Ook dit weekend was de Antwerpse mobiliteit hét onderwerp van gesprek in de politieke talkshows. In De zevende dag maanden de oppositiepartijen de regering aan om het probleem nu eindelijk op te lossen. In Wakker op zondag op ATV bleek uit een debat tussen de politieke commentatoren dat ook de publieke opinie zeer verdeeld is over de vraag op welke manier dat best kan gebeuren.
Bron: GVA
Deze week starten de onderhandelingen tussen de regeringspartijen. De posities zijn duidelijk. CD&V en N-VA gaan voor de zogenaamde BAM-light: een tunnel onder de Schelde, de Lange Wapper en een verbeterd tracé in Merksem, waarbij de Ring bovengronds alleen nog zou dienen voor lokaal verkeer en er een nieuwe tunnel zou komen voor het doorgaand verkeer.
De twee partijen weten dat dit niet voldoende is om de sp.a van Patrick Janssens mee te krijgen. Daarom willen ze enkele ’snoepjes’ toevoegen: geld voor de tweede fase van de heraanleg van de Leien en voor een facelift van de De Keyserlei. Maar voor Janssens is de essentie dat er wordt onderhandeld over voorstellen die verkeer weghouden van de Ring en die het noorden van de stad niet stedenbouwkundig verminken..
Wat vinden wij? Allereerst: er moet snel een akkoord komen over een pakket van maatregelen die een goede oplossing bieden voor stad én rand. Daarbij mogen de zestien projecten van het Masterplan Mobiliteit - de Leien, de tramverlengingen, de Groene Singel... - niet op de helling komen te staan.
Twee: om de Ring zo goed mogelijk te sluiten, moet de E17 worden verbonden met de Liefkenshoektunnel. Het idee van Forum 2020 om aan de geplande spoorverbinding tussen Ekeren en Wommelgem een autotunnel toe te voegen, is een waardevolle piste die zeker nader moet worden bestudeerd.
En drie: een extra Scheldekruising moet het sluitstuk zijn van deze totaaloplossing. Als het technisch mogelijk is om de honderd meter brede boulevard van BAM aan het Sportpaleis om te vormen tot een bovengrondse stedelijke ringweg en een tunnel voor doorgaand verkeer, dan lijkt ons dat een eerbaar voorstel, waar zowel de gebruikers van de Ring als de inwoners van Merksem en Deurne beter van worden.
Ofwel schrijven Kris Peeters, Patrick Janssens en Bart De Wever samen geschiedenis, ofwel storten ze Antwerpen in de verkeerschaos en Vlaanderen in een politieke crisis. Hier is duidelijk maar één optie wenselijk.
Door Lex Moolenaar
|