Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dierenarts_annick_de_keyser_knesselare
    www.bloggen.be/dierena
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    zita1
    www.bloggen.be/zita1
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    heiligerita
    www.bloggen.be/heilige
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    jnr
    www.bloggen.be/jnr
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    godelieve
    www.bloggen.be/godelie
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    zita1
    www.bloggen.be/zita1
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    liefdenetwerk
    www.bloggen.be/liefden
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    27-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze-Lieve-Vrouwstraat

    Heraanleg

    Nieuwsbericht gepubliceerd op 21/02/2012

    Het districtsbestuur wil samen met Aquafin werk maken van de heraanleg van de Onze-Lieve-Vrouwstraat, en van de vernieuwing van de riolering. Eerst wordt daarvoor een voorontwerp opgemaakt. Als alles volgens plan verloopt, kan (ten vroegste) in 2013 met de werken worden gestart. Dit project is voorzien in de meerjarenplanning van het district.

    Bij het maken van de plannen wil het bestuur zoveel mogelijk rekening houden met de wensen en meningen van de bewoners. Daarom kunnen ze een vragenlijst invullen die in de straat gebust is. De gegevens die zo verzameld worden, zullen dan zoveel mogelijk opgenomen worden in het voorontwerp.

    Deze enquête kan schriftelijk ingevuld worden, en vóór 15 maart terugbezorgd in het districtshuis; ze kan ook digitaal ingevuld worden.

    27-02-2012 om 23:34 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Module 10 Schoolomgeving Ekeren centrum

    Bron : Site district Ekeren

    Op 15 februari vond een bewonersvergadering plaats over de Module 10 die voorzien is in de Kloosterstraat: het veiliger en aangenamer maken van de omgeving van de schoolpoorten.

    Een 50-tal bewoners kregen uitleg over de voorziene ingrepen.

    Hier vindt u de presentatie van deze avond.

    27-02-2012 om 23:33 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    22-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goederentreinen zullen mensen wakker houden
    • woensdag 22 februari 2012, 03u00
    • bron : Nieuwsblad
    • Auteur: (jaa)

    EKEREN - Red De Voorkempen stelt in een reactie verbijsterd te zijn over de verleende bouwvergunning voor de nieuwe spoorvertakking, zeker in deze vorm.

    De bouwvergunning beantwoordt in het geheel niet aan de vraag van de stad en de buurtbewoners. Er was duidelijk gesteld dat, vooraleer een vergunning te verlenen, naar ondergrondse oplossingen zou worden gezocht. Dit is niet gebeurd', tempert Jef Rombouts namens Red De Voorkempen de vreugde om de geluidswerende wanden de Infrabel in het vooruitzicht gestelde natuurpark voor de buurtbewoners.

    ‘Het zou veel beter zijn voor iedereen om het spoor ondergronds aan te leggen, onder de hogesnelheidslijn en onder de E19 dus. Maar dan kan het vertakkingscomplex niet zogenaamd ‘ongelijkgronds' kruisen zoals Infrabel wil en dient er met wissels gewerkt worden waarbij een trein al eens een minuutje zal moeten wachten. Het zij dan zo. Het voordeel van een ongelijkgronds vertakkingscomplex – de vooropgestelde 15 procent capaciteitsverhoging – weegt echt niet op tegen het enorme nadeel voor de bewoners van Ekeren, Merksem en Schoten. Ik heb het dan vooral over de verwachte geluidsoverlast.'

    Talud 12,5 meter hoog

    ‘Het vertakkingscomplex voorziet in een talud van niet minder dan 12,5 meter hoogte, waarop de treinen zullen rijden. Dat is hoger dan de huizen in de omgeving. Enkele geluidspanelen zulle, daar weinig of niets aan verhelpen', zegt nog Rombouts. ‘Het milieueffectenrapport van het complex had bovendien uitdrukkelijk gesteld dat de vertakking compatibel dient te zijn met de Tweede Spoortoegang tot de haven. Maar dit dossier is momenteel enkel aan zijn kennisgeving toe en er is nog geen enkele definitieve keuze gemaakt over het tracé. Men heeft hier niet op gewacht en wil de bevolking voor voldongen feiten stellen.'

    22-02-2012 om 14:46 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spoorvertakking Oude Landen niet ondergronds

    Infrabel heeft bouwvergunning op zak

    • woensdag 22 februari 2012, 03u00
    • bron : De Standaard
    • Auteur: Nicole Verstrepen

    EKEREN - Infrabel heeft de bouwvergunning op zak voor de aanleg van de nieuwe spoorvertakking Oude Landen. Het Antwerpse stadsbestuur had gevraagd de kruising van de sporen in tunnels aan te leggen, maar daar is de Vlaamse dienst Ruimtelijke Ordening niet op ingegaan.

    Infrabel zal langs het volledige traject van de spoorvertakking Oude Landen in Ekeren geluidswerende wanden dienen te plaatsen. De aanleg van de tweede spoorvertakking is nodig omdat de bestaande vertakking aan haar limiet zit.

