Kiezen?
Tussen wat?
Tussen slecht en slechter? Tussen een twee projecten die ons de hemel beloven?
Voor Ekeren zijn beide alternatieven even "slecht".
a. als basis van alle cijfers die vandaag worden gebruikt, is het MMA gebruikt. Een Multimodaal verkeersModel Antwerpen. Daarin tracht men op basis van een aantal uitgangspunten te bepalen wat de verkeersdrukte zal zijn in 2010-2015. Men zou dan met dit computerprogramma kunnen bepalen "als die of die weg afgesloten wordt, zal er ginder of daar zoveel verkeer bijkomen). Ook prognoses qua bevolkingsaantallen, gebruik openbaar vervoer, economische groei, brandstofprijzen,... zijn allemaal opgenomen in dit model doch bij de aanvang van het project. Zo zijn invloeden zoals een verbetering van de Brusselse Ring, nieuwe wegen en infrastructuren over de grenzen die een invloed hebben op het transitverkeer niet mee opgenomen en werden deze zelfs uit de MER geweerd.
Trouwens, voor de banken die alles moeten financieren heeft BAM een ander model ontwikkeld...
Bij het opstellen van de beide MER's is hier rekening mee gehouden. (Masterplan en Oosterweel) Dit model moet voortdurend worden aangepast en bijgestuurd. Als je effectief deze cijfers als juist moet beschouwen, staan wij al sinds 2007 stil op de Ring, is de Antwerpse Haven al jaren onbereikbaar voor vrachtvervoer en liggen alle bedrijven stil ten gevolge van het stilstaande verkeer. Reeds sinds de jaren '80 verkondigt men luidskeels dat de Ring vast gaat lopen, eerst als argument om de R2 (Grote Ring) aan te leggen, ten tweede als argument om de R1 te sluiten.
b. het sluiten van de Kennedytunnel voor vrachtverkeer. De enige reden hiervoor is : de financiering van de bouw van de Oosterweelverbinding. De Kennedytunnel is nu reeds jaren afgesloten voor ADR verkeer, de Oosterweelverbinding zal ook geen ADR klasse 1 en 2 toelaten (explosief-brandbaar). Voor Ekeren (en heel Noord Antwerpen) is dit verbod een ramp. Een vrachtverbod ten Zuiden van Antwerpen veroorzaakt in het Noorden een niet in te schatten overlast.
En wat onveilig is in de éne tunnel zal even onveilig zijn voor de andere. (Oosterweel =BAMbrug + BAMtunnel)
c. het Masterplan is reeds uitgehold. Spoorwegen zijn een federale bevoegdheid en de 2de goederenspoorontsluiting is voorlopig uitgesteld. Voor de haven en economische actoren is dit een "must". En deze "must" mag wel door een tunnel (eens Merksem voorbij) omdat dit beter is voor mens en milieu. Dat mag wel 5 miljard oude Belgische Franken meer kosten dan een bovengronds tracé. Uit de MER zijn gedeelten van het openbaar vervoer geweerd (buslijnen) alsook factoren die het MMA zouden kunnen beïnvloeden.
De A102 (Merksem-Ranst-Wommelgem) is ingepland in het Ruimtelijk Structuurplan en zowel in geval van BAM als van ArupSum een blijvend gevaar.
d. Laat ons eerlijk zijn. Verkeer dat nu door de Liefkenshoektunnel gaat en daar meer moet betalen dan via de OW verbinding, zal ook naar de OW verbinding komen. De toltarieven zijn immers niet gelijk. En langs waar is dat?
e. Je denkt, ik rij wel anders. Maar de Konijnenpijp wordt lokaal verkeer, de brug van de Ijzerlaan verdwijnt, de brug van het Sportpaleis wordt beperkt, de Scheldelaan loopt langs de Oosterweelknoop, de Liefkenshoek en de Oosterweel is tol betalen.
f. In het Masterplan wordt het project als volgt omschreven: de kleine ring splitsen voor lokaal en doorgaand verkeer. Indien de bouwaanvraag goedgekeurd wordt, krijgen we een brug voor doorgaand verkeer en een stedelijke ringweg voor lokaal verkeer, maar dat stopt allemaal aan het Sportpaleis. Voor de stedelijke ringweg(lokaal verkeer) is nog niets voorzien vanaf het Sportpaleis tot aan de Kennedytunnel. Zonder dit stuk is alles (weer) een project dat in het niets stopt. Voor de rest is nog geen bouwvergunning aangevraagd terwijl dit duidelijk één geheel is: het één is niets waard zonder het ander.
Keuren we iets goed waarvan we niet weten of het wel volledig kan doorgaan?
g. De tunnel zit nog in zijn "ontwerpfase". Ook hier zijn er nog tientallen vragen op te lossen. Maar daar stemmen we nu niet over!
De vraag is dan ook: kan je iets goedkeuren (of zelfs afkeuren) dat niet af is, dat geen garanties bied en waarvan we zelfs nog niet weten wat het zal meebrengen?
Voor mij dus een nee.
Zondag weet ik het van U!

12-10-2009 om 00:00
geschreven door Chil 
|