Stad Antwerpen beraadslaging/proces verbaal
District Ekeren Kopie
Districtscollege
Samenstelling: de heer Ronny Kruyniers, voorzitter; de heren Koen Palinckx, Christophe Thomas, mevrouw Sabine Coene, districtsschepenen; de heer Dirk Platteau, districtssecretaris ;
Zitting van dinsdag 8 juni 2010.
bureaubesluit: 2438 van dinsdag 8 juni 2010
Ekeren A-Punt
1 Masterplan Sportpark Oude Landen. Voorontwerp. Advies.
Goedkeuring. Introductie beleidsrichtlijn (Jaarnummer 2438)
Het districtscollege geeft advies over het voorontwerp masterplan ‘Sportpark Oude Landen'.
Agendapunt, college, gewone zitting, 31/10/2001, jaarnummer 11719; Agendapunt, college,
gewone zitting, 10/03/2006, jaarnummer 2610; Agendapunt, gemeenteraad, open, 20/10/2008,
jaarnummer 1870
Auteur: Klaas Meesters
Motivering
Voorgeschiedenis
In zitting van 31 oktober 2001 (jaarnummer 11719) keurde het college de beleidsovereenkomst omtrent de herbestemming van het spoorwegemplacement Stuivenberg tot stedelijk Park Spoor Noord tussen de NMBS, nv EIS en de stad Antwerpen goed. In de beleidsovereenkomst handelt één ontbindende voorwaarde over de uitwijkbundels met name "artikel 29. Uitwijkbundels". In dit artikel streven de partijen een spoedige oplossing na voor de verplaatsing van de aanwezige uitwijkbundels naar Luchtbal.
In zitting van 23 januari 2004 (jaarnummer 346) besliste het college om principieel akkoord te gaan met de verplaatsing van de uitwijkbundel naar Luchtbal, conform de beleidsovereenkomst, maar niet in combinatie met de onderhoudsinstallatie.
In zitting van 10 maart 2006 (jaarnummer 2610) keurde het college de beleidsnota ‘Oude Landen' goed, waarmee het haar visie op dit gebied vanuit het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) uitschrijft in functie van een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) voor de optimalisatie van de spoorontsluiting van de haven, waarmee tegelijkertijd de (minimale) spoorwegbundel kan worden verankerd. Het college besliste hierover een collegiale brief te richten aan de minister bevoegd voor ruimtelijke ordening en de NMBS.
Op 24 april 2006 besliste de districtsraad van Ekeren naar aanleiding van de beleidsnota ‘Oude Landen' en de projecten van de NMBS een aantal aanbevelingen over te maken aan de Vlaamse regering.
Op 21 december 2006 werd het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) 'Antwerpen Ontwerpen' door de deputatie definitief goedgekeurd.
In zitting van 9 februari 2007 (jaarnummer 1492) nam het college akte van het kennisgevingsdossier van het project-MER voor de aanleg van een ongelijkvloerse spoorvertakking en uitbreiding van de spoorbundel Luchtbal en besliste om zijn advies over te maken aan de dienst Milieueffectenrapportage van de Vlaamse overheid (departement Leefmilieu, Natuur en Energie).
In zitting van 3 april 2009 (jaarnummer 4459) adviseerde het college in het kader van de project-MER om een aantal milderende maatregelen op de nemen:
In de zitting van 10 juli 2009 (jaarnummer 9080) heeft het college een collegiale brief goedgekeurd waarin aan de minister werd gevraagd om het plangebied van het geplande GRUP uit te breiden om zo de ontwikkeling van een sportpark mogelijk te maken.
In zitting van 20 oktober 2008 (jaarnummer 1870) besliste de gemeenteraad het bestek 2008/8132 goed te keuren voor een raamovereenkomst voor het aanstellen van een pool ontwerpers voor masterplannen.
In zitting van 30 december 2008 (jaarnummer 17210) besliste het college dertien ontwerpbureaus op te nemen in de pool van ontwerpers voor het bestek 2008/8132.
In zitting van 10 juli 2009 ( jaarnummer 9273) besliste het college de projectdefinitie voor het masterplan Sportpark Oude Landen goed te keuren en volgende kandidaten aan te duiden om deel te nemen aan de minicompetitie:
- Soresma & Atelier JPL
- Grontmij Vlaanderen & Denis Dujardin
- THV Office Kersten Geers David Van Severen & Technum & Tritel
In de zitting van 11 december 2009 (jaarnummer 17665) werd Grontmij Vlaanderen & Denis Dujardin aangesteld als ontwerpers voor het masterplan ‘Sportpark Oude Landen'
Feiten en context
Infrabel wenst op de spoorlijn 27a een ongelijkgrondse kruising aan te leggen en een bijkomende spoorwegbundel te realiseren langs lijn 12. TUC-rail heeft aan Arcadis-Aeolus de opdracht gegeven om voor het gebied tussen de twee spoorlijnen een inrichtingsplan uit te werken.
Departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed (RWO) - ruimtelijke planning maakt met het integratiespoor een GRUP op voor de bijkomende spoorweginfrastructuur ‘Oude Landen'.
In de beleidsnota ‘Oude Landen' kreeg de zone ten oosten van spoorlijn 27a de functie van speelbosontwikkeling met integratie van de bestaande sportvelden. Inmiddels is de visie rond deze strook geëvolueerd naar het realiseren van een sportpark
Juridische grond
Artikel 57 § 3, 4° van het gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Argumentatie
De visie van het studiebureau stelt het maximaliseren van de beleving van het park als een autonoom en volwaardig landschapspark centraal. Daarbij wordt het huidige karakter van de projectzone als ‘bufferstrook' teniet gedaan. De visie vertrekt vanuit enkele ruimtelijke principes:
Spoorwegtalud als bindend element
Het nieuwe spoorwegtalud wordt als een structurerend element gebruikt in de nieuwe lijnvoering van het sportpark. In plaats van bij een meer traditionele spoorwegberm, wordt het hoogteverschil tussen spoorlijn en maaiveld opgevangen door een brede, flauw hellende boszone waarin verschillende vormen van zachte recreatie worden opgenomen. Op die manier maakt het spoorwegtalud integraal deel uit van het landschapspark. Bovendien wordt het hellende bos visueel beleefd als een groen ‘decor' dat een gevoel van beschutting creëert rondom de sportzone en tegelijk een visueel decor vormt voor de woonwijk. Surplus wordt de spoorlijn aan het zicht onttrokken.
Structurerend waternetwerk
De waterproblematiek in het gebied wordt aangepakt door het ontwikkelen van een fijnmazig structurerend netwerk van grachten tussen de sportvelden. Dit grachtennetwerk zorgt enerzijds voor een optimale drainage van de sportvelden en anderzijds voor de berging van overtollig water. Het brede profiel van het grachtensysteem zorgt voor ecologische verbindingen doorheen het park.
Bij extreme wateroverlast kan de druk weggenomen worden door de opvang van water in een lager gelegen grasveld, voorzien in de omgeving van de Oudelandse Beek. Het lager gelegen grasveld kan in de winter gebruikt worden als schaatsweide door er eenvoudig water in te laten. In de zomerperiode kan het grasveld ondermeer dienst doen als waterspeeltuin of extra sportruimte.
Zonering in harde en zachte recreatie
Het ontwerp voorziet een tweedeling in de lengterichting. Het westelijke gedeelte bevat de zachte recreatieve functies (speelbos, bmx-parcours) en is opgenomen in het talud. In deze zone worden onverharde wandelpaden voorzien. Het oostelijke deel is meer gericht op actieve sport en is volkomen vlak. In deze zone worden verharde paden voorzien die gekoppeld zijn aan het waternetwerk.
Bundeling van dienstgebouwen in één volume
Aan het einde van de centrale strip is de nieuwe sporthal voorzien. De sporthal is een rechthoekig centraal gebouw (40x60x10m) met één representatief gevelvlak en 3 gevels die deels tot volledig zijn ingewerkt in de helling van het spoorwegtalud. De centrale strip biedt als voordeel dat de ontsluiting voor autoverkeer overzichtelijk wordt georganiseerd door middel van één centrale toegangsweg. Doordat de parking en de sporthal waarin de kantine en de kleedkamers voor de voetbalclub zijn geïntegreerd, centraal zijn ingeplant ten opzichte van de verschillende omliggende sportvelden blijven de afstanden beperkt. Op het dak van de sporthal wordt een publiek toegankelijk terras voorzien van waarop een panoramisch uitzicht over het sportpark mogelijk is.
De toegangweg tot het sportpark is gelegen ter hoogte van de huidige conciërgewoning tegenover de Kretenborglaan. De toegangsweg vormt een centrale bomenlaan die uitkomt op de ingang van de sporthal. Aan het begin van de toegangsweg wordt een centrale parking voorzien die plaats biedt aan ca. 50 auto's. Het centraliseren van de parking op deze plaats laat toe dat rest van het sportpark verkeersvrij wordt gehouden. Er bestaat de mogelijkheid om de parking op termijn uit te breiden naar de overkant van de centrale toegangsdreef waar ruimte voorzien is voor ca. 30 parkeerplaatsen.
Aan de voet van het "hellend bos" wordt een doorlopende fietsroute voorzien. Het vormt een kaarsrechte as dat aan één zijde begrensd is door een bosflank en aan de andere zijde door een brede watergang.
Voor voetgangers zijn er drie types wandelpaden ingetekend:
- verharde wandelpaden in de sportzone gekoppeld aan een grachtenstructuur;
- onverharde wandelpaden in de boszone als slingerendpad tussen de bomen;
- vlonderpaden ter hoogte van het bufferbekken/schaatsvijver. Hier wordt de directe link gelegd naar het achtergelegen natuurgebied waar dezelfde paden zullen gebruikt worden. Men wandelt zo vanaf de straat doorheen het park over een vlonderpad onder de spoorlijnen door tot in het natuurgebied.
De verharde paden sluit op verschillende plaatsen (om de ca. 100m) aan op de aangrenzende straten. De toegankelijkheid van het park vanuit de aangrenzende wijk wordt zo maximaal gegarandeerd.
Besluit
Artikel 1
Het districtscollege geeft gunstig advies over het voorontwerp masterplan ‘Sportpark Oude
landen'.
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
17-06-2010 om 16:41
geschreven door Chil 
Tags:masterplan,sportpark,oude landen,ekeren,districtsraad
|