    Infrabel plant daarom een ‘ongelijkgrondse kruising' in het gebied Oude Landen. De buurtbewoners vrezen geluidsoverlast en ijverden ervoor om de sporenbundel aan te leggen in een tunnel. Ze werden daarin gesteund door het Ekerse districtsbestuur en de stad Antwerpen.

    Het stadsbestuur adviseerde om de vertakking in een tunnel aan te leggen, en wanneer dit technisch niet mogelijk zou zijn, toch minstens bijkomende geluidswanden te plaatsen.

    ‘Er zullen nu geluidsschermen worden geplaatst langs het hele traject, ook langs het natuurpark en het sportpark dat ter hoogte van de spoorvertakking zal worden aangelegd', verduidelijkt Katlein Torfs namens Infrabel.

    A12

    ‘Een tunnel of een sleuf voor de spoorwegvertakking is blijkbaar niet mogelijk door de hellingsgraden, maar gelukkig komen er dan toch zeker geluidsschermen', zegt de Ekerse districtsvoorzitter Ronny Kruyniers (SP.A). Ruimtelijke Ordening heeft ook aan Infrabel gevraagd om samen met het Agentschap Wegen en Verkeer en met het district Ekeren een alternatief uit te werken voor de vervanging van de Leugenbergbrug.

    ‘Infrabel wilde de brug vervangen door een nieuwe brug, maar ik denk dat het mogelijk moet zijn om de brug weg te halen en het verkeer mee door de spoortunnel onder de A12 te sturen, die dan wel moet worden verbreed. Er zou zo veel ruimte vrijkomen, waar een stukje park zou kunnen worden aangelegd, of in een later stadium een park and ride mocht de tram worden doorgetrokken naar Ekeren. Ook het gevaarlijke kruispunt aan de Edisonwijk zou eindelijk fatsoenlijk kunnen worden aangelegd.'

    Volgens de districtsvoorzitter is die oplossing ook goedkoper. ‘Of de Leugenbergbrug al dan niet verdwijnt, daar moet nog grondig over worden overlegd', zegt Erika Decorte, woordvoerster van Wegen en Verkeer.

    ‘Wanneer Infrabel met de aanleg van de spoorvertakking van start gaat? De besprekingen rond de Leugenbergbrug leiden tot een vertraging. De landbouwers mogen in elk geval hun gronden nog zeker tot aan de zomer bewerken', zegt Katlein Torfs van Infrabel nog. De nieuwe spoorvertakking zal later perfect kunnen aansluiten op de geplande tweede spoortoegang.

    22-02-2012 om 14:43 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    21-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elektronisch slot zorgt voor brand in Ekeren

    Bron : GVA - 13/02/2012

     

    Een elektronisch slot heeft maandag voor brand gezorgd bij huishoudwinkel De Keyser op de Markt in Ekeren. Het toestelletje maakte kortsluiting en het vuur sloeg over op de deurlijst.


    De brandweer was in de buurt en kon de vlammen dus snel bedwingen. De schade bleef beperkt.
    Niemand raakte gewond.

    21-02-2012 om 23:40 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Infrabel krijgt vergunning voor bouw van spoorvertakking ‘Ekeren Oude Landen’

    Infrastructuurbeheerder Infrabel heeft vandaag, 21 februari 2012, de bouwvergunning ontvangen voor de aanleg van een nieuwe spoorvertakking in ‘Ekeren Oude Landen’.

    Infrabel zal een aantal bijkomende voorwaarden integreren en beantwoordt zo aan de vraag van de stad Antwerpen en de buurtbewoners.

    Dit project is een belangrijke schakel om de spoorcapaciteit voor het goederenvervoer van en naar de Antwerpse haven stapsgewijs te verhogen.

    Uitbreiding van de belangrijke spoorvertakking Ekeren Oude Landen

    Heel wat goederentreinen die van en naar de Antwerpse haven rijden, passeren langs de strategische spoorvertakking van Ekeren. Maar de bestaande vertakking zit in de huidige samenstelling aan zijn limiet. Om de verwachte groei van het goederenverkeer te kunnen opvangen, is een uitbreiding van de spoorinfrastructuur vereist. Daarom gaat Infrabel er een zogenaamde “ongelijkgrondse kruising” bouwen. Zo breiden we de capaciteit van ‘Ekeren Oude Landen’ aanzienlijk uit waardoor de treinen er vlotter kunnen rijden.

    Bovendien zal deze nieuwe spoorvertakking perfect aansluiten op de geplande Tweede Spoortoegang: een noodzakelijk project om de haven van Antwerpen nog beter te ontsluiten.

    Minder hinder voor de buurtbewoners

    Bij het toekennen van de bouwvergunning stelt de Dienst Ruimtelijke Ordening (Vlaams Gewest) een paar bijkomende en milderende voorwaarden.

    Eén aandachtspunt is de mogelijke geluidshinder aanpakken. In het belang van de buurtbewoners investeert Infrabel daarom in een aantal minder hinder maatregelen. Zo zal Infrabel er langs het volledige traject van het project geluidswerende wanden plaatsen.

    Daarnaast vraagt ruimtelijke ordening aan Infrabel om, samen met het Agentschap Wegen en Verkeer en het District, een alternatief uit te werken voor de vervanging van de brug aan de Kloosterstraat.

    Samen met alle partners streeft Infrabel ook hier naar de beste oplossing. Een nieuw natuur- en sportpark Ter hoogte van de nieuwe spoorvertakking zal Infrabel een natuurpark aanleggen voor de mensen uit de buurt. Bovendien voorziet de stad Antwerpen er ook in de realisatie van een sportpark.

    Open kaart

    Een open en transparante communicatie naar alle betrokkenen is een absolute prioriteit voor Infrabel. Na eerdere informatiesessies zal Infrabel op het gepaste moment een nieuwe vergadering voor de buurtbewoners organiseren. Daar zal iedereen de nodige informatie krijgen.

    Mensen uit de buurt, die vragen hebben, kunnen altijd terecht bij de cel Buurtbewoners van Infrabel. Telefoon: 0800/55.000 of mail: info.projecten@infrabel.be

    Projectverantwoordelijke communicatie: Katlein Torfs Gsm: +32 (0)491 16 22 64 E-Mail: katlein.torfs@infrabel.be / www.infrabel.be Adres : Marcel Broodthaersplein 2 – 1060 Brussel

    21-02-2012 om 23:37 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe spoorwegvertakking in Ekeren
    di 21/02/2012 - 15:33 Bron : De Redactie Infrabel heeft de bouwvergunning ontvangen voor de aanleg van de nieuwe spoorvertakking Oude Landen in Ekeren. Dat meldt de spoorwegbeheerder in een communiqué. In de persmededeling wijst de spoorwegbeheerder op het belang van de nieuwe vertakking voor het goederenvervoer van en naar de Antwerpse haven. Met de aanleg van een ‘ongelijkgrondse kruising’ kan de capaciteit van het goederenvervoer stelselmatig verhoogd worden. De huidige vertakking zit momenteel aan haar limiet. Door een aantal bijkomende voorwaarden te integreren komt het project tegemoet aan de vraag van buurtbewoners en de stad Antwerpen, zo laat Infrabel weten. De nieuwe spoorwegvertakking zal ook aansluiten op de geplande tweede spoortoegang tot de haven, een nieuwe goederenlijn vanuit de haven richting Lier.

    21-02-2012 om 20:42 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    17-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaamse meerderheidspartijen dumpen definitief het Meccano-tracé Vlaamse meerderheidspartijen dumpen definitief het Meccano-tracé Vlaamse meerderheidspartijen dumpen definitief het Meccano-tracé

    door DIRK PEETERS op 25 januari 2012 in "Mobiliteit en verkeersveiligheid"

    NVA, CD&V en SP.a, de partijen van de Vlaamse meerheid, dienden een resolutie in over de Antwerpse mobiliteit. In deze resolutie vragen de parlementsleden van de meerderheid aan de Vlaamse regering om het Masterplan 2020 voor de Antwerpse mobiliteit integraal en zo snel mogelijk uit te voeren. De onderliggende bedoeling van de resolutie is om eindelijk komaf te maken met de kritiek van de actiecomités.

     De parlementsleden van de meerderheden verwijzen de studie van Transport & Mobility Leuven (die zeer kritisch was voor de Ooswterweelverbinding en zeker voor het BAM-tracé)  definitief naar de prullenmand en bevestigen dat niet kan geraakt worden aan de randvoorwaarden van de Vlaamse regering (zoals bijv. het vrachtwagenverbod in de Kennedytunnel). Daardoor wordt in de feiten het Meccano-alternatief van stRaten-Generaal en Ademloos definitief begraven. En dat op een moment dat de MER-procedure nog loopt. In feite zegt men met deze resolutie dat wat ook de uitkomst is van dit onderzoek, dat men sowieso verder doet met het BAM-tracé. Het Meccano-alternatief wordt definitief als onbespreekbaar afgewezen.

    Tegelijk vragen de parlementsleden van de meerderheid dat dringend werk zou gemaakt worden van bijkomende verbindingen zoals de R11 Bis (ondertunneling van de R11) tussen Wilrijk en Wommelgem en de A 102 tussen Wommelgem en Ekeren. Het hele overlegproces dat gouverneur Cathy Berx opzette, heeft blijkbaar geen enkel belang. Het feit dat veel burgers, comités maar ook gemeentebesturen de grootste vragen hebben bij het geplande R11-Bis-tracé, wordt straal genegeerd. Over de  A 102 is zelfs nog geen enkel overleg gebeurd. Toch vragen de parlementsleden de Vlaamse regering om volle bak voort te doen. Rijden en niet omzien is (terug) de boodschap. 

    Groen! is verbijsterd door de arrogantie van dit meerderheidsinitiatief. Het moet zijn dat de nervositeit bij de meerderheidspartijen groot is nu quasi zeker is dat voor de gemeenteraads-verkiezingen geen spade in de grond zal gestoken worden.

