Bron GVA

De geplande Oosterweelverbinding, inclusief de Lange Wapper, is economisch onverantwoord en een onrendabel project. Dat beweren de Leuvense transporteconomen Stef Proost en Saskia Van der Loo alvast.
Proost en Van der Loo schrijven in een nieuwe uitgave van 'Leuvense Economische Standpunten' dat alle tracés met een Oosterweelverbinding negatief zijn voor de economie. Het scenario van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) zou op een negatief saldo van 285 miljoen euro afklokken. Het optimaal gebruik van de bestaande wegcapaciteit zou veel beter scoren.
De experts kunnen niet begrijpen dat er nooit een echte, uitvoerige kostenbatenanalyse is gemaakt van verschillende opties, inclusief het niet-bouwen van de Oosterweelverbinding. De Antwerpse econoom Kristiaan Kerstens deelt die mening. "Geen enkele overheid zou deze geplande Oosterweelverbinding mogen bouwen. Het is economische nonsens. De politici trekken beter de stekker uit", klinkt het in De Tijd.
|