Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
28-02-2010
Meccanoscenario is geen luchtkasteel
Bron : DE Morgen
De strategie van het Forum Mobiliteit Regio Antwerpen 2020 is het resultaat van een merkwaardige combine. Een groep van tien prominente Antwerpenaars bundelde haar krachten met een aantal actiegroepen, StRaten-generaal op kop. 'Net die combine maakt het extra moeilijk voor de Vlaamse regering om de plannen straal te negeren', meent journalist Jeroen Verelst, redacteur bij De Morgen en auteur van 'Een brug te ver', over de Oosterweelverbinding.
Voor de lobbyisten van de Lange Wapper, die ook in de Vlaamse regering in groten getale aanwezig zijn, is het Meccanoscenario een lelijke streep door hun rekening. Te gewichtig om te negeren, te doordacht om zomaar af te schieten
Het Meccanoscenario. Niet bepaald een geweldige naam om aan een complex mobiliteitsplan te verbinden. Doet iets te veel aan het kinderspeelgoed denken, iets te veel aan een gekunstelde oplossing die met wat vijzen en boutjes in elkaar gevezen werd. Dat is wel de laatste associatie die je na maanden verwoed studeren en tekenen wilt oproepen. De Groep van Tien miste duidelijk nog een marketeer in de rangen. Maar laat de naam van het kind vooral geen afbreuk doen aan het plan dat de Groep van Tien op tafel gooit. Het is allesbehalve een luchtkasteel geworden. Uiteraard zal de Vlaamse regering niet collectief in zwijm vallen en aan het bouwen slaan. Maar minister-president Kris Peeters (CD&V) en zijn ministers zouden van wel erg veel arrogantie blijk geven mochten ze het voorstel dat de actiegroep StRaten-generaal met engelengeduld uitdokterde zomaar naar de prullenmand verwijzen. Want zelfs al hebben de plannen overduidelijk nog extra studiewerk nodig, ze liggen er tenminste. Een verdienste op zich. Tenzij Peeters in zijn mouw een gigantisch wit konijn verbergt, heeft de Vlaamse regering namelijk helemaal géén plan. Tenzij datgene dat in oktober vorig jaar door een meerderheid van de Antwerpenaars weggestemd werd.
Draagkracht De plannen van het Forum Mobiliteit Regio Antwerpen 2020 zijn het resultaat van een merkwaardige combine. Een groep van tien prominente Antwerpenaars - havenbazen, economen, professoren - sloeg de handen in elkaar met een aantal actiegroepen, StRaten-generaal op kop. Bijna altijd staan beide groepen lijnrecht tegenover elkaar: de ondernemers zijn voor het gecontesteerde bouwwerk, de actiegroepen zijn tegen. Kort door de bocht, maar het gaat wel op voor vlot 99 procent van alle bouwdossiers die aanleiding geven tot maatschappelijke onrust. Bij de Oosterweelverbinding, zowat de moeder der omstreden bouwdossiers, zitten ze uitzonderlijk in hetzelfde kamp.
Net die combine maakt het extra moeilijk voor de Vlaamse regering om de plannen straal te negeren, zoals in het verleden al gebeurde met een eerder alternatief plan dat StRaten-generaal uitwerkte. De Groep van Tien geeft de voorstellen van bollebozen Manu Claeys en Peter Verhaeghe een zekere draagkracht in middens die vijftien jaar lang tot de ferventste verdedigers van de verguisde Lange Wapperbrug behoorden. Leysen en co. maken het ook zogoed als onmogelijk voor politici om de actiegroepen in het NIMBY-kamp te klasseren. Dat verwijt uit de kast halen voor een paar 'gewone' burgers, tot daar aan toe. Maar dat ze ook alom gerespecteerde captains of industry zouden afschilderen als verzuurde zeikerds, daar gaat geen enkele politicus zich aan wagen.
Voor wie door de technische uitleg heen kan kijken, leest het mobiliteitsplan van het Forum Mobiliteit Regio Antwerpen 2020 als één lange, striemende afrekening met bijna vijftien jaar studeren en plannen voor de Oosterweelverbinding. Op het einde van de uiterst hobbelige rit resulteerde dat in een keuze tussen een brug en een tunnel. In de plannen van de Groep van Tien en StRaten-generaal zitten maar liefst zes tunnels en nog één kort viaduct over de Noorderlaan. 6-1. In het voetbal zul je zelden een duidelijkere score vinden.
Historische fout Los van die 'onder of boven de grond'-discussie is de grote verdienste van het Meccanoscenario dat het durft af te wijken van de platgetreden paden. De grote lijnen van het officiële tracé van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), met de Lange Wapperbrug, werden eind jaren negentig vastgelegd. Sindsdien werd het tracé jaar na jaar verder gebetonneerd. De uitwijkmogelijkheden werden een na een geëlimineerd. Die strategie van de verschroeide aarde, die politiek van de voldongen feiten zorgde ervoor dat de hele Oosterweelverbinding nu terug bij af staat.
Het Meccanoscenario breekt radicaal met de plannen uit het verleden. Ook die uit het verre verleden. Claeys diepte gisteren een plannetje uit het gezegende jaar 1957 op met twee ringwegen rond Antwerpen. Uiteindelijk werd alleen de kleine ring gebouwd, van de grote kwam nooit iets in huis. Gevolg is wel dat die kleine ring vlak bij de stad ook dienst doet als grote ring en compleet oververzadigd is. Die historische fout, een megasnelweg vlak bij de stad (bijna een vijfde van de inwoners van de stad woont op minder dan 500 meter van de ring) werd bestendigd en zelfs versterkt in de plannen van de BAM. Er werd nog een megaviaduct net tegen de stad bijgebouwd. Het Forum wil de historische fout ruim veertig jaar na datum herstellen door het doorgaand verkeer dat helemaal niet in Antwerpen moet zijn netjes te scheiden van het lokaal verkeer. Dat daar nog niemand op was gekomen, mag een klein mirakel heten. Lichtjes onthutsend tegelijkertijd.
De Groep van Tien is ervan overtuigd dat de Oosterweelverbinding alleen - de sluiting van de ring rond Antwerpen - geen oplossing vormt voor het dreigende verkeersinfarct. Wel integendeel. Het Meccanoscenario creëert drie nieuwe verbindingen ten oosten, ten westen en ten noorden van Antwerpen, die dan alledrie op elkaar worden aangesloten. Een gecombineerde oplossing, geen ene heilige koe. Ook in die zin is het alternatieve plan een tabula rasa. StRaten-generaal heeft het slim aangepakt. Door de ingrepen ten oosten en ten westen van de stad varen ook de Kempen en het Waasland wel bij de plannen van het Forum. Als de weerstand uit de Antwerpse rand verzwakt, dan verzwakt ook de weerstand van Kris Peeters. Want de Antwerpse rand, dat is CD&V-land.
Natuurlijk worstelen de plannen van het Forum met een aantal stevige handicaps. De plannen mogen dan al focussen op 2020, ze zijn misschien een beetje te ver vooruit op hun tijd. Het systeem van rekeningrijden is zo revolutionair dat er al een wonder moet gebeuren wil de Vlaamse regering binnen tien jaar op dezelfde golflengte zitten. Met het berekenen van een kostprijs begeef je je haast per definitie op glad ijs. Grote infrastructuurwerken kosten altijd meer dan geschat. Altijd, zeker in België. Ooit kostte de Oosterweelverbinding 500 miljoen euro, nu is dat al vlotjes vijf tot zeven keer meer. Een eerste prijsraming is een risico, hoe nauwgezet de schatters zich ook van hun taak kwijten. Maar die handicaps wegen niet zwaar genoeg door om de plannen naar de verdoemenis te knallen.
Voor de lobbyisten van de Lange Wapper, die ook in de Vlaamse regering in behoorlijk groten getale aanwezig zijn, is het Meccanoscenario dan ook een lelijke streep door hun rekening. Te gewichtig om te negeren, te doordacht om zomaar af te schieten. Missie geslaagd voor de Groep van Tien en voor StRaten-generaal, die het de Vlaamse regering nog wat moeilijker maken om blind te blijven afsturen op de Lange Wapper. Eigen schuld, dan hadden ze maar wat rapper moeten zijn.
EKEREN - 'Ik heb het zogenaamde nieuwe vierde tracé nog niet diepgaand kunnen bestuderen, maar op het eerste zicht lijkt het me allesbehalve een slecht voorstel', stelt Ekers districtsvoorzitter Ronny Kruyniers (SP.A).
'Er moet iets gebeuren en hoe sneller dat is, hoe beter. Het lijkt me vrij serieus te zijn bestudeerd en ook financieel lijkt het me een haalbare kaart. Het loont alleszins de moeite om het extra onder de loep te houden. Ik denk dat Ekeren gebaat is met een snelle oplossing.'
ANTWERPEN - De Antwerpse politiek reageert verdeeld op het alternatieve plan voor de Oosterweelverbinding die Manu Claeys en het Forum 2020 woensdag voorstelden. Havenschepen Marc Van Peel (CD&V) heeft het over een onduldbaar uitstel, terwijl Groen! vraagt om het plan een eerlijke kans te geven. De initiatiefnemers, Manu Claeys en Christian Leysen, zijn blij met de aandacht en reacties op het studiewerk.
Een dag nadat ze de plannen uit de doeken deden, reageren de leden van het Forum 2020, dat Straten-Generaal de opdracht gaf om een alternatief voor de Lange Wapper te bekijken, positief over de discussie die in de Vlaamse politiek losbarstte.
‘We zijn blij met de grote interesse en aandacht voor het studiewerk', reageert Christian Leysen namens het Forum 2020. ‘We zijn ietwat verwonderd over sommige reacties die blijk geven van een gebrek aan goede studie van het dossier. Bepaalde verklaringen en kritieken in de media wijzen erop dat men het dossier niet gelezen heeft.' Voorts zegt Leysen dat het Forum ook bezorgd is ‘dat dit studiewerk een speelbal wordt van een politieke discussie die niets met mobiliteit te maken heeft, maar veeleer met electorale motieven'.
Manu Claeys van Straten-Generaal reageert veel optimistischer. ‘Ik vind de reacties bemoedigend. Vooral de reacties buiten de regering waren positief. Touring vindt het plan het onderzoeken waard. En de burgemeesters in de rand reageerden op z'n minst welwillend (zie ook hieronder, red.).'
‘Niemand in de politiek wil ons voorstel afbranden. Men probeert de sfeer rustig houden.' Dat politici uit de Vlaamse meerderheid off the record wijzen op enkele kritieken zoals de randvoorwaarden die in het regeerakkoord opgenomen zijn, vindt Claeys niet erg. ‘Officieel heeft minister-president Kris Peeters gezegd dat hij het plan wil meenemen naar de werkgroepen. Dat wil zeggen dat er een inhoudelijke evaluatie volgt.' Claeys is ook blij dat hun voorstel in de eerste 24 uur ‘niet kapot werd gepolitiseerd'.
Toch is de Antwerpse politiek niet helemaal overtuigd door de nieuwe plannen. Eigenlijk blijven de oude tegenstellingen tussen voor- en tegenstanders bestaan.
Het felste reageert havenschepen Marc Van Peel (CD&V). Er is volgens hem maar een optie over: de Lange Wapper, weliswaar met aanpassingen aan het Sportpaleis. ‘Als we een snelle beslissing willen, dan is de enige mogelijkheid: rekening houden met de uitslag van het referendum en het BAM-tracé grondig aanpassen ter hoogte van Merksem-Deurne, maar het Lange Wapper viaduct wél aanleggen', zei Van Peel gisteravond op ATV.
Van Peel wil dus niet weten van het nieuwe Meccano-scenario van de Groep van Tien. Dat zou volgens hem enkel opnieuw uitstel betekenen. ‘De Vlaamse regering moet nu snel knopen doorhakken. Aanpassingen kunnen nog. Maar weer een alternatief onderzoeken, dat moeten we echt opgeven.'
Ook volgens Annick De Ridder van Open VLD moet de Vlaamse regering knopen doorhakken. ‘De bal ligt in het kamp van de Vlaamse regering. Die moet doen waarvoor ze betaald wordt: beslissen.' Het nieuwe plan van Straten-Generaal noemt De Ridder ‘een verdienstelijke oefening'. Maar die zou volgens het Open VLD-parlementslid ‘de beslissing drie-vier-vijf jaar naar achteren schuiven'. De Antwerpse groenen daarentegen vroegen om het plan ‘en eerlijke kans te geven. ‘Met deze plannen is de Lange Wapper definitief van de baan', zei gemeenteraadslid en senator Freya Piryns. Mieke Vogels roept het Antwerps stadsbestuur en de Vlaamse regering op om de plannen ernstig te nemen.
Achilleshielen bij de vleet in nieuw Oosterweelplan (De Standaard - 25/02/2010)
Bron: Website BAM
Forum 2020 presenteert een mooie denkoefening. Haalbaar lijkt die geenszins. De 'Meccano' realiseren voor 3,3 miljard euro lijkt onmogelijk.
BRUSSEL
Het Forum Mobiliteit Regio Antwerpen 2020, een groep van Antwerpse ondernemers en academici onder leiding van Christian Leysen (Ahlers), heeft gisteren zijn oplossing voor de Antwerpse verkeersknoop voorgesteld. De studie werd uitgevoerd door Manu Claeys en Peter Verhaeghe van Straten-Generaal.
Het belangrijkste nieuwe scenario dat Forum 2020 naar voren schuift heet Meccano (zie figuur). Dat bestaat uit drie verbindingen of 'tangenten'. Die moeten het doorgaande verkeer al een eind voor de Antwerpse Ring aftakken en met een grote noordelijke boog rond de stad leiden. Het grote knelpunt van de aansluiting tussen de Ring en de E313 kan zo ontlast worden.
De Oosttangent leidt via drie tunnels van Wommelgem naar Ekeren. Deze verbinding volgt het traject dat nu al voorbehouden is voor de goederenspoorlijn A102 van TUCRail. Vanuit Ekeren vertrekt dan een Scheldekruising met twee tunnels richting Linkeroever. De Westtangent ten slotte, moet de E34 - ook via een tunnel - verbinden met de E17. Forum 2020 presenteert meteen ook versies waarin als Scheldekruising het Lange Wapper-viaduct van de BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel) of de lange tunnel van het studiebureau Arup/Sum gebruikt worden.
De voorstellen houden - net als eerdere voorstellen van de hand van Claeys en Verhaeghe - geen rekening met de randvoorwaarden van de Vlaamse regering: geen vrachtwagens door de Kennedytunnel en geen tol in die tunnel. Maar los daarvan vormen de Meccano's zeker een interessante denkoefening. Want emotioneel voelt het inderdaad verstandig aan om het doorgaande verkeer ver van de stad weg te houden. Behalve een spoorlijn bovendien, of langs de haven en grotendeels onder de grond. Wie kan daar tegen zijn?
Toch heeft dit project te veel manko's om ooit meer te worden dan een denkoefening. Van alle achilleshielen is de kostprijs ongetwijfeld de kwetsbaarste.
Forum 2020 maakt zich sterk dat het zijn Mecanno kan realiseren voor 3,3 miljard euro, maar dat lijkt weinig waarschijnlijk, onmogelijk zelfs. Het Arup/Sum-voorstel dreigde met 4,3 kilometer tunnel al financieel te ontsporen, onder meer door de vele extra veiligheidsmaatregelen. En Forum 2020 heeft het niet over één, maar over zes tunnels, in totaal 12,1 kilometer lang. Het onderhoud van tunnels is ook veel duurder dan bij een brug. Bovendien heeft de Meccano twee knooppunten meer nodig dan het BAM-tracé en de Arup/Sum-tunnel. Ook die zijn niet gratis. Ter vergelijking, de BAM gaat uit van 150 miljoen euro voor het Oosterweelknooppunt op haar tracé.
De financiering is eveneens erg onduidelijk. Forum 2020 denkt aan een 'Spitsheffing', naar analogie met de Londense Congestion charge. Hoe drukker een bepaald traject, hoe duurder.
Opvallend is dat de Mecanno vooral het noordelijke deel van de Antwerpse Ring ontlast, terwijl de grootste problemen zich op het zuidelijke stuk afspelen. Om de verkeersstromen van de A12 en de E19 richting Nederland op te vangen, zou de tangentgedachte dus eigenlijk doorgetrokken moeten worden. Tot een soort Mecanno plus, zo u wil (zie figuur). Voor alle duidelijkheid, dat is geen voorstel van Forum 2020. Zo'n link van de E19 naar de E313, een onderdeel van de zogenaamde Grote Ring, is sinds mensenheugenis fel omstreden.
Als klap op de vuurpijl loopt de Westtangent pal onder het industriegebied van Zwijndrecht. Daar liggen tien Seveso-bedrijven, met aanzienlijke hoeveelheden gevaarlijke stoffen. Zes daarvan - 3M Belgium, Exxonmobil, Fina Antwerp, Ineos, Lanxess Rubber en Nippon Shokubai Europe - zitten zelfs in de hoogste categorie. Bij de Arup/Sum-tunnel was er maar één Seveso-bedrijf nodig om de geloofwaardigheid te ondergraven.
Een ander stuk tangent loopt dan weer dwars door het industriedok op Rechteroever, tussen de petrochemische bedrijven. Gevaarlijke ADR-transporten zullen vanuit de haven nog steeds langs het bioscoopcomplex Metropolis moeten rijden, iets waar de brandweer zich eerder al fel tegen verzette.
Bezwaren (Het Nieuwsblad - 25/02/2010)
Niemand wil het officieel zeggen, maar de politiek heeft ernstige bezwaren tegen het nieuwe plan dat Straten-Generaal gisteren voorstelde. Daarvoor worden verschillende argumenten aangehaald.
Het eerste argument heeft een sterke politieke kracht. Er werden immers harde randvoorwaarden opgelegd waarbinnen de sluiting van de Antwerpse Ring. Volgens die randvoorwaarden mag er bijvoorbeeld geen tol gehoffen worden in de Kennedytunnel. Nu wil Straten-Generaal geen echte tol heffen, maar Manu Claeys en Peter Verhaeghe stellen voor om een soort spitsheffing te innen, ook voor wie van de Kennedytunnel gebruik wil maken.
Politici wijzen er ook op dat het nieuwe tracé van Straten-Generaal meer noordelijk ligt dan dat van BAM of Arup/Sum. Niet alleen vraagt me zich af of automobilisten of vrachtwagenchauffeurs die lange omweg wel zouden willen doen. Bovendien wordt opgemerkt dat dit Meccano-tracé plots een concurrent voor de Liefkenshoektunnel zou worden, terwijl het net auto's van de Ring moet halen.
Tot slot wordt er met enig leedvermaak op gewezen dat de aanleg van een goederenspoorverbinding tussen Ekeren en Wommelgem, waarnaast Straten-Generaal zijn 'oostelijke bretel' wil laten lopen pas tegen 2020 of zelfs 2025 gepland is. Veel te laat dus voor de Oosterweelverbinding. (lej)
Op 5 december 1927 werd bij koninklijk besluit een rooilijnplan goedgekeurd voor Prinshoeveweg in Ekeren.
Feiten en context
De eigenaar van Prinshoeveweg 51 wil zijn woning afbreken en een nieuwbouw realiseren. Volgens het rooilijnplan moet het nieuwe gebouw ongeveer 14 meter achteruit geplaatst worden zoals huisnummer 47 welke de enige is in het bouwblok die ongeveer 14 meter achteruit is ingeplant.
Juridische grond
bevoegdheid
Artikel 57,§3,12° van het gemeentedecreet bepaalt dat het vaststellen van rooilijnen tot de bevoegdheid van het schepencollege behoort.
Argumentatie
Een groot aantal woningen wordt door deze rooilijn getroffen. Verschillende delen in de straat zijn recent heraangelegd zonder rekening te houden met de rooilijn. Denk hierbij aan het probleem ter hoogte van de spoorwegbrug en het deel tussen de Kapelsesteenweg en de Jozef Ickxstraat. Daarom zijn wij van oordeel dat deze rooilijn kan afgeschaft worden ten voordele van de eigenaars van de door de rooilijn getroffen gebouwen.
Besluit
Artikel 1
Het districtscollege stelt aan het college van burgemeester en schepenen voor de procedure voor aanpassing van de rooilijn op te starten.
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
ANTWERPEN - Een tunnel op het tracé van de nieuwe spoorverbinding voor de Antwerpse haven, tussen Ekeren en Wommelgem, een verbinding tussen de E17 en de E34 in Beveren en een tunnel onder de Schelde die aansluit op de Noorderlaan. Dat is het nieuwe tracé voor de Oosterweelverbinding dat Straten-Generaal gisteren voorstelde.
Het Forum Mobiliteit Regio Antwerpen 2020 beter bekend als de Groep van tien, bestaat uit bedrijfsleiders en professoren. Onder hen de initiatiefnemers Christian Leysen (Ahlers nv) en Nicolas Saverys (Exmar).
Dat Forum 2020 gaf aan Straten-Generaal de opdracht om eens naar de bredere Antwerpse mobiliteit te kijken. Vier scenario's hielden Manu Claeys en Peter Verhaeghe van Straten-Generaal tegen het licht.
Eerst bekeken ze wat er zou gebeuren als er op de bestaande wegen extra rijstroken aangelegd zouden worden zonder grote structurele maatregelen.
Ten tweede haalden ze het dossier van de Grote Ring rond Antwerpen weer vanonder het stof. Op de derde plaats keken ze naar de huidige voorstellen om de Ring te sluiten: de Lange Wapper van de BAM of de tunnel van Arup/Sum. En als laatste werkten ze een helemaal nieuw voorstel uit.
Dat laatste plan - dat ze het Meccano-scenario noemden - gaat uit van twee nieuwe verbindingen in het oosten en het westen van Antwerpen, door de ontwerpers 'bretellen' genoemd. De ene loopt tussen Wommelgem en Ekeren van de E313 tot de E19 richting Breda.
De tweede verbindt de E17 in Beveren met de E34 in Zwijndrecht. 'Die twee bypasses moeten de twee grootste knelpunten van het Antwerpse verkeer - de Kennedytunnel en vooral het knooppunt Antwerpen-Oost waar de E313 op de Ring komt - ontlasten', zegt Manu Claeys.
Claeys en Verhaeghe zochten een manier om het doorgaande verkeer om te kunnen leiden voor het de Ring zou oprijden. De oplossing ligt in de bretellen.
'Die bretellen moeten ook gemakkelijk en zonder al te veel tegenstand aangelegd kunnen worden, want tussen Ekeren en Wommelgem volgt de 'oosttangent' het traject dat nu al voorbehouden is voor een goederenspoorlijn A102 van TUCRail. Dat is voor het grootste stuk al onteigend', zegt Verhaeghe.
'In het westen loopt de nieuwe autostrade over industriegebied. Daar is nu een nieuwe gevangenis gepland en die kan er perfect komen. De kostprijs voor ons traject komt op 3,3miljard. Ter vergelijking: de Lange Wapper met alle andere nodige werkzaamheden voorgesteld door de BAM kost 3,8 miljard', aldus Claeys.
De eigenlijke tunnel onder de Schelde schuift in dit scenario een beetje verder op naar het noorden. De tunnel komt op de rechteroever boven aan de Noorderlaan. En er is zelfs plaats voor een klein knooppunt, zodat verkeer naar de haven hier ook de Scheldelaan kan oprijden.
ANTWERPEN - 'Een onwaarschijnlijk shitdossier', zegt een SP.A'er. 'Patrick Janssens zal zijn geloof moeten afvallen', zegt een N-VA'er. Het Oosterweeldossier verscheurt de Vlaamse regering.
'Vlaanderen onderschat hoe gevaarlijk dit dossier is voor het voortbestaan van de Vlaamse regering.' Een N-VA-bron heeft geen goed oog in de onderhandelingen over het Oosterweeldossier. Minister-president Kris Peeters (CD&V) wil beslissen over de Antwerpse verkeersknoop. Maar er lijkt geen ruimte voor een eerbaar compromis. 'Dit is een onwaarschijnlijk shitdossier', zegt een SP.A-bron. 'Antwerpen heeft dringend een verkeersoplossing nodig. Maar ik zie geen oplossing. Je kunt Antwerps burgemeester Patrick Janssens moeilijk onder het juk jagen.'
Ministeriële comités lijsten ondertussen mogelijke oplossingen op. Hun stille ijver bewijst de ernst van de zaak. Want over de kern van de zaak - komt er een tunnel of een brug als derde Scheldeoeververbinding - lijkt een discussie onmogelijk. Alleen de Lange Wapper blijft over als valabel project. Niemand, zelfs de SP.A niet, verdedigt nog de optie van een tunnel. Maar de Vlaamse socialisten hebben de Lange Wapperbrug de totale oorlog verklaard. Dat maakt het wel erg moeilijk om een uitkomst te vinden die alle partijen in hun waarde laten.
Gisteren stelde een groep industriëlen nog een nieuwe oplossing voor. Hoewel de voorstellen netjes werden ontvangen, lijkt het initiatief geen lang leven beschoren. De totaaloplossing zou wel eens zo totaal kunnen zijn dat ze niet alleen onbetaalbaar is, maar bovendien slechts uitzicht biedt op een oplevering eind jaren twintig. 'Een fantasme,' zo klonk het informeel maar scherp.
Het hele dossier zit muurvast. Nieuw uitstel levert Peeters een hoop gezichtsverlies op. Het lost bovendien de verkeersproblemen in Antwerpen niet op. Voor een minister die van logistiek een erezaak heeft gemaakt, klinkt dat ook weinig flatterend. In crisistijd lijkt het ten slotte niet aangewezen om belangrijke infrastructuurwerkzaamheden uit te stellen. Samen met de N-VA wil de minister-president daarom toch de Lange Wapper bouwen.
Voor de SP.A blijft dat een ondenkbaar scenario. De partij antwoordt met heel wat kritiek op het masterplan en de daarbij horende brug. Ze dringt in feite aan op uitstel. In afwachting kan een aantal missing links worden opgelost. Maar het regeerakkoord gaat uit van een derde Scheldeoeververbinding. Die behelst een brug of een tunnel.
Zonder een 'bocht' van de SP.A lijkt de val van de regering onafwendbaar, een primeur in de Vlaamse geschiedenis. Het Vlaams Parlement kan niet vervroegd naar huis. Na een eventuele val moet er een nieuwe regering worden gevormd. Open VLD houdt zich al klaar. Maar de N-VA wil in geen geval met de federale coalitiepartners in een Vlaamse regering.
Het nieuwe voorstel van Forum 2020 en stRaten-Generaal voor een oplossing in het aanslepende Oosterweeldossier valt in de smaak bij Groen!. Senator Freya Piryns meent dat dit het officiële einde inluidt van het tracé met de Lange Wapper.
Forum 2020, een groepering rond ondernemer Christian Leysen en stRaten-Generaal, de actiegroep van Manu Claeys en Peter Verhaeghe, werkten samen een alternatief plan uit voor het rondmaken van de Ring rond Antwerpen. Het betreft een tracé dat drie verschillende verbindingen combineert en de stad omgeeft met twee 'bretellen'.
Groen! looft de bedenkers omdat ze er voor kozen om de leefbaarheid van de stad op de eerste plaats te zetten. Mieke Vogels spreekt van een goede vertrekbasis en stelt dat "het middenveld op drie maanden tijd al meer bereikt heeft dan de zeven werkgroepen van minister-president Kris Peeters (CD&V)".
Freya Piryns gaat nog verder en stelt nu dat de Lange Wapper definitief dood en begraven is, nu er een plan is dat resoluut kiest voor een leefbare stad en ook de Ring rond Antwerpen ontlast van veel doorgaand verkeer.
Groen! gaat de plannen zelf nog dieper bestuderen en zal in juni met een gezamenlijk standpunt naar buiten komen.
Vijf personen naar ziekenhuis na uitslaande brand in Ekeren
Vannacht kregen de hulpdiensten om 1.30 uur een dringende oproep voor een uitslaande brand in een appartementsgebouw in de Prinshoeveweg in Ekeren. Toen de eerste politieploegen ter plaatse waren, sloegen de vlammen al uit de ramen van de achterkant van het gebouw.
Om 1.45 uur waren alle bewoners erin geslaagd om het pand veilig te verlaten. Ook de aanpalende appartementsgebouwen werden uit voorzorg geëvacueerd. Om 1.50 uur had de brandweer het vuur onder controle.
Volgens de eerste vaststellingen is de brand ontstaan op de eerste verdieping. Vermoedelijk ligt een kortsluiting in een computer of een televisietoestel aan de basis.
In totaal werden vijf personen overgebracht naar het ziekenhuis omdat ze rook hadden ingeademd. Ze werden opgenomen in het AZ Jan Palfijn en Klina, maar mochten na een controle alweer naar huis. Ook alle andere bewoners konden na verluchting van het gebouw weer terugkeren naar hun appartementen.
Het districtsraadsbesluit van 18 juni 2007 over het jeugdbeleidsplan 2008-2010 schetst de krachtlijnen van het Ekerse jeugdbeleid in de periode 2008-2010 (jaarnummer 974). De jeugddienst van Ekeren volgt het dossier van de lokalen van Chiro Donk nauw op. In overleg met de leiding wordt er gewerkt aan het opbouwen van een ondersteunende groep die de zorgen over het lokaal op zich nemen. (doelstelling D1.5.3.1A1 )
Chiro Ekeren Donk beschikt momenteel over 2 verschillende lokalen, verbonden door middel van een tuin.
1. Lokaal Nobele Donk: eigendom van de Dekenij Ekeren (Bisdom)
2. Oude Pastorij + tuin, Prinshoeveweg 21: momenteel geen financieel patrimonium van stad Antwerpen: Chiro heeft een maandelijks opzegbare concessie.
In zitting van 15 december 2008, jaarnummer 2152 keurt de gemeenteraad het jeugdconcessiereglement goed. Het reglement bepaalt de voorwaarden waaronder voortaan stadspatrimonium in concessie wordt verleend aan jeugdverenigingen en jeugdorganisaties.
De lokalen van de Nobele Donk zijn veel te klein om de volledige groep te huisvesten, vandaar dat men al jaren aan het zoeken is naar alternatieven waarbij de Chiro tijdelijk plek heeft gevonden in de Oude Pastorij.
In augustus 2008 verhuisde het knutselatelier van de jeugddienst van Ekeren van de oude pastorij naar een gerenoveerd lokaal achter de bibliotheek van Mariaburg. Sindsdien is de benedenverdieping vrij en heeft Chiro een concessie aangevraagd om ook de benedenverdieping te mogen gebruiken.
In het najaar van 2009 gaf PO de goedkeuring dat Chiro Ekeren Donk gebruik kan maken van de beneden- verdieping. In ruil daarvoor werd de zolder volledig afgesloten omwille van veiligheidsredenen. Omdat dit een tijdelijke oplossing is, moest de concessie niet aangepast worden.
Chiro Ekeren Donk is dringend op zoek naar een andere locatie om nieuwe lokalen te bouwen zodat hun volledige vereniging samen op één locatie zit.
Het gebouw van de Oude Pastorij is in een zodanige slechte staat dat verschillende stedelijke diensten zich zorgen maken over de veiligheid van de kinderen en jongeren. Het is dus absoluut noodzakelijk om zo snel mogelijk een structurele oplossing te vinden voor Chiro Ekeren Donk.
Stad Antwerpen heeft de opdracht gegeven aan Stadsontwikkeling om een intekeningsplan te maken van de hele site in park Hof De Bist. Chiro Ekeren Donk wenst om op korte termijn op deze locatie, de site waar momenteel het personeel van groenvoorziening is gehuisvest, te bouwen. Naar aanleiding van deze investeringen verzoekt de Chiro om een overeenkomst te krijgen voor een periode langer dan 9 jaar.
Het districtscollege wenst dat Chiro Ekeren Donk zeker een plaats zal krijgen op deze site en dat zij een recht van opstal op de grond krijgen van 49 jaar vanaf het moment dat groenvoorziening de barakken heeft afgebroken. Momenteel heeft de jeugdvereniging subsidies ter waarde van 20.000 euro toegekend gekregen van de Vlaamse Gemeenschap, afdeling jeugd, in het kader van eenmalige infrastructuurwerken aan verenigingslokalen. De toegekende middelen zijn in principe bestemd om de lokalen van de Nobele Donk te verbouwen, maar de onderhandelingen zijn bezig om deze middelen te mogen aanwenden voor de nieuwbouw in park Hof De Bist. Indien dit zou mogen, heeft de jeugdvereniging nog tijd tot november 2010 om alle bewijsstukken binnen te brengen. Met andere woorden, tegen dan moet de eerste fase van de bouw reeds gestart zijn.
Dit initiatief kadert binnen de strategische doelstelling CS12 "Antwerpen is een kinder- en jongerenmetropool. Kinderen, tieners en jongeren hebben voldoende ruimte in de stad", meer bepaald binnen de nagestreefde doelstelling ND02 "tegen eind 2012 zijn alle lokalen van de erkende jeugdverenigingen veilig", waaronder de operationele doelstelling OD01 "Tegen eind 2011 zijn alle jeugdwerklokalen van de erkende jeugdverenigingen bezocht, zijn alle nodige onderhouds- en herstellingswerken geïnventariseerd en verbeteringstrajecten uitgewerkt en de subsidiëring wordt hierop afgestemd"
Het opmaken van jeugdconcessies voor alle verenigingen die gebruik maken van een gebouw en/of grond eigendom van de stad is hier een onderdeel van. De stedelijke jeugddienst stelt voor de grond voor een termijn van 49 jaar in concessie te verlenen.
Besluit
Het districtscollege verzoekt het college van burgemeester en schepenen de nodige maatregelen te nemen zodat Chiro Donk de beschikking krijgt over de terreinen in park Hof De Bist, waar nu de dienst groenvoorziening van Stads- en buurtonderhoud zijn lokalen heeft, onder de vorm van een langdurige concessie.
Het districtscollege verzoekt het college van burgemeester en schepenen er voor te zorgen dat deze lokalen zo spoedig mogelijk worden afgebroken, nadat de dienst groenvoorziening ze heeft verlaten.
Het districtscollege verzoekt het college van burgemeester en schepenen er voor te zorgen dat Chiro Donk tijdelijk kan gehuisvest worden in containers in park Hof De Bist op de site waar de dienst groenvoorziening is ondergebracht.
Rooilijnplan Lodewijk Andersonstraat - Gerarduslei - Leo Vermandellei
College van burgemeester en schepenen
beraadslaging/proces verbaal
Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.
Zitting van vrijdag 12 februari 2010
Iedereen aanwezig, behalve de heren Philip Heylen, Guy Lauwers, schepenen.
collegebesluit: 1356 van vrijdag 12 februari 2010
Stadsontwikkeling A-Punt
5 Rooilijnplan Lodewijk Andersonstraat - Gerarduslei - Leo Vermandellei en Van De Weyngaertplein. Opheffing. Goedkeuring. Concretisering beleidsrichtlijn (Jaarnummer 1356)
Het college stelt de gemeenteraad voor om het roolijnplan van de Lodewijk Andersonstraat en van de Gerarduslei, Leo Vermandellei en Van De Weyngaertplein, in het district Ekeren, op te heffen.
Bij koninklijk besluit van 13 mei 1927 werd het rooilijnplan van Mercatorlei goedgekeurd. Het college van burgemeester en schepenen keurde in zitting van 13 oktober 1931 de naamsverandering van Mercatorlei in Lodewijk Andersonstraat goed (plan-ID 2.45_50059_00001).
Bij koninklijk besluit van 13 mei 1927, gewijzigd op 4 december 1933, werd het rooilijnplan van Gerarduslei, Leo Vermandellei en Van De Weyngaertplein goedgekeurd (plan-ID 2.45_50055_00001 en 2.45_50055_00002).
Op 12 februari 2008 (jaarnummer 429) keurde het districtscollege van Ekeren de prioriteitenlijst voor het aanleggen van ontbrekende voetpaden goed. Het aanleggen van een voetpad in Lodewijk Andersonstraat (enkel aan de bebouwde kant) werd met hoge prioriteit in de lijst opgenomen.
Op 10 maart 2009 (jaarnummer 635) keurde het districtscollege van Ekeren het voorontwerp voor de aanleg van het voetpad in Lodewijk Andersonstraat goed.
Op 20 augustus 2009 (jaarnummer 2736) stelde het districtscollege van Ekeren voor dat de rooilijnplannen geldig in Lodewijk Andersonstraat en in de Gerarduslei, Leo Vermandellei en Van De Weyngaertplein afgeschaft of aangepast mogen worden.
Het rooilijnplan voorziet een straatbreedte van 11,20 meter en een achteruitbouwstrook van 8 meter. In deze zone mag niet gebouwd worden. Er ligt een asfaltverharding als rijweg en langs de bebouwde kant is er een onverharde strook van 3 meter breed met bomen. Later zal deze strook verhard worden en als voetpad gebruikt worden.
7 gebouwen werden gebouwd zonder voortuinstrook. Alle andere gebouwen werden ingeplant op 5 meter van de rooilijn. Volgens het rooilijnplan liggen alle gebouwen dus gedeeltelijk in de achteruitbouwstrook van 8 meter.
5 gebouwen dateren van voor de goedkeuring van het rooilijnplan. Voor de andere gebouwen werden stedenbouwkundige vergunningen afgeleverd zonder rekening te houden met de achteruitbouwstrook van 8 meter. De huisnummers 32 tot 40 in Lodewijk Andersonstraat en huisnummer 44 in Gerarduslei zijn gelegen in een geldige verkaveling. De verkaveling schrijft een achteruitbouwstrook van 8 meter voor. De gebouwen werden gebouwd met een achteruitbouwstrook van 5 meter en werden dus niet volgens de voorschriften van de verkaveling ingeplant.
Rooilijnplan Gerarduslei, Leo Vermandellei en Van De Weyngaertplein
In Leo Vermandellei voorziet het rooilijnplan een achteruitbouwstrook van 5 meter. Voor de hoekpercelen met Kapelsesteenweg is er geen achteruitbouwstrook vastgelegd. Leo Vermandellei 13, 15 en 17 liggen voor een stuk in de achteruitbouwstrook. Op het Van De Weyngaertplein is er geen achteruitbouwstrook voorzien en liggen alle gebouwen achter de rooilijn.
In de Gerarduslei voorziet het rooilijnplan een achteruitbouwstrook van 5 meter. Enkel het perceel Gerarduslei 35 ligt voor een stuk in de achteruitbouwstrook. De 3 straten zijn verhard en voorzien van een voetpad aan beide kanten.
Juridische grond
Artikel 3 van het decreet houdende de vaststelling en realisatie van de rooilijnen van 8 mei 2009.
Dit artikel bepaalt dat rooilijnen worden opgemaakt op twee niveaus:
1 Gewestelijke rooilijnplannen voor gewestwegen
2 Gemeentelijke rooilijnplannen voor gemeentewegen.
Artikel 4 van het decreet houdende de vaststelling en realisatie van de rooilijnen van 8 mei 2009.
Dit artikel bepaalt dat het opheffen van rooilijnen kan door middel van een besluit, zonder toepassing van procedures.
Argumentatie
Het is wenselijk het rooilijnplan van Lodewijk Andersonstraat en het rooilijnplan van Gerarduslei, Leo Vermandellei en Van De Weyngaertplein af te schaffen.
Voor de gebouwen die niet voldoen aan het rooilijnplan kan geen stedenbouwkundige vergunning worden afgeleverd. Er kunnen enkel onderhouds- en instandhoudingswerken uitgevoerd worden.
Zo wordt in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening vermeld:
Art. 4.3.8. §1. Een stedenbouwkundige vergunning kan niet worden verleend voor het bouwen of herbouwen van een constructie op een stuk grond dat door een rooilijn is getroffen, of voor verbouwings- of uitbreidingswerken, andere dan stabiliteitswerken, aan een door een rooilijn of een achteruitbouwstrook getroffen constructie, behoudens onder de voorwaarden die worden bepaald bij of krachtens het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
Renovatiewerken om de woonkwaliteit te verhogen en om verkrotting tegen te gaan zijn niet meer mogelijk. De huidige juridische toestand heeft dus rechtstreeks voor gevolg dat noodzakelijke investeringen onmogelijk zijn, wat de verkrotting in de buurt in de hand werkt. Als in Lodewijk Andersonstraat een achteruitbouwstrook van 8 meter zou worden toegepast, zoals het huidige rooilijnplan bepaalt, worden veel achterliggende tuinen erg ondiep. Op sommige percelen zou bebouwing zelfs niet meer mogelijk zijn. Bovendien zijn er geen plannen om de straat te verbreden. Integendeel, bij de aanleg van het voetpad van Lodewijk Andersonstraat wordt de straat versmald. De huidige bouwfysische toestand wordt gerespecteerd en er wordt geen rekening gehouden met het rooilijnplan.
De rooilijnplannen dateren van 1927 en 1933. Ze zijn verouderd en achterhaald. De overheden hebben gedurende al die jaren geen initiatief genomen om ze volledig uit te voeren. Het belang ervan is daarom in vraag te stellen, zeker omdat de aanleg van de straten al gerealiseerd is en op korte termijn geen verbredingen van de straten worden overwogen. Door de rooilijnplannen af te schaffen en de betreffende straten in hun huidige bouwfysische toestand te bevestigen, worden de noodzakelijke private investeringen niet meer gehypothekeerd.
Besluit
Artikel 1
Het college beslist de gemeenteraad voor te stellen volgende rooilijnplannen op te heffen:
rooilijnplan van Mercatorlei (Lodewijk Andersonstraat), goedgekeurd bij koninklijk besluit van 13 mei 1927 (plan-ID 2.45_50059_00001)
rooilijnplan Gerarduslei, Leo Vermandellei en Van De Weyngaertplein, goedgekeurd bij koninklijk besluit van 13 mei 1927, gewijzigd op 4 december 1933 (plan-ID 2.45_50055_00001 en 2.45_50055_00002).
Forum 2020, de groep van wakkere Antwerpenaars rond de ondernemers Christian Leysen en Nicolas Saverys, heeft een uitermate boeiend 'groenboek' afgeleverd bij minister-president Kris Peeters. In een zeer helder en compact memorandum zet het de verschillende mogelijke oplossingen voor het mobiliteitsprobleem op een rij. Vervolgens combineert het enkele bestaande en nieuwe voorstellen in een totaaloplossing.
Het idee van twee 'bretellen' ten westen en oosten van Antwerpen oogt meteen goed. Dat in het westen de E34 vanaf de Liefkenshoektunnel op de een of andere manier moet worden verbonden met de E17, is al vele jaren duidelijk. Als dat in het Waasland grotendeels met tunnels kan gebeuren, zal het wellicht ook op minder verzet stuiten. Zo hoeft veel doorgaand vrachtverkeer op de as noord-zuid niet meer over de Ring.
Ook de oostelijke bretel ziet er goed uit. Verkeer dat van Nederland via de Kempen naar Duitsland rijdt (of omgekeerd), moet niet meer via de Ring. Bovendien krijgt het belangrijkste knelpunt, de aansluiting van de E313 met de Ring, veel extra zuurstof. En dat is heel goed nieuws voor veel mensen in de rand en de Kempen.
Er is nog een interessant aspect aan de oost-bretel tussen Ekeren en Wommelgem. Hij loopt gelijk met het tracé van de geplande tweede spoorontsluiting van de haven, er is in het ruimtelijk structuurplan al een strook voor gereserveerd en er moeten geen onteigeningen meer voor worden gedaan.
Naast de twee bretellen heeft Forum 2020 ook nog een nieuw tracé gevonden voor de Oosterweelverbinding. Dat gaat met een viaduct over de Noorderlaan en vraagt evenmin om de onteigeningen in Ekeren die voor de tunnel van Arup/Sum wél nodig waren.
Is deze combinatie van projecten het ei van Columbus? Het voorstel ziet er in elk geval heel goed uit, het komt van mensen die weten waarover ze praten en die in de Antwerpse samenleving totaal verschillende belangen verdedigen. Is het mogelijk om ondernemers, professoren en groene actievoerders aan tafel te zetten en hen samen één verhaal te laten schrijven? Ja, dat is nu bewezen. Je zou zowaar beginnen te denken dat er een maatschappelijk draagvlak is ontsproten.
Over naar de politiek. Hoe zullen de Vlaamse regering en het Antwerpse stadsbestuur op de nieuwe ideeën reageren? We zijn benieuwd, want zulk knap huiswerk negeren kan in elk geval geen optie zijn.
EKEREN - Voor de vierde keer al rijdt ganzenrijdersvereniging De Lustige Gans uit in Ekeren. Zondag kan iedereen vanaf 15uur terecht op het Kristus Koningplein om de 25 ruiters, onder wie twee nieuwkomers, aan te moedigen. De uren van Johan Vinck, koning 2009, zijn geteld. ‘We kunnen ook dit jaar een volledige ruiterslijst voorleggen', stelt voorzitter Wim D'hooge trots. Toch mag de nog jonge vereniging nog niet deelnemen aan het keizersschap. Benieuwd of het volgend jaar mag lukken. Als alles volgens plan verloopt, zal de vereniging volgend jaar wel moeten uitwijken naar een andere locatie omdat er op dat ogenblik zal gewerkt worden op het Kristus Koningplein. Waar het ganzenrijden dan zal plaatsvinden, is nog niet duidelijk.
Hierbij 3 artikels over het KK plein en de invoering van de blauwe zone:
Nieuwe blauwe zone in Ekeren (bron Antwerpen lokaal)
Automobilisten moeten vanaf deze week rond het Kristus Koningsplein in Ekeren de blauwe parkeerschijf gebruiken. Met deze maatregel wil de stad meer parkeerruimte geven aan bewoners en kortparkeerders.
De nieuwe blauwe zone Kristus-Koningplein omvat volgende straten en pleinen : Markt, Kristus-Koningplein, Driehoekstraat van Dorpstraat tot Geestenspoor, Kloosterstraat van Driehoekstraat tot Gebroeders Leemansstraat, Dorpstraat en Groot Hagelkruis van Kristus-Koningplein tot Oorderseweg, inclusief de parking tegenover het Ekers Hof.
De bestaande blauwe zones in de Frans Harrewijnlaan en het Geestenspoor blijven ook van kracht.
Bewoners kunnen ook een bewonerskaart aanvragen die onbeperkt gratis parkeren toelaat.
De parkeerschijf moet gebruikt worden van maandag tot zaterdag en van 9 u tot 19u. In de blauwe zone kan men maximum 2u parkeren.
In een tiental Ekerse straten wordt een blauwe zone ingevoerd. Dit nieuwe parkeerregime is van kracht vanaf maandag 15 februari 2010.
In de blauwe zone volstaat het voor bezoekers om van maandag tot zaterdag hun blauwe parkeerschijf te plaatsen en dat van 9 tot 19 uur. De parkeerwachters kunnen zo controleren of er niet langer dan twee uur na elkaar geparkeerd wordt door bezoekers. Bewoners kunnen een bewonersvignet aanvragen waarmee ze onbeperkt gratis mogen parkeren in de hele blauwe zone.
De blauwe zone Kristus-Koningplein wordt omsloten door Markt, Kristus-Koningplein, Driehoekstraat van Dorpstraat tot Geestenspoor, Kloosterstraat van Driehoekstraat tot Gebroeders Leemansstraat, Dorpstraat en Groot Hagelkruis van Kristus-Koningplein tot Oorderseweg, inclusief de parking tegenover het Ekers Hof. De bestaande blauwe zones in de Frans Harrewijnlaan en het Geestenspoor blijven ook van kracht.
De invoering van de blauwe zone is gestoeld op een onderzoek van onderzoeksbureau Vectris. Met de blauwe zone wil de stad meer parkeerruimte voorzien voor bewoners en kortparkeerders (klanten middenstand).
VOOR U IN UW NIEUWE PARKEERZONE 21 KRISTUS-KONINGPLEIN
Zone 21 Kristus-Koningpleinbestaat volledig uit straten waar schijfparkeren en bewonersparkeren van kracht is. Burgers die gedomicilieerd zijn in één van de straten van de blauwe parkeerzone komen in aanmerking voor een bewonerskaart waarmee ze onbeperkt mogen parkeren op alle reglementaire parkeerplaatsen in de hele blauwe zone.
Zone 21 Kristus-Koningplein
Bewonerskaart aanvragen?
Bent u gedomicilieerd in de blauwe Zone 21 Kristus- Koningplein? Vraag dan een bewonerskaart aan bij een districtshuis of stadskantoor naar keuze of bij het Parkeerbedrijf Antwerpen. Op het plan op de achterzijde van deze folder, ziet u hoe ver de blauwe zone in Ekeren reikt.
Heeft u vragen of opmerkingen over bewonerskaart Zone 21 Kristus-Koningplein, neem dan contact op met het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen Jordaenskaai 25 | 2e verd | 2000 Antwerpen tel. 03 727 16 60 | fax 03 727 16 70 e-mail: info@gapa.antwerpen.be
Om de beperkte parkeerruimte in het centrum van Ekeren voor te behouden voor kortparkeerders en bewoners wordt een blauwe zone ingericht in verschillende straten, inclusief deparking tegenover het Ekers Hof. Deze blauwe zone wordt aangeduid met E9b-zoneborden. Dat betekent dat alleen personenwagens, minibussen en wagens dubbel gebruik er mogen parkeren. Lichte vrachtwagens moeten parkeren buiten de grenzen van de blauwe zone. Bezoekers mogen binnen de blauwe zone maximaal 2 uur parkeren. Met een blauwe parkeerschijf kan het tijdstip van aankomst worden aangegeven zodat de parkeertijd kan worden gecontroleerd door parkeertoezichters van het Parkeerbedrijf. Het gebruik van de parkeerschijf is verplicht van maandag tot zaterdag van 9u tot 19u.
betreft de volgende straten: Markt, Kristus-Koningplein, Driehoekstraat van Dorpstraat tot Geestenspoor, Kloosterstraat van Driehoekstraat tot Gebroeders Leemansstraat, Dorpstraat en Groot Hagelkruis van Kristus-Koningplein tot Oorderseweg, inclusief de parking tegenover het Ekers Hof.
EKEREN - Het districtsbestuur besliste in januari om 1.000 euro te schenken aan noodhulp voor Haïti. ‘In onze beleidsnota staat dat we ervoor willen zorgen dat Ekeren een dorp in de wereld is. We willen dus de kans krijgen om voortaan elk jaar 1.000 euro te voorzien op ons budget voor ontwikkelingssamenwerking.'
ANTWERPEN - De Antwerpse districten hinken achterop met hun schenkingen voor Haïti. Volgens schepen Leen Verbist (SP.A) gaat het om kleine technische problemen die snel opgelost kunnen worden.
Terwijl eilandstaat Haïti al meer dan een maand geleden getroffen is door een zware aardbeving en de nood er nog steeds torenhoog is, laten de schenkingen van de Antwerpse districten op zich wachten.
‘In januari 2010 besliste het districtsbestuur om 1.000euro te schenken aan noodhulp voor Haïti', zegt Ronny Kruyniers (SP.A), districtsvoorzitter van Ekeren. ‘Maar wij zijn als district niet bevoegd voor ontwikkelingssamenwerking. Daarom moeten wij telkens de toelating vragen aan het stadsbestuur om geld van ons eigen budget aan ontwikkelingshulp over te maken en dat sleept lang aan.'
‘Het is inderdaad niet zo evident om schenkingen over te maken voor ontwikkelingshulp', beaamt Chris Anseeuw, districtsvoorzitter van Antwerpen. ‘Ook wij beslisten in januari om 5.000euro te schenken aan Haïti. Maar dat kan pas uitgewerkt worden als we een begrotingscode van het stadsbestuur krijgen. We hinken daardoor inderdaad achter op andere acties voor Haïti, maar ik denk dat het land ook in mei nog wel alle hulp kan gebruiken.'
Ook het district Berchem botste eerder al op een muur van de stad. ‘In 2005 wilden we geld schenken aan de slachtoffers van de tsunami in de Indische Oceaan, maar konden dit niet omdat dit niet onze bevoegdheid was', vertelt Peter Raats (SP.A), districtsvoorzitter van Berchem. Toch vond Raats een manier om schenkingen voor ontwikkelingshulp te kunnen realiseren. ‘Als je creatief bent, vind je altijd een oplossing', zegt hij. ‘We mogen dan al geen geld schenken aan ontwikkelingssamenwerking, maar we kunnen wel subsidies geven aan een cultureel lokaal project. Op die manier omzeil je alles. Zo heeft de Koninklijke Harmonie De Vriendenkring eind januari een nieuwjaarsconcert georganiseerd met onze steun. Het bracht 1.660euro op dat zij hebben doorgestort op het rekeningnummer van Haïti 12-12.'
‘Details'
Volgens schepen voor Ontwikkelingssamenwerking Verbist is er geen goedkeuring van het stadsbestuur nodig als een district een schenking wil doen. ‘Hoe meer de districten willen schenken, hoe beter. Ik kan dat alleen maar toejuichen en houd dat allesbehalve tegen.'
De schepen erkent wel dat de schenkingen voor ontwikkelingshulp sneller afgehandeld kunnen worden. ‘Er zijn inderdaad technische mankementen die zoiets vertragen. Het heeft te maken met op welke begrotingspost je een uitgave inschrijft, maar dat zijn details die snel opgelost kunnen worden', verzekert Verbist.
‘De raad van overleg tussen de districten en de bevoegde schepen is het forum bij uitstek om dit euvel te bespreken', zegt Chris Anseeuw. ‘Als er drie districten te vinden zijn om dit onderwerp op de agenda te plaatsen, dan kan het nog op de volgende raad van 4maart besproken worden.'
Frans Mathijssen troont zich tot koning van De Lustige Gans
De gansrijderskalender in de Polder ligt wat overhoop. Het voorbije weekend kroonden Zandvliet - met één week uitstel - en Ekeren hun koningen. Gansrijdersvereniging De Lustige Gans reed zondag al voor de vierde keer uit. Op het Kristus-Koningplein werd Frans Mathijssen tot koning gekroond.
De vijfentwintig ingeschreven ruiters, onder wie twee nieuwelingen, waagden vanaf 15u hun kans om Johan Vinck als koning op te volgen. Dat deze oeroude traditie in Ekeren populairder is dan ooit tevoren, was duidelijk te merken aan de massale opkomst op het Kristus- Koningplein.
Het hele gebeuren werd vakkundig aaneengepraat door Steven De Mondt vanuit de omroepwagen. Penningmeesters Marc Elseviers en Ann Stessens namen de financiën voor hun rekening. De vele toeschouwers zagen hoe Frans Mathijssen rond 18u de ganzenkop trok. Finaal mocht de koning van 2010 een premie van maar liefst 6.000 euro in ontvangst nemen, te besteden aan traktaties en feesten.
‘Franske’ (40 jaar) is bestuurslid van de De Lustige Gans en vrachtwagenchauffeur aan de haven voor transport Vito uit Hoevenen. Hij woont al vele jaren in de August Scheyvaertslaan. Het was zijn vierde deelname en hij was zichtbaar ontroerd met de zege. Vorige koningen waren Wim Vansteenkiste (2007), Alex Lemaire (2008) en Johan Vinck (2009).
EKEREN - Schouw in brand Zondagavond rukte de brandweer uit voor een brand in een woning aan de Veltwijcklaan. Een houten balk van de schouw had vlam gevat. Er vielen geen gewonden.
Het bedrijf stads- en buurtonderhoud deelt mee dat er zestien bomen dienen te worden geveld in de Constant Jordaenslaan. De deskundige communicatie van het district dient de buurtbewoners in te lichten over de geplande ingreep, na de aflevering van de stedenbouwkundige vergunning door de Vlaamse overheid.
Juridische grond
Op 16 maart 2000 besliste het college (jaarnummer 3984) zijn bevoegdheid over het onderhoud en herstel van straat- en verkeersgroen over te dragen aan het bureau van de districtsraad, op voorwaarde dat het geen aankoop betreft en dat de werken in eigen beheer gebeuren. Op 13 november 2000 (jaarnummer 2261) ging de gemeenteraad akkoord met de basislijst van lokale en bovenlokale straten.
In zitting van 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) besliste de gemeenteraad tot aanpassing van deze basislijst. De Constant Jordaenslaan is een lokale straat, zodat het district beslissingsbevoegdheid heeft.
Stedenbouwkundige vergunningen
Artikelen 6.1.2.f) en 77 van de gemeentelijke bouw- en woningverordening, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 26 maart 1986 en gepubliceerd in het Belgisch staatsblad van 21 mei 1986,bepalen:
het vellen of het op enigerlei wijze remmen van de groei van al of niet alleenstaande hoogstammige bomen is onderworpen aan de voorafgaande schriftelijke vergunning van het college van burgemeester en schepenen;
dit is niet van toepassing op fruitbomen;
een hoogstammige boom is elke boom die op 1,50 meter hoogte een stamomtrek heeft van minstens 30 cm of waarvan de stam minstens 3,50 meter hoog is.
Artikel 4.2.1 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening bepaalt dat er een stedenbouwkundige vergunning vereist is voor het vellen van bomen die op een hoogte van 1 meter boven het maaiveld een stamomtrek hebben van 1 meter en die geen deel uitmaken van begroeide oppervlakten, zoals vermeld in het bosdecreet van 13 juni 1990.
Argumentatie
Er staan zeven Malus x atrosanguinea (appel - stamomtrekken 32 cm, 57 cm, 2 x 60 cm, 62 cm, 63 cm en 92 cm), acht Prunus serrulata ‘Kanzan' (Japanse sierkers - stamomtrekken 58 cm, 62 cm, 72 cm, 73 cm, 93 cm, 95 cm, 96 cm en 99 cm) en één Pyrus calleryana ‘Chanticleer' (peer - stamomtrek 45 cm) in de straat. De appelaars zijn aangetast door de perenringworm waardoor ze zich in sterk kwijnende gezondheid bevinden. De Japanse sierkersen zijn aangetast door de gomziekte en bevinden zich eveneens in sterk kwijnende gezondheid. De Perelaar staat op de aansluiting Constant Jordaenslaan/ Hof van Delftlaan. Deze aansluiting werd aangepast in functie van verkeersremmende maatregels. Tijdens deze werken werd het wortelgestel van de boom zwaar beschadigd.
De bomen dienen te worden geveld en vervangen door zestien Carpinus betulus ‘Frans Fontaine' (haagbeuk - stamomtrek plantmaat 18/20 cm). Conform de gemeentelijke bouwcode is het vellen van deze bomen vergunningsplichtig en keurt het college van burgemeester en schepenen het vellen/snoeien van bomen op het openbaar domein goed.
Financiële gevolgen
De kosten van de vervanging zullen, met bestelbon, tijdens het lopende dienstjaar van de heraanplant worden verrekend binnen het raamcontract. Bijgevolg zijn er voor de stad momenteel geen financiële gevolgen.
Besluit
Artikel 1
Het districtscollege beslist goed te keuren dat zeven Malus x atrosanguinea (appel - stamomtrekken 32 cm, 57 cm, 2 x 60 cm, 62 cm, 63 cm en 92 cm), acht Prunus serrulata ‘Kanzan' (Japanse sierkers - stamomtrekken 58 cm, 62 cm, 72 cm, 73 cm, 93 cm, 95 cm, 96 cm en 99 cm) en één Pyrus calleryana ‘Chanticleer' (peer - stamomtrek 45 cm) worden geveld in de Constant Jordaenslaan, mits deze worden vervangen door zestien Carpinus betulus ‘Frans Fontaine' (haagbeuk - stamomtrek plantmaat 18/20 cm).
Artikel 2Het districtscollege verzoekt het college van burgemeester en schepenen om zijn goedkeuring te verlenen aan het vellen van deze bomen vermeld in artikel 1 van dit besluit.
Artikel 3
Dienst : Taak
SB/GB : district Ekeren op de hoogte brengen van het tijdstip van het vellen van de bomen
EK/MC : buurtbewoners inlichten over de geplande ingreep, na de goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Artikel 4
Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
Terug van nooit weggeweest: de Lange Wapper. Eerstdaags wordt over de brug een uitspraak van de Raad van State verwacht.
Alles begint bij een naam. Een betere naam voor het omstreden viaduct Lange Wapper konden ze alvast niet verzinnen. Net zoals de mythische kwelduivel waarnaar ze genoemd is, lijkt de brug soms voorgoed verdwenen. Maar altijd komt ze terug. Bereid u voor op een nieuw hoofdstuk Lange Wapper.
Bij de Raad van State loopt al jaren een klacht tegen de Wapper. Eerstdaags wordt daarover een uitspraak verwacht. In afwachting daarvan heeft Vlaams minister-president Kris Peeters een nieuwe roeping gevonden: de Raad van State stalken. 'Als ze de Lange Wapper straks negatief beoordelen, dan dreigen alle plannen rond de mobiliteit in het water te vallen. Dan gaan we naar een rampscenario', zei hij tegen De Morgen.
Door de strot
Vreemde uitspraak, want eigenlijk doet de beslissing van de Raad van State weinig ter zake. Antwerpen heeft de Wapper namelijk al 'negatief beoordeeld' in de volksraadpleging van 18 oktober 2009. Dat is natuurlijk al een tijd geleden. Daarom willen we Peeters graag nog eens aan de uitslag herinneren: 59,24 procent stemde tegen, 40,76 procent voor. In een democratie heet dat een 'duidelijke uitslag'.
Een volksraadpleging is natuurlijk wat ze is: niet-bindend. Maar de politici, inclusief Peeters, stonden zich in die dagen voor de camera's te verdringen. Ze zouden 'respect hebben voor de democratie'. En ze zouden de Lange Wapper 'in geen geval de Antwerpenaar door de strot rammen'.
Niets in de politiek is zo relatief als een woord. Want achter de schermen is de Lange Wapper still alive and kicking .
Bouwondernemer Noriant vroeg onlangs dertien milieuvergunningen aan om de Wapper te bouwen. En die kreeg hij ook, van de Antwerpse bestendige deputatie. Waarop het bouwconsortium nog eens een milieuvergunningsaanvraag indiende voor een bouwwerf aan het Sportpaleis.
Lange Wapper met tartaar
In de kranten lossen politici intussen allerlei mogelijke scenario's: Lange Wapper light, Lange Wapper met citroen, Lange Wapper met tartaar... Eén ding lijkt zeker te zijn: het zal straks een Wapper worden. Wellicht een lightversie, met citroen én tartaar. Maar wel: een Wapper. En: er zal door strotten geramd worden. Allemaal in naam van onze goede contacten met de vrienden uit de betonindustrie. Tot zover de democratie.