    Groen! is verbaasd over de houding van SP.a (de Vlaamse parlementsleden Steve D'Hulster en Bart Martens) die de resolutie mee tekenden. Omdat ze hiermee duidelijk mee de actiecomités in de rug schudden. We nemen aan dat ze dit niet doen zonder de instemming van burgemeester Janssens. Waarmee de SP.a op Antwerps niveau definitief kleur bekend heeft.   Ten slotte zijn we ook verrast door de houding van de Mortselse parlementsledne (weer Steve D'Hulster van SP.a, maar ook Goedle Vermeiren van NVA) omdat de inhoud van deze resolutie totaal ingaat tegen de motie die in meerderheid gestemd werd op de Mortselse gemeenteraad met zware kritiek op de R11 bis.    Voor Groen is dit geen fait divers : het gaat hier om immense kosten : 4 miljard € voor de Oosterweelverbinding, 7 miljard € voor het hele Masterplan. Zo veel geld ophoesten in volle crisistijd is alles behalve evident. Groen! pleit al enige tijd voor een veel realistischer noodplan : de Liefkenhoektunnel tolvrij maken, investeren in tram en fietsverbindingen en een piloot opzetten rind een slimme kilometerheffing op de Antwerpse ring.   

    Contact: Dirk Peeters - e-mail

    Dirk Peeters

    Vlaams Volksvertegenwoordiger
    www.dirkpeeters.nu

     

     

    17-02-2012 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuws Dieven stelen bloembakken met buxus

     

    • DINSDAG 14 FEBRUARI 2012, 10U08
    • IN politie
    • AUTEUR:NICOLE VERSTREPEN

    Bron : nieuwsblad


    EKEREN - De uitbater van Droogkuis Bedeer stelde afgelopen weekend vast dat dieven ervandoor zijn gegaan met de twee grote metalen bloembakken, die voor zijn zaak stonden. In elk van die bloembakken stond een grote buxusbol geplant. Van de dieven ontbreekt voorlopig elk spoor. 

     

    17-02-2012 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    15-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deelmobiliteitsplan Ekeren, Rozemaai en Luchtbal zie infoavond vanavond

    In het deelgebied Ekeren-Rozemaai-Luchtbal zijn er specifieke acties uitgewerkt voor Stappers, Trappers, Openbaar Vervoer en Privévervoer.

     

    Ekeren moedigt scholieren aan om te voet naar school te gaan. Met name in Ekeren is er een grote concentratie scholen. Goed ingerichte looproutes naar haltes van het openbaar vervoer krijgen ook de nodige aandacht. De snelheid van het autoverkeer wordt laaggehouden in de omgeving van het Veltwijckpark en op de winkelas Markt-Dorpsstraat, Kristus Koningplein en Kloosterstraat.

    Voor de trappers wordt er gewerkt aan een fietsverbinding met de haven. Daarnaast is er aandacht voor de veiligheid van de schoolroutes. Langs de spoorlijn moet er een veilige fietsroute komen richting Luchtbal en richting Kapellen. Er moeten fietsdoorsteken of -overbruggingen komen richting Luchtbal en Merksem, tussen de Donkweg en de Prinshoeveweg en richting de Edisonwijk en de haven.

    Op het vlak van Openbaar Vervoer vormt het nieuwe IC-station Luchtbal een nieuw knooppunt dat het noorden van de stad vlot bereikbaar maakt. Pendelaars kunnen hier de trein nemen richting Breda, Zaventem, Gent en Leuven. Dit station wordt bovendien een knooppunt voor bus en tramlijnen tussen stad en haven. Over de Noorderleien en de Noorderlaan wordt er een tramlijn aangelegd naar Ekeren. Om een vlotte overstap mogelijk te maken, worden voldoende fietsenstallingen en parkeerplaatsen voorzien.

    Voor het Privévervoer wordt er eenrichtingsverkeer ingevoerd in de Kloosterstraat richting Leugenberg. Het verkeer in de andere richting wordt omgeleid via Schoonbroek en Groot Hagelkruis. Zo komt er minder doorgaand verkeer en meer ruimte voor fietsers en parkeerplaatsen. De Kapelsesteenweg moet opnieuw worden ingericht als hoofdas voor het openbaar vervoer en zachte weggebruikers. Het district Ekeren heeft een verkeersleefbaarheidsplan opgemaakt.

