Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
29-11-2016
Puihoek ook in gevaar?
Anny Joosens, districtraadslid Groen, heeft vorige districtsraad enkele vragen gesteld omtrent de Puihoek. De Puihoek werd door alle mogelijke verantwoordelijken aangeduid als een gebied dat groen en open zou blijven.
Momenteel hebben wij hier toch enkele bedenkingen bij. De oorzaak was een advertentie die onlangs verscheen:
info 0486/61.30.50 Prachtig gelegen perceel (toekomst)grond - 25m aan de straat - Totale oppervlakte 868m² - Ideale belegging zonder risico - gelegen op de grens Kapellen-Ekeren - Gvg-Gvv-Wug-Gdv-Gvkr
en
Meer foto's
Ruim perceel grond (880m²-woonuitbreidingsgebied)
Type
Woonuitbreidingsgebied
Referentie
Wvk292
Prijs
110 000
Postcode
2180
Gemeente
Ekeren
Bebouwing
Open
Nieuwbouw
Nee
Energie-prestatie-certificaat
Onbekend
EPC waarde
0 kWh/m²
Keuringsattest elektriciteit
Onbekend
Bouwvergunning
Onbekend
Verkavelings vergunning
Onbekend
Voorkooprecht
Onbekend
Stedenbouwkundige overtreding
Onbekend
Beschrijving
info 0486/61.30.50 Prachtig gelegen perceel (toekomst)grond - 21m aan de straat - Totale oppervlakte 880m² - Ideale belegging zonder risico - gelegen op de grens Kapellen-Ekeren - Gvg-Gvv-Wug-Gdv-Gvkr
tesamen 1.748 m² !
Daarnaast werd er door Space-Lab.be (http://www.space-lab.be/spacelab/INTRO.html) een studie uitgevoerd voor de Puihoek (in portfolio 2014)
Reden genoeg om eens wat meer informatie te vragen aan ons districtsbestuur.
Onze vragen :
Vanuit de verwarrende berichten over Puihoek ( verkoop bouwgronden, signalen vanuit stad Antwerpen dat het woonreservegebied toch open ruimte moet blijven, een opmaak van een Masterplan Woonproject Puihoek ?) hebben we volgende vragen :
- Wat weet het districtscollege over de verkoop van gronden op Puihoek als mogelijke bouwgrond? Wie is eigenaar van deze percelen ?
Antwoord : Omwille van de privacy kunnen we geen info geven betreffende de eigenaar van de percelen. Maar de verkoper geeft verkeerde info: bouwen is niet mogelijk.
-Wat weet het districtscollege over de stand van zaken in het dossier Puihoek in het algemeen ?
Antwoord : Schepen Van de Velde (N-VA) heeft in 2014 aan Immobel (NV Puyhoek) duidelijk gemaakt dat deze bestuursperiode de Puihoek niet bebouwd wordt.
-Is er een Masterplan Woonproject Puihoek in de maak ? Zo ja, wie is hiervoor de opdrachtgever?
Antwoord : De huidige eigenaar, zijnde de NV Puyhoek.
- Hoe gaat het districtscollege voorkomen dat Puihoek een woongebied wordt ?
Antwoord : ?
- We suggeren een Raadscommissie om de stand van zaken over Puihoek te verhelderen.
Antwoord: ?
Zijn wij hier mee gerust gesteld? Helemaal niet. Het project lijkt een kopij van de huidige plannen voor de Hoekakker. De NV Immo-Puyhoek is nog steeds bezig.
De vennootschap bestaat uit twee aandeelhouders, zijnde IMMOBEL SA (89,43%) en DELTA LLOYD LIFE INVEST BELGIUM (10,57%)
Jaarverslag 2014 - Boekjaar 2013
"De Vennootschap, opgericht in juli 2012, is o.m. eigenaar van ongeveer 40 ha grond
hoofdzakelijk gelegen te Antwerpen (district Ekeren) in reservegebied voor woonwijken,
en deels in woonuitbreidingsgebied te Brasschaat.
Met het oog op de aanleg van een nieuwe fïetsweg werd eind 2013 aan de Provincie
Antwerpen een strook grond verkocht (langs de westkant van de spoorweg) noodzakelijk
voor de doortrekking van de fiets-o-strade Antwerpen-Essen.
Verder is de Vennootschap op dit ogenblik de verschillende ontwikkelingsmogelijkheden
van haar eigendom aan het onderzoeken."
Jaarverslag 2015 - Boekjaar 2014
In 2014 werd het advies- en ingenieursbureau Antea Group aangesteld teneinde de waterproblematiek van de eigendom te onderzoeken. Tevens werden de eerste verkennende contacten ondernomen met de Stad Antwerpen met betrekking tot de ontwikkeling van het gebied. Er werd hiervoor beroep gedaan op Silencio (Bart Canfyn), SpaceLab (Tom Lagast) en Dalpo (Jean Thoen)
Jaarverslag 2016 - Boekjaar 2015
Tijdens het boekjaar 2015, heeft de Vennootschap o.a. opdracht gegeven aan het
ingenieursbureau Antea het grondwaterniveau van de Puyhoek te meten, en dit gedurende
een periode van minstens 12 maanden Dit zal een objectief beeld geven van de
waterproblematiek. De bedoeling is aan te tonen dat ons project (l/3 wonen,2l3 park)
een oplossing biedt voor deze problematiek.
Er valt wel te noteren dat de gronden in Ekeren-Puyhoek deels als signaalgebied
opgenomen worden.
Verschillende contacten werden gelegd met Stad en Provincie. Er zou vanuit de
Provincie een vraag komen een PRUP op te stellen waarin de gemeenten Ekeren en
Kapellen zullen worden betrokken. De Vennootschap zal dit aandachtig opvolgen en haar
eventuele opmerkingen kenbaar maken aan de Provincie.
Voor wat betreft de gronden in Brøss
Groen ongerust over bordjes van immokantoor, bestuur ontkent bouwplannen
Dit bord in de Puihoek schrikte Ekeren op: mag er daar dan gebouwd worden? Nee, zo blijkt. FOTO: W&F
EKEREN -
Al decennia leeft Ekeren met de zekerheid dat de Puihoek, de allerlaatste groenruimte tussen het centrum en de wijk Mariaburg, gevrijwaard wordt van verkaveling. Een bord van een immokantoor schudde de Ekerenaar wakker. Mag er dan toch gebouwd worden in de Puihoek? In de districtsraad ontkende het bestuur dat.
Wordt Puihoek een woongebied?, vroeg Anny Joossens (Groen) zich af.
lse De Schutter (foto) en Anny Joosens van Groen maakten zich ongerust over de bestemming van de Puihoek. Immobel stelt twee percelen te koop.Foto: W&F
EKEREN - Al decennia leeft Ekeren met de zekerheid dat de Puihoek, de allerlaatste groene ruimte tussen het centrum en de wijk Mariaburg, gevrijwaard wordt van verkaveling. Een bord van een immokantoor schudde de Ekerenaar wakker. Mag er dan toch gebouwd worden in de Puihoek? Groen wilde maandagavond in de districtsraad een duidelijk antwoord van het bestuur.
Wordt Puihoek een woongebied?, vroeg Anny Joossens (Groen) zich af. Blijkbaar worden sinds kort twee percelen als bouwgrond te koop aangeboden. Het districtsbestuur heeft altijd gesteld dat ze dit gebied wil behouden als open en groene ruimte, verduidelijkte Joossens.
Bijna de hele Puihoek is in handen van de nv Puyhoek, onderdeel van de Immobel group. Zij verwierven de gronden van de vorige eigenaar. In 2014 werden besprekingen gevoerd tussen Immobel en schepen Van de Velde (N-VA). De stad wenste toen niet in te gaan op het masterplan dat werd voorgelegd, zegt districtsburgemeester Koen Palinckx (N-VA). De stad legt prioriteit op inbreiding en het optimaliseren van het bestaande bouwweefsel. Het is volgens de stad niet wenselijk om tijdens deze bestuursperiode initiatieven op te starten met het doel om de Puihoek ontwikkelbaar te maken voor woonprogrammatie, liet de schepen aan Immobel weten.
Lees het hele verhaal dinsdag in Gazet van Antwerpen - editie Stad
Bewoners van Karel Seclefstraat willen vrachtverkeer weg
Bron : Nieuwsblad
door Marc Wouters
Het kruispunt Karel Seclefstraat en Oude Baan is gevaarlijk. Het bord moet de chauffeur duidelijk maken dat hier de voorrang van rechts telt.FOTO: W&F
De uitstulping van het voetpad op het kruispunt van de Oude Baan en de Karel Seclefstraat ligt volgens de buurt aan de verkeerde kant.FOTO: W&F
EKEREN - Freddy Dejonghe woont in de Karel Seclefstraat, een relatieve smalle straat. En toch proberen zware vrachtwagens en zelfs trekkers met oplegger zich in de straat een weg te banen. De meeste chauffeurs laten zich blindelings leiden door hun GPS. De buurt is het beu, maar wat doet u eraan?
Heel weinig, zegt districtsburgemeester Koen Palinckx (N-VA). Het zijn vooral vreemde chauffeurs die zich laten verrassen. Zij rekenen 100 procent op hun GPS.
En tijd geleden reed een vrachtwagen zich vast in de bocht van de Beekstraat en de Karel Seclefstraat. De Nederlandse chauffeur moest in de Oude Baan zijn. De straatnaam klopte, maar het moest de Oude Baan in Wilrijk zijn. Vorige week was het de beurt aan een Poolse chauffeur. Hij reed zich met zijn vrachtwagen met aanhangwagen klem in de bocht met de Karel Seclefstraat. Het was millimeter werk, vertelt buurman Freddy Dejonghe. Paaltjes, boordstenen, verkeersborden, geparkeerde autos en huisgevels werden door vrachtwagens al beschadigd. Sinds het gebruik van de GSP doen transportbedrijven niet meer de moeite hun route op voorhand uit te stippelen.
Het openbaar onderzoek voor het natuurbeheerplan Veltwijckpark gaat van start. Gedurende 1 maand kan iedereen zijn bezwaren of opmerkingen aan het Agentschap Natuur en Bos bezorgen.
Hoe verloopt het openbaar onderzoek?
Het ontwerp-natuurbeheerplan voor het Veltwijckpark wordt ter inzage gelegd van 16 november 2016 tot en met 16 december 2016 op onderstaande locaties:
stadsloket district Ekeren, Veltwijcklaan 31, 2180 Ekeren
Agentschap voor Natuur en Bos, gebouw Anna Bijns, Lange Kievitstraat 111-113, 2018 Antwerpen
op weekdagen van 9 tot 12 uur en van 13 tot 16 uur
De openbare consultatie geldt strikt genomen enkel voor het onderdeel bos maar bezwaren of opmerkingen over het volledige natuurbeheerplan worden aanvaard.
Bezwaren
Als u bezwaren of opmerkingen heeft over dit ontwerp-natuurbeheerplan moet u deze, uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek, bezorgen aan het Agentschap voor Natuur en Bos, gebouw Anna Bijns, Lange Kievitstraat 111-113 bus 63, 2018 Antwerpen of via email: aves.ant.anb@lne.vlaanderen.be.
Om ontvankelijk te zijn moeten deze bezwaren of opmerkingen schriftelijk verstuurd worden, of tegen ontvangstbewijs afgegeven worden.
Bouwvergunning tweede spoortoegang Oude Landen vernietigd
Bron : HLN
EKEREN
Bouwvergunning tweede spoortoegang Oude Landen vernietigd
Fons Ivens en Philippe Deleu aan de Prinshoeveweg waar Infrabel een spoorvertakking van 1,8 kilometer lang wil bouwen. - Foto Laenen
De Raad voor Vergunningsbetwistingen heeft de bouwaanvraag voor een tweede spoortoegang aan de Oude Landen in Ekeren vernietigd. Dat betekent niet dat het project, met een totale kostprijs van 2,5 miljard euro, van de baan is. Infrabel, beheerder van de spoorinfrastructuur in België, moet wel een eventuele nieuwe bouwaanvraag indienen.
De spoorvertakking, ongeveer 1,8 kilometer lang en 13 meter hoog, tussen de Oude Landen en de Prinshoeveweg in Ekeren-Donk, komt opnieuw op de agenda. Het dossier werd al opgestart in 1999 en van begin 2012 heeft Infrabel een bouwvergunning op zak. Bovendien zijn de meest noodzakelijke onteigeningen al uitgevoerd, maar voorlopig kon Infrabel nog niet starten met de werken. Reden was een procedure bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen ingediend door Bolse. Na een jarenlange juridische procedure kreeg Bolse gelijk. De bouwvergunning werd vernietigd omdat de wettelijke procedure niet correct is gevolgd en omdat in het dossier geen alternatieven zijn onderzocht.
1.400 handtekeningen
Philippe Deleu, woordvoerder van het buurtcomité Bolse, is gereserveerd tevreden. "Infrabel gaat voor een ongelijkgrondse kruising wat betekent dat bewoners van de Oude Landen, en een deel van de Prinshoeveweg, opkijken tegen een talud van dertien meter hoog over een afstand van 1.800 meter. Dat deze mensen dat niet zien zitten bewijzen de 1.400 handtekeningen die de buurt inzamelde."
Meer openheid
Fons Ivens van Bolse, wil meer openheid en correctheid, van Infrabel over hun project dat een invloed heeft op het dagelijkse leven voor 2 à 3.000 plaatselijke inwoners. "In de buurt is veel onzekerheid over de toekomst." Moest er een nieuwe bouwaanvraag komen wil Bolse dat dit gebeurt op basis van recente gegevens en er niet langer wordt verder gewerkt met gegevens uit begin 2000. In een korte reactie zegt Infrabel dat het project op hun investeringslijst blijft staan. (FSE)
Op de Beukelaerlaan in Ekeren is een wagen met twee inzittenden donderdagmorgen tegen een woning gebotst. De voortuin en de gevel raakten beschadigd. De inzittenden bleven ongedeerd, maar de wagen is compleet verhakkeld uit het ongeval gekomen.
Na de Antwerpse binnenstad komt er nu ook parkeergeleiding in Deurne en op het Kiel. Door de bekende borden weet u al waar en hoeveel parkeerplaats er is in het centrum van Antwerpen.
Het stadsbestuur wil automobilisten ook in de districten vlotter naar de parkings krijgen. In een eerste proefperiode komt er een parkeergeleiding naar Deurne-Dorp, een van de grootste shoppingplekken. En aan het Kiel worden chauffeurs naar de parking van Den Tir langs de Abdijstraat gestuurd. Volgend voorjaar volgen er ook zo'n parkeerborden in Deurne-Zuid, Merksem en Ekeren. Het is vooral de bedoeling te wijzen waar er allemaal plaatsen zijn. Dynamische borden met hoeveel vrije plekken er nog over blijven, komen er voorlopig niet.
WinterWakker zorgt voor eindejaarswarmte in Ekeren
Bron : District Ekeren
WinterWakker zorgt voor eindejaarswarmte in Ekeren
Ook al is de winter hét moment om gezellig te cocoonen bij het haardvuur, toch laten we u niet zomaar indommelen. Met WinterWakker nodigt Ekeren u uit om tijdens de eindejaarsperiode zoveel mogelijk buiten te komen.
Hieronder vindt u een greep uit het programma:
Cabaret en hiphop op donderdag
Donderdagnamiddag verwent Ann Helena Kenis de Ekerenaar met een show vol muziek en cabaret. Vanaf 20 uur nodigt lokaal hiphoptalent Dvtch Norris zijn vrienden uit voor een uniek concert.
Tel 18 gastheer op vrijdag
Op vrijdag neemt jeugdhuis Tel 18 de tent over met The Jagged Frequency, The Waltz en Wallace Vanborn.
Zaterdag komt 2 Fabiola op bezoek
Op zaterdag zorgt de traditionele kerstmarkt, in samenwerking met de verenigingen, voor een onvergetelijke familiedag. Gezellig kuieren tussen kraampjes, onder de takken van de magische plataan, omringd door muziek, theater, spoken, pluizige dieren en warm vuur. In de spiegeltent is er overdag een kinderconcert en een rootsconcert van Walter Broes & The Mercenaries. Buiten beleven kinderen dolle pret op een nostalgische Kramer Zweefmolen. Als hoofdact verwelkomen we s avonds niemand minder dan 2 Fabiola.
Zondag rustdag
Op zondag keert de rust weer met een intiem zangconcert van Birds On A Wire.
Naast de activiteiten in en rond de spiegeltent valt er in Ekeren uiteraard nog veel meer te beleven. Meer info over WinterWakker via www.252cc.be en www.ekeren.be.
Meer info
donderdag 15, vrijdag 16, zaterdag 17 en zondag 18 december 2016 Veltwijckpark, Ekeren www.252cc.be gratis
Na het centrum van Antwerpen krijgen ook de districten een parkeergeleidingssysteem. Op die manier hoopt het stadsbestuur de leefbaarheid van de handelskernen te verbeteren.
Anderhalf jaar geleden werd in Antwerpen een parkeergeleidingssysteem ingevoerd om automobilisten de weg te wijzen naar vrije parkeerplaatsen in het stadscentrum. Op 238 borden kunnen automobilisten zien waar de dichtstbijzijnde parking is en hoeveel plaatsen er nog vrij zijn.
Vanaf begin december zullen ook in Deurne-Dorp en de omgeving van de Abdijstraat borden worden geplaatst om aan te duiden waar parkeerplaatsen zijn. In het voorjaar van 2017 volgen dan ook Deurne-Zuid (6 borden), Merksem (36 borden) en Ekeren (34 borden).
Fun-shoppen en run-shoppen
We plaatsen parkeergeleiders als er aan twee voorwaarden wordt voldaan: er moet een handelskern zijn en er moeten in de buurt locaties zijn waar shoppers kunnen parkeren, legt schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) uit. In de stad komen mensen graag fun-shoppen, in de districten is het vaker run-shoppen, snel even iets gaan kopen. Door het gemakkelijker te maken om parkeerplaats te vinden, zullen mensen eerder inkopen gaan doen. Aan het begin van de legislatuur hebben we in Wilrijk al borden geplaatst en daar werkt het systeem goed. In Ekeren staan er al borden in functie van de werkzaamheden.
Koen Kennis hoopt dat problemen als dubbel parkeren en andere overlast met de nieuwe borden zullen verdwijnen en ook dat meer mensen de weg zullen vinden naar de handelskernen in de districten. Pendelaars willen misschien ook wel even langs een bakker of slager op weg naar huis als ze ergens kunnen parkeren.
Zoekverkeer
Districtsvoorzitter Tjerk Sekeris (N-VA) is al jaren vragende partij voor parkeergeleiders in Deurne. Ik ben blij dat er nu snel werk van gemaakt wordt, nog net op tijd voor de eindejaarsperiode. Wij hebben 510 parkeerplaatsen in de nabijheid van de Turnhoutsebaan: bij het districtshuis, achter het Cogelsplein en aan het Rivierenhof, maar zelfs Deurnenaars kennen die gratis parkings niet altijd. Zoekverkeer is een groot probleem in Deurne en de gespecialiseerde zaken op de Turnhoutsebaan trekken zeker een publiek van buiten Deurne.
In eerste instantie komen er in de districten geen borden waarop staat hoeveel parkeerplaatsen er nog vrij zijn. Het zijn geen betaalparkings, zoals in het centrum, en dus zijn er ook geen sensoren, zegt Koen Kennis. Bovendien is dat in de districten ook minder nodig.
Tjerk Sekeris hoopt dat er op termijn wel van die borden komen. Wij krijgen cameras op onze assen die zelfs nummerplaten kunnen herkennen. Dan zal het een kleine moeite zijn om het aantal vrije plaatsen ook aan te geven.
IKEA zal in het noorden van de stad, aan het einde van de Noorderlaan nabij Ekeren, een nieuwe vestiging neerzetten. De start van het project zou ergens tussen 2018 en 2020 gepland worden. Hoeveel jobs er zullen komen, is nog niet geweten. De Antwerpse afdeling van Groen is alvast niet te spreken over de beslissing. "Er wordt niet aan de middenstand gedacht en de files worden er alleen maar langer op."
De stad Antwerpen heeft meubelketen Ikea aangeduid als de enige kandidaat bij de verkoop van een grond bestemd voor grootschalige detailhandel op de Havanasite aan de Noorderlaan - daar zijn nu nog enkele stadsdiensten en diensten van de Antwerpse lokale politie gevestigd. De precieze verkoopsvoorwaarden zullen nog verder worden uitgeklaard, maar niets lijkt een tweede Antwerpse Ikea-vestiging nog in de weg te staan.
Burgemeester Bart De Wever (N-VA) is positief. "Het filiaal in Wilrijk barst al meer dan tien jaar uit zijn voegen, wat gepaard gaat met de nodige verkeersproblemen. Een noordelijke vestiging van Ikea was voor Antwerpen al jaren een op te lossen probleem én een te onderzoeken opportuniteit."
Ernstige bedreiging Groen Antwerpen denkt daar echter anders over. Zij zijn niet te spreken over de beslissing van het stadsbestuur om in zee te gaan met Ikea in het noorden van de stad. De partij noemt het project een ernstige bedreiging voor de middenstand in de omgeving. "Dit stadsbestuur faciliteert liever megawinkelketens dan bloeiende handelskernen te ontwikkelen", zegt gemeenteraadslid Joris Giebens. "En de files worden er alleen maar langer op."
Voor Ikea is de aansluiting met het tramverkeer en de geplande aanleg van een fietsostrade nochtans cruciaal. Naast het al geplande parkeergebouw voorziet Ikea wel nog 500 parkeerplaatsen onder de eigen site.
Buurt met hoge werkloosheid Voor de stad is ook de extra werkgelegenheid welkom. "Er is nog veel werkloosheid in die buurt en er wonen nog veel laaggeschoolden, dus Ikea biedt zeker kansen", denkt schepen voor Stadsontwikkeling Rob Van de Velde (N-VA).
Giebens (Groen) countert. "Op het gebied van jobcreatie is dit een vestzak-broekzakoperatie. Kleine en middelgrote detailhandel bevinden zich op minder dan tien minuten rijden. Daar dreigen nu veel jobs te sneuvelen."
"Bovendien valt in de toelichtingsnota van het ruimtelijke uitvoeringsplan te lezen dat we op een piekzaterdag tot 7.921 voertuigen mogen verwachten", stelt Giebens. "Als je weet dat onze stad nood heeft aan ruimte voor onderwijs, slimme stadsdistributie, maakindustrie en wonen, is het onbegrijpelijk dat dit bestuur dergelijke strategische locaties uitverkoopt aan grote winkelketens."
Openingsdatum nog onduidelijk De precieze omvang van het project en de timing ervan staan nog niet vast, maar Ikea mikt naar eigen zeggen op een vestiging vergelijkbaar met die in Wilrijk (34.000 vierkante meter). De start van het project zou ergens tussen 2018 en 2020 gepland worden.
Zondagavond 31 oktober heeft het gebrand in een flat in een appartementsgebouw aan het Groot Hagelkruis. De brandweer kwam ter plaatse en liet alle bewoners naar buiten gaan omdat er door de brand veel rook in het gebouw hing. In het brandende appartement zelf was niemand thuis. Het vuur was wellicht in de keuken van de getroffen woning op de tweede verdieping ontstaan. Volgens de brandweer betrof het een accidentele brand. Niemand raakte gewond. De keuken van de flat is totaal vernield en in de andere kamers is er zware rookschade. Daardoor is het appartement niet meer bewoonbaar. Het gerechtelijk lab komt ter plaatse voor onderzoek
In 2017 werken het district en Rio-Link samen aan een nieuwe aanleg voor Bist.
In de toekomst wordt Bist een verkeersveilige woonstraat met ruimte voor alle weggebruikers.
Participatieavond
De stad Antwerpen werkte drie concepten uit voor Bist
een wegprofiel met een dubbelrichtingsfietspad;
een profiel met aan iedere kant een enkelrichtingsfietspad;
en een profiel als gemengd verkeer en dus zonder fietspad.
Tijdens de participatieavond kregen alle aanwezigen een stembriefje om hun voorkeur door te geven. Voor de bewoners, die niet aanwezig konden zijn op de avond zelf, werd ook nog een digitale stemronde voorzien. In het totaal werden 67 stemmen geregistreerd. Een meerderheid daarvan koos voor een 4de optie: een combinatie van gemengd verkeer in het deel tussen de kruispunten met Korte Bist en Kapelsesteenweg, en een dubbelrichtingsfietspad in de rest van de straat. De uitslag werd samen met de andere adviezen voorgelegd aan het districtscollege.
Onderaan deze pagina vindt u het verslag en de presentatie van deze participatieavond.
Blijf op de hoogte
Wil u op de hoogte blijven van de werken in uw buurt?
De brandweer werd zondag rond 21u naar het Groot Hagelkruis in Ekeren gestuurd voor een brand in een appartement. Er raakte niemand gewond, maar er is wel veel (rook)schade.
Het duurde even voor de brandweerlieden de woning binnen geraakten omdat er een veiligheidsdeur was. Er hing ook veel rook in het gebouw. In het brandende appartement zelf was niemand thuis.
Eenmaal binnen in het appartement op de tweede verdieping bleek dat enkele kaarsen op het aanrecht in de keuken vermoedelijk aan de oorzaak van de brand lagen.
In het appartement was op het moment van de feiten niemand thuis en er vielen dan ook geen gewonden. De keuken van de flat is totaal vernield en in de andere kamers is er zware rookschade. Daardoor is het appartement niet meer bewoonbaar. Het gerechtelijk lab komt ter plaatse voor onderzoek.
Ekeren betaalt samen met Stabroek en Bezali voor een feestbus op oudejaarsnacht. Tot voor enkele jaren faciliteerde de provincie Antwerpen deze dienstverlening, nu moeten de gemeenten en districten zelf middelen voorzien. Vorig jaar viel de beslissing maar in december, waardoor veel mensen niet op de hoogte waren van de dienstverlening. Ik ben dan ook tevreden dat dit jaar de kogel sneller door de kerk is en we de mensen tijdig kunnen informeren, zegt Tamara Heynen, districtsschepen voor Jeugd en mobiliteit. We trekken 1000 euro uit om de mensen op oudejaarsavond veilig van huis naar een feestje en terug te brengen. Ieder uur zal de lijn 770 het traject Zandvliet-Antwerpen verzorgen en dit van 31 december 18u tot 1 januari 24u. Zoals vorig jaar kunnen de mensen een gratis ticket afhalen bij jeugdcentrum t Velt en Villa Geniets. Op deze manier hopen we het veilig te houden bij de jaarwisseling.