Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
31-10-2011
Dexia en Antwerps mismanagement
Bron : Groen! Antwerpen
Het dossier Dexia en de Stad Antwerpen zijn als twee handen op een buik. De stad Antwerpen is via haar burgemeester vertegenwoordigd in Dexia Bank België. De schepen Philip Heylen is bestuurder van de Gemeentelijke Holding en voorzitter van het auditcomité van de Gemeentelijke Holding.
Dit auditcomité zag geen graten in de kapitaalsinjectie die in 2009 werd doorgevoerd. Een manoeuvre waarbij reeds in woelige tijden aan de aandeelhouders van de Holding - de steden en gemeenten, inclusief de stad Antwerpen - gevraagd werd extra kapitaal in Dexia te investeren. Als lokmiddel kregen zij ‘preferente aandelen’ met een gewaarborgd rendement van 13%. Of toch het eerste jaar. Toen al was duidelijk dat dit onrealistisch was en eigenlijk een vorm van chantage van de eigen aandeelhouders. Het beste feitelijke bewijs daarvoor was de voorzichtige houding van de schepen van financiën Luc Bungeneers, die de voorbije jaren nauwelijks opbrengsten uit dividenden van de Holding meer in de begroting had ingeschreven. Veelzeggend.
De eerder kritische houding van de schepen van Financiën woog blijkbaar niet op tegen de participatiewil van de schepen Heylen. De Stad Antwerpen stapte immers mee in deze operatie. Voor 42 euro per inwoner werden 497.851 aandelen aangekocht (totale kost: 20.391.977 €). Vandaag is de stad de ‘trotse’ bezitter van in totaal maar liefst 2.179.576 aandelen. Ze bezit daarmee maar liefst 6,5% van de aandelen van de Gemeentelijke Holding. Toen al was duidelijk dat de aandelen een stuk minder waard waren dan hun ingeboekte waarde. Op dit moment is het aandeel nauwelijks nog 0,7 euro waard.
Dus: nauwelijks waarde op de aandelen, geen dividenden en wel nog rentelasten op de lening die de Stad aanging om de aandelen te kunnen kopen. De stad is kortom, afgezet.
Tijdens de gemeenteraad van 24 oktober 2011 stelde Groen! vragen. Er kwam een lang antwoord over de geschiedenis van Dexia. En dat ze zijn ingestapt op de kapitaalverhoging om de schade te beperken. Ze geloofden wat hen verteld werd. Gelokt, gegokt en verloren. Op de kosten van alle Antwerpenaren. Daarbij houden de schepenen zich voor dat ze niet geleend hebben voor de aankoop van de aandelen. Maar vergeten daarbij dat elke euro die naar aandelen gaat een euro is die voor andere projecten niet beschikbaar is en daar moet dan wel voor geleend worden. Antwerpen verliest 60,7 miljoen euro. Daar kan elke schepen heel wat nuttige investeringen mee doen.
En nog dit: burgemeester Janssens en schepen Heyelen zijn bereid om hun vergoedingen voor hun niet zo geslaagd werk in de raad van bestuur van Dexia en de raad van bestuur en auditcomité van de Gemeentelijke Holding terug te storten. Als de algemene vergadering dit vraagt. Als hun sociale bijdragen enz. worden teruggestort. Voor hun eigen portemonnee zijn ze blijkbaar voorzichtiger. Pijnlijk.
Meyrem Almaci, lijsttrekker gemeenteraad 2012, kamerlid Freya Piryns, gemeenteraadslid, senator
Protest tegen uitblijven fietspad langs het Laar in Ekeren
zaterdag 29 oktober 2011, 03u00
bron : Nieuwsblad
Auteur: (env)
EKEREN - Met een flyeractie en een groot spandoek heeft Vlaams Belang Ekeren gisterochtend aangeklaagd dat er nog steeds geen fietspad ligt langs het Laar, alhoewel daar al lang plannen voor zijn. ‘Er is al meer dan twintig jaar sprake van de aanleg van dit fietspad. Een eerste ontwerp dateert van 2005, maar ondertussen is er nog niets gerealiseerd. Meer nog, de procedure voor de bouwaanvraag moet worden heropgestart omdat de vorige bouwvergunning is verstreken', stelt Wim Van Osselaer, perswoordvoerder van VB Ekeren. Rita Van Zeebroeck, buurtbewoonster en lid van het bestuur van Groen!, kreeg ook een flyer in de bus en kwam mee de straat op. ‘Wij staan met Groen! achter deze actie. Het is schandalig, al die prestigeprojecten in Antwerpen, terwijl hier niks gebeurt', stelt ze.
Onteigening
Districtsraadslid Ilse De Schutter van Groen! benadrukt dat het geen gezamenlijke actie is van Groen! en Vlaams Belang, maar dat haar partij wel de mening deelt van het VB.
‘De onteigeningsprocedure heeft meer dan vier jaar aangesleept, zodanig dat de bouwvergunning verviel. Dit gebeurde buiten onze wil om. Ondertussen werd de nieuwe bouwvergunning op 30 september verstuurd. Nu kan het bestek opgemaakt worden en een aannemer worden aangeduid', reageert districtsschepen voor mobiliteit Koen Palinckx (CD&V).
Op zondag 6 november 09.30 uur verzamelen aan het standbeeld van “den bierpruver” hoek Driehoekstraat – Geestenspoor.
Een kleine actie voor het behoud van dit kleine stukje groen tussen de bestaande parking en de aanliggende woningen.
Ons districtbestuur wil hier een parking van maken zodat dit stukje buurtgroen verdwijnt.
Volgens Groen! Ekeren zijn er andere mogelijkheden om het verlies aan parkeerplaatsen op het Kristus Koningplein te compenseren.
Groen! Ekeren protesteert tegen het paniekvoetbal van de meerderheidspartijen. Zij willen tegen elke prijs de parkeerplaatsen die verdwijnen bij deheraanleg van het Kristus Koningplein opvangen in de onmiddellijke omgeving.
