Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    chihuahualiefhebber
    www.bloggen.be/chihuah
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    tilloenk
    www.bloggen.be/tilloen
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    bennyblog
    www.bloggen.be/bennybl
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    jennyenwill
    www.bloggen.be/jennyen
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    evertsuitlaatklep
    www.bloggen.be/evertsu
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    bennyblog
    www.bloggen.be/bennybl
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    tilloenk
    www.bloggen.be/tilloen
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    15-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Val bemoeilijkt onderhandelingen over Oosterweelverbinding

    Bron: Nieuwsblad

    Een ongeval komt altijd ongelegen, maar de val van Kris Peeters komt wel op een bijzonder lastig moment. Zijn regering staat op buigen of barsten in het Antwerpse Oosterweeldossier.

    'Voor eind maart zal deze regering een beslissing nemen', zei minister-president Kris Peeters (CD&V) begin deze maand. Dat hij een week in het ziekenhuis moet blijven, zal de zaak er niet makkelijker op maken. 'We zijn nog meer dan twee weken verwijderd van die deadline over Oosterweel', sust Peeters' woordvoerder. 'Het ongeval van de minister-president zal aan die timing niets veranderen. En als er moet worden overlegd, is er nog altijd de telefoon.'

    Technici werken achter de schermen koortsachtig aan een 'Masterplan Plus' voor Antwerpen, waar zowel CD&V, SP.A als N-VA zich in zouden moeten kunnen vinden. Voor de technische uitwerking hebben de ingenieurs en cabinetards Kris Peeters niet nodig. Maar de hamvraag blijft of Peeters erin zal slagen om de SP.A en burgemeester Patrick Janssens mee te krijgen in deze nieuwe oplossing. In het andere geval wenkt een regeringscrisis. In zulke gesprekken is Peeters wél onvervangbaar. 'Ach, volgende week maandag begint de minister-president weer te werken', sust de woordvoerder.

    Eerste vrouw

    Tot die tijd vervangt Ingrid Lieten (SP.A) Peeters als minister-president. Zij is de tweede minister in rang in de Vlaamse regering en vervangt automatisch de minister-president als die 'verhinderd' is. Zo krijgt Vlaanderen onverwacht voor het eerst een vrouwelijke minister-president, al is het maar voor even.

     

    15-03-2010 om 13:34 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kansen Lange Wapper worden steeds kleiner

    Bron GVA : standpunt

    Stap voor stap lijkt er een compromis te worden gesmeed in de discussie over de Antwerpse mobiliteit. Het verhaal van de Lange Wapper Light lijkt alweer ten einde, sinds dit weekend circuleert het begrip 'Masterplan Plus'. Dat staat voor een uitbreiding van het bestaande Masterplan Mobiliteit. Bovenop de bekende projecten (zoals de derde oeververbinding, de tweede fase van de Leien, de Groene Singel, de tramverlengingen, de verbetering van bruggen en sluizen) zouden er meer randparkings komen zoals die op Linkeroever, mobiliteitsplannen voor bedrijven en verkeerslussen in de binnenstad, al is niet duidelijk wat daarmee precies wordt bedoeld.

    Ook voor de aansluiting van de Ring met de E313/E34, de grootste flessenhals van allemaal, wordt een oplossing gezocht. De splitsing van de Ring bij Merksem in een ring voor doorgaand verkeer enerzijds en een stedelijke ringweg anderzijds staat nog steeds overeind. Nieuw is wel dat de tunnel voor het doorgaand verkeer niet onder de Ring zelf, maar onder de Noordersingel zou komen.

    De hamvraag in dat hele verhaal blijft dezelfde: komt de Lange Wapper er nu of niet? We hebben de indruk dat het inmiddels beruchte viaduct stilaan naar de rand van de onderhandelingstafel verschuift. Het zou ons niet verbazen dat het er vandaag of morgen vanaf valt.

    Veel heeft te maken met de hete politieke lente die aan het kiemen is. Zowel op het federale als op het Vlaamse niveau moeten er de komende weken heel wat knopen worden doorgehakt. B-H-V, de benoeming van de burgemeesters in de Brusselse Rand, de Vlaamse begrotingscontrole, Oosterweel... In het complexe land België is het gebruikelijk dat al die dossiers op de een of andere manier aan elkaar worden gekoppeld.

    Wie daarover nadenkt, vraagt zich af of in dat Belgisch kluwen nog wel plaats is voor de N-VA. De voorbije dagen eisten de ministers Pascal Smet (sp.a) en Hilde Crevits (CD&V) luidkeels geld om de problemen in het onderwijs op te lossen en de putten in de wegen te herstellen. Ze deden dat zonder hun collega van Begroting Philippe Muyters te consulteren. Zo werkt dat niet in een collegiale regering. Ook in de onderhandelingen over Oosterweel lijkt de N-VA buitenspel te staan.

    Uiterlijk over twee weken heeft ministerpresident Kris Peeters een oplossing beloofd. De sp.a beweegt geen millimeter in haar verzet tegen de Lange Wapper. Het moet al heel raar lopen als die er toch nog komt.

    Door Lex Moolenaar

     

    15-03-2010 om 13:31 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guy Van Aken: "Vergeet Oosterweelverbinding"

    Bron : GVA

    Guy Van Aken, mobiliteitsambtenaar van Mortsel, mengt zich in het Oosterweeldebat. Hij ziet geen heil in welke Oosterweelverbinding dan ook.

    "Vergeet dat en vergeet ook de N102-verbindingsweg tussen Ekeren en Wommelgem. Die laatste zal alleen maar verkeer aanzuigen naar de rotonde van Wommelgem, de E313, en de Krijgsbaan tussen Deurne en Mortsel."

    De oplossing moet volgens Van Aken gezocht worden in het Westen. "Zorg voor een goede verbinding tussen de E17 en de E34 en optimaliseer het gebruik van de Liefkenshoektunnel."

    Van Aken wil 80 procent van de vrachtwagens, het transitverkeer, door de Liefkenshoektunnel sturen. Elk rijvak van de Antwerpse ring wil hij in twee delen: de twee middenste rijstroken voor doorgaand autoverkeer, de twee buitenste voor lokaal vracht- en autoverkeer.

    Slimme telematica moet het hele project schragen.
    JVB

     

    15-03-2010 om 13:29 geschreven door Chil  


    » Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Loodgieterij aan de brug

    Bron : GVA - standpunt

    Hoe zou het toch zijn met de Oosterweel? Sinds minister-president Kris Peeters vorige week met rustige vastheid een oplossing beloofde tegen eind maart, is er een doodse mediastilte ingetreden in het dossier. In allerlei achterkamertjes wordt naarstig gezocht naar uitwegen die voor geen van de regeringspartijen gezichtsverlies opleveren. Dat lijkt geen simpele oefening te zijn.

    Ondertussen stromen op onze redactie de inzendingen binnen van lezers die zelf oplossingen hebben uitgedokterd voor het probleem van de Antwerpse mobiliteit. We hopen dat ze het ons niet kwalijk nemen dat we die niet massaal publiceren, want daar zouden hele boekwerken voor nodig zijn.

    Terwijl de politieke discussie ondergronds voortwoekert, draait de geruchtenmolen op volle toeren. Daarbij zijn van dag tot dag ook meer scenario's te horen die uitgaan van de mogelijkheid dat er eind maart géén compromis wordt bereikt. In dat geval komt een crisis in de Vlaamse regering in zicht. En dan moet misschien een van de regeringspartijen worden vervangen.

    Valt sp.a straks uit de boot en stapt Open Vld in de coalitie? Dat zou een akkoord over de Lange Wapper Light uiteraard een stuk eenvoudiger maken, al zal Patrick Janssens ongetwijfeld alle beschikbare bestuurlijke en juridische wapens uit de kast halen om te vermijden dat hem als burgemeester iets wordt opgedrongen dat is afgewezen in het referendum.

    Of zou er iets waar zijn van het gerucht dat Jean-Luc Dehaene bij zijn supergeheime onderhandelingen over B-H-V aanstuurt op symmetrische regeringen, met dezelfde partijen op federaal en Vlaams niveau? In dat geval zou de sp.a ook in de federale regering van Yves Leterme stappen en moet op Vlaams niveau de N-VA worden vervangen door Open Vld. Daarmee is natuurlijk het probleem van Oosterweel nog niet opgelost. Maar geen nood, Jean-Luc is misschien ook nog bereid tot wat loodgieterij aan de brug.

    Overigens: wat wil Open Vld momenteel eigenlijk met die Oosterweel? Ludo Van Campenhout is radicaal tegen de Lange Wapper, maar in het Vlaams Parlement dringt de blauwe fractie alleen maar aan op een snelle beslissing. Welke beslissing moet dat dan zijn? We informeerden gisteren bij voorzitter Alexander De Croo naar het partijstandpunt, maar we hebben geen antwoord gekregen.

    Als één conclusie zich opdringt, dan is het deze: we krijgen een hete lente dit jaar.

    Door Lex Moolenaar

     

    15-03-2010 om 13:28 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Oosterweel is economisch onverantwoord"

    Bron GVA

    De geplande Oosterweelverbinding, inclusief de Lange Wapper, is economisch onverantwoord en een onrendabel project. Dat beweren de Leuvense transporteconomen Stef Proost en Saskia Van der Loo alvast.

    Proost en Van der Loo schrijven in een nieuwe uitgave van 'Leuvense Economische Standpunten' dat alle tracés met een Oosterweelverbinding negatief zijn voor de economie. Het scenario van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) zou op een negatief saldo van 285 miljoen euro afklokken. Het optimaal gebruik van de bestaande wegcapaciteit zou veel beter scoren.

    De experts kunnen niet begrijpen dat er nooit een echte, uitvoerige kostenbatenanalyse is gemaakt van verschillende opties, inclusief het niet-bouwen van de Oosterweelverbinding. De Antwerpse econoom Kristiaan Kerstens deelt die mening. "Geen enkele overheid zou deze geplande Oosterweelverbinding mogen bouwen. Het is economische nonsens. De politici trekken beter de stekker uit", klinkt het in De Tijd.

     

    15-03-2010 om 13:25 geschreven door Chil  


    Tags:oosterweel
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Winter wil referendum voor Kristus Koningplein

    * maandag 15 maart 2010
    * bron Nieuwsblad
    * Auteur: (env)

    EKEREN - Vlaams Belang-kopman en Ekerenaar Filip De Winter wil dat de districtsraad een referendum organiseert over het Kristus Koningplein. De middenstand vreest dat er te weinig parkeerplaatsen zullen overblijven na de heraanleg van het plein.


    ‘Wij zijn niet tegen de heraanleg van het plein, maar we vinden dat er een herwaardering voor het hele centrum moet zijn en de Ekerenaar moet inspraak krijgen', aldus De Winter. ‘We houden nog overleg maar de kans is bijzonder groot dat we de raad om een referendum verzoeken. '

     

    15-03-2010 om 13:16 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    14-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gewapende overval op krantenwinkel

    Vrijdag, rond 15.30 uur, hoorde de 47-jarige uitbaatster van een krantenwinkel in Ekeren, op de hoek Leopoldlei-Schriek, dat de deurbel ging. Toen ze in de winkel kwam zag ze twee gemaskerde jonge mannen aan de toonbank staan. Eén van die twee hield een mes in haar richting en eiste geld.
    Als reactie begon de vrouw te gillen en ze liep naar achter in de zaak.
    Haar man kwam daarop in de winkel. Hij kon de overvallers dan op de vlucht jagen. Die namen echter nog wat pakjes sigaretten en geld uit de kassa mee. Ze vluchtten weg in de richting Willy Staeslei.
    Nazicht in de omgeving leverde niets op

    14-03-2010 om 23:06 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    11-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meccano lost problemen niet op

    Bron : De Standaard

  • vrijdag 05 maart 2010
  • Auteur: Peter De Lobel
  • BRUSSEL - Het Verkeerscentrum Vlaanderen schrijft het Meccano-plan van Forum 2020 naar de prullenmand. Het zou te weinig verkeer afleiden van de ring en bovendien de Liefkenshoektunnel kannibaliseren.

    Van onze redacteur

    Het voelt wat wrang aan. Terwijl de vertegenwoordigers van Forum 2020 gisteren hun Meccano-plannen kwamen toelichten in het Vlaams Parlement, is het plan op regeringsniveau al uitvoerig bestudeerd én verticaal geklasseerd.

    Forum 2020 wil het doorgaand verkeer ver weg houden van de stad, door het via twee ‘bretellen' om te leiden (zie grafiek). Onmiddellijk nadat de plannen vorige week bekendgemaakt werden, ging het Verkeerscentrum Vlaanderen ermee aan de slag. Afgelopen maandag werden de analyses van het Verkeerscentrum al voorgesteld in de werkgroepen van het interministerieel comité DAM (Duurzame Antwerpse Mobiliteit). De regering kreeg toen een gedetailleerde analyse van de verkeersstromen die het Meccano-plan en de bretellen teweeg zouden brengen.

    De computermodellen laten aan duidelijkheid weinig te wensen over. De oostelijke ‘bretel' die Forum 2020 voorstelt, tussen Wommelgem en Ekeren, zou in elke rijrichting maar duizend auto's per uur aantrekken. Dat is de helft van wat een gemiddelde autosnelweg te slikken krijgt. In plaats van de twee maal twee rijstroken die in het voorstel staan, zou er dus amper één rijstrook in elke richting nodig zijn.

    Een van de belangrijkste redenen daarvoor is dat het Meccano-traject van Forum 2020 het verkeer met een grote boog om de stad heen leidt en dus erg lang is. Automobilisten en vrachtwagens zullen dus vooral de Kennedytunnel blijven gebruiken, omdat dat tracé veel korter is. De Kennedytunnel is nu al veel te zwaar belast en daar zou dus weinig verandering in komen als de Meccano gebouwd werd.

    ‘Om vrachtwagens en automobilisten toch aan te sporen van het Meccano-tracé gebruik te maken, moeten op de zuidelijke ring hoge congestieheffingen of een hoge tol geheven worden', is te horen bij het Verkeerscentrum. ‘Daardoor zullen in de eerste plaats de vele automobilisten die naar de stad rijden, moeten betalen om het doorgaande verkeer weg te houden van de stad

    Ook over de Scheldekruising die Forum 2020 voorstelt, is het Verkeerscentrum allesbehalve enthousiast. Die verbinding ligt een eind noordelijker dan het BAM-tracé met de Lange Wapper of de tunnel van Arup/Sum. Door die grotere afstand zou ook dit onderdeel van de Meccano weinig verkeer aantrekken, zo'n tweeduizend auto's per uur, in elke rijrichting. Bovendien zou de helft van die wagens afkomstig zijn van de Liefkenshoektunnel.

    Dat staat haaks op de aanbevelingen die Arup/Sum vorig jaar deed in zijn alternatievenstudie en die door de Vlaamse regering werden overgenomen, namelijk dat de Liefkenshoektunnel zwaar onderbenut is, en dat meer verkeer door die tunnel geleid moet worden. In de spits rijden er zo'n 1.800 auto's per uur door de Liefkenshoektunnel, die daarmee aan de helft van zijn capaciteit zit. Als daar nog eens duizend auto's van verdwijnen, valt de Liefkenshoektunnel terug op een kwart van zijn capaciteit.

