Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
26-08-2009
BIB sluit van 5 tot en met 17 oktober
Vanaf maandag 5 oktober tot en met zaterdag 17 oktober 2009 is bib Driehoek in Ekeren gesloten. Er vinden dan werken plaats om de brandveiligheid te verbeteren.
Uiteraard kunt u nog tot en met zaterdag 3 oktober nieuwe bibliotheekmaterialen lenen of uw leentermijn verlengen. Wij passen uw leentermijn aan zodat u deze werken kunt terugbrengen wanneer de bibliotheek opnieuw open is.
Indien u vanaf 8 september de bibliotheek bezoekt en materialen leent of verlengt, ziet u 27 oktober als inleverdatum op uw ticket.
U kunt ook uw geleende items terugbrengen naar een andere bibliotheek van Antwerpen.
Voor bijkomende informatie of vragen over andere openbare bibliotheken in Antwerpen kunt u contact opnemen met onze klantendienst, van maandag tot donderdag tussen 9 en 20 uur en vrijdag tussen 9 en 17 uur, via het gratis nummer 0800 992 93 of via mail bib.klantendienst@stad.antwerpen.be.
We excuseren ons voor de hinder en hopen u terug te zien na de werkzaamheden.
Vriendelijke groeten,
klantendienst
openbare bibliotheken Antwerpen
Oosterweel x Ekeren' stelt alternatieve traject in vraag
Bron : Nieuwsblad 22/08/2009
EKEREN - Koen Dassen en Benoit Mores, twee mensen van de Ekerse Open VLD, hebben de actiegroep 'Oosterweel x Ekeren' opgericht. Die stelt het alternatieve Arup-Sumtracé (met tunnel in plaats van Lange Wapperbrug) in vraag. De groep is ook actief op Facebook.
De actiegroep werd boven de doopvont gehouden door Ekers Open VLD-voorzitter Koen Dassen, voormalig administrateur-generaal bij de Staatsveiligheid en door Ekers Open VLD-districtsraadslid Benoit Mores. 'Het betreft een apolitiek initiatief, waarbij we geen positie willen innemen. De Oosterweelverbinding belangt elke Ekerenaar aan. We willen dat de bevolking goed geïnformeerd wordt over de gevolgen van het nieuwe tracé, dat nu als een van de mogelijkheden voorligt, de zogenaamde Arup-Sumtunnel, een tracé met mogelijke gevolgen voor ons district', stelt Dassen. 'Waar het BAM-tracé voor zoveel problemen zorgt voor de Antwerpenaren, zou het tunneltracé plots totaal geen implicaties hebben voor de Ekerenaars. Wij denken dat dit traject wel degelijk consequenties voor Ekeren meebrengt', stelt Benoit Mores. De actiegroep verspreidde ondertussen een folder waarin de bevolking wordt opgeroepen om naar de vergadering te komen op 24augustus, om 20uur in het Ekerse districtshuis. Tijdens de samenkomst maandag zal de begeleidingscommissie de leden van de Ekerse districtsraad informeren over het tunneltracé. 'Let wel, het gaat maandag niet om een vergadering, maar om een commissieraadszitting, georganiseerd door het districtsbestuur', reageert districtsvoorzitter Ronny Kruyniers (SP.A). 'Die zitting staat weliswaar open voor het grote publiek, maar de aanwezige toeschouwers mogen niets zeggen en alleen luisteren.'Commissievoorzitter Luc Van Berlo (Spirit) neemt zich voor om het publiek tijdens de pauze toch de mogelijkheid te geven hun vragen door te spelen aan de districtsraadsleden, zodat die de vragen voor hen kunnen stellen.
Na meer dan twee jaar bereikte de regering Van Rompuy eindelijk een princiepsakkoord rond mensen zonder papieren. Het akkoord omhelst in eerste orde een soort regularisatieoperatie, maar is wel te weinig toekomstgericht.
SLP-voorzitter en senator Geert Lambert: "Het is een goede zaak dat gezinnen die al jarenlang in België verblijven, maar er niet in geslaagd zijn geregulariseerd te worden, eindelijk uitzicht krijgen op een nieuw leven in ons land. Bovendien zal het goed zijn voor onze economie omdat het zwartwerk waarin mensen zonder papieren tewerkgesteld zijn nu ook kan geofficialiseerd worden." Lambert betreurt echter dat er weinig rekening wordt gehouden met het feit dat vele mensen zonder kinderen, net door hun precaire werksituatie, het bijzonder moeilijk zullen hebben om onder deze omstandigheden geregulariseerd te worden.
SLP betreurt dat de huidige regering er nog steeds niet in slaagt een coherente asielpolitiek uit te stippelen. "Het akkoord slaat enkel op het verleden en houdt geen rekening met de toekomst," aldus Lambert, "waardoor Van Rompuy nu reeds onzekerheid geeft aan nieuwe migranten". SLP pleit ervoor dat er dringend werk wordt gemaakt van een ernstig, coherent en duurzame asielpolitiek. Gezinshereniging, asiel, economische migratie, ... het moet allemaal in een coherent pakket uitgewerkt worden. "De fout van de regularisatie van 2000 was dat niet nagedacht werd over de toekomstige asielzoekers, het ziet ernaar uit dat Van Rompuy deze fout herhaalt," aldus Lambert.
18/08 Fotograaf Guy Van Look (69) gaat met pensioen en zoekt nog een overnemer voor zijn bekende fotozaak aan de Kapelsesteenweg. Dochter Sofie liet nooit interesse blijken en werd kleuterjuffrouw.
Guy vertelt: “In 1963 ben ik begonnen op dit adres, wat maakt dat ik al 46 jaar aan de slag ben als fotograaf. Maar de laatste tijd heb ik last van mijn rug en daarom heb ik samen met mijn echtgenote Viviane beslist om de winkel inclusief studio te verhuren.”
Geen reclame
Guy is geboren in Kapellen, maar een rasechte Mariaburger. Na zijn studies aan het Klein Seminarie in Hoogstraten liep hij drie tot vier jaar stage bij zijn schoonbroer, Eddy Strecker, waar hij het vak leerde.
In 1963 nam hij de zaak over. Guy trouwde met Viviane Van de Vloet in 1966 en het koppel verhuisde naar de woning boven de zaak. Ze kregen een dochter in 1969, Sofie. In 1976 verhuisden ze naar de Oudstrijderslei waar ze 32 jaar woonden. Het is pas sinds september vorig jaar dat Guy en Viviane terug boven de zaak zijn komen wonen.
Guy: “Veel reclame heb ik nooit moeten maken. Bij mij was het mondaan- mond reclame. Wat ik wel deed, was een bon toevoegen bij een afgeleverde reportage of draagbare televisies verloten. Ik was wel op van de stress na elke reportage, werkte nog met zwaar materiaal zoals Hasselblad, dat waren maar twaalf foto’s per keer en alles moest perfect zijn.”
Gaston & Leo
Hoeveel huwelijksreportages hij gemaakt heeft, is niet exact te bepalen, maar het moeten er zeker een kleine tweeduizend zijn.
Reportages, studiowerk (portretten) en retouches zijn zijn specialiteit. Ook verschillende vedetten kwamen over de vloer, zo waren er onder andere Rocco Granata, Wies Andersen, Fred De Bruyne en Gaston & Leo voor wie hij bijna alle platenhoezen fotografeerde.
Wanneer je al zoveel jaren op je actief hebt staan, is het logisch dat je een hele evolutie doormaakt. “Vroeger kon je nog met de mensen praten, nu komen de mensen vertellen hoe je het moet doen. Wij zijn als het ware overbodig geworden doordat iedereen tegenwoordig de foto’s zelf maakt en afdrukt via de computer. Ik had steeds een gemiddelde van zestig tot zeventig communies per jaar, terwijl ik er nu amper twee had.”
Hobby
Momenteel werkt Foto Artona al drie jaar samen met Leen, die de reportages voor haar rekening neemt. Guy houdt ondertussen de winkel open in afwachting van een nieuwe huurder. Maar zijn werk is nog steeds zijn hobby. Hiermee verdwijnt vast en zeker weer een vaste waarde uit het dorpscentrum van Mariaburg.
Smog komt bij mooi weer! 'Vreemd genoeg is het goed nieuws voor onze gezondheid dat het mooi weer hier nooit lang duurt. Toch heeft een mens nood aan mooie dagen. Zijn humeur zijn lichaam heeft deze zonnestralen broodnodig. Maar sommige van jullie zullen het al wel bij een verre reis naar bijvoorbeeld Afrika ondervonden hebben. Bij vele dagen zon blijft de luchtkwaliteit daar prima. Daar zijn geen piekdagen met te veel fijn stof en smog? Gedeeltelijk is dat omdat men deze gegevens daar niet meet. Maar ook omdat de atmosfeer daar gewoon veel minder bevuild is. Vlaanderen heeft een zeer grote aanvoer van fijn stof en vervuilde lucht uit Duitsland. Vlaanderen is zwaar geïndustrialiseerd en heeft veel autowegen?
Maar laat ons nu vooral aan dat laatste iets kunnen doen. Maar wat dan? Bent u ook zo verward over de aandrijving van de toekomst? U bent niet de enige. Autofabrikanten, milieudeskundigen politici en journalisten weten geen van allen wat de vervanger wordt van benzine en diesel. Zeker is dat niets zeker is. Even een overzicht van enkele milieuvriendelijke alternatieven.
LPG Autogas, oftewel LPG, is de minst vervuilende van de brandstoffen die over een landelijk dekkend distributienetwerk beschikken. LPG staat voor liquified petroleum gas oftewel vloeibaar gemaakte, gasvormige koolwaterstoffen.
Autogas is een mengsel van propaan en butaan in wisselende verhoudingen dat onder druk vloeibaar wordt gemaakt. Autogas heeft vergeleken met diesel aanmerkelijk lagere emissies van stikstofoxiden (NOx) en fijn stof en vergeleken met benzine is de uitstoot van CO2 een stuk lager.
LPG is goedkoop omdat slechts 9% accijns wordt geheven tegenover 50% op benzine (en 36% op diesel). Dit is ingesteld omdat de overheid schonere brandstoffen wil stimuleren. Tegenwoordig komt LPG voor het grootste deel (60%) rechtstreeks uit de grond, terwijl het vroeger met name een restproduct van olie-raffinage was. De hoge kosten voor de inbouw van een LPG-tank, de hogere motorrijtuigenbelasting voor auto's die geen G3-installatie hebben en het iets hogere brandstofverbruik worden vaak genoemd als nadelen.
Aardgas We koken erop en stoken erop: aardgas is een vertrouwde brandstof en we hebben er in Nederland behoorlijk veel van in de grond zitten. Met enkele ingrepen kun je het, net als LPG, gebruiken om een benzinemotor op te laten lopen.
Het goedje, dat in het buitenland vaak met Compressed Natural Gas (CNG) wordt aangeduid, levert relatief schone uitlaatgassen op. Ook gunstig is dat veel fabrikanten zelf de aanpassingen van de motoren ontwikkelen, wat voor consumenten vaak vertrouwenwekkender klinkt dan de aanpassingen achteraf bij LPG. Merken als Citroën, Volvo, Mercedes, Fiat en Opel leveren modellen die ook op aardgas kunnen rijden.
Nadeel is de beperking van de hoeveelheid die je kunt meenemen. Dat is helemaal onhandig met het (nog) geringe aantal tankstations waar aardgas getankt kan worden. Dat is jammer, want aardgas is mede dankzij overheidssteun een stuk goedkoper dan benzine en diesel.
Waterstof Hoewel bijna alle grote autofabrikanten er aan werken, zijn waterstofauto's erg duur vanwege de kostbare techniek van de brandstofcel. In een brandstofcel wordt water omgezet in elektriciteit, waarmee een elektromotor wordt aangedreven. BMW kiest er dan voor om de waterstof in de huidige verbrandingsmotor te gebruiken, op dezelfde manier als LPG of aardgas.
Het probleem is dat waterstof geen energiebron is, maar een ?energiedrager'. Het wordt weliswaar gemaakt uit water, maar er is energie nodig om het op te wekken. Dat kan op milieuvriendelijk wijze, bijvoorbeeld met windmolens of zonne-energie. Maar wanneer deze elektriciteit wordt verkregen door het verbranden van fossiele brandstoffen in elektriciteitscentrales, wordt het probleem alleen maar verplaatst.
De opslag van het vluchtige goedje is eveneens een enorm probleem en het opzetten van een distributienetwerk kost miljarden. Bovendien staat de milieuvriendelijkheid van waterstof ter discussie. Waterstof en waterdamp zouden zelfs ergere broeikasgassen zijn dan koolstofdioxide en dus bijdragen aan het opwarmen van de aarde.
inmiddels heeft Honda in Canada een brandstofcelauto op waterstof gepresenteerd en heeft BMW aangekondigd dat een nieuwe versie van de 7-serie binnenkort ook op waterstof gaat rijden.
Pure Plantaardige Olie (PPO) Wordt rechtstreeks gewonnen uit plantaardige oliën en vetten. Deze kunnen afkomstig zijn uit zaden zoals koolzaad, zonnebloemen en palmolie. Het goedje is dikker dan diesel en de motor moet er voor worden omgebouwd, wat tussen de 2000 en 4000 euro kost.
Wel is pure plantaardige olie zo'n 0,15 cent per liter goedkoper dan biodiesel, dus voor veelrijders kan het op termijn een nuttige investering zijn. Helaas is het ook lang niet zo schoon en zuiver als biodiesel.
Er zijn ook nauwelijks fabrikanten die garanties afgeven voor het gebruik van PPO in hun dieselmotoren. Dit risico moet dan ook worden afgesloten bij een aparte verzekeringsmaatschappij en dat is fors duurder.
Het probleem is dat voor het kweken van koolzaad, zonnebloemen of palmolie veel landbouwgrond nodig is. Daarvoor worden in ontwikkelingslanden regenwouden gekapt en kan een ecologische ramp of zelfs hongersnood ontstaan doordat boeren niet langer graan of groenten willen produceren wanneer dit lucratiever blijkt.
Dat PPO in trek is bleek in februari 2007 toen SolarOil het MKB Energie Idee won.
Biodiesel In een chemisch proces worden pure plantaardige olie, dierlijke vetten of gerecycled frituurvet bewerkt (veresterd) tot er een dieselachtige brandstof, biodiesel genaamd, ontstaat.
Het belangrijkste milieuvoordeel van biodiesel is dat de basisgrondstof biologisch afbreekbaar is, niet giftig is en geen zwavel en aromaten bevat. De roetuitstoot is 50 procent minder dan bij gewone dieselolie en de motor hoeft er niet voor te worden omgebouwd.
Daarentegen zijn de benodigde chemicaliën voor de verestering dan wel weer giftig. De belangrijkste drijfveer voor het gebruik van biodiesel is de vermoedelijke neutralisering van de CO2-uitstoot. Als men echter ook de uitstoot en energieverbruik tijdens productie en transport meetelt, is het niet meer zo zeker dat biodiesel minder milieubelastend is dan gewone dieselbrandstof. Dit hangt sterk af van de gebruikte grondstof.
Een ander nadeel is dat biodiesel een iets lagere energiewaarde heeft dan diesel, daardoor kom je minder ver met een volle tank. In een groot aantal automerken kan zonder enige aanpassing biodiesel worden gebruikt. Het gaat onder meer om sommige types auto's van VW, Audi, Mercedes-Benz en BMW. Overigens zit er vanwege de garantie wel vaak een limiet aan het percentage biodiesel.
Bio-ethanol De meest gebruikte biobrandstof wereldwijd is bio-ethanol. Deze alcohol ontstaat door het vergisten van suikerriet (Brazilië), maïs (Verenigde Staten) of andere plantaardige grondstoffen als hout, suikerbieten of biomassa. Hierbij worden de suikers en het zetmeel door fermentatie en destillatie omgezet in alcohol.
In Zweden bevat alle benzine 5 procent bio-ethanol. Daarnaast staan er verspreid over het land zo'n 120 benzinestations waar de automobilist ook E85 kan tanken, benzine met 85% ethanol.
Autofabrikanten als Ford, Volvo en Saab brengen zogenaamde flexifuel auto's op de markt, die zowel op 100 procent benzine als op E85 (85 procent bijmenging) kunnen rijden en alles wat daartussenin zit. Zonder ingreep van de bestuurder past de motorsoftware zich aan de brandstof aan.
In Nederland heeft Nedalco vergevorderde plannen om een fabriek op te starten die bio-ethanol produceert uit afval van de voedingsmiddelenindustrie. Daarnaast waren er een jaar geleden geruchten dat het Britse Blue Ocean Associates plannen had om in Amsterdam een fabriek te bouwen. Probleem is ook hier dat de productie vaak meer kost aan fossiele brandstof dan aan schone brandstof wordt gewonnen.
Bovendien zijn enorme hoeveelheden maïs, suikerriet of suikerbieten nodig om ethanol te maken. Dat kan voedseltekorten veroorzaken, of zelfs een ecologische ramp tot gevolg hebben.
Cellulose-ethanol Cellulose-ethanol is ethanol gemaakt van het houtachtige gedeelte (cellulose) van gewassen. In het Zweedse Örnsköldsvik staat een proeffabriek, die op termijn uit houtachtig restmateriaal vloeibaar ethanol gaat fabriceren. Voorlopig gebeurt dit nog uit zaagsel.
Het verschil met bio-ethanol uit bijvoorbeeld suikerbiet en graan is dat cellulose-ethanol nog beter scoort qua milieuvriendelijkheid. Dat komt doordat de uitstoot van CO2 met 80 tot 90 procent vermindert, tegenover een reductie met zo'n 50 procent door bio-ethanol.
Biogas Biogas is een brandbaar gas, dat wordt gemaakt door het zonder zuurstof vergisten van biomassa of afval. Het ruwe gas bestaat voornamelijk uit methaan en koolstofdioxide. Na het verwijderen van de koolstofdioxide wordt het methaan samengeperst en kan het als brandstof voor aardgasauto's dienen.
De meeste automotoren moeten licht worden aangepast om biogas te kunnen gebruiken. Momenteel is veel van het commercieel verkrijgbare biogas in Europa afkomstig van stortplaatsen. Door het vrijwel ontbreken van tankstations voor biogas blijft de toepassing vooralsnog beperkt.
Elektriciteit Elektriciteit is een uiterst schone energiedrager als het duurzaam opgewekt is. Bij het gebruik ervan ontstaat dan geen enkel afvalproduct. Wanneer auto's op elektriciteit rijden, is de emissie van deze auto's nul en dus is het milieuvriendelijker dan waterstof.
Het nadeel van elektriciteit dat ?vieze' accu's nodig zijn voor de opslag, kan worden weerlegd door de zware metalen uit deze accu's te recyclen. Dit is haalbaar en gebeurt nu ook al. Bovendien worden op dit moment steeds compactere batterijen en accu's ontwikkeld met een grotere energiedichtheid. Deze zogenaamde lithium-ion accu's zijn bijna onbeperkt oplaadbaar. Met kernenergie opgewekte elektriciteit betekent geen uitstoot en dus een verlaging van het broeikaseffect.
Puur elektrische auto's zijn nog niet te koop. Wel zijn er de hybrides, waarin een elektromotor is gecombineerd met een benzinemotor. Bekendste voorbeelden zijn de Honda Civic IMA en de Toyota Prius (een half jaar geleden uitgeroepen tot zuinigste auto), maar ook het luxemerk Lexus verkoopt auto's met een hybridemotor en andere merken volgen snel. Chevrolet komt binnenkort met de Chevrolet Volt, die naar verluidt 1,6 liter benzine per 100 km gebruikt.
Nadelen? Maar hoe energiezuinig zijn deze auto's nou helemaal? De productie van een Prius blijkt schadelijker te zijn dan een de productie van een Hunmer.
Verder ligt Nederland achter op andere landen. En in andere landen, zoals in Brazilie (dat wereldmarktleider is op het gebied van bio-ethanol), worden zelfs demonstraties tegen bio-brandstoffen gehouden. Het verbouwen van gewassen gaat namelijk ten koste van het regenwoud. Ook in Indonesie worden oerwouden gekapt ten behoeve van biobrandstoffen .
Toch zullen bijna alle autofabrikanten de komende jaren hybrides uitbrengen. En ze zullen steeds vaker worden voorzien van een snoer en stekker, zodat je de accu's zelf thuis kunt opladen.
In de Marcel de Backerstraat, de Boterbloemlaan en de Kruidenlaan begint de Antwerpse Waterwerken(AWW) op 17 augustus met saneringswerken. Deze duren tot 18 september.
Die werkzaamheden gebeuren in het kader van een loodsanering.
Op de hoek van de Wilgenhoevestraat en de Neerhofstraat waren destijds de bureaus van de rijkswacht.
Er werden toen gele onderbroken wegmarkeringen aangebracht (verboden te parkeren voor particulieren). Ondertussen zit de rijkswacht er niet meer en is het gebouw verkocht aan particulieren.
De wegmarkeringen zijn dus niet meer van toepassing. Omwonenden klagen erover dat de verkeerspolitie toch parkeerboetes blijft uitschrijven.
17/08 Het gratis festival Cirque@taque heeft afgelopen zaterdag de Ekerse festivalwei in park Hof de Bist weer doen daveren. De Ekerse groep Humble Flirt mocht de spits afbijten.
Vooral bij het optreden van de Gentse Waxdolls barstte het feest los. Op deze elfde editie was er veel aandacht voor randanimatie.. De toeschouwers genoten in het zonnetje.
REGIO - Muziek in de Wijk heeft alles mee om een succes te zijn. Je komt niet alleen op de afspraak voor de artiesten. Het is ook een zomers buurtfeest.
Op zondagmiddag ziet het Kroonplein in Merksem zwart van het volk en op dinsdagvond kan je in park Hof De Bist in Ekeren (foto) op de koppen lopen. Ook op de Botermarkt in Zandvliet is er op zaterdagavond veel volk op de been. In Merksem zijn er nog voorstellingen op 23 en 30 augustus, in Ekeren op 25 augustus en in Zandvliet wuiven ze Muziek in de Wijk uit op 29 augustus. Programma: www.zomervanantwerpen.be.
Het is misschien een open deur intrappen maar 'leefmilieu is cruciaal voor ons bestaan op aarde!'. Toch is ons handelen er niet naar om deze planeet (zoals Louis Neefs ooit zong) nog een eeuwigheid mee te laten gaan.
Als raadslid en bestuurder van de Hooge Maey ben in een zeer grote voorstander van toepassingen in de biomassa. Antwerpen heeft jaarlijks gemiddelde van 38.000 ton Organisch-Biologisch Afval. Afval dat de Antwerpenaar grotendeels kent als GFT - GroetenFruitTuin afval. Toch verbranden wij dit afval grotendeels mee met het restafval. Spijtig want deze biomassa geeft bij een moderne vergistingverwerking veel meer energie voor stroom en verwarming af. Eigenlijk gooien wij zo zeer veel energie weg!
In de andere provincies denkt men daar anders over. Zo gaat Eneco België binnen een goede week haar eerste grote biomassaprojecten in België voltooien. De biogascentrale van 3MW in Roeselare is vorige maand opgestart en wordt nu 'gefinetuned'. Eneco laat het hier niet bij zitten want soortgelijke installaties in Aalter en Merkem zijn ook binnenkort operationeel. Zelfs Neerpelt zal tegen eind dit jaar met de bouw van een biomassacentrale starten. Deze centrales gaan draaien op een mix die voor 30% bestaat uit mest en 70% organisch-biologisch afval (of GFT). Deze zullen jaarlijks ieder 60.000 ton biomassa verwerken.
Waarom springt Antwerpen niet snel mee op deze 'energie'-trein? Deze bio-verwerkingen geven veel minder uitstoot en in tegenstelling tot wat vele denken zijn deze verwerkingen zonder geurhinder voor de omwonenden. Iets waar de Schepen kan over nadenken in deze warme dagen. Mijn GFT-bak in de tuin is alvast gestart met zijn biomassavergisting.... ;-))
1699 College van burgemeester en schepenen beraadslaging/proces verbaal
Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris. Zitting van vrijdag 17 juli 2009 Iedereen aanwezig, behalve mevrouwen Leen Verbist, Monica De Coninck, schepenen. collegebesluit: 9628 van vrijdag 17 juli 2009
Autonome Gemeentebedrijven A-Punt 5 Kristus-Koningplein. Verkoop onder voorwaarden. Opening der Biedingen. Goedkeuring. Introductie beleidsrichtlijn (Jaarnummer 9628) Bij de opening der biedingen blijkt geen enkele indiener aan de basisvoorwaarden te voldoen. Agendapunt, gemeenteraad, open, 20/10/2008, jaarnummer 1798 Auteur: Koen Dockx Motivering Voorgeschiedenis Bij gemeenteraadsbesluit van 20 oktober 2008, jaarnummer 1798 werd beslist tot verkoop onder voorwaarden van een perceel grond te Ekeren aan het Kristus-Koningplein. In uitwerking van dit gemeenteraadsbesluit werd door de Raad van Bestuur van AG Vespa op 5 juni 2009, het bestek voor de bouw van een politiekantoor goedgekeurd en de prijs voor de aankoop van het politiekantoor vastgelegd. Voor de verkoop en de bouw en aankoop van het politiekantoor werd een informatiebundel en bestek opgemaakt en de nodige publicaties gedaan. De biedingen werden afgesloten op vrijdag 19 juni 2009. Feiten en context De verkoop onder voorwaarden betreft: een perceel grond te Antwerpen-Ekeren aan het Kristus- Koningplein, op de hoek van de straten Alfons Jeurissenstraat en Jozef De Weerdtstraat, met een oppervlakte volgens meting van 806 m² zoals het goed voorkomt op het plan, ervan opgemaakt door de landmeter-expert van AG Vespa op 5 juni 2008 tegen de minimale prijs van 750 000,00 euro. Het te bouwen en aan te kopen politiebureel dient gebouwd te worden op voormelde grond waarbij het 25% zal innemen het gelijkvloers en de overige faciliteiten op de niveau’s +1 en -1 worden ingevuld. De koopprijs bedraagt 650 000,00 euro.
Argumentatie Er werden op vrijdag 19 juni 2009 2 biedingen ontvangen: 1/ NV Driehoek te Schoten, BVBA Luc Van De Wiel te Kapellen en THV Projectontwikkeling Park 2/ NV Van Roey Project te Rijkevorsel Uit het verslag van opening der biedingen blijkt dat de aanbieder sub 2 de opgelegde voorwaarden niet aanvaardt en eenzijdig zijn eigen voorwaarden formuleert en dit bod bijgevolg als ongeldig moet beschouwd worden: - aankoopaanbod: dit is niet het aankoopaanbod opgesteld door AG Vespa; dit document werd op verschillende punten gewijzigd, sommige paragrafen zijn doorgehaald en er wordt meermaals verwezen naar een nota van toelichting in het bijgevoegd projectdossier; - verkoopovereenkomst is getekend, maar elke bladzijde werd doorstreept met op de eerste bladzijde de vermelding NVT; Op 29 juni 2009 komt vervolgens de jury samen, samengesteld zoals vermeld in het gemeenteraadsbesluit van 20 oktober 2008 aangevuld met 2 vertegenwoordigers van de politie ineen adviserende rol voor wat betreft het politiekantoor. Er wordt door de jury eenparig opgemerkt dat in tegenstelling tot wat bindend in de voorwaarden wordt opgelegd (het politiekantoor zal 25% op het gelijkvloers innemen) het politiekantoor meer dan de helft van het gelijkvloers inneemt. Op de eerste verdieping wordt geen ruimte voor de politie voorzien. Bovendien worden de minimaal opgelegde vierkante meters voor het politiekantoor niet gehaald. Hierdoor zal ook de andere doelstelling in de verkoopsvoorwaarden, namelijk 4 verschillende entiteiten voor zelfstandige activiteiten niet of zeer moeilijk gehaald kunnen worden. Deze tekortkoming wordt door de jury als essentieel beschouwd en op grond hiervan wordt geadviseerd het voorstel van de aanbieder sub 1 als ongeldig te beschouwen. De jury adviseert na eventuele verfijning van de randvoorwaarden een nieuwe verkoop, aankoop en offerteaanvraagprocedure te organiseren in september 2009. Besluit Artikel 1 Het college beslist de biedingen van NV Driehoek te Schoten en NV Van Roey Project te Rijkevorsel voor de verkoop onder voorwaarden van een perceel grond te Ekeren aan het Kristus-Koningplein als ongeldig te beschouwen. Artikel 2 Het college beslist AG Vespa de opdracht te geven een nieuwe procedure voor de verkoop onder voorwaarden van het perceel grond te Ekeren aan het Kristus-Koningplein te organiseren in september 2009
Oosterweelverbinding : de architecten aan het woord
De Lange Wapper of het Antwerpen van de toekomst
woensdag 22 juli 2009
bron : de Standaard
De tegenstanders van de Lange Wapper verliezen de leefomgeving van de Antwerpenaar volledig uit het oog, vinden de ontwerpers en architecten van de Lange Wapper Brug. 'Het betoog van de actiecomités bestaat uit populistische slogans. Maar erger nog: hun zogenaamde alternatief is angstwekkend en destructief.'
De leefbaarheid van een stad als Antwerpen wordt sterk belast door een gebrek aan verkeersontsluiting. De dagelijkse files in de binnenstad zijn bekend: de 'konijnenpijp', de Leien, de kaaien en de Groenendaallaan... Naast het gebrek aan afdoend openbaar vervoer en veilige infrastructuur voor de zwakke weggebruiker, is het feit dat de Ring nog steeds niet gesloten is daar mee de oorzaak van. Auto's wringen zich tot bij de Waaslandtunnel, terwijl ook grote vrachtwagens zich een weg banen naar het enige verkeersknooppunt aan de Groenendaallaan.
Die situatie is een onhoudbare vermenging van stadsverkeer en vervaarlijk vrachttransport in een gebied met nochtans veel mogelijkheden voor kwalitatieve stadsuitbreiding. Hét onderwerp dat de Antwerpen dan ook moet bezighouden is een stedelijke ontwikkeling die kansen creëert voor de toekomst. Dat, en niets anders, was de vraag van de overheid aan de grootste studiebureaus en aan een aantal toonaangevende architecten van ons land.
Voor het Antwerpse verkeersinfarct is de rechtstreekse verbinding van de haven en het Eilandje met het verkeersknooppunt aan het Noordkasteel volgens ons nog steeds de meest natuurlijke oplossing. Dat in combinatie met de afsluiting van de doorgang op Linkeroever richting kust geeft de Waaslandtunnel alleen de functie van lokale verbinding tussen de twee Schelde-oevers. Een agressieve verkeersas wordt zo uit de stad weggesneden.
Ook de reusachtige vrachtstroom op de Groenendaallaan zal door de rechtstreekse aansluiting met het Noordkasteel stilaan verdwijnen. Het stedelijke weefsel, zowel op Linker- als op Rechteroever, wordt op die manier gezuiverd van agressief verkeer. Daarom - en dus niet alleen om de haven efficiënter te ontsluiten - is het verkeersknooppunt aan het Noordkasteel absoluut noodzakelijk.
Met die noordelijke ontsluiting van de stad kan men bovendien zo efficiënt mogelijk de stad in en uit. Zo veilig mogelijk ook, met een minimum aan milieulasten én met zo weinig mogelijk kilometers. De ring rond Antwerpen krijgt ter hoogte van het Noordkasteel een tweede kruising van de Schelde: de korte Oosterweeltunnel. Hij definieert de ligging van de Schelde, haar breedte en haar oevers. Het is een elementair onderdeel van de structuur en de dimensies van de stad. Het is daarom een tunnel van en voor de stad, voor de Antwerpenaar, voor de passant én voor de fietser.
De Lange Wapperbrug, de sluitsteen van de Ring, verheft zich boven het Albertkanaal en het Straatsburgdok. Als stedenbouwkundig signaal bevestigt hij de plek waar ooit de haven is ontstaan en waar in vorige eeuwen de verdedigingsfortengordel rond de stad werd gebouwd. De pylonen accentueren de enige twee noordelijke toegangen tot de stad. Het is de brug van Antwerpen-in-evolutie, met respect voor zijn geschiedenis.
Het is deze combinatie - wegsnijden van agressieve verkeersaders, een tunnel voor de Antwerpenaar en het bevestigen van de rijke geschiedenis van de metropool door de brug - dat het huidige Oosterweelproject van en voor Antwerpen maakt: cultureel, geschiedkundig en functioneel.
De ontwerpers ervan hebben, samen met ruim honderd andere specialisten van het consortium THV Noriant en de studiebureaus, dit concept afgetoetst, uitgewerkt en gefundeerd. Vanuit hun persoonlijke ervaring met Antwerpen hebben zij dit project geïntegreerd in delicaat natuurgebied. Zij hebben bovendien suggesties aangereikt voor een kwalitatieve ontwikkeling van de stad. Maar misschien hebben de tegenstanders van hun project nooit de akoestische studie gezien, of de hoogtechnologische uitwerking van de brug, of de bestemmingsvoorstellen en de vele groenaanplantingen. En bijgevolg zijn ze te snel overgegaan tot schijnbare problemen te creëren, om die vervolgens te verschuiven naar de woongebieden Merksem en Ekeren.
De zogenaamde alternatieven - waaronder het vierde Oosterweeltracé van het studiebureau ARUP-Sum - zijn angstwekkend. Ze sluiten definitief de realisatie uit van de essentiële aansluitingen aan het Noordkasteel en dus van de daarbijhorende levensnoodzakelijke zuivering van de verkeersoverlast in de stad. Integendeel: hallucinante opstoppingen en sluipverkeer op beide oevers zullen het gevolg zijn. Het oriënterende karakter van een natuurlijk cirkelvormig sluiten van de Ring wordt totaal tenietgedaan door een onbestemde ellenlange tunnel. Het al een definitieve ontwrichting betekenen van een natuurlijk groeiproces. Los van de vertragingen en de extra kosten zal de Antwerpenaar het destructieve effect van deze onnatuurlijke ingreep vroeg of laat op de korrel nemen.
De schijnbare keuze tussen een tunnel of een brug is vernederend voor onze stad, beschamend voor de knowhow en ethiek van de ingenieurs en ongeoorloofd voor het maatschappelijk engagement van de vele betrokken ontwerpers. Uiteraard moeten de deskundigen de bevolking grondig informeren; alleen zo is constructieve participatie echt mogelijk. Maar het Oosterweelproject is gecreëerd op basis van onze eigen cultuur en vakmanschap.
Dit unieke en duurzame project is niet van voor- of van tegenstanders. Het is niet van de BAM. Het is wel een project van onze democratie en dus van iedereen.
Paul Robbrecht en Marleen Goethals, voor Robbrecht & Daem Architecten
Chris Poulissen en Laurent Ney, voor Ney-Poulissen Architecten & ingenieurs
Jean-Marie Cremer en Jean-Yves Del Forno, voor Studiebureau Greisch
Koen Vande Sompele en Christian Dierickx, voor Studiegroep Omgeving
Een vrouw uit Ekeren is op het nippertje ontsnapt aan een brand in haar huis. Toen ze haar donsdeken wilde verluchten, vloog dat in brand door een warme halogeenlamp.
De vrouw hing haar donsdeken even uit het raam, over een brandende halogeenlamp. Het deken kon de hitte niet verdragen en vloog in brand.
De brandweer had het vuur snel onder controle en de schade bleef al bij al beperkt. Enkel een muur, het raam, een rozelaar en het donsdeken zelf raakten verbrand.
De Lustige Gans organiseert voor de tweede maal het kindergansrijden op zaterdag 29 augustus aan zaal De Geesten in de Waterstraat.
Vertrek om 13.15u. Niet-leden mogen ook deelnemen, maar het stalen ros (fiets) van elke deelnemer moet in de Ekerse kleuren blauw en geel versierd zijn. Omstreeks 18u begint een hotdogfestijn en mosselsouper.
Een van de klokken uit de inkomhal van de Sint-Laurentiuskerk van Schoonbroek-Rozemaai werd eind juli in bruikleen gegeaven aan de kerkraad van Sint-Jozef in Hove.
Die wilden in hun wijk graag een kerkklok horen luiden.
College van burgemeester en schepenen beraadslaging/proces verbaal
Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris. Zitting van vrijdag 3 juli 2009 Iedereen aanwezig, behalve de heer Philip Heylen, schepen. collegebesluit: 8912 van vrijdag 3 juli 2009
Patrimoniumonderhoud B-Punt 23 Stormschade. Definitieve inventarisatie van de stormschade van 26 mei 2009. Kennisneming. (Jaarnummer 8912) De storm van 26 mei 2009 veroorzaakte schade aan stadspatrimonium en openbaar groen. Patrimoniumonderhoud inventariseerde de schade. Het college neemt kennis van de definitieve schadelijst. Agendapunt, college, gewone zitting, 12/06/2009, jaarnummer 7878 Auteur: Kris Wuyts Motivering Voorgeschiedenis Dinsdag 26 mei werd Antwerpen getroffen door een storm. Deze veroorzaakte schade aan diverse stadsgebouwen en openbaar groen. Het college gaf op 29 mei opdracht aan patrimoniumonderhoud om de schade te inventariseren. Onmiddellijk werd begonnen aan het voorkomen van verdere schade, opruimwerk, nemen van tijdelijke maatregelen en herstel van de schade. In sommige gevallen was er niet voldoende tijd om de normale procedures te doorlopen alvorens bestellingen te plaatsen. In andere gevallen werd prijs gevraagd aan aannemers. Sommige schade werd in eigen beheer hersteld. Op 12 juni nam het college kennis van de voorlopige inventaris van de schade en gaf opdracht aan patrimoniumonderhoud om de lijst te vervolledigen en te actualiseren tegen eind juni 2009. Feiten en context Aan navolgende gebouwen en bomen werd stormschade vastgesteld. De gebouwen staan geordend per stedelijk bedrijf. Ook de aard van de schade werd opgenomen. De lijst van 12 juni 2009 werd geactualiseerd door de ontbrekende ramingen aan te vullen. De aanvullingen worden in vet aangegeven.
Interne Audit Gildekamersstraat 5, Antwerpen 320,00 EUR in de lokalen van de interne audit zijn er zowel op de tweede verdieping alsook in de vergaderzaal op zolder ruiten gebroken Stadhuis Grote Markt 1, Antwerpen 350,00 EUR op de schone verdieping in het kabinet burgemeester (kant Suikerrui) is de hendel van de buitenraam door het loodglas van de binnenraam gevlogen. Schade aan het loodglas en aan de sluiting van de buitenraam. Schepenhuis Grote Markt 9-13, Antwerpen 275,00 EUR er is een deur + deurkader gesneuveld. Voormalig districtshuis Berendrecht Zandvliet Lillo Spaansemolenstraat 15, Zandvliet 1.650,00 EUR Ramen en koepels
Bibliotheekvestiging “Nieuwdreef” Nieuwdreef 135, Merksem 2.500,00 EUR Beschadiging door wateroverlast van nieuw gelegde lino-vloer. cafetaria sportschuur Hoofdfrontweg Sorghvliet, Hoboken 2.000,00 EUR Het dak was niet goed toegemaakt door de aannemer; door de storm waaide alles weg en is er zware schade toegebracht aan het plafond,verlichting en meubelen van het cafetaria zwembad Park van Merksem Van Heybeeckstraat 9, Merksem 1.450,00 EUR één van de panelen van de informatiepaal voor het zwembad met daarop onder andere de naam van ons zwembad (Park van Merksem) is gaan waaien. Het andere hebben we terug gevonden maar in slechte staat. CC De Schelde blok A en E De Keyserhoeve 66, Zandvliet 21.583,10 EUR Dakbedekking, PVC boenselplanken, PVC regenafvoerbuizen
School Jozef Balstraat, Berchem 5.844,30 EUR Zijplank (30 cm) van de goot is op de grond terecht gekomen. + schilderwerk goot. Schade aan de wagen is niet bewezen "volgens de mensen ter plaatse" School SM 12 Kleine Bredestraat 2a Berendrecht 1.570,25 EUR Lichtkoepels School Silo 45 Bremstraat 1, Zandvliet 5.950,41 EUR vier koepels kapot door hagelinslag School Belegstraat 62, Antwerpen 185,86 EUR Verlichtingstoestel is losgekomen (blijven hangen aan de elektriciteitsdraden) School Silo 43 Monnikenhofstraat 25, Berendrecht 3.388,43 EUR Lichtkoepels Pastorij Gaston Burssenslaan 17, Antwerpen Linkeroever 454,00 EUR een koepel weggewaaid Pastorij Lakborslei St Fredegandus, Deurne 500,00 EUR een van de luiken aan de straatkant is afgebroken Kerk Zandvliet Spaansemolenstraat 1, Zandvliet 65.000,00 EUR Ramen met loodglas
Disricthuis Ekeren Veltwijcklaan 27, Ekeren 730,00 EUR leienpannen op de grond thv het schepenkabinet hoek van de vijver Seniorenlokaal Armenstraatje, Zandvliet 550,00 EUR Glasbreuk en pvc afboerbuizen
De gedetailleerde lijst met schade aan bomen werd opgenomen in bijlage. In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven met bijhorende waarden zoals voorgelegd aan het college op 12 juni 2009. De lijst werd aangevuld en geactualiseerd. Er werden 2 boomsoorten toegevoegd (sierpeer en meelbes) en er werd een bijkomende kolom toegevoegd met geactualiseerde waarden. De geactualiseerde waarden werden berekend door stads- en buurtonderhoud volgens de normen van de Vereniging voor openbaar groen (zie bijlage). Soort - waarde - geactualiseerde waarde acacia's 129,00 EUR 6.692,00 EUR Amerikaanse linde 58,00 EUR 1.181,00 EUR berken 134,00 EUR 3.372,00 EUR beuken raming nog niet gekend 23.136,00 EUR blauwe atlasceder 253,00 EUR 15.821,00 EUR Canadapopulieren raming nog niet gekend 52.624,00 EUR ceders raming nog niet gekend 14.095,00 EUR eik raming nog niet gekend 4.872,00 EUR essen 120,00 EUR 490,00 EUR esdoorns raming nog niet gekend 19.454,00 EUR gewone beuk 67,00 EUR 1.392,00 EUR hemelboom 28,00 EUR 399,00 EUR Italiaanse populieren 1 163,00 EUR 62.453,00 EUR kastanje 85,00 EUR 8.845,00 EUR kersen 550,00 EUR 20.915,00 EUR krentenboompje raming nog niet gekend 232,00 EUR linden raming nog niet gekend 66.107,00 EUR meidoorns raming nog niet gekend 669,00 EUR olm raming nog niet gekend 1.076,00 EUR paardenkastanjes raming nog niet gekend 16.329,00 EUR platanen raming nog niet gekend 9.919,00 EUR rode paardenkastanje 78,00 EUR 1.483,00 EUR ruwe berk 36,00 EUR 807,00 EUR schijnacacia 136,00 EUR 9.081,00 EUR sierkersen 154,00 EUR 3.657,00 EUR sierpruimen 109,00 EUR 4.884,00 EUR treurwilgen 348,00 EUR 39.095,00 EUR trompetboom 41,00 EUR 1.001,00 EUR valse acacias 404,00 EUR 36.632,00 EUR valse Christusdoorn 118,00 EUR 4.872,00 EUR walnoten raming nog niet gekend 9.420,00 EUR waterwilg 45,00 EUR 1.009,00 EUR wilde kastanjes 980,00 EUR 67.492,00 EUR wilgen raming nog niet gekend 5.024,00 EUR wintereik raming nog niet gekend 16.605,00 EUR witte abelen 116,00 EUR 4.518,00 EUR witte paardenkastanjes raming nog niet gekend 128.030,00 EUR zilveresdoorns raming nog niet gekend 21.837,00 EUR zilverlindes 252,00 EUR 15.315,00 EUR zomereiken 452,00 EUR 26.795,00 EUR zwarte populier raming nog niet bekend 11.253,00 EUR zwarte walnoot 202,00 EUR 16.832,00 EUR sierpeer 2.790,00 EUR meelbes 3.558,00 EUR Financiële gevolgen De kosten voor herstel van de gebouwen worden verrekend op de werkingskredieten van patrimoniumonderhoud. Het bedrijf financiën zorgt ervoor dat de uitgaven worden gecompenseerd bij begrotingswijziging door de te ontvangen verzekeringsgelden en of gelden van het rampenfonds. De huidige lijst is de definitieve lijst van de schadegevallen met bijhorende ramingen. Besluit Artikel 1 Het college neemt kennis van het definitieve verslag van het bedrijf patrimoniumonderhoud over de stormschade aan stadspatrimonium en openbaar groen, na de storm van 26 mei 2009.
De heraanleg van de Laaglandlaan komt in een nieuwe fase. Sinds 4 augustus wordt het kruispunt met de Maantjessteenweg aangepakt. Het verkeer wordt over één rijstrook geleid. Aannemer Vermetten neemt vanaf de week van 17 augustus het stuk tussen de Moeshofstraat en het Kastanjeboomplein onder handen. Het verkeer zal worden omgeleid via het Laar, de Kapelsesteenweg en de Bredabaan. Ook de bussen 33 en 660 zullen enkele omleidingen maken. Het einde van de werken is voor oktober.
Voor de uitbouw van haar net zal Eandis werken uitvoeren in het voetpad van de NSB-straat, ter hoogte van de huisnummers 1 tot 11. Normaal gezien zullen deze werken duren van 10 augustus tot 15 september.
Werken in Kapellen : 1 jaartje moeilijke doorstroming
Begin augustus starten in het centrum van Kapellen de werken voor het vernieuwen van de doortocht. De heraanleg van de N11 (Antwerpsesteenweg-Dorpsstraat-Kapelsestraat) loopt vanaf de spoorwegtunnel tot voorbij het park. Bedoeling is de verkeersdoorstroming en de veiligheid van de zwakke weggebruikers te verbeteren.
Ovonde Vooral het centrum zal een grondige facelift ondergaan. Aan het Oud-Gemeentehuis wordt een grote ovonde aangelegd. Die moet de aansluitende kruispunten veiliger maken en het verkeer vlotter door het centrum loodsen. Ook voor fietsers en voetgangers wordt meer ruimte gemaakt met aan beide kanten van de Dorpsstraat een fietspad van minimaal 1,75 meter en een voetpad van 1,5 meter.
Vier fasen De werkzaamheden gebeuren in vier fasen. Een eerste fase loopt vanaf de Kerkstraat tot aan het centrumkruispunt. Daarna volgen het deel tussen de Kerkstraat en de Bloemenlei, het deel tussen het centrumkruispunt en de spoorwegtunnel en als laatste fase het deel tussen de Hoevensebaan en de Korte Vredestraat. In totaal mogen alle werken niet langer dan 1 jaar in beslag nemen. De kostprijs van het project wordt geraamd op 3,6 miljoen euro en wordt gedeeld door het Vlaams Gewest en de gemeente.
Voor de uitbreiding van haar net zal Eandis werken uitvoeren in het voetpad van het Geestenspoor, en in het voetpad van de Kannekeslaan (kant even huisnummers). Deze werken zullen normaal gezien duren van 3 tot 31 augustus.
Gouverneur Berx stelt dat Lange Wapperbrug de beste keuze is
27/07 Antwerps gouverneur Cathy Berx is voorstander van het BAM-tracé en dus voor een Lange Wapperbrug om de ring van Antwerpen te sluiten. "Vanuit het oogpunt veiligheid en de snelheid om het project te realiseren is het BAM-tracé het beste", aldus Berx.
"Zo wordt de Kennedytunnel verboden voor vrachtwagens en komen er gescheiden rijstroken. Ik ben als gouverneur verantwoordelijk als er iets misloopt. Daarom draagt dat tracé mijn voorkeur weg."
Enkele weken geleden kwam studiebureau Arup/Sum met een ‘vierde tracé' op de proppen: een vijf kilometer lange tunnel van Linkeroever naar Ekeren.
Nu de vzw Ademloos, een tegenstander van de Lange Wapperbrug, genoeg handtekeningen verzameld heeft, komt er heel waarschijnlijk een referendum over de Oosterweelverbinding. Die volksraadpleging zal doorgaan op 18 oktober.
College van burgemeester en schepenen beraadslaging (bron Notulus)
Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris. Zitting van vrijdag 10 juli 2009 Iedereen aanwezig, behalve de heren Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, schepenen, de heer Roel Verhaert, stadssecretaris. De heer Manfred Vandewalle, waarnemend stadssecretaris, neemt het secretariaat waar. collegebesluit: 9080 van vrijdag 10 juli 2009
Stadsontwikkeling A-Punt 19 GRUP Spoorweginfrastructuur Oude Landen te Ekeren. Collegiale brief. Goedkeuring. Concretisering beleidsrichtlijn (Jaarnummer 9080) Het college keurt een collegiale brief goed waarbij de betrokken instanties worden verzocht rekening te houden met de noden van de stad Antwerpen bij de opmaak van het GRUP Spoorweginfrastructuur Oude Landen te Ekeren. Agendapunt, gemeenteraad, open, 20/10/2008, jaarnummer 1870; Agendapunt, college, gewone zitting, 30/12/2008, jaarnummer 17210 Auteur: Klaas Meesters Motivering Voorgeschiedenis In zitting van 31 oktober 2001 (jaarnummer 11719) keurde het college de beleidsovereenkomst omtrent de herbestemming van het spoorwegemplacement Stuivenberg tot Stedelijk Park Spoor Noord tussen de NMBS, nv EIS en de stad Antwerpen goed. In de beleidsovereenkomst handelt één ontbindende voorwaarde over de uitwijkbundels met name artikel 29. Uitwijkbundels. In dit artikel streven de partijen een spoedige oplossing na voor de verplaatsing van de aanwezige uitwijkbundels naar Luchtbal. In zitting van 23 januari 2004 (jaarnummer 346) besliste het college om principieel akkoord te gaan met de verplaatsing van de uitwijkbundel naar Luchtbal, conform de beleidsovereenkomst, maar niet in combinatie met de onderhoudsinstallatie. In zitting van 10 maart 2006 (jaarnummer 2610) keurde het college de beleidsnota ‘Oude Landen’ goed, waarmee het haar visie op dit gebied vanuit het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) uitschrijft in functie van een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor de optimalisatie van de spoorontsluiting van de haven, waarmee tegelijkertijd de (minimale) spoorwegbundel kan worden verankerd. Het college besliste hierover een collegiale brief te richten aan de minister bevoegd voor ruimtelijke ordening en de NMBS. Op 24 april 2006 besliste de districtsraad van Ekeren naar aanleiding van de beleidsnota ‘Oude Landen’ en de projecten van de NMBS een aantal aanbevelingen over te maken aan de Vlaamse regering.
Op 21 december 2006 werd het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) 'Antwerpen Ontwerpen' door de deputatie definitief goedgekeurd. In zitting van 9 februari 2007 (jaarnummer 1492) nam het college akte van het kennisgevingsdossier van het project-MER voor de aanleg van een ongelijkvloerse spoorvertakking en uitbreiding van de spoorbundel Luchtbal en besliste om zijn advies over te maken aan de dienst Milieueffectenrapportage van de Vlaamse Overheid (Departement Leefmilieu, Natuur en Energie). In zitting van 20 oktober 2008 (jaarnummer 1870) besliste de gemeenteraad het bestek 2008/8132 goed te keuren voor een raamovereenkomst voor het aanstellen van een pool ontwerpers voor masterplannen. In zitting van 30 december 2008 (jaarnummer 17210) besliste het college dertien ontwerpbureaus op te nemen in de pool van ontwerpers voor het bestek 2008/8132. In zitting van 22 februari 2008 (jaarnummer 1660) adviseerde het college in het kader van de project-MER het college om volgende milderende maatregelen op de nemen: A. De dienst Milieueffectrapportage (Mer),van het departement Leefmilieu, Natuur en Energie van de Vlaamse overheid, te vragen om volgende elementen verder te laten onderzoeken: A.a: de effecten van het afgraven van de zone tussen de spoorlijnen en het daadwerkelijke bergingsvermogen van die afgegraven zone. Daarvoor is een onderzoek over een heel jaar vereist en niet enkel over de zomermaanden; A.b: voldoende aandacht te geven aan de wateroverlastproblematiek in de omliggende woonwijken; A.c: de geluidsoverlast voor de omliggende wijken; A.d: de mogelijke lichtpollutie van de spoorbundel. B. Het college verzoekt de dienst Mer om volgende aspecten als randvoorwaarden in het verder proces mee te laten nemen: B.a: de zone tussen de spoorlijnen wordt ontwikkeld tot een zone met natte natuur; B.b: de structuurkwaliteit van de Oudelandsebeek wordt verbeterd, overbruggingen worden volgens de principes van de natuurtechnische milieubouw opgelost; B.c: er wordt geen onderhoudsinfrastructuur voorzien. Dit moet vertaald worden in het GRUP; B.d: de nieuwe spoorwegbundel moet ten oosten van de huidige worden voorzien, ook dit moet in het GRUP verankerd worden; B.e: er moeten verbindingen voorzien worden doorheen het gebied voor zwakke weggebruikers; B.f: de non-stophoofdroute die komt van Schoten en Brasschaat moet naar Antwerpencentrum doorgeschakeld worden; B.g: zowel spoorlijn 12 als 27a moeten op meer dan één plaats oversteekbaar zijn. C. Het college vraagt de dienst Mer het plangebied van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) uit te breiden met het landbouwgebied Oude Landen (het sportpark). D. Het college vraagt de dienst Mer het studiegebied voor het plan-MER uit te breiden met: D.a: het natuurreservaat de Oude Landen; D.b: de vallei van de Laarse Beek tot aan het afrittencomplex van de E19; D.c: het gebied rond het voormalige Klinaziekenhuis; D.d: het buffergebied langsheen het woongebied Rozemaai. Feiten en context Infrabel wenst op de spoorlijn 27a een ongelijkgrondse kruising aan te leggen en een bijkomende spoorwegbundel te realiseren langs lijn 12. TUC-rail heeft aan Arcadis-Aeolus de opdracht gegeven om voor het gebied tussen de twee spoorlijnen een inrichtingsplan uit te werken. De eerste aanzet tot analyse voor dit plan en de de visie werden op een werkvergadering gepresenteerd aan een vertegenwoordiger van de Vlaamse Bouwmeester, van Agentschap Natuur en Bos (ANB) en departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed (RWO). Ook twee districtsschepenen van Ekeren waren aanwezig. Departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed (RWO) – ruimtelijke planning maakt met het integratiespoor een GRUP op voor de bijkomende spoorweginfrastructuur ‘Oude Landen’. Dit GRUP is vereist omdat de zone tussen de twee spoorlijnen (12 en 27A) momenteel de bestemming parkgebied heeft. Spoorweginfrastructuur past uiteraard niet in een parkgebied. In de beleidsnota ‘Oude Landen’ kreeg de zone ten oosten van spoorlijn 27a de functie van speelbos ontwikkeling met integratie van de bestaande sportvelden. Inmiddels is de visie rond deze strook geëvolueerd naar het realiseren van een sportpark. Argumentatie Departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed (RWO) – ruimtelijke planning maakt met het integratiespoor een Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) op voor de bijkomende spoorweginfrastructuur ‘Oude Landen’. Dit Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan is vereist omdat Infrabel plannen heeft om enerzijds een ongelijkgrondse kruising op lijn 27a en een bijkomende spoorwegbundel langs lijn 12 aan te leggen en anderzijds de zone op het gewestplan is ingekleurd als parkgebied. Stad Antwerpen wenst de zone tussen spoorlijn 27a en de weg Oude Landen te ontwikkelen tot een sportpark dat kan dienen als buffer tussen de spoorlijn en de woonwijk. In dit sportpark zal de nadruk liggen op buitensporten. Daarnaast wordt er overdekte sportinfrastructuur en een groene speelruimte voorgesteld. Om te zorgen dat deze vragen tot een kwalitatieve ruimte evolueren, zal stad Antwerpen aan een studiebureau de opdracht geven om een ruimtelijk masterplan op te maken. De ontwikkelingen in deze zone zijn niet los te koppelen van de herdimensionering van spoorlijn 27a. Het talud van de spoorlijn zal zeer dominant zijn en de ontwikkelingen in deze zone beperken. Ruimtelijk behoort de sportzone bij de spoorweginfrastructuur. Het is dan ook logisch om de sportzone binnen de ruimtelijke plannen in opmaak mee te nemen. Het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan in opmaak zal zich blijkens de nota voor publieke consultatie beperken tot de zone tussen de nieuwe tracés van de spoorlijnen en het opheffen van de huidige reservatie. Dit resulteert voor de zone ten oosten van lijn 27a in een aantal bestemmingszones, zonder enige ruimtelijk relevante grens, die een goede ruimtelijke ontwikkeling bemoeilijken. Het is vanuit ruimtelijk oogpunt dan ook logisch om de hele zone tussen de lijn 12 en de weg Oude Landen in het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan voor de bijkomende spoorweginfrastructuur ‘Oude Landen’ op te nemen. Naar aanleiding van de nota voor publieke consultatie heeft stad Antwerpen dit al onder de aandacht van de betrokken diensten gebracht. Uit telefonisch contact bleek dat aan deze vraag waarschijnlijk geen gehoor wordt gegeven. Met deze brief wil de stad deze vraag om de zone tussen lijn 27a en de weg Oude Landen op te nemen binnen het GRUP, herhalen en onder de aandacht brengen van de minister van ruimtelijke ordening. Besluit Artikel 1 Het college beslist om volgende collegiale brief te versturen aan dhr. Guy Braeckman, hoofd van de entiteit Department Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Ontroerend Erfgoed, en aan dhr.Dirk Van Mechelen, Vlaams minister van Financiën en Begroting en Ruimtelijke Ordening. Geachte minister Van Mechelen Geachte heer Braeckman Departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed (RWO) – ruimtelijke planning maakt met het integratiespoor een Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan op voor de bijkomende spoorweginfrastructuur ‘Oude Landen’. Dit GRUP is vereist omdat Infrabel plannen heeft om enerzijds een ongelijkgrondse kruising op lijn 27a en een bijkomende spoorwegbundel langs lijn 12 aan te leggen en anderzijds de zone op het gewestplan is ingekleurd als parkgebied. Stad Antwerpen wenst de zone tussen spoorlijn 27a en de weg Oude Landen te ontwikkelen tot een sportpark dat kan dienen als buffer tussen de spoorlijn en de woonwijk. In dit sportpark zal de nadruk liggen op buitensporten. Daarnaast wordt er overdekte sportinfrastructuur en een groene speelruimte voorgesteld. Om te zorgen dat deze vragen tot een kwalitatieve ruimte evolueren, zal stad Antwerpen aan een studiebureau de opdracht geven om een ruimtelijk masterplan op te maken. De ontwikkelingen in deze zone zijn niet los te koppelen van de herdimensionering van spoorlijn 27a. Het talud van de spoorlijn zal zeer dominant zijn en de ontwikkelingen in deze zone beperken. Ruimtelijk behoort de sportzone bij de spoorweginfrastructuur. Het is dan ook logisch om de sportzone binnen de ruimtelijke plannen in opmaak mee te nemen. Het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan in opmaak zal zich blijkens de nota voor publieke consultatie beperken tot de zone tussen de nieuwe tracés van de spoorlijnen en het opheffen van de huidige reservatie. Dit resulteert voor de zone ten oosten van lijn 27a in een aantal bestemmingszones, zonder enige ruimtelijk relevante grens, die een goede ruimtelijke ontwikkeling bemoeilijken. Het is vanuit ruimtelijk oogpunt dan ook logisch om de hele zone tussen de lijn 12 en de weg Oude Landen in het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan voor de bijkomende spoorweginfrastructuur ‘Oude Landen’ op te nemen. Naar aanleiding van de nota voor publieke consultatie heeft de stad dit al onder de aandacht van de betrokken diensten gebracht. Met deze brief wil stad Antwerpen nogmaals vragen om de zone tussen de spoorlijn 27a en de weg Oude Landen op te nemen binnen de contour van het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan voor de bijkomende spoorweginfrastructuur ‘Oude Landen’. Hoogachtend Namens het college van burgemeester en schepenen de stadssecretaris de burgemeester Roel Verhaert Patrick Janssens