Eén van de hardnekkige voorstellen is het verplaatsen van het standbeeld van de Bierpruver naar het nieuwe Kristus Koningplein. Dit beeld bevindt zich momenteel op een stukje groen, naast de parking op de hoek van de Driehoekstraat – Geestenspoor.
Gras, struiken en enkele banken naast het beeld sluiten naadloos aan op de aanliggende tuin. Een mooi stukje buurtgroen.
Tevens werd het Geestenspoor tussen 2006 en 2011 grondig onder handen genomen.
Zowel voetpaden als de rijweg werden heraangelegd. Een ingreep van meer dan 50.000 Euro.
Om van dit pleintje 8 à 9 nieuwe parkeerplaatsen te maken, dienen opnieuw ingrijpende werken te gebeuren. Hiervan is nog geen kostenraming gemaakt.
Groen! Ekeren verwerpt dit plan dat zonder enige grondige studie wordt uitgevoerd en de buurt het laatste stukje groen ontneemt.
Zoals U ongetwijfeld hebt kunnen vaststellen, zijn de bouwwerken aan de vierde wand aan het Kristus Koningplein (eindelijk) begonnen.
Over een jaartje zal hier het (voorlopig) hoogste gebouw in het centrum van Ekeren staan. Het politie(dag)kantoorzal hier gehuisvest worden alsook appartementen en commerciële ruimten.
De gigantische bouwput zal het komende jaar ons plein sieren. Daarna wordt aan de heraanleg van het plein zelf begonnen.
Eind september was er nog maar eens een voorstelling van het (voorlopig) laatste ontwerp.
Reeds verschillende malen heb ik mij vragen gesteld bij de uitwerking van het ontwerp.
Dat deze kankerplek in ons centrum dringend diende aangepakt te worden, dat betwist niemand. Je kan een niet anders dan een heraanleg van deze lelijke parking enkel toejuichen.
Toch gaan de ontwerpers (en onze districtraadsleden) een beetje kort door de bocht met hun enthousiasme over het ontwerp.
Twee voorname vragen blijven (blijkbaar enkel) voor mij onbeantwoord.
-Geen conflicten op fietsverbinding (volgens architectenbureau)
De veiligheid van de vele fietsers blijft voor mij een knelpunt. Het ontbreken van een fietspad in beide richtingen tussen de Dorpstraat en de Alfons Jeurissenstraat geeft aanleiding tot een onveilige situatie. De vrachtwagens die de Aldi bevoorraden dienen via het Kristus Koningplein naar de Alfons Jeurissenstraat te rijden teneinde de Veltwijcklaan te kunnen bereiken.
Voor de talrijke kinderen alsook voor de vrachtwagenbestuurders is dit een onveilige situatie. De zichtbaarheid wordt hen ontnomen bij het afdraaien naar links. Gezien de fietsers zich hier gewoon op de rijbaan bevinden, creëer je dode hoeken.
-Granieten tegels van 60 x 60, met een gepolijste tekening en 4 messing nagels, verzonken en verlijmd.
Deze “prestigetegel” lijkt mij een overbodige en zeer kostelijke investering. Temeer daar het plein in de toekomst nog gebruikt gaat worden voor evenementen en markten (?). Er zullen dus vrachtwagens over dit plein rijden, constructies worden opgetrokken.
Deze invulling zal zorgen voor een snelle slijtage en beschadiging van deze “prestigetegel”. Gaan we ze dubbel bestellen en opslaan? Wat als er een tegel stuk gaat? Hoe zit het in de winter, bij ijzel? Zijn de (verzonken) messingnagels geen obstakels?
Geen enkel plein in Antwerpen waar speciale tegels zijn gebruikt is nog niet heraangelegd binnen enkele jaren na de eerste heraanleg (Groenplaats, Astridplein, Theaterplein…).
Het budget voor deze tegel zou beter aangewend kunnen worden.
Bijvoorbeeld voor het fietspad langs het Laar?
De districtbudgetten voor wegenwerken zullen de komende jaren niet toenemen.
Integendeel.
Gebruik gemeenschapsgeld voor werken die ons echt ten goede komen en niet voor prestigeprojecten.Daarvan zijn er in Antwerpen al meer dan genoeg.
Ook de vraag naar een goede verkeersafwikkeling te voorzien bij de werken voor het verkeer tussen de Dorpstraat, Alfons Jeurissenstraat, Jozef De Weerdtstraat en het Kristus Koningplein zelf.
Mijn bekommernis was vooral een veilige en duidelijke signalisatie te voorzien vooraleer de werken zouden aanvangen.
Blijkbaar doet men liever wat knoei en plakwerk…
Ik dacht dat veilige schoolomgevingen een prioriteit zijn!
De verkeerssignalisatie en de aanduidingen van de rijrichtingen laten momenteel zeker te wensen over.
zal in de Jozef Ickxstraat werken uitvoeren aan beide zijden in de voetpaden, voor de uitbreiding van het distributienet; deze werken zullen gebeuren in coördinatie met Eandis, en plaatsvinden in de periode van 7 november tot 20 december.
Bij de vernieuwing van de Oorderseweg dringt de aanpak van het kruispunt met de Schutstraat zich op.
Er is gekozen voor de korte pijn: in plaats van een maand lang halve kruispunten af te sluiten, zal nu op veertien dagen tijd het volledige kruispunt en de riolering vernieuwd worden. Dit geeft de minste overlast voor bewoners en bezoekers van zwembad De Schinde.
Dit betekent wel dat de parking van De Schinde twee weken lang niet bereikbaar zal zijn. Bezoekers kunnen parkeren aan het Groot Hagelkruis, en dan door het park naar het zwembad wandelen. Ze kunnen ook parkeren in de Oorderseweg.
De werken zullen beperkt zijn tot de periode van 2 november t.e.m. 18 november.
EKEREN - Nu maandag 17 oktober wordt gestart met de herstellingswerken van de slotbrug in het Veltwijckpark. De werken zullen vermoedelijk acht weken duren.
Na de voorbije strenge winter hing de leuning van de slotbrug voor kasteel Veltwijck vervaarlijk naar buiten. Na onderzoek van de brug besloten de experten om autoverkeer over de brug te verbieden.
Tijdens de werken zullen bezoekers en werknemers van het districtshuis gebruik kunnen maken van een noodbrug, die enkel toegankelijk is voor voetgangers. Het districthuis blijft ook bereikbaar voor personen met een handicap.
Werken aan âVierde Wandâ Kristus-Koningplein starten 2de helft oktober
In de Antwerpenaar van 15 oktober lezen we dat de werken aan de vierde wand kortelings zouden aanvatten.
Het Kristus-Koningplein wordt binnen afzienbare tijd grondig heraangelegd. Eerst zal een zogenaamde ‘vierde wand’ gebouwd worden, een nieuwbouw met ondergrondse garages waar ook de lokale politie een nieuw onderdak zal vinden. De werkwerf zal bij de aanvang van de werken zowat de helft van het plein in beslag nemen.
Tijdens die werken moet ook de doorsteek van Jozef De Weerdstraat naar Alfons Jeurissenstraat een nieuwe bedding krijgen, wat impliceert dat alle nutsleidingen verplaatst moeten worden.
“Voor de ruwbouw wordt één jaar voorzien (met een tijdelijke ‘ground zero’- bouwput voor de garages), het geheel wordt afgewerkt in 20 maanden” zegt districtsschepen Koen Palinckx die er ook op wijst dat de startdatum door de aannemer al een paar keer werd gewijzigd. “Wat betreft de heraanleg van het plein zelf wordt uiteraard gewacht tot de ‘vierde wand’ onder dak staat en een redelijke startperiode zou het voorjaar 2013 zijn want het heeft absoluut geen zin om vlak voor de winterperiode 2012-13 al te starten, gezien de ingrijpende hinder die een grootschalige heraanleg met zich zal meebrengen”.
EKEREN - Het stadsbestuur start in de zomer van 2012 met een grondige renovatie en verbouwing van kasteel Hof de Bist. Het kasteel wordt daarna de nieuwe thuishaven van het Ekers cultuurcentrum, van het documentatiecentrum Noorderpolder en ook de vzw Kunstcentrum Hof de Bist blijft gehuisvest in het gebouw.
Districtsschepen van Cultuur Koen Palinckx (CD&V) is ermee opgezet dat de stad het kasteel renoveert. ‘Het kasteel zal dan niet alleen plaats bieden aan de administratieve diensten van het cultuurcentrum, er zal ook ruimte zijn voor activiteiten zoals lezingen, cursussen, een klein concert,...', aldus de schepen.
Ook de vochtige kelder in het gebouw wordt aangepakt, zodat die nu ook functioneel kan worden, net als de zolderverdieping, die tot nu toe ontoegankelijk was. ‘Grootste verandering in het gebouw is misschien wel de installatie van een lift, die van de kelder tot de zolder zal gaan. In de kelder wordt het documentatiecentrum ingericht. Op de zolderverdieping komt een grote polyvalente zaal met plaats voor zeventig mensen', vertelt Palinckx nog. Op de tweede verdieping komt een (theater)zaal waarin negentig mensen terechtkunnen en die in compartimenten kan worden verdeeld. Voorts zal de tweede verdieping ook nog een backstageruimte, een administratieve ruimte en een berging tellen. Beneden komt een onthaalruimte, een sanitair blok en administratieve ruimten. De conciërgewoning die nu in het kasteel is ondergebracht, verdwijnt en wordt mee geïntegreerd.
1,1 miljoen euro
Het gerenoveerde Hof de Bist zal in het voorjaar van 2013 in gebruik worden genomen. Aan de werken hangt een prijskaartje van 1,1miljoen euro. Het Hof de Bist dateert uit 1873 en werd destijds gebouwd door de Ekerse burgemeester Jonker Emiel Guyot-Villers.
Burgemeesters eisen inspraak over nucleair transport om risico's te kunnen inschatten
dinsdag 11 oktober 2011, 03u00
Bron : Nieuwsblad
Auteur: (vvb, blg, env)
KAPELLEN - Enkele burgemeesters uit onze regio vragen om op tijd op de hoogte gebracht te worden van transporten met hoogradioactief afval door hun gemeente. ‘Alleen op die manier kan een inschatting gemaakt worden van het risico en kan een doortocht van het gevaarlijk spul geweigerd worden', luidt het.
Samen met negentien andere burgemeesters vragen Willy Minnebo (Groen!) van Zwijndrecht, Patrick Janssens (SP.A) van Antwerpen en Dirk Van Mechelen (Open VLD) van Kapellen om beter geïnformeerd te worden over nucleair transport van het Nederlandse Borssele naar het Franse La Hague door hun gemeente.
De brief vertrok via de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) naar het Federaal Agenschap voor Nuclaire Controle (FANC) en Minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom.
‘Het is vreemd dat een uitzonderingsbepaling voor het openbaar maken van documenten (op basis van staatsveiligheid) ook ingeroepen wordt tegen burgemeesters die precies moeten instaan voor de handhaving van de veiligheid op het grondgebied van hun gemeente', klinkt het. ‘Tussen de Nederlandse kerncentrale in Borssele en de opwerkingsfabriek van La Hague zijn dit en volgend jaar tien transporten met gebruikte, hoogradioactieve brandstofelementen gepland. Minstens twee transporten hebben al plaatsgevonden, wellicht komt het volgende halverwege oktober.'
