Op 19 juni is een bestelwagen uitgebrand aan Klein Heiken te Ekeren. De bestuurder en de passagier kwamen rond 15.45 uur van de snelweg en namen een verbrande geur waar. Toen ze langs de kant gingen staan, sloegen de vlammen al van onder de motorkap uit. De brandweer kwam wel ter plaatse, maar kon niet verhinderen dat het voertuig verloren ging. Ook de woning waar de bestelwagen voor gestopt was, liep schade op. Het wrak dat wellicht accidenteel vuur vatte, werd getakeld. Niemand raakte gewond.
Park Hoekakker wordt combinatie van landbouw, ecologie en speeltuin
Bron : De Polder geschreven door De Polder | jun 17, 2017
Het nieuwe park Hoekakker wordt opgebouwd rond een enorme zone voor waterbuffering en nu is ook bekend hoe de rest van het park er zal uitzien. Dat wordt in vier delen opgedeeld; een ontmoetingsruimten voor de buurtbewoners, natuurlijke speelzones voor kinderen, een nattere, ecologische zone met bloemen en planten en tot slot landbouwpercelen op maat van de buurt. De plannen worden zaterdagmorgen bekend gemaakt aan de buurtbewoners tijdens een wandeling op de site.
Een mix van landbouw, ecologie, een speeltuin en een ontmoetingsruimte, dat is wat de Ekerenaar mag verwachten van het toekomstige Park Hoekakker. Kortom een niet te stedelijk park, met ruimte voor natuur en water, met natuurlijke speelelementen en toegankelijke paden. Daarnaast hadden buurtbewoners liefst ook plaats voor stadslandbouw en een hondenweide gezien en dat alles zo groen en ecologisch mogelijk. Uiteindelijk is men erin geslaagd om met alle aspecten rekening te houden en er één mooi, groen geheel van te maken. In tegenstelling tot vandaag wordt het een toegankelijk stuk groen waar mensen elkaar zullen kunnen ontmoeten en waar zelfs plaats is voor zoiets als buurtlandbouw. Meer nog: net zoals vroeger zullen onze kinderen er terug met hun laarzen in de natuur, én in de modder, kunnen spelen zegt Ekers districtsburgemeester Koen Palinckx (N-VA)
Vier delen
Het park zal in vier delen worden opgedeeld. De zuidelijke velden, waar het ecologische stuk van het park is voorzien, zullen op een natuurlijke wijze verder moeten ontwikkelen en speelzones worden er in een latere fase verder ingevuld. Zones zoals de buurttuin zouden op termijn ook verder kunnen evolueren. Zo kunnen ze dienen voor nog bijkomende stadslandbouw, afhankelijk van het succes. Maar evenzeer kan het een gevulde bloemenpluktuin worden of kan er plaats gemaakt worden voor een kippenren, compostering of zelfs een aardbeientunnel of een buurtserre. Centraal doorheen het park zal een verhoogd hoofdpad lopen, dat nooit onder water zal komen te staan en de velden worden zo ingezaaid dat ze het hele ecosysteem een boost zullen geven.
Opnieuw kikkers
Door aangepaste bloemenmengsels in te zaaien, worden vlinders en bijen aangetrokken, die mee de biodiversiteit op gang trekken. Op dezelfde manier zullen de beekjes en de plassen kikkers aantrekken, die op hun beurt voor de komst van reigers en misschien zelfs ooievaars zullen zorgen. We zullen er de natuur ruimte te geven om te ontwikkelen zegt landschapsarchitect Kobe Verhaeren. Het toekomstige park wordt voorlopig nog steeds Park Hoekakker genoemd, al zal dat binnenkort allicht veranderen. De buurt kon de voorbije maanden suggesties doen voor een nieuwe naam. Die werden overgemaakt aan de stad, die er binnen enkele maanden over zal beslissen. In de zomer van 2018 beginnen de graafwerken voor de aanleg van het bufferbekken. Tegen oktober 2018 moet het park dan volledig gemodelleerd zijn, net zoals de eerste beplanting er zal zijn. De zoektocht naar een geschikte landbouwer, voor het opstarten van de stadslandbouw, is al begonnen.
Het district Ekeren investeert in een heraanleg van de Herautenlaan om de straat te vergroenen en veiliger te maken.
Ontwerp
Op donderdag 9 februari 2017 stelde het district het ontwerp voor de nieuwe Herautenlaan voor aan de bewoners.
De verkeersplateaus ter hoogte van de Oudebaan en de Baljuwlaan blijven behouden maar worden steiler en ter hoogte van de Baljuwlaan ook iets langer.
Trager verkeer
Een smallere inrit vanuit de Oudebaan moet het verkeer extra afremmen;
een buskussen tussen de verkeersplateaus houdt de snelheid in de hele straat laag;
de inrit van de Hoeklaan krijgt normale afmetingen zodat verkeer dat de straat indraait of uitkomt trager zal rijden.
Meer groen
De straat krijgt er een aantal bomen bij. Die helpen om het deel waar geparkeerd kan worden optisch af te lijnen en zo ook de breedte van de rijbaan optisch te versmallen wat ook weer een gunstig effect op de snelheid zal hebben.
Tot slot komen er overal opstaande boordstenen (behalve aan vergunde opritten) en nieuwe LED-verlichting. Door de ingrepen is er geen verlies of winst aan officiële parkeerplaatsen. De riolering moet niet vervangen worden.
Verdere verloop
Een aantal opmerkingen die geformuleerd werden op de infoavond worden verder onderzocht. De bewoners krijgen hier later meer informatie over. Extra opmerkingen zijn nog steeds welkom op het e-mailadres van wijkoverleg (zie onderaan).
Blijf op de hoogte
Wil u op de hoogte blijven van de werken in uw buurt?
Wie in Antwerpen komt werken, maakt steeds vaker gebruik van de parkings aan de rand van de stad. Om daar dan over te stappen op de tram of te gaan carpoolen. Ook de gloednieuwe park and ride-zone aan de Havana-site in de wijk Luchtbal loopt al goed vol. Sinds de leien onderbroken zijn, rijden minder mensen met hun auto tot in het centrum van van de stad. De stad wil nu ook de toeristen aanzetten hetzelfde te doen. Meerdere parkeerzones worden uitgebreid, in de eerste plaats die op Linkeroever.
Onderzoek Oosterweel Light: mogelijk nieuwe vertraging
Bron : HLN
Een nieuw milieurapport (MER) hoeft niet voor de Oosterweel Light. Maar het onderzoeken van boortunnels zal het dossier met zes maanden vertragen, schat actiegroep stRaten-generaal. Intussen ziet het er wel naar uit dat alle klachten bij de Raad van State tegen augustus zullen worden ingetrokken.
De overhead, intendant Alexander D'Hooghe en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland doorbraken gisteren de stilte, drie maanden na het sluiten van het Toekomstverbond. Belangrijkste evolutie: in de lopende MER-procedure zal een Oosterweel Light via geboorde tunnels, met één rijstrook en één pechstrook per richting, worden onderzocht. "En die kunnen goedkoper zijn dan een stel gegraven tunnels met drie rijstroken per richting", zegt Manu Claeys (stRaten-generaal).
Klachten intrekken
Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) rekent erop dat alle klachten bij de Raad van State snel worden ingetrokken. stRaten-generaal zal dat doen zodra de BAM de onderzoeksvragen met onder meer de geboorde tunnels naar de cel-MER doorspeelt. Ademloos wil zijn beheerraad laten beslissen. Steven Vervaet, een van de twee Zwijndrechtenaren die naar de Raad van State trok, ziet het ook goed komen. "We wachten de gemeenteraad van augustus af. Die zitting zal de eisen van Zwijndrecht bekrachtigen. Er wordt nog gepuzzeld, maar we gaan de milieugaranties krijgen die we vroegen." Er zit ook tijdsdruk op: de werken op Linkeroever starten eind dit jaar met een nieuwe park-and-ride.
Wantrouwen
Minder goed nieuws komt er uit het Vlaams parlement. Een resolutie over alle partijgrenzen heen, bepalend voor een volgende legislatuur, is er nog bijlange niet. Sp.a en Groen willen dat de regering een miljard euro voor de overkapping inschrijft in de meerjarenbegroting én resoluut de voorkeur geeft aan een Oosterweel Light. De regering-Bourgeois wil zo ver niet gaan. Zo blijft bijvoorbeeld ook de 'Oosterweel heavy' in het milieuonderzoek staan.
Tot slot: het is maar de vraag of de achterban van de actiegroepen helemaal mee is. Zo is er bij stRaten-generaal nogal wat wantrouwen in de beloften van de overheid. Ekerenaar Philippe Deleu, al acht jaar een actiegroep in zijn eentje én de vader van het Consensusmodel waarop het Radicaal Haventracé sterk lijkt gebaseerd, heeft er geen goed oog in. "Het verzet tegen het Toekomstverbond is met 100 procent gegroeid", stelt hij laconiek. (PHT)
Van de Weyngaertplein, Frans Standaertlei, Nijverheidslei
Bron : district Ekeren
Rio-Link investeert in een gescheiden rioleringsstelsel in de Nijverheidslei, de Frans Standaertlei en aan de zuidkant van het Van de Weyngaertplein. Het district participeert in de werken op het plein om een veiligere schoolomgeving te realiseren.
Nieuwe aanleg
Frans Standaertlei en Nijverheidslei In de Frans Standaertlei en Nijverheidslei verandert er niets aan de wegindeling. Rio-Link legt na de rioleringswerken de straat opnieuw aan zoals ze was met één verschil. Aan alle kruispunten komen voetpaduitstulpingen. Die zorgen enerzijds voor een visuele afbakening van de parkeerzone en anderzijds voor een kortere (en dus veiligere) oversteekplaats.
Van de Weyngaertplein Op het Van de Weyngaertplein legt Rio-Link enkel aan de zuidkant nieuwe riolering aan. Het district investeert hier in een nieuwe aanleg die de schoolomgeving veiliger zal maken. Het concept van dit deel van het plein gaat uit van een aantal voorwaarden rond mobiliteit die eigen zijn aan woonstraten, zoals zone 30 en gemengd verkeer. De ambitie is om de schoolomgeving te verbeteren.
De rijbaan wordt recht getrokken met een afgebakende zone voor langsparkeren. Er blijven evenveel parkeerplaatsen. Omdat er niet meer schuin kan worden geparkeerd, verhoogt de algemene verkeersveiligheid. Het zicht op het verkeer is immers veel beter bij langsparkeren. Als verkeersremmer wordt een verhoogde inrichting voorzien ter hoogte van de pleintoegang en de school.
Bomen
In het najaar van 2016 werden alle bomen rond het plein gekapt omdat ze oud en ziek waren. Die bomen worden aan de noordkant van het plein eind 2017 vervangen. Aan de zuidkant worden de nieuwe bomen geplant als de heraanleg afgerond is.
Op voorstel van de groendienst planten we 2 boomsoorten om en om zodat er gedurende het hele jaar meer kleur is. Tijdens de hoorzitting van 8 maart 2017 konden de aanwezige bewoners van het Van de Weyngaertplein hun voorkeur laten weten over welke soort boom ze willen rond het plein. De keuze ging bijna unaniem naar:
Acer campestre 'Elsrijk'
Prunus 'Accolade'
De sierkers (Prunus) zal terug op het plein worden aangeplant.
Verder verloop proces
Het concept dat werd voorgesteld op 8 maart 2017 wordt nu omgezet naar een definitief ontwerp. Daarin worden maximaal alle opmerkingen van de bewoners en wettelijke adviesorganen verwerkt. Het definitief ontwerp stellen we later op het jaar terug aan de bewoners voor.
Tussentijds krijgen alle bewoners bezoek van een afkoppelingsdeskundige van Rio-Link. Meer informatie daarover vindt u op de webpagina van Rio-Link.
Nadien kan de stedenbouwkundige vergunning worden aangevraagd en kan de zoektocht naar een aannemer van start gaan. De werken staan op de planning voor halverwege 2018.
Cultuurliefhebbers komen weer aan hun trekken tijdens het nieuwe cultuurseizoen van 252 cc in Ekeren. Ook dit jaar weer verrast het cultuurcentrum jong en oud met een bont palet aan muziek, theater, expos, comedy-voorstellingen en nog veel meer. Net als vorige jaren ligt de focus zowel op lokaal talent als op grotere namen. Verwacht je aan kleppers van formaat zoals Pascale Platel, Gili en Tom Vanstiphout; maar zet vooral ook grote ogen op bij het zien van de vruchten die de workshops in samenwerking met de Academie voor Muziek en Woordkunst heeft opgeleverd. We blijven thuis in Hof De Bist, maar gaan ook vaak op locatie. Tijdens het waanzinnig populaire Expeditie Ekeren trekken we met cultureel knapzakje naar minder bekende maar zeer beminde locaties in de buurt. Enkele themas komen dit jaar heel duidelijk naar voor. Naar goede gewoonte organiseert het cultuurcentrum een hele resem tentoonstellingen die zowel focussen op fotografie, beeldende kunst en tekenkunst. Enkele curatoren jong én oud laten zich van hun meest creatieve kant zien. We laten ons dit jaar ook verstillen door de Groote Oorlog naar aanleiding van het 100-jarige jubileum. In het cultuurcentrum en daarbuiten staan we niet enkel stil bij de gruwel, maar is er ook tijd en ruimte voor feestgelag: laat je onderdompelen in de rijke Ekerse geschiedenis tijdens de erfgoedtentoonstelling in samenwerking met onze Duitse zusterstad Andernach of vier mee in de stijl van de roaring twenties tijdens het Groote Duitse Salon voor muziek en theater in november dit jaar. Het volledige programma op www.252cc.be
De districten Antwerpen en Ekeren leggen samen met Rio-Link Pastorijveld, Rozemaaiveld en Vuurkruisenstraat opnieuw aan. Er komt een gescheiden rioleringsstelsel en nieuwe bestrating.
Bevraging
In het voorjaar 2016 kregen de inwoners van de drie straten de kans hun wensen en mening over de nieuwe aanleg kenbaar te maken. De resultaten van deze bevraging werden mee opgenomen bij de opmaak van het concept.
Nieuwe aanleg | concept
Samen met Rio-Link investeren de districten Antwerpen en Ekeren in een volledig nieuwe aanleg van de Vuurkruisenstraat, Rozemaaiveld en Pastorijveld. De wijk wordt ingericht als zone 30 met snelheidsremmende 'toegangspoorten', zo goed als overal komen er parkeerstroken aan beide kanten van de weg en enkele verkeersplateaus. Het concept gaat uit van een winst aan parkeerplaatsen tussen 30% en 40%.
Er wordt enkelrichting ingevoerd in Rozemaaiveld richting Pastorijveld en in Pastorijveld tussen Klein Hagelkruis en Pastorijveld, richting Pastorijveld. Dit creëert niet alleen meer ruimte voor parkeren maar zal ook helpen met het verminderen van verkeer dat niet in de wijk zelf moet zijn.
Op 6 juni 2017 vond een hoorzitting plaats over het concept. De presentatie en het verslag (volgt later) vind je onderaan deze pagina terug.
Verder verloop proces
Het concept dat werd voorgesteld op 6 juni 2017 wordt nu omgezet naar een voorontwerp. Daarin worden maximaal alle opmerkingen van de bewoners en wettelijke adviesorganen verwerkt. Met dat voorontwerp gaan we opnieuw naar de bewoners. Zij kunnen dan nogmaals suggesties doen voor eventuele, kleine aanpassingen.
De volgende stap is dan de voorstelling van een definitief ontwerp aan de bewoners. Nadien kan de stedenbouwkundige vergunning worden aangevraagd en gaan we op zoek naar een aannemer om de werken uit te voeren.
Blijf op de hoogte
Wil je op de hoogte blijven van de werken in jouw buurt?
Actiegroepen halen slag thuis: geboorde tunnels voor Oosterweel sparen Noordkasteel
Bron : GVA
De initiële plannen van de verkeerssituatie aan het Noordkasteel bij aanleg van de Oosterweelverbinding. Die plannen zullen er nu anders gaan uitzien.Foto: rr
De alternatieve voorstellen van de actiegroepen stRaten-Generaal, Ademloos en Ringland zullen worden onderzocht voor het opmaken van de bouwvergunning Oosterweel op Rechteroever. Na het tot stand komen van het Toekomstverbond, half maart, is dit de tweede grote doorbraak in dit heikele dossier. Meest opvallende punt: de terugkeer van de geboorde tunnels.
Half maart werd er een historisch compromis bereikt tussen actiegroepen, stad Antwerpen en de Vlaamse overheid. Volgens dat Toekomstverbond wordt de Anwerpse Ring overkapt en gesloten via een noordelijk haventracé. Een Oosterweel light dus, weg van de drukbevolkte stadsgebieden.
Dat principeakkoord moet via een project-MER nog wel vertaald worden naar een concrete bouwaanvraag, op basis van richtlijnen van wat er precies onderzocht moet worden tijdens de lopende MER-procedure. De voorbije weken werd daarover druk onderhandeld tussen de actiegroepen, de Vlaamse overheid en de BAM, de bouwheer van de Oosterweelverbinding. Die gesprekken zaten in het slop. Naar verluidt bleef de BAM alle voorstellen afketsen die niet pasten binnen hun versie van het Oosterweel-tracé.
Een week geleden kwam heel het dossier dan plots in een stroomversnelling, nadat de onafhankelijke MER-cel nauwer bij de onderhandelingen werd betrokken. Het resultaat is dat de alternatieven voor een beperkter Oosterweel en een kleinere Scheldekruising zullen worden meegenomen in het onderzoek.
Zo wordt er gewerkt naar een daadwerkelijke fysieke reductie van het aantal rijstroken, in plaats van de capaciteitsreductie die de BAM voorstelt. Dat laatste betekent dat er wel rijstroken worden aangelegd, die dan gearceerd zouden worden, zodat ze niet worden gebruikt. Beton leggen om het achteraf niet te gebruiken, daar werd door de actiegroepen weinig geloof aan gehecht.
Geboorde tunnels
Maar de grootste verrassing is de terugkeer van de geboorde tunnels. Die werden door de BAM destijds afgevoerd. Volgens de MER-cel gebeurde dat ten onrechte. Geboorde tunnels (zoals die onder het Centraal Station) zijn goedkoper dan de cut and cover-techniek. Bovendien wordt het zo mogelijk om de ondertunneling te beginnen aan het Lobroekdok om pas op Linkeroever weer boven te komen. Het waardevolle Noordkasteel wordt zo quasi volledig gespaard. Daar zou enkel een op- en afrit komen voor het havenverkeer.
Zowel de site Noordkasteel als de site Groenendaallaan zullen nu volledig worden hertekend. De bouwaanvraag zou pas in het late najaar worden ingediend.
Ter hoogte van het Noordkasteel bevindt zich al een tijdje een bouwput voor voorbereidende werken aan Oosterweel.Foto: JHS
Zaterdagavond, 10 juni, is de bestuurder van een moto zwaargewond geraakt bij een ongeval op de Leugenberg. De motard van 51 reed over de Leugenberg in de richting van Hoevenen. Ter hoogte van het kruispunt met Klein Heiken werd de motorfiets, die rechtdoor reed, geraakt door een auto die vanuit de tegenovergestelde richting linksaf wilde draaien. De motorrijder kwam op de grond terecht en raakte zwaargewond. Hij kreeg ter plaatse de eerste zorgen toegediend en werd dan met levensgevaar onder begeleiding van een medisch team naar het Universitair Ziekenhuis Antwerpen gebracht. De bestuurder van de personenwagen, een man van 21 jaar, bleef ongedeerd. Zijn passagier van 35 raakte lichtgewond bij de klap.
De werkzaamheden in het centrum van Ekeren beginnen aan een nieuwe fase, de vierde intussen al. Een gevolg daarvan is dat het eerste deel weer open gaat. Vanaf morgen kan je zo de Kloosterstraat opnieuw inrijden, tot net voor het kruispunt met de Moretuslei. Goed nieuws is dat voor winkelketen Aldi die de jongste tijd haar parking niet kon open stellen.
De Gebroeders Leemansstraat en de NSB-straat worden opnieuw enkelrichting zoals voorheen.
Vanaf donderdag start fase 4: er wordt gewerkt tot voorbij het kruispunt Blarenstraat en in de Blarenstraat zelf. Gevolgen daarvan zijn dat de Molenstraat dood loopt op de werf, dat de Blarenstraat niet meer toegankelijk is voor gemotoriseerd verkeer.
De omleiding blijft via Boerendijk en Driehoekstraat in beide richtingen.
In het Antwerpse district Ekeren plannen projectontwikkelaar Vooruitzicht en sociale woningmaatschappij De Ideale Woning een waterbuffer van 40.000 kubieke meter in het toekomstige park van woonproject Hoekakker, om de wijk Donk in de toekomst te behoeden van overstromingen van de Oudelandse Beek. De wijk kreeg in het verleden al vaak te maken met ernstige wateroverlast, vooral in de jaren negentig en voor het laatst nog in 2014.
Het woonproject Hoekakker zal voor tien procent bestaan uit 360 woningen - uitbreidbaar tot 450 - in maximaal vier bouwlagen, voor tien procent uit straten en pleintjes en voor tachtig procent uit groene ruimte. Een park en de verschillende tuinen zullen samen 146.400 vierkante meter groenzone opleveren. De initiatiefnemers willen nu van de gelegenheid gebruikmaken om een grote waterbuffering in het park te voorzien. De 40.000 kubieke meter grond die wordt afgegraven, zal bovendien in het landschap van het park verwerkt worden om voor meer reliëf te zorgen.
"Als we alles zouden laten zoals het nu is, krijgen we vroeg of laat opnieuw te maken met ernstige overstromingen bij hevige regenval", zegt Koen Palinckx, districtsburgemeester van Ekeren. "Door deze waterbuffer helpen we alvast alles en iedereen die stroomafwaarts van de Oudelandse Beek ligt."
De werken starten al in de loop van 2018. Daarnaast wil het Antwerpse stadsbestuur op termijn de Donkse Beek openleggen om overstromingsgevaar nog meer tegen te gaan.