Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    ericdemeyer
    www.bloggen.be/ericdem
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    liefdenetwerk
    www.bloggen.be/liefden
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    liefdenetwerk
    www.bloggen.be/liefden
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    whisperer
    www.bloggen.be/whisper
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    liefdenetwerk
    www.bloggen.be/liefden
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    koureurken
    www.bloggen.be/koureur
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    1611gill1995
    www.bloggen.be/1611gil
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    27-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kloosterstraat Module 10
    college van burgemeester en schepenen Zitting van 20 januari 2012
    Besluit KENNIS GENOMEN
    B-punten stadsontwikkeling
    Samenstelling
    De heer Patrick Janssens, burgemeester
    De heer Robert Voorhamme, schepen; de heer Philip Heylen, schepen; de heer Ludo Van Campenhout, schepen; de heer
    Marc Van Peel, schepen; de heer Luc Bungeneers, schepen; de heer Guy Lauwers, schepen; mevrouw Güler Turan, schepen;
    mevrouw Leen Verbist, schepen
    De heer Roel Verhaert, stadssecretaris
    Iedereen aanwezig, behalve:
    De heer Patrick Janssens, burgemeester
    De heer Ludo Van Campenhout, schepen
    230 2012_CBS_00575 Module 10 schoolomgeving - Startnota Kloosterstraat en omgeving - Kennisneming
    Motivering
    Aanleiding en context
    Op 20 september 2010 (jaarnummer 1091) keurde de gemeenteraad het wijkcirculatieplan voor Ekeren
    centrum goed.
    De startnota 'module 10 Kloostertsraat en omgeving' werd goedgekeurd op de Gemeentelijke
    Begeleidingscommissie van 27 september 2011 en conform verklaard op de Provinciale Audit
    Commissie van 20 oktober 2011.
    Op 6 december 2011 (jaarnummer 5096) werd de startnota ter kennisgeving voorgelegd aan het
    districtscollege van Ekeren. Het district gaf geen verdere opmerkingen mee.
    De startnota kadert in twee modules 10 “herinrichting van een schoolbuurt aan of in de nabijheid van
    een gewestweg”. Het doel van een module 10 is:
    het verbeteren van de verkeersveiligheid voor de scholieren;
    hun verplaatsingen te voet, met de fiets, tram, trein of carpool te bevorderen;
    een evenwicht nastreven tussen de verschillende categorieën verkeersdeelnemers.
    In het kader van het Mobiliteitsconvenant worden voor deze modules 10 een start- en een projectnota opgemaakt.
    Juridische grond
    Binnengemeentelijke decentralisatie.
    Met het besluit van de gemeenteraad van 20 maart 2000 (jaarnummer 619), aangepast bij het
    gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307), kregen de districten de bevoegdheid
    over het decentraal publiek domein, groenvoorziening en openbare werken.
    Het decreet betreffende de mobiliteitsconvenanten van 20 april 2001 stelt onder meer dat er bij de
    moederconvenant door steden en gemeenten modules (een vorm van overeenkomsten) kunnen worden
    afgesloten die specifieke afspraken bevat rond de realisatie van de projecten van het lokaal
    mobiliteitsbeleid.
    De procedure voorafgaand aan het afsluiten van een module 10.
    De lokale overheid stelt een startnota op over het project. Over deze startnota moet binnen de
    gemeentelijke begeleidingscommissie (GBC) naar een consensus gestreefd worden. Vervolgens moet ze
    door de provinciale auditcommissie (PAC) conform verklaard worden met het gemeentelijk
    mobiliteitsplan en het Vlaams mobiliteits- en verkeersveiligheidsbeleid.
    Daarna wordt een projectnota opgesteld. Over die projectnota moet binnen de GBC naar een consensus
    gestreefd worden. Pas als die projectnota door de PAC conform verklaard is, kan de module
    ondertekend worden en kan de lokale overheid de aanbesteding aankondigen.
    Argumentatie
    Het ontwerpgebied bestaat uit één grote as en een aantal zijstraten, opgesplitst in twee modules 10:
    1ste module (scholen ‘De Driehoek’ en ‘Campus Lourdes’) omvat:
    Kloosterstraat vanaf het kruispunt met de Driehoekstraat tot aan het kruispunt met
    Boerendijk-Bilderdijk;
    Blarenstraat van aan de Kloosterstraat tot net voorbij de schoolpoort.
    2de module (school Onze-Lieve-Vrouw van Lourdesinstituut) omvat:
    kruispunt Dorpstraat-Kristus Koningplein-Groot Hagelkruis;
    zuidelijk gedeelte van Kristus Koningplein van aan het kruispunt met de Dorpstraat tot aan de
    Alfons Jeurissenstraat;
    Alfons Jeurissenstraat van Kristus Koningplein tot net voorbij de schoolpoort;
    noordelijk gedeelte van Kristus Koningplein van aan Kloosterstraat tot aan de Jozef De Weerdtstraat;
    Jozef De Weerdtstraat van aan Kristus Koningplein tot net voorbij de schoolpoort.
    Er worden twee afzonderlijke modules afgesloten vanwege een verschil in timing voor uitvoering.
    Voor het Onze-Lieve-Vrouw van Lourdesinstituut, gelegen in de Alfons Jeurissenstraat en Jozef De
    Weerdtstraat, wordt een afzonderlijke module 10 afgesloten omdat deze heraanleg gelijktijdig wordt
    uitgevoerd met de heraanleg van het Kristus Koningplein welke eerder zal gebeuren dan de ingrepen in
    de Kloosterstraat en Blarenstraat.
    De startnota werd opgemaakt door het studiebureau cvba Vectris en vertrekt van een aantal
    randvoorwaarden uit het goedgekeurde wijkcirculatieplan. Een belangrijke maatregel in het
    wijkcirculatieplan is het enkelrichting maken van de Kloosterstraat waarbij de toegelaten rijrichting
    loopt van noord naar zuid. Gezien het smalle profiel van de Kloosterstraat, kan op die manier binnen de
    module 10 ruimte gewonnen worden voor voetgangers en fietsers.
    Het enkelrichting maken van de Kloosterstraat heeft ook belangrijke gevolgen voor de route van het
    openbaar vervoer, met name het busverkeer. In de startnota zijn 3 voorstellen opgenomen voor een
    alternatieve route voor het busverkeer:
    via Groot Hagelkruis en Schoonbroek;
    via Ferdinand Verbieststraat en Schoonbroek;
    via Driehoekstraat en Boerendijk.
    De keuze van de alternatieve route zal in nauw overleg tussen de stad en De Lijn verder besproken en
    gemaakt worden bij opmaak van de projectnota.
    Ontwerpend onderzoek voor de Kloosterstraat toont aan dat er onvoldoende ruimte is om aan beide
    zijden volwaardige fietspaden aan te leggen. Bovendien kan uit het vademecum fietsvoorzieningen
    afgeleid worden dat een variant met gemengd profiel wenselijk is in deze omgeving (lage intensiteiten
    en zone 30). Daarom is voor de Kloosterstraat de variant met gemengd verkeer als voorkeursscenario
    naar voor geschoven.
    In de startnota worden een aantal algemene inrichtingsprincipes toegepast. De kruispunten worden
    compacter gemaakt met voetpaduitstulpingen zodat de zichtbaarheid verbetert en de oversteeklengtes
    beperkt worden. Overal worden brede voetpaden voorzien van bij voorkeur minstens 2 meter. De
    bushaltes bevinden zich op de rijbaan wat enerzijds zorgt voor snelheidsremming naar het overige
    autoverkeer en wat anderzijds een positief effect heeft op de doorstroming van het openbaar vervoer. De
    bushaltes worden comfortabel uitgerust met een abri en fietsbeugels. Er worden voetpadverbredingen
    ter hoogte van de schooltoegangen voorzien om de aanwezigheid van de scholen in het straatbeeld te
    benadrukken. Er worden bomen voorzien in de parkeerstroken die enerzijds zorgen voor een groenere
    straat en anderzijds ook een belangrijke rol spelen voor snelheidsremming als verticaal element.
    De zone 30 in de Kloosterstraat moet zo goed mogelijk afgedwongen worden door snelheidsremmers.
    In de startnota wordt een voorstel gedaan voor verkeersplateaus maar hierover is nog geen uitsluitsel.
    Welke snelheidsremmer het meest aangewezen is, wordt in overleg met de partners verder besproken in
    de projectnota.
    In de Alfons Jeurissenstraat wordt de aanleg van het Kristus Koningplein doorgetrokken. De grens van
    het openbaar domein wordt achteruit geschoven waardoor er meer ruimte ontstaat voor de schoolpoort.
    Daardoor kunnen er fietsenstallingen en banken voorzien worden. De school wordt duidelijk zichtbaar
    gemaakt in het straatbeeld door de groenstructuur.
    In de Jozef De Weerdtstraat moet de schooltoegang vooral duidelijker zichtbaar gemaakt worden. Dit
    gebeurt aan de hand van een voetpaduitstulping ter hoogte van de school, gecombineerd met een
    snelheidsremmer. Ook ontstaat er een visuele versmalling door bomen ter hoogte van de schooltoegang.
    In de Blarenstraat wordt voorgesteld om het stuk tussen de Kloosterstraat en de schooltoegang aan te
    leggen als woonerf. Door het erg smalle profiel is dit de enige manier om meer ruimte te geven aan de
    zwakke weggebruikers.
    Op basis van deze uitgangspunten in de startnota zal een projectnota worden opgemaakt.
    Financiële gevolgen
    Nee
    Besluit

    Artikel 1
    Het college neemt kennis van de uitgangspunten in de startnota van oktober 2011 voor infrastructurele
    ingrepen ter hoogte van de schoolomgevingen in de Kloosterstraat en omgeving, opgemaakt door cvba
    Vectris.
    Artikel 2
    Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (1)

    29-12-2012
    Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht
    Mooie en geleerde uitleg, maar enkelrichting in de Kloosterstraat invoeren zal gegarandeerd hele zware gevolgen hebben voor het ganse centrum van Ekeren, vermits er geen enkel volwaardig alternatief is om van zuid naar noord te rijden. Je moet dan ofwel de ganse ronde van Schoonbroek gaan rijden, of anders langs de nu al overbelaste Driehoekstraat en daarna de Boerendijk. Beide trajecten komen echter samen aan het kruispunt Kloosterstraat/Boerendijk/Bilderdijkstraat. Dit kruispunt zal dan ook DE grootste verkeersknoop van gans Ekeren en omgeving worden. Voor het openbaar vervoer zal het dan ook weinig uitmaken welk traject zij gaan volgen, want ook voor hen zal dit kruispunt altijd de grote bottleneck worden. En als de bussen nog wat meer extra vertraging gaan oplopen, gaan nog meer mensen de auto nemen. Ik vraag mij dus af : 1) Wie wint er nu eigenlijk bij gans deze operatie? 2) Wordt Ekeren zoals Mortsel? 24 uur op 24 file? 3) Waarom wordt er niet eerst voor een volwaardige ringweg rond Ekeren gezorgd vooraleer men drukke verkeersaders toeknijpt? Met de oplossing die nu op tafel ligt, is een verkeersinfarct absoluut onvermijdelijk. 4) Heeft er al eens iemand bij stilgestaan dat 's woensdags de alternatieve route via de Driehoekstraat niet eens KAN gebruikt worden omdat daar de wekelijkse markt gehouden wordt???

    29-12-2012 om 00:43 geschreven door M Piessens




    GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

    GROEN! EKEREN

    Promoot jouw pagina ook


    Categorieën

    Inhoud blog
  • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
  • N-VA laat CD&V vallen
  • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
  • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
  • Digitale infoborden werken niet
  • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
  • Nieuwe geluidsschermen langs A12
  • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
  • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
  • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
  • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
  • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
  • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
  • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
  • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

    Klik hierboven om deze Blog via

    Facebook te volgen.

    Blijf op de hoogte!


    Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
  • De Standaard : Oosterweeldossier
  • GVA : Oosterweeldossier
  • Radio Centraal : Oosterweeldossier
  • Straten Generaal
  • HLN (traag)
  • BAM
  • Ademloos
  • De Lloyd (Bedrijven)
  • ATV
  • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Meer dan 225.000 websites (Start.be)


    Mijn favorieten
  • go2.be
  • Linknet
  • DE RAASKALDERIJ
  • Genoeg - Consuminderen
  • Netwerk Bewust Verbruiken
  • Stampmedia
  • Wouter zingt

    ACTUELE LINKS EKEREN
  • Werken in Ekeren?
  • Uitgevoerde Werken
  • Lopende Werken
  • Geplande werken
  • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
  • Subsidies

     


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog als favoriet !

    Hoofdpunten blog blogtips
  • Vind ons op facebook en klik aldaar bovenaan op de knop -Vind ik leuk

    GROEN EKEREN

    Promoot jouw pagina ook
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    tilloenk
    www.bloggen.be/tilloen
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • toplijsten
  • 2link


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs