Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
31-03-2011
Meer BIB voor meer mensen. deel 3
Waar Abraham de mosterd haalt.
Het prachtige aan de overheid is, dat zij regelmatig plannen maken. In het kader van de openbaarheid van bestuur, kunnen we die als burger ook lezen. Zij het niet altijd met de juiste gegevens en besluiten, maar gegoten in omvangrijke beleidsplannen.
Die plannen hebben allemaal enkele dingen gemeen: ze herhalen elkaar vaak, ze bevatten allen een ronkende inleiding van de bevoegde ambtenaar, Schepen, Burgemeester of Minister, ze zijn dik, met veel prenten, tabellen, tekeningen, statistieken en ze hebben veel geld gekost. Experten, ervaringsdeskundigen, verschillende diensten en onderzoekscentra hebben er aan meegeschreven.
De conclusies van die rapporten worden telkens volmondig beaamt door onze verkozen bewindvoerders als de waarheid, de waarheid en niets als de waarheid.
Naast het decreet van 2001, heeft de Vlaamse Overheid in samenwerking met mensen uit de bibliotheken, universiteiten en de overheid zelf een aantal projectgroepen opgestart die zich specifiek bezig hielden met het bibliotheekwezen. Bib-net (vooral over de digitale omgeving) en Locus (steunpunt voor bibliotheken, cultuur- en gemeenschapscentra en lokaal cultuurbeleid in Vlaanderen) zijn hiervan de voornaamste.
De bibliotheekweek, boekbaby's, Vlieg, School en Bibliotheek, de gedichtendag, hieraan werkt Locus mee.
Locus en BIBnet stelden samen een document op getiteld : "Zeven uitdagingen voor de lokale bibliotheek" Zij omschrijven deze nota als een praktische handleiding voor de nabije toekomst.[1]
"Deze tekst biedt een overzicht van de zeven strategische domeinen waar bibliotheken vandaag én de komende jaren best op inzetten. Per strategisch domein wordt de probleemstelling omschreven en geanalyseerd, waarna dieper wordt ingegaan op de richting waarin gewerkt kan worden en de manier waarop dit kan gebeuren.
De eerste twee domeinen staan niet voor niets vooraan. Zij bevatten de essentie en legitimiteit van de bibliotheekwerking: inzetten op wat de bibliotheek uniek maakt en meer aandacht voor de lokale specificiteit en het eigen gemeentelijke beleid.
LOCUS en Bibnet willen met deze tekst een inhoudelijke basis bieden voor de veranderingstrajecten die bibliotheken nu en in de toekomst nog willen afleggen. De bib kan zo haar eigen beleid en werking toetsen aan een of meerdere van deze belangrijke strategische domeinen."
Tevens heb je de Strategische AdviesRaad voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media of kortweg de SARC. De SARC is de strategische adviesraad van het Beleidsdomein Cultuur, Jeugd, Sport en Media. De oprichting ervan kadert in de herstructurering van de Vlaamse administratie en de Vlaamse openbare instellingen, Beter Bestuurlijk Beleid (BBB). Per beleidsdomein is er één strategische adviesraad opgericht. Voor het beleidsdomein Cultuur, Jeugd, Sport en Media is dit de SARC.
Met het memorandum 2009-2014 van de Strategische AdviesRaad voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media wil de SARC zijn prioriteiten formuleren voor de nieuwe beleidsperiode 2009-2014. [2]
En als dat nog niet genoeg is, heb je de Beleidsbrief Cultuur 2010-2011 ingediend door mevrouw Joke Schauvliege, Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur.[3]
Het wordt nog beter.
Ook Antwerpen heeft een nota : "Cultuur in Antwerpen. Een wereld van verschil".
Hierin lees je : "Een netwerk van bibliotheken, cultuurcentra en culturele ontmoetingscentra is gespreid over de districten en brengt zo cultuur dicht bij iedere burger. Een groot aanbod van culturele instellingen, musea, theaters, concertzalen, kunstgalerijen en ateliers scheppen talrijke plekken in de stad waar de creativiteit vrij spel krijgt.
Het is de missie van het cultuurbeleid om al die zaken te koesteren en voor iedere Antwerpenaar maximaal de mogelijkheid te bieden om deel te kunnen nemen en deel te hebben aan dit gevarieerde culturele aanbod. Immers, cultuur is een verbindende factor die weet te verbeelden en te vatten wat de inwoners in al hun verscheidenheid aan emoties en ervaringen delen. De stad is meer dan een toevallige plek waar culturele activiteiten georganiseerd worden. Het is een kruispunt van mensen en gemeenschappen die in hun onderlinge interactie voortdurend nieuwe betekenis geven aan de wijk, het district en de stad waarin ze wonen."[4]
Tot slot haal ik ook tekst uit CIJFERBOEK LOKAAL CULTUURBELEID 2008 - 2010. Het Cijferboek Lokaal Cultuurbeleid 2008 - 2010 is een uitgave van de Vlaamse Overheid, meer bepaald van het Agentschap Sociaal-Cultureel Werk voor Jeugd en Volwassenen, in samenwerking met Wim De Pauw en Rudy Machiels van de vakgroep Agogische Wetenschappen van de Vrije Universiteit Brussel.[5]
En ja, last but not least, het participatieplan Cultuur van de Stad Antwerpen: "Op weg naar een meer diverse cultuurparticipatie in Antwerpen" met de prachtige laatste alinea van de inleiding: "Deze beleidsnota is daar in geslaagd. Hij vertrekt vanuit een grondig onderzoek, want meten is weten. Participatie wordt behandeld in de nuchtere marketingtermen van segmentatie en marketingmix. Zo worden kansengroepen een intern publiek voor de culturele wereld, naar analogie van het begrip ‘interne cliënt' waarmee we ze meteen in het centrum van de aanbodszijde (want intern) én van de afnemerszijde (want publiek) plaatsen. De lijst met goede praktijkvoorbeelden biedt een indrukwekkende eyeopener voor wie nog niet weet wat en wie er in Antwerpen leeft. Het is de taak van ons allemaal om deze rolmodellen mee te communiceren en ze de aandacht te geven die ze verdienen. De aanbevelingen voor het beleid zijn even noodzakelijk als concreet, realistisch en meetbaar. Ze zijn ook ter harte te nemen want de baseline 't Stad is van iedereen mag nooit als een vaststelling klinken. Het is en blijft een ambitie."[6]
Deze teksten, samen met het decreet van 2001 bevat eigenlijk alle argumenten om de sluiting van de filialen tegen te gaan. Ik zal de argumenten laten voorafgaan met 7U (voor de zeven uitdagingen), SARC (voor het memorandum 2009-2014), BC (voor de beleidsbrief cultuur 2010-2011), DECR (voor het decreet), CA (voor Cultuur in Antwerpen), CIJ (voor het cijferboek) en PPC (voor het participatieplan cultuur).
Waarom zou ik iets nieuws bedenken als zo'n slimme mensen het al allemaal voor mij hebben gezegd?
Ik maak mij sterk dat elke wijk zijn wijkfiliaal broodnodig heeft.
Wat niet wil zeggen dat alle filialen onder de huidige omstandigheden kunnen blijven werken.
Door de jaren van (geplande?) nalatigheid in onderhoud én inhoud zijn sommige filialen dringend aan een "revival" toe.
Elk wijkfiliaal dat sluit betekent een afbouw van het sociaal en cultureel weefsel van elk van deze wijken.
U kent ons logo wel: de stralende A. Maar de A straalt vooral naar buiten. Dat las ik nog maar eens in de krant in een artikel over het MAS : 'Wanneer ik voor het gebouw sta, denk ik aan het citaat van stedenbouwkundige Charles Landry: "Bouw nooit iets in je stad voor je stad, maar bouw iets in je stad voor de wereld." Daar zijn de architecten Neutelings-Riedijk uit Rotterdam wonderwel in geslaagd', zegt schepen Heylen.
Punt is dat de buurtfilialen hiervan de dupe zijn: deze zijn er niet voor de wereld, enkel voor de inwoners van deze stad. En dat is de doodsteek. Een buurtfiliaal trekt geen gazetten, dus weinig politieke aandacht.
Behalve wanneer je ze tracht te sluiten...
Wat zijn de argumenten van de Stad om deze filialen te sluiten?
Deze komen allen uit een persbericht van Philip Heylen dat je ook op zijn website terugvindt. (http://www.philipheylen.be/news.php?id=212 : de Antwerpse BIB moet het met wat minder doen)
1. Deze bibliotheken bevinden zich allen in een beperkte ruimte, die tevens vaak niet meer voldoet aan de veiligheids- en toegankelijkheidseisen. Hierdoor blijft het aanbod klein en is de investeringskost té hoog om een volwaardig kennis- en ontmoetingscentrum te zijn.
2. Deze filialen hebben nog slechts een beperkt aantal ontleningen en bezoekers. De recente doorlichting van alle bibliotheken in 2009 toonde aan dat in deze zeven filialen het uitleenpercentage minder dan 1% van het globale uitleenpercentage bedraagt. Ook de gebruikerscoëfficiënt van de collectie is hier uitzonderlijk laag.
3. Uit cijfers van de administratie blijkt dat de zeven bibliotheken samen nog niet eens vijf procent van het totale aanbod in Antwerpen vertegenwoordigen - er zijn er namelijk nog achttien andere, die wél openblijven.
4. De filialen die gesloten worden, bevinden zich allen in een straal van 1 à 2 km ten opzichte van andere filialen.
5. Er dient bespaard te worden. Felix houdt er eerder mee op. 'Dat filiaal kostte de stad 17.700 euro, terwijl er slechts honderd klanten waren en de opbrengst amper 1.000 euro bedroeg'.
Binnen afzienbare tijd zullen nog zes buurtbibliotheken gesloten worden. Met hand en tand verzetten talrijke scholen, buurtcomités, gebruikers van de wijkfilialen en politiekers, hand in hand met de mensen van de bib-actie, zich tegen deze schijnbaar onafwendbare teloorgang. Ondanks hun inspanningen, die reeds verschillende jaren aan de gang zijn lijken de meeste Antwerpenaren hier niet van wakker te liggen.
Er wordt natuurlijk geen brug gebouwd, geen historisch gebouw platgelegd, er verdwijnen geen parkeerplaatsen. Dit is een ingreep die je pas merkt als het te laat is. Net zoals uw buurtwinkel, uw postkantoor uw bemand politiebureau, de dienst bouwvergunningen: wijken worden slaapwijken waarbij de sociale samenhang volledig verdwijnt.
Mijn "roots" liggen in Merksem waar ik een frequent gebruiker was van de bibliotheken. In mijn directe omgeving waren al zo 5 filialen te vinden, weliswaar niet allen (toen nog) door de gemeente uitgebaat. Buiten de parkbibliotheek was er zowat bij elke parochiezaal een bib.
Een verhaal van verval en verzet
Op 10 juli 2001 luidde de doodsklokken voor talrijke bibliotheken in Vlaanderen. Het decreet 'houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid' bepaalde dat de vrije openbare bibliotheken, niet meer erkend werden (=gesubsidieerd) door de Vlaamse Gemeenschap.
In Merksem verdwenen toen reeds enkele bibs, bvb. Aan de Garve in de Van Praetlei.
Artikel 2, 5° van dit decreet op het lokale cultuurbeleid definieert een openbare bibliotheek als "een basisvoorziening waar elke burger terecht kan met zijn vragen over kennis, cultuur, informatie en ontspanning. Ze bemiddelt actief bij het beantwoorden van deze vragen. De openbare bibliotheek is actief inzake cultuurspreiding en cultuurparticipatie; ze werkt in een geest van objectiviteit en vrij van levensbeschouwelijke, politieke en commerciële invloeden."
In 2005 deed het Antwerps stadsbestuur er nog eens een schepje bovenop. Een nieuw "spreidingsplan" werd voorgesteld. Het spreidingsplan zou een evenwichtige spreiding voorzien van openbare bibliotheken over heel de stad en al haar districten. De toenmalige directie van de bibliotheken heeft samen met de raad van bestuur van de bibliotheek (die evenwichtig zou bevolkt zijn door gebruikers en leden van diverse politieke fracties uit alle districten) dit spreidingsplan opgesteld. Het werd een sneuvelnota waarbij het voortbestaan van 13 filialen op de helling kwam te staan : Sint-Anneke (Linkeroever), Sint-Andriesplaats, Brederodestraat, Isabellalei, Zurenborg, Schijfstraat (Kiel), Mariaburg (Ekeren), Vredegerecht (Borgerhout), Groenenhoek (Berchem), Zwarte Arend, Morchhoven (Deurne), Nieuwdreef (Merksem) en Maantjes (Merksem).
De eerste acties vonden hun doorgang en het spreidingsplan werd onder druk van deze acties herzien. SLP nam hierin, onder leiding van Luc Van Berlo met de Bib-actie, het touw in handen. De druk van de acties bleef niet zonder gevolg.
Uiteindelijk sloot 1 bib definitief en werden van de andere filialen de openingstijden drastisch beperkt.
In 2010 werd het retributiereglement aangepast: verlenging niet meer mogelijk, lidgelden werden verhoogd. En weer reageerde de mensen van de Bibactie onmiddellijk. Dankzij verschillende acties is verlengen ondertussen weer mogelijk.
Nu staan we weerom voor een grote sanering. Na een interne doorlichting in 2009 werd op 22 oktober 2010 een toelichting gegeven door de strategisch coördinator. Hierop besliste het college om 7 buurtbibliotheken te sluiten: Isabella, Zurenborg, Hedera, Morckhoven, Zwarte Arend, Mariaburg en Felix.
Op 17/12/2010 werd beslist in het College dat Felix per 1 februari 2011 definitief werd gesloten.
Ik ben dan ook zo vrij om de aanhef van een artikel van Schepen Heylen[1] te gebruiken. De titel van dit artikel is een "to the point" samenvatting van wat ik wil bereiken: "Meer BIB voor meer mensen".
Alleen ben ik het niet eens met de wijze waarop 't Stad ons tracht te bewijzen dat ze door de genomen maatregelen dit daadwerkelijk bereiken.
Men tekst is ook vrij lang. Maar ik wil niets vergeten of verstoppen. Het probleem bij korte antwoorden voor een complex probleem is dat je al snel verzand in een welles-nietes discussie waarbij elk woord in vraag wordt gesteld of waarbij snelle conclusies worden genomen die men dan onmiddellijk aan pers en publiek te grabbel gooit. Het spijtige is dat deze one-liners dan als waarheid worden overgenomen. Blijkbaar willen niet te veel mensen zich de kop breken over de correcte inhoud.
[1] Het hart op de tong - 20/01/2006 - website Philip Heylen
Samenstelling: de heer Ronny Kruyniers, voorzitter;
de heren Koen Palinckx, Christophe Thomas, mevrouw Sabine Coene, districtsschepenen; mevrouw Karin Nauwelaerts, districtssecretaris,
Zitting van donderdag 17 maart 2011
bureaubesluit: 1129 van donderdag 17 maart 2011
Pagina 1 van 1
Ekeren A-Punt
1 Jozef De Weerdtstraat. Stedenbouwkundige vergunning. Advies. Concretisering beleidsrichtlijn (Jaarnummer 1129)
Het districtscollege adviseert
Beleidsrichtlijn, bestuursakkoord ek 2007-2012, 208
Auteur: Nicole Nijs
Motivering
Feiten en context
De heer Van Campenhout Dirk van de firma Sogiaf, Duffelsesteenweg 164A - 2550 Kontich heeft een dossier ingediend tot het bekomen van een stedenbouwkundige vergunning.
Het betreft het bouwen van een nieuwbouw politiekantoor, commerciële ruimte en een appartementsgebouw met 10 woongelegenheden in de Jozef De Weerdtstraat.
Besluit
Artikel 1
Het districtscollege neemt kennis van de aanvraag tot het bekomen van een stedenbouwkundige vergunning.
Artikel 2
Het districtscollege beslist deze stedenbouwkundige aanvraag voor advies aan de districtsraad voor te leggen.
Artikel 3
Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
Dit artikel is één grote publiciteitsstunt om de tanende dienstverlening aan de Antwerpenaren af te doen als juist meer dienstverlening. Een complex onderwerp waarop een complex antwoord vereist is...
Bron : Knack
(24/03/2011)
Een wijkbibliotheek sluiten is geen prettige opdracht. Zo’n bibliotheek is een emotioneel iets. Mensen voelen zich verbonden met hun bib en vinden het prettig om vlakbij in de buurt naar de bib te gaan. Ik begrijp dat.
Als politicus moet je echter voor het groter geheel kiezen en dan kan je maar weinig goed doen voor diegenen die op hun vaste, prettige gewoontes moeten schroeven.Als je dan een een minder sympathieke beslissing neemt, heb je er meteen gelegen. Petities, BV’s, kinderen… allemaal worden ze opgevoerd in de pers om toch maar aan te tonen hoe fout het beleid wel is met deze beslissing. Het is spitsroeden lopen.
Waar deze mensen echter niet bij stilstaan, is het grotere verhaal. Want wat als we morgen dan toch zouden beslissen deze kleine wijkbib open te houden? Ze hebben er geen idee van hoeveel anderen ze in de kou zetten. De wijkbibs die nu dichtgaan liggen allemaal binnen een straal van minstens 2 km van een andere, veel betere uitgeruste bibliotheek. In het geval van Zurenborg zelfs van 3 andere bibliotheken: 2km van Permeke, 2 km van De Poort in Berchem en 1 km van het Vredegerecht in Borgerhout. Nochtans zijn er wijken in onze stad waar op 5 km of meer geen of geen goed uitgeruste bibliotheek aanwezig is. Moeten we dan maar zo laten? Omdat we van die mensen toch geen protest horen nu toch niet horen? Nee, daar moeten we eerst investeren. Zodat iedereen overal op redelijke afstand van een bib kan genieten. Zoals in het verleden reeds voor Antwerpen Noord, Merksem en Berchem is gebeurd en wat nu in Wilrijk staat te gebeuren. In de toekomst denk ik dan aan Borgerhout, Hoboken en Deurne.
Dan is het wel democratisch om kleine bibliotheken met een beperkt aantal lezers en beperkte infrastructuur — de facto dure filialen, te sluiten om elders met hetzelfde geld meer en beter te openen voor meer mensen. Komt daarbij ook nog dat de stad in een besparingsfase zit. Ook Antwerpen ontsnapt niet aan de crisis. Er moet bespaard worden op personeel, infrastructuur en werkingsmiddelen; binnen elke dienst, helaas ook de bibliotheken. Dat is niet alleen door mij, maar door heel het college en de gemeenteraad beslist. Op dat moment moeten we juist kiezen om zuinig met onze middelen om te springen met een zo groot mogelijk publieksbereik voor ogen.
Misschien is het hoogdringend tijd om eens te focussen op een paar positieve punten. Want vele acties gaan volledig voorbij aan de fantastische werking van onze bibliotheken!
Jongeren zijn onze toekomst. Dat staat buiten kijf. En dus moeten we daarin investeren, hen de beste kansen geven, ervoor zorgen dat de paden die voor hen liggen breed vertakken. Zodat ze kunnen kiezen voor die weg die hen het beste ligt, met alle mogelijke bagage erbij die ze maar kunnen nodig hebben.
Taalvoeling, lezen en voorlezen zijn daarbij een grote prioriteit. Zeker in onze kleine wereldstad met meer dan 160 nationaliteiten. Ze leggen de basis voor de manier waarop men later gaat communiceren. Ze bepalen via kleine dingen de wijze waarop wij ons uitdrukken.
18 bibliotheken, 30 bibpunten, 2 bussen en 26 leespunten!
Wist u dat onze bibliotheek op meer dan 50 locaties in Antwerpen aanwezig is? Mensen denken meteen aan een bibliotheekgebouw, maar er zijn ook bib-punten in dienstencentra, consultatiebureaus van Kind en Gezin en culturele ontmoetingscentra. Dan rijden er nog twee bib-bussen, hebben we de bib aan huis en zomerscholen én 26 leespunten in stedelijke kinderkribbes Dat is niet weinig bibliotheek voor 1 stad.
We proberen dagelijks in te spelen op de noden van onze 70.000 bibliotheekleden. Vroeger was er de bibliotheek. Punt. Toen kwam de leeszaal. Wat later hier en daar een krantenhoek met koffie. CD’s. DVD’s. Tijdschriften. Strips. Bent u niet goed te been? Dan komt de bib toch gewoon naar u thuis… Wil u weten of we een bepaald boek in bezit hebben? Dan stuurt u snel een mailtje en gaan wij in ons hele systeem op zoek. U kan zelfs uw boek of dvd in het ene filiaal halen en elders terugbrengen.
Een bibliotheek is een plek van ontmoetingen. Een school is dat ook. En dat die twee elkaar vinden is een mooi iets. Maar we moeten vooral kijken naar de einddoelstelling daarvan.
Voor de bibliotheek is het van cruciaal belang om in te zetten op leesbevordering. Om initiatieven uit te werken die inspelen op de eindtermen van alle schoolgraden. En dat doen ze. Elke dag opnieuw, op niveau van elke graad. Met veel succes.
Onze bibliotheken voeren quasi-persoonlijke gesprekken met de scholen die getroffen worden door de sluiting van een wijkfiliaal. Om te kijken waar hun specifieke noden liggen. Specifiek voor Zurenborg krijgen de 45 klassen uit de 4 scholen uit de buurt krijgen allen de keuze van een alternatief: de bibbus, de levering van een boekpakket voor de klas, voor de school, de installatie van een schoolbibliotheek, …
Want wat is opportuner? Miljoenen investeren in een kleine ruimte met 6.000 boeken voor de minder dan 200 unieke klanten van de bib Zurenborg of de 1039 gebruikers in het algemeen? Of een nieuwe bib in Borgerhout en een nieuwe bib-bus met 3.000 boeken die dagelijks worden aangevuld voor een veelvoud aan scholen PLUS ruimte voor initiatieven op maat?
Dat is keuzes maken. En die keuze wil ik maken voor zoveel mogelijk Antwerpenaren.
ANTWERPEN - Inwoners van Ekeren kunnen vanaf 2013 terecht in een gloednieuwe sporthal in het Hagelkruispark. Om de bereikbaarheid te garanderen, komt er ook een wandelpad van aan de Oorderseweg tot aan het groot Hagelkruis. Daarvoor worden de huidige lokalen van de voetbal- en atletiekclub geïntegreerd in de nieuwe sportzaal. Zo blijft het Hagelkruispark ook verbonden met het zwembad. In april start een ontwerpwedstrijd voor de zaal. De start van de bouw is gepland voor 2012. Midden 2013 moet de nieuwe sportzaal klaar zijn.
Groen! pleit voor gratis pas begeleiders andersvaliden
dinsdag 22 maart 2011, 05u00
bron : Nieuwsblad
Auteur: VVB
ANTWERPEN - De Gehandicaptenraad van Antwerpen wil zo snel mogelijk een regeling voor begeleiders van andersvaliden tijdens culturele en sportieve activiteiten georganiseerd door de stad. Groen! zet de begeleiderspas vanavond op de agenda van de Antwerpse districtsraad. Andersvaliden kunnen in veel gevallen niet deelnemen aan socio-culturele en sportieve activiteiten zonder hulp van een begeleider. 'De begeleiderspas wordt uitgereikt aan personen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking die zich niet zelfstandig kunnen verplaatsen', zegt Gina Verstraeten van Groen! 'De begeleiderspas bestaat al met succes in Vlaams-Brabant en Limburg. Ook in Mechelen en Sint-Niklaas loopt het goed. Een stad als Antwerpen mag toch niet achterblijven.'
Uit isolement
In Merksem loopt sinds 2006 een proefproject. 'Daar komt het niet van de grond. In Merksem zijn vele activiteiten sowieso gratis en heb je dus geen pas nodig. Het project is trouwens ook nog niet geëvalueerd. We willen dat alle districten een signaal geven aan het college dat zo een pas noodzakelijk is. Het haalt andersvaliden uit hun isolement.'
Geertje Meert, voorzitster van de Gehandicaptenraad, is slechtziend en bezocht vorige week een museum met een begeleider. 'Aanvankelijk moesten we twee tickets betalen maar toen ze mijn stok zagen, moest alleen ik er een kopen. Maar wat met gehandicapten waarbij je het niet op het eerste zicht ziet? Hoe moeten zij bewijzen dat ze een begeleider nodig hebben.'
Op het kabinet van Toerismeschepen Philip Heylen(CD&V) staan ze niet weigerachtig tegenover het idee. 'Nu al kunnen begeleiders gratis binnen in de musea', klinkt het. 'Vroeger bestond daar een kaart voor, maar om de drempel nog meer te verlagen, volstaat nu een simpel verzoek. Als de Gehandicaptenraad zo een pas wil invoeren, staan we daar open voor.' (VVB)
EKEREN - ‘Na de verhuis van de politie naar het nieuwe kantoor op het Kristus Koningplein zal het huidige pand op de markt te koop worden aangeboden.'
Dat antwoordde schepen van Patrimoniumonderhoud Guy Lauwers (SP.A) op de vraag van Ekers gemeenteraadslid voor het Vlaams Belang Wim van Osselaer wat de bedoelingen van het stadsbestuur zijn met Hof Mertens, het gebouw waar nu het politiekantoor in is ondergebracht. ‘De districtsraad keurde in december twee adviezen goed waarbij de oude pastorij in Ekeren-Donk en Hof Mertens naar voren werden geschoven als mogelijke locaties voor het vredegerecht. Dat is nu tijdelijk ondergebracht in een gebouw aan de Noorderlaan. Ik betreur het te moeten vaststellen dat het stadsbestuur deze adviezen gewoon naast zich neerlegt', stelt Van Osselaer. ‘De stad wil overtollige gebouwen afstoten en de opbrengst gebruiken voor hedendaags en energiezuinig patrimonium. De verkoop van de Oude Pastorij is gepland voor dit jaar. Wat het Hof Mertens betreft, zijn we van mening dat deze locatie te klein is voor het vredegerecht en dat de aanpassingen te groot zouden zijn', stelt Lauwers. Vlaams Belang voerde al actie aan de Oude Pastorij en beraadt zich ondertussen over nieuwe protestacties voor Hof Mertens. Het gebouw uit 1884 werd in 1920 door de gemeente Ekeren aangekocht en deed achtereenvolgens dienst als gemeentehuis, vredegerecht en politiekantoor.
21/03 De heraanleg of de ondertunneling van de R11 en verder nog de A102 houdt veel bewoners van de aangrenzende gemeenten bezig. "Het is gespreksonderwerp nummer 1 aan de toog", menen meerdere van onze gesprekspartners. Wij gingen luisteren naar de wensen in Antwerpen, Wijnegem, Wommelgem, Borsbeek, Mortsel en Edegem. De bewoners van die gemeenten zullen direct gevolgen ondervinden van een eventuele ondertunneling van de R11-N102.
Die N102 verbindt Ekeren met Wommelgem, via Deurne en Wijnegem. De R11 ligt zuidelijker en trekt van Wommelgem over Mortsel en een stukje Edegem naar Wilrijk.
Momenteel wordt een streefbeeldstudie gemaakt. Die moet de krijtlijnen uitzetten voor wat later een echt plan voor deze verbindingsweg moet worden. Van de R11 wordt veel verwacht in de oplossing voor het verkeersinfarct waarmee Antwerpen kampt. De weg moet niet alleen de E19-noord via de rotonde van Wommelgem verbinden met de E19-zuid. Hij moet vooral zorgen voor een sterke daling van het sluipverkeer in de gemeenten rond Antwerpen.
Lees de hele reportage dinsdag in Gazet van Antwerpen en lees het hele dossier nog tot het einde van de week in de krant.
EKEREN - De bijgebouwen van het Hof van Delft, het kasteeltje op de zogenaamde Sint-Lucassite, worden in mei/juni gesloopt. Het nabij gelegen WZC Christine zal enkele maanden later op een deel van de gronden starten met de bouw van serviceflats. De vzw Klina, eigenaar van de Sint-Lucassite, verkreeg enkele maanden geleden een sloopvergunning voor de gebouwen op de grond, met uitzondering van het kasteeltje, het Hof van Delft. De sloop zal binnen afzienbare tijd aangevat worden. ‘In mei of juni beginnen we. Ondertussen wordt binnen veertien dagen de akte verleden,waarbij een deel van de grond in erfpacht wordt gegeven aan woon-en zorgcentrum Christine. Op de plek waar vroeger de parking van het ziekenhuis was, zullen serviceflats worden gebouwd', zegt Luc Leysen, woordvoerder van de Raad van Bestuur van de vzw Klina en lid van de Raad van Bestuur van WZC Christine.
Dat het kasteeltje niet mag gesloopt worden, is een streep door de rekening van Klina, maar kan rekenen op de goedkeuring van de Ekerse politiek. ‘Bij de herbestemming van de andere gedeelten van de gronden zullen we moeten bekijken hoe het kasteeltje, dat zich wel in een erg slechte toestand bevindt, functioneel geïntegreerd kan worden', stelt Herman Roelants, directeur van AZ Klina. Luc Leysen is intussen wel duidelijk: ‘De afbraak van het kasteel zal op termijn toch onvermijdelijk zijn', stelt hij. ‘Het is niet geklasseerd en onze opdracht bestaat erin zorg te verlenen aan mensen die het nodig hebben. We krijgen ook geen subsidies om het kasteel te restaureren. Alleen al het vervangen van de leien op het dak kost 800.000euro. Er is niet eens centrale verwarming, zelfs geen trap', aldus nog Luc Leysen.
Sluikstort
Buurtbewoner en VB-gemeenteraadslid Filip Dewinter klaagt ondertussen het sluikstort op de site aan. De rommel is volgens hem nog afkomstig van het opvangcentrum voor asielzoekers, dat een tijd in de gebouwen werd ondergebracht . ‘Het gaat om matrassen, pampers, voedingsresten, kleren tot en met een dagboek van een asielzoeker toe', stelt Dewinter. ‘De locatie werd volledig ontruimd. De centrumverantwoordelijke van het asielcentrum heeft achteraf met Klina een rondgang gemaakt. Dat wij meer dan een jaar na de ontruiming verantwoordelijk zouden zijn voor dit sluikstort is wat kort door de bocht', reageert Georges Vergauwe, voormalig directeur van het Ekerse asielcentrum. ‘Ik heb geen weet van sluikstort. Ik zou moeten gaan kijken', stelt Luc Leysen.
Bron : GVA 21-3-11 standpuntHoe zou het toch zijn met de Oosterweel? Een halfjaar nadat de Vlaamse regering heeft besloten om de Lange Wapper onder de grond te duwen, is het doodstil geworden in dat dossier.
Volgens de oppositie is er sindsdien niets meer gebeurd, maar dat klopt niet. In werkelijkheid vereisten de nieuwe beslissingen een hoop technisch en juridisch studiewerk, dat de voorbije maanden in alle discretie is verricht.
Een grote winst voor Antwerpen in vergelijking met het verleden is de beslissing om het knooppunt A12/E19 in Ekeren te verbinden met diezelfde E19 in Wilrijk, via de rotonde van Wommelgem en de vaak vervloekte R11 (Krijgsbaan). Dat plan leidt veel doorgaand verkeer rond de stad, zodat de Ring wordt ontlast. Volgens kersverse informatie is de regering van plan om die nieuwe verbinding - die A111 gaat heten - zo veel mogelijk te ondertunnelen met zo weinig mogelijk kruispunten. Dat is goed nieuws voor de inwoners van de gemeenten in de zuidoostelijke rand.
Alarmerend vind ik dan weer het signaal dat de Oosterweelverbinding toch de eerste prioriteit zou krijgen in het masterplan voor de mobiliteit. Het angstvisioen dat daarbij opdoemt, is dat hetzelfde kan gebeuren als destijds met de grote en kleine Ring. De kleine kwam er, de grote niet. Gevolg: een totaal onverantwoorde situatie waarbij anno 2011 al het doorgaand verkeer dwars door Antwerpen dendert. Een ramp voor de leefbaarheid van de stad.
Het zou veel beter zijn om de timing van de projecten om te draaien: eerst de A111, pas daarna de Oosterweel. Zo realiseer je de facto een aanzienlijk deel van de grote Ring en maak je een reeks historische fouten goed. Het geeft bovendien de mogelijkheid om de effecten van die ingreep op de kleine Ring te bekijken. Misschien heeft de actiegroep stRaten- generaal wel gelijk en zal blijken dat de Oosterweelverbinding niet meer nodig is. Zo kan dan mooi drie miljard euro worden uitgespaard.
Het zou wel eens kunnen dat de Vlaamse regering deze week in het mobiliteitsdossier een paar knopen doorhakt. Ook over de half afgewerkte heraanleg van de Leien. Volgens onze informatie zou de tweede fase starten in 2013 en worden voltooid in 2015. Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen. We kijken vooral uit naar de aanleg van het Operaplein, want het ontwerp van de Spaanse architect Manuel de Sola Morales ziet er erg mooi uit.
Open VLD wil verkozen districtsraadsleden in Antwerpse gemeenteraad
vrijdag 18 maart 2011, 05u00
Bron : Nieuwsblad
Auteur: (env)MERKSEM/BERCHEM -
De Open VLD-voorzitters van Merksem en Berchem willen dat er in de Antwerpse gemeenteraad twintig verkozen districtsraadsleden zouden zetelen.
Dit zou volgens Filip Buntinx (Merksem) en Kris Gysels (Berchem) de vertroebelde relatie tussen de stad en haar districten ten goede komen. De gemeenteraadsleden worden verkozen op een bovenlokale lijst. Ze krijgen electorale steun in alle districten, zonder evenwel één bepaald district te vertegenwoordigen. Daarom zouden we twintig gemeenteraadszetels willen reserveren voor verkozen districtsraadsleden, volgens een verdeelsleutel op basis van het bevolkingsaantal. Antwerpen krijgt dan vier zetels, Deurne drie, Berchem, Borgerhout, Ekeren, Hoboken, Merksem en Wilrijk twee en Berendrecht, Zandvliet, en Lillo één', zegt Filip Buntinx. Om dit voorstel uit te voeren dient dan wel de onverenigbaarheid van de mandaten districtsraadslid en gemeenteraadslid opgeheven te worden.
Verbazing
Schepen voor Decentralisatie Guy Lauwers (SP.A) neemt met verbazing kennis van het voorstel. De 55gemeenteraadsleden wonen nu toch ook elk in een district en aan hun vragen kan je horen dat ze zeer betrokken zijn bij dat district. Het is aan de partijen om te zorgen voor een goede spreiding op de verkiesbare plaatsen. Dit voorstel vertrekt vanuit de logica van het confederaal model. Laat ons alstublieft de discussie die momenteel aan de gang is op federaal niveau niet naar de stad brengen en de burger centraal zetten. Als het voor de burger maar in orde komt, die heeft geen boodschap aan welk niveau precies bevoegd is', aldus de schepen.
zal in Ekeren, voor de uitbouw van haar net, werken uitvoeren in volgende straten:
van 14 februari tot 31 maart: Lodewijk Andersonstraat; uitbouw van net en plaatsen kast
van 11 maart tot en met 30 april: Oorderseweg (volledige onpare zijde, en pare zijde van de huisnummers 12 tot 52 - voetpad en rijweg), Patronaatstraat (voetpad en rijweg), en Frans Lenaertsstraat (voetpad en rijweg); voorbereiding van heraanleg en uitbreiding van het distributienet; in coördinatie met Telenet
van 11 maart tot en met 30 april: Schoonbroek (voetpad), Steenstraat (voetpad) en Groot Hagelkruis (voetpad); uitbreiding van het distributienet; in coördinatie met Telenet
Telenet
Zie hierboven.
Onder voorbehoud van politiegoedkeuring en weersomstandigheden, zullen in Ekeren volgende werken worden uitgevoerd ter herstelling van de winterschade:
·21 maart tot en met 25 maart: Wilgenhoevestraat en Kouter
·28 tot en met 30 maart: Blarenstraat
Het districtsbestuur van Ekeren plant de heraanleg van de stoepen in de Beenhouwerstraat en het Klein Hagelkruis. Dit in het kader van het stoepenplan.
Duur van de werken
Als de weeromstandigheden het toelaten, start de aannemer op 8 februari. De werken in de Beenhouwerstraat zullen ongeveer 15 werkdagen duren (3 weken); aansluitend begint hij dan in het Klein Hagelkruis, waar de heraanleg ongeveer 30 werkdagen (anderhalve maand) zullen duren. Deze termijnen kunnen uitzonderlijk verlengd worden als slecht weer, technische problemen of andere onvoorziene factoren de werken vertragen.
Bereikbaarheid
Tijdens de werken zullen alle woningen in de buurt bereikbaar blijven voor voetgangers. Het gebruik van garages zal tijdens de werken niet altijd mogelijk zijn ter hoogte van de werfzone.
Schoonmaak stoep
Aan de bewoners wordt gevraagd voorzichtig te zijn bij het schoonmaken van de nieuwe stoepen. Het afdekzand dient om de voegen tussen de stenen te vullen. Het moet dus een tijd blijven liggen.
24/02 Tijdens een druk bijgewoonde informatieavond werd het masterplan voor de Oude Landen aan de buurtbewoners voorgesteld. Tussen enkele kritische noten door hoorden we toch vooral instemmende geluiden vanuit de zaal.
Het plan voorziet in een uitbreiding van de accommodaties van voetbalclub SK Donk, de aanleg van een speelbos en de bouw van een nieuwe sporthal. Nieuw is vooral de heraanleg van het talud, dat is de helling die naar de spoorlijn 27a leidt. Op dit ogenblik is die helling behoorlijk steil. Daar komt verandering in.
De helling wordt flink afgezwakt en overbrugt op zijn langst een afstand van 65 meter. In de helling die als speelbos wordt ingericht wordt een nieuwe sporthal geïntegreerd. Op het vlakke gedeelte komt een multifunctioneel sport- 0 park met grachten en een waterbuffer.
De plannen werden voorgesteld door het Ekers districtsbestuur en ontwerper Manu Versluys van Grontmij. Het talud wordt aangelegd in de loop van 2012. In die tijd moet het ontwerp van sporthal en sportpark vaste vorm krijgen. De uitvoering hiervan is voorzien in 2014. Een jaar later moet het volledige sportpark klaar zijn.
Kantine
Antwerps schepen voor Sport Ludo Van Campenhout (onafhankelijke) stelde de bewoners gerust in verband met het gebruik van de sporthal. “Het wordt een volwaardige sporthal van 60 op 40 met drie terreinen. De sporthal is niet alleen bedoeld voor clubs, ook de recreatieve sporter kan er gebruik van maken”, zo luidde het.
Voor voetbalclub SK Donk had de sportschepen eveneens geruststellende woorden. “Ik weet dat een voetbalclub voor haar inkomsten voor negentig procent afhankelijk is van de kantine. Daarom beloof ik dat de club een kantine kan blijven uitbaten”, aldus Van Campenhout.
De enige kritische opmerkingen kwamen van enkele niet-sportieve buurtbewoners. “Mooi, waarschijnlijk zeer duur, maar nutteloos voor wie niet van sport houdt, klonk het hier en daar.
37ste stoet van Bierpruvers lokt volle straten in Ekeren
Bron GVA
08/03/'10 De 37ste carnavalsstoet van de Bierpruvers trok zaterdag door de straten van Ekeren. Naar jaarlijkse gewoonte trok hij veel volk.
Carnavalsvereniging De Bierpruvers, die de stoet organiseert onder leiding van voorzitter Erik Bontinck, had kosten noch moeite gespaard om er iets moois van te maken. Er waren maar liefst zeventig deelnemende groepen, waarvan 35 praalwagens, acht muziekgroepen en acht buitenlandse groepen. Dit kwam neer op zo’n 850 deelnemers, die op hun beurt ongeveer 1.600 kilogram snoepgoed rondstrooiden.
De stoet vertrok stipt om 14.11u - elf is immers hét carnavalesk nummer - in de Kloosterstraat voorafgegaan door een reclamestoet. De Duitse carnavalvierders uit de zustergemeente Andernach vertegenwoordigden vier deelnemers en liepen in de kijker met hun mooie kostuums. De Bierpruvers zelf waren getooid in een blauw Laplandkostuum.
Marc Deckers was omroeper van dienst. “Ik ben lid van de Bierpruvers sinds 1991. Carnaval wordt vaak geassocieerd met pinten pakken en dat is ook waar. Maar wat velen niet weten, is dat er aan elke stoet heel wat organisatie voorafgaat. Je kunt wel rekenen dat we er een volledig jaar mee bezig zijn. Er bestaan drie soorten groepen: de prijskampgroepen, dit zijn de Ekerse verenigingen, de uitwisselingsgroepen, hier voorzien we geen financiële bijdrage en de contractgroepen, die betaald worden om mee te rijden. Dit gaat toch over een 500 à 1.000 euro per contractgroep."
"Om dit alles te bekostigen, krijgen we deels subsidies van de stad Antwerpen en het district Ekeren en die vullen we aan met fondsen uit de opbrengst van activiteiten zoals kraampjes op de volksspelen, de kerstmarkt, een tombola en de verkoop van steunkaarten. De kostumering is voor ieders eigen rekening. We zijn trots te kunnen zeggen dat de stoet van Ekeren de grootste is in de regio en zelfs één van de grotere stoeten in nietcarnavalland (tegenover carnavalslanden Nederland en Duitsland). Dit is een bewijs dat carnaval leeft in ons polderdorp.”
03/03 Betekent ‘tot’ hetzelfde als ‘tot en met’? Volgens Jos Hermans is dat niet zo. Hij vecht zijn parkeerboete aan.
Advocaat Jos Hermans parkeerde zaterdag zijn wagen op het Kristus Koningplein in Ekeren. Hij kreeg een parkeerretributie van 23 euro omdat hij zijn parkeerschijf niet had gelegd.
“Dat moest ook niet”, zegt Hermans. “Het reglement stelt dat je de parkeerschijf alleen van maandag tot zaterdag moet gebruiken, dus niet tot en met zaterdag. De parkeerwachters mochten me dus niet beboeten. Ik vecht dit aan.”
Taaldatabank
De taaldatabank van de VRT biedt geen uitsluitsel. “De betekenis van het woord ‘tot’ is dubbelzinnig”, staat op de website te lezen. “Je duidt er een grens mee aan, maar soms is die ingesloten en soms niet. Vooral als ‘tot’ met een datum wordt gecombineerd, is het dubbelzinnigheid alom.
Gek genoeg kun je een lijn trekken tussen Vlaanderen en Nederland. Voor een Vlaming is de genoemde datum doorgaans inbegrepen, voor een Nederlander doorgaans niet.”
Om elke dubbelzinnigheid uit te sluiten zou het Antwerpse parkeerbedrijf GAPA toch beter ‘tot en met’ gebruiken? “Dat zou alles nog onduidelijker maken”, zegt Cynthia Van der Linden van GAPA. “In de wegcode wordt bij verkeersborden alleen ‘tot’ gebruikt. Als wij zouden afwijken, ontstaat er verwarring.
Meneer Hermans kan de boete aanvechten voor de rechtbank, maar bij eerdere uitspraken vond de rechter steeds dat ook de datum na ‘tot’ ingesloten is.”
EKEREN - Rik Dilewijns, zijn vrouw Carine, zoon Mitch en diens vriendin Saskia raakten zondagmiddag in hun huis in het Groot Hagelkruis bevangen door een CO-intoxicatie. De vier slachtoffers werden naar het ziekenhuis gebracht, waar ze werden behandeld in de drukkamer en een nacht in observatie bleven. Maandagnamiddag zaten Rik en Carine aan de keukentafel nog wat beduusd te bekomen van het hachelijke avontuur. Zoon Mitch recupereerde bij zijn vriendin, want thuis was er gisteren nog geen verwarming. De hersteller diende nog langs te komen voor de defecte boiler, de oorzaak van de intoxicatie.
Ook de hond werd ziek
'Ik kwam net terug van de bakker. De kinderen sliepen uit. Ik was de krant aan het lezen toen Carine onwel werd', vertelt Rik. 'Ze had hoofdpijn en voelde zich misselijk. Ze draaide ook weg en begon zelfs te beven. Ook onze hond Spike (een Jack Russel, red.) werd ziek. Hij begon te braken. Omdat ik een wat vreemde geur gewaar werd, heb ik het zekere voor het onzekere genomen. Ik heb de verwarming uitgedraaid en alle ramen opengezet. Daarna heb ik de ambulance gebeld.'
Rik, Carine, Mitch en Saskia werden overgebracht naar het Jan Palfijnziekenhuis, waar bij alle vier CO-vergiftiging werd vastgesteld. 'Het rare is dat ik de hoogste CO-concentratie in mijn bloed had van alle vier, terwijl ik eigenlijk lichamelijk niets gewaar werd', zegt Rik nog. Wat later werden de slachtoffers overgebracht naar het Stuivenbergziekenhuis. 'Daar hebben we zeventig minuten in de drukkamer doorgebracht. We moesten ook een nachtje blijven, ter controle', vertelt Carine.
Het echtpaar is vol lof over de hulpdiensten. 'We zijn de hele tijd goed ingelicht en begeleid geweest', zegt Rik. Toch was het erg schrikken voor het gezin. 'Ik wens dit niemand toe. Ik ben blij dat we nog leven. Hoe zou het afgelopen zijn wanneer dit 's nachts zou zijn gebeurd? Ik weet een ding zeker, ik koop zo snel mogelijk een CO-melder', vertelt Rik nog. Ook met hond Spike is het goed afgelopen. Die werd in afwachting van de terugkeer van Rik en Carine liefdevol opgevangen door de buren.
Vooral fietsers profiteren van herinrichting kruispunt Leugenberg-Klein Heiken
woensdag 02 maart 2011, 05u00
Bron : Nieuwsblad
Auteur: (env)
De bestuurders die van de A12 komen, zullen op de Leugenberg niet meer via de voorsorteerstrook (rechts op de foto) naar het Klein Heiken kunnen rijden.env
EKEREN - Het kruispunt van de Leugenberg en het Klein Heiken wordt dit voorjaar heringericht. Dat kon u gisteren reeds in Het Nieuwsblad lezen. Vooral de veiligheid voor fietsers wordt gevoelig verhoogd.
Bij de herinrichting wordt vooral de veiligheid van de fietsers voor ogen gehouden. Wie op de Leugenberg vanuit de richting van de A12 naar het Klein Heiken wil rijden, zal geen gebruik meer kunnen maken van de kleine voorsorteerstrook. Die wordt immers weggenomen. Autobestuurders zullen dus enkele meters verder dienen te rijden om dan aan de verkeerslichten rechts het Klein Heiken in te draaien. De verkeerslichten zullen zelf ook een beetje verplaatst worden. In de plaats van de voorsorteerstrook en het beetje groen dat er nu ligt, komt een klein pleintje met enkele parkeerstroken. De bewoners van de paar huizen aan het begin van het Klein Heiken krijgen een nieuwe afslag vanaf het Klein Heiken, zodat ze tot voor hun woning zullen kunnen rijden. Er zou ook nog plaats zijn voor enkele bomen.
Voetpad verdwijnt
'Verder verdwijnt het voetpad rond het benzinestation, om plaats te maken voor een fietspad dat door borduren van de rijweg zal worden afgescheiden', stelt Pieterjan Rijnewalt, woordvoerder van het Agenschap Wegen en Verkeer. Voetgangers kunnen het voetpad aan de overkant van de straat gebruiken. De werkzaamheden zullen een paar weken in beslag nemen. Een juiste datum van de start van de werken wordt zo vlug mogelijk meegedeeld door het Agentschap Wegen en Verkeer. Burgemeester Alida De Bie
‘Hele mobiliteit moet herbekeken worden'
dinsdag 01 maart 2011, 05u00
Auteur: (env)
EKEREN/STABROEK - Stabroeks burgemeester Alida De Bie (CD&V) begrijpt dat er een petitie wordt georganiseerd. ‘Verkeersveiligheid of onveiligheid stopt niet aan het kruispunt met de Plasstraat. Ook wij zijn vragende partij om de mobiliteit van de Antwerpsesteenweg in een groter geheel te zien en samen met de Leugenberg aan te pakken. Ook als je uit de Slijkweg komt, is het zicht op de baan zeer slecht en is het bijgevolg gevaarlijk oversteken. Deze problemen werden al besproken op een gemeenteoverschrijdende werkgroep met Ekeren. Ondertussen werd mij door het kabinet van minister Crevits toegezegd dat de volledige belijning en alle zebrapaden van de Antwerpsesteenweg en de Leugenberg half maart zullen herschilderd worden, tenminste als het weer het toelaat. Ook komt er verlichting op het zebrapad op het kruispunt met de Plasstraat. Een volledige heraanleg zal pas op langere termijn kunnen gerealiseerd worden. Nog voor de zomer moet het MER-rapport rond de nieuw aan te leggen NX klaar zijn. De nieuwe NX zal ook een invloed hebben op het totaalplaatje in onze regio', stelt ze.
Minister Crevits belooft dat werken in eerste helft 2011 beginnen
'Kruispunt Leugenberg wordt nog dit jaar aangepakt'
dinsdag 01 maart 2011, 05u00
Auteur: Nicole Verstrepen
ANTWERPEN - Philippe Henquet is gestart met een petitie voor meer veiligheid op de Leugenberg. De dood van de zestienjarige Sophie Van de Heijning heeft de noodzaak hiervan nog maar eens aangetoond. Minister Crevits belooft snel werk te maken van meer veiligheid.
Philippe Henquet, de voorzitter van Jong CD&V Ekeren, ijvert al langer voor een veiligere Leugenberg, de straat in het verlengde van de Antwerpsesteenweg. Op het zebrapad op het kruispunt van de Antwerpsesteenweg met de Plasstraat werd op vrijdag 11 februari de zestienjarige Sophie Van de Heijning aangereden. Ze overleed enkele dagen later. 'Ik ben er al jaren mee bezig', vertelt Henquet. 'Nu dat meisje verongelukt is, heb ik de indruk dat de wil bestaat om iets aan deze weg te doen.'
Veilig naar de bakker
Henquet laakt vooral de te smalle voetpaden en het feit dat je als chauffeur een slecht zicht hebt wanneer je uit de Bredeweg komt gereden. 'Met een kinderwagen of een rolstoel geraak je hier niet eens veilig naar de bakker. Het voetpad is op sommige gedeelten maar twee tegels breed, gewoon te smal. Ook met de auto is het niet gemakkelijk om vanuit de Bredeweg de Leugenberg op te rijden. Je hebt totaal geen zicht op het aankomend verkeer', stelt hij.
Barsten in muren door vrachtwagens
Ook kampen volgens Philippe Henquet enkele buurtbewoners met barsten in hun muren. 'Wat wil je, de vrachtwagens razen op nog geen meter voorbij de voordeur.' Henquet stelt bovendien dat autobestuurders, die vanuit het Klein Heiken de Leugenberg opdraaien, vaak niet gezien hebben dat er mensen oversteken ter hoogte van het bezinestation.
Over dat kruispunt had Vlaams minister Hilde Crevits gisterenavond al nieuws voor Henquet: 'Het kruispunt van de Leugenberg en het Klein Heiken wordt nog in de eerste helft van 2011 grondig aangepakt. Het zal op verschillende punten aangepast worden.'
Philippe Henquet zal de petitie met alle pijnpunten binnenkort aan minister Crevits bezorgen
EKEREN - Een aannemer gaat op 14maart van start met de herstelling van het dak van het poortgebouw van de hoofdbegraafplaats. Het betreft de eerste fase van de volledige renovatie van het gebouw. ‘Bij een inspectie twee jaar geleden werd vastgesteld dat er vocht binnensijpelde. Dat is natuurlijk nefast. Nu het dak wordt aangepakt, wordt het verdere verval van het gebouw gelukkig gestopt', stelt districtsschepen Koen Palinckx (CD&V). De herstelling van het dak zal 109.000euro kosten. De volledige renovatie van het gebouw komt op zo'n 300.000euro.