Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
28-06-2018
Hevige brand vernielt saunacomplex de Clou: âEr is veel schadeâ
Bron : GVA door il, brip
EKEREN - Op de Veltwijcklaan in Ekeren heeft dinsdagochtend een hevige brand gewoed in saunacomplex De Clou. Er is veel schade, zegt brandweerwoordvoerder Kristof Geens.
Rond 6.30u kreeg de brandweer een melding voor een brand in saunacomplex De Clou. De brandweer kwam snel met een veertigtal manschappen ter plaatse. Ook brandweerzone Rand kwam bijstand leveren.
Het was meteen duidelijk dat het om een zware brand ging, omdat er veel hout in het gebouw was, zegt brandweerwoordvoerder Kristof Geens. We zijn daarom begonnen met langs buiten te blussen, ook voor onze veiligheid.
Naast het wellnesscentrum bestaat het gebouw uit vier wooneenheden, aan de achterkant. Vijf bewoners konden zichzelf op tijd evacueren. Een alerte fietser had de rook vanochtend opgemerkt, en hen uit bed gebeld. Er vielen geen gewonden. Rond 9.15u hadden we de brand onder controle.
Het complex en de studios zijn volledig verwoest. Wat de aanleiding was, is nog niet duidelijk. Dat zal het onderzoek moeten uitwijzen, klinkt het. In de nabije omgeving was lange tijd zware rookhinder.
Vlaamse regering investeert 1,25 miljard euro in 18
Bron. VRT nieuws - Nico Cardone - 25/06/2018
Nadat de Vlaamse regering vorig jaar een akkoord heeft bereikt met actiegroepen over de Oosterweelverbinding, schuift Vlaanderen nu 18 "leefbaarheidsprojecten" naar voor die gerealiseerd zullen worden op en rond de Antwerpse ring. Er komen overkappingen, zoals eerder aangekondigd, maar ook een fietsersbrug maakt deel uit van een plan, nieuwe fietspaden en een zwemvijver aan het Antwerpse Noordkasteel. Van een volledige overkapping is evenwel nog geen sprake: volgens het huidige plan wordt ongeveer een kwart van de ring overkapt.
In maart vorig jaar bereikte de regering een overeenkomst met verschillende actiegroepen in verband met het Oosterweeldossier. Er werd beslist dat de Antwerpse ring overkapt zou worden, er werd aangekondigd dat er aparte tracés komen voor auto's die in de stad moeten zijn en doorgaand verkeer, en de Vlaamse regering zou inspanningen doen om ervoor te zorgen dat er minder auto's naar Antwerpen komen. In ruil zouden de actiegroepen hun klacht bij de Raad van State terugtrekken.
Vandaag is die overeenkomst met de actiegroepen concreet gemaakt. De Vlaamse regering maakt 1 miljard euro vrij voor 18 verschillende projecten, de stad Antwerpen en de Haven investeren 250 miljoen euro, waardoor de totale investering 1,25 miljard euro zal bedragen.
In totaal zal hiermee 3,25 kilometer nieuwe overkapping worden gerealiseerd. Vooral in het Noorden, ter hoogte van het Sportpaleis, en het Zuidstation ter hoogte van de A12. De delen die niet overkapt worden, krijgen meer groene bermen en er worden maatregelen genomen om de geluidsoverlast te beperken.
"De helft van de bouwkranen in Vlaanderen staat al in Antwerpen", zegt de Antwerpse burgemeester, Bart De Wever (N-VA). "Die andere helft mag nu ook komen. Elke Antwerpenaar zal onmiddellijk de winst ondervinden", zegt De Wever. En het zullen vooral de sociaal zwakkere wijken, met name in het noordoosten van de stad (o.a. Den Dam, Luchtbal, Borgerhout), zijn die de grootste vruchten zullen plukken, zo benadrukken de burgemeester en Oosterweel-intendant Alexander D'Hooghe.
"Het zijn die wijken die 150 jaar lang hebben opgedraaid voor de industriële lasten van de stad die nu de grootste winst boeken. We pakken de bronnen van geluidsoverlast aan en het groen gaat erop vooruit met joekels van parken", zegt D'Hooghe. In totaal, over de verschillende projecten heen, komt er volgens de intendant 400 ha bruikbare groene ruimte bij. "Dat is 28 keer het stadspark van Antwerpen.
Prachtige dag voor Antwerpen. Stadsbestuur en Vlaamse regering verwezenlijken samen met burgerbewegingen het grootste leefbaarheidsproject van deze eeuw. Onze stad wordt groener, aangenamer én mobieler. De fietsbrug over de Schelde wordt dé landmark van de stad van morgen.
Eerst was er sprake van een Lange Wapperbrug voor auto's, nu wordt het een "fiets-wapper" De ring wordt dus (nog) niet volledig overkapt, zoals actiegroepen hadden gevraagd. "Dit is nog maar het begin", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). "Maar dit is al een serieuze investering." "Er wordt niet enkel geïnvesteerd in weginfrastructuur", aldus Weyts. "We spraken lang over een Lange Wapperbrug, voor auto's over de Schelde. Wel, we krijgen nu een fiets-wapper."
Actiegroepen tevreden
De verschillende actiegroepen Ademloos, stRaten-generaal en Ringland, zijn positief over het bereikte akkoord. "Dit is een superbelangrijke dag voor ons. De overkapping krijgt hiermee het statuut van "beslist beleid". We hebben hiermee het punt bereikt waarop er geen ommekeer meer mogelijk is", zegt Manu Claeys van stRaten-generaal. Wim Van Hees van Ademloos ziet nog wel enkele mogelijke "knipperlichten", zoals de realisatie van de 50/50 modal split. Intussen moet de Vlaamse regering wel op zoek naar een nieuwe intendant. De opdracht van Alexander D'Hooghe zit er namelijk op. Bedoeling is dat de volgende intendant een opdracht krijgt van 1 jaar, een mandaat dat maximaal 7 keer met telkens 1 jaar kan verlengd worden. D'Hooghe sluit echter niet uit dat hij zich met zijn team opnieuw kandidaat stelt.
Nieuwe locatie voor Sint-Jozef
Het akkoord bevat ook een oplossing voor het dienstenverleningscentrum Sint-Jozef op de Luchtbal. Dat centrum, met zowel een schooltje voor buitengewoon onderwijs voor 300 leerlingen en een internaat als een zorginstelling met zo'n 500 medewerkers, wordt geherlokaliseerd. "Dat is het beste voor de leefbaarheid en het welzijn van de betrokkenen", legt minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) uit. Het centrum zou een nieuwbouw krijgen op de Rozemaai in Ekeren. De kosten worden geraamd op 32 miljoen euro en zullen gedeeld worden door de instelling zelf, de stad Antwerpen, de BAM en de Vlaamse overheid.
Dit zijn de 18 projecten:
Oosterweelknoop/Noordkasteel: er wordt 14 miljoen euro vrijgemaakt om de geluidsoverlast in de buurt te verminderen. Het park rond het Noordkasteel zal een zwemvijver krijgen.
De R1 zal verlaagd worden in noordelijke richting tot aan de Masurebrug, zo kan dat stuk in een latere fase ook overkapt worden. Er worden geluidsbuffers aangelegd om de geluidsoverlast in Merksem te verminderen. Kostprijs: 70 miljoen euro.
In de buurt van het station Antwerpen-Luchtbal komt er een overkapping van 850 meter. Er worden inspanningen gedaan om fiets en openbaar vervoer "vlot op elkaar te laten aansluiten om combimobiliteit te stimuleren". Kostprijs: 368 miljoen euro.
In de Damwijk komt er een overkapping. Op de overkapping komt een park en "vrijetijdsvoorzieningen". Kostprijs: 15 miljoen euro.
Ter hoogte van het Albertkanaal komen er fietsverbindingen aan de R1 en wordt er geïnvesteerd in de "ecologische continuïteit" van de groenzones. Kostprijs: 6 miljoen euro.
Aan het Sportpaleis stond al een overkapping gepland, dat project wordt uitgebreid. De Damwijk en de wijk Kronenburg in Deurne zullen verbonden worden. De zone rond het Sportpaleis, waar veel evenementen plaatsvinden, zou beter toegankelijk moeten worden. Kostprijs: 147 miljoen euro.
De op- en afritten van de Ten Eeckhovelei in Deurne worden overkapt, dat zou de leefbaarheid in de wijk moeten verbeteren. Kostprijs: 63 miljoen euro.
Er wordt geïnvesteerd in de ringzone tussen Deurne en Borgerhout. Hier wordt geen bedrag op geplakt.
Er komt een overkapping van 100 meter tussen het Rivierenhof en Hof Ter Loo, dat kost 122 miljoen euro.
In Berchem wordt de ring "ingekapseld in een snoer van groene buffers en fietspaden". Kostprijs: 23 miljoen euro.
Diezelfde "groene buffers" komen er ook ter hoogte van Wilrijk, goed voor 55 miljoen euro.
Ter hoogte van de Jan De Voslei wordt de bestaande overkapping van de A12 uitgebreid met 620 meter. Kostprijs: 145 miljoen euro.
Het zogeheten "park knoop zuid" aan de uitrit van de Kennedytunnel zal verder "verparkt" worden en er komt een fietsnetwerk door.
Ter hoogte van de Kennedytunnel "wordt de kaaizone ingericht als een schakel voor zachte mobiliteit". Kostprijs: 22 miljoen euro.
De brug waarover burgemeester Bart De Wever eerder sprak, voor voetgangers en fietsers, wordt gerealiseerd. Kost: 49 miljoen euro.
Op Linkeroever komt er ook een fietsersbrug over de E17, om zo het Burchtse Weel te verbinden met het Galgenweel. Kostprijs: 26,5 miljoen euro.
In Zwijndrecht wordt de geluidsoverlast met 10 decibel verminderd dankzij "stille bermen", kostprijs: 48 miljoen euro.
Diezelfde stille bermen komen er ook op Linkeroever met een geplande kostprijs van 36 miljoen euro.
Vandaag, 25 juni, stelt Groen Ekeren haar speerpunten en kandidaten voor de komende verkiezingen voor. De partij kiest voor een mix van ervaring en verjonging, en schuift drie prioriteiten naar voor: behoud van open ruimte, veilig verkeer, en beter openbaar vervoer en deelmobiliteit in Ekeren. Lijsttrekker is huidig districtsraadslid Ilse De Schutter, haar collega in de districtsraad Anny Joossens zal de lijst duwen. Ilse De Schutter: Wij willen op een andere manier aan politiek doen. Inwoners betrekken, nieuwe initiatieven ondersteunen zoals de wijkbudgetten, ruimte bieden aan jongeren, mensen samen brengen. We staan en gaan voor een menselijk, eerlijk en gezond Ekeren. Op de lijst staan mensen van verschillende achtergronden en leeftijden, 11 vrouwen en 10 mannen, vanuit verschillende verenigingen en uit alle wijken, ook de nieuwe wijken. Een brede en verjongde lijst met het oog op een fris en sterk plan voor ons district. Anny Joossens schetst de prioriteiten voor Groen in Ekeren: Het behoud van de open ruimten, veilig verkeer, inzetten op beter openbaar vervoer en deelmobiliteit in ons district, een fuifzaal, voluit gebruik maken van onze adviesbevoegdheid, geen nieuw groot cultureel centrum. Het welzijn van elke Ekerenaar blijft voor ons voorop staan.
Lijst: 1 Ilse De Schutter (58) 2 Guido Staes (54) 3 Lotte Vergauwen (35) 4 Bert Jorissen (21) 5 Annelies Van Boven (42) 6 William De Jager (42) 7 Sofie Brits (23) 8 Jeroen Budts (34) 9 Fabienne Toussein (47) 10 Jan van der Linden (56) 11 Miep Embrechts (31) 12 Bart Delacourt (42) 13 Marja De Peuter (67) 14 Guy De Kock (56) 15 Amber De Kock (24) 16 Cédric Dezitter (31) 17 Ingrid Weverbergh (62) 18 Freek Pieters (33) 19 Machteld De Muynck (63) 20 Koen Baetens (38) 21 Anny Joossens (58)
Nieuwe verkeersborden weren vrachtverkeer uit het centrum
Bron : GVA 15/06/2018
door Marc Wouters
EKEREN - Het voor doorgaand vrachtverkeer is sinds september 2017 verboden om door het centrum van Ekeren te rijden. Maar in realiteit volgden bestuurders dit verbod in het Groot Hagelkruis amper op. Het leidde in het drukke centrum met smalle straten en scholen tot onveilige situaties.
Deze ingreep is er gekomen na inspanningen van het Havenbedrijf en schepen Marc Van Peel. We hebben deze verkeerssituatie samen aangekaart bij VZW Bedrijventerrein Luithagen waarna we een structurele oplossing hebben uitgetekend", zegt Tamara Heynen.Foto: rr
Het bleek voor bestuurders te moeilijk om het verkeersbord juist te interpreteren. Ze begrepen het bord te vaak als het is verboden rechtsaf te slaan voor vrachtwagens. Vervolgens reden ze rechtdoor, via het Groot Hagelkruis, het centrum in, zegt Tamra Heynen (CD&V),districtsschepen voor mobiliteit.
Om het probleem op te lossen moet de signalisatie ter hoogte van de kruising Transcontinentaalweg Groot Hagelkruis duidelijker. Bovendien zijn er nieuwe verkeersborden nodig die het vrachtverkeer uit de bedrijvenzone Luithagen meteen naar de Antwerpse Ring leiden, zonder gebruik te maken van Ekeren-centrum of de FerdinandVerbieststraat.
Deze week zijn deze nieuwe verkeersborden geplaatst, door het Havenbedrijf, op het kruispunt Luithagen- Transcontinentaalweg, het kruispunt Luithagen-Halifaxstraat en het kruispunt Luithagen-Schomhoeveweg. Ze zullen het vrachtverkeer vanuit het bedrijventerrein Luithagen gidsen naar waar ze moeten rijden, de Ring.
Het district Ekeren krijgt er 2 nieuwe zones 30 bij. De stad wil met het inrichten van zones 30 de verkeersveiligheid en leefbaarheid van woonwijken vergroten. De stad Antwerpen doet momenteel een uitrol van zones 30 waarbij maandelijks minimaal twee nieuwe zones 30 of uitbreidingen ervan in een van de districten worden opgestart. Stadsbreed komen er op die manier minstens twintig nieuwe zones per jaar bij. De stad wil met een lagere, veilige rijsnelheid in woonstraten een aangenaam woonklimaat garanderen, een betere verstandhouding tussen alle weggebruikers, minder luchtvervuiling en verkeerslawaai, een vlottere doorstroming en minder doorgaand verkeer. Studies tonen bovendien aan dat een reductie van de gemiddelde snelheid met 1 km/u kan leiden tot 3% minder ongevallen en 5% minder verkeersslachtoffers.
Bredestraat
Deze zone omvat de Bredestraat en de Weide. De Weide zal na de geplande heraanleg gereglementeerd en gesignaleerd worden als woonerf. De N114 Leugenberg vormt de grens van de zone 30 en maakt er geen deel van uit.
Bredeweg De N114 Leugenberg vormt de grens van de zone 30. Deze zone omvat de Leugenberg: het doodlopend gedeelte met huisnummer 189A en het doodlopend gedeelte met huisnummer 149 tot en met 141. Ook de Bredeweg, het gedeelte tussen de N114 Leugenberg en de Krommestraat, is opgenomen in de nieuwe zone 30. De N114 Leugenberg maakt geen deel uit van de zone.
In Ekeren zijn 61 winnaars van de campagne Naar de winkel met de fiets ontvangen op het districtshuis. De campagne is de opvolger van het vroegere Met belgerinkel naar de winkel en wordt nu georganiseerd door het district. Drieëndertig winkeliers, waarvan 4 uit Sint-Mariaburg, 27 uit Ekeren-centrum en 2 uit Ekeren-Donk, schonken aankoopbonnen en 25 fietstassen. De hoofdprijs, een dames en een heren fiets, werd geschonken door het Ekerse districtsbestuur. In totaal werden 529 deelnemingsformulieren ingediend. Opvallend was een stijging van het aantal inwoners van Kapellen die in Ekeren kwamen winkelen. Uit alle prijswinnaars werden twee fietsen verloot. Die gingen naar Peter De Rechter, uit Ekeren-Centrum, en Lieve Danis, uit Schoonbroek. Beiden zijn trouwe klanten van de Ekerse handelaars.
Nadat enkele maanden geleden de bovenlaag van het wegdek in de Steenstraat te Ekeren werd vervangen, werd gemeld dat er geen echt fietspad mogelijk was maar dat er wel een fietssuggestiestrook zou komen. Maar daar was toen weinig van te merken. Eind mei was het evenwel zo ver : langs de rechterkant van de rijweg (richting Luchtbal) werd een gekleurde strook over de ganse lengte van de straat aangebracht. Ter hoogte van het Klein Hagelkruis verscheen een wat bizarre kronkel in de rijbaan, werd een fietsoversteekplaats in rood geschilderd en sloot een stukje afgescheiden fietspad aan op de fietssuggestiestrook in het verlengde van het fietspad van de Markt. Een ideale oplossing, namelijk een apart afgescheiden fietspad, is het niet maar de nieuwe situatie is alleszins al beter dan vroeger. Als de automobilisten nu nog rekening willen houden met die gewijzigde situatie . (jdh)
De kandidatenlijst van de N-VA Ekeren, aangevoerd door districtsburgemeester Koen Palinckx, is netjes verdeeld tussen mannen en vrouwen. Wij behaalden 43% van de stemmen en ik sluit niet uit dat we met deze lijst beter doen zegt Koen Palinckx.
Op plaats twee staat districtsschepen Sabine Coene. Nummer drie is voor districtsschepen Ludo Van Reusel gevolgd door districtsraadslid Annemie Plompen. Op vijf staat student geneeskunde Brecht Mertens. Met zijn leeftijd van 20 jaar de jongste kandidaat. Zes is voor districtsraadslid Ann Koekhoven gevolgd door Wilfried Michiels als eerste kandidaat voor Schoonbroek. Bovenaan de tweede kolom komt Ivo Legon. Lijstduwer wordt Marc Elseviers voorafgegaan door Antwerps gemeenteraadslid Kristel Somers.
Van de negen uittredende raadsleden hebben er twee zich niet opnieuw kandidaat gesteld wegens persoonlijke redenen. Alle Ekerse wijken, en ook Schoonbroek en Rozemaai, zijn vertegenwoordigd. Onze lijst telt veertien kandidaten die voor het eerst in de politiek stappen. Bovendien heeft geen enkele van onze kandidaten familiebanden met een andere kandidaat op de lijst zegt Koen Palinckx. Door de aanhechting van de wijken Schoonbroek en Rozemaai bij Ekeren stijgt het aantal Ekerse districtsraadsleden van 19 naar 21.
Bij een ongeval tussen een auto en een bromfiets zijn op 6 juni rond 16.50 uur twee lichtgewonden gevallen. De twee partijen reden over de Leugenberg in de richting van Hoevenen. De wagen op de rijbaan, de bromfiets op het fietspad. Ter hoogte van de Plasstraat draaide de bestuurder van de auto af naar rechts waardoor hij de bromfiets en de opzittende aanreed. De bromfietsster van 25 jaar en een kind van 12 vielen gelukkig niet op de grond maar liepen wel lichte verwondingen op. Ze werden overgebracht naar het Jan Palfijnziekenhuis te Merksem voor controle.
In Ekeren steken de centrumstraten Kloosterstraat, Dorpstraat en Blarenstraat in een nieuw kleedje. En dat vraagt natuurlijk om een feestelijke en, letterlijke hoogstaande, inhuldiging. Het feestelijke was de jaarlijkse dorpsdag en de hoogstaande inhuldiging gebeurde op een hoogte van 50 meter. De werken hebben 3,4 miljoen euro gekost verdeeld over de stad, het Vlaams Gewest en het district.
Begin 2017 ging de heraanleg van de Kloosterstraat, Dorpstraat en Blarenstraat, in het centrum van Ekeren, van start en begin april werden alle straten terug open gesteld voor het verkeer. Zowel de straten als de riolering zijn vernieuwd. De Kloosterstraat telt twee scholen en de Driehoekstraat één. Wat enkele jaren geleden begon als plannen om de schoolomgeving er te verbeteren groeide uit tot een volledige aanpak van het centrum. De tijdelijke parking is het Hagelkruispark blijft nog even liggen en de blauwe zone van het centrum is uitgebreid. Dat moet er voor zorgen dat de parkeercapaciteit beter wordt gebruikt zegt districtsschepen voor openbare werken Ludo Van Reusel (N-VA). Omwille van de aanslepende wegeniswerken hebben onze handelaars een moeilijke periode achter de rug. Gelukkig is dat allemaal voorbij en kunnen we onze klanten weer voor 100 procent ontvangen. We kijken hoopvol naar de toekomst, zegt Rik Bossuyt voorzitter van Ekeren Winkeldorp.
Uniek overzicht
Tijdens een ontbijtreceptie werd het lintje officieel doorgeknipt. Daarna trok het gezelschap naar een Sky-Watch, een platform waarmee 24 personen naar een hoogte van 50 meter gebracht werden. Daar kregen ze een uniek overzicht van alle uitgevoerde werken. Honderden aanwezigen kregen een koffiekoek, met een gepast drankje, aangeboden door het district. Voor de opening was Antwerps schepen Koen Kennis (N-VA) naar Ekeren afgezakt. Deze werken zijn een mooi voorbeeld van wat er in de districten kan gebeuren en een bewijs dat er niet enkel in het stadscentrum wordt gewerkt. Met ongeveer 10 miljoen euro aan investeringen, tijdens deze legislatuur, zit Ekeren op hetzelfde niveau dan veel grotere Antwerpse districten. Districtsburgemeester Koen Palinckx (N-VA) ziet de werken als een belangrijk onderdeel van de inhaalbeweging die het district uitvoert. Tot vijf jaar geleden gebeurde er nog nauwelijks werken en daarom hebben we deze legislatuur een versnelling hoger geschakeld. Na het nieuwe Kristus Koningplein zit het centrum volledig in een nieuw kleedje. De reacties over de heraanleg zijn overwegend positief maar de nieuwe verkeersafwikkeling, met eenrichtingsverkeer in het eerste deel van de Dorpstraat, krijgt minder bijval. Men heeft van de Driehoekstraat een snelweg gemaakt. Ook alle openbaar vervoer moet langs daar en dat zorgt soms voor gevaarlijke toestanden. Ik begrijp nog altijd niet waarom men deze wijziging heeft doorgevoerd zegt inwoners Jos Van Thilo
Kom tijdens de Dorpsdag van Ekeren, op zondag 3 juni, zeker langs bij onze stand LENORA voor een babbel en een frisse drank in onze cava-bar!
Dit is de gelegenheid om kennis te maken met het stofmetingsproject dat wij in de Noordrand gelanceerd hebben. Ook de stand van zaken i.v.m. de werkbanken Oosterweel, Routeplan2030, Radicaal Haventracé A1(0)2, Overkapping R1 en CPECA Extra containerbehandelingscapaciteit waaraan wij deelnemen, kunnen dan eventueel samen kort besproken worden.