    ‘Forum 2020 onderschat de problemen op de zuidelijke ring. Hun voorstellen hebben een te klein oplossend vermogen en zouden eigenlijk een erg zware investering betekenen voor verkeer dat de stad alleen maar passeert', luidt het besluit van het Verkeerscentrum. ‘Twintig jaar geleden zou dit voorstel een kans gemaakt hebben.'

    In de commissie-Mobiliteit werd gisteren een knap stukje politiek toneel gespeeld. Terwijl de regering het scenario van Forum 2020 al naar de prullenmand verwezen heeft, vroeg Bart Martens (SP.A) minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) nadrukkelijk of de regering de plannen van Forum 2020 al gezien had. De SP.A zit in de meerderheid en via haar ministers zou Martens dus al lang op de hoogte moeten zijn. Crevits kon alleen ontwijkend antwoorden: ‘Ik heb ze gekregen. Maar eigenlijk zijn dat uw zaken niet.'

    Ondertussen tikt de klok voort. Voor 31 maart wil minister-president Kris Peeters (CD&V) een beslissing over de Oosterweelverbinding.

    11-03-2010 om 20:27 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wapper geen brug te ver in Nijmegen

    Jean-Charles Verwaest is auteur van het boek "Bang voor de Brug. Verder kijken dan de Wapper lang is". Hij legt uit waarom de Lange Wapper in België, in tegenstelling tot Nederland, wél een brug te ver is. Terwijl in Nijmegen de besluitvorming rond een brug over de Rijn in ongeveer tien maanden is afgerond, blijft het mobiliteitsprobleem in Antwerpen aanslepen. Verwaest vindt het hoog tijd dat de politici knopen doorhakken - in het voordeel van de brug.

     Helaas voor Patrick Janssens blijft het BAM-traject met de Lange Wapperbrug en een Oosterweelknooppunt het enige realistische scenario  

    Laurent Ney en Chris Poulissen, de twee Belgische architecten van het architecten- en urbanistenteam van Noriant die de Lange Wapper hebben ontworpen, mogen nog dit jaar bij onze noorderburen in Nijmegen de lokale ring sluiten met een "babyversie" van de brug. Op tien maanden tijd doorliep het Nijmeegse stadsbestuur het hele besluitvormingstraject, inclusief digitale burgerparticipatie zodat de bevolking van bij de start zijn mening kon geven over de nieuwe stadsbrug.

    In België daarentegen, de bakermat van het surrealisme, sleept de Oosterweelsaga al meer dan vijftien jaar aan. Om nog maar te zwijgen over de mythe van de "Grote Antwerpse ring", met plannen voor een zuidelijke doorsteek die al van voor 1957 dateren.

    Het Meccanoplan voor de sluiting van de Antwerpse ring, dat werd voorgesteld door het Forum Mobiliteit Regio Antwerpen 2020, is inmiddels de 38ste proefballon en officieel het 11de parcours waar "grondiger" onderzoek naar wordt gedaan. Oude wijn in nieuwe zakken. Het is zoals burgemeester Patrick Janssens bij Phara zelf toegaf: "al die onderdelen zijn op een of andere manier ooit al wel eens bekeken." Verdienstelijk is wel dat nog eens duidelijk blijkt dat de aansluiting van de E34/E313 met de ring een belangrijk zwart punt is. De Kempen en Limburg staan hier dagelijks in de file.

    In een ideale wereld kan je inderdaad kiezen voor een "oostelijke bretel" van Wommelgem naar Ekeren en een "westelijke bretel" van Zwijndrecht naar Melsele, met daarbovenop een Scheldekruising via een tunnel genre BAM of van Arup-Sumsignatuur, maar tussen droom en daad staan budgetten in de weg.

    Aan het Meccano-plan met zes tunnels hangt volgens Forum 2020 een prijskaartje van 3,3 miljard euro, wat schromelijk onderschat is als je weet dat Arup-Sum zijn duurdere tunnel destijds op 2,3 miljard euro becijferde en je nu vijf tunnels meer laat graven plus nog eens twee extra verkeersknopen. Het tunnel is ook veel duurder om te onderhouden dan een brug. De burgemeesters in de rand en het actiecomité Red de Voorkempen houden hun hart vast en volgen de ontwikkelingen op de voet. Te voorspellen valt dat hier geen politiek draagvlak wordt gevonden.

    Burgemeester Janssens wil om electorale redenen de ring niet sluiten op zijn grondgebied, maar helaas voor hem blijft het BAM-traject met de Lange Wapperbrug en een Oosterweelknooppunt (nodig voor het gevaarlijke haventransport) het enige realistische scenario. Janssens zou met dit traject zelfs zijn voordeel kunnen doen, want Merksem en Deurne hebben aan het Sportpaleis een dringende "extreme make-over" nodig. Aan het Sportpaleis ligt nu al een meer dan twee kilometer lang troosteloos viaduct. De arena moet dagelijks pompen anders lopen de kelders onder water omdat de Schijn er ondergronds passeert.

    Voorts zit de buurt opgezadeld met een vervuild Lobroekdok, grote parkeerproblemen en een knooppunt van wegen waar je als voetganger of fietser vogelvrij bent. Profiteer van de aanleg van de Lange Wapperbrug om deze huidige schrijnende toestand aan te pakken!

    Opvallend in de nieuwe discussie is dat terug de vreemdste bedragen opduiken om het BAM-traject in diskrediet te brengen. Noriant heeft de contractuele verplichting om de Oosterweelverbinding te bouwen in 51 maanden, voor het vastgelegde bedrag van 2,2 miljard euro. Andere cijfers zijn stemmingmakerij. De voorstanders voeren daarbij trouwens een eenzame strijd, want het politiek verstrengelde BAM en contractpartner Noriant houden zich op de vlakte om geen olie op het vuur te gooien. Het lijkt alsof er alleen tegenstanders zijn. Het is ook vreemd dat burgemeester Janssens niet goed beseft dat in absolute cijfers slechts 20 procent van de Antwerpenaren zijn/haar stem heeft uitgebracht tegen het Lange Wapper-traject.

    Belgische compromissen

    Dat plots wordt gedaan alsof het principe van het scheiden van doorgaand en lokaal verkeer een nieuw element is in de Antwerpse mobiliteitsdiscussie, klopt ook niet. Dit staat ingeschreven in het Masterplan Mobiliteit Antwerpen. Wat velen niet beseffen, is dat het principe van een stedelijke ringweg en de aanleg van een "groene singel" pas écht ingrijpend zullen zijn.

    Hiervoor moet immers de Antwerpse ring worden "heraangelegd" en worden de taluds uitgegraven. Voor welk protest zal dat wel niet zorgen? In de discussie rond de Oosterweelverbinding wordt inmiddels niet meer gezocht naar een oplossing voor het mobiliteitsprobleem, maar naar een oplossing voor het zelf gecreëerde politieke probleem. Zo misbruikt de actiegroep stRaten-generaal het fileleed voor hun eis onze huidige representatieve democratie te vervangen door participatieve democratie (lees: meer macht voor het roepende middenveld).

    Willen we democratie of demagogie? Waar is trouwens het "fijn stof" naar toe? Blijkbaar gaan liggen? Het is nu zoeken naar een oplossing zodat niemand "gezichtsverlies" lijdt. En zo blijft België een land van compromissen, duurbetaald door u en ik. Een compromis in het Oosterweeldossier kan eerbaar zijn, zolang veiligheid en mobiliteit centraal staan, want dat zijn de twee kernpunten waarom de Antwerpse ring snel moet worden gesloten. Een aantal politici is dat onderweg blijkbaar vergeten.

    03/03/10 08u26

    11-03-2010 om 20:22 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brand Beekstraat

    Een slecht verbindingsstuk tussen een houtkachel en de schoorsteen veroorzaakte woensdagavond 3 maart een brand in een woning aan de Beekstraat. De brandweer was er snel bij en kon de schade beperken tot wat rookschade.

    11-03-2010 om 20:16 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.37ste carnavalsstoet in Ekeren

    Bron Nieuwsblad

    EKEREN - Onder een frisse lentezon trok afgelopen zaterdag de 37ste carnavalsstoet door de straten van Ekeren. In de stoet liep ook een delegatie mee van de Duitse zusterstad Andernach. Vanop hun praalwagen op de hoek van de Dorpsstraat en de Driehoekstraat zagen prins Ludo en prinses Veerle dat het goed was. env

    11-03-2010 om 20:14 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    06-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meccano lost problemen niet op (De Standaard - 05/03/'10)

     

    Bron : Website BAMHet Verkeerscentrum Vlaanderen schrijft het Meccano-plan van Forum 2020 naar de prullenmand. Het zou te weinig verkeer afleiden van de ring en bovendien de Liefkenshoektunnel kannibaliseren.

    Het voelt wat wrang aan. Terwijl de vertegenwoordigers van Forum 2020 gisteren hun Meccano-plannen kwamen toelichten in het Vlaams Parlement, is het plan op regeringsniveau al uitvoerig bestudeerd én verticaal geklasseerd.

    Forum 2020 wil het doorgaand verkeer ver weg houden van de stad, door het via twee 'bretellen' om te leiden (zie grafiek). Onmiddellijk nadat de plannen vorige week bekendgemaakt werden, ging het Verkeerscentrum Vlaanderen ermee aan de slag. Afgelopen maandag werden de analyses van het Verkeerscentrum al voorgesteld in de werkgroepen van het interministerieel comité DAM (Duurzame Antwerpse Mobiliteit). De regering kreeg toen een gedetailleerde analyse van de verkeersstromen die het Meccano-plan en de bretellen teweeg zouden brengen.

    De computermodellen laten aan duidelijkheid weinig te wensen over. De oostelijke 'bretel' die Forum 2020 voorstelt, tussen Wommelgem en Ekeren, zou in elke rijrichting maar duizend auto's per uur aantrekken. Dat is de helft van wat een gemiddelde autosnelweg te slikken krijgt. In plaats van de twee maal twee rijstroken die in het voorstel staan, zou er dus amper één rijstrook in elke richting nodig zijn.

    Een van de belangrijkste redenen daarvoor is dat het Meccano-traject van Forum 2020 het verkeer met een grote boog om de stad heen leidt en dus erg lang is. Automobilisten en vrachtwagens zullen dus vooral de Kennedytunnel blijven gebruiken, omdat dat tracé veel korter is. De Kennedytunnel is nu al veel te zwaar belast en daar zou dus weinig verandering in komen als de Meccano gebouwd werd.

    'Om vrachtwagens en automobilisten toch aan te sporen van het Meccano-tracé gebruik te maken, moeten op de zuidelijke ring hoge congestieheffingen of een hoge tol geheven worden', is te horen bij het Verkeerscentrum. 'Daardoor zullen in de eerste plaats de vele automobilisten die naar de stad rijden, moeten betalen om het doorgaande verkeer weg te houden van de stad.

    Ook over de Scheldekruising die Forum 2020 voorstelt, is het Verkeerscentrum allesbehalve enthousiast. Die verbinding ligt een eind noordelijker dan het BAM-tracé met de Lange Wapper of de tunnel van Arup/Sum. Door die grotere afstand zou ook dit onderdeel van de Meccano weinig verkeer aantrekken, zo'n tweeduizend auto's per uur, in elke rijrichting. Bovendien zou de helft van die wagens afkomstig zijn van de Liefkenshoektunnel.

    Dat staat haaks op de aanbevelingen die Arup/Sum vorig jaar deed in zijn alternatievenstudie en die door de Vlaamse regering werden overgenomen, namelijk dat de Liefkenshoektunnel zwaar onderbenut is, en dat meer verkeer door die tunnel geleid moet worden. In de spits rijden er zo'n 1.800 auto's per uur door de Liefkenshoektunnel, die daarmee aan de helft van zijn capaciteit zit. Als daar nog eens duizend auto's van verdwijnen, valt de Liefkenshoektunnel terug op een kwart van zijn capaciteit.

    'Forum 2020 onderschat de problemen op de zuidelijke ring. Hun voorstellen hebben een te klein oplossend vermogen en zouden eigenlijk een erg zware investering betekenen voor verkeer dat de stad alleen maar passeert', luidt het besluit van het Verkeerscentrum. 'Twintig jaar geleden zou dit voorstel een kans gemaakt hebben.'

    In de commissie-Mobiliteit werd gisteren een knap stukje politiek toneel gespeeld. Terwijl de regering het scenario van Forum 2020 al naar de prullenmand verwezen heeft, vroeg Bart Martens (SP.A) minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) nadrukkelijk of de regering de plannen van Forum 2020 al gezien had. De SP.A zit in de meerderheid en via haar ministers zou Martens dus al lang op de hoogte moeten zijn. Crevits kon alleen ontwijkend antwoorden: 'Ik heb ze gekregen. Maar eigenlijk zijn dat uw zaken niet.'

    Ondertussen tikt de klok voort. Voor 31 maart wil minister-president Kris Peeters (CD&V) een beslissing over de Oosterweelverbinding.

    lob
    © 2010 Corelio

     

     

    06-03-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    04-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een verhoging van de lidgelden in de bibliotheken van Antwerpen zou erg dom zijn.

    De aanleiding van ons ongenoegen:
    De directeur van de bibliotheken Antwerpen, Marleen De Donder, vroeg op woensdag 16 december 2009 de Raad van Bestuur, Lokaal Cultuurbeleid stad Antwerpen in volgende items advies:
    Uit het verslag van deze raad blijkt dat het beleid een algemene verhoging wordt van lidgelden, met nieuwe verlengtarieven wil. Men verpakt dit als een vereenvoudigde tariefstructuur en schuift ter compensatie het wegvallen van leengeld voor het CD en DVD aanbod naar voor.

    Concreet komt hierop neer: een jaarabonnement zal 10 euro kosten; een trimesterabonnement zal 4 euro kosten. Om de pil te verzachten worden wel een aantal gunsttarieven voorzien (jeugd, senioren, omniostatuut, personeel). Maar een gunsttarief voor de Antwerpenaar zal er niet meer bij zijn. Ook zullen scholen of verenigingen in de toekomst 20 euro lidgeld moeten betalen per jaar, waar dit tot nog toe gratis was. Zo wil men langgebruik betalend maken en hoopt men zo de circulatiegraad van de ontleenbare materialen te verhogen. Enkel de eerste drie weken ontlening zouden nog gratis zijn. Ook langgebruik van de pc's, is voor het bestuur is dit al meer dan 1u (???), zou betalend worden. Het bibliotheekbeleid maakt zich zo sterk minstens evenveel inkomsten te kunnen genereren als voorheen. Men wil een gemakkelijkere werkorganisatie, een vereenvoudigde communicatie naar de klanten, zonder verlies van laagdrempeligheid realiseren... Volgens ons een 'mission impossible' ;-)

    Lidgeld vragen is helemaal niet meer van deze tijd:
    Een klein onderzoek leert ons dat alle gemeenten van de rand hun lidgeld voor de inwoners sinds enkele jaren juist sterk verminderd of geheel afgeschaft hebben:
    Kapellen heeft voor de eigen inwoners geen lidgeld en niet-Kapellenaren betalen slechts 5 euro. Schoten, Schilde, Zoersel en Mortsel zijn gratis. In Brasschaat is het 5 euro, Aartselaar 4 euro, Hemiksem-Schelle heeft slechts als lidgeld 1,25 euro, Wommelgem 2,50 euro, Edegem 4,00 EUR per jaar, enz.
    Zo zal in de stad en rand een bezoek aan de bib niet meer goedkoper voor de Antwerpenaar zelf zijn.
    Zo zal deze 10 euro toch het hoogste van alle lidgelden worden, de 8 euro in het verleden was al er boven het gemiddelde dat de randgemeenten aanrekenen. De meeste randgemeenten hebben juist de laatste jaren geïnvesteerd in nieuwe moderne bib's die met een laag lidgeld veel meer volk aantrekken.
    Scholen laten betalen is ook niet echt wijs. Daarbij is het ook zeer stil geworden rond de beloofde 'A-kaart'. Een kaart die lidgelden combineert en het juist interessanter zou kunnen maken om bijvoorbeeld met de tram naar de bib te gaan. Zelfs voor basisscholen komt er zo'n 20 euro tarief. Maar deze zitten juist gebonden aan de naleving van het maximumfactuur: 20 euro per klaskaart is voor hen wel wat veel! Bib-bezoeken met de klas zullen wegvallen, eigen bibliotheken op school zullen terug ontstaan?

    Waarom niet goedkoper voor de Antwerpenaren?
    Wij betalen toch belasting aan de stad! Waar zit ons voordeel om in de groene rand van Antwerpen te wonen tegenover die randgemeenten? Ook vergeet men zoals steeds de wijken in die stadsrand hun aanbod te vernieuwen. Zij beschikken over veel minder tot geen cultuuraanbod, hun bib is zeer dikwijls het enige dat er van stadsaanbod is. Het is verkeerd om enkel grootschalige bibliotheken te ondersteunen.
    De prijs voor pc-gebruik komt zo wel aan de hogere kant voor mensen die het al niet breed hebben om zelf thuis deze technologie aan te schaffen. Terwijl juist die laagdrempeligheid tot deze technologie een belangrijk doel was voor het lokaal en Vlaams beleid. De bib is ten slotte nog altijd een openbare instelling?

    Verkapte sluitingsplannen!
    Het netwerk van de Openbare Bibliotheken Antwerpen is onderverdeeld in één hoofdbibliotheek, 9 districtsbibliotheken, 7 wijkbibliotheken en 9 buurtbibliotheken. Oorspronkelijk was er sprake om de negen buurtbibliotheken te sluiten. Dit aantal is in deze eerste besparingsfase gereduceerd tot vier filialen: Isabella en Zurenborg in district Antwerpen, Morckhoven en Zwarte Arend in district Deurne. De enige opmerking op deze vier sluitingen van de adviesraad is een 'geste' te doen? Een gratis jaarabonnement te schenken? Weten die mensen wel over welke afstanden het gaat tot de volgende bib?

    Het zijn juist die wijk- en buurtbibliotheken die de gewone Antwerpenaar de toegang tot cultuur geven. Men zou deze juist moeten opwaarderen en uitbouwen tot volwaardige culturele ankerplaatsen waar mensen mekaar ontmoeten en in aanraking komen met kunst, cultuur en andere toepassing zoals internet. Een verhoging van het lidgeld zal de kleine bibliotheken doen leeglopen. Hun wijkaanbod kan zo de concurentie met de grote bibliotheken (ook die uit de randgemeenten) zeker niet meer aan. Wat wil men eigenlijk bekomen? Jonge gezinnen de stad uitjagen? 

    >> Luc Van Berlo voor bib-actie, www.bib-actie.tk  
    raadslid te Ekeren:
    www.lucvanberlo.be
    luc.vanberlo@s-lp.be gesteund door www.s-lp.be/antwerpen
    Meer info 0484 61 78 19

    04-03-2010 om 21:49 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    02-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Géén akkoord over Antwerpse mobiliteit is geen optie

    Ook dit weekend was de Antwerpse mobiliteit hét onderwerp van gesprek in de politieke talkshows. In De zevende dag maanden de oppositiepartijen de regering aan om het probleem nu eindelijk op te lossen. In Wakker op zondag op ATV bleek uit een debat tussen de politieke commentatoren dat ook de publieke opinie zeer verdeeld is over de vraag op welke manier dat best kan gebeuren.

    Bron: GVA

    Deze week starten de onderhandelingen tussen de regeringspartijen. De posities zijn duidelijk. CD&V en N-VA gaan voor de zogenaamde BAM-light: een tunnel onder de Schelde, de Lange Wapper en een verbeterd tracé in Merksem, waarbij de Ring bovengronds alleen nog zou dienen voor lokaal verkeer en er een nieuwe tunnel zou komen voor het doorgaand verkeer.

    De twee partijen weten dat dit niet voldoende is om de sp.a van Patrick Janssens mee te krijgen. Daarom willen ze enkele ’snoepjes’ toevoegen: geld voor de tweede fase van de heraanleg van de Leien en voor een facelift van de De Keyserlei. Maar voor Janssens is de essentie dat er wordt onderhandeld over voorstellen die verkeer weghouden van de Ring en die het noorden van de stad niet stedenbouwkundig verminken..

    Wat vinden wij? Allereerst: er moet snel een akkoord komen over een pakket van maatregelen die een goede oplossing bieden voor stad én rand. Daarbij mogen de zestien projecten van het Masterplan Mobiliteit - de Leien, de tramverlengingen, de Groene Singel... - niet op de helling komen te staan.

    Twee: om de Ring zo goed mogelijk te sluiten, moet de E17 worden verbonden met de Liefkenshoektunnel. Het idee van Forum 2020 om aan de geplande spoorverbinding tussen Ekeren en Wommelgem een autotunnel toe te voegen, is een waardevolle piste die zeker nader moet worden bestudeerd.

    En drie: een extra Scheldekruising moet het sluitstuk zijn van deze totaaloplossing. Als het technisch mogelijk is om de honderd meter brede boulevard van BAM aan het Sportpaleis om te vormen tot een bovengrondse stedelijke ringweg en een tunnel voor doorgaand verkeer, dan lijkt ons dat een eerbaar voorstel, waar zowel de gebruikers van de Ring als de inwoners van Merksem en Deurne beter van worden.

    Ofwel schrijven Kris Peeters, Patrick Janssens en Bart De Wever samen geschiedenis, ofwel storten ze Antwerpen in de verkeerschaos en Vlaanderen in een politieke crisis. Hier is duidelijk maar één optie wenselijk.

    Door Lex Moolenaar

    02-03-2010 om 23:08 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Soap rond frituur De Markt op Kristus Koningplein duurt voort

    Bron : Nieuwsblad

    EKEREN - Rodney Vischer, uitbater van frituur De Markt op het Kristus Koningplein, weet nog altijd niet of zijn frituur na de heraanleg van het plein mag blijven staan of niet.

    Vischer klaagde enige tijd geleden in deze krant het gebrek aan communicatie aan rond zijn concessie. Die loopt normaal af in april 2011.

    Pingpong

    Districtsschepen van Openbare werken Christophe Thomas (Open VLD) schoof de verantwoordelijkheid voor de beslissing in de schoenen van stedelijk vastgoedbedrijf Vespa, terwijl Vespa stelde dat een concessie al dan niet verlengd wordt op advies van het districtsbestuur.

    Het pingpongspel werd door Antwerps gemeenteraadslid Wim Van Osselaer (VB) voorgelegd aan schepen van Stadsontwikkeling Ludo Van Campenhout (Open VDL). Die stelde in zijn antwoord dat de districtsraad unaniem beslist heeft dat het frituurpaviljoen na de heraanleg van het plein niet opnieuw dient te worden voorzien. ‘Maar de heraanlegplannen zijn nog niet concreet, en evenmin is er dus vandaag een formele beslissing tot stopzetting noch verlenging', aldus Van Campenhout.

    Volkscultuur

    ‘Zelf ben ik van oordeel dat de frietkraam een stukje volkscultuur en een vertrouwd dorpsgezicht is en niet mag verdwijnen', stelt gemeenteraadslid en Ekerenaar Wim Van Osselaer.

     (ENV)

    02-03-2010 om 23:05 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    28-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meccanoscenario is geen luchtkasteel

    Bron : DE Morgen

    De strategie van het Forum Mobiliteit Regio Antwerpen 2020 is het resultaat van een merkwaardige combine. Een groep van tien prominente Antwerpenaars bundelde haar krachten met een aantal actiegroepen, StRaten-generaal op kop. 'Net die combine maakt het extra moeilijk voor de Vlaamse regering om de plannen straal te negeren', meent journalist Jeroen Verelst, redacteur bij De Morgen en auteur van 'Een brug te ver', over de Oosterweelverbinding.

     Voor de lobbyisten van de Lange Wapper, die ook in de Vlaamse regering in groten getale aanwezig zijn, is het Meccanoscenario een lelijke streep door hun rekening. Te gewichtig om te negeren, te doordacht om zomaar af te schieten  

    Het Meccanoscenario. Niet bepaald een geweldige naam om aan een complex mobiliteitsplan te verbinden. Doet iets te veel aan het kinderspeelgoed denken, iets te veel aan een gekunstelde oplossing die met wat vijzen en boutjes in elkaar gevezen werd. Dat is wel de laatste associatie die je na maanden verwoed studeren en tekenen wilt oproepen. De Groep van Tien miste duidelijk nog een marketeer in de rangen.
    Maar laat de naam van het kind vooral geen afbreuk doen aan het plan dat de Groep van Tien op tafel gooit. Het is allesbehalve een luchtkasteel geworden. Uiteraard zal de Vlaamse regering niet collectief in zwijm vallen en aan het bouwen slaan. Maar minister-president Kris Peeters (CD&V) en zijn ministers zouden van wel erg veel arrogantie blijk geven mochten ze het voorstel dat de actiegroep StRaten-generaal met engelengeduld uitdokterde zomaar naar de prullenmand verwijzen. Want zelfs al hebben de plannen overduidelijk nog extra studiewerk nodig, ze liggen er tenminste. Een verdienste op zich. Tenzij Peeters in zijn mouw een gigantisch wit konijn verbergt, heeft de Vlaamse regering namelijk helemaal géén plan. Tenzij datgene dat in oktober vorig jaar door een meerderheid van de Antwerpenaars weggestemd werd.
     
    Draagkracht
    De plannen van het Forum Mobiliteit Regio Antwerpen 2020 zijn het resultaat van een merkwaardige combine. Een groep van tien prominente Antwerpenaars - havenbazen, economen, professoren - sloeg de handen in elkaar met een aantal actiegroepen, StRaten-generaal op kop. Bijna altijd staan beide groepen lijnrecht tegenover elkaar: de ondernemers zijn voor het gecontesteerde bouwwerk, de actiegroepen zijn tegen. Kort door de bocht, maar het gaat wel op voor vlot 99 procent van alle bouwdossiers die aanleiding geven tot maatschappelijke onrust. Bij de Oosterweelverbinding, zowat de moeder der omstreden bouwdossiers, zitten ze uitzonderlijk in hetzelfde kamp.
     
    Net die combine maakt het extra moeilijk voor de Vlaamse regering om de plannen straal te negeren, zoals in het verleden al gebeurde met een eerder alternatief plan dat StRaten-generaal uitwerkte. De Groep van Tien geeft de voorstellen van bollebozen Manu Claeys en Peter Verhaeghe een zekere draagkracht in middens die vijftien jaar lang tot de ferventste verdedigers van de verguisde Lange Wapperbrug behoorden. Leysen en co. maken het ook zogoed als onmogelijk voor politici om de actiegroepen in het NIMBY-kamp te klasseren. Dat verwijt uit de kast halen voor een paar 'gewone' burgers, tot daar aan toe. Maar dat ze ook alom gerespecteerde captains of industry zouden afschilderen als verzuurde zeikerds, daar gaat geen enkele politicus zich aan wagen.
     
    Voor wie door de technische uitleg heen kan kijken, leest het mobiliteitsplan van het Forum Mobiliteit Regio Antwerpen 2020 als één lange, striemende afrekening met bijna vijftien jaar studeren en plannen voor de Oosterweelverbinding. Op het einde van de uiterst hobbelige rit resulteerde dat in een keuze tussen een brug en een tunnel. In de plannen van de Groep van Tien en StRaten-generaal zitten maar liefst zes tunnels en nog één kort viaduct over de Noorderlaan. 6-1. In het voetbal zul je zelden een duidelijkere score vinden.
     
    Historische fout
    Los van die 'onder of boven de grond'-discussie is de grote verdienste van het Meccanoscenario dat het durft af te wijken van de platgetreden paden. De grote lijnen van het officiële tracé van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), met de Lange Wapperbrug, werden eind jaren negentig vastgelegd. Sindsdien werd het tracé jaar na jaar verder gebetonneerd. De uitwijkmogelijkheden werden een na een geëlimineerd. Die strategie van de verschroeide aarde, die politiek van de voldongen feiten zorgde ervoor dat de hele Oosterweelverbinding nu terug bij af staat.
     
    Het Meccanoscenario breekt radicaal met de plannen uit het verleden. Ook die uit het verre verleden. Claeys diepte gisteren een plannetje uit het gezegende jaar 1957 op met twee ringwegen rond Antwerpen. Uiteindelijk werd alleen de kleine ring gebouwd, van de grote kwam nooit iets in huis. Gevolg is wel dat die kleine ring vlak bij de stad ook dienst doet als grote ring en compleet oververzadigd is. Die historische fout, een megasnelweg vlak bij de stad (bijna een vijfde van de inwoners van de stad woont op minder dan 500 meter van de ring) werd bestendigd en zelfs versterkt in de plannen van de BAM. Er werd nog een megaviaduct net tegen de stad bijgebouwd. Het Forum wil de historische fout ruim veertig jaar na datum herstellen door het doorgaand verkeer dat helemaal niet in Antwerpen moet zijn netjes te scheiden van het lokaal verkeer. Dat daar nog niemand op was gekomen, mag een klein mirakel heten. Lichtjes onthutsend tegelijkertijd.
     
    De Groep van Tien is ervan overtuigd dat de Oosterweelverbinding alleen - de sluiting van de ring rond Antwerpen - geen oplossing vormt voor het dreigende verkeersinfarct. Wel integendeel. Het Meccanoscenario creëert drie nieuwe verbindingen ten oosten, ten westen en ten noorden van Antwerpen, die dan alledrie op elkaar worden aangesloten. Een gecombineerde oplossing, geen ene heilige koe. Ook in die zin is het alternatieve plan een tabula rasa. StRaten-generaal heeft het slim aangepakt. Door de ingrepen ten oosten en ten westen van de stad varen ook de Kempen en het Waasland wel bij de plannen van het Forum. Als de weerstand uit de Antwerpse rand verzwakt, dan verzwakt ook de weerstand van Kris Peeters. Want de Antwerpse rand, dat is CD&V-land.
     
    Natuurlijk worstelen de plannen van het Forum met een aantal stevige handicaps. De plannen mogen dan al focussen op 2020, ze zijn misschien een beetje te ver vooruit op hun tijd. Het systeem van rekeningrijden is zo revolutionair dat er al een wonder moet gebeuren wil de Vlaamse regering binnen tien jaar op dezelfde golflengte zitten. Met het berekenen van een kostprijs begeef je je haast per definitie op glad ijs. Grote infrastructuurwerken kosten altijd meer dan geschat. Altijd, zeker in België. Ooit kostte de Oosterweelverbinding 500 miljoen euro, nu is dat al vlotjes vijf tot zeven keer meer. Een eerste prijsraming is een risico, hoe nauwgezet de schatters zich ook van hun taak kwijten. Maar die handicaps wegen niet zwaar genoeg door om de plannen naar de verdoemenis te knallen.
     
    Voor de lobbyisten van de Lange Wapper, die ook in de Vlaamse regering in behoorlijk groten getale aanwezig zijn, is het Meccanoscenario dan ook een lelijke streep door hun rekening. Te gewichtig om te negeren, te doordacht om zomaar af te schieten. Missie geslaagd voor de Groep van Tien en voor StRaten-generaal, die het de Vlaamse regering nog wat moeilijker maken om blind te blijven afsturen op de Lange Wapper. Eigen schuld, dan hadden ze maar wat rapper moeten zijn.

    25/02/10 07u37

    28-02-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    27-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meccano-tracé: 'Er moet snel iets gebeuren'

    Bron : Nieuwsblad

    Ronny Kruyniers, Ekeren

    EKEREN - 'Ik heb het zogenaamde nieuwe vierde tracé nog niet diepgaand kunnen bestuderen, maar op het eerste zicht lijkt het me allesbehalve een slecht voorstel', stelt Ekers districtsvoorzitter Ronny Kruyniers (SP.A).

    'Er moet iets gebeuren en hoe sneller dat is, hoe beter. Het lijkt me vrij serieus te zijn bestudeerd en ook financieel lijkt het me een haalbare kaart. Het loont alleszins de moeite om het extra onder de loep te houden. Ik denk dat Ekeren gebaat is met een snelle oplossing.'

     (env)

    27-02-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stedenbouwkundige attesten district Ekeren

     

    Het college beslist volgend positief stedenbouwkundige attest af te leveren:

    District Ekeren:

    1 NEK/S/20101, Willy Staeslei 66, Porta Fortuna, Vogelsanck 2a , Schilde;

    District Ekeren:

    1 NEK/2009/S/0015, Van de Wouwerstraat ZN, Aendenboom Guy, De Merodelei 35, Berchem-Antwerpen.

    27-02-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    26-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onduldbaar uitstel of begin van oplossing?

    Bron : Nieuwsblad

    ANTWERPEN - De Antwerpse politiek reageert verdeeld op het alternatieve plan voor de Oosterweelverbinding die Manu Claeys en het Forum 2020 woensdag voorstelden. Havenschepen Marc Van Peel (CD&V) heeft het over een onduldbaar uitstel, terwijl Groen! vraagt om het plan een eerlijke kans te geven. De initiatiefnemers, Manu Claeys en Christian Leysen, zijn blij met de aandacht en reacties op het studiewerk.

    Een dag nadat ze de plannen uit de doeken deden, reageren de leden van het Forum 2020, dat Straten-Generaal de opdracht gaf om een alternatief voor de Lange Wapper te bekijken, positief over de discussie die in de Vlaamse politiek losbarstte.

    ‘We zijn blij met de grote interesse en aandacht voor het studiewerk', reageert Christian Leysen namens het Forum 2020. ‘We zijn ietwat verwonderd over sommige reacties die blijk geven van een gebrek aan goede studie van het dossier. Bepaalde verklaringen en kritieken in de media wijzen erop dat men het dossier niet gelezen heeft.' Voorts zegt Leysen dat het Forum ook bezorgd is ‘dat dit studiewerk een speelbal wordt van een politieke discussie die niets met mobiliteit te maken heeft, maar veeleer met electorale motieven'.

    Manu Claeys van Straten-Generaal reageert veel optimistischer. ‘Ik vind de reacties bemoedigend. Vooral de reacties buiten de regering waren positief. Touring vindt het plan het onderzoeken waard. En de burgemeesters in de rand reageerden op z'n minst welwillend (zie ook hieronder, red.).'

    ‘Niemand in de politiek wil ons voorstel afbranden. Men probeert de sfeer rustig houden.' Dat politici uit de Vlaamse meerderheid off the record wijzen op enkele kritieken zoals de randvoorwaarden die in het regeerakkoord opgenomen zijn, vindt Claeys niet erg. ‘Officieel heeft minister-president Kris Peeters gezegd dat hij het plan wil meenemen naar de werkgroepen. Dat wil zeggen dat er een inhoudelijke evaluatie volgt.' Claeys is ook blij dat hun voorstel in de eerste 24 uur ‘niet kapot werd gepolitiseerd'.

    Toch is de Antwerpse politiek niet helemaal overtuigd door de nieuwe plannen. Eigenlijk blijven de oude tegenstellingen tussen voor- en tegenstanders bestaan.

    Het felste reageert havenschepen Marc Van Peel (CD&V). Er is volgens hem maar een optie over: de Lange Wapper, weliswaar met aanpassingen aan het Sportpaleis. ‘Als we een snelle beslissing willen, dan is de enige mogelijkheid: rekening houden met de uitslag van het referendum en het BAM-tracé grondig aanpassen ter hoogte van Merksem-Deurne, maar het Lange Wapper viaduct wél aanleggen', zei Van Peel gisteravond op ATV.

    Van Peel wil dus niet weten van het nieuwe Meccano-scenario van de Groep van Tien. Dat zou volgens hem enkel opnieuw uitstel betekenen. ‘De Vlaamse regering moet nu snel knopen doorhakken. Aanpassingen kunnen nog. Maar weer een alternatief onderzoeken, dat moeten we echt opgeven.'

    Ook volgens Annick De Ridder van Open VLD moet de Vlaamse regering knopen doorhakken. ‘De bal ligt in het kamp van de Vlaamse regering. Die moet doen waarvoor ze betaald wordt: beslissen.' Het nieuwe plan van Straten-Generaal noemt De Ridder ‘een verdienstelijke oefening'. Maar die zou volgens het Open VLD-parlementslid ‘de beslissing drie-vier-vijf jaar naar achteren schuiven'. De Antwerpse groenen daarentegen vroegen om het plan ‘en eerlijke kans te geven. ‘Met deze plannen is de Lange Wapper definitief van de baan', zei gemeenteraadslid en senator Freya Piryns. Mieke Vogels roept het Antwerps stadsbestuur en de Vlaamse regering op om de plannen ernstig te nemen.

     Jozef Leysen

    26-02-2010 om 22:11 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Achilleshielen bij de vleet in nieuw Oosterweelplan (De Standaard - 25/02/2010)

    Bron: Website BAM

    Forum 2020 presenteert een mooie denkoefening. Haalbaar lijkt die geenszins.
    De 'Meccano' realiseren voor 3,3 miljard euro lijkt onmogelijk.

    BRUSSEL

    Het Forum Mobiliteit Regio Antwerpen 2020, een groep van Antwerpse ondernemers en academici onder leiding van Christian Leysen (Ahlers), heeft gisteren zijn oplossing voor de Antwerpse verkeersknoop voorgesteld. De studie werd uitgevoerd door Manu Claeys en Peter Verhaeghe van Straten-Generaal.

    Het belangrijkste nieuwe scenario dat Forum 2020 naar voren schuift heet Meccano (zie figuur). Dat bestaat uit drie verbindingen of 'tangenten'. Die moeten het doorgaande verkeer al een eind voor de Antwerpse Ring aftakken en met een grote noordelijke boog rond de stad leiden. Het grote knelpunt van de aansluiting tussen de Ring en de E313 kan zo ontlast worden.

    De Oosttangent leidt via drie tunnels van Wommelgem naar Ekeren. Deze verbinding volgt het traject dat nu al voorbehouden is voor de goederenspoorlijn A102 van TUCRail. Vanuit Ekeren vertrekt dan een Scheldekruising met twee tunnels richting Linkeroever. De Westtangent ten slotte, moet de E34 - ook via een tunnel - verbinden met de E17. Forum 2020 presenteert meteen ook versies waarin als Scheldekruising het Lange Wapper-viaduct van de BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel) of de lange tunnel van het studiebureau Arup/Sum gebruikt worden.

    De voorstellen houden - net als eerdere voorstellen van de hand van Claeys en Verhaeghe - geen rekening met de randvoorwaarden van de Vlaamse regering: geen vrachtwagens door de Kennedytunnel en geen tol in die tunnel. Maar los daarvan vormen de Meccano's zeker een interessante denkoefening. Want emotioneel voelt het inderdaad verstandig aan om het doorgaande verkeer ver van de stad weg te houden. Behalve een spoorlijn bovendien, of langs de haven en grotendeels onder de grond. Wie kan daar tegen zijn?

    Toch heeft dit project te veel manko's om ooit meer te worden dan een denkoefening. Van alle achilleshielen is de kostprijs ongetwijfeld de kwetsbaarste.

    Forum 2020 maakt zich sterk dat het zijn Mecanno kan realiseren voor 3,3 miljard euro, maar dat lijkt weinig waarschijnlijk, onmogelijk zelfs. Het Arup/Sum-voorstel dreigde met 4,3 kilometer tunnel al financieel te ontsporen, onder meer door de vele extra veiligheidsmaatregelen. En Forum 2020 heeft het niet over één, maar over zes tunnels, in totaal 12,1 kilometer lang. Het onderhoud van tunnels is ook veel duurder dan bij een brug. Bovendien heeft de Meccano twee knooppunten meer nodig dan het BAM-tracé en de Arup/Sum-tunnel. Ook die zijn niet gratis. Ter vergelijking, de BAM gaat uit van 150 miljoen euro voor het Oosterweelknooppunt op haar tracé.

    De financiering is eveneens erg onduidelijk. Forum 2020 denkt aan een 'Spitsheffing', naar analogie met de Londense Congestion charge. Hoe drukker een bepaald traject, hoe duurder.

    Opvallend is dat de Mecanno vooral het noordelijke deel van de Antwerpse Ring ontlast, terwijl de grootste problemen zich op het zuidelijke stuk afspelen. Om de verkeersstromen van de A12 en de E19 richting Nederland op te vangen, zou de tangentgedachte dus eigenlijk doorgetrokken moeten worden. Tot een soort Mecanno plus, zo u wil (zie figuur). Voor alle duidelijkheid, dat is geen voorstel van Forum 2020. Zo'n link van de E19 naar de E313, een onderdeel van de zogenaamde Grote Ring, is sinds mensenheugenis fel omstreden.

    Als klap op de vuurpijl loopt de Westtangent pal onder het industriegebied van Zwijndrecht. Daar liggen tien Seveso-bedrijven, met aanzienlijke hoeveelheden gevaarlijke stoffen. Zes daarvan - 3M Belgium, Exxonmobil, Fina Antwerp, Ineos, Lanxess Rubber en Nippon Shokubai Europe - zitten zelfs in de hoogste categorie. Bij de Arup/Sum-tunnel was er maar één Seveso-bedrijf nodig om de geloofwaardigheid te ondergraven.

    Een ander stuk tangent loopt dan weer dwars door het industriedok op Rechteroever, tussen de petrochemische bedrijven. Gevaarlijke ADR-transporten zullen vanuit de haven nog steeds langs het bioscoopcomplex Metropolis moeten rijden, iets waar de brandweer zich eerder al fel tegen verzette.

    Bezwaren (Het Nieuwsblad - 25/02/2010)

    Niemand wil het officieel zeggen, maar de politiek heeft ernstige bezwaren tegen het nieuwe plan dat Straten-Generaal gisteren voorstelde. Daarvoor worden verschillende argumenten aangehaald.

    Het eerste argument heeft een sterke politieke kracht. Er werden immers harde randvoorwaarden opgelegd waarbinnen de sluiting van de Antwerpse Ring. Volgens die randvoorwaarden mag er bijvoorbeeld geen tol gehoffen worden in de Kennedytunnel. Nu wil Straten-Generaal geen echte tol heffen, maar Manu Claeys en Peter Verhaeghe stellen voor om een soort spitsheffing te innen, ook voor wie van de Kennedytunnel gebruik wil maken.

    Politici wijzen er ook op dat het nieuwe tracé van Straten-Generaal meer noordelijk ligt dan dat van BAM of Arup/Sum. Niet alleen vraagt me zich af of automobilisten of vrachtwagenchauffeurs die lange omweg wel zouden willen doen. Bovendien wordt opgemerkt dat dit Meccano-tracé plots een concurrent voor de Liefkenshoektunnel zou worden, terwijl het net auto's van de Ring moet halen.

    Tot slot wordt er met enig leedvermaak op gewezen dat de aanleg van een goederenspoorverbinding tussen Ekeren en Wommelgem, waarnaast Straten-Generaal zijn 'oostelijke bretel' wil laten lopen pas tegen 2020 of zelfs 2025 gepland is. Veel te laat dus voor de Oosterweelverbinding. (lej)

     

    26-02-2010 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)


    GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

    GROEN! EKEREN

    Promoot jouw pagina ook


    Categorieën

    Inhoud blog
  • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
  • N-VA laat CD&V vallen
  • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
  • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
  • Digitale infoborden werken niet
  • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
  • Nieuwe geluidsschermen langs A12
  • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
  • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
  • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
  • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
  • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
  • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
  • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
  • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

    Klik hierboven om deze Blog via

    Facebook te volgen.

    Blijf op de hoogte!


    Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
  • De Standaard : Oosterweeldossier
  • GVA : Oosterweeldossier
  • Radio Centraal : Oosterweeldossier
  • Straten Generaal
  • HLN (traag)
  • BAM
  • Ademloos
  • De Lloyd (Bedrijven)
  • ATV
  • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Meer dan 225.000 websites (Start.be)


    Mijn favorieten
  • go2.be
  • Linknet
  • DE RAASKALDERIJ
  • Genoeg - Consuminderen
  • Netwerk Bewust Verbruiken
  • Stampmedia
  • Wouter zingt

    ACTUELE LINKS EKEREN
  • Werken in Ekeren?
  • Uitgevoerde Werken
  • Lopende Werken
  • Geplande werken
  • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
  • Subsidies

     


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog als favoriet !

    Hoofdpunten blog blogtips
  • Mededeling

    GROEN EKEREN

    Promoot jouw pagina ook
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    chihuahualiefhebber
    www.bloggen.be/chihuah
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • toplijsten
  • 2link


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs