mr. Lemmens en Mr. Zweers.  In 2010 kreeg de firma Pels-D’Hondt uit Herselt het werk toegewezen voor een bedrag van 195.000 euro. De werken startten op 1 maart 2011 en werden in oktober 2013 afgesloten en de definitieve oplevering op 14 oktober 2014.

    Om het orgel te beschermen tegen temperatuurverschillen werden de verwarming en de vloer van de kerk ook veranderd.  Een temperatuur van 16 graden wordt continu aangehouden en de stookkosten zijn ook merkelijk gedaald.

    Na de restauratie van het orgel van de St-Paulus en St-Pieterskerk in Neerijse beschikt Huldenberg over een tweede prachtig orgel in zijn kerken.


    Tekst en foto's

    Josse Michiels & Jean-Pierre Van Binnebeek
     


    >> Reageer (0)
    12-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Monsieur Dupont

    Monsieur Dupont

     

    Monsieur Dupont heeft - telefonisch - zijn wens uitgedrukt mij nader te leren kennen. Ik heb dat bezoek al een tijdje uitgesteld, maar vandaag bijt ik door.  Ik begeef mij naar de deftigste straat van onze gemeente, want daar woont hij, Monsieur Dupont, in een statig herenhuis dat zijn beste tijd gehad heeft. Het is 14.30 uur als ik aanbel.

     

    Ik sta geruime tijd te wachten onder het glazen afdak waarvan verschillende ruitjes stuk zijn, maar niet vervangen.

     

    Tenslotte wordt opengedaan. Mademoiselle Marie-Louise, de oude dienstmeid, laat me binnen in de ruime hal.  De muren zijn beschilderd alsof het marmer is : lichtgrijze achtergrond, donkergrijs dooraderd.  Akelig vind ik dat, en kouwelijk.  Op het plafond zijn blote engeltjes aangebracht die zich in het blauwe zwerk voortbewegen, moeiteloos bloemenkransen voortstuwend, met fladderende, lange linten.  Eén van deze mollige wezentjes is een armpje kwijt, doordat een stuk plakwerk van het plafond naar beneden plofte.  Een vochtig huis lijkt het wel.

     

    Mr. Dupont verschijnt stralend, schudt me hartelijk - maar iets te lang naar mijn zin - de hand, en leidt me het salon binnen, dat ontegensprekelijk naar mottebollen ruikt.

     

    “We hadden u reeds lang verwacht”, zegt hij, “spijtig, mijn vrouw is juist naar de kapper.  Ze had u ook graag leren kennen.  Dommage...” Want Mr. Dupont is van huize uit Franstalig, maar doet zijn best Nederlands te spreken.

     

    Ondertussen ben ik angstwekkend diep weggezakt in een pluchen zetel; er mankeert blijkbaar iets aan de vering.

    “Wat mag ik u aanbieden ?” vraagt mijn gastheer, “een Cognac ?”

     

    “Ja, graag Cognac”, stem ik in.

    Mr. Dupont gaat naar de kast.

    “Tiens, de fles Cognac is weg... Tiens... Wenst u misschien een porto ?”

    “Ja, een porto is ook goed” - want ik wil niet lastig zijn.

     

    Mr. Dupont neemt een fles porto uit het barmeubel; evenwel zonder inhoud.

    “Wat is dat nu ?” merkt hij verbauwereerd op, en graait naar de sherry : eveneens leeg ! De voorraad lijkt opgebruikt.

     

    “Een glas bier, dan, dat wil u wel, niet ?” maar hij zegt het op zo'n toon alsof hij hoopt dat ik zal weigeren.

    “Prima !” vind ik, maar... ruik onraad.

     

    Mr. Dupont bedenkt zich : “excuseert u mij, ik ben niet zeker of.... en hij belt om mademoiselle Marie-Louise.

     

    “Hebben wij bier ?” vraagt hij aan de gouvernante.

     “Neen, mijnheer.”

     

    “Wat, geen bier in huis ?” doet hij met voorgewende verontwaardiging. (Zo lijkt me toch.) Ik krijg het sterk (onchristelijk) kwaad vermoeden dat hier al maanden geen rekening meer betaald werd aan de brouwer. “Breng ons dan thee”, besluit hij, “en fait, c'est l'heure du thé.”

     

    “Met citroen of melk en suiker ?” laat hij me royaal kiezen, maar mademoiselle Marie-Louise maakt hem erop attent dat zij geen citroen meer heeft in de keuken. “Dan melk en suiker”, beslist hij, en ik voorkom verdere problemen door te zeggen dat ik geen melk hoef. Ik ben er zeker van dat ze die evenmin in huis hebben, en als ze er hebben is ze ongetwijfeld zuur. We zijn dus - ten lange laatste - van een krachtige Cognac naar een slappe thee afgezakt ! Die mensen hebben gewoon niks in huis om gasten te ontvangen. Niks, behalve complimenten. “Gesten.”

     

    “Vroeger”, vertelt Mr. Dupont, “hadden mijn ouders een grote textielzaak in Brussel, met verschillende bijhuizen in de provincie.” Vroeger...

     

    Alles ademt hier vergane glorie en decadentie.  Zelfs Mr. Dupont, in een wolk van flauwe, voor mij onuitstaanbare, after-shave.

     

    Mr. Dupont is de mening toegedaan dat alle onheil in de wereld is gekomen door de veranderingen in de kerk.

     

    “Manque d'autorité”, stelt hij vast, en vooral : “manque de respect!” Het gekende refrein van de gezagscrisis, en de noodzaak van een ijzeren hand, meer tucht en discipline, à la Jean-Paul II.

     

    Helemaal ongelijk hebben onheilsprofeten als Mr. Dupont natuurlijk niet, maar God behoede ons toch voor de integrale restauratie zoals mijn gastheer die voorstelt. Ik wil, onder geen beding, terug naar de kerk uit mijn kinder- en jeugdjaren.

    “Par exemple : de verplichte zondagsmis”, voert hij aan, “hoewel mensen vegen daar...”

     

    “Gaat u naar de mis ?” onderbreek ik lomp zijn beschouwingen, want ik zag hem nooit in onze dorpskerk.

     

    “Eh... à Bruxelles”, herpakt hij zich, “chez les pères.”

    “En”, vervolgt hij zijn betoog, “met de biecht te verminderen, zijn de psychiaters vermeerderd.” -

    “ U gaat nog regelmatig te biechten ?”, onderbreek ik driest.

     

    “Eh... à Bruxelles”, antwoordt hij, “chez les pères.” 

    Mr. Dupont zet zijn klachtenlitanie verder.  Over de vernieuwde catechese.  Waardeloos ! Zijn kinderen krijgen tenminste nog een degelijke, katholieke opvoeding.

     

    “Waar ?” wil ik graag weten, want Mr. Dupont gewaardigd zich niet zijn telgen naar onze dorpsschool te sturen.

     

    “A Bruxelles”, bekent hij, en ik vervolledig vlugger dan hij : “chez les pères... ?”, want nu begin ik hem door te hebben.  Hoe langer hoe meer gaat deze wufte man, in zijn Bordeaux kamerjasje en dit fin-de-siècle-décor mij tegensteken.  Hij speelt een spel, maar is niet eens een goed acteur.  Hij is een aansteller.  Een komediant.

     Ik verwed er iets op dat hij, straks bij het buitengaan, knielend om mijn priesterzegen zal vragen: suprême modestie...

     

    Hij zaagt nog wat verder, en het wordt vier uur. Ik stap liever op, dan hem het affront aan te doen mij te moeten, uitnodigen “pour le goûter”, en dan weer spijtig vast te stellen dat er vermoedelijk geen korst brood in heel het huis is.

     

    Mr. Dupont begeleidt mij - onder protest wegens het vroege vertrek - naar de voordeur.

     

    Dat van die priesterzegen vraagt hij niet. Ik begin te begrijpen waarom: dat doet hij alleen  “à Bruxelles,

    chez les pères....”

     

    Jaak Bertmans 


    >> Reageer (0)
    03-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Liefdesverdriet
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hoe dat beeld van Onze-Lieve-Vrouw in de kerk was gekomen, wist niemand. Zekere dag stond het daar, op het zij-altaar. Schijnbaar achteloos neergezet.

     

    De pastoor had niets besteld, de kerkfabriek evenmin, niemand wist wie het beeld daar geplaatst had. Was koster Prosper er nu nog geweest, dan zou die misschien iets gemerkt hebben. Maar Prosper was een paar dagen geleden begraven. Onverwachts was het gekomen. Een ongeval. En nog zo jong, geen veertig jaar was hij.

     

    Een voorbeeldige koster, Prosper, en een begaafd orgelist. Een beetje kunstenaar. Hij kon opgaan in zijn orgelspel, alles rondom vergeten, wegvluchten in de muziek... Maar als de laatste orgeltoon in de kerk bestorven was, kwam vaak een rare leegte in zijn hart, en klam verdriet druppelde als vergift in zijn gemoed. Treurig gestemd verliet hij dan het kerkgebouw, en ging peinzend en verstrooid naar huis. Eigenlijk was het begonnen toen hij in 1918 terugkwam van het front. Als een knaap was hij de oorlog ingegaan, als een getekend man er uit gekomen. Hij was stiller geworden, had te veel gezien, te veel gehoord, te veel meegemaakt...

     

    Een tijdje liep hij rond met de gedachte priester te worden, of in een slotklooster te gaan om daar alles te vergeten; hij hield van de kerk en de eredienst, hoorde graag de gewijde gezangen, voelde zich thuis in het huis van de Heer. lang had hij geaarzeld, kon niet beslissen, zei nu eens ja, dan weer nee, dacht aan zijn oude moeder waar hij als enig kind bij woonde, en die sinds vaders dood nog meer op hem rekende en hem nodig had. Zo bleef hij verdeeld, wist niet wat kiezen, en liet de keuze over aan de tijd en het toeval.

     

    Tenslotte stelde hij zich toch in dienst van de Heer -zij het op een andere manier als eerst gedacht -werd koster-orgelist, kwam dus weer in de kerk terecht, niet langs de hoofdingang van het priesterschap, maar langs de achterdeur van de sacristie, om zo te zeggen. In stilte deed hij zijn werk. Mijnheer pastoor was tevreden over hem. Prosper was weinig van zeggen. Hij dacht veel na, piekerde over zijn leven en over de toekomst, verloor zich dan weer in het orgelspel op zijn koninklijk instrument en goot de kerk vol klanken en muziek. Maar lang duurde dat vreugdevuur niet. Altijd opnieuw sloop de weemoed in zijn hart, kwam er onrust, angst soms, en wist hij maar waarom ?

     

    Aan trouwen had Prosper wel gedacht, maar “tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren, en ook weemoedigheid”. Vooral dat laatste.

     

    De jonge schooljuffrouw, die zag hij graag. Maar hoe moest een mens dat uitleggen ? Ze was vriendelijk, voornaam en lief met de kinderen, zei men. Als zij 's zondags naar het lof kwam - hij zag het onmiddellijk vanop het hoogzaal -dan speelde hij eens zo zacht, eens zo mooi, met heel zijn gevoel speelde hij, net of hij speelde voor haar en voor haar alleen.

     

    Op straat zei hij haar beleefd goeiendag, en zij groette minzaam terug, maar daar bleef het bij. Och, kon hij haar eens aanspreken, kon hij toch eens zeggen hoe graag hij bij haar wilde zijn, hoe eenzaam hij soms was, en hoe alleen... In gedachten oefende hij zich, maar verder kwam hij niet. Het maakte hem neerslachtig; een zwaar en zwart verdriet kringde wurgend in hem omhoog. Hij zei nog minder, at weinig, sliep slecht.

     

    Mijnheer pastoor zag wel dat er iets broeide. Af en toe praatte hij eens wat langer met Prosper: over 't weer of de nieuwsjes van 't dorp. Maar meer niet. Ook de zielenherder kon in zijn hart niet kijken. En zwaarder werd het leed, vermoeider de gedachten, drukkender de last.

     

    Prosper zocht troost in het gebed, las resems weesgegroeten ter ere van Onze-Lieve-Vrouw die hij kinderlijk vereerde als een tweede moeder. Hij brandde kaarsjes, volgde vroom de mis, deed zijn werk, deed zijn plicht; maar rusteloos bleef zijn geest, zonder vreugde zijn gemoed, zonder vervulling zijn leven.

     

    De maandag van de kermis kreeg Prosper de genadestoot. In 't dorp deed het de ronde dat de jonge schooljuffrouw zich zou verloven met de knappe hoofdonderwijzer. Men had ze samen op het kermisbal gezien.

     

    's Anderendaags, na de mis, vertrok Prosper naar Brussel. ‘Om kommissies te doen’, zei hij tegen zijn moeder, ‘hij wist niet om welk uur hij terug zou zijn’. Dat was het laatste wat men van hem hoorde. Pas tegen het einde van de week werd hij teruggevonden, werd hij opgehaald uit het donkere water. ‘Hij moet in 't kanaal gesukkeld zijn’, zei men...

     

    Mijnheer pastoor sprak van een ongeval, een moment onaandachtzaam : Prosper kon soms zo verstrooid zijn. Maar zijn priesterhart brak haast toen hij zijn trouwste medewerker begeleidde naar zijn laatste rustplaats, en hem -toch maar -begroef in de gewijde grond, als gold het een onvrijwillig ongeluk.

     

    Wat later drong het gerucht door tot in de parochie. Iemand van twee dorpen verder dacht Prosper verleden week gezien te hebben, in Brussel. Hij zou uit een winkel gekomen zijn waar ze van alle gewijde dinges’ verkochten: rozenkransen, kruisbeelden, kaarsen, plaasteren heiligenbeelden, enz.

     

    Vanaf dat ogenblik werd onder 't volk gezegd, en voor waarheid voortverteld dat Prosper met zijn laatste geld dat beeld van Onze-Lieve-Vrouw in die winkel had gekocht voor de kerk, zonder zijn naam te noemen, zonder verdere uitleg.

     

     

    Een laatste gebaar zou het geweest zijn, voor hij afscheid nam van dit leven dat hem te zwaar was geworden. Een laatste gebaar, ter ere van de Maagd en Moeder Gods, Maria, Troosteres der Bedrukten, in de hoop dat vervuld zou worden wat hij zo dikwijls had gevraagd: “Bid voor ons, arme zondaars, nu en in het uur van onze dood”.

     

     

    Jaak Bertmans


    >> Reageer (1)


    Foto


    Ontdek Huldenberg



    Foto

    Gastenboek


    Blog als favoriet !

    Bijnamen in Ottenburg
    De Leuvense Baan
    De vroegere poel in het centrum van het dorp


    Foto

    Bijnamen in Huldenberg
    Het Gemeenteplein onder de loep

    Foto

    Foto

    Bijnamen uit Huldenberg
    Den Elzas onder de loep.
    Zakke Norekkes voor haar deur.

    Foto

    Bijnamen uit Huldenberg
    Het hospice (voor 1963)
    (foto uit het archief van Keihof)

    Foto



    De pomp,

    van levensbelang !


    Foto

    Loonbeek:
    het klokje klept niet meer


    Foto

    Het Blauwhof:
    binnenkort uit het straatbeeld !

    Foto

    Fraaie glasramen in de Art-Deco-kapel van het Blauwhof in Loonbeek 
    Foto

    Foto

    Foto

    Bijnamen in Loonbeek
    'Bij Kozze'

    Foto

    Bijnamen in Neerijse
    Marieke Flaurius en Witte Lowieke voor hun huis met bakstenen trapgevel

    Foto

    Bijnamen in Neerijse
    De Put
    Tekening van Steven Wilsen


    Foto

    Bijnamen in
    Sint-Agatha-Rode

    De Leuvense Baan

    Postkaart uit 'Dorpsbeelden uit het verleden' - R.Van Hoegaerden


    Foto

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 01-2024
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 12-2022
  • 09-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 09-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 01-2020
  • 10-2019
  • 06-2019
  • 10-2018
  • 04-2018
  • 11-2017
  • 08-2017
  • 06-2017
  • 01-2017
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 04-2016
  • 01-2016
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 02-2015
  • 11-2014
  • 08-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 10-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 11--0001


    Foto




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs