
Bron : Website BAMHet Verkeerscentrum Vlaanderen schrijft het Meccano-plan van Forum 2020 naar de prullenmand. Het zou te weinig verkeer afleiden van de ring en bovendien de Liefkenshoektunnel kannibaliseren.
Het voelt wat wrang aan. Terwijl de vertegenwoordigers van Forum 2020 gisteren hun Meccano-plannen kwamen toelichten in het Vlaams Parlement, is het plan op regeringsniveau al uitvoerig bestudeerd én verticaal geklasseerd.
Forum 2020 wil het doorgaand verkeer ver weg houden van de stad, door het via twee 'bretellen' om te leiden (zie grafiek). Onmiddellijk nadat de plannen vorige week bekendgemaakt werden, ging het Verkeerscentrum Vlaanderen ermee aan de slag. Afgelopen maandag werden de analyses van het Verkeerscentrum al voorgesteld in de werkgroepen van het interministerieel comité DAM (Duurzame Antwerpse Mobiliteit). De regering kreeg toen een gedetailleerde analyse van de verkeersstromen die het Meccano-plan en de bretellen teweeg zouden brengen.
De computermodellen laten aan duidelijkheid weinig te wensen over. De oostelijke 'bretel' die Forum 2020 voorstelt, tussen Wommelgem en Ekeren, zou in elke rijrichting maar duizend auto's per uur aantrekken. Dat is de helft van wat een gemiddelde autosnelweg te slikken krijgt. In plaats van de twee maal twee rijstroken die in het voorstel staan, zou er dus amper één rijstrook in elke richting nodig zijn.
Een van de belangrijkste redenen daarvoor is dat het Meccano-traject van Forum 2020 het verkeer met een grote boog om de stad heen leidt en dus erg lang is. Automobilisten en vrachtwagens zullen dus vooral de Kennedytunnel blijven gebruiken, omdat dat tracé veel korter is. De Kennedytunnel is nu al veel te zwaar belast en daar zou dus weinig verandering in komen als de Meccano gebouwd werd.
'Om vrachtwagens en automobilisten toch aan te sporen van het Meccano-tracé gebruik te maken, moeten op de zuidelijke ring hoge congestieheffingen of een hoge tol geheven worden', is te horen bij het Verkeerscentrum. 'Daardoor zullen in de eerste plaats de vele automobilisten die naar de stad rijden, moeten betalen om het doorgaande verkeer weg te houden van de stad.
Ook over de Scheldekruising die Forum 2020 voorstelt, is het Verkeerscentrum allesbehalve enthousiast. Die verbinding ligt een eind noordelijker dan het BAM-tracé met de Lange Wapper of de tunnel van Arup/Sum. Door die grotere afstand zou ook dit onderdeel van de Meccano weinig verkeer aantrekken, zo'n tweeduizend auto's per uur, in elke rijrichting. Bovendien zou de helft van die wagens afkomstig zijn van de Liefkenshoektunnel.
Dat staat haaks op de aanbevelingen die Arup/Sum vorig jaar deed in zijn alternatievenstudie en die door de Vlaamse regering werden overgenomen, namelijk dat de Liefkenshoektunnel zwaar onderbenut is, en dat meer verkeer door die tunnel geleid moet worden. In de spits rijden er zo'n 1.800 auto's per uur door de Liefkenshoektunnel, die daarmee aan de helft van zijn capaciteit zit. Als daar nog eens duizend auto's van verdwijnen, valt de Liefkenshoektunnel terug op een kwart van zijn capaciteit.
'Forum 2020 onderschat de problemen op de zuidelijke ring. Hun voorstellen hebben een te klein oplossend vermogen en zouden eigenlijk een erg zware investering betekenen voor verkeer dat de stad alleen maar passeert', luidt het besluit van het Verkeerscentrum. 'Twintig jaar geleden zou dit voorstel een kans gemaakt hebben.'
In de commissie-Mobiliteit werd gisteren een knap stukje politiek toneel gespeeld. Terwijl de regering het scenario van Forum 2020 al naar de prullenmand verwezen heeft, vroeg Bart Martens (SP.A) minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) nadrukkelijk of de regering de plannen van Forum 2020 al gezien had. De SP.A zit in de meerderheid en via haar ministers zou Martens dus al lang op de hoogte moeten zijn. Crevits kon alleen ontwijkend antwoorden: 'Ik heb ze gekregen. Maar eigenlijk zijn dat uw zaken niet.'
Ondertussen tikt de klok voort. Voor 31 maart wil minister-president Kris Peeters (CD&V) een beslissing over de Oosterweelverbinding.
lob © 2010 Corelio
|