ANTWERPEN/DEURNE/MERKSEM/EKEREN/WIJNEGEM/WOMMELGEM/LIER/RANST/BOECHOUT/MORTSEL/SCHOTEN - Voor de realisatie van de tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven komen nog maar twee tracés in aanmerking. Eén daarvan is de volledig nieuwe variant van een zestien kilometer lange boortunnel tussen Merksem en Lier.
De twee tracés voor een nieuwe goederenspoorlijn kennen dezelfde aanloop. Vanaf het vormingsstation van Ekeren volgen ze het tracé dat al decennia wordt vrijgehouden voor de Grote Ring rond Antwerpen: door Merksem, Schoten, Deurne, Wijnegem tot de rotonde van Wommelgem.
‘De MER-deskundigen (Milieueffectenrapport) van het bureau Arcadis stellen als één van de varianten voor om de treinen al vanaf Merksem/Schoten in een boortunnel te laten rijden', zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. ‘Ter hoogte vanaf de rotonde in Wommelgem buigt het tracé ondergronds af via Borsbeek, Vremde en Emblem om pas in Lier weer bovengronds te komen via een aankomstschacht. Daar kan de spoorlijn aantakken op de bestaande lijnen 15 en 16.'
‘Nergens is er hinder omdat zowel werken voor aanleg van de tunnel en sporen als het transport nadien diep onder de grond zullen gebeuren. Deze spoortunnel wordt, als hij er komt, de langste boortunnel van ons land. De pas geboorde Liefkenhoekspoortunnel is maar 6 km lang. Het spreekt voor zich dat aan deze techniek een hoog prijskaartje hangt. Hoeveel dat bedraagt, is nog niet bekend.'
Lijn 15
Door de nu ernstig in overweging genomen boortunnelvariant kan het oorspronkelijke E 313-tracé, waarbij de spoorweg vlak naast de autoweg zou lopen, definitief worden afgevoerd. Daardoor lijken het natuurgebied Muizenbos in Ranst en heel wat woningen in Emblem en Broechem gered.
De tweede variant die nog in de running is voor de nieuwe spoorlijn zal vanaf de rotonde in Wommelgem bundelen met de nieuwe ondertunnelde R 11 of Krijgsbaan, langs de luchthaven en Borsbeek. Vanaf Mortsel volgt dit tracé de spoorlijn 15, langs Mortsel en Boechout richting Lier.
‘Hier worden alle sporen op niveau -1 gelegd. Niet via een tunnel maar in een open, dan weer gesloten sleuf', aldus Petit. ‘Deze tweede variant vergt ingrijpende werken in Boechout en Lier. Tegelijk kunnen daar wel de twee stations volledig vernieuwd worden. Ook de gevaarlijke spooroverwegen voor auto's en zwakke weggebruikers kunnen overal gesaneerd worden. De mogelijkheid van medegebruik door het reizigersvervoer is eveneens een troef.'
Buurtbewoners tegenover Infrabel in dossier-Oude Landen
Bron : GVA
23/11 In het Centraal Station vond een informatiesessie plaats rond enkele mobiliteitsdossiers voor Antwerpen. Daaronder dat van de tweede Havenontsluiting van de Antwerpse haven. Buurtcomités en buurtbewoners, ook die Uit de buurt Oude Landen in Ekeren, waren in groten getale aanwezig.
Katlein Torfs, woordvoerster voor Infrabel, vertelde dat zij officieel nog niet op de hoogte werden gesteld van het negatief advies voor de bouwaanvraag van de Stad Antwerpen. Daarom kan Infrabel ook nog geen standpunt innemen of acties ondernemen tegen de weigering.
Het dossier Oude Landen kan perfect bestaan zonder deze twee havenontsluiting, maar de tweede havenontsluiting kan niet zonder het oplossen van het capaciteitsuitbreiding op de Oude Landen. De tunnelvariant die wordt gevraagd om de geluidsoverlast tegen te gaan, en op basis van een vergelijkbaar dossier in Lier, zou een stuk complexer zijn omdat het hier gaat over meerdere sporen vanuit de Antwerpse haven die hierop aangesloten moeten worden. Alle sporen onderbrengen in sleuven zou een langdurige werf en overlast voor de buurt kunnen betekenen, aldus Infrabel.
Philippe Deleu, woordvoerder van het Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren, had ook enkele pertinente vragen voor de organisatoren. Vandaag wordt geschermd met cijfers van stijgend vervoer op de spoorweg en dezelfde cijfers worden ook gebruikt voor scheepvaart en wegverkeer. Jammer genoeg zijn dit cijfers die dateren van voor de economische malaise waarin Europa vandaag verkeert.
ANTWERPEN/DEURNE/MERKSEM/EKEREN/WIJNEGEM/WOMMELGEM/LIER/RANST/MORTSEL/SCHOTEN/BOECHOUT - Actiecomité Red De Voorkempen is niet onder de indruk van de uitgestoken hand van Infrabel en blijft fel gekant tegen een nieuwe spoorlijn.
Red De Voorkempen is één van de actiecomités die de voorbije jaren de bedreigende mobiliteitsdossiers in de regio van dichtbij volgde. 'Op geen enkele wijze is onderbouwd dat het goederenvervoer per spoor naar en van de Antwerpse haven zal verdubbelen in 2020-2025', zegt voorzitter Jef Rombouts. Hij trekt de noodzaak van deze gigantische infrastructuurwerken in twijfel.
'En wie gaat dat betalen? De huidige ongunstige financiële en economische conjunctuur - die naar verwachting in het komend decennium zal blijven duren - , de grote schuldenlast van de NMBS-groep en van alle overheden, de bezuinigingen, besparingen en verhoogde belastingdruk ten laste van de bevolking, maken dat slechts investeringen die een meerwaarde betekenen voor de bevolking, kunnen worden uitgevoerd. Dit project hoort daar duidelijk niet bij.'
Rombouts vindt het niet correct dat dat slechts drie van de voorafgaandelijk 18 onderzochte tracés nu deel uitmaken van de plan-mer. 'Bovendien werd de capaciteit op de bestaande goederenspoorlijn de voorbije jaren al verhoogd en die zal nog verhogen door uitvoering van reeds geplande spoorinvesteringen zoals de inlijving van het werkspoor HSL in Ekeren, vertakkingscomplexen in Ekeren en Mortsel, de ingebruikname spoortunnel Antwerpen-Centraal en de nieuwe Liefkenshoek-spoortunnel.'
Volgens Rombouts kan de capaciteit van de bestaande goederenspoorlijn nog verhoogd worden door verdubbeling van het bestaande spoor tussen Lier en Berchem, door mede-ingebruikname van de lijn 12 tussen Berchem en Merksem-Groenendaal en de aanleg van een nieuw goederenspoor (naast L27A) tussen Merksem-Groenendaal en het vormingsstation te Ekeren.
EKEREN - Jong CD&V Ekeren klaagt de gevaarlijke situatie aan die tijdelijk is ontstaan door de heraanleg van het kruispunt Klein Heiken - Leugenberg. 'De verkeerslichten werden tijdelijk weggenomen, heel gevaarlijk om daar nu het zebrapad over te steken. Geen enkele automobilist stopt', klaagt Philippe Henquet van Jong CD&V. Hij vraagt zich af waarom er bijvoorbeeld geen tijdelijke verkeerslichten kunnen worden gezet. '150meter verder kunnen de voetgangers oversteken aan een zebrapad met lichten. De kosten van tijdelijke verkeerslichten wogen niet op tegen het feit dat op zo'n korte afstand wel veilig kan worden overgestoken', reageert Erika Decorte, woordvoerster van het Agentschap Wegen en Verkeer. (
College van burgemeester en schepenen beraadslaging/proces verbaal
Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.
Zitting van vrijdag 23 september 2011
Iedereen aanwezig, behalve de heer Philip Heylen, schepen.
collegebesluit: 6096 van vrijdag 23 september 2011
Het college besliste in zitting van 17 januari 2001 (jaarnummer 121) om de besluiten waarbij stedenbouwkundige vergunningen en verkavelingsvergunningen worden verleend, stedenbouwkundige attesten worden afgeleverd, die het optreden in beroepsprocedures en in procedures van bouwmisdrijven en het formuleren van herstelvorderingen behelzen, als B-punt in de dagorde te behandelen.
Feiten en context
Aanvraag tot het bekomen van een stedenbouwkundig attest.
Het college besliste in zitting van 17 januari 2001 (jaarnummer 121) om de besluiten waarbij stedenbouwkundige vergunningen en verkavelingsvergunningen worden verleend, stedenbouwkundige attesten worden afgeleverd, die het optreden in beroepsprocedures en in procedures van bouwmisdrijven en het formuleren van herstelvorderingen behelzen, als B-punt in de dagorde te behandelen.
Feiten en context
Aanvraag tot het bekomen van een stedenbouwkundig attest.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing. Het ministerieel besluit van 19 juni 2008 waarbij werd vastgesteld dat de stad Antwerpen voldoet aan de vijf voorwaarden van artikel 7.2.1.§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. Dit besluit werd op 8 juli 2008 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het gewestplan.
Watertoets
Overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad 14 november 2003) dient het ontwerp onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Deel 2: Argumentatie
Toetsing aan de wettelijke en reglementaire voorschriften
Beoordeling
Deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest houdt in eerste instantie de afbraak in - in twee fasen - van het bestaande rust- en verzorgingstehuis op de betreffende site tussen de Dorpstraat, de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat in het centrum van het district Ekeren. Daaropvolgend zal eveneens in twee fasen het nieuwe woonzorgcentrum Sint-Vincentius worden opgetrokken waarbinnen plaats zal zijn voor een rusthuis, een centrum voor dagopvang, een twintigtal serviceflats en commerciële ruimtes op het gelijkvloers aan de zijde van de Dorpstraat.
Het voorstel wordt in de huidige procedure enkel beoordeeld op zijn inpassing in de omgeving qua bestemming en volume en dit aan de hand van de heden voorliggende informatie. Het project kan ruwweg opgedeeld worden in twee delen: het deel aan de zijde van de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat en in het binnengebied enerzijds en het deel aan de Dorpsstraat anderzijds. Het eerste deel betreft het gedeelte van het centrum met voornamelijk het rust- en verzorgingstehuis en de dagopvang, inclusief de hiervoor noodzakelijke logistieke lokalen. Het betreft een bebouwing langsheen de Frans Lenaertsstraat en een gedeelte van de Molenaarstraat van drie bouwlagen onder plat dak. De totale bouwhoogte bedraagt 11 meter. De bouwdiepte die wordt gehanteerd varieert tussen 12 en 15,18 meter, met als uitzondering een bouwdiepte van 21,20 meter in de knik van de twee straten.
Het gebouw buigt af naar het binnengebied, evenwijdig met de zuidelijke perceelsgrens, tot aan de bebouwing aan de Dorpstraat. Ook hier betreft het bebouwing van drie bouwlagen met een hoogte van 11 meter en een bouwdiepte van overwegend 15,18 meter (18,18 meter op het gelijkvloers). De inplanting van deze dwarsbeuk wordt voorzien op 10 meter van de vermelde perceelsgrens. Het tweede deel van het project, langsheen de Dorpstraat, bevat voornamelijk de serviceflats en de commerciële ruimtes. Ook hier bedraagt de hoogte 11 meter, eveneens voor een opbouw met drie
bouwlagen onder plat dak. De alhier gehanteerde bouwdiepte bedraagt 17 meter over alle bouwlagen.
Door de inplanting op dergelijke wijze wordt het centrum georganiseerd omheen een centrale groene tuin waarin het aanwezige groen grotendeels gevrijwaard blijft, hetgeen uitermate gunstig kan beoordeeld worden in deze vooralsnog groene omgeving in de grootstedelijke rand. De bebouwingshoogte die voor het gehele project wordt voorgesteld is in zijn omgevingscontext aanvaardbaar en in overeenstemming met de geldende voorschriften. Ook de inplanting van het dwarsblok in het binnengebied voldoet door de oriëntatie aan de principes van goede ruimtelijke ordening. De vermelde bouwhoogte dient echter aanvullend afgetoetst te worden door middel van een openbaar onderzoek binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning, aangezien deze een afwijking is ten opzichte van de voorschriften opgenomen in het geldende bijzonder plan van aanleg. Principieel is er echter binnen de huidige procedure geen bezwaar.
Er dient wel voorbehoud gemaakt te worden bij de bouwdiepte van 21,20 meter, specifiek in de knik van de twee achterliggende straten, waarvan de impact niet kan beoordeeld worden op de leefbaarheid en de kwaliteit van de op die plek aanwezige leefruimtes. Dit kan enkel beoordeeld worden binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning.
Gelet op het voorgaande kan een gunstig advies worden verleend inzake deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest.
Conclusie
Besluit
Artikel 1
Het college beslist een positief stedenbouwkundig attest af te leveren aan Chris D’Espallier - Sint-Vincentius RVT, Dorpstraat 32 te Ekeren - Antwerpen voor nieuwbouw van een woonzorgcentrum, 20 serviceflats & commerciële ruimtes te Ekeren-Antwerpen, Dorpstraat 32.
Toetsing aan de wettelijke en reglementaire voorschriften
Beoordeling
Deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest houdt in eerste instantie de afbraak in - in twee fasen - van het bestaande rust- en verzorgingstehuis op de betreffende site tussen de Dorpstraat, de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat in het centrum van het district Ekeren. Daaropvolgend zal eveneens in twee fasen het nieuwe woonzorgcentrum Sint-Vincentius worden opgetrokken waarbinnen plaats zal zijn voor een rusthuis, een centrum voor dagopvang, een twintigtal serviceflats en commerciële ruimtes op het gelijkvloers aan de zijde van de Dorpstraat.
Het voorstel wordt in de huidige procedure enkel beoordeeld op zijn inpassing in de omgeving qua bestemming en volume en dit aan de hand van de heden voorliggende informatie. Het project kan ruwweg opgedeeld worden in twee delen: het deel aan de zijde van de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat en in het binnengebied enerzijds en het deel aan de Dorpsstraat anderzijds. Het eerste deel betreft het gedeelte van het centrum met voornamelijk het rust- en verzorgingstehuis en de dagopvang, inclusief de hiervoor noodzakelijke logistieke lokalen. Het betreft een bebouwing langsheen de Frans Lenaertsstraat en een gedeelte van de Molenaarstraat van drie bouwlagen onder plat dak. De totale bouwhoogte bedraagt 11 meter. De bouwdiepte die wordt gehanteerd varieert tussen 12 en 15,18 meter, met als uitzondering een bouwdiepte van 21,20 meter in de knik van de twee straten.
Het gebouw buigt af naar het binnengebied, evenwijdig met de zuidelijke perceelsgrens, tot aan de bebouwing aan de Dorpstraat. Ook hier betreft het bebouwing van drie bouwlagen met een hoogte van 11 meter en een bouwdiepte van overwegend 15,18 meter (18,18 meter op het gelijkvloers). De inplanting van deze dwarsbeuk wordt voorzien op 10 meter van de vermelde perceelsgrens. Het tweede deel van het project, langsheen de Dorpstraat, bevat voornamelijk de serviceflats en de commerciële ruimtes. Ook hier bedraagt de hoogte 11 meter, eveneens voor een opbouw met drie
bouwlagen onder plat dak. De alhier gehanteerde bouwdiepte bedraagt 17 meter over alle bouwlagen.
Door de inplanting op dergelijke wijze wordt het centrum georganiseerd omheen een centrale groene tuin waarin het aanwezige groen grotendeels gevrijwaard blijft, hetgeen uitermate gunstig kan beoordeeld worden in deze vooralsnog groene omgeving in de grootstedelijke rand. De bebouwingshoogte die voor het gehele project wordt voorgesteld is in zijn omgevingscontext aanvaardbaar en in overeenstemming met de geldende voorschriften. Ook de inplanting van het dwarsblok in het binnengebied voldoet door de oriëntatie aan de principes van goede ruimtelijke ordening. De vermelde bouwhoogte dient echter aanvullend afgetoetst te worden door middel van een openbaar onderzoek binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning, aangezien deze een afwijking is ten opzichte van de voorschriften opgenomen in het geldende bijzonder plan van aanleg. Principieel is er echter binnen de huidige procedure geen bezwaar.
Er dient wel voorbehoud gemaakt te worden bij de bouwdiepte van 21,20 meter, specifiek in de knik van de twee achterliggende straten, waarvan de impact niet kan beoordeeld worden op de leefbaarheid en de kwaliteit van de op die plek aanwezige leefruimtes. Dit kan enkel beoordeeld worden binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning.
Gelet op het voorgaande kan een gunstig advies worden verleend inzake deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest.
Conclusie
Besluit
Artikel 1
Het college beslist een positief stedenbouwkundig attest af te leveren aan Chris D’Espallier - Sint-Vincentius RVT, Dorpstraat 32 te Ekeren - Antwerpen voor nieuwbouw van een woonzorgcentrum, 20 serviceflats & commerciële ruimtes te Ekeren-Antwerpen, Dorpstraat 32.
Toetsing aan de wettelijke en reglementaire voorschriften
Beoordeling
Deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest houdt in eerste instantie de afbraak in - in twee fasen - van het bestaande rust- en verzorgingstehuis op de betreffende site tussen de Dorpstraat, de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat in het centrum van het district Ekeren. Daaropvolgend zal eveneens in twee fasen het nieuwe woonzorgcentrum Sint-Vincentius worden opgetrokken waarbinnen plaats zal zijn voor een rusthuis, een centrum voor dagopvang, een twintigtal serviceflats en commerciële ruimtes op het gelijkvloers aan de zijde van de Dorpstraat.
Het voorstel wordt in de huidige procedure enkel beoordeeld op zijn inpassing in de omgeving qua bestemming en volume en dit aan de hand van de heden voorliggende informatie. Het project kan ruwweg opgedeeld worden in twee delen: het deel aan de zijde van de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat en in het binnengebied enerzijds en het deel aan de Dorpsstraat anderzijds. Het eerste deel betreft het gedeelte van het centrum met voornamelijk het rust- en verzorgingstehuis en de dagopvang, inclusief de hiervoor noodzakelijke logistieke lokalen. Het betreft een bebouwing langsheen de Frans Lenaertsstraat en een gedeelte van de Molenaarstraat van drie bouwlagen onder plat dak. De totale bouwhoogte bedraagt 11 meter. De bouwdiepte die wordt gehanteerd varieert tussen 12 en 15,18 meter, met als uitzondering een bouwdiepte van 21,20 meter in de knik van de twee straten.
Het gebouw buigt af naar het binnengebied, evenwijdig met de zuidelijke perceelsgrens, tot aan de bebouwing aan de Dorpstraat. Ook hier betreft het bebouwing van drie bouwlagen met een hoogte van 11 meter en een bouwdiepte van overwegend 15,18 meter (18,18 meter op het gelijkvloers). De inplanting van deze dwarsbeuk wordt voorzien op 10 meter van de vermelde perceelsgrens. Het tweede deel van het project, langsheen de Dorpstraat, bevat voornamelijk de serviceflats en de commerciële ruimtes. Ook hier bedraagt de hoogte 11 meter, eveneens voor een opbouw met drie
bouwlagen onder plat dak. De alhier gehanteerde bouwdiepte bedraagt 17 meter over alle bouwlagen.
Door de inplanting op dergelijke wijze wordt het centrum georganiseerd omheen een centrale groene tuin waarin het aanwezige groen grotendeels gevrijwaard blijft, hetgeen uitermate gunstig kan beoordeeld worden in deze vooralsnog groene omgeving in de grootstedelijke rand. De bebouwingshoogte die voor het gehele project wordt voorgesteld is in zijn omgevingscontext aanvaardbaar en in overeenstemming met de geldende voorschriften. Ook de inplanting van het dwarsblok in het binnengebied voldoet door de oriëntatie aan de principes van goede ruimtelijke ordening. De vermelde bouwhoogte dient echter aanvullend afgetoetst te worden door middel van een openbaar onderzoek binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning, aangezien deze een afwijking is ten opzichte van de voorschriften opgenomen in het geldende bijzonder plan van aanleg. Principieel is er echter binnen de huidige procedure geen bezwaar.
Er dient wel voorbehoud gemaakt te worden bij de bouwdiepte van 21,20 meter, specifiek in de knik van de twee achterliggende straten, waarvan de impact niet kan beoordeeld worden op de leefbaarheid en de kwaliteit van de op die plek aanwezige leefruimtes. Dit kan enkel beoordeeld worden binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning.
Gelet op het voorgaande kan een gunstig advies worden verleend inzake deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest.
Conclusie
Besluit
Artikel 1
Het college beslist een positief stedenbouwkundig attest af te leveren aan Chris D’Espallier - Sint-Vincentius RVT, Dorpstraat 32 te Ekeren - Antwerpen voor nieuwbouw van een woonzorgcentrum, 20 serviceflats & commerciële ruimtes te Ekeren-Antwerpen, Dorpstraat 32.
Toetsing aan de wettelijke en reglementaire voorschriften
Beoordeling
Deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest houdt in eerste instantie de afbraak in - in twee fasen - van het bestaande rust- en verzorgingstehuis op de betreffende site tussen de Dorpstraat, de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat in het centrum van het district Ekeren. Daaropvolgend zal eveneens in twee fasen het nieuwe woonzorgcentrum Sint-Vincentius worden opgetrokken waarbinnen plaats zal zijn voor een rusthuis, een centrum voor dagopvang, een twintigtal serviceflats en commerciële ruimtes op het gelijkvloers aan de zijde van de Dorpstraat.
Het voorstel wordt in de huidige procedure enkel beoordeeld op zijn inpassing in de omgeving qua bestemming en volume en dit aan de hand van de heden voorliggende informatie. Het project kan ruwweg opgedeeld worden in twee delen: het deel aan de zijde van de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat en in het binnengebied enerzijds en het deel aan de Dorpsstraat anderzijds. Het eerste deel betreft het gedeelte van het centrum met voornamelijk het rust- en verzorgingstehuis en de dagopvang, inclusief de hiervoor noodzakelijke logistieke lokalen. Het betreft een bebouwing langsheen de Frans Lenaertsstraat en een gedeelte van de Molenaarstraat van drie bouwlagen onder plat dak. De totale bouwhoogte bedraagt 11 meter. De bouwdiepte die wordt gehanteerd varieert tussen 12 en 15,18 meter, met als uitzondering een bouwdiepte van 21,20 meter in de knik van de twee straten.
Het gebouw buigt af naar het binnengebied, evenwijdig met de zuidelijke perceelsgrens, tot aan de bebouwing aan de Dorpstraat. Ook hier betreft het bebouwing van drie bouwlagen met een hoogte van 11 meter en een bouwdiepte van overwegend 15,18 meter (18,18 meter op het gelijkvloers). De inplanting van deze dwarsbeuk wordt voorzien op 10 meter van de vermelde perceelsgrens. Het tweede deel van het project, langsheen de Dorpstraat, bevat voornamelijk de serviceflats en de commerciële ruimtes. Ook hier bedraagt de hoogte 11 meter, eveneens voor een opbouw met drie
bouwlagen onder plat dak. De alhier gehanteerde bouwdiepte bedraagt 17 meter over alle bouwlagen.
Door de inplanting op dergelijke wijze wordt het centrum georganiseerd omheen een centrale groene tuin waarin het aanwezige groen grotendeels gevrijwaard blijft, hetgeen uitermate gunstig kan beoordeeld worden in deze vooralsnog groene omgeving in de grootstedelijke rand. De bebouwingshoogte die voor het gehele project wordt voorgesteld is in zijn omgevingscontext aanvaardbaar en in overeenstemming met de geldende voorschriften. Ook de inplanting van het dwarsblok in het binnengebied voldoet door de oriëntatie aan de principes van goede ruimtelijke ordening. De vermelde bouwhoogte dient echter aanvullend afgetoetst te worden door middel van een openbaar onderzoek binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning, aangezien deze een afwijking is ten opzichte van de voorschriften opgenomen in het geldende bijzonder plan van aanleg. Principieel is er echter binnen de huidige procedure geen bezwaar.
Er dient wel voorbehoud gemaakt te worden bij de bouwdiepte van 21,20 meter, specifiek in de knik van de twee achterliggende straten, waarvan de impact niet kan beoordeeld worden op de leefbaarheid en de kwaliteit van de op die plek aanwezige leefruimtes. Dit kan enkel beoordeeld worden binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning.
Gelet op het voorgaande kan een gunstig advies worden verleend inzake deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest.
Conclusie
Besluit
Artikel 1
Het college beslist een positief stedenbouwkundig attest af te leveren aan Chris D’Espallier - Sint-Vincentius RVT, Dorpstraat 32 te Ekeren - Antwerpen voor nieuwbouw van een woonzorgcentrum, 20 serviceflats & commerciële ruimtes te Ekeren-Antwerpen, Dorpstraat 32.
Deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest houdt in eerste instantie de afbraak in - in twee fasen - van het bestaande rust- en verzorgingstehuis op de betreffende site tussen de Dorpstraat, de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat in het centrum van het district Ekeren. Daaropvolgend zal eveneens in twee fasen het nieuwe woonzorgcentrum Sint-Vincentius worden opgetrokken waarbinnen plaats zal zijn voor een rusthuis, een centrum voor dagopvang, een twintigtal serviceflats en commerciële ruimtes op het gelijkvloers aan de zijde van de Dorpstraat.
Het voorstel wordt in de huidige procedure enkel beoordeeld op zijn inpassing in de omgeving qua bestemming en volume en dit aan de hand van de heden voorliggende informatie. Het project kan ruwweg opgedeeld worden in twee delen: het deel aan de zijde van de Frans Lenaertsstraat en de Molenaarstraat en in het binnengebied enerzijds en het deel aan de Dorpsstraat anderzijds. Het eerste deel betreft het gedeelte van het centrum met voornamelijk het rust- en verzorgingstehuis en de dagopvang, inclusief de hiervoor noodzakelijke logistieke lokalen. Het betreft een bebouwing langsheen de Frans Lenaertsstraat en een gedeelte van de Molenaarstraat van drie bouwlagen onder plat dak. De totale bouwhoogte bedraagt 11 meter. De bouwdiepte die wordt gehanteerd varieert tussen 12 en 15,18 meter, met als uitzondering een bouwdiepte van 21,20 meter in de knik van de twee straten.
Het gebouw buigt af naar het binnengebied, evenwijdig met de zuidelijke perceelsgrens, tot aan de bebouwing aan de Dorpstraat. Ook hier betreft het bebouwing van drie bouwlagen met een hoogte van 11 meter en een bouwdiepte van overwegend 15,18 meter (18,18 meter op het gelijkvloers). De inplanting van deze dwarsbeuk wordt voorzien op 10 meter van de vermelde perceelsgrens. Het tweede deel van het project, langsheen de Dorpstraat, bevat voornamelijk de serviceflats en de commerciële ruimtes. Ook hier bedraagt de hoogte 11 meter, eveneens voor een opbouw met drie
bouwlagen onder plat dak. De alhier gehanteerde bouwdiepte bedraagt 17 meter over alle bouwlagen.
Door de inplanting op dergelijke wijze wordt het centrum georganiseerd omheen een centrale groene tuin waarin het aanwezige groen grotendeels gevrijwaard blijft, hetgeen uitermate gunstig kan beoordeeld worden in deze vooralsnog groene omgeving in de grootstedelijke rand. De bebouwingshoogte die voor het gehele project wordt voorgesteld is in zijn omgevingscontext aanvaardbaar en in overeenstemming met de geldende voorschriften. Ook de inplanting van het dwarsblok in het binnengebied voldoet door de oriëntatie aan de principes van goede ruimtelijke ordening. De vermelde bouwhoogte dient echter aanvullend afgetoetst te worden door middel van een openbaar onderzoek binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning, aangezien deze een afwijking is ten opzichte van de voorschriften opgenomen in het geldende bijzonder plan van aanleg. Principieel is er echter binnen de huidige procedure geen bezwaar.
Er dient wel voorbehoud gemaakt te worden bij de bouwdiepte van 21,20 meter, specifiek in de knik van de twee achterliggende straten, waarvan de impact niet kan beoordeeld worden op de leefbaarheid en de kwaliteit van de op die plek aanwezige leefruimtes. Dit kan enkel beoordeeld worden binnen de procedure van een stedenbouwkundige vergunning.
Gelet op het voorgaande kan een gunstig advies worden verleend inzake deze aanvraag tot stedenbouwkundig attest.
Conclusie
Besluit
Artikel 1
Het college beslist een positief stedenbouwkundig attest af te leveren aan Chris D’Espallier - Sint-Vincentius RVT, Dorpstraat 32 te Ekeren - Antwerpen voor nieuwbouw van een woonzorgcentrum, 20 serviceflats & commerciële ruimtes te Ekeren-Antwerpen, Dorpstraat 32.
Toetsing aan de wettelijke en reglementaire voorschriften
De inwoners van Ekeren staan bekend onder hun bijnaam ‘Bierpruvers’ ontstaan uit de vele brouwerijen die er vroeger waren. De bijnaam is vereeuwigd in het standbeeldje ‘De Bierpruver’ dat een plaatsje kreeg op de hoek van Geestenspoor en Driehoekstraat naast de parking, op een klein stukje groen. Het beeldje stelt een mannelijke Bierpruver voor die een aker in de hoogte houdt, een koperen ketel waarin vroeger bier werd gebrouwen. Op 9 september 1990 werd ‘De Bierpruver’ er op zijn sokkel gezet. Hoe lang zal hij er nog blijven staan? Dat is de vraag waar Ekeren mee worstelt. Er zijn plannen om ‘De Bierpruver’ te verhuizen naar het Kristus Koningplein, na de heraanleg en dat lokt heel wat reacties uit. In onze reeks pro- en contra laten we beide partijen aan het woord. Bij de voorstanders is dat de Ekerse districtsschepen Koen Palinckx (CD&V) en bij de tegenstanders is dat Ekers districtsraadslid Ilse De Schutter (Groen!).
Lees meer hierover in ons magazine en stem via onze pollvraag.
Politici kunnen hun ogen niet meer sluiten voor fijn stof
BRON GVA Standpunt
Dit weekend meldde de openbare omroep dat de voorbije weken de Europese normen qua toegelaten concentraties van fijn stof in de helft van alle meetstations in Vlaanderen is overschreden. Dat heeft onder meer te maken met het droge weer met weinig wind, waardoor de stofdeeltjes laag bij de grond blijven hangen. Europa dreigt met zware boetes, want in principe mag de norm nooit worden overschreden.
Tien jaar geleden wisten we nauwelijks wat fijn stof was. Inmiddels is ook aan de Universiteit Antwerpen de nodige kennis opgebouwd. Zo vertelde UA-pneumoloog Wilfried De Backer vrijdagavond in het ATV-programma Conclusies over een onderzoek dat is uitgevoerd in de Craeybeckxtunnel en waarin concentraties tot 100 microgram fijn stof per kubieke meter zijn gemeten. Dat is twee keer zo hoog als de maximaal toegelaten Europese norm.
Vooral tunnelmonden zijn haarden van fijn stof. Het is niet eenvoudig om de stofdeeltjes die een uitweg zoeken, af te zuigen.
Maar het gaat niet alleen om de uiteinden van de tunnels: het hele havengebied en bij uitbreiding de complete Antwerpse agglomeratie is een van de minst gezonde oorden van Europa.
Met fijn stof valt niet te spotten, zegt prof. De Backer. De toxische koolstofdeeltjes zijn mee verantwoordelijk voor de longziekte COPD, die nu al de vierde doodsoorzaak is en waaraan in België liefst 700.000 mensen - al dan niet bewust - lijden. Zijn waarschuwing komt op het juiste moment, na een week waarin de overheid de start van de MER-procedure (het onderzoek naar de milieueffecten) rond Oosterweel heeft aangekondigd.
Hoe schadelijk wordt de aanleg van het nieuwe tunnelcomplex en de beruchte paperclip met 19 rijvakken in de buurt van het Sportpaleis? Qua ruimtelijke ordening is de gekozen oplossing zeker een verbetering in vergelijking met de vroegere plannen, maar wat is de impact op het leefmilieu en de gezondheid van de bewoners van de Luchtbal, Antwerpen-Noord, Merksem en Deurne-Noord? Wie binnen een straal van 500 meter van de tunnelmonden woont, loopt een groot risico op fysieke schade door fijn stof.
Enkele jaren geleden leek fijn stof nog vooral een politiek wapen van de actiegroep Ademloos in de strijd tegen de Lange Wapper. Inmiddels hebben tal van geleerden ons wijzer gemaakt. De politici kunnen hun ogen niet langer sluiten voor deze zorgwekkende realiteit.
20/11 In Ekeren brak eeerder op de dag paniek uit toen een duiker vermist werd. Er werd alarm geslagen en de hulpdiensten kwamen ter plaatse voor een zoekactie. Uiteindelijk bleek dat de duiker van zijn route was afgeweken en elders zelf was bovengekomen, zonder hiervoor de correcte procedure te volgen
20/11 In de nacht van zaterdag op zondag om 0.30u knalde een personenwagen tegen een boom in Ekeren. Dat gebeurde in Schriek, in een haakse bocht.
Op dat ogenblik was er sprake van aanvriezende mist en vermoedelijk slipte de wagen in de bocht en knalde tegen een boom. De impact was hevig, want de brandweer moest met een bijl de brokstukken uit de boom kappen.
De bestuurder werd overgebracht naar het ziekenhuis.
EKEREN - Het Antwerpse schepencollege heeft de vergunningsaanvraag van spoorweguitbater Infrabel voor de bouw van twee spoorwegviaducten in Oude Landen negatief geadviseerd.
De stad pleit voor de aanleg van tunnelkokers om de sporen ‘conflictvrij' te laten kruisen. Daarmee volgt het stadsbestuur het negatief advies dat eerder door de Ekerse districtsraad werd geformuleerd.
De stad begrijpt dat een tweede goederenspoor tussen de haven van Antwerpen en het hinterland nodig is, maar dringt aan op een ondergrondse kruising om de geluidsoverlast voor de omwonenden te beperken. Het schepencollege stelt dat indien een ondergrondse kruising technisch niet mogelijk blijkt, er langs het hele traject bijkomende geluidswanden moeten worden geplaatst.
‘We zijn heel tevreden dat het stadsbestuur ons negatief advies gevolgd heeft en inziet dat de woonwijk heel veel last zou kunnen ondervinden van de tweede spoorwegvertakking', stelt Ekers districtsvoorzitter Ronny Kruyniers (SP.A).
‘Het advies van de stad moet wel nog worden voorgelegd aan de gemachtigd ambtenaar, die uiteindelijk moet beslissen', stelt Katlein Torfs van Infrabel. ‘Voorlopig blijven we vasthouden aan ons huidig project. De dialoog met de stad en met Ekeren was steeds constructief. We hebben er vertrouwen in dat dit zo blijft en dat zowel het stadspark als de spoorweg er komen.'
Katlein Torfs voegt er nog aan toe dat de werken niet, zoals vooropgesteld, begin 2012 zullen beginne, maar pas midden volgend jaar zullen worden aangevat.
Interessante lectuur (in PDF): beleidsbrieven 2011-2012
Hier vindt U de link naar :
Beleidsbrief Ruimtelijke Ordening. Beleidsprioriteiten 2011-2012, ingediend door de heer Philippe Muyters, Vlaams minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport 1338 (2011-2012) - Nr 1 beleidsbrief Tekst Dossier
Beleidsbrief Mobiliteit en Openbare Werken. Beleidsprioriteiten 2011-2012, ingediend door mevrouw Hilde Crevits, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken 1310 (2011-2012) - Nr 1 beleidsbrief Tekst (1,16 MB) Dossier
Beleidsbrief Mobiliteit en Openbare Werken. Beleidsprioriteiten 2011-2012, ingediend door mevrouw Hilde Crevits, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken 1310 (2011-2012) - Nr 1 beleidsbrief
De bouwwerken voor het nieuwe politiebureel, aan het Kristus Koningplein, in het centrum van Ekeren liggen tijdelijk stil. Tijdens graafwerken voor de fundering zijn belangrijke archeologische vondsten ontdekt. De volgende zes tot acht weken zullen archeologen eerst hun onderzoek voeren en pas daarna kan de aannemer verder met de bouwwerken. Er komt geen einde aan de lijdensweg voor het bouwen van een nieuw politiebureel op het Ekerse Kristus Koningplein. Na een tergend trage administratieve procedure kon begin deze maand eindelijk de eerste spade de grond in maar ook het graafwerk heeft niet lang geduurd. Bij het verder uitgraven van de fundering het lemmet van een mes gevonden dat dateert uit de periode 11.000 voor christus. Deze belangrijke vondst was voldoende om archeologen ter plaatse te brengen en de graafwerken werden onmiddellijk stil gelegd.
Waardevol Volgens districtsschepen Koen Palinckx (CD&V) gaat het om opgegraven waardevolle voorwerpen en kunnen er zeker nog meer belangrijke zaken onder de grond zitten. ,,Naast het lemmet zijn er nog enkele potscherven opgegraven. Bovendien zijn in de ondergrond ook al 45 aanwijzigen, of sporen, gevonden die wijzen op archeologisch belangrijke zaken. Alles laat vermoeden dat het gaat om sporen die wijzen op menselijke aanwezigheid die ver teruggaan tot de periode voor het ontstaan van Ekeren. De ontdekkingen zijn zeker een waarschuwing waarmee de aannemer rekening moet houden bij de heraanleg van het Kristus Koningplein. Werken die normaal volgende jaar moeten beginnen en waarbij ook heel wat in de ondergrond zal gegraven worden’’.
Werken liggen stil Zoals de wet toelaat hebben archeologen een aanvraag ingediend om de al afgegraven site verder te onderzoeken. ,,Dat heeft voor gevolg dat de bouwwerken tussen zes en acht weken noodgedwongen zullen stil liggen. De periode is afhankelijk van weersomstandigheden en eventuele vondsten die nog zullen gedaan worden’’ zegt Koen Palinckx. ,,Het stil leggen van de werken is zeker een streep door de rekening van de aannemer maar geeft ons tegelijkertijd kans meer te leren over de geschiedenis van Ekeren. Misschien kunnen de later de opgegraven voorwerpen wel een permanente plaats geven in ons district
De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) wenst een plan-MER op te maken voor de Oosterweelverbinding.
Om de Oosterweelverbinding te realiseren, is de opmaak van een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) nodig. Ter voorbereiding van dat ruimtelijk uitvoeringsplan wordt een plan-milieueffectrapport (plan-MER) opgemaakt waarin de effecten van de geplande ontwikkeling op het leefmilieu onderzocht worden. Om dat plan-MER zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren, worden de diverse opties in een kennisgevingsdossier voorgesteld.
Kennisgeving inkijken:
De periode van de terinzagelegging loopt van 16 november 2011 tot en met 16 december 2011.
Het dossier ligt ter inzage:
in alle districtshuizen van de stad Antwerpen, van 9 tot 15 uur;
bij stadsontwikkeling, dienst ruimtelijk beleid, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen van 9 tot 12 uur;
Als u bezwaren of opmerkingen heeft over het kennisgevingsdossier voor dit plan moet u deze, uiterlijk de laatste dag van de terinzagelegging, bezorgen aan:
een van de districtshuizen van de stad Antwerpen;
aan de dienst ruimtelijk beleid, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen;
dienst milieueffectrapportage, Departement Leefmilieu, Natuur en Energie, Dienst Milieueffectrapportagebeheer, plan-MER Oosterweelverbinding, Koning Albert II-laan 20, bus 8 (kamer 3G06), 1000 Brussel of e-mailen naar mer@vlaanderen.be.
Op de Antwerpse De Keyserlei hebben de stadsdiensten donderdag in sneltempo alle 96 lindebomen afgezaagd. De politie slaagde er 's morgens in om de resterende actievoerders uit de bomen te krijgen. Rond 11 uur doken er plots enkele nieuwe actievoerders op, maar ook zij konden de kap niet verhinderen.
Sinds 05.00 uur deze ochtend was de politie in de weer om de activisten te verwijderen van De Keyserlei. Het duurde tot 09.00 uur eer de resterende ecologisten uit de bomen werden gehaald. Dat gebeurde door een speciaal team van de federale politie. In totaal werden er 30 arrestaties verricht.
Kort voor 07.30 uur werd de kettingzaag voor het eerst boven gehaald en gingen de eerste bomen tegen de vlakte. In ijltempo werden de verschillende bomen neergehaald. Rond 11.00 uur waren nagenoeg alle bomen tussen de Quellinstraat en het Century Center aan weerszijden van de straat gekapt.
Rond datzelfde tijdstip doken er echter plots vijf nieuwe actievoerders op, die zich aan de overblijvende bomen probeerden vast te ketenen. De lokale politie was echter nog massaal aanwezig en kon hen snel oppakken. Ook zij werden bestuurlijk aangehouden, allicht tot het kappen achter de rug is.
Kort na het middaguur waren alle 96 lindebomen gekapt. Het weghalen van de boomstronken en de afwerking gebeurt in de loop van de komende dagen.
Onder meer Freya Piryns van Groen! moest de kap met lede ogen aanzien.
Kortgeding
De rechter in kortgeding oordeelde dinsdag dat de stadsdiensten de bomen mogen kappen. Die rechtzaak was door Groen! Antwerpen aangespannen omdat de partij meende dat niet was aangetoond dat het kappen echt noodzakelijk was. Bovendien wil de stad de lindebomen vervangen door kleinere en traag groeiende essen.
Volgens de rechter wees een bomenrapport er echter op dat de bomen in slechte conditie zijn en 22 van hen zelfs sowieso moesten worden gekapt. Het herplanten zou bovendien meer kosten dan nieuwe bomen te zetten. Groen! en de actiegroepen reageerden ontgoocheld op de uitspraak. Tientallen actievoerders bleven de voorbije dagen op de De Keyserlei kamperen om de bomen zo lang mogelijk van kap te behoeden.
Volgende week meer duidelijkheid over E313 en havenontsluiting
donderdag 17 november 2011, 03u00
bron : Nieuwsblad
Auteur: (vvb)
ANTWERPEN - Tijdens het overleg tussen Infrabel en enkele steden en gemeenten komt er dinsdag mogelijk meer duidelijkheid over de plannen van de E313 en de tweede spoorwegontsluiting van de haven die Antwerpen dichter bij Duitsland moet brengen. De twee projecten zijn nauw met elkaar verbonden.
Dinsdag vindt in het Centraal Station een overleg plaats tussen Infrabel, het Agentschap Wegen en Verkeer en steden en gemeenten over de plannen met de E313 en de tweede spoorwegontsluiting van de haven.
Bedoeling van de havenontsluiting is het treinverkeer in Berchem, Lier en Borsbeek te verlichten en het traject tussen de haven en Duitsland te versnellen. De tweede havenverbinding tussen Lier en Ekeren, waarvan de werken in Ekeren al gestart zijn, creëert twee voordelen voor de haven. Enerzijds is er een alternatief voor mocht er een probleem ontstaan op een van de twee verbindingen, anderzijds moet het havenvervoer via het spoor niet meer langs het drukke Berchem, wat een enorme tijdswinst oplevert.
Maar ook voor Lier en Borsbeek levert het een voordeel op. Er zijn twee alternatieven, maar vast staat dat de hinder van het treinverkeer voor het autoverkeer fors zal verminderen. Of de treinen gaan ondergronds, of ze worden dieper gelegd, zodat er bruggen over de treinoverwegen kunnen worden gebouwd. Er wordt ook bekeken of de ondertunneling van de Krijgsbaan kan gecombineerd worden met een extra tunnel voor het treinverkeer.
Een deel van het spoortraject komt mogelijk naast de E313 te liggen. Voor de ring richting Ranst is de kans niet onbestaande dat er vijf rijstroken komen om de files daar te verminderen. Maar ook daar wordt rekening gehouden met een ondertunneling voor de trein. Mogelijk komt daar dus dinsdag meer duidelijkheid over.
Meyrem Almaci (Groen!) gaat voluit voor Antwerpen. Vanaf vandaag laat ze het fractieleiderschap van Groen! en Ecolo in de Kamer over aan partijgenoot Stefaan Van Hecke.
De Antwerpse politica wil zich volop De Antwerpse politica wil zich volop kunnen voorbereiden op de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2012. Dan trekt Meyrem Almaci de lijst voor Groen!.
"Het werk als fractieleidster is zeer boeiend. Maar het valt niet te combineren met campagne voeren in Antwerpen. Ik wil niet dat mijn werk in de Kamer te leiden heeft onder mijn rol in de gemeenteraadsverkiezingen."
Almaci werd in augustus van dit jaar aangesteld als fractieleidster in de Kamer. Zowel voor haar partij Groen! als voor de Franstalige zusterpartij Ecolo. Dat is een traditie die ondertussen al bijna dertig jaar standhoudt.
"De beslissing om het fractieleiderschap door te geven heb ik genomen toen duidelijk werd dat ik de groene Antwerpse lijsttrekker zou worden. Het ene gaat niet samen met het andere. Als je de strijd aangaat met mensen zoals Patrick Janssens en Bart De Wever moet je voorbereid zijn. Zeker nu Patrick Janssens gezegd heeft dat hij met de huidige meerderheid wil verdergaan", zegt Meyrem Almaci.
In Antwerpen zal Meyrem Almaci onder meer Filip Dewinter (Vlaams Belang) tegen het lijf lopen in de campagne. Ook Dewinter kondigde enkele weken geleden aan dat hij voluit voor de verkiezingen in Antwerpen gaat.
EKEREN - In de nacht van vrijdag op zaterdag kreeg de politie een melding van een beginnende brand in de Statiestraat. De brandweer ging onmiddellijk ter plaatse en ontdekte dat er brand geweest was aan de verwarmingsketel.
De verwarmingsketel stond in een stookplaats achter de garage in de woning.
De bewoners, een man van 78 jaar en zijn 74-jarige echtgenote, vertelden dat ze een korte hevige plof hadden gehoord toen de verwarmingsketel werd ontstoken. Omdat er rook in de woning kwam hadden ze dan de hulpdiensten gebeld.
De vrouw werd omwille van haar zwakke gezondheid overgebracht naar het ziekenhuis maar mocht na een medische controle terug naar huis.
De heer Robert Voorhamme, schepen; de heer Philip Heylen, schepen; de heer Ludo Van Campenhout, schepen; mevrouw Leen Verbist, schepen; de heer Marc Van Peel, schepen; de heer Luc Bungeneers, schepen; de heer Guy Lauwers, schepen;mevrouw Monica De Coninck, schepen
Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Wilgehoevestraat, in het district Ekeren, werd door de gemeenteraad op 3 juni 1996 (jaarnummer 816) goedgekeurd.
De Wilgehoevestraat maakt deel uit van de wijk Schoonbroek waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van niet meer dan 3,5 ton.
Het college keurde op 8 april 2005 (jaarnummer 3381), voor een periode van zes maanden, een proefopstelling goed aan het kruispunt met de Kouter, ter hoogte van huisnummer 31.
Deze proefopstelling werd nooit bestendigd omdat het district Ekeren dit kruispunt ging heraanleggen.
Deze heraanleg is niet doorgegaan. De huidige wegmarkeringen aan het rondpunt worden door de weggebruikers genegeerd en de bochten worden tegen te hoge snelheden genomen. Daarom werd de afwikkeling van het verkeer op dit kruispunt herbekeken.
In samenspraak met het district Ekeren stelt stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit voor om, voor een proefperiode van 6 maanden, de twee kruispunten met de Kouter, ter hoogte van Wilgehoevestraat 10-12 en Wilgehoevestraat 50, compacter te maken door middel van verdrijvingsvlakken, afgebakend met paaltjes.
Argumentatie
Stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit stelt voor om, voor een periode van 6 maanden, een proefopstelling in te voeren, namelijk het compacter maken van de twee kruispunten van de Wilgehoevestraat met de Kouter door middel van paaltjes en verdrijvingsvakken:
- ter hoogte van Wilgehoevestraat 10-12;
- ter hoogte van Wilgehoevestraat 50.
Hierdoor creëert men 2 T- kruispunten met voetpaduitstulpingen op de hoeken waar door een verbeterde begeleiding van het verkeer wordt mogelijk gemaakt. Het wijkcirculatieplan van Ekeren-centrum werd door de gemeenteraad van 20 september 2010 (jaarnummer 1091) goedgekeurd. In het wijkcirculatieplan wordt verduidelijkt dat dit kruispunt op een belangrijke fietsverbinding is gelegen en dat er nood aan bijkomende maatregelen die het kruispunt compacter maken.
Ook de veiligheid van de fietsers wordt hierdoor verbeterd.
Door het invoeren van deze proefopstelling wordt gevolg gegeven aan deze vraag.
Besluit
Artikel 1
Het college keurt goed om een proefopstelling in te voeren in de Wilgehoevestraat in het district Ekeren, voor een proefperiode van 6 maanden
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
EKEREN - In enkele straten in de wijk Mariaburg werd bij wijze van proef op 1 oktober eenrichtingsverkeer ingevoerd en er werden ook straten 'geknipt'. Een paar verkeersborden die de nieuwe situatie aanduiden, belandden dinsdag in de struiken of op de grond. Of het om puur vandalisme gaat of om bewoners die hun ongenoegen op een drastischer manier willen uiten dan met de telefoon of per mail, is niet duidelijk.
Het districtsbestuur reageert ontstemd. 'Met het nieuwe wijkcirculatieplan willen we het sluipverkeer en het parkeren op de bermen in de wijk tegengaan. Het gaat om een proefopstelling die zes maanden zou duren en goedgekeurd is door de Antwerpse gemeenteraad. Het is ontoelaatbaar dat mensen de verkeersborden in de struiken gooien. We ontvingen klachten over de nieuwe situatie, maar ook positieve reacties', stelt districtsschepen van mobiliteit Koen Palinckx (CD&V). Na de herfstvakantie gaat de politie meer controleren want nogal wat chauffeurs negeren blijkbaar de proefopstelling. 'Deze borden weghalen is strafbaar', reageert ook districtsvoorzitter Ronny Kruyniers (SP.A), die benadrukt dat de situatie nog niet definitief is en de bewoners nog inspraak hebben