Je kan ze nu nog moeilijk verdenken van postjespakkerij, de arme vlaams-progressieven. Vroeger kregen ze vaak genoeg het verwijt dat ze gratis mandaten hadden gekregen van suikernonkel sp.a. De Vlaams-progressieven hebben nu gezegd : oprecht bedankt nonkel, maar volledige adoptie dat gaat ons toch een beetje te ver. Weg suikernonkel. En de meteen de levensgrote vraag of de vlaams-progressieven dan wel een reden van bestaan hebben. En waarom wil progressief Vlaanderen maar niet van de grond komen ?
Geen verhaal
Progressief Vlaanderen komt niet van de grond omdat het geen verhaal heeft. Dat lijkt vreemd om zeggen want het kapitalisme ligt blèrend ter aarde en nog maar luttele jaren geleden sprong de sp.a in haar eentje over de CD&V. En trouwens, hebben niet alle partijen moeite om hun oude ideologische verhaal modern en relevant te houden ? Dat is zeker zo, maar bij wie kiest voor de oppositie is de nood altijd meer acuut.
Groen heeft absoluut een ecologisch verhaal maar het wordt door iedereen beleden. Dat de groenen er veel consequenter zijn, schrikt helaas ook veel mensen af. Iedereen wil de opwarming bestrijden, maar velen het liefst wel per auto. Mainstream bestuurspartij sp.a heeft het ook niet onder de markt. Ofwel moet je overtuigen dat je gewoon veel beter gaat besturen, het is Caroline, Freya en Peter nog niet echt gelukt. Ofwel moet je overtuigen met concrete voorstellen of zelfs nog maar met een begeesterende maatschappelijke analyse. Je kan alleen maar vaststellen dat voorlopig geen van beiden er zijn.
Links Liberalisme
In principe zou dat zelfs wat ruimte moeten maken voor de nieuwbakken onafhankelijke pros. De gemiddelde Zottegemmenaar heeft in de Wetstraat veel ruzie en ellende gezien het laatste jaar. Elk nieuw geluid kan een streepje voor hebben. Alleen, ook hier mangelt het verhaal. Vlaams-progressieven was tot nu toe nóg intellectualistischer, nog olijker, nog linkser, nog meer welwillende hoofddoek en nog meer loft dan de sp.a die zelf al moeite heeft om de traditionele (laaggeschoolde) achterban bij te houden.
En wat is in godsnaam links-liberalisme ? Er zal vast een degelijke uitleg voor bestaan, maar wat betekent het voor de gemiddelde Zottegemmenaar ? Voor een klein partijtje ligt er een hele grote uitdaging om dat uit te leggen.
Niet afschrijven
En toch wil ik ze niet afschrijven. In principe kunnen ze zich beroepen op twee onderscheidende dingen. Ze zijn Vlaamsgezind en ze zeulen niet de last mee van een oude zuil, wat hen in principe beweeglijker kan maken. Het zal aan de linkse kabouters zelf zijn om dat concreet te maken, in voorstellen die begeesteren, maar het is niet per definitie onmogelijk.
Enthousiasme
En er is nog een derde troef en een niet onbelangrijke : hun eigen enthousiasme. Ik heb mensen aan de lijn gehad die een zetel hadden kunnen krijgen bij de sp.a als ze de vl.pro maar wilden laten vallen, en die toch hun partijtje trouw zijn gebleven. Mensen die absoluut niet de makkelijkste keuze hebben gemaakt en die ervoor willen gaan. Eigenlijk dwingt het eerbied af. Meewarig doen is ook gemakkelijk.
Mislukking
2008 is het jaar van de mislukking. Staatshervorming mislukt, BHV splitsen mislukt, Onze grootste bank Belgisch houden mislukt, goed bestuur uitstralen mislukt, begroting mislukt. En zowat elke partij maakt intern de analyse dat de regering Leterme eigenlijk niet echt goed is voor de partij, maar dat er geen alternatief is. De Belgische politiek heeft nood aan boodschap die overtuigend kan zeggen yes we can.
Na de vele grootste beloftes uit het recente verleden, de nadruk op wat er wél mogelijk is, ook al zijn er geen garanties op succes. Als de vlaams-progressieven dat accent al kunnen leggen in de politiek hebben ze tenminste dàt al bereikt.
De aanvang van de studie werd gestart op 24 september 2007.
Op de raadscommissie van 10 maart 2008 stelde het studiebureau Tritel het eindrapport voor; hierbij werden de knelpunten, de concepten en de scenario’s toegelicht en besproken.
Argumentatie
De kennisname en de aanvaarding van het eindrapport van het studiebureau Tritel rondt de studie voor het wijkcirculatieplan Ekeren-Centrum af. In een later stadium zal de raad de voorstellen, geformuleerd in het rapport, in zijn geheel in een beleidsplan opnemen, dan wel elk voorstel op zich omzetten in raadsbeslissingen
Ik hoop ten stelligste dit beleidsplan nog voor einde 2008 te kunnen zien. 't Heeft genoeg gekost dus het mag maar beter worden gebruikt ook!
Hieronder een klein overzicht van de aanvragen voor een bouwvergunning te Ekeren, de goedgekeurde bouwvergunningen, de verkavelingen, stedenbouwkundige attesten enz. Verbouwingen en vergrotingen, zonnepannelen enz heb ik niet opgenomen.
Bron = Notulus
35 Bouwen - district Ekeren - Bist 92-94. Stedenbouwkundige vergunning voor bouwen 12 appartementen met ondergrondse parking en drie ééngezinswoningen na afbraak 2 woningen met uitsluitsel van tuinberging tegen rechter perceelsgrens. Goedkeuring (Jaarnummer1134)
31 Bouwen - district Ekeren - Weerstandersstraat 67-69. Afsluiten openbaar onderzoek voor het bouwen van 5 appartementen - Voorwaardelijkgunstig advies. Goedkeuring (Jaarnummer 882)
30 Bouwen - district Ekeren - Bredestraat 35A. Stedenbouwkundige vergunning voor het bouwen van een woning met uitsluitsel van septische put voor hondenkennel. Goedkeuring (Jaarnummer 881)
District Ekeren:
1 EK/2007/B/0560/20074145 (ref. AROA-RO 413.393(4)), Waterstraat 16, regulariseren van tijdelijke noodklassen (voor een periode van 3 jaar), Katholiek Onderwijs Regio Ekeren vzw, Noorderlaan 108, Antwerpen, 03.10.2007;
District Ekeren
:
1 EK/2007/S/0019/200729, Willy Staeslei 66, afdeling 35, Ekeren afdeling 4/Sectie F 158D4, 158A4-deel, bouwen van een woning, Luc Lambrechts, Porta Fortuna, Kustlaan 121 Bus 41, 8300 Knokke, 03.12.2007.
82 Verkavelen - district Ekeren - Leugenberg. Verkavelen in twee loten voor gegroepeerde bebouwing - Afsluiten openbaar onderzoek -Voorwaardelijk gunstig advies. Goedkeuring (Jaarnummer 1999)
2 EK/2007/B/0716/20075507, Stadhouderslaan 38, oprichten rijwoning, Dela Building, Frans Lenaertsstraat 13, Ekeren-Antwerpen, 18.12.2007;
4 EK/2007/B/0757/20075707, Steenstraat 86, regularisatie omvorming eengezinswoning naar tweegezinswoning
1NEK/2008/S/0004/20084, Schoutlaan tussen 12 en 16, 34e afdeling, sectie E, 53/02t, Luc Simon, Topo bvba, Sint Damiaanstraat 140, 2160 Wommelgem 03.01.2008.
District Ekeren:
1 EK/2007/B/0660/20074872, Leugenberg 122, omvormen handelspand naar woning,
2 EK/2007/B/0743/20075611, Ferdinand Pauwelsstraat 56, bouwen eengezinswoning
65 Bouwen. District Ekeren. Wilgehoevestraat 125 tot 133. Oprichten van vijf woningen - Afleveren van stedenbouwkundige vergunning. Goedkeuring (Jaarnummer 3145)
55 Bouwen. District Ekeren. Ferdinand Pauwelsstraat 26-28. Gedeeltelijke afbraak-herinrichting-bouwen doorrit en heraanleggen parking bij handelsruimte. Afleveren van stedenbouwkundige vergunning. Goedkeuring (Jaarnummer 3131)
84 Stedenbouwkundig attest. District Ekeren. Boerendijk 55. Bouwen van een woning. Afleveren positief stedenbouwkundig attest. Goedkeuring (Jaarnummer 2763)
MER GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen
De naam is wat misleidend.
In dit GRUP worden talrijke projecten (aansnijding onbebouwde terreinen, voetbalstadion, postsorteercentrum Antwerpen X, petroleum Zuid enz. mee besproken.
DIT IS EEN ZEER BELANGRIJK GRUP! REAGEREN VOOR 4/12/2008!!!! (zie artikel Hoekakker)
GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen Dossiercode PL0066 Initiatiefnemer RWO - Afdeling Ruimtelijke Planning Studiebureau Grontmij meer info
Spoorvertakking en uitbreiding van de spoorbundel Luchtbal in de zone van de
Aanleg spoorvertakking en uitbreiding van de spoorbundel Luchtbal in de zone van de "Oude Landen" te Ekeren
In het project lees je :
"Het voorgenomen project omvat de aanleg van een ongelijkvloers vertakkingscomplex op de
L27A waardoor de capaciteit van deze spoorlijn verhoogd wordt. Het project omvat tevens de
uitbreiding van de spoorbundel Luchtbal waardoor voldoende uitwijkmogelijkheden voor
rollend materieel gecreëerd worden. Infrabel nv treedt op als initiatiefnemer van dit MER."
De bedoeling was, buiten een parkeerplaats voor treinen, een "ongelijkvloerse" (of in 't schoon Antwerps : in ne put) wasstraat voor treinen te bouwen.
Hier zijn we natuurlijk (persoonlijk en vanuit Spirit) in onze pen gekropen en hebben we een aantal opmerkingen en adviezen geformuleerd.
Buiten ons hebben nog 2 mensen vanuit Ekeren een briefke gestuurd om te reageren op dit project.
Zie de laatste bladzijde :
Lijst van inspraakreacties vanwege burgers
- 0 vanuit Antwerpen
- 3 bij de Dienst Mer
Als je dan ziet over wat voor projecten het hier gaat, is dit toch onbegrijpelijk.
Aanleg spoorvertakking en uitbreiding van de spoorbundel Luchtbal in de zone van de "Oude Landen" te Ekeren
MER reeds goedgekeurd : ontbossing en creatie van 31.8 ha in de haven (Schouwkensstraat) op 1km van ons centrum
S
ITUERING VAN HET PROJECT
Het mer-plichtige project betreft de ontbossing en industriële inrichting van een perceel van 31, 8 ha in de haven van Antwerpen op een deel van het terrein van de firma Case New Holland (CNH). Het Gemeentelijk Havenbedrijf kocht dit gedeelte, het projectgebied, aan in 2004 en is de initiatiefnemer . Het projectgebied ligt op 1 km van het centrum van Ekeren, tussen de Noorderlaan in het zuiden, een spoorlijn in het westen, de Schouwkensstraat in het noorden en de Schomhoeveweg in het oosten.
Hieronder de linken
Ontbossing en industriële ontwikkeling van de site CNH in de Antwerpse haven
Hier een kleine oplijsting van alle MER's die betrekking hebben op Ekeren of haar directe omgeving.
Er zullen ook MER's bijzitten die al zijn goedgekeurd of waar geen reactie meer mogelijk is.
Een MER is maar en advies: voor al deze zaken kunnen nog de vergunningsaanvragen volgen zodat er nog steeds bezwaar kan worden uitgebracht. Deze oplijsting geeft U een zicht over wat er nog kan komen!
We beginnen met een knappe, nml. de Oosterweelverbinding, het Albertkanaal en de tramlijn naar Ekeren
Het Masterplan Antwerpen omvat een 15-tal grote projecten die de verkeersproblematiek (wegen, waterwegen, openbaar vervoer, fietsers en voetgangers) in en rond Antwerpen aanpakken. Dit plan kan pas worden uitgevoerd als de effecten op het milieu zijn bestudeerd en geë¶¡lueerd. Daarvoor wordt deze plan-MER opgesteld. Het kennisgevingsdossier vormde de eerste procedurele stap in de opmaak van de plan-MER. Op basis van deze kennisgeving kregen belangrijke actoren en het brede publiek de mogelijkheid om opmerkingen te maken over de toegepaste methoden en de te onderzoeken effecten, de alternatieven en de maatregelen met betrekking tot het milieu. Het kennisgevingsdossier lag ter inzage tot 26/06/2003 bij de cel Mer, in de diverse gemeenten binnen het plangebied en de relevante provincies. Op basis van de ontvangen opmerkingen werden er door de cel Mer bijzondere richtlijnen geformuleerd. Deze werden door de cel Mer beslist op 1/08/2003 en conform het decreet betekent op 13/08/2003.
Op 2 september 2003 werd door de afdeling Wegenbeleid en Beheer van AWV een verzoek tot heroverweging conform art. 4.6.4 van het decreet ingediend. Een adviescommissie werd door AMINAL samengesteld. De adviescommissie heeft op 12 november 2003 haar unaniem advies aan de administratie betekend. De voorstellen van deze commissie zijn in een aangepaste versie van de richtlijnen, daterend van 21 november 2003 aangepast. Hier vind je deze aangepaste versie van de richtlijnen ( .pdf, 4mB).
De eindversie van het rapport is bezorgd op 19 november 2004 bij de Cel Mer. De goed- of afkeuring van het rapport wordt binnen de 50 dagen beslist en 10 dagen later betekend.
Het betreft hier een reeds goedgekeurd MER. Maar het blijft interessant om te lezen.
Deze informatie komt rechtstreeks van de Vlaamse Overheid.
De afbakening Grootstedelijk gebied is wel van belang.
In det openbaar onderzoek komen twee belangrijke zaken aan bod:
1. Voor Ekeren binnen de spoorweg zou de toegelaten woondichtheid komen naar 25 woningen per hectare
2. Hoekakker wordt vanaf 2015 bebouwd.
(alléé, der wordt gepland dat er dan mogelijks misschien zou gebouwd kunnen worden... ge moet er niet van wakker liggen zeggen die vergeten waren van dat hieronder door te geven....)
Hier wordt ook beschreven waar nieuwe bedrijventerreinen komen, de luchthaven van Deurne, Petroleum Zuid met Seveso bedrijven, Postsorteercentrum X, het nieuw voetbalstadion, golfvelden... Hiermee wordt zowat alles waar de laatste tijd veel in het nieuws is gekomen geregulariseerd. Als er niemand heeft gereclameerd voor 4 december is 't allemaal in orde.
aankondiging openbare onderzoeken
Om u tijdig te informeren bieden wij u hier ook plannen aan nog voor het openbaar onderzoek van start is gegaan. Denk eraan dat uw reacties pas tijdens het openbaar onderzoek ontvankelijk zijn.
Kennisgeving plan-MERs voor gewestelijke RUPs waarvan het Departement RWO initiatiefnemer is.
Iedereen kan adviezen, opmerkingen en bezwaren indienen. Let wel: ze kunnen alleen betrekking hebben op de gebieden die in het ruimtelijk uitvoeringsplan zijn opgenomen.
Wanneer en waar?
Het plan ligt tijdens de hele periode van het openbaar onderzoek ter inzage
- op de gemeentehuizen van de betrokken gemeenten. - bij afdeling ruimtelijke planning van het departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed van de Vlaamse Overheid. (Koning Albert II-laan 19, 1210 Brussel).
Hoe reageren?
Als u bij het plan adviezen, opmerkingen of bezwaren wilt formuleren, dan moet u dat schriftelijk doen, tegen ontvangstbewijs bij één van de hierboven genoemde gemeentebesturen. U kunt ook een brief met adviezen, opmerkingen of bezwaren aangetekend versturen naar de Vlaamse Commissie voor de Ruimtelijke Ordening(VLACORO), Koning Albert II-laan 19, bus 13, 1210 Brussel.
Wat gebeurt er na het openbaar onderzoek?
De Vlacoro verwerkt de resultaten van het openbaar onderzoek en bezorgt de Vlaamse Regering een gemotiveerd advies. Op basis daarvan kan de Vlaamse Regering het RUP definitief vaststellen. Zowel het advies van Vlacoro als de beslissing van de Vlaamse regering zijn aan wettelijk bepaalde termijnen gebonden. De definitieve goedkeuring van het RUP is te verwachten ten laatste 180 dagen na het openbaar onderzoek. Maar als tijdens de procedure verlenging wordt gevraagd, dan kan het nemen van een beslissing uiterlijk nog 120 dagen langer duren.
VlaamsProgressieven-Antwerpen wil concrete initiatieven voor de wijkbib!
Afgelopen weken hebben VlaamsProgressieven in Hoboken, Wilrijk, Bogerhout, Deurne, Ekeren en Antwerpen de bevoegde districtsschepen gevraagd nieuwe culturele initiatieven in de wijkbib mogelijk te maken. Deze maand gaan in al deze districten immers de vzw's lokaal cultuurbeleid van start. Deze beschikken over de nodige instrumenten om drempelverlagende cultuurprojecten in de wijkbibs te organiseren.
Volgens de VlaamsProgressieven houdt een goed spreidingsplan in dat wordt uitgezocht hoe leemtes in het aanbod worden opgevangen. Dit houdt in dat sommige verouderde filialen gesloten moeten worden. Maar het aanbod moet minstens op peil blijven door nieuwe filialen te openen. Ook het literaire en cultureel aanbod in de wijken kan je vergroten door bibliotheken in te schakelen bij laagdrempelige buurtinitiatieven. De bibliothecarissen van de wijkbibs moeten ook gemotiveerd worden zich in dit beleid in te schrijven.Door een meer multifunctioneel gebruik kunnen de gebouwen ook voor een meer rendabel aanbod worden ingeschakeld. De bibliotheek kan je immers niet los zien van een brede cultuurbeleving. En de bib is nu net een opstap tot brede cultuurbeleving.
Daarom vindt VlaamsProgressieven dat de vernieuwde cultuuradviesraad (die de taken van de vroegere raad van bestuur voor bibliotheken zal overnemen) ook voldoende schrijvers en dichters onder de leden moet tellen. Leden van wie verwacht mag worden dat zij zich inzitten om in alle negen districten een degelijk en levendig wijkaanbod te garanderen.
Luc Van Berlo, districtsraadslid Ekeren, luc.vanberlo@spirit.be, 0484/61.78.19 Peter Annys, voorzitter VlaamsProgressieven Antwerpen, peter.annys@spirit.be, 0477/20.12.58 Fauzaya Talhaoui, gemeenteraadslid VlaamsProgressieven, fauzaya.talhaoui@spirit.be, 0496/28.77.11
Een Milieu Effecten Rapportage is een openbaar proces waarbij (bij grote projecten) de invloed van deze projecten op het milieu en de omgeving in de meest uitgebreide zin dient te worden onderzocht.Dit zijn de effecten betreffende bodem, water, fauna en flora, lucht, licht, geluid, landschappen en monumenten, van het project. Op de mensen kan het project ook een invloed hebben bvb op het wonen, werken, verkeer, leefbaarheid, recreatie, . Dit moet ook worden onderzocht.
Het onderzoek leidt tot een openbaar rapport, waarbij een positieve of negatieve evaluatie wordt gemaakt van een project en alle alternatieven worden besproken. Het rapport kan ook een aantal bijkomende voorwaarden adviseren.
Dit is een pracht van een initiatief, maar enkele kleine addertjes onder het gras:
Een MER wordt opgesteld bij grote projecten, die worden meestal opgestart door ofwel de overheid zelf ofwel grote consortia (groepen) of ondernemingen (= de initatiefnemer).
De initiatiefnemer moet het MER zelf opstellen, welliswaar door een groep van onafhankelijke deskundigen. Deze deskundigen zijn ook ondernemingen en zelfstandigen en moeten dus worden betaald door de initiatiefnemer.
Gezien het aantal aanvullingen die er gebeuren (bijkomende richtlijnen) nadat de burger of groepen inspraak hebben gehad, moet elke MER goed worden nagekeken.
De initiatiefnemer (overheid of privé) hebben er alle belang bij dat de experten een dik, maar met een minimaal aantal richtlijnen voorzien MER voorbij de inspraakstap kunnen loodsen.
DOOR EEN UITGEBREID RAPPORT VOL DETAILS STROOIT MEN ZAND IN DE OGEN VAN DE LEZER OF ONTMOEDIGT MEN DE BURGER OM HET DOOR TE NEMEN. EEN KENNISGEVING VAN EEN MER ZOU VOORAF MOETEN WORDEN UITGELEGD!
DE STAP WAARIN INSPRAAK MOGELIJK IS
Wanneer een MER dient te worden opgesteld, is er steeds een stap Kennisgeving. Hierbij worden alle overheden, diensten en burgers gewaarschuwd dat er een project zal plaatsvinden met een mogelijk effect op het milieu en de leefomgeving.
Op de website MER Vlaanderen omschrijft men de kennisgeving als de eerste stap. Op deze kennisgeving kan U reageren om alzo te zorgen dat alle mogelijke effecten van een project worden opgenomen in het MER.
De Kennisgeving omvat:
·Het doel van het project
·Een omschrijving van het project
·De plaats waar het project doorgaat
·DE BESCHRIJVING VAN HOE MEN HET MER OPMAAKT, dat wil zeggen, hoe maakt men een analyse van:
·De bestaande toestand voor het project
·De geplande toestand nadat het project is afgerond
·De mogelijke effecten
·Hoe men deze effecten gaat meten en beoordelen
·Welk gebied men bestudeert
·Welke bronnen men zal raadplegen (kaarten, databanken, onderzoek ter plaatse,
·Wat de mogelijke alternatieven zijn
Zo een document wordt wel door specialisten opgesteld en is niet altijd even duidelijk voor ons gewone mensen. Maar bij een MER vindt je dikwijls een leesbare inhoud of een vereenvoudigde versie.
Waaruit kan je reactie bestaan?
In het stadium van de kennisgeving kunnen er geen bezwaarschriften worden ingediend. U kan enkel opmerkingen geven over de inhoud van het MER.
·U vindt dat een bepaald effect over het hoofd wordt gezien
·De wijze waarop wordt de effecten van het project worden gemeten niet goed is
(bvb voor de telling van de verkeersdrukte tellen we tussen dat uur en dat uur, of die dag en die dag, terwijl U weet dat het bvb op een andere dag markt is, of de telling gedurende een schoolverlof gebeurt)
·Factoren in de omgeving die niet werden opgenomen (bvb een speelpleintje)
·U kan alternatieven voorstellen (bvb andere plaats)
·U kan milderende maatregelen voorstellen (bvb geluidsschermen)
Wat moet er in je brief staan?
Zoals bij alle overheden moet je je aan een aantal vormvereisten houden wanneer je wenst te reageren.
Om te reageren op een MER moet je de volgende vereisten volgen.
Inspraak voor MER:
titel en/of nummer van het MER invullen
Naam en voornaam*:
Adres*:
Postcode en woonplaats*:
E-mail*:
Inspraak als:
Particulier
Vertegenwoordiger van organisatie/ bedrijf.
Naam van organisatie/bedrijf:
Reacties zoals ik ben tegen het plan, ik wil niet dat het project er komt, ik wil kunnen gaan wandelen met mijn hond, kunnen geen bijdrage leveren tot de richtlijnen.
Wat wordt er nu met uw reactie gedaan?
Uw suggesties, aanvullingen en bemerkingen worden door de Cel Milieueffectrapportage gebundeld en verwerkt in richtlijnen. De richtlijnen vormen een aanvulling op het kennisgevingsdossier. In de richtlijnen wordt vermeld wat er nog bijkomend onderzocht moet worden en op welke manier dit moet gebeuren. Datgene wat in de richtlijnen gevraagd wordt, moet opgenomen worden in het finale MER-rapport.
De richtlijnen worden ondermeer betekend aan het college van burgemeester en schepenen van alle steden en gemeenten waar de kennisgeving ter inzage gelegen heeft en kunnen daar opgevraagd worden. De richtlijnen worden ook op de webstek www.mervlaanderen.be geplaatst.
Wanneer dan de bouwaanvrager, die het MER diende te laten opstellen, dan zijn bouwvergunning aanvraagt, KAN de bevoegde overheid die de vergunning moet afleveren, rekening houden met de voorgestelde alternatieven of milderende maatregelen opleggen.
U kan uw inspraakreactie tijdens de periode dat de kennisgeving ter inzage ligt per post sturen naar:
Vlaamse overheid
Departement Leefmilieu, Natuur en Energie
Afdeling Milieu-, Natuur- en Energiebeleid
Cel Milieueffectrapportage (titel kennisgeving)
Koning Albert II-laan 20 bus 8
1000 Brussel
U kan deze ook per e-mail bezorgen aan mer@vlaanderen.be of per fax verzenden naar 02/553 80 75
De website van ons district (zie link links) meld ons het volgende:
Facelift voor Kristus Koningplein
Met de toekomstige heraanleg van het Kristus-Koningplein krijgt het centrum van Ekeren een nieuwe impuls. Het plein moet het nieuwe hart van het district worden, een plek waar mensen graag komen. En er komt extra winkelruimte, wat goed is voor de lokale economie.
Op dit moment is het Kristus-Koningplein een betonnen vlakte, die meestal als parkeerplaats gebruikt wordt of als plaats voor kermissen en andere activiteiten. Het nieuwe plein moet veel meer mogelijkheden bieden. Er moet plaats zijn voor evenementen en sport en spel, er moeten extra winkels komen of mensen moeten er een gezellig terrasje kunnen doen. Op een aangenaam plein voelen mensen zich thuis en ontmoeten ze elkaar.
Groene ontmoetingsruimte Om dat mogelijk te maken moet het nieuwe plein aan verschillende voorwaarden voldoen: het moet makkelijk bereikbaar worden, er moet genoeg groen zijn, er moet ruimte komen voor ontspanning en mensen moeten er hun inkopen kunnen doen. Het plein moet ook veilig zijn voor voetgangers en fietsers en eenvoudig toegankelijk ook voor mensen in een rolstoel of met een buggy. En wie komt winkelen, moet gemakkelijk kunnen parkeren in de buurt. Een studiebureau onderzoekt momenteel hoe dit kan na de heraanleg. Het ontwerp van het nieuwe plein moet al die functies combineren. De stad verkoopt een stuk grond aan de kant waar de school staat en hier komt een nieuw gebouw. Die zal aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen: op het gelijkvloers moeten er winkels of horecazaken komen, op de eerste verdieping kantoren, en daarboven woningen. Onder deze nieuwbouw moet een parking voorzien worden voor bewoners en bezoekers. Eventueel kan deze ondergrondse parking uitgebreid worden tot onder het plein zelf. Overigens zullen de ontwerpers er ook moeten voor zorgen dat het verkeer in de omgeving vlot en veilig kan verlopen. Zij zullen zich daarbij baseren op de resultaten van het wijkcirculatieplan.
Architectuurwedstrijd Om een geschikte ontwerper voor het plein te vinden, doet het district beroep op de Open Oproep van de Vlaamse Bouwmeester. Dit is een soort architectuurwedstrijd waarmee in het voorjaar van 2009 een winnende ontwerper zal verkozen worden. In september werden tien bureaus uit verschillende kandidaten geselecteerd en in oktober liet de jury de vijf beste bureaus hiervan door naar de volgende ronde.
Dankzij ons blijft het wijkfiliaal in Mariaburg voorlopig open. Wel zijn wij zeer teleurgesteld dat de huidige verdeling van openingsuren over vier dagen vanaf januari wel drastisch ingekrompen zal worden. Zo zal de avond- en zaterdagvoormiddag opening afgeschaft worden! Plus komen er lange vakantiesluitingen tijdens kerst- en paasvakantie en van 15 juli tot 15 augustus.
Zo zal onze wijkbib het enkel met een dinsdagnamiddag van 14 tot 18u en een woensdagopening van 10 tot 18u moeten doen.
Wij dringen bij de stad aan om de openingsuren terug klantvriendelijk te maken. Het behouden van de avond- en zaterdagvoormiddag opening is hiervoor noodzakelijk. Maar tot onze teleurstelling staan we met dit standpunt alleen bij de meerderheid. Zij verhinderde ons raadslid Luc Van Berlo op de districtsraad van oktober met een advies aan de stad de oude openingsuren terug te vragen. Spijtig dat de andere onder druk moeten jaknikken tegen het stedelijk niveau! Wij kunnen niet anders besluiten dan dat we als enige meerderheidspartij voor concrete dossiers in Ekeren opkomen.
Ons gemeenteraadslid Fauzaya Talhaoui steunt ons hierin volledig. Zij probeert in overleg met de stadsschepen voor de negen wijkbib’s (het totaal over alle districten zie hieronder) deze interessante openingsuren te behouden. Wordt zeker vervolgd.
Luc Van Berlo, Raadslid VlaamsProgressieven Ekeren 0484 617 819
*Ter info:
Halvering van vier dagen naar twee, met verlies van avond- en zaterdagvoormiddag opening:
·Luchtbal, Kielpark en Elsschot in Antwerpen spelen wel hun zaterdagopening kwijt. Plus de succesvolle zondagochtendopening van De Poort (Berchem) wordt afgeschaft.
Humo-enquête: slechts 28% van de Antwerpenaars is vóór de Lange Wapperbrug
'U zou 's moeten weten hoeveel Antwerpenaars indertijd tegen het Centraal Station waren'
'De brug staat er nog niet. En zolang ze er niet staat, is het niet zeker dat ze er komt.' Humo's Lange Wapper-enquête, plus de reacties van Patrick Janssens en co.
'2013: Lange Wapperbrug is een feit!' Op de website antwerken.be staat het - vet gedrukt - te lezen als een voldóngen feit. Dat valt nog af te wachten, want het verzet zwelt de laatste weken exponentieel aan: dokters waarschuwen voor de gezondheidsrisico's, en omwonenden dreigen met juridische stappen.
Humo organiseerde afgelopen week een peiling bij een representatief staal Antwerpenaren, en daaruit blijkt dat het verzet verder gaat dan individuele oprispingen. Amper 28% van alle Antwerpenaars kan zich vinden in de plannen zoals ze nu voorliggen: een brug van 2,4 kilometer lang, op een steenworp van het stadscentrum. Liefst 60% wil een alternatief: een tunnel, of een ándere brug - verder weg van de stad.
Vraag is: maken die alternatieven überhaupt nog kans? Of is de procedure voorbij het point of no return, zoals burgemeester Patrick Janssens insinueerde toen-ie vier weken geleden in Humo verkondigde: 'Walk and don't look back'? Een domme uitspraak vindt 28% van de Antwerpenaren dat, en 13% noemt het zelfs erg dom. En zo wordt een probleem een politiek probleem. Want één op de vijf ondervraagden wil zijn stem bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen naar eigen zeggen aan de tegenstanders van de Lange Wapper geven.
U vindt de reacties van Patrick Janssens, Mieke Vogels, Ludo Van Campenhout en Kris Peeters vanaf dinsdag 24 juni in Humo 3538
In die 15 jaar dat wij nu hier wonen is er rondom ons al reusachtig veel veranderd, verbouwd en bijgebouwd.
Regelmatig hoor je de opmerking: "Wat zijn ze hier nu weer aan het zetten?", "Wat gebeurt er hier? Had ik het maar geweten.", "Dat wordt hier maar beslist zonder iets te vragen!".
Nu, elke bouwwerf die je ziet verschijnen, is al een lang proces doorlopen. Wanneer je de bordjes met de gele brief ziet verschijnen zit het hele project al dikwijls in zijn bijna laatste fasen.
TIJDIG REAGEREN BLIJFT DE BOODSCHAP
Van al deze zaken is er heel veel openbaar en hebben wij als burger toch wel enige inspraak. Het grote probleem blijft steeds, waar en wanneer kan ik de informatie terugvinden om tijdig te reageren. Het tweede groot probleem blijft, als ik dan inspraak heb gehad (bvb bij een hoorzitting), wat gebeurt er dan mee?
Terechte vragen. En zo verdraaid moeilijk om te beantwoorden.
Je vindt zoveel informatie dat je er het nodige niet uit kan halen of de informatie zit zo goed verstopt in de websites van de overheid, dat je dikwijls lang en uitgebreid moet zoeken vooraleer je iets vindt.
Of de informatie wordt je gewoon onthouden...
Ik wil in deze blog proberen jullie zo goed mogelijk in te lichten over de projecten in of rond Ekeren met een belangrijke impact op onze gemeente. Daarnaast wil ik U veel links geven naar informatie en toch ook enkele bedenkingen geven bij actualiteiten en persberichten.