Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
28-09-2011
Alleen efficiënt openbaar vervoer leidt tot autoluwe stad
Bron : GVANu eindelijk is besloten om ook het noordelijke deel van de Antwerpse Leien opnieuw aan te leggen, zijn er twee zaken om naar uit te kijken. Om te beginnen krijgt het noorden van de stad hierdoor een nieuwe en zoveelste duw in de rug. Na de aanleg van Park Spoor Noord en de ontwikkeling van het Eilandje zullen in 2016 ook de Leien dit ooit verpauperde stukje stad aangenamer maken.
In datzelfde jaar worden ook voor tien kilometer nieuwe tramsporen opgeleverd. Vanaf dan zullen trams vanuit het hart van de stad het Eilandje en de grens van het district Ekeren bereiken.
Niemand die eraan twijfelt dat deze nieuwe tramlijn een succes wordt. Het volstaat om even te kijken naar het gemiddeld aantal reizigerscijfers van tramlijn 3. De verbinding tussen Zwijndrecht en Merksem haalt met voorsprong de beste Vlaamse cijfers.
Het verder vertrammen van Antwerpen is de enige juiste keuze voor de toekomst. Net zoals er weinig andere keuze is dan de centra van steden zoveel mogelijk autoluw te maken.
De tijd dat dit een omstreden idee was, is gelukkig al een poosje voorbij. Zelfs ondernemersorganisaties zoals Unizo zeggen zonder verpinken dat minder auto's in de stad de enige optie zijn om onze steden leefbaar te houden. Zelfs winkelstraten hoeven voor deze organisatie, in ieder geval voor de Antwerpse afdeling ervan, niet langer en uitsluitend het rijk van Koning Auto te zijn.
Maar daar staat natuurlijk wel iets tegenover. Namelijk een snel en efficiënt openbaar vervoer. We gaan niet flauw doen. Er worden de jongste jaren veel inspanningen geleverd om van Antwerpen een stad van en voor openbaar vervoer te maken. Niet in het minst door de Vlaamse overheid.
Maar alles kan beter. Soms zelfs met relatief kleine ingrepen. Zo is de beïnvloeding van verkeerslichten voor het openbaar vervoer in Antwerpen nog altijd ondermaats. En ook de communicatie met de reiziger kan beter. Wat we missen, is een totaalplan om het openbaar vervoer met kracht en definitief als waardig alternatief aan de burger te presenteren.
Als we willen dat mensen meer dan ooit hun auto voor de deur laten staan en met de bus of met de tram op pad gaan, moet de dienstverlening optimaal zijn. Zolang dit niet het geval is, blijven verstokte automobilisten achter het stuur zitten.
Zonder mij over het tracé uit te spreken vind ik de beslissing om de helft van het originele project van de bouwaanvraag (dat al geen volledige bouwaanvraag was) toe te wijzen een behoorlijke daad van onbehoorlijk bestuur.
Meer nog, Vlaanderen zegt tegen de inwoners van Antwerpen gewoon " De pot op! Bouw al 1/4 (een tunnel en verkeerscomplex) zodat wij samen met het bouwen van een gevangenis is Beveren alle mogelijke alternatieven voorgoed blokkeren..."
DIT KAN NIET!
1. Mogelijk nutteloos : enkel een volledig project zou mogen gestart worden.
Je plant een weg met een tunnel onder een rivier. Je hebt geen vergunning om een weg te bouwen, maar de tunnel leg je al. Logisch toch. Je bouwt bij een huis toch ook eerst een trap en gaat dan kijken waar de deuren zullen komen... Wordt het weer iets Belgisch? Surf eens naar nutteloze bouwwerken. Zoals hieronder:
Of de deze? Vlaamse Overheid en duur betaalde specialisten hebben dit gepland!
Het DOELDOK :
Bij het ontwerp van het Doeldok verwachtte men een spectaculaire groei van de petrochemische handel. Het dok is ontworpen voor de overslag van petrochemische producten. Daarom zijn schuine kaaimuren, i.p.v. rechte kaaimuren gebouwd, omdat overslag via pijpleidingen gepland was. Hierdoor kunnen geen andere schepen in het dok aanmeren.
Het Doeldok is aangelegd in de periode tussen 1980 en 1987. Nog voor de voltooiing werd duidelijk dat het dok onbruikbaar was. Het dok komt ook niet voor in officiële voorstellingen van de haven. De kosten voor de aanleg zijn moeilijk te ramen; bedragen die in de media genoemd worden variëren van 2 tot 7 miljard BEF (van ca. 50 tot 175 miljoen EUR).
In 1998 besliste de Vlaamse regering om het Deurganckdok aan te leggen, dat als getijdedok rechtstreeks op de Schelde aansluit. Om voor de overtollige grondspecie bij de graaf- en baggerwerken in het Deurganckdok een stortplaats te voorzien, werd besloten om de noordelijke helft van het Doeldok te dempen. Hiervoor moest halfweg in het Doeldok een dam opgetrokken worden, technisch een zeer complex werk omdat onder de bodem van het Doeldok vroeger al cellen gebouwd zijn waarin een laag van 10 meter weinig stabiel baggerslib is ondergebracht. De dwarsdam moet verhinderen dat een wolk van fijne zanddeeltjes zich over de hele Waaslandhaven verspreidt. De bouw van de dwarsdam in het dok die het te dempen gedeelte van het overige dok moet scheiden, startte in 2005.
Ondanks dat het doeldok speciaal ontworpen is voor de olieindustrie is het dus nooit in gebruik genomen.
2. Alle poorten voor schadevergoeding vanwege Noriant staan nu open
Tot nu toe werd enkel een offerte gevraagd, weliswaar heel ingewikkeld en complex. Vanaf de selectie van Noriant als de "beste" offertegever, werd gestart met de bouwaanvraag waarin Noriant haar uiterste best heeft gedaan om BAM te steunen zowel op technisch als op financieel en publicitair vlak zonder dat Noriant ook maar enige zekerheid had dat het spel mocht worden gebouwd.
Tot in 2010 werd verschillende malen in het Vlaams Parlement gevraagd naar het bestaan van een eventuele schadeclausule. Het is al raar dat zij dit moeten vragen = Vlaanderen is immers de contractant want BAM = Vlaanderen, nog raarder is dat telkens werd gezegd door Noriant "dat moet ge aan de experten vragen, dat kunnen wij niet zeggen, wij gaan nakijken wat onze rechten zijn". Onze verantwoordelijke verkozenen hebben verschillende malen publiekelijk gezegd dat er geen schadeclausule bestond.
Door nu formeel te zeggen: "ge moogt de helft bouwen (tunnel en LO) als Europa over een jaar akkoord is", doe je steeds meer formele toezeggingen aan een consortium die dit met groot genoegen zullen gebruiken in de rechtszaak bij een afwijzing door Europa tegen de Vlaamse Overheid.
(dus onze centjes 5 x verspilt 1. kosten voor advocaten zijn voor het consortium aftrekbaar (dus betalen minder belastingen) 2. De Vlaamse advocaten en experten worden met onze centjes betaald 3. De achterstand in rechtszaken neemt nog toe want hier zal tijd in kruipen 4. Bijkomende onderzoeken en aanvragen (MER,bouwaanvragen) door opdrachtgever BAM (= Vlaanderen = wij) zijn dan overbodig geweest 5. Alles staat weer enkele jaren achteruit : geen oplossing mobiliteit)
3. Wat als het tracé van forum 2020 nu toch het beste is?
Stel dat deze plannen door de Vlaamse Overheid zoals beloofd werkelijk worden onderzocht, dat er met de alternatieven echt rekening wordt gehouden en alle beloften inderdaad geen leugens en boerenbedrog zijn. (De eerste bewijzen moeten nog steeds geleverd worden) en dat die uiteindelijk een beter alternatief bieden. Wat dan???
In dit dossier blijft de Vlaamse regering ons flagrant bedriegen. Zonder over complotten te spreken, is de wijze waarop men de burger blijft voorliegen echt een duidelijk onbehoorlijk bestuur.
Oosterweel: Groen! waarschuwt voor "onbetaalbaar avontuur"
Bron : GVA
23/09 Als Europa ermee akkoord gaat, mag Noriant een deel van de Oosterweel beginnen bouwen. "Dit is de goedkeuring van het BAM-tracé. De regering legt hiermee de uitslag van het referendum naast zich neer en hypothekeert de leefbaarheid van Antwerpen", meent Antwerps Groen!-politica Mieke Vogels. Volgens haar stort de Vlaamse regering zich met de beslissing in een "onbetaalbaar avontuur".
De Vlaamse regering heeft met bouwconsortium Noriant een akkoord bereikt rond de realisatie van de Oosterweelverbinding op Linkeroever, op voorwaarde dat de Europese Commissie geen bezwaar maakt.
Groen!-politica Vogels is niet te spreken over de gang van zaken en schuwt daarbij de grote woorden niet. Zij spreekt van "een zwarte dag voor Antwerpen en voor de democratie".
Volgens Vogels betekent de beslissing de definitieve verankering van het BAM-tracé. "De Vlaamse regering kiest dus voluit voor een stad vol autoverkeer en vrachttransport. Daarmee legt ze het resultaat van het referendum naast zich neer en hypothekeert ze de leefbaarheid van Antwerpen", klinkt het scherp.
Vogels vreest ook voor de mogelijke financiële gevolgen. "Wat gebeurt er als de rest van het traject uiteindelijk niet doorgaat? Voor dit avontuur hebben we geen geld".
Het bouwconsortium Noriant mag de helft van de geplande Oosterweelverbinding bouwen die de Antwerpse ring moet sluiten. Het gaat om een toltunnel onder de Schelde en het op- en afrittencomplex die de bereikbaarheid van de haven moet verbeteren.
Voor het tweede deel van de Oosterweelverbinding - de nieuwe tunnels onder de dokken die de ter ziele gegane Lange Wapperbrug vervangen - wordt een nieuwe aanbestedingsprocedure opgestart. De Vlaamse regering maakte de nieuwe etappe in de Oosterweelsaga vrijdag bekend.
Noriant, een consortium van bouwbedrijven als CFE, Besix, Cordeel, Vinci en Jan De Nul, was in 2008 aangeduid door de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) om het Oosterweelproject te realiseren: een 15 km lange verbinding die de Antwerpse ring rondmaakt. Pronkstuk zou een dubbeldekviaduct worden, met pijlers hoger dan de kathedraal. De bouwvergunning lag binnen handbereik.
Maar het vervolg is bekend: de Lange Wapper werd weggestemd en de Vlaamse regering begroef in september vorig jaar de brug. Nieuwe tunnels kwamen in de plaats.
De Vlaamse regering splitst het Oosterweelproject nu in twee. Het deel op de linkeroever waar geen discussie over was (de tunnel onder de Schelde en het Oosterweelknooppunt) en het herziene deel op de rechteroever van de Schelde. Het eerste deel mag Noriant bouwen.
Voorwaarde is wel dat Europa zich akkoord verklaart. Dat is niet vanzelfsprekend, want de opdracht waarvoor Noriant als uitverkoren bouwconsortium werd gekozen, is gewijzigd. Het Rekenhof had de Vlaamse regering al gewaarschuwd dat het scenario het gelijkheidsprincipe tussen de kandidaat-bieders in het gedrang brengt. Maar de Vlaamse regering kiest toch voor het scenario. Er zijn wel clausules opgesteld die voorkomen dat Noriant een schadevergoeding eist voor het mislopen van de hele opdracht (inclusief Lange Wapperbrug).
De realisatie van de Oosterweelverbinding op de rechteroever (rode kleur) belooft overigens ook een zware dobber te worden. Bijna alle ruimtelijke procedures moeten heropgestart worden en het project heraanbesteed. Hamvraag blijft ook of en hoe de Oosterweelverbinding (3 miljard euro) gefinancierd geraakt. De Vlaamse regering wil in 2020 de nieuwe Antwerpse ring inrijden.
Het bouwconsortium Noriant krijgt de goedkeuring van de Vlaamse regering om een eerste deel van de werken aan de Oosterweelverbinding uit te voeren. De Europese Comissie moet de deal wel nog bekrachtigen.
De Oosterweelverbinding is de nieuwe Scheldekruising die de Antwerpse ring moet sluiten. De tunnelconstructie zou het sluitstuk moeten worden van het masterplan dat de mobiliteitsknoop in en rond Antwerpen moet ontwarren.
Het aanvankelijke plan - een brug over de Scheldestad - werd in een referendum door de Antwerpse bevolking weggestemd. Het alternatief waar nu voor gekozen wordt, bestaat uit een reeks tunnels.
De werken waren eigenlijk al toegewezen aan Noriant, maar met de gewijzigde plannen was niet duidelijk of de deal kon standhouden zonder juridische gevolgen. In het andere geval kon Noriant met grote schadeclaims dreigen als het de werken niet toegewezen kreeg.
Via de overeenkomst met de Vlaamse regering krijgt Noriant dus de werken op Linkeroever aan de toltunnel onder de Schelde toegewezen. Het kan nog wel een jaar duren vooraleer Europa het licht op groen zet. Als Europa "nee" zegt, moeten alle plannen opnieuw aanbesteed worden.
De Vlaamse regering keurde intussen ook het akkoord met de stad en de haven van Antwerpen goed over de meerkost van de nieuwe Oosterweelplannen. Stad en haven leggen samen 352 miljoen euro op tafel.
Voka
In een reactie verklaarde Luc Luwel, directeur-generaal van Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland, blij te zijn dat er 'opnieuw beweging' zit in het Oosterweeldossier. Toch blijft de ondenemersorganisatie erg sceptisch over het totaalplan. Luwel hekelt de traagheid in een dossier 'dat zo belangrijk is voor Antwerpen en de Vlaamse economie'. Op basis van gegevens van het Vlaamse Verkeerscentrum berekende de organisatie nog dat de jaarlijkse filekost in de regio Antwerpen oploopt tot 1,1 miljoen euro, voor in totaal meer dan 53.000 file-uren. "Er is veel en snel actie nodig", besluit Voka. (Belga/BO)
Stedenbouwkundige vergunning - district Ekeren - Weide 31. Bouwen
College van burgemeester en schepenen beraadslaging/proces verbaal
Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.
Zitting van vrijdag 9 september 2011
Iedereen aanwezig.
collegebesluit: 5951 van vrijdag 9 september 2011
Stadsontwikkeling B-Punt
15 Stedenbouwkundige vergunning - district Ekeren - Weide 31. Bouwen woning en bergplaats. Positief stedenbouwkundig attest. Goedkeuring. (Jaarnummer 5951)
Het college besliste in zitting van 17 januari 2001 (jaarnummer 121) om de besluiten waarbij stedenbouwkundige vergunningen en verkavelingsvergunningen worden verleend, stedenbouwkundige attesten worden afgeleverd, die het optreden in beroepsprocedures en in procedures van bouwmisdrijven en het formuleren van herstelvorderingen behelzen, als B-punt in de dagorde te behandelen.
Feiten en context
Aanvraag tot het bekomen van een stedenbouwkundig attest.
Aanvrager: Van Hove Eric, Helhoekweg 13, 2310 Rijkevorsel.
Ligging van het perceel: Weide 31, 2180 Ekeren-Antwerpen.
Kadastrale gegevens: (afd. 33) sectie H nr. 274 K5.
De aanvraag omvat: bouwen van een woning en bergplaats.
Ontvangstbewijs: 18 juli 2011.
Dossiernummer: 201111.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing. Het ministerieel besluit van 19 juni 2008 waarbij werd vastgesteld dat de stad Antwerpen voldoet aan de vijf voorwaarden van artikel 7.2.1.§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. Dit besluit werd op 8 juli 2008 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen).
Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaalculturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven.
Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het gewestplan.
Watertoets
Overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad 14 november 2003) dient het ontwerp onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Advies
Op 18 juli 2011 werd advies gevraagd aan vastgoed en stadsprojecten Antwerpen. Zij brachten advies uit op 3 augustus 2011. Het advies is gunstig.
Deel 2:
Argumentatie
Toetsing aan de wettelijke en reglementaire voorschriften Beoordeling
Deze principiële aanvraag omvat het bouwen van een woning op een braakliggend perceel gelegen te Weide, tussen huisnummers 29 en 35, in het district Ekeren. Het voorstel omvat het bouwen nagenoeg aansluitend met de links en rechts gelegen bebouwing, zowel qua bouwhoogte als bouwdiepte, namelijk 2 bouwlagen onder een schuin dak met een helling van 45°. Op het gelijkvloers wordt een bouwdiepte van 17 meter gehanteerd en op de eerste verdieping 13 meter, dit laatste enkel in het verlengde van de perceelsbreedte aan de straatzijde. Er blijft voldoende open ruimte op het perceel over gezien de totale perceelsdiepte ruim 85 meter bedraagt. De dakbasis bedraagt 9 meter. Op het deel van het perceel dat zich achter het rechts aangrenzende perceel bevindt, wordt eveneens bebouwing voorzien tot op een diepte van 17 meter, dit enkel op het gelijkvloers.
Het voorstel voldoet aan alle normen qua goede ruimtelijke ordening en kan bijgevolg gunstig geadviseerd worden.
Conclusie
Gunstig.
Besluit
Artikel 1
Het college beslist een positief stedenbouwkundig attest af te leveren aan Van Hove Eric, Helhoekweg 13 te Rijkevorsel voor het bouwen van een woning en bergplaats te Ekeren- Antwerpen, Weide 31.
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
EKEREN - De toezichtster van de Veltwijckkapel stelde maandagavond vast dat dieven ervandoor waren gegaan met het offerblok. Het offerblok was nochtans bevestigd aan de muur en aan een ijzeren hek. De ijzeren ketting die het hek afsloot, werd gestolen en het offerblok werd uit de muur getrokken. Van de daders ontbreekt elk spoor. De politie onderzoekt de zaak.
'Het offerblok was in de muur ingevezen en was bovendien aan het traliehek bevestigd met een ketting zoals je die gebruikt voor het vastleggen van een motor', vertelt Bert Van den Bossche van de Ekerse parochiefederatie. Wellicht lopen de kosten van een nieuw offerblok hoger op dan het bedrag dat de dieven buit maakten.
De Veltwijckkapel is eigendom van de dochters van de overleden gravin Antoinette van de Walle de Ghelcke.
Na het overlijden van de gravin en de hernieuwde belangstelling van haar dochters voor de kapel werd de omgeving ervan door buurtbewoners opgekuist. 'Jammer dat de kapel nu beschadigd geraakte door dieven', besluit Bert Van den Bossche.
Rolex onderschept uurwerkimitaties uit de kerstboom
Bron : GVA
20/09 Luxueus horlogefabrikant Rolex neemt aanstoot aan de kerstbalversie van een van zijn uurwerken die te koop is bij Van Gastel in Ekeren. Het tuincentrum moet de Rolex-kerstballen uit de rekken halen.
De Rolex-kerstbal maakt deel uit van een collectie die opgehangen is aan ‘Vlaamse Hollywoodvrouw’ Astrid Bryan en bestaat uit de kerstbalversies van allerhande luxeproducten als kaviaar, sigaren, stiletto’s en dus ook een uurwerk van Rolex.
Volgens Rolex zijn de kerstballen een identieke kopie van een bepaald horloge en namaak mag nu eenmaal niet. “Het gaat hier wel om een kerstbal, uit glas geblazen, niet om een horloge dat je om je pols kan doen”, vertelt Muriël Kuyps. “Dan kan je toch niet van een namaakproduct spreken.”
Maar de namaakkwestie is niet de enige reden waarom Rolex er niet van moet weten. De kerstbalversies schaden ons imago en doen afbreuk aan ons prestigieus karakter, liet Rolex weten.
Van Gastel heeft dus alle horlogekerstballen uit de rekken gehaald en mag er onder geen beding nog verkopen.
Schepen Verbist wil niet dat er nog speeltuinen verdwijnen
zaterdag 10 september 2011, 03u00
bron : Nieuwsblad
Auteur: (nnh)
EKEREN/WILRIJK - Schepen voor Jeugd Leen Verbist (SP.A) gaat met de districten Ekeren en Wilrijk overleg plegen over de speeltuinen. Beide districten hebben speeltuinen afgebroken na klachten over overlast
Verbist wil met het overleg vermijden dat er nog meer speeltuinen moeten verdwijnen, terwijl de stad steeds meer verjongt en er dus nood is aan speeltuinen. 'In Ekeren moest de houten omheining van het voetbalveldje verplaatst worden, omdat die voor geluidsoverlast zorgde', zegt Verbist. 'Het veldje zal verplaatst worden naar een minder bewoond gebied, maar verdwijnt niet. Gelukkig verliezen de kinderen in de buurt ook niet echt een speelplek, want de rest van de speeltuin blijft gewoon staan.'
Ook in Wilrijk besliste de districtsraad om het speelplein aan het Michel Willemsplein af te breken, omdat deze voor te veel overlast zorgde en de speeltuigen beschadigd raken. 'Elk district heeft natuurlijk de keuze om te doen wat ze willen met hun pleintjes, maar ik weet niet of speeltuinen afbreken de juiste oplossing is tegen overlast', zegt Verbist. 'We moeten naar een andere oplossing zoeken, die ook op andere speeltuinen van toepassing kan zijn en waardoor er ook meer speeltuinen kunnen bijkomen.'
Verbist wil ook de bewoners van het Frederik Van Eedenplein op Linkeroever, die voor overlast vrezen nu er een kinderdagverblijf komt, geruststellen. 'Die peuters gaan echt niet voor geluidsoverlast zorgen', zegt Verbist. 'Telkens ik in een kinderdagverblijf kom, ben ik verbaasd hoe rustig het er is. Peuters hebben die rust trouwens zelf nodig.'
EKEREN - Een ruzie tussen twee buren in de Kloosterstraat is donderdagmiddag flink uit de hand gelopen. Een jongeman van 27 werd met een messteek afgevoerd naar het ziekenhuis
De twee buren, een man van 27 en een andere man van 61, wonen allebei in een studio die ze huren in een appartementsgebouw in de Kloosterstraat. De twee geraakten op hun gemeenschappelijke gang, waar ook een gemeenschappelijke douche en wc staan, verwikkeld in een zware discussie. De gemoederen raakten al snel verhit. Het was niet de eerste keer dat beide heren ruzie hadden, maar deze keer liep de ruzie flink uit de hand.
Er werd getrokken en geduwd, maar daar bleef het niet bij. De 61-jarige bewoner haalde plots een mes boven, waarmee hij zijn 27-jarige buur verschillende steken toediende over het hele lichaam.
Buiten levensgevaar
De aangevallen jongeman liet zich niet zomaar doen, maar kon niet voorkomen dat hij enkele messteken te verwerken kreeg in de keel en in de hand. Hij werd met ernstige verwondingen afgevoerd naar het Jan Palfijnziekenhuis, waar hij voor verzorging werd opgenomen. Hij is wel buiten levensgevaar.
De 61-jarige bewoner geraakte bij zijn aanval zelf ook gewond. Hij werd eerst opgepakt door de politie en daarna voor verzorging meegenomen naar het Klina in Brasschaat. Hij werd gisteren voorgeleid in het gerechtshof.
Binnenkort verdwijnt den bierpruver en het pleintje.
LAAT ONS EEN BLOEM EN WAT GRAS DAT NOG GROEN IS...
(Louis Neefs)
Op de hoek van Geestenspoor en de Driehoekstraat ligt een parking. Tussen de parking en de eerste bebouwing ligt nog een klein stukske groen, een paar bomen en het standbeeld van den "bierpruver".
09:17 De stad Antwerpen en het Havenbedrijf hebben enkele overeenkomsten afgesloten over de meerkost voor de Oosterweeltunnels.
Deze overeenkomsten zijn een verfijning van het financieel akkoord dat is afgesloten naar aanleiding van de keuze voor een tunneloplossing bij het sluiten van de Antwerpse Ring in het kader van het Masterplan 2020.
De rekening voor de Oosterweel bedraagde aanvankelijk 2,7 miljard euro. Door voor de tunnelvariant te kiezen komt daar nog eens 352,7 miljoen euro.
Vlaamse regering
De Vlaamse regering ging vorig jaar akkoord met die meerkost op voorwaarde dat de stad Antwerpen ervoor zou opdraaien. De haven van Antwerpen gaat 175 miljoen euro, of ongeveer de helft van de meerkost, bijdragen aan de bouw van de Oosterweeltunnel.
Dat via onder meer via de aanleg van een bouwdok, dat 88 miljoen euro zal kosten. En via de aanpassing van de kaaimuren aan het Straatsburgdok. Dat is een investering van nog eens 85 miljoen euro.
Mexico-eiland
De rest van het bedrag wordt door de stad Antwerpen opgehoest. Het stadsbestuur rekent onder meer op 70 miljoen euro uit de ontwikkeling van het Mexico-eiland.
Omdat de Lange Wapper defintitief naar de prullenmand is verwezen, kan dit meest noordelijke stukje van het Eilandje ontwikkelt worden als woongebied.
De overeenkomsten tussen stad en haven moeten nog voorgelegd worden aan de gemeenteraad en de Vlaamse regering.
Christophe Thomas zeer welkom bij Open VLD Brasschaat'
woensdag 07 september 2011, 03u00
Bron : Nieuwsblad
Auteur: (env)
EKEREN/BRASSCHAAT - Enkele maanden geleden gaf Christophe Thomas (Open VLD) zijn ontslag als districtsschepen van Ekeren. Aanleiding voor deze beslissing, althans officieel, was zijn ontgoocheling in de schaarse bevoegdheden die de districten hebben. Benoit Mores volgde hem op en Thomas zetelde nog als districtsraadslid. De voormalige districtsvoorzitter diende nu ook zijn ontslag in als districtsraadslid, omdat hij verhuist naar Brasschaat. Hij wordt als raadslid opgevolgd door Pol Bruyninckx (59). Stoppen met politiek is Christophe Thomas, die in 2009 en 2010 voorzitter was van de koepel Groot-Antwerpen, niet van plan. ‘Christophe Thomas is zeer zeker welkom in onze partij, maar er zijn nog geen gesprekken geweest over de taak die hij eventueel zal kunnen opnemen', stelt Myriam Van Honste, eerste schepen van Brasschaat.
Dieven breken in in mobilhome aan station van Ekeren
dinsdag 06 september 2011, 11u45
in Politie
Bron : Nieuwsblad
Auteur: Nicole Verstrepen
EKEREN - Dieven hebben zondagavond 4 september tussen 21 en 22 uur ingebroken in een mobilhome, die geparkeerd stond aan het station. De eigenaar vraagt of iemand iets gezien heeft en roept op om in dat geval contact op te nemen met de politie.
'De mobilhome heeft slechts een uurtje aan het station gestaan. Hij stond geparkeerd aan de brug. Ik nam de trein naar mijn werk en mijn vrouw kwam een uur later aan met de trein en zou de mobilhome terug naar huis rijden', vertelt de eigenaar.
De vrouw diende echter te constateren hoe de dieven het slot professioneel uitgeboord hadden en aan de haal gegaan waren met de radio en met allerhande elektrische apparten uit de mobilhome.
'Zelfs het bier was uit de frigo verdwenen en ook de chips en koekjes werden gestolen, net als enkele boorddocumenten', aldus nog de eigenaar die nu zijn geplande vakantie van volgende week in rook ziet opgaan.
De eigenaar vraagt of iemand iets gezien heeft. Getuigen worden gevraagd contact op te nemen met de politie van Ekeren.
LILLO - Eind september wordt de Lillobrug enkele weken buiten dienst gesteld om herstellingen uit te voeren. Fietsers moeten dan omrijden via de Noordlandburg in Zandvliet. De juiste data worden meegedeeld via de website van het Havenbedrijf: www.havenvanantwerpen.be.
17:00 Meyrem Almaci is zaterdag met ruim 90 procent verkozen als lijsttrekster voor Groen! bij de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar in Antwerpen. Het Kamerlid was de enige kandidate.
In 2006 werd het een titanenstrijd tussen Patrick Janssens (sp.a) en Vlaams Belang-boegbeeld Filip Dewinter. Ditmaal zou Bart De Wever (N-VA) de voornaamste concurrent van de socialistische burgemeester worden. Het politieke zwaargewicht heeft nog niet officieel bevestigd kopman te zullen zijn, maar dat lijkt enkel nog een formaliteit.
Groen! moest vijf jaar geleden zes procent inboeten en strandde in de Scheldestad op 5 procent.
Almaci ziet de toekomst echter rooskleurig. "Wij komen vandaag met een verhaal met inhoud, een verhaal dat meer is dan flink, flinker, om het flinkst. We zijn meer dan het opbod van rechts", klinkt het. "In deze stad is er nood aan politici die de ongelijkheid willen aanpakken en daarvoor willen we een stem zijn."
Meyrem Almaci trekt volgend jaar Groen!-lijst in Antwerpen
zaterdag 03 september 2011, 16u43
Bron: belga, vrt
Auteur: edm
Meyrem Almaci trekt volgend jaar voor Groen! de lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen in Antwerpen. Ze werd zaterdag met meer dan 90 procent van de stemmen verkozen door de leden van Groen! Antwerpen, zo meldt de lokale persverantwoordelijke van de partij.
De 35-jarige Almaci wacht alvast een zware taak in oktober 2012, maar Groen! wil een waardig alternatief bieden voor de verwachte tweestrijd tussen Bart De Wever (N-VA) en zittend burgemeester Patrick Janssens (SP.A).
Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen zakte Groen! in Antwerpen van elf procent in 2000 (toen nog als Agalev) naar bijna 4,7 procent. Ze verloren vier van de zes zitjes en werden uit de meerderheid gezet.
Almaci zetelt sinds 2007 in de Kamer en is de nieuwe fractieleider van de Ecolo-Groen! -fractie. Thema's die voor haar prioriteit krijgen, zijn sociale ongelijkheid, armoede, diversiteit, mobiliteit, inspraak en duurzaamheid. 'Het opbod van rechts is geen duurzame oplossing' 'Ons Antwerpen verdient een bestuur dat luistert en de ambitie heeft om de ongelijkheid aan te pakken. Dat gelooft dat dialoog tot oplossingen leidt en duurzaamheid de leidraad in elk voorstel moet zijn', zei ze tijdens haar speech voor de militanten. Het geweld dat uitbrak tijdens rellen eerder dit jaar kan voor haar niet door de beugel. Maar 'het opbod van rechts is geen duurzame oplossing'. De stad heeft nood aan politici die de ongelijkheid willen aanpakken, klonk het. De armoede dient gehalveerd te worden, zei ze ambitieus. Almaci en Groen! passen voor de kanselierslogica met één uitgesproken topman, klonk het. De partij trekt in team naar de kiezer, aldus Almaci. Over de invulling van de lijst is nog niets beslist, het nieuw samengestelde poll-comité beslist daarover. Maar senator Piryns, die fractieleidster is in de gemeenteraad, partijvoorzitter Wouter Van Besien, die ook districtsvoorzitter van Deurne is, en partijcoryfee en Vlaams Parlementslid Mieke Vogels zullen zeker een rol spelen.
EKEREN - In de nachten van 30 en 31 augustus trok een colonne containers door de straten van Ekeren. Ze waren bestemd voor het Moretusinstituut.
Op de Campus Moretus van het Moretusinstituut aan de Oorderseweg worden sinds juni werken uitgevoerd. Een groot gedeelte van de zolderverdieping wordt vernieuwd en uitgebouwd.
Door de werken waren een groot aantal klaslokalen niet ter beschikking bij het begin van dit schooljaar. Daarom plaatste de school vier grote containerklassen op de Campus Lourdes in de Kloosterstraat.
Het transport was zo groot dat het tijdens de nacht diende te gebeuren. 'Woensdag 31 augustus werden de nutsvoorzieningen aangesloten en de klaarstaande banken en stoelen voor de leerlingen op de voorziene plaatsen gezet', stelt Dirk Van Buyten van Moretus.
zo 28/08/2011 - 14:51De Vlaamse groenen stappen niet in een regering als die de speculatie door de banken niet zal inperken. Dat heeft de voorzitter van Groen! Wouter Van Besien gezegd.
Van Besien liet in zijn kaarten kijken en hij toonde zich verheugd dat er sinds begin van de week opnieuw onderhandeld wordt over de vorming van een nieuwe federale regering en dat het opnieuw over inhoud gaat.
Tegelijk liet Van Besien verstaan dat de begroting voor die nieuwe regering een bijna onmogelijke opdracht wordt, maar hij vraagt wel dat die toch ambitie laat zien en keuzes zou maken.
Hijzelf wil daarbij hernieuwbare energie en sociale rechtvaardigheid naar voren schuiven. Van Besien richt daarbij zijn pijlen op de banken en wil paal en perk stellen aan "losgeslagen financiële markten" en ratingkantoren die de overheden onder druk zetten.
Concreet wil hij een scheiding tussen spaarbanken en investeringsbanken om te vermijden dat banken te zware risico's zouden nemen met het spaargeld van hun klanten. Anderzijds pleit Van Besien voor een optrekken van de belasting op beursverrichtingen tot 0,5% en het zwaarder belasten van vennootschappen die winst halen uit kopen en verkopen van aandelen.