Daarom vragen de burgemeesters om een duidelijke regeling over de inzage van de transitvergunningen en dat er een overleg met de burgemeesters van de betrokken gemeenten wordt georganiseerd. Bovendien hekelen de burgemeesters dat Nederland geen transport door dichtbevolkt gebied stuurt, maar wel over gelijkaardig Vlaams gebied wil.
Dirk Van Mechelen was erbij toen in Mariaburg, ter hoogte van het station, drie wagons met chemicaliën omgevallen zijn. 'Lijn 12 is een zeer drukke verbinding, langs druk bebouwde gebieden. Na het transport van juni heb ik de minister en het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle aangeschreven om te vragen of het verantwoord is om dit nucleair afval te transporteren, gelet op het feit dat dit in de meeste landen niet meer gebeurt en of de minst risicovolle modi daar niet voor kunnen gebruikt worden. Nu gaat het transport dwars door België. Net voor zo'n transport zal plaatsvinden, krijgen we als burgemeester een brief met de vraag om onze hulpdiensten paraat te houden. Als burgemeester draag je de eindverantwoordelijkheid voor je grondgebied. In dat opzicht is het meer dan nodig dat hierover een tegensprekelijk debat wordt gevoerd.'
De Keyserlei kruispunt met Quellinstraat-Van Ertbornstraat (thv Cocomat)
De prachtige en gezonde lindebomen van De Keyserlei bij de Spoorwegkathedraal vormen een visitekaartje van Antwerpen. Het stadsbestuur wil ze kappen. Een nieuwe protestactie. Na de heraanleg van de stadsboulevard wil de stad de bomen vervangen door andere. Jonge sprietjes. Het wordt 20 - 30 jaar wachten tot ze hetzelfde uitzicht hebben. Veel burgers willen ze behouden. Ook een meerderheid van de Antwerpse districtsraad. Maar Janssens en Co leggen dat advies naast zich neer. (Wat ze ook doen met de uitslag van het referendum over het BAM-tracé.) De huidige bomen kunnen nog tientallen jaren mee. Zij zorgen voor meer schaduw. Prima nu de zomers door de klimaatverandering warmer worden. Voor de geestelijke gezondheid van mensen zijn ze veel beter. Ze bieden aan veel meer vogels en insecten onderdak. Officieel willen de overheden de biodiversiteit koesteren. Maar in praktijk? Niet dus. Allicht is het gemakkelijk een straat opnieuw aan te leggen als alle bomen gerooid zijn. Het vergt meer denk- en handenarbeid om de heraanleg te plannen vanuit gezonde bestaande bomen. Maar dat is dan meteen ook goed voor de werkgelegenheid, ook van minder geschoolde mensen. Ademloos, GroeNoord en Groen! roepen je op voor een protestactie. Verspreid de oproep naar je (Facebook)vrienden. Je kan je ook verzetten tegen de kapplannen van het stadsbestuur door deze Facebookpagina leuk te vinden (en vraag je vrienden dat ook te doen). De bomen hebben al ruim 1800 fans! In naam van de wandelaars, de terrasjeszitters, de vogels en de vlinders dank. http://www.facebook.com/RedKeyserleibomen 15 oktober voeren burgers werldwijd actie tegen overheden die niet willen luisteren: http://goo.gl/4eJfG
Stoparmoede.nu en partners uit het jeugdwerk, de integratiesector en het onderwijs, voeren actie tegen kinderarmoede en voor toegankelijk onderwijs met toekomstperspectief voor alle jongeren. We voeren actie tegen het hoge aantal jongeren dat de school verlaat zonder diploma. Het aantal zittenblijvers in Antwerpen is dubbel zo hoog als in Vlaanderen, zowel voor basis als voor secundair onderwijs. Verschillende studies hebben aangetoond dat de kans om zonder diploma het onderwijs te verlaten 2 tot 50 % hoger is voor leerlingen die ooit zijn blijven zitten. Voor kinderen die 2 of meer jaren hebben overgedaan is die kans zelfs 90 % hoger. In Antwerpen voeren we actie voor gelijke onderwijskansen voor alle jongeren.
Verklein de kloof tussen school en leerlingen. Ken als leerkracht de situatie waarin jongeren die in armoede leven moeten opgroeien.
Promoot acties die zittenblijven tegen gaan.
Ontwikkel een gemeenschappelijke strategie voor anderstaligen.
Ga voor een sociale mix op alle scholen.
• Ga voor een maximumfactuur in het secundair onderwijs, te beginnen in de eerste graad.
Optredens van Betonne jungle, GH-blok, Nabil, Chino en liveband Getuigenissen en eisen Soep
BRUSSEL - Vlaamse burgemeesters willen geen Nederlands kernafval meer zien passeren.
Van onze redacteur
Vanavond rijdt een trein met hoogradioactief nucleair afval door Vlaanderen, maar eigenlijk mag u dat niet weten. Wat er precies inzit, mag zelfs uw burgemeester niet weten.
Het gaat om een grote hoeveelheid gebruikt uranium, van de Nederlandse kerncentrale in Borssele op weg naar de Franse opwerkingsfabriek van La Hague. In de Nederlandse transportvergunning kan elke internetgebruiker bovendien lezen dat de trein niet door dichtbevolkt gebied mag. De Belgische vergunning krijgt vrijwel niemand te zien, maar ze laat in ieder geval toe dat de uraniumtrein, net als een eerder transport in mei, dwars door Antwerpen, Gent en Kortrijk rijdt. Zowat alle burgemeesters van de gemeenten waar de trein kan passeren ondertekenden een kwade brief daarover die intussen tot bij de minister van Binnenlandse Zaken, Annemie Turtelboom (Open VLD), is geraakt.
Ingrid Pira (Groen!), burgemeester van Mortsel, ziet drie problemen: ‘Die transporten zijn gevaarlijk, we vragen ons af of ze wel nuttig zijn –Nederlands afval dat naar Frankrijk gaat, wat hebben onze burgers daaraan?– en we vinden het een schande dat een burgemeester, die de veiligheid in zijn stad moet garanderen, niet eens de vergunning mag zien.'
Hoe gevaarlijk is die kernafvaltrein? Niet, zolang er niets gebeurt. En zelfs dan. In de Nederlandse vergunning staat in detail hoe lang de trein in brand mag staan, hoe hard hij mag botsen of ontsporen voor er noemenswaardige straling vrijkomt. Maar stél dat hij een uurtje langer staat te smeulen, harder botst, of door een Anders Breivik vanop het perron van Berchem met een raketwerper onder vuur genomen wordt, dan zijn de gevolgen niet te overzien.
Jean-Pierre De Greef, veiligheidsexpert op het kabinet van de Gentse burgemeester Daniël Termont (SP.A), verwijst naar een mini-incident vorige week bij Belgoprocess in Dessel, waar enkele grammen gemorst plutonium leidden tot de evacuatie van enkele lokalen en de grondige ontsmetting van de drie personen die in de buurt stonden: geen burgemeester die weet wat hij in zo'n geval moet doen.
EKEREN - De eigenaar van elf bijenkorven in De Oude Landen stelde donderdagvoormiddag vast dat vier van zijn korven in brand waren gestoken. Zeven andere bijenkorven werden vernield.
De imker werd voor de tweede keer op korte tijd geconfronteerd met vandalen. Op dinsdag 27 september werden er al eens vernielingen aangebracht aan zijn bijenkorven.
De beschadigde korven werden ondertussen vervangen door nieuwe exemplaren. Lang heeft de imker van zijn nieuwe korven niet kunnen genieten.
Werken Agentschap Wegen en Verkeer aan kruispunt Klein Heiken
Nieuwsbericht gepubliceerd op 28/09/2011
Het Agentschap Wegen en Verkeer start op maandag 3 oktober met de herinrichting van het kruispunt Leugenberg (N114) en Klein Heiken. Het opzet is om het kruispunt verkeersveiliger te maken, in de eerste plaats voor de zachte weggebruiker. Zo verdwijnt onder meer de bypass voor het verkeer richting Klein Heiken. De vrijgekomen ruimte biedt parkeergelegenheid aan omwonenden.
EKEREN - Een bewoner uit De Oude Landen stelde dinsdagavond vast dat een aantal van zijn bijenkorven op de grond lag. Iemand moet de korven omver geduwd hebben, waardoor ze beschadigd geraakten. Op het moment van de feiten waren de korven leeg. Er zaten met andere woorden geen bijen in. De eigenaar heeft geen vermoeden naar de daders. De politie onderzoekt de zaak
Statiestraat : Riolerings- en bestratingswerken - fase 2
Nieuwsbericht gepubliceerd op 04/10/2011
Op maandag 10 oktober 2011 start aannemer ATF in de Statiestraat (fase 2) met de feitelijke riolerings- en bestratingswerken.
Omdat de winter niet meer veraf is, werd afgesproken dat er in twéé fasen zal gewerkt worden, om zo de overlast voor de bewoners tot een minimum te beperken.
Een eerste fase, tussen De Noteschelp en spoorweg, start op 10 oktober en zal eind november afgerond worden.
De tweede fase, van de spoorweg tot Schriek, zal opgestart worden na de feestdagen (voorjaar 2012).
Klein Heiken 2,5 maanden dicht aan kruispunt Leugenberg
Bron : GVA 28/9/11
De heraanleg van het kruispunt met de Leugenberg maakt dat het Klein Heiken op die plek 2,5 maanden wordt afgesloten.
Het Agentschap Wegen en Verkeer start op maandag 3 oktober met de heraanleg van het kruispunt van de Leugenberg (N114) met het Klein Heiken op grondgebied Ekeren. Het opzet is dit kruispunt verkeersveiliger maken, in de eerste plaats voor de zachte weggebruikers. Verder worden maatregelen genomen om de snelheid van het gemotoriseerd verkeer naar beneden te halen op Klein Heiken én om de weggebruikers te ondersteunen door middel van verkeerslichten. Zo verdwijnt onder meer ook de bypass voor het verkeer richting Klein Heiken. De vrijgekomen ruimte biedt parkeergelegenheid aan omwonenden.
De huidige inrichting van het kruispunt Leugenberg-Klein Heiken is een gevaarlijk punt, zeker voor de fietsers. Autoverkeer komende van de Leugenberg dat richting Kapellen en Hoevenen wil, houdt niet altijd rekening met eventuele fietsers die een ander traject volgen. Om de situatie te verhelpen start het Agentschap Wegen en Verkeer vanaf maandag 3 oktober met een herinrichting van het kruispunt.
Het eiland in het midden van het kruispunt wordt weggehaald. De beide rijrichtingen van het Klein Heiken komen aan dat kruispunt opnieuw naast elkaar te liggen. De bypass verdwijnt, zodat automobilisten die van de A12 komen en richting Klein Heiken willen, na de werken ook aan de verkeerslichten moeten afslaan. Het weghalen van de vrije afslagbeweging is een bewuste keuze, net om de veiligheid van de zachte weggebruikers te verhogen. De vrijgekomen ruimte – door het weghalen van het middeneiland – biedt parkeergelegenheid voor de nabijgelegen huizen.
Werfsituatie Tijdens de hele ingreep wordt het Klein Heiken afgesloten aan het kruispunt met Leugenberg. Dat betekent dat automobilisten in beide richtingen moeten omrijden via de Leugenberg, de Antwerpsesteenweg (Hoevenen), de Molenstraat, de Hoevensebaan en de Antwerpsesteenweg (Kapellen). Het tankstation blijft wel bereikbaar, langs Leugenberg en langs Klein Heiken. Fietsers en wandelaars krijgen een doorgang langs de werfzone. Het einde van de werken is voorzien voor half december, maar is uiteraard afhankelijk van de weersomstandigheden.
Met vragen en/of opmerkingen kan je ook steeds terecht bij de verkeersdienst van de lokale politie Noord: 03 660 09 42, 43 of 56.
Groen! en Ecolo zijn absoluut niet te spreken over de plannen van de NMBS om een toeslag in te voeren voor alle reizigers die zonder ticket opstappen.
"Hoe kan je iemand die zonder ticket de trein opstapt een toeslag laten betalen, als je overal ten lande loketten sluit?", vragen Kamerleden Stefaan Van Hecke (Groen!) en Ronny Balcaen (Ecolo) zich af. Volgens hen lacht de NMBS de reiziger gewoon in zijn gezicht uit.
Treinbegeleiders zouden in de loop van 2012 geen rekening meer houden met excuses van reizigers die zonder ticket opstappen. Reizigers betalen dan altijd een toeslag van 7 euro als ze in de trein zelf een biljet willen kopen. Nu is dat kosteloos als je opstapt in een onbemand station, zolang je de treinbegeleider maar waarschuwt. Bij een station met een verkoopsloket betaalt de reiziger 3 euro extra. De beslissing over de maatregel zou morgen/vrijdag vallen.
Voor Groen! en Ecolo kan het voorstel niet door de beugel. Zo’n maatregel invoeren op een moment dat overal loketten gesloten worden, kan niet voor de groenen. "Je kan toch niet eerst de dienstverlening afbouwen en er dan ook nog eens geld voor vragen. Dergelijk gedrag verwacht je eerder in slechte maffiafilms", stellen Van Hecke en Balcaen.
De groenen zijn ook niet onder de indruk van de uitleg van de NMBS dat reizigers gebruik kunnen maken van de automaten. "De NMBS mag dan wel beweren dat die niet vaak stuk zijn, wie regelmatig in de grote stations komt, weet hoe moeilijk het is om een werkende automaat te vinden", luidt het.
Volgens de groenen is het nieuwe voorstel het zoveelste bewijs dat de NMBS "het noorden kwijt is".
Nadat de NMBS eerder al de loketten sloot in 38 Belgische stations, volhardt ze nu in haar misprijzen tegenover de treinreiziger door haar voornemen om niet minder dan 300 treinen af te schaffen en om een toeslag in te voeren voor alle reizigers die zonder ticket opstappen. Morgen valt hierover een beslissing bij de NMBS. Een dergelijke beslissing is de reiziger in zijn gezicht uitlachen.
Stefaan Van Hecke, Kamerlid Groen!: “De NMBS heeft dringend nood aan een beleid dat voluit de belangen van de reiziger verdedigt. Hoe kan je iemand die zonder ticket de trein op stapt een toeslag laten betalen, als je overal ten lande loketten sluit? Je kan toch niet eerst de dienstverlening afbouwen en er dan ook nog eens geld voor vragen? Dergelijk gedrag verwacht je eerder in slechte maffiafilms.”
Groen! en Ecolo zijn niet onder de indruk van de uitleg van de NMBS dat de reizigers gebruik kunnen maken van de automaten. De NMBS mag dan wel beweren dat die niet vaak stuk zijn, wie regelmatig in de grote stations komt, weet hoe moeilijk het is om een werkende automaat te vinden. Bovendien zijn de machines traag en werken ze niet met een kredietkaart. Alvast de vele internationale reizigers in het station van Brussel Luchthaven worden op die manier 7 euro lichter gemaakt.
Daarenboven zal de eventuele beslissing om treinen af te schaffen duizenden reizigers uit minder bevolkte regio’s wegjagen van het openbaar vervoer. Op het werk geraken of de trein nemen buiten de piekuren wordt zo voor velen onmogelijk gemaakt. Net het omgekeerde van wat de NMBS zou moeten doen.
Groen! en Ecolo herinneren de NMBS-directie eraan dat je de stiptheidscijfers niet opkrikt door de dienstverlening te verminderen. Besparingen mogen niet leiden tot een afbouw van de hoofdopdracht van de vervoersmaatschappij. Er bestaan andere middelen om de financiële uitdagingen aan te pakken, zoals de ontdubbeling van bepaalde taken en uitgaven bij de drie entiteiten (bv. Op het vlak van informatica) of de kosten van de coördinatie tussen de drie entiteiten die geschat worden tussen 50 tot 100 miljoen euro.
“Er moet ook gekeken worden naar de geldstromen binnen de groep. Deze bevoordelen thans Infrabel en de NMBS Holding, maar verzwakken de NMBS zelf. Meer nog, de kosten die de NMBS betaalt aan Infrabel om gebruik te kunnen maken van de infrastructuur zijn de hoogste in Europa. Het is toch te gek voor woorden dat de NMBS mee in financiële problemen komt door haar eigen zusterondernemingen?”, aldus Van Hecke.
De NMBS moet steeds haar hoofdtaak voor ogen houden : een kwaliteitsvolle, stipte en confortable dientverlening voor alle treinreizigers. Het zoveelste besparingsplan van de Raad van Bestuur van de NMBS vindt dan ook geen genade in de ogen van Groen! en Ecolo.
Kamerleden Van Hecke en Balcaen zullen vrijdag dan ook aanwezig zijn op de actie waarvoor TreinTramBus, navetteurs.be en de vakbonden oproepen.
Bron:Stefaan Van Hecke (federaal parlementslid) “Mobiliteit en verkeersveiligheid”
Renovatiewerken Hof de Bist - infoavond 11 oktober
Infoavond 11 oktober, 19u30
Nieuwsbericht gepubliceerd op 29/09/2011
Volgend jaar beginnen de renovatiewerken aan Hof de Bist. Het voorontwerp van de plannen daarvoor is klaar.
Om de Ekerenaars hierover goed te informeren, zullen de plannen toegelicht worden tijdens een panelgesprek, dat zal plaatsvinden in zaal De Nobele Donk, Jozef Ickxstraat 10, op dinsdag 11 oktober, om 19u30.
Na deze toelichting zal er ruimte zijn voor vragen en feedback van de aanwezigen. U bent van harte welkom op deze informatieavond.
In juni keurde de Ekerse districtsraad het voorontwerp voor het nieuwe Kristus-Koningplein goed. De heraanleg moet het dorpscentrum van Ekeren extra leven inblazen.
Plein om te ontspannen
Het plein is in de eerste plaats een aangename ontmoetingsplek, waar u met vrienden kunt afspreken en ontspannen.
Groen plein
In het voorontwerp vormde de bomen een heel belangrijk onderdeel. Die zullen het plein een herkenbaar beeld geven en door ze op de juiste plekken te plaatsen zijn ze ook zichtbaar vanuit de zijstraten. De bomen staan ook niet te dicht op elkaar zodat ze de kans krijgen om mooi uit te groeien.
Plein voor evenementen
In het midden komt een glanzend, granieten vlak dat het hart van het plein vormt. Deze bijzondere vloer is groot genoeg om activiteiten te laten plaatsvinden, maar ook leeg is dit vlak zeker de moeite waard.
Omdat het plein een ontmoetingsplaats vormt, onderzoekt het districtsbestuur de mogelijkheid om er de wekelijkse markt te organiseren. Bovendien engageert het zich om er zoveel mogelijk evenementen te laten plaatsvinden.
Plein om te parkeren
In het vernieuwde voorontwerp werd het aantal parkeerplaatsen opgetrokken, want het plein krijgt een parkeerstrook langs drie zijden. Ook in de aanpalende straten komen er extra plaatsen bij. Als beginpunt van de winkelstraat wordt aan de kant van de Dorpstraat een fietsenstalling geplaatst op het Kristus-Koningplein.
Infoavond
Op 28 september 2011 vond een informatieavond plaats over het voorontwerp. Hieronder kan u de presentatie en het pleinontwerp downloaden.
Het districtsbestuur wil werk maken van de heraanleg van de Jozef Ickxstraat. Eerst wordt daarvoor een voorontwerp opgemaakt. Als alles volgens plan verloopt, kan (ten vroegste) in 2013 met de werken worden gestart. Dit project is voorzien in de meerjarenplanning van het district.
Bij het maken van de plannen wil het bestuur zoveel mogelijk rekening houden met de wensen en meningen van de bewoners. Daarom kunnen ze door een vragenlijst invullen die in de straat gebust is. De gegevens die zoo verzameld worden, zullen dan zoveel mogelijk opgenomen worden in het voorontwerp.
Deze enquête kan schriftelijk ingevuld worden, en vóór 15 oktober terugbezorgd in het districtshuis; ze kan ook digitaal ingevuld.
Man protesteert tegen fietsbeugels op 'zijn' stoep
dinsdag 04 oktober 2011, 03u00
bron : Nieuwsblad
Auteur: Nicole Verstrepen
EKEREN - Ludo Geenen (65) was niet weinig verbaasd toen hij afgelopen donderdag merkte dat er drie fietsbeugels voor zijn deur werden aangelegd. Zeker omdat die fietsbeugels volgens hem deels op zijn privé-eigendom zouden komen te staan.
Met een ludieke actie maakte Ludo Geenen maandag duidelijk dat hij hiermee niet akkoord kan gaan. 'Die fietsbeugels komen immers half op mijn privé-grond te staan', stelt hij. Het huis van de gepensioneerde begrafenisondernemer staat, net als dat van enkele van zijn buren, enkele meters achter de rooilijn. 'Toen in 1958 de stoep werd heraangelegd, hebben wij in gezamenlijk overleg en op eigen kosten ook van onze kleine voortuin een stoep gemaakt, zodat onze klanten niet door het zand naar onze uitstalramen moesten lopen. Het mag er hier dan wel uitzien als een breed voetpad, maar eigenlijk zijn er maar vier tegels eigendom van de stad', legt hij uit.
Privé-eigendom
Ludo Geenen betreurt het dan ook dat het stadsbestuur zonder enige vorm van verwittiging of overleg begonnen is met de werken. Om zijn standpunt kracht bij te zetten, sleepte hij maandag twee stoelen, een tafel én een tapijt naar buiten. Hij installeerde een gezellig salonnetje op het stukje eigendom voor zijn deur. 'Ik vraag de voorbijgangers hun voeten te vegen. Ah ja, ze begeven zich op privé-eigendom', knipoogt hij. De man merkt nog op dat wanneer hij zijn eigendom zou afsluiten of terug een voortuintje zou aanleggen, de voetgangers geen voetpad meer zouden hebben door de fietsbeugels.
Het stadsbestuur plande de fietsbeugels vlakbij de bushalte zodat pendelaars voortaan hun fiets netjes zouden kunnen achterlaten. 'Maar aan de andere kant van de bushalte komen ook drie beugels, daar waar de stoep uitstulpt, volledig op de eigendom van de stad. Kunnen daar dan geen zes beugels komen', vraagt Ludo zich af.
Buurtbewoner reageert : Onvrede over communicatie rond werken
Hierbij de volledige reactie van een inwoner van het Klein Heiken
Beste,
Ik had graag nog het volgende toegevoegd aan uw artikel op http://www.bloggen.be/ekeren_slp ivm "Onvrede over communicatie rond werken"
Het Ekerse districtsbestuur wist dus blijkbaar wèl dat deze werken eraan kwamen. Wij, bewoners, wisten echter van toeten of blazen. Niemand die ons ooit heeft verteld dat er überhaupt werkzaamheden op til waren, laat staan wat deze werkzaamheden juist inhielden. Het districtsbestuur kan dan misschien wel onvrede hebben over de communicatie met de dienst Wegen en Verkeer, maar wij als gewone burgers hebben nog meer onvrede over de communicatie met ons eigen districtsbestuur! De voorbije 10 jaar krijgen we bijna wekelijks folders, flyers en krantenartikels in de bus ivm de Oosterweelverbinding. Met alle reclame daarrond kan je bijna een ganse kast vullen, ook al is er nog steeds niets concreets vastgelegd. Over ingrijpende werkzaamheden die gewoon aan je voordeur plaatsvinden daarentegen, wordt met geen woord gerept.
Ook de communicatie tussen aannemer en bewoners loopt al vanaf dag 1 ook volledig mis. Amper 3 dagen voor de aanvang van de werkzaamheden komt de aannemer even aanbellen om je te vertellen wat het einddoel van de 2,5 maand durende operatie is. Er wordt mij verzekerd dat ik ten allen tijde met mijn auto in en uit mijn garage kan, en als dat tijdelijk niet zo zou zijn, ik daar op voorhand van ging verwittigd worden. Woensdag 5/10 kom ik rond 1700h thuis van mijn werk, en wat blijkt? De ganse rijweg is opgebroken, niemand heeft mij verwittigd, maar mijn auto staat wel nog in de garage. Ik ga uitleg vragen aan een werknemer die nog bezig is, maar die weet zoals verwacht van niks. "Ik voer enkel maar bevelen uit, meneer". De aannemer is op dat moment natuurlijk nergens meer te bespeuren. Gelukkig slaag ik er met de nodige rijvaardigheid, en met amper enkele centimeters overschot, nog net in om uit de garage te manoevreren, over de overblijfselen van het voetpad te slalommen en zo mijn auto te bevrijden uit zijn gevangenis.
Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat zulke toestanden in de 21e eeuw nog mogelijk zijn. Iedereen heeft radio, tv, internet, telefoon, gsm en/of smartphone. Iedere week vallen kilo's reclame en andere aankondigingen in je bus. En toch slaagt men er nog steeds niet in om alle betrokken partijen bij wegenwerken op een fatsoenlijke manier te informeren over wat, waar en wanneer die gaan plaatsvinden. Hallo, dit kan toch niet anders dan onwil zijn?
Ik hoop dat dit artikel op één of andere manier ergens gepubliceerd geraakt, dat het op één of andere manier iemand bereikt die verantwoordelijkheid heeft en die verantwoordelijkheid ook gebruikt om nu eindelijk eens iets te doen aan deze aanhoudende wantoestanden. Ik, als gewone en totaal onmachtige burger, ben het spuugzat om als onbeduidende kakkerlak beschouwd te worden en dat in een stad die "van iedereen is".
(07/10/2011) Jong Groen! gelooft niet in "less is more"-strategie van de NMBS Jong Groen! betoogt vrijdagochtend mee met TreinTramBus tegen het afschaffingsplan van de NMBS. Onder het motto "Wie kan feesten, moet kunnen opstaan" gaat Jong Groen! actie voeren tegen het plan van de NMBS om tussen de 300 en 600 treinen af te schaffen. In juni bouwde Jong Groen! nog een feestje op de laatste trein van Brussel richting Oostende (www.delaatstetrein.be). Toen werd door de NMBS beloofd dat de trein terug zou komen. Maar nu dit afschaffingsplan op tafel ligt, is Jong Groen! alle vertrouwen kwijt.
"De less is more-strategie van de NMBS is de wereld op zijn kop. Er moet niet gesnoeid worden in het aanbod. De NMBS moet net meer klanten aan zich weten te binden. Als zou blijken dat de NMBS snoeit in de bewegingsvrijheid van de jongeren, dan mag de NMBS zich aan nog acties verwachten.", reageert Bart Dhondt, voorzitter van Jong Groen!.
Marc Descheemaecker (baas van de NMBS) is van plan om treinen met een te lage bezettingsgraad af te schaffen en die treinen dan in te schakelen op de piekmomenten. "We zijn uiteraard voor aangename, kwaliteitsvolle treinreizen. Voldoende zitplaatsen zijn daarvoor een vereiste. Maar naast kwaliteit is ook het aantal treinen per dag en welke stations ze aandoen van belang. Zo niet, wordt de keuze voor het openbaar vervoer in plaats van de auto voor heel wat mensen veel moeilijker.", aldus Bart Dhondt.
De jonge ecologisten zijn ervan overtuigd dat een voldoende ruim aanbod essentieel is om mensen te overtuigen het openbaar vervoer te gebruiken voor hun dagelijkse verplaatsingen. "Elke dag file, elke dag meer fijn stof in onze longen. Dan is het toch wel te zot dat we treinen afschaffen?", zegt Bart Dhondt. Jong Groen! vraagt de NMBS om meer duidelijkheid. "De langetermijnstrategie is zoek. Dat de NMBS het financieel moeilijk heeft en z'n huis op orde moet stellen, mag er niet toe leiden dat men snoeit in het aantal verbindingen. De NMBS moet niet inkrimpen, maar uitbreiden.", besluit Bart Dhondt.
EKEREN - 'De communicatie van de Vlaamse overheid over de heraanleg van het kruispunt Leugenberg - Klein Heiken kon vroeger', zegt het Ekerse districtsbestuur. 'We wisten dat deze werkzaamheden eraan kwamen, maar we waren niet op de hoogte van de timing. Erg jammer, want we hadden dit graag uitgebreider naar onze bevolking gecommuniceerd', stelt districtsvoorzitter Ronny Kruyniers (SP.A). Het districtsbestuur liet woensdagavond nog snel een bewonersbrief bussen in de omliggende straten. 'Misschien hadden we Ekeren inderdaad wat vroeger op de hoogte kunnen stellen. We doen aan onze kant anders ook ons best. Donderdag is de werftoezichter nog langs de school en andere betrokken partijen geweest om hen te informeren', stelt Erika Decorte van Wegen en Verkeer. (env)