De Vlaamse groenen stappen niet in de volgende federale regering als die de speculatieve activiteiten van de bankwereld niet aan banden legt. Dat heeft Groen! -voorzitter Wouter Van Besien zondag gezegd op het zomerweekend van zijn partij in Nieuwpoort. "We tolereren niet langer dat de losgeslagen financiële markten het geld van de belastingbetaler opsouperen", zei Van Besien.
Tijdens het laatste weekend van de zomervakantie blikt ook Groen! vooruit naar het nieuwe politieke jaar. Dat er sinds vorige week opnieuw onderhandeld wordt over de vorming van een federale regering - onderhandelingen waar ook Groen! bij betrokken is - stelt partijvoorzitter Van Besien in ieder geval tevreden.
"Ik ben blij dat er eindelijk weer iets gebeurt, dat er over inhoud wordt gediscussieerd." Met een sneer naar N-VA zegt Van Besien dat er volgens hem wel degelijk kans op een akkoord bestaat, "een kans die we nooit hadden kunnen bereiken als we niet verder waren geraakt dan theatrale persconferenties om de anderen te matrakkeren". Met grote besparingsinspanningen voor de boeg, staat de federale regering voor een haast onmogelijke opdracht, geeft Van Besien toe. "Maar dat wil niet zeggen dat de volgende regering ambitieloos en inspiratieloos moet zijn en zich mag tevreden stellen met een begrotingsevenwicht." Ze moet voor Van Besien "wél ambitie" hebben en "wél keuzes" maken. Voor een besparingsprogramma zoals dat van de Vlaamse regering, die "gevlucht is in de kaasschaafmethode", past Van Besien alleszins. Naast hernieuwbare energie, zal de federale regering ook aandacht moeten hebben voor sociale rechtvaardigheid, stelt hij. Zo herhaalt Van Besien zijn vraag om de laagste uitkeringen op te trekken tot aan de armoedegrens en een vermogenswinstbelasting in het leven te roepen. Maar natuurlijk dient ook de oorzaak van het gat in de begroting aangepakt te worden. De overheden zijn enkele jaren geleden diep in het rood moeten gaan om de banken te redden, waarna de financiële markten "met hun speculanten en hun ratingbureaus" de overheden nu onder druk zijn gaan zetten. Van Besien: "Dat maakt het beheer van de staatsschuld onbetaalbaar en zet de welvaart van hele landen en bevolkingen op het spel. Het wordt tijd dat die vicieuze cirkel stopt". "Groen! wil niet langer dat de welvaart van de mensen te grabbel wordt gegooid. We tolereren niet langer dat losgelagen financiële markten het geld van de belastingbetaler opsouperen." Van Besien stelt dat zijn partij enkel in een regering stapt die de moed heeft de speculatieve activiteiten van de banken aan banden te leggen. Van Besien noemt drie concrete voorstellen om de speculatieve activiteiten van de banken in te perken en dus het geld van de belastingbetaler te vrijwaren. Ten eerste het scheiden van spaarbanken en investeringsbanken, zodat banken geen onnodige risico's kunnen nemen met het spaargeld van hun klanten. Ten tweede het optrekken van de taks op beursverrichtingen tot 0,5 pct. "De kleine aandeelhouder zal dat nauwelijks voelen, de echte speculanten des te meer. Als dat in de UK lukt, moet dat hier ook lukken", weet Van Besien. Ten derde wil hij vennootschappen die hun winsten halen uit kopen en verkopen van aandelen zwaarder belasten. Anticiperend op de kritiek van andere politieke formaties, "die onze voorstellen onterecht zullen proberen voor te stellen als onrealistisch en moordend voor de economie", zegt Van Besien dat de voorbije jaren eens te meer is aangetoond dat het net het starre geloof is in neoliberale recepten, met een overheid die niet tussenkomt en de financiële markten die alles zelf regelen, die de economie in crisis brengt.
Half juni ontving Le Debut des Haricots het publiek in de gemeenschappelijke tuin in de Marollen. Al twee jaar lang legt de vzw Le Debut des Haricots een netwerk van ecologische moestuinen aan in België. De collectieve groentetuin tussen de Visitandinenstraat en het station Brussel-Kapellekerk zal niet alleen een uitstekend alternatief voor het aanbod van de supermarkt bieden maar wil ook de sociale contacten in de buurt stimuleren. Al loopt de participatie van de buurtbewoners niet altijd even vlot.
EKEREN - De eigenaar van interieurzaak Picobello stelde vrijdagvoormiddag rond tien uur vast dat iemand aan de haal was gegaan met de inhoud van de kassa.
De dief had zich blijkbaar toegang verschaft via het raam op de eerste verdieping, dat braaksporen vertoonde. Hij had de rolluiken naar boven geduwd.
De winkel was compleet overhoop gehaald. De politie is een onderzoek gestart.
Er zou een mobiliteitsconvenant in opmaak zijn betreffende de Ekerse Kloosterstraat (gewestweg). In het kader van “module 10” zouden het gewest, de stad, het district, de school Moretus en De Lijn afspraken willen maken met betrekking tot de herinrichting van een schoolbuurt aan de Kloosterstraat.
Er zou reeds een startnota zijn die volgens het Ekerse districtsbestuur betrekking heeft op de heraanleg van stoepen en wegdek, invoering van eenrichtingsverkeer en extra parkeerplaatsen. Er zou met het Vlaams Gewest reeds een akkoord zijn ter zake.
1.Wat is de stand van zaken met betrekking tot de opmaak van dit mobiliteitsconvenant?
2.Welke besprekingen werden reeds gevoerd, met wie en wanneer?
3.Welke desiderata werden in het kader van deze besprekingen geformuleerd door het Ekerse districtsbestuur en het stadsbestuur?
4.Wat is de timing die wordt gehanteerd? Wanneer moet het convenant een feit zijn en zullen de werkzaamheden naar verwachting starten?
5.Zal de toepassing van deze module voorzien in een toename van het aantal parkeerplaatsen? Zo ja, hoeveel?
6.Wat zijn de krachtlijnen van de startnota?
7.Kan de minister een kopie bezorgen van de startnota of eventueel indien mogelijk reeds het definitieve convenant?
hilde crevits
vlaams minister van mobiliteit en openbare werken
antwoord
op vraag nr. 1242 van 7 juni 2011
1.Het initiatief om de module 10 af te sluiten ligt bij de stad Antwerpen. Er is momenteel een ontwerp van startnota die deze maand wordt geformaliseerd.
2.Er werden onder het voorzitterschap van de stad Antwerpen reeds enkele voorbereidende werkvergaderingen georganiseerd. Volgende partners waren betrokken: stad Antwerpen, district Ekeren, GAPA, het departement Mobiliteit en Openbare Werken, het Agentschap Wegen en Verkeer, politie Antwerpen, Provincie Antwerpen en De Lijn. Deze kwamen samen op 16 december 2009, 25 februari 2011 en 29 april 2011. Daarnaast werd door de stad Antwerpen nog een aantal tussentijdse overlegmomenten georganiseerd, o.a. met de scholen.
3.De visies van de verschillende actoren staan beschreven in het ontwerp van de startnota en de aanvullende visietekst.
4.De ontwerp startnota zal worden besproken op de Gemeentelijke Begeleidingscommissie van 28 juni 2011 en onder voorbehoud van een consensus worden doorverwezen naar de PAC van 7 juli 2011. De verdere timing van het proces, alsook de herinrichting zelf, is in handen van de initiatiefnemer, nl. de stad Antwerpen.
5.De module 10 “herinrichting van een schoolbuurt aan of in de nabijheid van een gewestweg” heeft tot doel om de verkeersveiligheid voor de scholieren te verbeteren, om hun verplaatsingen te voet, met de fiets, bus, tram, trein of carpool te bevorderen en om een evenwicht na te streven tussen de verschillende categorieën verkeersdeelnemers. Er is momenteel nog geen wegenisontwerp uitgetekend, zodat een nauwkeurige parkeerbalans nog niet kan worden opgemaakt.
6.Er is momenteel slechts een ontwerp van startnota welke volgende doelstellingen nastreeft:
-verbeteren van de verkeersveiligheid van alle weggebruikers, specifiek de scholieren;
-verbeteren van de belevingskwaliteiten voor de weggebruikers en de gebruikers van de omgeving;
-beïnvloeden van de vervoerswijzekeuze.
7.Het ontwerp van startnota kan worden opgevraagd bij de initiatiefnemer, nl. de stad Antwerpen. Het mobiliteitsconvenant van de stad Antwerpen is een standaardtekst welke beschikbaar is op de website www.mobielvlaanderen.be, alsook de module 10 waarvan sprake.
Bron : GVA - 12/08/2011
12/08 De plannen van Infrabel om een talud van 13 meter hoog aan te leggen aan de treinsporen naast de wijk Oude Landen, zet kwaad bloed."Wij willen een tunnel", zegt buurtbewoner Philippe Deleu.
Infrabel start begin volgend jaar met de aanleg van een talud voor een ongelijke kruising. Tijdens het openbaar onderzoek waren er bijna 150 bezwaarschriften. Volgens Philippe Deleu van het buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren hebben de bewoners een sterk dossier.
Zo werd volgens de bewoners tijdens het openbaar onderzoek slechts vaag melding gemaakt van de aftakking naar Lier en in elk geval zonder concrete toelichting in het milieu-effectenrapport.
Hellingsgraad
De bewoners stellen zich vragen bij de hellingsgraad. Met 12,4 mm/m (12,4 meter per 1000 meter, red.), ligt die ver boven de 6 mm/m die Vlaanderen hanteert.
De gemiddelde helling bedraagt trouwens meer dan 8,5 mm/m. Het gevolg is dat er twee locomotieven ingezet moeten worden. De NMBS kampt nu al met een tekort en met verouderde locomotieven. Al deze punten hebben als gevolg dat de buurt onnodig blootgesteld zou worden aan lawaai en trillingen.
Tunnel
De bewoners eisen nu dat er in plaats van een talud een tunnel komt onder de E19. "We kregen op 30 september aanvankelijk te horen dat dit niet mogelijk was omdat gevaarlijke producten die met de trein vervoerd worden, niet door een tunnel mochten", zegt de buurtbewoner.
SACHA VAN WIELE
Tweede spoorontsluiting Antwerpse haven - Plan-MER (2)
Op 25 oktober 2010 heb ik aan de minister een schriftelijke vraag gesteld over de timing van het Plan-MER voor de tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven (vraag nr. 157 van 25 oktober 2010).
De minister antwoordde toen dat Infrabel tijdens een afstemmingsvergadering had meegedeeld dat de opmaak van hplan-MER voor de tweede spoorontsluiting op 1 december 2010 zou starten en dat de uitvoeringstermijn volgens de bepalingen opgenomen in het bijzonder bestek tot gunning van deze opdracht, 1 jaar zou bedragen.
Tijdens een infomoment over de Antwerpse mobiliteitsdossiers op 3 mei jl. in het provinciehuis van Antwerpen deelde de minister evenwel mee dat het plan-MER waarin drie mogelijke tracés zouden worden onderzocht, pas tegen eind 2012 rond zou zijn.
1. Hoe komt het dat het plan-MER vertraging heeft opgelopen? Wanneer zou het plan-MER rond zijn?
2. In welke mate zal bij het opmaken van het Plan-MER rekening worden gehouden met de herziening van het Masterplan 2020 waarin de aanleg van de A102 is voorzien?
3. Wanneer zal de Vlaamse Regering een beslissing nemen over het tracé?
Hilde Crevits
Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken
antwoord
op vraag nr. 1118 van 12 mei 2011
1. De procedure tot opmaak van het plan‑MER voor de tweede spoorontsluiting startte effectief op 2december 2010, samen met de opmaak van een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse.
Deze procedure heeft tot nog toe geen vertraging opgelopen, maar wordt, zoals op 3 mei 2011 aan de gemeentebesturen werd medegedeeld, parallel geschakeld met de opmaak van het plan-MER voor de E313 dat wordt gecoördineerd door het Agentschap Wegen en Verkeer - afdeling Antwerpen en drie maanden langer loopt.
Concreet betekent dat de volgende richtinggevende timing voor het plan-MER ‘Tweede spoorontsluiting":
- opmaak ontwerp Nota voor Publieke Consultatie;
- september 2011: infomoment en overleg met de betrokken gemeentebesturen, het georganiseerde middenveld en actiegroepen over deze ontwerpnota en de wijze waarop die plannen worden afgestemd met andere plannen;
- afronden Nota Publieke Consultatie en indienen voor volledigheidsverklaring bij de dienst Mer van het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie;
- oktober 2011: openbaar onderzoek over de Nota voor Publieke Consultatie (30 dagen) met parallel infomoment voor de bevolking;
- december 2011: uitvaardigen van de richtlijnen door de dienst Mer, gevolgd door de opmaak van het plan-MER;
- april 2012: overzenden van het ontwerpplan-MER aan de dienst Mer.
2. De realisatie van de tweede spoorontsluiting van de haven van Antwerpen is nauw verbonden met enkele andere belangrijke projecten in de oostrand van Antwerpen, zoals het ENA (Wommelgem/Ranst) en de E313 (zoals hierboven aangegeven), maar ook met de A102 en de R11 in het Masterplan 2020 van 24 september 2010.
Bij de opmaak van het plan-MER voor de tweede spoorontsluiting wordt dan ook maximaal rekening gehouden met dit Masterplan 2020, waarin o.m. de aanleg van de A102 is voorzien.
In de studieopdracht tot opmaak van het plan-MER voor de tweede spoorontsluiting is expliciet opgenomen dat: "De aanleg van de A102 in de reservatiestrook tussen Ekeren en Wommelgem mag niet worden gehypothekeerd. Bijzondere aandacht dient hierbij uit te gaan naar de knooppunten, met name de aansluiting op de verkeerswisselaar E19-A12 ter hoogte van Ekeren-Merksem en de aansluiting op de E313 ter hoogte van het knooppunt Wommelgem".
Een specifieke kerngroep bewaakt, met medewerking van Infrabel, de afstemming en de coördinatie tussen alle relevant lopende planningsprocessen
3. Op basis van alle beschikbare informatie uit de voorbije en lopende onderzoeken, zoals de verschillende plan-MER's of MKBA-studies, zal de Vlaamse Regering in de loop van 2012 komen tot een gecoördineerde besluitvorming over de respectievelijke voorkeursvarianten. Reeds kaderend binnen de krijtlijnen van de visienota ‘Versnellen van Investeringsprojecten' van de Vlaamse Regering, zal dit gebeuren aan de hand van een voorkeursbeslissing.
Project van Aquafin, in samenwerking met het district Ekeren
In Ekeren zal de Lindenlei worden heraangelegd, in het kader van de sanering van de Oude Donkse Beek. Dit is een project van Aquafin, waarin het district deelneemt voor de bestratingswerken.
Het voorziet in de renovatie van de bestaande collector en de af- koppeling van het RWA-stelsel Centrum Ekeren naar de Donkse Beek.
In Ekeren zullen volgende nutswerken plaatsvinden:
Eandis
zal in de Veltwijcklaan werken uitvoeren in het voetpad, vanaf huisnummer 294 tot aan de Marcel de Backerstraat, voor klantenaansluitingen; deze werken zullen plaatsvinden in de periode van 24 augustus tot 30 september.
Belgacom
zal in de Schriek (ter hoogte van de huisnummers 228-230, en in de doorsteek aan huisnummer 207 naar de Statiestraat) werken uitvoeren in het voetpad en de rijweg, en in de Statiestraat in het voetpad, voor de aanleg van telecominfrastructuur; deze werken zullen duren van 8 t.e.m.26 augustus;
zal in de Gerarduslei (beide zijden), in de Lodewijk Andersonstraat en in de Nijverheidslei werken uitvoeren in het voetpad, en in de Scheperveldslei in de rijweg, voor de aanleg van telecominfrastructuur; deze werken zullen duren van 8 t.e.m. 19 augustus.
Bierpruver verhuist wellicht naar Kristus Koningplein
woensdag 10 augustus 2011, 16u02
in Cultuur
bron Nieuwsblad
Auteur: Nicole Verstrepen
EKEREN - Na de heraanleg van het Kristus Koningplein zal het standbeeld van de Bierpruver wellicht verhuizen van zijn huidige locatie op het pleintje tegenover de bibliotheek, naar het vernieuwde Kristus Koningplein. 'De formele beslissing is nog niet genomen, maar de verhuis ligt wel binnen de lijn van de verwachtingen', stelt districtsschepen Koen Palinckx (CD&V).
Het voorstel om het standbeeld te verhuizen kadert in de zoektocht naar meer parkeerplaatsen in het centrum van het district om de vermindering van het aantal plaatsen op het Kristus Koningplen na de heraanleg op te vangen. Op het pleintje tegenover de bibliotheek zouden acht tot negen parkeerplaatsen bij kunnen gecreëerd worden, maar dan moet het standbeeld van de Bierpruver daar weg.
'De verhuis zou een goede oplossing zijn. Het beeldje staat nu wat uit het zicht en wanneer het naar jaarlijkse traditie wordt aangekleed ter gelegenheid van de Bierpruverfeesten staan de genodigden daar half op straat. Een kunstwerk op het nieuwe Kristus Koningplein zou niet misstaan, maar kost veel geld. De Bierpruver is per slot van rekening het symbool van Ekeren en zou daar een mooie plaats kunnen krijgen', stelt Koen Palinckx.
Provincie Antwerpen wil veiliger fietsverkeer naar de haven
Bron: GVA
02/08 De provincie Antwerpen heeft een project ingediend bij de Europese Unie om het havengebied toegankelijker te maken voor fietsers vanuit steden ten noorden van Antwerpen.
Heel wat mensen uit onder andere Kapellen, Ekeren, Stabroek en Kalmthout pendelen elke dag op en neer naar het Antwerpse havengebied. Vooral de A12 en het rangeerstation vormen problemen voor fietsers.
De provincie diende daarom het project 'Sustainable acces to Port Areas' in bij de Europese Unie. Het project kan deel uit maken van het Europese 2-zeeën-programma. Dat programma stimuleert de samenwerking tussen 4 kustlanden (België, Nederland, Frankrijk en Engeland), op vlak van economie, milieu, leefkwaliteit...
Pilootproject
De betrokkenen instanties zullen eerst onderzoeken hoe het gesteld is met de bereikbaarheid en wat de mogelijke oplossingen zijn. Daarna zal er gestart worden met een pilootproject om de fietsinfrastructuur aan te leggen.
Het project zal zo'n 5 miljoen euro kosten. De provincie betaalt daarvan 1 miljoen euro. De Europese Unie betaalt de helft van dat bedrag. Eind november beslist Europa over de goedkeuring van het project. Tegen oktober 2014 zal de provincie Antwerpen de oplossingen realiseren.
Brandweer moet lekkend vat met giftig product opruimen
Bron : GVA
04/08 Bij een bedrijf in de Antwerpse haven, op het kruispunt van de Schomhoeveweg met de Transcontinentaalweg vlak naast de Ekerse wijk Luithagen, is de brandweer donderdagvoormiddag aan de slag gemoeten nadat een vat met een giftig product aan het lekken sloeg.
Nadat het lek werd vastgesteld kwam de brandweer ter plaatse en die stelde een perimeter in. Alle werk in de hangar werd tijdelijk stilgelegd.
De brandweer legde in eerste instantie het lekkend vat plat, zodat er geen giftig product meer vrijkwam. Vervolgens werd over het vat een plastic zak getrokken en werd het vat omgekeerd in een groter vat geplaatst, zodat het product in dat vat zou overlopen.
Er was op geen enkel moment gevaar voor de volksgezondheid.