    Contact

    Districtshuis Ekeren
    Veltwijcklaan 27
    2180 Ekeren
    03 338 29 11
    e-mail

    district.ekeren@stad.antwerpen.be

    Toon op kaart

    Stadsontwikkeling - mobiliteit en verkeer
    Francis Wellesplein 1
    2018 Antwerpen
    03 338 2221
    e-mail

    mobiliteit@stad.antwerpen.be

    Toon op kaart

    15-02-2012 om 14:54 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Infoavond Module 10 VANAVOND
         

    Het districtsbestuur organiseert (alweer) een infoavond in verband met toekomstige infrastructuurwerken in het centrum en wel op woensdag 15 februari te 20 uur in zaal ’t Rood Dak, Kloosterstraat 50.
    Dit keer gaat het om het verkeersveiliger maken van Dorpsstraat en Kloosterstraat, werken die kaderen in de zogenaamde Module 10 waardoor het Vlaamse Gewest, de lokale overheid, scholen en De Lijn zich verbinden tot de herinrichting  van een schoolbuurt aan of in de nabijheid van een gewestweg, in dit geval dus de as Markt-Dorpsstraat-Kloosterstraat.
    De herinrichting moet de verkeersveiligheid van de scholieren verbeteren, hun verplaatsingen te voet, per fiets, bus, tram, trein of carpool bevorderen en een evenwicht nastreven tussen de verschillende verkeersdeelnemers.  Bovendien mag die herinrichting geen verruiming van het aantal parkeerplaatsen veroorzaken en geen ingrepen bevatten die het wegbeeld zouden verfraaien of de commerciële context zouden verbeteren.  Tot zover de theorie.
    Praktisch gezien moet de lokale overheid het ontwerp opstellen en uitvoeren terwijl het gewest de volledige rekening betaalt.  In Ekeren wordt de beveiliging van de schooltoegangen van Campus Lourdes, basisschool De Driehoek en basisschool O.L.V. van Lourdesinstituut onder de loep genomen èn de gevolgen voor de verkeerscirculatie en die onderwerpen zullen op de infoavond aan bod komen. (jdh)

    15-02-2012 om 09:01 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    13-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beperkte uitbreiding supermarkt Kloosterstraat 122 in Ekeren

     

     

     

     

    college van burgemeester en schepenen

     

     

    Zitting van 20 januari 2012

    Besluit KENNIS GENOMEN

    B-punten actieve stad

    Samenstelling

    De heer Patrick Janssens, burgemeester

    De heer Robert Voorhamme, schepen; de heer Philip Heylen, schepen; de heer Ludo Van Campenhout, schepen; de hee rMarc Van Peel, schepen; de heer Luc Bungeneers, schepen; de heer Guy Lauwers, schepen; mevrouw Güler Turan, schepen; mevrouw Leen Verbist, schepen

    De heer Roel Verhaert, stadssecretaris

    Iedereen aanwezig, behalve:

    De heer Patrick Janssens, burgemeester

    De heer Ludo Van Campenhout, schepen

    189 2012_CBS_00535

    Sociaaleconomische vergunning - Verklaring beperkte uitbreiding supermarkt Kloosterstraat 122 in Ekeren - Kennisneming

    Motivering

    Aanleiding en context

    Op 22 december 2006 (jaarnummer 15968) heeft het college van burgemeester en schepenen beslist een sociaaleconomische vergunning af te leveren aan de nv Etn. Fr. Colruyt (Edingensesteenweg 196, 1500 Halle) voor de uitbreiding van de bestaande supermarkt in de Kloosterstraat 122 in 2180 Ekeren. De zaak mocht een totale nettohandelsoppervlakte hebben van 1500 m².

    Op 20 december 2011 heeft de nv Etn. Fr. Colruyt in het kader van de wet betreffende de vergunning van handelsvestigingen een aangetekende brief bij de post afgegeven ter attentie van het college. Er was een volledig ingevulde voorafgaande verklaring bijgevoegd voor een uitbreiding van de reeds vergunde handelsvestiging aan de Kloosterstraat 122 te 2180 Ekeren.

    Juridische grond

    De wet van 13 augustus 2004 betreffende de vergunning van handelsvestigingen is hier van toepassing. Deze wet is gewijzigd door de wet van 22 december 2009 tot aanpassing van sommige wetgevingen aan de Richtlijn 2006/123/EG van het Europees parlement en de raad betreffende diensten op de interne markt. De wet biedt de mogelijkheid tot een vereenvoudigde procedure voor een beperkte uitbreiding (maximum 20% van de nettohandelsoppervlakte met een plafond van 300 m² nettohandelsoppervlakte) en voor een verhuis binnen een straal van 1000 m² binnen dezelfde gemeente. Dit geldt alleen voor handelsvestigingen die al een sociaaleconomische vergunning gekregen hebben.

    Argumentatie

    De vereenvoudigde procedure bestaat erin dat de aanvrager een voorafgaande verklaring aan de stad

    richt. Het college moet controleren of de verklaring volledig is en akte nemen van de geplande werken. Vervolgens moet het college het Nationaal Sociaal-Economisch Comité voor de Distributie (NSECD) hiervan op de hoogte brengen, en de aanvrager aangetekend een ontvangstbewijs bezorgen binnen de 20 kalenderdagen nadat de aanvrager zijn aangetekende verklaring bij de post heeft afgegeven.

    Actieve stad/bedrijven/loket heeft op basis van de wet betreffende de vergunning van handelsvestigingen vastgesteld dat de verklaring volledig is en dat voldaan is aan de wettelijke voorwaarden.

    Besluit

    Artikel 1

    Het college neemt kennis van de volledige verklaring van nv Etn. Fr. Colruyt in het kader van de wet betreffende de vergunning van handelsvestigingen. Daarmee geeft de firma aan het college te kennen dat ze de bestaande, vergunde supermarkt van 1500 m² wil uitbreiden met 300 m². Dit brengt de nieuwe nettohandelsoppervlakte op 1800 m².

    Artikel 2

    Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.

    13-02-2012 om 22:17 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    11-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sabine Coene stapt over naar N-VA Ekeren

     

    • ZATERDAG 11 FEBRUARI 2012, 03U00
    • AUTEUR:(ENV)
    • bron : Nieuwsblad

    EKEREN - In tegenstelling tot eerdere verklaringen zegt districtsschepen Sabine Coene de politiek nu toch geen vaarwel, meer zelfs, ze is zopas overgestapt naar N-VA. 'Ik ben opnieuw beginnen nadenken', luidt het.

    Half december raakte bekend dat de politieke partij 2070 Ekeren van Sabine Coene er op het einde van deze legislatuur mee ophoudt. Coene verklaarde toen dat ze twee jaar geleden al beslist had dat dit ook haar laatste legislatuur zou zijn. 'Ik ben het bij voorbaat verloren gevecht tegen de stad beu. Door een gebrek aan personeel en middelen heb ik slechts de helft van mijn plannen kunnen uitwerken', stelde ze toen. 'Ik ben twaalf jaar politiek actief. Ik zou het toch erg vinden wanneer daar niets meer van zou blijven voortbestaan. Ik geef niet graag op', stelt ze nu. 'Ik ben gaan praten met N-VA om te kijken hoe deze partij tegenover de decentralisatie staat. Ik stel vast dat ze de bestuurlijke organisatie in vraag durft te stellen. Ik ben nu zeer tevreden.'

    Overwicht

    Ook Kris Didden, die een tijdlang voorzitter was van 2070 Ekeren en voordien actief was in de VU in Ekeren, maakt de overstap naar N-VA Ekeren. Met Koen Palinckx en Sabine Coene heeft N-VA meteen een overwicht in het Ekerse districtscollege, dat voor het overige bestaat uit districtsvoorzitter Ronny Kruyniers (SP.A) en Benoit Mores (Open VLD). 'We gaan het bestuursakkoord loyaal verder mee uitvoeren', stelt Palinckx.  

    11-02-2012 om 11:12 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A102 en goederenspoor in zelfde boortunnel

     

    • ZATERDAG 11 FEBRUARI 2012, 03U00
    • AUTEUR:JAN AUMAN

    Bron : Nieuwsblad 

    SCHOTEN - Het is technisch best mogelijk om zowel de autoweg A102 als de nieuwe goederenspoorlijn vanuit de Antwerpse haven onder elkaar in dezelfde grote boortunnel aan te leggen, onder Merksem, Schoten, Deurne en Wijnegem door tot in Wommelgem.  

    Dat bleek gisteren op de eerste van vijf infomarkten die spoorwegbeheerder Infrabel en het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer samen organiseren over de Tweede Spoortoegang tot de Antwerpse haven en de vernieuwing van de E313 tussen het knooppunt in Ranst en de Antwerpse Ring. De opkomst in het Cogelshof in Schoten was groot. Zo'n 500 mensen kregen een goed beeld van de stand van zaken via fotosimulaties, plannen, filmpjes en veel infopanelen.

    Eén van de blikvangers was de maquette van Dante, de grote boormachine die werd ingezet voor het graven van de spoortunnel onder de luchthaven van Zaventem. De bewoners van de Schotense wijken Winkelstap, Deuzeld en De Lek hopen dat dergelijke boormachine ooit ook zal worden ingezet om hun regio de minst mogelijke hinder te berokkenen bij de aanleg van de nieuwe goederenspoorlijn.

    Tien jaar geleden, toen het project voor de Tweede Spoorontsluiting voor het eerst opdook, was de techniek nog niet zover, maar vandaag is er zelfs sprake van een 16 km lange boortunnel van Merksem tot in Lier.

    'In Schoten gaat de spoorlijn sowieso ondergronds. Er zijn zes mogelijke technische varianten voor de manier waarop dit zal gebeuren', aldus Katlein Torfs van Infrabel. 'Sommige scenario's gaan uit van een van bovenaf gegraven sleuf, die later opnieuw afgedekt wordt. Maar ook een boortunnel is mogelijk. Het is daarbij zelfs denkbaar dat zowel spoorlijn als A102, die ook via dit tracé moet rijden, in dezelfde 15 m hoge koker worden gestopt. Dat is dubbel zo hoog dan een normale boortunnel.'

    Momenteel worden de milieu-effecten van deze en andere scenario's in kaart gebracht. Begin maart worden de rapporten officieel ter inzage gelegd en verwacht Infrabel nog aandachtspunten en tips van omwonenden. Eind 2012 zal de Vlaamse regering de knoop over de wijze van aanleg van de spoorlijn en de vernieuwing van de E313 doorhakken.

    Alternatief

    Deuzeld Leeft!, het buurtcomité met als locomotief de voormalige notarisklerk Jef Rombouts, liet gisteren via een pamflet en spandoek alvast duidelijk blijken dat een boortunnel van Lier tot helemaal in Ekeren, langer dan de voorziene 16 km dus, voor haar de enige mogelijke optie is. Ook burgemeester Harrie Hendrickx kwam pleiten voor een boortunnel. De schrik voor lawaaihinder en verwoeste natuur is groot. Jef Rombouts, die de mobiliteitsproblematiek al jaren volgt, is trouwens niet overtuigd van de noodzaak van de investering en wijst ook op de aanpassing van de bestaande goederenspoorlijn langs de stadsring, Mortsel en Boechout als valabel alternatief.

    Volgende Infomarkt over Spoorontsluiting en E313 vindt plaats op zondag 12 februari in CC Deurne van 10 tot 17 uur. 

     

    11-02-2012 om 11:08 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Infomarkt spoortoegang haven nu zondag!

    9/02 Na de eerdere informatieavonden voor buurtbewoners over de eerste bijkomende spoorontsluiting, organiseren het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en Infrabel een reizende infomarkt. Deze gaat over de tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven en de vernieuwing van de E313 tussen  Antwerpen en Ranst. Vanaf begin maart zullen beide dossiers ter inzage liggen bij alle 11 betrokken steden en gemeenten. Zondag 12 februari is er de infomarkt Antwerpen(10u tot 17u) in CC Podium Deurne en dit voor de inwoners vanAntwerpen en de specifiek betrokken districten: Ekeren, Merksem, Deurne& Berchem. IVLE

    www.wegen.vlaanderen.be, www.infrabel.be 

    11-02-2012 om 11:02 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dakbrand op Ekerse Leugenberg

    Bron : GVA

     

    07/02 Op de Leugenberg in Ekeren is dinsdag een dakbrand uitgebroken, wellicht door een oververhitte schouw.

    De brandweerkorpsen van Antwerpen en Kapellen hadden heel wat werk om de dakpannen en smeulresten te verwijderen. De Civiele Bescherming zal het dak met zeilen dichtleggen.

    Twee mensen waren licht bevangen door de rook.

    Foto BFM

     

     

    11-02-2012 om 11:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    03-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kindjes geëvacueerd na brand nabij kinderdagverblijf

    Bron : GVA

    02/02 De kindjes van kinderdagverblijf Bollemol en Dolledol, op de Kapelsesteenweg in Ekeren, zijn donderdagvoormiddag even geëvacueerd voor een brand in de aanpalende woning.

    Het vuur was snel onder controle maar er was sterke rookontwikkeling. Daarom werden de kindjes eerst opgevangen in een bloemenwinkel, en werden ze daarna overgebracht naar de school in de Veltwijcklaan. Vanmiddag waren ze al terug op hun vertrouwde plek.

    SyMa

    Foto's: BFM

    03-02-2012 om 11:18 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    01-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tram naar Ekeren

    Nieuwsbericht gepubliceerd op 01/02/2012

    Op 31 januari vond een informatieavond plaats over de geplande tramverbinding naar Ekeren. Een 70-tal bewoners kwamen luisteren en gaven hun opmerkingen.

     

    Hier vindt u de presentatie van deze infoavond.

    Meer informatie over het totaalproject vindt u hier.

    01-02-2012 om 15:49 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haven krijgt tweede spoorverbinding

    Infomarkt op 12 februari in CC Podium in Deurne

    INFO  GROEN HEEFT REEDS IN JANUARI AAN HET DISTRICTSBESTUUR GEVRAAGD OM EEN INFOVERGADERING IN EKEREN VANUIT HET DISTRICT TE ORGANISEREN. TOT OP HEDEN (1/2/2012) HEEFT MEN HIERAAN NOG GEEN GEVOLG GEGEVEN. NIET BELANGRIJK GENOEG????

    Nieuwsbericht gepubliceerd op 24/01/2012

    De Antwerpse haven verwacht tegen 2030 een stijging van de trafiek. Die extra stroom goederen wordt opgevangen via het spoor en het water. Om de haven nationaal en internationaal vlot bereikbaar te houden, komt er een tweede spoorverbinding. De nieuwe goederenlijn vertrekt aan de Oude Landen in Ekeren. Ten oosten van Lier sluit ze aan op de bestaande spoorlijnen richting Aarschot en Herentals. Vandaag loopt alle goederenverkeer uit Antwerpen over één drukke spoorlijn langs Berchem en Mortsel naar Lier. Omdat goederen- en reizigerstreinen vaak dezelfde sporen gebruiken, is dat op termijn onhoudbaar. Stad en haven kiezen bovendien voor meer milieuvriendelijk transport: er komen minder vrachtwagens op de weg en meer vervoer via spoor en water. Een tweede spoortoegang voor de haven zorgt ook voor heel wat minder treinen door verschillende Antwerpse woonwijken.

     

    De keuze tussen twee tracés

    Het nieuwe goederenspoor start in Ekeren en volgt daar het traject van de nieuw aan te leggen A102. Voor het vervolg worden twee mogelijke tracés onderzocht.

    • Het eerste tracé wordt een lange boortunnel en gaat volledig ondergronds. Deze tunnel van 16 kilometer verbindt Merksem of Schoten met de spoorlijnen 15 en 16 ten oosten van Lier.
    • Het tweede tracé zou vanaf Wommelgem ondergronds de Krijgsbaan (R11 bis) volgen. Vanaf Morstel zou het spoor bovengronds aansluiten op de bestaande spoorlijn 15, Berchem-Lier. Deze lijn wordt dan ontdubbeld.

    Impact voor Ekeren

    De nieuwe spoorverbinding is absoluut noodzakelijk om de haven bereikbaar te houden en meer goederen te kunnen vervoeren. Maar die nieuwe spoorverbinding heeft ook een grote impact op de leefbaarheid van de wijken Donk en het Laar in Ekeren.

    Stad, havenbedrijf en district willen de woonwijken in Ekeren leefbaar houden.

    Daarom gaf de stad in oktober 2011 een ongunstig advies voor de stedenbouwkundige vergunning voor een nieuwe spoorvertakking aan de rand van Ekeren. Ze vraagt Infrabel om de plannen te herzien en de sporen ondergronds te laten kruisen in plaats van bovengronds. Dat zou veel geluidshinder vermijden. De stad verkiest een tunnel, in plaats van een spoorwegberm van 14

    meter hoog op enkele honderden meters van de woonwijk.

    Ten laatste begin februari beslist Vlaanderen of er al dan niet een bouwvergunning wordt verleend, en onder welke voorwaarden.

     

    Milieueffectrapport: ook u kan suggesties geven

    Er komen twee onderzoeken voor milieueffectrapporten (MER ).

    • In opdracht van Infrabel wordt de aanleg van de ‘2de spoortoegang van de Antwerpse haven’ onderzocht.
    • In opdracht van het Vlaamse Agentschap Wegen & Verkeer (AWV) wordt de ‘vernieuwing van de E313’ bestudeerd.

    Van 27 februari tot 27 maart kan u het kennisgevingsdossier voor beide onderzoeken inkijken bij de elf betrokken steden en gemeenten.

    In Antwerpen ligt het dossier in de districtshuizen van Ekeren, Merksem, Deurne, Berchem, Borgerhout en Antwerpen, en in Den Bell aan het Francis Wellesplein..

    U kan dertig dagen lang suggesties doen over wat er onderzocht moet worden, extra aandachtspunten meegeven of alternatieven voorstellen. Formele bezwaarschriften indienen tegen de projecten kan dan niet.

    Eind 2012 maakt de Vlaamse Regering op basis van het definitieve milieueffectrapport

    een keuze.

     

    Meer info

    Op zondag 12 februari is er tussen 10 en 17 uur een infomarkt in Cultuurcentrum

    Deurne, Frans Messingstraat 36.

    De Haven van Antwerpen heeft er een infostand en u kunt vragen stellen aan de

    projectverantwoordelijken van Infrabel en AWV. Er komen ook infomarkten in Schoten, Lier, Ranst en Boechout.

     

    Hebt u nu al vragen, dan kan u terecht op:

    www.wegenenverkeer.be/ voor vragen over de plannen met de E313

    www.infrabel.be/, info.projecten@infrabel.be of 0800 55 000 voor vragen over het nieuwe goederenspoor voor de haven

    www.poortoost.be voor meer informatie over alle plannen.

     

     

    01-02-2012 om 15:48 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)


    GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

    GROEN! EKEREN

    Promoot jouw pagina ook


    Categorieën

    Inhoud blog
  • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
  • N-VA laat CD&V vallen
  • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
  • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
  • Digitale infoborden werken niet
  • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
  • Nieuwe geluidsschermen langs A12
  • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
  • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
  • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
  • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
  • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
  • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
  • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
  • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

    Klik hierboven om deze Blog via

    Facebook te volgen.

    Blijf op de hoogte!


    Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
  • De Standaard : Oosterweeldossier
  • GVA : Oosterweeldossier
  • Radio Centraal : Oosterweeldossier
  • Straten Generaal
  • HLN (traag)
  • BAM
  • Ademloos
  • De Lloyd (Bedrijven)
  • ATV
  • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Meer dan 225.000 websites (Start.be)


    Mijn favorieten
  • go2.be
  • Linknet
  • DE RAASKALDERIJ
  • Genoeg - Consuminderen
  • Netwerk Bewust Verbruiken
  • Stampmedia
  • Wouter zingt

    ACTUELE LINKS EKEREN
  • Werken in Ekeren?
  • Uitgevoerde Werken
  • Lopende Werken
  • Geplande werken
  • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
  • Subsidies

     


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog als favoriet !

    Hoofdpunten blog blogtips
  • Mededeling

    GROEN EKEREN

    Promoot jouw pagina ook
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    jojo91
    www.bloggen.be/jojo91
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • toplijsten
  • 2link


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs