Nog tot het einde van de maand kan er hinder zijn op de Frankrijklei, Italiëlei, en Noorderlaan. Het studiebureau Arcadis begint aan een vooronderzoek van de ondergrond. We gaan bijvoorbeeld na of het om vaste grond gaat of om aarde gemengd met puin van de vesten onder de Leien, legt Marijke De Roeck van de stad Antwerpen uit.
Grote werken in 2014
Op de Noorderlaan wordt gestart met het boren, checken en vullen van een vijftiental putten. In de week van 19 augustus volgen er een tiental boringen op de Frankrijklei. Ter hoogte van het toekomstige Operaplein worden er zon vijfentwintig putten geboord. Op de Italiëlei gaat het om ongeveer dertig boringen.
Het onderzoek is een voorbereiding op de grote tramwerken die er in 2014 zitten aan te komen. Vanaf dan wordt er gewerkt aan de lijnen die in de toekomst tramreizigers naar Het Eilandje, Wommelgem en Ekeren zullen brengen. Nu gaan de tramsporen op de Leien, ter hoogte van de Stoopstraat, af van de centrale bedding en lopen ze verder via de zijbaan. Het is de bedoeling dat ze in de toekomst verder via de centrale bedding lopen. Eén spoor duikt al zeker onder de grond voor de De Keyserlei om daar aan te sluiten op de lijn richting Wommelgem. Vanaf de Franklin Rooseveltplaats vertrekken er dan weer tramsporen in de richting van de Italiëlei die ter hoogte van de Noorderplaats ofwel via de Noorderlaan aftakken richting Ekeren, ofwel via de Londenstraat naar het Eilandje gaan.
De werken zullen in fasen verlopen. Het is de bedoeling om eerst de premetrokoker van de Herentalsebaan naar het Astridplein in de loop van 2015 af te takken op de Leien. De exacte start van de werken ligt nog niet vast. In het najaar volgt de goedkeuring van het bestek, waarop De Lijn kan starten met onderhandelingen met verschillende consortia. Voor sommige putten gaat de komende maand een deel van het voetpad of van de middenberm open, voor andere wordt er tijdelijk een deel van de rijbaan afgezet. Normaal gezien wordt er niet al te veel hinder verwacht.