Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    liefdenetwerk
    www.bloggen.be/liefden
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    tlissewegenartje
    www.bloggen.be/tlissew
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    frankloopt
    www.bloggen.be/franklo
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    debby_en_nancy
    www.bloggen.be/debby_e
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    karnaval
    www.bloggen.be/karnava
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    liefdenetwerk
    www.bloggen.be/liefden
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    tlissewegenartje
    www.bloggen.be/tlissew
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    31-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wijkcirculatieplan Mariaburg

    Evaluatie proefopstelling

    Nieuwsbericht gepubliceerd op 30/01/2013

    In juli 2012 werd in Ekeren Mariaburg de bestaande verkeersproefopstelling aangepast. Er werden een aantal maatregelen genomen om de situatie opnieuw te verbeteren.

    In samenspraak met het districtsbestuur van Ekeren werden in volgende straten wijzigingen aangebracht:
    Frans Standaertlei, Schepersveldlei, Oudstrijderslei, Nijverheidslei, Leopoldlei, Gerarduslei, Maria-Theresialei.
    Vóórdat deze aangepaste proefopstelling definitief wordt, zal ze geëvalueerd worden door het districtsbestuur, de dienst mobiliteit van de stad Antwerpen, en de politie. De bewoners van Mariaburg worden hierbij geraadpleegd. Ze kunnen eenvragenlijst invullen, op papier of digitaal.
    De vragenlijsten kunnen ingevuld worden tot 28 februari 2013.

    31-01-2013 om 23:59 geschreven door Chil  


    Tags:ekeren, mariaburg, wijkcirculatieplan
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tramlijn Ekeren
    Veel leesplezier:

    31-01-2013 om 23:47 geschreven door Chil  


    Tags:tram, Ekeren, infovergaderingen 2012
    » Reageer (0)
    27-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Reguliere procedure - 20126693 - Jozef De Weerdtstraat ZN - Goedkeuring
    College van burgemeester en schepenen Zitting van 7 december 2012
    Besluit GOEDGEKEURD
    A-punten stadsontwikkeling / vergunningen
    Samenstelling
    De heer Patrick Janssens, burgemeester
    De heer Robert Voorhamme, schepen; de heer Philip Heylen, schepen; de heer Ludo Van Campenhout, schepen; de heer
    Marc Van Peel, schepen; de heer Luc Bungeneers, schepen; de heer Guy Lauwers, schepen; mevrouw Güler Turan, schepen;
    mevrouw Leen Verbist, schepen
    De heer Roel Verhaert, stadssecretaris
    Iedereen aanwezig
    75 2012_CBS_12547 Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Reguliere procedure - 20126693 - district Ekeren -
    Jozef De Weerdtstraat ZN - Goedkeuring
    Motivering
    Aanleiding en context
    Aanvrager: Hubert De Herdt
    De aanvraag omvat: bouwen van 3 garages na afbraak
    Dossiernummer: NEK/B//20126693
    Juridische grond
    De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en zijn uitvoeringsbesluiten.
    Regelgeving: bevoegdheid
    Artikel 4.7.12. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat het college bevoegd is om de
    beslissing te nemen over een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning.
    Openbaar onderzoek
    Ja
    Argumentatie
    Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college conform artikel 4.7.17 van de Vlaamse Codex
    Ruimtelijke Ordening kennis van het verslag van de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar dat als
    bijlage bij dit besluit is gevoegd.
    Besluit
    Artikel 1
    Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
    Artikel 2
    Het college beslist de stedenbouwkundige vergunning goed te keuren en af te leveren aan de aanvrager.
    Artikel 3
    Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen voor de stad of het OCMW.
    Bijlagen
    Bijlage bij dit besluit: 20126693.pdf

    Verslag van de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar
    Voorgeschiedenis
    In toepassing van artikel 4.7.18 §1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening dient het
    college de beslissing te nemen binnen 75 dagen na de ontvankelijkheids- en
    volledigheidsverklaring. Voor de aanvragen waarvoor een openbaar onderzoek vereist is
    neemt het college een beslissing binnen 105 dagen.
    Feiten en context
    Aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning reguliere procedure.
    Aanvrager: De Herdt Hubert, Holleweg 119, 2950 Kapellen.
    Ligging van het perceel: Jozef De Weerdtstraat zn, Ekeren-Antwerpen.
    Kadastrale gegevens: (afd. 35) sectie F nr. 356 G2.
    De aanvraag omvat: bouwen van 3 garages na afbraak.
    Ontvangst aanvraag: 9 oktober 2012.
    Dossiernummer: 20126693.
    Fasering
    Procedurestap Datum
    Ontvangst aanvraag 9 oktober 2012
    Ontvankelijkheids- en volledigheidsbewijs 15 oktober 2012
    Opening openbaar onderzoek geen
    Afsluiten openbaar onderzoek geen
    Verslag van de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar.
    Deel 1:
    Juridische grond
    De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
    Het ministerieel besluit van 19 juni 2008 waarbij werd vastgesteld dat de stad Antwerpen
    voldoet aan de vijf voorwaarden van artikel 193, §1 van het decreet van 18 mei 1999. Dit
    besluit werd op 8 juli 2008 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
    Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke
    uitvoeringsplannen en verkavelingen
    Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk uitvoeringsplan afbakening
    grootstedelijk gebied Antwerpen.
    Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van
    3 oktober 1979 en latere wijzigingen).
    Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied.

    De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht
    en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening
    niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten,
    voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische
    voorzieningen, voor agrarische bedrijven.
    Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor
    zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
    (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en
    toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
    De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het
    gewestplan.
    Gemeentelijke verordeningen
    De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief
    vastgesteld door de gemeenteraad van 25 oktober 2010 en bekendgemaakt in het Belgisch
    Staatsblad van 25 maart 2011.
    Watertoets
    Overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen
    waterbeleid (Belgisch Staatsblad 14 november 2003) dient het ontwerp onderworpen te
    worden aan de zogenaamde watertoets.
    Gewestelijke verordeningen
    Het besluit van de Vlaamse regering van 1 oktober 2004 houdende vaststelling van een
    gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten,
    infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en
    hemelwater.
    Toegankelijkheid van gebouwen
    Het besluit van de Vlaamse regering van 1 maart 2010 houdende vaststelling van de
    gewestelijke verordening toegankelijkheid.
    Andere voorschriften
    Geen.
    Deel 2:
    Argumentatie
    Openbaar onderzoek
    Wettelijke bepalingen afhankelijk van de aanvraag
    Overeenkomstig het besluit van 5 mei 2000 van de Vlaamse regering, zoals gewijzigd,
    betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunningen
    en verkavelingsaanvragen, moet de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning openbaar
    gemaakt worden als de werken en/of handelingen betrekking hebben op:
    artikel 3, § 3, 13°: aanvragen waarbij scheidsmuren of muren, die in aanmerking komen voor
    mandeligheid of gemene eigendom, worden opgericht, uitgebreid of afgebroken.
    Volgens artikel 7 van hetzelfde besluit, moeten eigenaars van aanpalende percelen niet in
    kennis gesteld worden indien zij het aanvraagformulier en alle plannen voor akkoord
    ondertekenen.
    De aanvraag voldoet hieraan, waardoor geen openbaar onderzoek vereist is.
    Toetsing aan de wettelijke en reglementaire voorschriften
    De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het
    gewestplan, zoals hoger omschreven.
    De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van de bouwcode. Het ontwerp voldoet hieraan.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een
    overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk
    effect wordt veroorzaakt.
    De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
    De regelgeving betreffende de toegankelijkheid van gebouwen voor personen met een
    verminderde beweeglijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
    Beoordeling
    De aanvraag betreft het bouwen van 3 garages. Links van de woning met huisnummer 21
    bestaat een weg die toegang geeft tot een achterliggend perceel met garages. Op dit
    achterliggend perceel worden 3 garages bijgebouwd na de sloop van een losstaande garage en
    een deel van de overige garages. De garages die blijven bestaan zullen na de bouw van de
    nieuwe garages tijdelijk toegankelijk blijven via de Veltwijcklaan.
    De nieuwe garages beslaan een oppervlakte van ongeveer 75 m² en zijn 3,05 meter hoog. Ze
    worden afgewerkt met rode gevelsteen. Het terrein wordt opgehoogd gelijk met de linker en
    rechterbuur. Achteraan ontstaat er daardoor een hoogteverschil van ongeveer 0,70 meter met
    de achterbuur.
    De garages zijn beperkt in grootte en in hoogte. Ze worden op een duurzame en kwalitatieve
    manier opgebouwd en ze veroorzaken geen hinder ten opzichte van de naastliggende percelen.
    Gelet op het voorgaande is de aanvraag in overeenstemming met de goede ruimtelijke
    ordening en bijgevolg vatbaar voor vergunning.
    Conclusie
    De stedenbouwkundige vergunning kan worden verleend aan de aanvrager.

    Geert De Grave
    gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar
    Luc Jacobs
    architect

    27-01-2013 om 22:44 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    25-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Snoei van platanen in Veltwijcklaan
    Bron : Website district

    Nieuwsbericht gepubliceerd op 22/01/2013

    Alle platanen van de Veltwijcklaan hebben nood aan een onderhoudssnoei. Na het uitlichtwerk van vorige weken wordt maandag 28 januari gestart met het echte snoeiwwerk. Dit zal uitgevoerd worden door een externe aannemer.

     

    Plaatselijk wordt de rijweg over 1 rijstrook (over korte lengtes van +/- 30 m) ingenomen door de werken. Er komen op bepaalde stukken tijdelijke lichten (indien de werfzone zich bevindt in schoolomgevingen, bv. tussen Oosterlinckhoflaan-Moerenhoutlaan of tussen Tulpenlaan-Margrietlaan).

    De bussen van De Lijn blijven rijden zoals normaal. Er zijn geen omleidingen nodig.

    Het doorgaand verkeer blijft verzekerd  (plaatselijk in de werf zone over 1 rijstrook).

     

    Het snoeiafval zal elke dag opgeruimd worden..

    De werken nemen ongeveer één maand in beslag. 

    25-01-2013 om 14:27 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nutswerken in Ekeren
    Bron : Website district

    Nieuwsbericht gepubliceerd op 17/01/2013

    In Ekeren zullen volgende nutswerken plaatsvinden:

    Eandis

    • zal voor de uitbouw van haar net werken uitvoeren in de Bredeweg (oversteek rijweg en voetpad) en in de Leugenberg (voetpad); deze werken zullen duren van 21 januari tot 21 maart; van donderdag 8 februari tot ca. 8 februari zal één rijstrook ingenomen worden.

     

     

    Een aannemer

    • !!!VERLENGING!!!
      zal in opdracht van verschillende nutsbedrijven werken uitvoeren in de Wielseweg; van maandag 15 oktober 2012 tot ca. 15 februari 2013 zal deze straat afgesloten zijn voor doorgaand verkeer.

    25-01-2013 om 14:26 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Buurtpoetsen' in Ekeren centrum

    Nieuwsbericht gepubliceerd op 08/01/2013

    In Ekeren centrum organiseert het 'cleanteam' buurtpoetsen op volgende dagen:

    • 11 januari: Oorderseweg, Schutstraat en Patronaatstraat
    • 22 januari: Beenhouwerstraat, Vuurkruisenstraat en Pastorijveld
      (Deze buurtpoets kan wegens de weersomstandigheden niet doorgaan!) 
    • 29 januari: Bosstraat en Jozef Aertssenstraat

    Deze straten worden dan eens extra onder handen genomen door de stadsdiensten.

    Er zal telkens een parkeerverbod gelden vanaf 8u00 's morgens tot het einde van de poetsactie.

    25-01-2013 om 14:25 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    23-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerpse werkgevers investeren in duurzaam woon-werkverkeer


    Bron : Provant

    10 januari 2013, dienst Mobiliteit

    De Universiteit Antwerpen, het Ziekenhuis Netwerk Antwerpen (ZNA) en vzw Mivas krijgen subsidies vanuit het Pendelfonds om projecten rond duurzaam woon-werkverkeer te realiseren. Dit Vlaamse subsidiefonds geeft werkgevers die zelf maatregelen nemen voor een duurzamer woon-werkverkeer een duwtje in de rug.

    Met deze 3 projecten worden meer dan 8400 werknemers gestimuleerd om voortaan duurzaam naar het werk te gaan. Dergelijke concrete projecten op het terrein zijn erg belangrijk. Via het Provinciaal Mobiliteitsfonds stelt de provincie Antwerpen twee mobiliteitsadviseurs ter beschikking van bedrijven. Zij begeleiden werkgevers bij het opmaken van mobiliteitsplannen en subsidieaanvragen voor het Pendelfonds.

    Gespreide maatregelen voor gespreide tewerkstelling

    De Universiteit Antwerpen stelt op haar stadscampus en de buitencampussen Drie Eiken, Middelheim en Groenenborger in totaal bijna 3000 mensen tewerk. Meer dan een derde van de werknemers woont op fietsafstand (minder dan 5 kilometer) van de werkplek. Bovendien zijn de campussen voor een heel aantal werknemers bereikbaar met de bus. Toch is de auto ook bij het universiteitspersoneel het populairste vervoermiddel naar het werk. Door te investeren in fietsvoorzieningen (o.a. douches, extra fietsenstallingen en fietsherstellingen op de werkplek), het openbaar vervoer (opstart derdebetalersysteem) en carpoolen (o.a. gereserveerde parkeerplaatsen) wil de Universiteit Antwerpen het autogebruik doen dalen. Fietsen(stallingen) aan treinstations en bushaltes zullen de combinatie van de pendelfiets met het openbaar vervoer vergemakkelijken. Een mobiliteitscoördinator zal alle maatregelen in goede banen leiden, de nodige communicatie verzorgen en sensibiliseringscampagnes opzetten. 
    Toegekend subsidiebedrag: 228 747,50 euro

    Het Ziekenhuis Netwerk Antwerpen (ZNA) diende eerder al een pendelfondsproject in voor haar vestiging Stuivenberg. Het succes van de maatregelen in dat project zette ZNA aan om een overkoepelend project voor haar andere vestigingen uit te werken. Het overgrote deel van de 4800 werknemers werkt in ploegendiensten. Bovendien werken veel werknemers op meer dan één site, wat heel wat autoverkeer tussen de verschillende ZNA-locaties met zich meebrengt. Om duurzaam woon-werkverkeer te stimuleren, neemt ZNA een aantal algemene maatregelen die het fietsen, het carpoolen en het combineren van verschillende vervoerswijzen vereenvoudigen of aangenamer maken. Zo investeert ZNA o.a. in fietsenstallingen en krijgen carpoolers de beste parkeerplaatsen. Specifiek voor de korte verplaatsingen (ongeveer 3 kilometer) tussen nabijgelegen sites zoals ZNA Stuivenberg, ZNA Sint-Erasmus en ZNA Sint-Elisabeth zal ZNA de werknemers aanmoedigen om de fiets te gebruiken door te wijzen op de voordelen ervan: met de fiets gaat het even snel als met de wagen én er is geen tijdsverlies door het zoeken naar een parkeerplaats. Een belangrijk luik van het project bestaat uit het informeren en sensibiliseren van het personeel via persoonlijk reisadvies en gerichte campagnes rond duurzame verplaatsingen. Gezien de omvang van de organisatie en de gespreide tewerkstelling zal elke campus zijn eigen coördinator hebben. 
    Toegekend subsidiebedrag: 270 182,07 euro

    De 682 werknemers van het sociaal-economische bedrijf Mivas werken verspreid over 5 vestigingen in Lier, Rumst en Willebroek. Mivas wil al haar vestigingen duurzaam bereikbaar maken door een heel pakket maatregelen. Wie wil fietsen, kan rekenen op een (aangepaste) bedrijfsfiets, fluo- en regenkledij. Voor het onderhoud van de fietsen zet Mivas een samenwerking met het Fietspunt Lier op. Bovenop het bestaande collectief vervoer voorziet Mivas een bijkomende pendelbus om de verbinding met het treinstation van Lier te verzekeren op momenten dat er geen lijnbus rijdt. Wie carpoolt, zal kunnen genieten van een fiscaal voordeel. Een halftijdse mobiliteitscoördinator zal aan de hand van persoonlijk reisadvies, gerichte communicatie en ludieke campagnes zoveel mogelijk medewerkers overtuigen om voor een duurzame woon-werkverplaatsing te kiezen. Mivas wil met haar mobiliteitsproject een trekkersrol opnemen voor de andere bedrijven gevestigd op het bedrijventerrein Duwijck in Lier. 
    Toegekend subsidiebedrag: 259 517,34 euro

    Ondersteuning door het Provinciaal Mobiliteitspunt

    Het Provinciaal Mobiliteitspunt Antwerpen opereert vanuit de dienst Mobiliteit van de provincie Antwerpen. Twee mobiliteitsadviseurs helpen bedrijven met mobiliteitsadvies op maat. Dat kan gaan van algemene informatie over duurzaam woon-werkverkeer tot ondersteuning bij het uitwerken van een duurzaam mobiliteitsbeleid, een analyse van het woon-werkverkeer op de betrokken vestiging(en) of hulp bij het indienen van een subsidiedossier bij het Vlaamse Pendelfonds. De dienstverlening van het Provinciaal Mobiliteitspunt is gratis. Je vindt alle informatie op de website www.provant.be/pmp.

    Meer info?

    Provinciaal Mobiliteitspunt

    tel.:03 240 59 60
    fax:03 240 66 79

    23-01-2013 om 23:41 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Postmannen reageren goed op brand
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    bron : GVA

    22/01 EKEREN (2180) In een garage van bpost in Ekeren vatte dinsdag om 14.30u. een bestelwagen vuur. De postmannen reageerden alert en duwden het brandende voertuig buiten.

    Eenman buiten werden ook de fietsen en andere geparkeerde wagens in de buurt weggezet. Zo beletten de postmannen dat het vuur kon overslaan naar de garage of naar andere voertuigen.

    De brandweer kreeg de brand snel geblust. In de wagen zaten geen poststukken.

    AK

    Foto BFM

    Bijlagen:
    http://www.112antwerpen.be/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=6587&cntnt01origid=15&cntnt01returnid=16   

    23-01-2013 om 13:58 geschreven door Chil  


    Tags:brand, ekeren, post
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom het doodstil blijft rond de mobiliteit
    Bron : GVA

    Binnen de Vlaamse administratie wordt in alle discretie gewerkt aan het milieueffectenrapport (MER) over vijf mogelijke oplossingen voor de Antwerpse mobiliteit. De twee bekendste zijn de Oosterweeltunnels op het BAM-tracé en de Meccano met de fameuze bretellen of tangenten.

    Wanneer de studie precies zal worden opgeleverd, is niet bekend. Aanvankelijk was er sprake van dit voorjaar, later werd dat het najaar en sommige kwatongen beweren zelfs dat het dossier over de verkiezingen van mei 2014 zal worden getild.

    De stilte blijft dus nog een tijd oorverdovend. Al lekt er af en toe wel iets uit. Zo zou een tussentijds rapport concluderen dat het geen zin heeft om voor bepaalde tunnels tol te heffen (Oosterweel, Liefkenshoek) en een andere tolvrij te houden (Kennedytunnel). Het verkeer zal namelijk toch kiezen voor de gratis variant.

    Het tolvrij houden van de Kennedytunnel was van in het begin een van de randvoorwaarden in het Masterplan. De tweede voorwaarde, een vrachtverbod in diezelfde tunnel, moest de oververzadiging verlichten. Met andere woorden: het vrachtverkeer zou worden verplicht om tol te betalen, terwijl het personenvervoer gratis onder de Schelde zou kunnen blijven rijden via de Kennedytunnel en de Waaslandtunnel.

    Na een decennium van studies, rapporten, een referendum en eindeloos gebakkelei zou het MER-onderzoek de fundamenten onder het plan dus weer op losse schroeven zetten. Al moeten we daarbij herhalen dat het om een tussentijds rapport gaat en dat het uiteindelijk de Vlaamse regering (of de volgende) zal zijn die de definitieve conclusies moet trekken.

    Toch ligt er al sinds 2010 een zware hypotheek op het dossier. Dirk Van Mechelen, destijds een van de geestelijke vaders van het plan, was een van de eerste toppolitici die erop wees dat het plan in de huidige economische omstandigheden niet meer betaalbaar is. Sindsdien heeft ook Bart De Wever zichzelf al openlijk vragen gesteld bij de haalbaarheid ervan. Daarnaast blijven er ook grote twijfels over de technische haalbaarheid van de Oosterweeltunnels met de complexe ‘paperclip’ bij het Sportpaleis.

    Waarom dan nog zoveel tijd verliezen met een MER-studie? Omdat die werkwijze de politiek blijkbaar het beste uitkomt. De angst voor mega-schadeclaims van de aannemers lijkt voorrang te krijgen op het oplossen van het verkeersinfarct.

    door Lex Moolenaar

    23-01-2013 om 13:57 geschreven door Chil  


    Tags:ekeren, oosterweel, bam, mobiliteit
    » Reageer (0)
    22-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groen stemt tegen het bestuursakkoord van de Ekerse meerderheid

    Groen stemt tegen het bestuursakkoord van Ekeren. Op naar een constructieve en opbouwende oppositie!

    Benieuwd naar de tussenkomst op de districtsraad van 21 januari 2013?
    Lees dan even verder!

    Reactie Groen
    Principieel Bestuursakkoord Ekeren 2013-2018

    Het Ekers bestuursakkoord dat overschaduwd wordt door het Antwerpse is voor Groen geen goed uitgangspunt om een district te besturen.
    Het bestuursakkoord 2013-2018 dat de partijen N-VA, CD&V en Open VLD voor Ekeren hebben opgesteld is opvallend door net dat wat er niet in staat eerder dan wat er wel in staat. We zijn dan ook bezorgd en teleurgesteld over de zaken die niet werden vermeld en die voor de inwoners van Ekeren en Groen wel belangrijk zijn.

    Dat de meerderheid haar ambitie symboliseert met de zin "Ekeren, dorp in de stad." verwijst waarschijnlijk naar de 70er jaren dorpsmentaliteit die het akkoord uitstraalt en niet naar de ambitie die van een bestuur met toekomstvisie kan verwacht worden

    Het voorliggende bestuursakkoord is voor Groen dan ook onaanvaardbaar. Gezien een goedkeuring enkel mogelijk is voor het volledig akkoord en niet voor afzonderlijke onderdelen, kunnen wij niet anders dan tegen stemmen. Het voorgestelde akkoord is immers ook het beleidsdocument voor de komende 6 jaar. Het bevat de speerpunten voor de wijze waarop in Ekeren met de vele vragen en verzuchtingen zal omgegaan worden.
    Alhoewel wij voor een aantal punten dezelfde mening delen en ook akkoord kunnen gaan met de wijze waarop ze zijn opgenomen, zijn er punten waarmee wij fundamenteel niet akkoord zijn.

    De visie van de meerderheid op mobiliteit, waarbij het zwaartepunt duidelijk op parkeren ligt, is voor ons een stap te ver.
    Zal het bestuur rekening houden met de expertise en het oordeel van de echte mobiliteit- en urbanisatiedeskundigen? Het principe dat dit bestuur huldigt doet vrezen van niet. Er wordt immers uitgegaan van het principe dat bij de herinrichting van woonstraten het parkeren niet ondergeschikt mag worden gemaakt aan beeld – en verblijfskwaliteit maar evenwaardig onderdeel moet zijn van de inrichtingsprincipes. Dit soort uitspraken zijn misleidend.

    We zijn er ons met Groen van bewust dat er nood is aan een herziening van de Ekerse wijkcirculatieplannen. Wij houden dan ook niet vast aan de bestaande circulatieplannen (die voor een groot deel nog in een evaluatiefase vertoeven).

    De realiteit is er. Steeds meer mensen hebben één of meerdere wagens. Meer en meer ruimte wordt volgebouwd. Meer en meer eensgezinswoningen worden appartementen. Ekeren wordt niet groter qua oppervlakte. Maar daarvoor alle beschikbare open ruimte opofferen, zonder rekening te houden met mogelijkheden voor extra voorzieningen voor andere weggebruikers druist volledig in tegen onze visie. (bvb. Bierpruverplein)

    Wij hebben met Groen een duidelijke visie op een parkeerbeleid op maat van Ekeren: winkelassen hebben belang bij laad- en loszones én plaatsen voor kortparkeren, scholen hebben nood aan duidelijke “dropzones” die niet interfereren met de andere weggebruikers, openbaar vervoer heeft nood aan haltes die niet op de rijbaan liggen, lang parkeren is voor mensen die in Ekeren een job hebben of op bezoek komen, bewoners hebben nood aan parkeerplaatsen in de onmiddellijke omgeving van hun woning.

    Ook de maatregelen die worden opgenomen om alzo een doortrekking van de tram (door, langs of onder Ekeren) al bij voorbaat onmogelijk te maken is voor ons een brug te ver. Groen ijvert voor de tram door, rond of onder Ekeren. We vragen dan ook dat gestart wordt met de concrete uitwerking van alle mogelijkheden en alternatieven om tot een plan te kunnen komen dat de goedkeuring hebben kan van alle actoren: inwoners, district en stad, de Lijn en de Vlaamse Gemeenschap. Indien het plan concreet wordt zal ook de onzekerheid weggenomen worden van de potentiele ondernemers die de winkelassen zo dringend nodig hebben.

    N-VA, CD&V en Open VLD zetten hoog in op de herwaardering van de lokale economie, wat erop neer komt dat de winkelkernen in Ekeren versterkt worden, dat het er aangenaam is om dagelijkse boodschappen te doen en dat we kleine middenstanders nu ondernemers gaan noemen. Zelfs toerisme wordt aan het lokaal economiebeleid gekoppeld. Jawel, Ekeren wordt een toeristisch trekpleister. Fietstoerisme zal er wel niet inzitten maar wellicht is het wel haalbaar om de vergeten VVV Havenroute om te leiden via Ekeren. Het vakantieverblijf van Rubens is wellicht een publiekstrekker.. Al zal het nog even wachten zijn voor dat huis in Ekeren staat, daarvoor moeten we eerst de districtsgrenzen verleggen!
    Allemaal leuk en aardig voor de Ekerenaar, of toch voor een deel van de Ekerenaars.
    Graag geven we met Groen de volgende bedenking mee aan de meerderheid. Winkels gaan niet failliet door een gebrek aan parkeerplaatsen. Winkels gaan vooral failliet door een gebrek aan klanten en een gebrek aan het vermogen om zich aan te passen.
    Veel lokale klanten kunnen ook te voet of met de fiets naar de lokale middenstand (wat ze nu ook al doen), op voorwaarde dat straten ingericht zijn volgens het STOP principe en voetgangers en fietsers niet worden weggedrukt.

    Op het vlak van jeugd is de voorgestelde locatie van een fuifzaal aan Leugenberg voor ons een volledig verkeerd signaal. Zelfs als er maatregelen zouden genomen worden zoals het afbreken van de brug aan de Leugenberg, blijft de locatie onveilig en veel te ver verwijderd van het centrum.
    Positief in het bestuursakkoord is echter de erkenning van de nood van de Ekerse jeugd om te kunnen fuiven. Alhoewel we niet blij zijn met het feit dat het nieuwe bestuur weer zal werk maken van opzoekwerk. De vorige legislatuur heeft reeds uitgewezen dat men met enkel opzoekwerk er niet raakt. Het is dringend tijd dat er voor de jeugd nagedacht wordt, keuzes durven gemaakt te worden én dat er gehandeld worden zal. We zullen met Groen nauwlettend toezien dat het creeren van een fuifzaal geen woorden blijven, maar omgezet worden in daden. Ekeren is al véél te lang kaal zonder fuifzaal. Onze jeugd verdient beter.

    Daarenboven zijn de plannen voor investeringen in onder andere een nieuw cultureel centrum en lichtkranten voor Groen een onaanvaardbare aanwending van de schaarse middelen en budgetten, temeer daar er nog vele andere zaken zijn die op kortere termijn kunnen gerealiseerd worden en waarover niet wordt gesproken in het voorliggende akkoord.

    Zo is het ontbreken van enige of zeer beperkte vermeldingen over sociale woningbouw binnen ons district, een eventuele veilige fietsoversteek (tunnel) ter hoogte van de Notenschelp (of wordt er in Ekeren enkel naast het spoor gefietst?), overdekte en veilige fietsstallingen, parkeerplaats voor autodelen, een laadpaal voor electrische voertuigen, organisatie en werking van wijk- en dienstencentra, het “kinderbos”, steun aan sociale initiatieven,… in het bestuursakkoord voor ons onaanvaardbaar.
    Opvallend is het bestuursakkoord doordat het woord 'sociaal' welgeteld één keer voorkomt in de volledige tekst. De allerlaatste zin van het akkoord luidt: "We vragen meer inspraak en samenwerking bij het sociaal beleid van de stad waarbij het district eveneens een regierol moet kunnen opnemen tussen de lokale actoren." Op het vlak van het sociaal beleid zal het district de stad geen pijn doen. Het districtsbestuur 'vraagt' heel braaf inspraak, ze eisen het niet.
    Dat Europa, Vlaanderen en dus ook Ekeren in een economische en financiële crisis zit die de maatschappelijk meest zwakken in de samenleving het zwaarst treft is de nieuwe bestuurspartijen duidelijk ontgaan. 'Armoede' en 'verarming' staan helemaal niet vermeld in het bestuursakkoord

    Wat niet is opgenomen is geen prioriteit en is gedurende de komende legislatuur ook moeilijk op de agenda te krijgen.

    En dan is er nog de invoering van de 5de districtsschepen, weliswaar is de loonkost van het stadsbudget, zodat het district dit bedrag niet zelf ophoesten moet, maar waarvan we hopelijk niet stellen moeten dat 1 van de schepenen als toerist fungeren zal.

    Wij beseffen dat onze afkeuring van het voorliggend bestuursakkoord geen invloed zal hebben op het resultaat van de stemming, maar wij wensen hiermee wel een krachtig signaal te geven aan de meerderheid én de Ekerenaren dat Groen een krachtige oppositie zal voeren . We zijn er klaar voor én met 2 raadsleden in de districtsraad staan we uiteraard nog sterker dan voorheen!
    Groen Ekeren zal dus de komende jaren een stevige oppositie moeten voeren. Constructief en opbouwend indien nodig en wanneer mogelijk - we vegen niet zonder meer elk detail van tafel. Maar het bestuursakkoord van Ekeren en dat van Antwerpen geeft ons meer dan 1 reden om radicaal, hard en gevat te zijn.
    De arrogantie waarmee een aantal zogenaamde principes als de enige waarheid worden verkondigd vereisen weerwerk. Want de Ekerenaar heeft recht op het volledige verhaal en iemand moet ze het vertellen.

    22-01-2013 om 13:30 geschreven door Chil  


    Tags:bestuursakkoord, ekeren
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tolvrije Kennedytunnel is absoluut geen goed idee'
    Bron : Nieuwsblad
    • DINSDAG 22 JANUARI 2013, 03U00
    • AUTEUR:JOCHEN VANDENBERGH
    • ANTWERPEN - In een ontwerprapport van de MER-procedure voor de Antwerpse mobiliteit staat te lezen dat tol heffen in de ene tunnel en niet in de andere ‘geen echt realistisch scenario' is. Nochtans houdt de Vlaamse regering al jaren vast aan deze voorwaarde.

      Even terug in de tijd. Op 18 oktober 2009 stemde Antwerpen het BAM-tracé weg in een referendum. De Vlaamse regering bleef toch voorstander van het tracé, maar dan zonder Lange Wapper en met tunnels. Maar er doken ook alternatieven op om de mobiliteitsproblematiek aan te pakken. Het Meccano­tracé is het bekendste, maar ook drie andere mogelijkheden worden momenteel onderzocht binnen de MER-procedure. Zo'n procedure polst naar de effecten van het tracé op de leefomgeving.

      Op 19 december 2012 verscheen alvast een vertrouwelijk tussentijds rapport dat Het Nieuwsblad kon inzien. In dit ontwerprapport worden de exploitatievoorwaarden onder de loep gehouden. Hiermee doelt men op de specifieke vereisten die aan elk model zijn gekoppeld zoals bijvoorbeeld rekeningrijden in het Meccanotracé en een tolvrije Kennedytunnel in het BAM-tracé. En over die laatste voorwaarde valt er iets interessants te lezen. In het rapport staat dat het heffen van tol op één tunnel ervoor zorgt dat het verkeer de andere, tolvrije tunnel zal gebruiken. ‘Het heffen van tol in één tunnel is daarom geen realistisch scenario.'

      Vertrouwelijk document

      Dit is een veeg uit de pan voor het BAM-tracé. De Vlaamse regering houdt namelijk al jaren vast aan de voorwaarde van een tolvrije Kennedytunnel met vrachtverbod plus toltunnels op de plaats waar aanvankelijk de Lange Wapper stond. ‘Ik heb het document zelf niet gezien', aldus Wouter Van Besien van Groen. ‘Maar je moet niet gestudeerd te hebben om te weten dat het verkeer kiest voor de tolvrije tunnel als ze de keuze hebben. Hopelijk is de Vlaamse regering nu ook intellectueel eerlijk genoeg om toe te geven dat deze voorwaarde niet deugt.'

      De oplossing: of overal tol of nergens tol. Die laatste optie lijkt echter geen uitweg, want de Vlaamse regering wil het hele project financieren met de tolheffing uit de nieuwe tunnels en uit de bestaande Liefkenshoektunnel. Bovendien mag deze ontwerpnota niet gelezen worden als een voorafname op de eigenlijke conclusies van het MER-rapport. ‘Dit rapport is door één iemand gemaakt en moet nog op z'n meritus worden getoetst', klinkt het bij de cel MER die wat verveeld zit met de vraag. ‘Dit is trouwens een vertrouwelijk document. Hopelijk beseft diegene die dit lekt, dat dit het onderzoek kan schaden.'

      De personen achter de vijf tracés die momenteel in de MER-procedure zitten, kregen allemaal de vertrouwelijke nota. ‘Ik kan dit rapport alvast niet serieus nemen', zegt Philippe Delue, bedenker van het alternatieve Consensusmodel. ‘Mijn model wordt genegeerd in dit rapport. Niet een keer wordt het vermeld. Waar is iedereen mee bezig? Ondertussen hebben die studies al 18 jaar geduurd en bijna 1 miljard euro gekost. Ook dit rapport is een warboel en weggegooid geld. Al ben ik het wel eens met de conclusies inzake tol. Het is ofwel overal tol ofwel nergens.'

      De actiegroep Straten Generaal, bedenkers van het Meccanotracé, wenste niet te reageren. ‘Antea (Het studiebureau dat het MER coördineert, nvdr) doet de moeite om regelmatig terug te koppelen met de betrokken partijen', reageert Manu Claeys. ‘Dat is nieuw, want daarvoor was er nooit contact en werd Meccano genegeerd. We willen de samenwerking en de procedure niet in het gedrang brengen door te reageren op zaken die vertrouwelijk zijn.'

      Antea was gisteravond niet bereikbaar voor commentaar.

    22-01-2013 om 13:09 geschreven door Chil  


    Tags:bam, mer, oosterweel, lange wapper
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vertraging bij ophaling van kerstbomen
    Bron : Nieuwsblad
    • DINSDAG 22 JANUARI 2013, 03U00
    • AUTEUR:VVB
    • ANTWERPEN - De stad heeft vertraging opgelopen met het ophalen van kerstbomen op hetKiel Ekeren en Berendrecht . Bewoners mogen ze laten liggen.

      ‘De voertuigen van stads- en buurtonderhoud worden momenteel prioritair ingezet om sneeuw en ijzel te bestrijden én om het huishoudelijk afval op te halen', zegt schepen voor Stadsonderhoud Philip Heylen (CD&V). Stadsmedewerkers zullen de kerstbomen in de loop van de week ophalen.

    22-01-2013 om 13:05 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    21-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luxueus bijenhotel
    Bron : DNA

    In een bijenhotel kunnen bijen een nest maken.
    EKEREN | Sinds november staat er een groot bijenhotel op het einde van de Kardelaan, aan de spoorweg.

    Het hotel is een muur van houtsblokken met gaten, waarin de bijen hun nest kunnen maken. in de gangen leggen ze eitjes, die na de winter uitkomen. Een bijenhotel trekt geen honingbijen aan, maar wilde bijen. Sommige mensen denken dat dat verwilderde honingbijen zijn, maar dat is niet zo. Het is de verzamelnaam voor 375 soorten bijen en hommels.

    Wilde bijen maken geen honing. Ze verzamelen stuifmeel als voedsel voor hun nageslacht en nectar als lekkers voor zichzelf. Net als de honingbijen bestuiven ze gewassen tijdens het verzamelen van stuifmeel en nectar. De meeste wilde bijen leven alleen, met uitzondering van een paar socialere types.

    Nageslacht

    Om zich voort te planten, bouwt de vrouwtjesbij een nest in de grond, in holle stengels of in hout- en steenholten. Achteraan in het nest stapelt ze stuifmeel op. Vervolgens legt ze een eitje en bouwt een beschermingswand. Dan volgt het volgende voorraadje stuifmeel en een eitje. Zo gaat ze verder tot het nest vol is en tot ze geen energie meer heeft. In de voorste cellen legt ze onbevruchte eitjes die uitgroeien tot mannetjes. De volgroeide mannetjes verlaten eerst het nest en wachten op de vrouwtjes die ze vervolgens meteen bevruchten. 

     

    Tekst: Hans De Bakker 

    21-01-2013 om 14:50 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zone 30 in Ekeren

    Zone 30 in Ekeren

    EKEREN | Het stadsbestuur wil de verkeersveiligheid en –leefbaarheid verbeteren. Eén van de maatregelen die daartoe bijdragen is het invoeren en uitbreiden van zone 30-gebieden in de stad. Ook in Ekeren wordt het gebied waarin niet sneller gereden mag worden dan 30 kilometer per uur uitgebreid.

    De huidige zone 30 ‘Bund en omgeving’ en een aantal bestaande zones 30 aan scholen worden gebundeld en uitgebreid tot een nieuwe zone 30 begrensd door Akker, Schoonbroek, Bilderdijkstraat, Kloosterstraat, Boerendijk, stukje Driehoekstraat, Bund, Statiestraat, Veltwijcklaan, Zuster Nathaliestraat, Pastoor de Vosstraat, Villapark, stukje De Beukelaerbaan, Steenstraat en Ferdinand Verbieststraat.

    Waarom zone 30?

    Een zone 30 heeft heel wat voordelen op het vlak van verkeersveiligheid en leefbaarheid:

    Minder ongevallen 
    Het risico op een ongeval is gevoelig kleiner in een zone 30. Waarom? Bij een lagere snelheid hebben automobilisten een breder overzicht over de straat en kunnen ze beter anticiperen op gevaar. Ze kunnen hun auto bovendien sneller tot stilstand brengen: de remafstand van een auto is bij 50 kilometer per uur ca. 33 meter, bij 30 kilometer per uur is dat ca. 15 meter. 

    Minder fatale verwondingen
    Een voetganger die geraakt wordt door een personenwagen die 50 kilometer per uur rijdt, sterft in 45% van de gevallen, bij een snelheid van 30 kilometer per uur is dat nog maar om en bij 5%. Of anders gezegd: die voetganger heeft dan 95% kans dat hij/zij de aanrijding overleeft.

    Vlottere verkeersdoorstroming 
    Hoe kalmer er gereden wordt, hoe minder jachtig het verkeer is. Dat maakt onder meer het invoegen in de verkeersstroom aan kruispunten gemakkelijker. Daarnaast zijn er in een zone 30 minder ongevallen, en dus ook minder verkeersopstoppingen. 

    Minder verkeerslawaai 
    Auto’s die 30 kilometer per uur rijden maken minder lawaai dan auto’s die sneller rijden: door de snelheid te verminderen van 50 kilometer per uur naar 30 kilometer per uur daalt het lawaai met 3 tot 4 decibel. Dit komt erop neer dat de gewaarwording van de intensiteit van het verkeerslawaai met de helft vermindert. 

    Hogere leefbaarheid 
    Een straat is niet alleen een verkeersgebied, maar ook een verblijfsgebied. Een gebied waar iedereen, dus ook langzame en kwetsbare verkeersdeelnemers, zich veilig moeten kunnen bewegen en waar het prettig wandelen en fietsen is. 

    De praktijk leert dat niet alle automobilisten de maximumsnelheid zomaar zullen respecteren. Daarom komen er ook meer infrastructuuraanpassingen, zoals wegversmallingen, om de snelheidsbeperking af te dwingen. 

    Niet sneller dan 30 kilometer per uur rijden in de binnenstad is een kleine moeite. En alle Ekerenaars worden er beter van: kinderen, ouderen, buurtbewoners, voetgangers, fietsers en automobilisten!

     
    Tekst en foto: Hans De Bakker

    21-01-2013 om 14:49 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    17-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dieren in de kou
    Bron : ATV

    Dieren in de kou

    Het Meldpunt Dierenverwaarlozing Inspectiedienst krijgt met deze koude zo-n zestig procent meer oproepen binnen van mensen die medelijden hebben met dieren die buiten staan. De klachten blijken in de helft van de gevallen terecht. Wij gingen vandaag mee op controle in Ekeren.    

    17 januari 2013

    Volg de link

    Bijlagen:
    http://www.atv.be/item/dieren-de-kou   

    17-01-2013 om 23:52 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tweede generatie stroomgebiedbeheerplannen voor Schelde en Maas

    Nieuwsbericht gepubliceerd op 17/01/2013

    De Vlaamse Regering zal tegen 22 december 2015 de tweede generatie stroomgebiedbeheerplannen voor Schelde en Maas vaststellen.

    Deze plannen bevatten een compilatie van maatregelen en acties die bijdragen tot het bereiken van een goede watertoestand en tot de bescherming tegen overstromingen .

    Om de mogelijke effecten van het bovenstaande plan op mens en milieu in kaart te kunnen brengen, wordt een procedure voor een plan-milieueffectrapoprtage opgestart.

    Kennisgeving inkijken

    De periode van terinzagelegging loopt van 19 december 2012 tot en met 18 februari 2013.

    Het dossier ligt ter inzage:

    • in alle districtshuizen van de stad Antwerpen, van 9 tot 15 uur en op donderdagavond van 17 tot 19 uur;
    • bij stadsontwikkeling, dienst ruimtelijk beleid, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen, van 9 tot 12 uur;
    • op de website van de dienst MER (www.mervlaanderen.be);
    • bij de initiatiefnemer Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid (www.integraalwaterbeleid.be).

    Suggesties en/of opmerkingen indienen

    Als u bezwaren of opmerkingen heeft over het dossier moet u deze uiterlijk de laatste dag van de terinzagelegging schriftelijk bezorgen aan:

    • het college van burgemeester en schepenen, stadsontwikkeling, Grote Markt 1, 2000 Antwerpen of per e-mail ruimtelijkeplanning@stad.antwerpen.be;
    • departement LNE, dienst MER, Plan-MER 'Milieubeoordeling van de tweede generatie stroomgebiedbeheerplannen voor Schelde en Maas, Koning Albert II-laan 20, bus 8, 1000 Brussel of per e-mail, mer@vlaanderen.be (met de vermelding 'publieke inspraak plan-MER 'Milieubeoordeling van de tweede generatie stroomgebiedbeheerplannen voor Schelde en Maas' in de titel).

    17-01-2013 om 13:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.‘Blijven vasthouden aan BAM-tracé is tijdverlies'

    Elisabeth Van de Poel verzamelde 10.000 handtekeningen tegen BAM-tracé

     

    • donderdag 17 januari 2013, 03u00
    • bron: Nieuwsblad
    • Auteur: Jochen Vandenbergh

      EKEREN - Elisabeth Van de Poel bezorgt straks haar petitie ‘Zeg een tweede keer Nee aan het BAM-tracé' aan mobiliteitschepen Koen Kennis (N-VA). De bezorgde burger uit Ekeren wist 10.200 handtekeningen te verzamelen.

      ‘Het is simpel. Wie wil 19 rijvakken? Wie wil nog meer verkeer, nog meer overlast, nog meer fijn stof? Het BAM-traject is volledig onbespreekbaar. Wij willen het Meccano-plan op tafel. Kijk naar Madrid, met bijna een volledige overkapping. Zo kan het ook in Antwerpen. Zeg gewoon een tweede keer nee aan het BAM-tracé. Doen mensen. Tekenen en delen.' Die tekst zette Elisabeth Van de Poel uit Ekeren begin november op haar Facebookpagina. Twee maanden later hebben 10.200 mensen de petitie getekend. ‘Het is allemaal een beetje raar gegaan', zegt Van de Poel. ‘Ik had op Facebook een gesprek met een vriendin over mobiliteit. Plots zei die vriendin: ‘gaan we blijven praten of gaan we ook effectief iets doen?' Als reactie heb ik onmiddellijk de petitie gemaakt en gepost. Het verspreidde zich als een lopend vuurtje. Na twee dagen kende ik de namen al niet meer van de mensen die tekenden. Nadat ik contact had met Ademloos was het hek helemaal van de dam. De handtekeningen stroomden binnen. Duizenden mails heb ik gekregen.

      Gelooft u dat deze petitie het BAM-tracé kan tegenhouden?

      Van de Poel: ‘Het is niet alleen mijn actie. De naam zegt het zelf ‘Zeg een tweede keer neen.' Mijn petitie stelt weinig voor vergeleken met wat Ademloos en StRaten-Generaal de jongste jaren hebben verwezenlijkt inzake het mobiliteitsdebat. Maar uiteraard geloof ik dat mijn petitie iets bijbrengt. Anders begin je er niet aan. Ik verwacht dat deze actie de politici nog eens duidelijk maakt dat hun plan niet gewenst is en dat ze moeten kijken naar alternatieven.'

      Ziet u het nieuwe stadsbestuur als een struikelblok of als een opportuniteit?

      Van de Poel: ‘Bart De Wever (N-VA) lijkt mij alvast voor het BAM-tracé te kiezen. Hij wou Groen niet aan de onderhandelingstafel omwille van hun standpunt rond het BAM-tracé. Dat betekent dat hij nog gelooft in het BAM-tracé. Al denk ik ook dat De Wever er niet echt van wakker ligt. Althans niet als Antwerps dossier. Als hij met het BAM-tracé kan scoren op hogere beleidsniveau's, dan zal hij er wel mee uitpakken. '

      Bent u eigenlijk hoopvol over het dossier?

      Van de Poel: ‘Ja, al weet ik ook dat er belangen mee zijn gemoeid die ons petje te boven gaan. Er verschijnt studie na studie over het feit dat druk verkeer nefast is voor de leefbaarheid van een stad. Bovendien scoort het BAM-tracé ook slecht in de verkeersprognoses en loopt het kostenplaatje jaar na jaar op zonder dat iemand weet waar het geld van moet komen. En toch houden vooraanstaande politici als Kris Peeters (CD&V) er krampachtig aan vast. Daar moet toch een verborgen agenda achter zitten? Maar ik vertrouw erop dat het gezonde verstand vroeg of laat zegeviert. Bovendien is er ook nog Europa, dat normen oplegt inzake fijn stof en geluidsoverlast. Met het BAM-tracé halen wie die normen nooit. Daarom dat politici beter zo snel mogelijk naar de alternatieven kijken. Want vasthouden aan BAM is tijdverlies.'

    17-01-2013 om 12:57 geschreven door Chil  


    Tags:bam,ekeren,van de poel,tracé
    » Reageer (0)
    15-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. DRONKEN CHAUFFEUR BOTST IN EKEREN TEGEN GEPARKEERDE MINIBUS – EÉN ZWAARGEWONDE
    11 JAN   -  DRONKEN CHAUFFEUR BOTST IN EKEREN TEGEN GEPARKEERDE MINIBUS – EÉN ZWAARGEWONDE  -   12:41  

    Ingezonden door: Louis van Looy

    In de nacht van donderdag op vrijdag omstreeks 3.20 uur reed de bestuurder van een Alfa Romeo tegen een geparkeerde minibus Mercedes in de Bist. De passagier van de Alfa Romeo, een 24-jarige jongeman uit Wommelgem, werd met zware verwondingen naar het Jan Palfijnziekenhuis overgebracht. Niemand anders raakte gewond. In die minibus zat niemand op het ogenblik van de aanrijding. De 31-jarige bestuurder van de Alfa Romeo legde bij de politie een positieve ademtest af.

    Hij kon ook geen geldige verzekeringsdocumenten of keuringsbewijs voorleggen. Voor al deze overtredingen stelde de politie een bijkomend proces-verbaal op. De Alfa was ook niet meer rijvaardig en moest getakeld worden. De brandweer werd erbij gehaald om de rijbaan schoon te maken. Dit meldt de Antwerpse lokale politie.


    15-01-2013 om 20:09 geschreven door Chil  


    Tags:Bist,ekeren,botsing,zwaargewonde,dronken
    » Reageer (0)
    08-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meest vrouwelijk districtsbestuur geïnstalleerd
    Bron : De Polder

    geschreven door De Polder | jan 08, 2013 | 


    De nieuwe Ekerse districtsraad is officieel geïnstalleerd. De districtsraad bestaat uit elf vrouwen (gemiddelde leeftijd 43,7 jaar) en acht mannen (gemiddelde leeftijd 51 jaar) en is het meest vrouwvriendelijk Antwerps districtsbestuur. Het vrouwelijk overwicht wordt echter niet doorgetrokken naar het districtscollege. Sabine Coene (N-VA) is er de enige vrouw. Het bestuurscollege is gemiddeld 51 jaar oud.  De gemiddelde leeftijd van de districtsraad is 46,8 jaar. De meerderheid van N-VA, CD&V en Open Vld bezet 11 zetels op een totaal van 19. De oppositie is samengesteld uit S.pa (3), Groen (2) en Vlaams Belang (3). Districtsburgemeester Koen Palinckx, schepen Sabine Coene en schepen Ludo Van Reusel zijn de N-VA-ers. Pol Bruynickx (Open Vld) en Marc Elseviers (CD&V) vervolledigen het districtscollege. In zijn openingstoespraak dankte de nieuwe districtsburgemeester Koen Palinckx (N-VA) zijn voorganger Ronny Kruyniers (Sp.a) en alle leden van de districtsraad voor de vlotte samenwerking van de afgelopen zes jaar. Als blik naar de toekomst gaf hij de raadsleden mee ,,Ekeren is de stad niet, maar blijft een dorp in de stad. Blijf Ekerenaar in hart en nieren’’.

    08-01-2013 om 13:14 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe districtsraad geïnstalleerd
    Bron : Nieuwsblad

    • MAANDAG 07 JANUARI 2013, 21U22
    • IN POLITIEK
    • AUTEUR:NICOLE VERSTREPEN
    • EKEREN - De nieuwe districtsraad van Ekeren is geïnstalleerd. Maandagavond legden de negentien leden de eed af. Er zijn negen nieuwelingen.
    • De installatievergadering werd ingeleid door uittredend districtsvoorzitter Ronny Kruyniers (SP.A). Zelfde legde Kruyniers de eed af in handen van het oudste raadslid, Freddy Geens (VB). Die zetelt vermits Filip Dewinter aan zijn mandaat heeft verzaakt.

      Ook Monica De Coninck (SP.A) heeft aan haar districtsmandaat verzaakt, dit ten voordele van Karl Simons.

      De negen nieuwelingen zijn: Lieve Van der Veken (N-VA), Kristel Somers (N-VA), Nathalie Weeremans (N-VA), Ludo Van Reusel (N-VA), Katharina (Kathy) Kimpe (N-VA), Ann Koekhoven (N-VA), Annemie Plompen (N-VA), Anny Joossens (Groen) en Karl Simons (SP.A).

      Van de negentien leden zijn er elf van het vrouwelijk geslacht.

      Voor districtsvoorzitter Koen Palinckx (N-VA) was het een emotioneel moment. Hij treedt nu in de voetsporen van zijn beide grootvaders, die beiden burgemeester geweest zijn van het zelfstandige Ekeren, burgemeester Frans Palinckx en burgemeester Frans Tiest.

    08-01-2013 om 13:12 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    07-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrouw zwaar gewond na aanrijding
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bron : Nieuwsblad
    • ZATERDAG 05 JANUARI 2013, 12U02
    • IN POLITIE
    • AUTEUR:NICOLE VERSTREPEN
    • EKEREN - Een 49-jarige vrouw is vrijdagnamiddag aangereden toen zij de Veltwijcklaan overstak. Ze werd zwaargewond afgevoerd naar het Jan Palfijnziekenhuis in Merksem.

      Rond 17.40 uur reed een twintigjarige vrouw met haar Renault Twingo op de Veltwijcklaan richting de Kapelsesteenweg. Voor haar reed een bus van De Lijn, die aan de halte ter hoogte van de Antwerp International School stopte om passagiers te laten uitstappen.

      De Renault Twingo stak de bus langs links voorbij. Ter hoogte van de oversteekplaats stak een 49-jarige vrouw de straat over. Ze werd aangereden en tegen het wegdek geslingerd.

      Ze raakte zwaar gewond, maar verkeert niet in levensgevaar. De bestuurster van de Renault Twingo raakte niet gewond.

       Foto: Bron GVA

    07-01-2013 om 13:43 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    02-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inbrakengolf in de wijk Leugenberg

      EKEREN - Voor inwoners van de Bredestraat, de Weide en de Leugenberg is het nieuwe jaar in mineur begonnen. In negen woningen werd er tijdens oudejaarsavond ingebroken.

      'Toen wij om 23.30 uur thuiskwamen, merkten we dat er ingebroken was. Via het plat dak hebben de dieven een raam ingestampt', vertelt Pol Smets, een van de gedupeerden.

      'De inbrekers hebben alles overhoop gehaald. Alle kleerkasten werden uitgeladen. Ze waren echt op zoek naar geld en juwelen. De laptops en het fototoestel hebben ze laten liggen', vertelt hij nog. De buit bij de familie Smets was al bij al klein, maar een schoenkast waar de dieven op hebben gestaan, is in twee gebroken.

      De familie Smets verwittigde onmiddellijk de politie. 'Toen de agenten terug weg waren, besloot ik poolshoogte te nemen bij de buren, die niet thuis waren. Ook daar was een raam geforceerd. De politie stond hier dus snel terug', vertelt Pol Smets nog.

      Uiteindelijk werd er voor negen inbraken een PV opgesteld.

      In één woning bleef het bij een inbraakpoging. De politie is met een onderzoek gestart. De daders blijven momenteel op te zoeken.

    • DINSDAG 01 JANUARI 2013, 12U14
    • IN POLITIE
    • AUTEUR:NICOLE VERSTREPEN Bron : nieuwsblad

    02-01-2013 om 22:42 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)


    GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

    GROEN! EKEREN

    Promoot jouw pagina ook


    Categorieën

    Inhoud blog
  • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
  • N-VA laat CD&V vallen
  • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
  • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
  • Digitale infoborden werken niet
  • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
  • Nieuwe geluidsschermen langs A12
  • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
  • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
  • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
  • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
  • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
  • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
  • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
  • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

    Klik hierboven om deze Blog via

    Facebook te volgen.

    Blijf op de hoogte!


    Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
  • De Standaard : Oosterweeldossier
  • GVA : Oosterweeldossier
  • Radio Centraal : Oosterweeldossier
  • Straten Generaal
  • HLN (traag)
  • BAM
  • Ademloos
  • De Lloyd (Bedrijven)
  • ATV
  • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Meer dan 225.000 websites (Start.be)


    Mijn favorieten
  • go2.be
  • Linknet
  • DE RAASKALDERIJ
  • Genoeg - Consuminderen
  • Netwerk Bewust Verbruiken
  • Stampmedia
  • Wouter zingt

    ACTUELE LINKS EKEREN
  • Werken in Ekeren?
  • Uitgevoerde Werken
  • Lopende Werken
  • Geplande werken
  • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
  • Subsidies

     


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog als favoriet !

    Hoofdpunten blog blogtips
  • Mededeling

    GROEN EKEREN

    Promoot jouw pagina ook
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    karnaval
    www.bloggen.be/karnava
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • toplijsten
  • 2link


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs